پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

پیشگیری و کنترل عفونت های بیمارستانی

Pishgiri_va_contorol_ofoonathaye_bimarestani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پیشگیری و کنترل عفونت های بیمارستانی”

پیشگیری و کنترل عفونت های بیمارستانی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمبسم

اسلاید 2: پیشگیری وکنترل عفونت های بیمارستانی

اسلاید 3: تعریف :عفونت بیمارستانی که عفونت Nosocomialهم ناميده می شود (واژه ی انگلیسی Nosocomial از واژه ی یونانی Nosocomeion گرفته شده،و این هر دو واژه به معنای بیمارستان است )عفونتی است که 48 تا 72 ساعت بعد از پذیرش بیمار در بیمارستان ایجاد می گردد به شرط آنکه در زمان پذیرش فرد علائم آشکار عفونت را نداشته و بیماری در دوره کمون خود نبوده باشد.عفونت های میکروبی که در 48 ساعت اول بستری شدن در بیمار ظاهر شوند عفونت اکتسابی از جامعه در نظر گرفته می شوند .عفونت بیمارستانی می تواند از محیط اکتساب شود یا توسط فلور داخلی بیمار ایجاد گردد.

اسلاید 4: اهمیت :منجر به افزایش مدت اقامت بیمار در بیمارستان می شود . باعث افزایش هزینه های بیمارستان برای بیمارمی گردد .بیمار روزهای کاری خود را از دست می دهد . منجر به ازدست رفتن کارسازی بیمارستان ازلحاظ بهره گیری کیفی از تخت های بیمارستانی می شود .پرسنل نیز در معرض خطر هستند .

اسلاید 5: عوامل گسترش عفونت در میان بیماران بستری:ایمنی کاهش یافته در میان بیمارانافزایش تعداد روش های پزشکی و تکنیکی تهاجمیانتقال باکتری های مقاوم به دارو در میان بیماران بستریحساسیت بیشتر بیماران به دلیل بیماری اولیه خودعمل های جراحی پیچیده و طولانی مدت و استفاده از جریان خون خارج بدنیاستفاده از داروهای فرونشاننده ی دستگاه ایمنی تراکم بیماران در بیمارستان کمبود کادر پیراپزشکی و پرستاری

اسلاید 6: به طور کلی عواملی که گسترش عفونت های بیمارستانی را تحت تاثیر قرار می دهند:عامل میکروبی استعداد و آمادگی بیمارعوامل محیطی مقاومت باکتریال

اسلاید 7: پس می توان نتیجه گرفت که :برای انتقال عفونت در بیمارستان سه عنصر باید فراهم شوند :1- منبع ارگانیسم های عفونت زا (بیماران ، پرسنل ، گاهی عیادت کنندگان و اشیاء )2- میزبان حساس3- راه انتقال : وسیله ی مشترک ، راه هوایی ، وکتور ( پشه و مگس )

اسلاید 8: مخازن عفونت (Reservoirs) :محلي است كه عامل عفوني مي تواند در آنجا زنده مانده ، رشد و تکثیر یابد و منتظر بماند تا بتواند به میزبان حساس منتقل شود. مخازن شایع عفونت عبارتند از انسان ، حیوان ، گیاهان ، خاک ، آب ، مواد آلی ، وسایل بیجان (fomite) .در بیمارستان مخازن شایع عفونت عبارتند از : بیماران ، پرسنل پزشکی ، تجهیزات و محیط

اسلاید 9: برای کاهش مخازن عفونت از دستورالعمل های زیر استفاده کنید : به هنگام استحمام بیمار : برای پاک کردن و زدودن ترشحات ، درناژ ، عرق یا رسوبات بدن از آب و صابون استفاده کنید.مواد پانسمان : پانسمان آلوده و خیس را تعویض کنید. سوزن های آلوده : سرنگ ها و سوزن های بدون درپوش را در ظروف مقاوم به سوراخ شدن قرار دهید. مواد آلوده : این مواد را در کیسه های نفوذناپذیر قرار دهید. سطح میزی که در مجاورت تخت بیمار قرار دارد را پاک و خشک کنید (bedside unit) .محلول های داخل بطری : وقتی درب بطری را باز کردید تاریخ آن را یادداشت کنید ؛ درب آن را محکم ببندید ؛ بیش از مدت زمان لازم ، درب آن را باز نگذارید.زخم های جراحی : مسیر لوله های درناژ کننده و کیسه های جمع کننده مواد تخلیه شده ، باز باشند.ظروف و کیسه های درناژ : ظروف را به صورت روتین تخلیه کنید ؛ سیستم درناژ را در سطحی پایین تر از محلی که درناژ می شود قرار دهید مگر این که سیستم کلامپ شده باشد .

اسلاید 10: منبع (Source) :اشیاء ، اشخاص یا موادی که عوامل عفونی یا بیماری زا بلافاصله از آنها به پذیرنده منتقل می شود مانند آب برای تیفوئید ، خاک برای آنتراکس.. ابتلا به عفونت می تواند به صورت متقاطع از بیماران دیگر ، از کارمندان بیمارستان – یعنی کارکنان پزشکی ، پرستاری ، و پیرا پزشکی – و از ملاقات کنندگان باشد .دومین منبع عفونت محیط زیست بیجان ، ومستقل از آلودگی های جدید انسانی است. در ایجاد عفونت از محیط زیست تقریبا همه ی چیزهایی که در تماس با لوازم حمام و دستشویی ، وسایل بیمارستان ، ملحفه ها ، رختخواب ، تشک ، و ... است می توانند منبع عفونت باشند . سومین منبع عفونت بیمارستانی خود آلودگی از میکروب هایی ست که هنگام پذیرش در بیمارستان همراه بیمار بوده اند اما پس از ورود به بیمارستان به بافت های بدن بیمار یورش برده اند ، و این حالت بیشتر اوقات به دنبال انجام یک رویه ی اجرایی برای آزمایش یا عمل جراحی پیش می آید .

