پیاده سازی ارگونومی در محیط اداری
اسلاید 1: پياده سازي ارگونومي در محيط اداري
اسلاید 2: Office Ergonomicsارگونومي با بسياري از موضوعات سر و كار دارد. ارگونومي از كارمند و ايستگاه كارش شروع ميشود و به كل قسمت يا سازمان تسري مي يابد. بسياري از عوامل سازماني و محيطي، همچنين انتخاب و خريد مبلمان اداري تحت كنترل مديريت است. از طرفي بسياري از عوامل مرتبط با آرايش محيط كار و عادات كاري در كنترل كارمندان است. تمركز ارگونومي هميشه بر طراحي براي انسان است. انسان داراي ويژگيهاي منحصر بفردي است كه بعضي از اين ويژگيها مانند سن و قد قابل تغيير نيستند اما بعضي از اين ويژگيها مانند آموزش و تجربه قابل دستكاري اند.
اسلاید 3: آناليز محيط كارآناليز محيط كار اولين گام در جهت حذف علل بالقوه اختلالات اسكلتي عضلاني است. آناليز شغل نشان مي دهد كه هر كارمند روزانه چه كارهايي انجام مي دهد. اين امر با شرح وظايف شغلي كه الزامات را بيان مي كند متفاوت است زيرا در آناليز شغلي اطلاعاتي در باره نحوه انجام كار جمع آوري ميشود. لازم است كارمندان در آناليز شغل دخيل باشند زيرا آنان بهترين منبع اطلاعات در مورد فعاليتهاي روزمره و مشكلات ناشي از آن هستند.
اسلاید 4: آناليز محيط كارآناليز ايستگاه كار: اجزاي فيزيكي ايستگاه كار مثل موقعيت مانيتور، صفحه كليد، سطح كار و صندلي.آناليز محيطي: روشنايي، درخشندگي، دما، رطوبت، صدا و ساير عواملي كه راحتي افراد را متاثر مي سازد.آناليز سازماني: مسئوليتها، برنامه كار، اضافه كاري و ساير جنبه هايي كه شرايط كار خوانده مي شوند. اين عوامل خارج از كنترل كارمندان بوده و داراي بيشترين تاثير بر ريسك فاكتورهايي از قبيل تكرار، كار استاتيك و زمان مواجهه است.
اسلاید 5: مراحل آناليز اوليه محيط كار 1-با كارمندان صحبت كنيد تا دريابيد آيا در كارهايي كه انجام مي دهند تكرار، كار استاتيك، پوسچرهاي نامناسب يا ساير ريسك فاكتورها وجود دارد حتي اگر آنان تجربه ناراحتي يا علائم آسيب را در طول كار ندارند.2- كارمندان را در حين انجام كار مشاهده كنيد تا ريسك فاكتورها و علل آنها مشخص شود. همزمان عوامل موجود در ايستگاه كار، محيط و سازمان كه مي توانند ريسك فاكتور ايجاد نمايند را ثبت كنيد.3- در صورت وجود ريسك فاكتورها، راه حل هاي فوري و دراز مدت را با كارمندان در ميان بگذاريد. تغييرات فوري را در مورد مشكلات ساده مثل ارتفاع مانيتور يا محل قرارگيري ماوس اجراكنيد.
اسلاید 6: مراحل آناليز جامع محيط كار1-با كارمندان صحبت كنيد. دليل انجام آناليز را براي آنان توضيح دهيد و شرايطي را ايجاد كنيد كه آنان قادر به پاسخگويي راحت به سوالات باشند. ببينيد آنها دقيقا چه كارهايي را انجام مي دهند و مشكلات، ناراحتي ها و علائم آسيب را در آنان ثبت نماييد.2-مدتي نحوه انجام كار آنان را مشاهده كنيد تا ايده اي در باره عادات كاري شان بدست آوريد. قبل از آنكه از آنان سوال كنيد اجازه بدهيد آنان كار معمول خود را انجام دهند. روي قسمتهايي از شغل كه بيشترين مشكل و ناراحتي در آن اظهار مي شود متمركز شويد زيرا اين نقاط اولويت كنترل دارند. در هر شغل ريسك فاكتورها را مشخص و شدت و فركانس هر ريسك را ثبت نماييد.3-با توجه به فعاليتهاي مختلف شغلي كه بايد انجام گيرد ايستگاه كار، وسايل و تجهيزات و محيط را آناليز نماييد. بر تطابق وسايل و محيط بر كارمند متمركز شويد بجاي آنكه انتظار داشته باشيد آنان پوسچر و رفتارشان را با كار تطبيق دهند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.