اسلاید 11: عوامل بیماریزای موثر در ایجاد عفونت های بیمارستانی :تقریبا همه ی طیف عوامل بیماریزای زنده – از میکروب ها تا ویروس ها و تا تک یاخته های انگلی – در ایجاد عفونت های بیمارستانی متهم شناخته می شوند . سردسته ی این عوامل بیماریزا ، عوامل سنتی بیماریزایی اند که در اشخاص عادی در نبود ایمنی اختصاصی موجب بیماری می شوند (مانند استافیلوکوک طلایی ، استرپتوکوک های گروه A ، و سالمونلا ) ،نزدیک به 25 تا 50 درصد از همه ی عفونت های بیمارستانی از نوع گرم ((Gram منفی و 10 درصد عفونت ها مربوط به استافیلوکوک ها است . . سودوموناس به طور کلی موجب عفونت های ثانوی در سوختگی ها ، زخم ها ، و در دستگاه ادراری ست . اشریشیا کلی ( Escherichia coli ) را مسوول ايجاد عفونت دستگاه تناسلی در رابطه با کاتتر (سوند) دستگاه ادراری می دانند . سالمونلا از طریق مواد غذایی به وسیله ی افراد حامل (carrier) وارد بیمارستان می شود و از راه آلودگی های مدفوعی گسترش می یابد .

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14: مناطق پر مخاطره ی بیمارستان :بخش نوزادانواحد ICUواحد دیالیز واحد پیوند اندام واحد سوختگیبخش جداسازی بیماران بخش سرطان اتاق های عمل اتاق های زایمان بخش مراقبت پس از عمل جراحی

اسلاید 15: انواع عفونت های بیمارستانی :چهار نوع عفونت بیمارستانی براساس تعاریف استانداردعفونت ادراری علامت دار عفونت های محل جراحی پنومونی بیمارستانی باکتریمی بیمارستانی )سپسیس)سایر عفونت های بیمارستانی : نقاط مستعد عفونت بسیاری وجود دارد . برای مثال : عفونت های پوست وعضلات صاف زخم های باز ( اولسرها ، سوختگی ها و زخم های فشاری ) تجمع باکتری ها را تسهیل کرده و ممکن است منجر به عفونت سیستمیک شوند . التهاب لوله ی گوارش شایع ترین عفونت بیمارستانی در اطفال است که روتا ویروس پاتوژن مهم و اصلی است . کلستریدیوم دیفیسیل علت اصلی التهاب لوله گوارش بیمارستانی در بالغین کشورهای توسعه یافته است . التهاب سینوس و سایر عفونت های داخلی ، عفونت های چشم و کونژونکتیوا التهاب اندومتر و سایر عفونت های اعضاء تناسلی به دنبال تولد نوزاد

اسلاید 16: پیشگیری از عفونت های بیمارستانی شایع آندمیک :

اسلاید 17: عفونت های دستگاه ادراری (UTI) : اقدامات موثر در پیشگیری از عفونت های ادراری بیمارستانی عبارتند از : پرهیز از کاتتر گذاری مجرای ادراری مگر اینکه اندیکاسیون وادارکننده ( اجباری ) وجود داشته باشد .محدود کردن مدت درناژ ، اگر کاتتر گذاری ضروری است . حفظ کارکرد ضدعفونی مناسب در طول وارد کردن کاتتر ادراری و دیگر روش های تهاجمی اورولوژیک.قبل از وارد کردن کاتتر به طور بهداشتی دست را بشویید و کاتتر را وارد کنید و درناژ را به داخل کیسه ی ادرار انجام دهید . استفاده ازدستکش های استریل برای وارد کردن کاتتر قبل از وارد کردن کاتتر ، تمیز کردن ناحیه ی پرینه با یک محلول ضدعفونی کننده وارد کردن کاتتر ادراری به صورت غیرتروماتیک با استفاده از یک نرم کننده مناسب حفظ یک سیستم درناژ بسته

اسلاید 18: عفونت های زخم جراحی ( عفونت های محل جراحی ) : عواملی که بر تکرار عفونت زخم جراحی تاثیر دارند ، عبارتند از : تکنیک جراحی زمینه آلودگی درون زاد زخم به هنگام جراحی ( برای مثال ، تمیز ، آلوده – تمیز )مدت زمان عمل جراحی وضعیت قبلی بیمار محیط اتاق عمل انتشار ارگانیسم ها توسط تیم اتاق عمل

اسلاید 19: جهت پیشگیری از عفونت زخم جراحی باید مراقبت ها قبل از جراحی شروع شود که این اقدامات شامل 3 دسته می باشند: 1- اقدامات قبل از جراحی 2- مراقبت در اتاق عمل 3- اقدامات پس از عمل جراحیاقدامات قبل از جراحی:ارزیابی از نظر وجود عفونت( قبل از جراحی عفونت های سایر قسنت های بدن تحت درمان قرار گیرد:کنترل قند بیماران دیابتی،ترک سیگار،مشخص کردن وضعیت بیمار از نظر هپاتیت B و HIV)دوش گرفتن با آنتی سپتیک قبل از عملچیدن موی محل عملآماده نمودن پوست بیمار در اتاق عملدرمان پرسنل آلوده یا عفونیپیشگیری با آنتی بیوتیک قبل از عمل(تجویز اولین دوز آنتی بیوتیک در شروع جراحی،در عمل سزارین بعد از کلمپ بند ناف آنتي بيوتيك پروفيلاكسي را شروع کنید.)

اسلاید 20: مراقبت در اتاق عمل: شستشوی جراحی دست قبل از عمل توسط پرسنل اتاق عمل انجام شود.تمام پرسنل اتاق عمل از ماسک جراحی،گان ضد آب و استریل،کلاه مخصوص اتاق عمل و محافظ چشم و صورت استفاده کنند.استفاده از شان استریلتعویض کفش انجام گیرد و در صورت احتمال آلودگی با خون از چکمه غیر قابل نفوذ آب پوشیده شود.ناخن ها کوتاه شده و از آویزان کردن جواهرات به دست و انگشتان و ساعد اجتناب گردد.دستکش لاتکس استریل جراحی توسط پرسنل پوشیده شود و در صورت آلودگی یا پاره شدن تعویض گردد.کنترل خونریزی حین عمل و جابجایی آرام بافت محل عمل در کاهش عفونت بعد از عمل موثر خواهد بود.محوطه و محل عمل را مشخص و تا پایان عمل استریل نگه دارید.در جراحی های پیوند و جراحی بیماران HIV,HCV,HBS مثبت از 2 جفت دستکش استفاده شود

اسلاید 21: عفونت های بیمارستانی دستگاه تنفسی :توصیه ها برای پیشگیری از این عفونت ها عبارتند از : پنومونی ناشی از ونتیلاتور در بخش مراقبت ویژه : ضدعفونی مناسب و مراقبت به هنگام استفاده از لوله ها ، رسپیراتور ها و مرطوب کننده ها جهت محدود کردن آلودگی تعویض مرتب لوله های دستگاه ساکشن تراشه به طور استریل پرستار همیشه مراقب باشد . بخش های داخلی : دارو درمانی محدود در صورت اختلال در هوشیاری ( مسکن ها و مخدر ها ) قرار دادن بیماران در وضعیت کما جهت محدود کردن احتمال آسپیراسیون پرهیز از تغذیه دهانی در بیمارانی که بلع طبیعی ندارند پیشگیری از قرار گرفتن بیماران نوتروپنیک یا پیوندی در معرض اسپور های قارچی در طول مدت احداث و یا تعمیرات ساختمان یا نوسازی

اسلاید 22: بخش های جراحی :تمام وسایل تهاجمی که در طول بیهوشی استفاده می شوند باید استریل باشند . متخصصین بیهوشی باید دستکش و ماسک استفاده کنند وقتی که مراقبت تهاجمی اساسی از تراشه با ورید ها یا اپیدورال انجام می دهند . فیلتر های یک بار مصرف برای استفاده هر شخصی برای انتوباسیون داخل تراشه ای به طور موثر از انتقال میکروارگانیسم ها در میان بیماران از طریق ونتیلاتور ها جلوگیری می کنند . فیزیوتراپی قبل از عمل ، از پنومونی بعد از عمل در بیماران با بیماری مزمن تنفسی جلوگیری می کند . بیماران نورولوژیک با تراکئوستومی ( با یا بدون ونتیلاسیون ) : ساکشن استریل مکرر و مناسب تمیز کردن و ضدعفونی مناسب ماشین های تنفسی و دیگر وسایل فیزیوتراپی از طریق تخلیه ترشحات

اسلاید 23: عفونت های ناشی از مسیرهای داخل عروقی : این عفونت ها در بخش های مراقبت ویژه شایع تر هستند . فعالیت های کلیدی برای همه کاتتر های عروقی عبارتند از : پرهیز از کاتترگذاری مگر اینکه اندیکاسیون پزشکی داشته باشد . حفظ سطح بالای روش ضدعفونی به هنگام وارد کردن کاتتر و مراقبت از آن محدودیت در استفاده از کاتتر ها ، و در صورت استفاده حداقل زمان ممکن آماده کردن مایعات به روش ضدعفونی آموزش پرسنل برای کاتتر گذاری و مراقبت از آن پرسنل مرتبط با مایع درمانی باید آموزش کافی دیده و محل خاصی از بخش جهت تهیه سرم و مایعات وریدی در نظر گرفته شود.پیش از تهیه سرم با مایعات وریدی دست ها شسته شود.

اسلاید 24: مسیر خروجی شیشه،اکسیدها و یا سایر ظروف حاوی محلول های داخل وریدی را با الکل 70% پیش از خارج کردن یا اضافه کردن سایر محلول ها ضد عفونی شود.پس از درج مشخصات محلول و زمان آماده سازی محلول باید سریعا استفاده شده و یا در یخچال نگهداری شود.قبل از گذاشتن كاتتر نافي محل را با بتادین ضد عفونی کنید و به محض عدم نیاز به کانترهای نافی باید آن ها را خارج نمود و طی استفاده از این کانترها از پمادهای موضعی آنتی بیوتیکی نباید استفاده کرد(خطر کلونیزاسیون ارگانیسم مقاوم و قارچ ها)برای پیشگیری از عفونت کانترهای ورید مرکزی و کانترهای همودیالیز نیاز به تعویض روتین نمی باشد.برای پانسمان با گاز هر 2 روز یک بار برای پانسمان های شفاف هر 7 روز یک بار تعویض محل پانسمان کانتر توصیه می شود. 

اسلاید 25: پیشگیری از عفونت بیمارستانی : پیشگیری از عفونت های بیمارستانی نیازمند یک برنامه به هم پیوسته کنترل شده است که شامل اجزای کلیدی زیر باشد : محدود کردن انتقال ارگانیسم ها بین بیماران در مراقبت مستقیم از بیمار از طریق شستشوی کافی دست ها و استفاده از دستکش با تکنیک آسپتیک مناسب ، سیاست های جداسازی ، استریلزاسیون و فعالیت های ضدعفونی کردن و رختشویخانه کنترل خطرات محیطی برای عفونت محافظت بیماران با استفاده مناسب از ضدعفونی کننده های پیشگیری کننده ، تغذیه و واکسیناسیون محدود کردن خطر عفونت های درون زاد از طریق به حداقل رساندن روش های تهاجمی و ترویج استفاده صحیح از آنتی میکروب ها نظارت بر عفونت ها ، شناسایی و کنترل شیوع ها پیشگیری از عفونت در پرسنل افزایش تعداد پرسنل مراقبت کننده از بیمار و اجرای آموزش مداوم برای پرسنل کنترل عفونت ها ، مسوولیت تمامی اساتید بهداشتی – درمانی و پزشکان ، پرستاران ، درمانگرها ، داروسازها ، مهندسان و دیگران است .

اسلاید 26: احتياطات استاندارد كنترل عفونت شامل:شستشوي دستاستفاده از وسايل حفاظت فردي اجتناب از جراحات ناشي از فرو رفتن سرسوزن و لوازم نوك تيزتميز كردن صحيح محيط و مديريت صحيح موادي كه به اطراف مي ريزندانتقال صحيح زباله ها و پسماندها

اسلاید 27: تدابیر موثر برای مبارزه با عفونت بیمارستانی : اشخاص – بیشتر اشخاص بیمارستان – و نه محیط بیمارستان – مخزن عفونت بیمارستانی اند . در مطالعه های مکرر کارکنان بیمارستان به عنوان حامل های پر اهمیت شناسایی شده اند . مهمترین عامل انتشار عفونت بیمارستانی نارسایی در کار شستن دست ها به اندازه ی کافی در کارکنان بیمارستان است .دست شستن آگاهانه و با احساس وظیفه در فاصله ی تماس های با بیماران به نحو موثری از انتشار عفونت متقاطع جلوگیری می کند . باید در همه ی جاهای بیمارستان تسهیلات شستشوی دست به اندازه ی کافی فراهم باشد . فنون گندزدایی – رعایت دقیق فنون گندزدایی در رویه های گوناگون تهاجمی ضروری است . تفکیک اسباب های آلوده – یکی از ساده ترین تدابیری که در بخش ها می توان انجام داد ، تفکیک لوازم و اقلام آلوده از لوازم دیگر است . باید برای جدا کردن تکه های پارچه ای آلوده ، خلط دان ، ظرف ادرار ، و اقلام مشابه نظامی ترتیب داده شود تا احتمال مخلوط شدن آن ها با اقلام تمیز به حداقل برسد .

اسلاید 28:  به هنگام دست زدن به خون،مایعات بدن،ترشحات و مواد دفعی و لوازم آلوده از دستکش استفاده کنید.قبل از تماس با مخاطات و پوست آسیب دیده بیمار بلافاصله بعد از انجام کار و قبل از دست زدن به وسایل غیر آلوده و سطوح محیطی و پرداختن به بیمار بعدی،دستکش را از دست خارج کنید و بلافاصله دست ها را بشویید تا از انتقال میکروارگانیسم ها به سایر بیماران یا محیط جلوگیری شود.عدم استفاده مجدد از دستکش آلودهتعویض دستکش در صورت پاره شدندرآوردن دستکش در ظرف مناسب(سطل زباله عفونی)

اسلاید 29: شستشوی دست:از بهداشت دست ها به تنهايي به عنوان مهم ترين روش جلوگيري از سرايت عوامل عفوني درپايگاه هاي مراقبت بهداشتي نام برده مي شود و از عناصر اساسي در "هشدارهاي پيشگيري "مي باشد.. بهداشت دست ها شامل شستشوي هردو دست باصابون هاي معمولي ويا صابون هاي ضد ميكروبي همراه باآب، يا استفاده از محلول هاي حاوي الكل ( ژل،كف ومايعات) كه نياز به آب ندارند مي باشد. هنگامي كه دست ها آلودگي واضح و قابل مشاهده ندارند، شستشو با اين گونه محلول هاي الكلي تاييد شده براستفاده از صابون و آب ارجحيت دارد، چرا كه خاصيت ضد ميكروبي آنها زياد بوده ومانع خشكي پوست مي شود..بهداشت دست بطور معمول شامل، ضدعفوني دست با استفاده ازمواد حاوي الكل يا شستن با آب وصابون و خشك كردن آن با حوله يكبار مصرف مي باشد.

اسلاید 30: در موارد زير بايد دست ها را شست و ضدعفوني كرد:-1 قبل و بعد از هر تماس با بيمار-2 بعد از درآوردن دستكش و ساير وسايل حفاظت فردي-3 در صورت كثيف بودن و آلودگي دستها به خون و ساير ترشحات بدن-4 تماس باپوست داراي جراحت وخراش-5 قبل از خوردن غذا وبعداز رفتن به دستشویی 6-قبل از پوشیدن دستکش استریل جهت کار گذاری کاتتر ورید مرکزی و محیطی وگذاشتن سوند ادراری

اسلاید 31:

اسلاید 32: روش Hand rub:مقدار كافي از محلول Hand rubرا در كف دست به منظور ضد عفوني دست با استفاده از محلولهاي مايع با بنيان الكلي ريخته وتا زماني كه دستها كاملا“ خشك شوند آنها را بهم بماليد.مزاياي استفاده از محلولهاي Hand rub:1-فعاليت سريع و وسيع الطيف بودن2-وي‍‍ژگيهاي ميكروب كشي عالي 3-عدم بروز مقاومت ميكروبي4-سهولت رعايت بهداشت دست در مواردي كه محدوديت دسترسي به آب وسينك دستشويي وجود دارد.5-نياز به زمان كمتر نسبت به شستشوي دست با آب وصابون 6-عدم ضرورت استفاده از حوله و دستمال يكبار مصرف

اسلاید 33:

اسلاید 34: گان وماسك ومحافظ چشم: گان:برای محافظت پوست و جلوگیری از آلوده شدن لباس در حین انجام بعضی از اعمال و فعالیت های مراقبت از بیمار که احتمال پاشیده شدن یا اسپری شدن خون،مایعات بدن،ترشحات یا مواد دفعی وجود دارد،گان تمیز بپوشید.در صورت امکان هر چه سریع تر گان آلوده را درآورید و دست های خود را بشویید تا از انتقال میکروبها به ساير بيماران يا محيط جلوگيري شود.N95 ماسک هایی هستند که حساسیت کمی ایجاد می کنند و بیش از 95 درصد ذرات را فیلتر می كنند وسیله محافظت کننده دوطرفه است. برای محافظت از مخاط چشم، بینی و دهان در حین انجام بعضی از اعمال و برای بعضی فعالیت‌های مراقبت از بیمار که احتمال پاشیده شدن یا اسپری شدن خون به مایعات بدن،ترشحات و مواد دفعی وجود دارد، از ماسک و محافظ چشم یا صورت استفاده می شود.ماسكهای معمولی رایج برای فیلتر کردن ویروس ها مناسب نیستند. باید توجه شود ماسک ها نباید خیس گردد زیرا کارایی آن ها بسیار کاهش می یابد.

اسلاید 35:

اسلاید 36: تزريقات ايمنتزريقات يكي از روش هاي شايع در تجويز دارو ها و مشتقات دارويي مي باشد و بديهي است در صورت عدم رعايت استانداردهاي درماني، خطرات بالقوه و بالفعلي را برارائه كنندگان و مصرف كنندگان خدمات بهداشتي درماني و نيز جامعه اعمال مينمايد . ازمهمترين صدمات شغلي در كادر پزشكي و پيراپزشكي صدمات ناشي از فرورفتن سر سوزن به دست كاركنان بهداشتي درماني مي باشد ، كه در 61 % موارد با سوزن هاي توخالي 29 % موارد در اثرآنژيوكت هاي پروانه اي صورت مي پذيرد.به طور كلي جراحات ناشي ازسرسوزن. (recapping ) -1 ضمن درپوش گذاردن-2 انتقال مايعات بدن بيمار از سرنگ به داخل لوله هاي آزمايش.-3 دفع نامناسب وسايل درماني تيزو برنده مصرف شدهلازم به ذكر است كه بر اساس نتايج بررسي آماري واكسيناسيون كاركنان خدمات بهداشتي درماني ( شاغلين حرف پزشكي،دندانپزشك، پرستار، آزمايشگاه هاي تشخيص طبي- تحقيقاتي، گروه پيش بيمارستاني و گروه هاي پشتيباني و خدماتي) بر عليه هپاتيت Bدرآنان بسيار مؤثر بوده است. در كاهش صدمات ناشي از Needle Stickدر آنان بسيار موثر بوده است

اسلاید 37: تزريقات ايمن به معناي تزريقي است كه:-1 به دريافت كننده خدمت (بيمار ) آسيب نزند.-2 به ارائه كنندگان/ كاركنان خدمات بهداشتي درماني صدمه اي وارد نسازد.-3 پسماندهاي آن باعث آسيب و زيان درجامعه نشودايمني تزريقات بر 5 محور بنيادي ذيل صورت مي پذيرد: انجام تزريقات، فلبوتومي، زدن لانست ، تزريقات داخل وريدي و يا انفوزيون براساس استاندارد ها به منظوركنترل وپيشگيري از بروزعفونت و آسيب به بيماران.كاهش رفتار پر خطر كاركنان بهداشتي به منظور پيش گيري از جراحات ناشي از وسايل تيز و برنده ( وسايل تيز و برنده شامل كليه ي وسايل تيز مصرف شده و نشده ي تميز نظير بيستوري، آنژيوكت ها، شيشه هاي شكسته سرم، گايدهاي جراحي، پنسهاي شكسته ، سرسوزن و ...مي باشد)- افزايش سطح ايمني كاركنان درضمن كار با وسايل تيز و برنده درماني.- جمع آوري، نگهداري، انتقال و دفع مناسب و بهداشتي پسماندهاي آلوده و پرخطر.- تغيير رفتار و نگرش اجتماعي مددجويان و پزشكان نسبت به مقوله تقاضاو تجويز دارو به روش تزريقي.

اسلاید 38: 2. بهترين روش مورد توصيه براي انجام تزريقات، فلبوتومي، زدن لانست و تزريقات داخل وريدي و يا انفوزيون جهت كنترل و پيشگيري از عفونت وصدمه به بيمار و كاركنان:استفاده از وسايل استريل:1 ) براي هر تزريق از يك سرنگ استريل يك بار مصرف جديد استفاده كنيد.2 ) درروي يك ميز و يا سيني تميز كه مخصوص تزريقات مي باشد و احتمال آلودگي سرنگ و سر سوزن با خون، مايعات بدن و يا سوآب هاي كثيف وجود ندارد وسايل تزريق را آماده نماييد.3 ) هيچ گاه سر سوزن را در سر سرنگ بجاي نگذاريد.4 ) حتي المقدور از ويال هاي تك دوزي دارو استفاده كنيد.5 ) در صورتي كه ملزم به استفاده از ويال هاي چند دوزي دارو هستيد براي هربار كشيدن دارو از ويال از سر سوزن استريل استفاده كنيد.

اسلاید 39: 6)در هنگامي كه سر آمپول را اصطلاحا مي شكنيد، با قراردادن لايه نازك گاز تميز مابين انگشتان دست خود و جدارآمپول، انگشتان را از آسيب و صدمه محافظت نمائيد.7) قبل از اقدام به تزريق به بيمار كليه داروهاي تزريقي محلول و سرم هاي وريدي را از لحاظ كدورت ، شكستگي جداره آنها و تاريخ انقضاء بررسي نموده و در صورت مشاهده هرگونه مغايرت آنها را به نحو صحيح دفع نمائيد.8) توصيه هاي اختصاصي كارخانه سازنده را در ارتباط با نحوه استفاده، ذخيره سازي ( به ويژه لزوم رعايت زنجيره سرد) وجابجايي دارو به كار گيريد.9) در صورت تماس سر سوزن با سطوح غير استريل آن را به نحو صحيح دفع نماييد .10)قبل از آماده كردن دارو و تزريق آن دست ها را با آب و صابون بشوئيد و يا با استفاده از محلول هاي ضد عفوني بابنيان الكل ضد عفوني كنيد.11) در صورتي كه مابين تزريقات دست ارائه كننده خدمت كثيف يا آلوده به خون ومايعات بدن بيمار گرديد، رعايت بهداشت دست ضروري است.

اسلاید 40: 12)از تزريق به بيمار در نواحي ناسالم پوستي ( وجود عفونت موضعي ، ضايعات و درماتيت پوستي و يا بريدگي) اجتنابنمائيد.13) استفاده از سوآب آغشته به ماده ضد عفوني يا آنتي سپتيك جهت پاك كردن سر ويال يا آمپول الزامي نمي باشد.در صورت نياز از سوآب تميز يك بار مصرف با توجه به زمان تماس مورد توصيه استفاده نمائيد. از استفاده ازگلوله هاي پنبه آغشته به ماده ضدعفوني موجود درظرف پنبه الكل اجتناب نمائيد.14) از كاربرد ماده آنتي سپتيك در زمان آماده نمودن واكسن ويروس زنده ضعيف شده براي تلقيح اجتناب نمائيد.

اسلاید 41: راهكارهاي موثر جهت كاهش رفتار پرخطر كاركنان خدمات بهداشتي درماني:ارتقاء سطح آگاهي و كسب مهارت كاركنان بهداشتي درماني به ويژه شاغلين حرف پزشكي، پرستاري، امورتشخيصي، خدمات درماني پيش بيمارستاني،گروه هاي خدماتي پشتيباني، در حين كار با وسايل تيز و برنده درماني به منظور پيشگيري از بروز جراحات ناشي از سر سوزن و ساير وسايل تيز و برنده امري ضروري است. بنابراين كاركنان بهداشتي درماني بايستي درخصوص چگونگي پيشگيري از صدمات ناشي از وسايل مزبور و نيز اقدامات درماني و پيشگيرنده اوليه با مواد آلوده مطابق بادستورالعمل ايمني" الف "و" ب "بصورت مداوم آموزش ببينند.2.تشكيل پرونده بهداشتي و واكسيناسيون رايگان عليه HBVجهت كليه پرسنل بهداشتي -درماني

اسلاید 42: دستورالعمل ايمني الف:4.1 . اقدامات پيشگيرنده از بروز جراحات و صدمات ناشي از سرسوزن و وسايل تيز و برنده در كاركنان بهداشتي درمانيبا توجه به اينكه جراحات ناشي از فرورفتن سرسوزن و وسايل تيز و برنده از مهمترين موارد آلودگي كاركنان بهداشتي درماني HIV/HCV/HBV مي شود، رعايت نكات ذيل به منظور پيشگيري از جراحات و صدمات مزبور الزامي است:1) جهت شكستن ويال هاي دارويي ترجيحاً از انواعي استفاده شود كه احتياج به تيغ اره نداشته باشد و در صورت نياز ازتيغ اره استفاده شده و جهت رعايت اصول ايمني در داخل يك محافظ مثل پد گرفته شوند.2) پس از تزريق از گذراندن درپوش سرسوزن اكيداً خودداري نمائيد مگر در شرايط خاص از جمله اخذ نمونه ABG يا كشت خون. 3) از شكستن و يا خم كردن سرسوزن قبل از دفع خودداري نمائيد.4) در موارد ضروري جهت گذراندن درپوش سرسوزن از وسيله مكانيكي جهت ثابت نگه داشتن درپوش استفاده نمائيد ويا از يك دست جهت گذاردن در پوش سرسوزن استفاده كنيد.5)جهت حمل وسايل تيز برنده از رسيور استفاده نماييدواز حمل وسايل مزبور در دست يا جيب يونيفرم خود جدا“ خودداري فرماييد.6)از دست به دست نمودن وسايل تيز وبرنده اجتناب نماييد.

اسلاید 43: احتیاطات عمومی در حین انجام هرگونه اقدام درمانی که احتمال آلودگی با ·خون و سایر ترشحات بدن وجود دارد به شرح ذیل می باشد:1) در صورتی که بریدگی و یا زخمی در دست ها وجود دارد، الزامی است ازدستکش استفاده شود و موضع با پانسمان ضدآب پوشانده شود.2) جهت حفاظت بدن در قبال آلودگی با خون و یا ترشحات بدن، استفاده ازپیشبند پلاستیکی یکبار مصرف ضروري است.3) در صورتی که احتمال ترشح خون و یا قطعاتی از نسوج و یا مایعاتآلوده به چشم و غشاء مخاطی وجود دارد، استفاده از ماسک و عینکمحافظ ضروري است.4) در صورتی که بیمار دچار خونریزي وسیع است، استفاده از گان ضدآبضروري است.5) در صورتی که کارکنان دچار اگزما و یا زخم هاي باز می باشند، معاینۀپزشک جهت مجوز شروع فعالیت در بخش ضروري است.

اسلاید 44: . كمك هاي اوليه فوري پس از تماس در كاركنان بهداشتي، درماني:با توجه به اينكه جراحات و اتفاقات عمده در حين انجام اقدامات و روش هاي درماني شامل موارد ذيل است، كمكهاي اوليه فوري مطابق با دستورالعمل جهت بهره برداري اعلام مي شود:- فرورفتن سرسوزن به دست كاركنان بهداشتي درماني- پاشيدن شدن خون و يا ساير ترشحات آلوده بدن بيمار به:1) بريدگي هاي باز2) ملتحمه (چشم ها)3) غشاء مخاطي ( براي مثال داخل دهان)4) گاز گرفتگي كه منجر به پارگي اپيدرم شود.- كمك هاي اوليه فوريالف:1) شستشوي زخم باصابون و آب ولرم2) خودداري از مالش موضعي چشم3) شستشوي چشم ها و غشاء مخاطي با مقادير زياد آب درصورت آلودگي

اسلاید 45: ب- گزارش فوري سانحه به سوپروايزر باليني.ج- ثبت رسمي مورد گزارش شده در گزارشات حين كار توسط سوپروايزر و تشكيل پروندة بهداشتي كاركنان و اطلاع به مديرو مسئول مركز و طرح در كميته كنترل عفونت بيمارستاني و پي گيري از طريق مراجع مربوطهد- تشكيل پرونده و پي گيري مورد.ه- بررسي ميزان خطر بيماري زايي ناشي از تماس در كاركنان :در صورتي كه آلودگي منبع تماس ( بيمار-مددجو) با عفونت HIVمحرز شود، الزامي است فرد مزبور مورد تماس در حداقل زمان ممكن ترجيحاً در عرض ساعت اول تحت مراقبت هاي درماني با نظر پزشك متخصص عفوني قرار گيرد.10 و- در صورتي كه منبع آلوده به عنوان مورد شناخته شده HBV/HIV باشد5-10سی سی گرفته و به منظور پي گيري آتي ذخيره مي شود.ز ) پس از تماس جهت تعیین عفونت منبع ، ۱۰-۵ میلی لیتر خون از منبع تماس جهت بررسی هپاتیت C/B و HIV اخذ و مورد آزمایش قرار می گیرد.

اسلاید 46: اگر به هر دلیلی با ویروس ایدز مواجه شدید چه اقداماتی را باید انجام داد ۱ -هر چه سریعتر با آب و صابون محل را شستشو بدهید ۲ -اگر مخاط آلوده شده بود با آب فراوان شستشو بدهید. ۳ – زمان وساعت تماس را یادداشت واطلاع دهید. ۴ – بلا فاصله درمان به مدت حداقل۴ هفته علیه ایدز شروع میگردد(حداکثر تا۷۲ ساعت پس از آلودگی اثر بخش است) HIV –5آزمایش در سه نوبت( هفته ششم وماه سوم وماه ششم ) ۶ – از اهداء خون واعضاء خوداری نمایند همچنین در خانمها علاوه بر موارد مذکور توصیه میگردد تا از بارداری وشیردهی پرهیز نمایند. ۷ – اگر جواب آزمایش مثبت بود ۱۲ ماه درمان انجام میگردد.

اسلاید 47: ارزیابی پرسنل بدنبال تماس شغلی با خون آلوده به ویروس:توجه به نکات زیر لازم است:گزارش تاریخ و زمان تماس- نوع ماده و شدت تماس - راه تماس – انجام تيتراژدر فرد تماس یافتهانجام آزمايشات آنتي ژن در فرد منبع وضعیت واکسیناسون و سرولوژی فرد تماس یافته و همچنین وضعیت آنتي ژن فرد منبع اگر در دسترس باشد مهم است.در صورت مثبت شدن جواب آزمایشات مشاوره با متخصص داخلی وانجام اقدامات و پیگیریهای لازم

اسلاید 48: اقدامات لازم در مواجهه بابیماری که مشخصات زیر را داشته باشد:

اسلاید 49: مواجهه در مورد هپاتیت C:متاسفانه هیج اقدام پروفیلاکتیکی تا کنون موثر نبوده استبر خلاف هپاتیت Bکه فقط در5%موارد مزمن می شود هپاتیت Cدر95%موارد منجر به بیماری مزمن کبدی خواهد شد .

اسلاید 50: اقدام لازم در مواجهه بابیماری که مشخصات زیر را داشته باشدHIV:

اسلاید 51: ايزولاسیونIsolation Precautions(IP) ایزولاسیون : اتخاذ خط مشی های عملی برای جلوگیری از انتقال عفونت در بیمارستان ، براساس راه های انتقال عفونت . هدف : پیشگیری از انتقال میکروارگانیسم ها از بیمار عفونی یا کلونیزه به سایر بیماران ، عیادت کنندگان و پرسنل پزشکی .منافع و مضار : فرآیند جداسازی بیماران گران و وقت گیر است لذا باید در مواقع ضروری انجام شود . از طرف دیگر عدم جداسازی بیماری که به بیماری واگیر ( مسری )مبتلا است می تواند منجر به مرگ و میر و ایجاد بیماری در دیگران شود و گاهی باعث همه گیری ، طولانی شدن مدت اقامت در بیمارستان و افزایش هزینه ها گردد . با رعايت اصول جداسازي مشتمل بر دو قسمت ”احتياطهاي استاندارد“و“احتياط بر اساس راه انتقال بيماري ”ميتوان از بروز مشكلات فوق جلوگيري نمود.

اسلاید 52: پوشیدن دستکششستن دست ها بلافاصله بعد از خروج دستکش،فواصل بین بیماران،قبل و بعد از تماس با بیماران صورت گیرد.استفاده از گان،محافظ چشم همراه با ماسک یا محافظ صورت رعایت احتیاط های استاندارد برای تمام بیماران ضروری است.در صورت تماس با خون به تمام مایعات بدن ترشحات و مواد دفعی به جز عروق پوست آسیب دیده و مخاط ها رعایت موارد زیر ضروری است:عدم دستکاری سوزن ها و عدم RECAP دفع سر سوزن ها و وسایل نوک تیز در ظرف مقاوم به سوراخ شدگی

اسلاید 53: احتیاط براساس راه انتقال عفونت:این نوع احتیاط ها باید با رعایت اصول احتیاط های استاندارد توام گردد.3 نوع احتیاط بر اساس راه انتقال عفونت وجود دارد:1- هوا 2)قطرات 3)تماس احتیاط هوایی برای جلوگیری از انتقال بیماری هایی که از طریق هسته قطرات با اندازه کوچکتر از 5 میکرون یا ذرات گرد و غبار حاوی عامل عفونی به کار می رود. بیماری هایی که رعایت احتیاط هوایی برای آن ها ضرورت دارد: 1- سل ریه یا هنجره 2- سرخک 3- آبله مرغان یا زونا هستند.

اسلاید 54:  اصول احتیاط های هوایی:بستری بیمار در اتاق خصوصی با فشار هوای منفی کنترل شده و حداقل 6 بار تعویض هوار در یک ساعتبستن درب اتاقخروج هوا از اتاق بیمار باید به طور مستقیم به فضای خارج باشد(نه داخل بخش)تمام افرادیکه وارد اتاق بیمار می شوند از ماسک (N95) استفاده شود.جابجایی بیمار محدود گردد و قبل از ترک اتاق باید یک ماسک جراحی استاندارد بپوشد

اسلاید 55:  اصول رعایت احتیاط قطراتبرای جلوگیری از انتقال آتروسل های درشت(قطره) از این نوع احتیاط استفاده می شود.بستری کردن بیمار در اتاق خصوصی .اقدام خاصی برای کنترل هوای اتاق ضرورت ندارد.درب اتاق می تواند باز بماند.استفاده از گان و دستکش تابع اصول احتیاط های استاندارد است.در صورت کار کردن کارکنان در فاصله 1 متری باید از ماسک استاندارد جراحی استفاده کنند.در صورت انتقال و جابجایی بیمار به خارج از اتاق ایزوله باید ماسک جراحی استاندارد استفاده گردد.

اسلاید 56:  اصول احتياط تماسي:بستری بیمار در اتاق خصوصیاستفاده از وسایل محافظت شخصی برای محافظت پوست مواجهه دیده و لباس شامل:پوشیدن دستکش در زمان ورود به اتاق – درآوردن دستکش قبل از ترک اتاق – رفع آلودگی دست ها بلافاصله بعد از درآوردن دستکش ها – جلوگیری از آلوده شدن دست ها قبل از ترک اتاق – استفاده از گان در صورت احتمال تماس قابل ملاحظه لباس پرسنل با بیمار یا سطوح محیطی پیرامون بیمار – استفاده از گان در صورات افزایش خطر تماس با مواد بالقوه عفونی بیمار – درآوردن گان قبل از ترک اتاق ایزوله – وسایل غیر بحرانی مراقبت از بیمار(گوشی،فشارسنج و ..) در اتاق ایزوله بماند – انتقال و جابجایی بیمار به خارج از اتاق ایزوله به حداقل ممکن برسد.

اسلاید 57: نظارت بر بکار گیری ضد عفونی کننده ها و گندزدا ها:قبل از شروع عملیات گند زدایی به وسایل حفاظت فردی مناسب مجهز گردد و زدودن اجرام و کثافات از روی سطوح و وسایل ضروریست. نباید گندزداها را با هم و یا با مواد شوینده مخلوط کرد(به دلیل از بین رفتن اثرات گندزدایی آن ها)از مواد گندزدا فقط در غلظت های توصیه شده استفاده گردد و برای تهیه محلول حتما از پیمانه استفاده گردد.از غوطه ور نمودن بیش از مدت توصیه شده وسایل در محلول گندزدا جدا خودداری شود.مواد گندزدا در مکان و دمای مناسب نگهداری شود.از تهیه مقدار بیش از مورد نیاز روزانه گندزدا که برای روزهای بعد قابل استفاده نیستند جدا خودداری شود.بعد ازانقضای مدت استفاده محلول های ساخته شده حتما آن ها را دور ریخته و محلول تازه تهیه گردد.ثبت تاریخ ساخت محلول گندزدا و غلظت آن برای محلول هایی که قابلیت مصرف بیش از یک روز را دارند روی بطری آن ها الزامیست.

اسلاید 58: دکونکس 53 پلاساز این محلول برای گندزدایی ابزار و وسایل مراقبت از بیماران که قابل غوطه وری در محلول های گندزدا بوده،استفاده می گردد.این محلول جهت گندزدایی نهایی آندوسکوپها استفاده نشود.این محلول در 3 غلظت 2%(20 سی سی در لیتر) و1.5%(15 سی سی در لیتر) و 1%(10 سی سی در لیتر) قابل استفاده است و می تواند به ترتیب در مدت 15 دقیقه، 30 دقیقه، و 65 دقیقه اثر خود را اعمال کند.محلول رقیق شده در صورت استفاده به مدت حداکثر 2 هفته و در صورت عدم مصرف به مدت یک ماه اثر خود را حفظ می کند.دقت کنید که وسایل کاملا در محلول غوطه ور شوند و پس از گذشت مدت زمان لازم ابزار و وسایل را از محلول خارج کرده و با آب شستشو و آب کشی گردد.نحوه تهیه دکونکس1%:10 سی سی دکونکس +یک لیتر آبنحوه تهیه دکونکس2%:20 سی سی دکونکس +یک لیتر آب

اسلاید 59: آب ژاول / وایتکسدارای خاصیت ضد عفونی کننده با اثر سریع بر روی فعالیت میکروارگانیسمها میباشدمحلول بایستی بصورت تازه وروزانه تهیه ومصرف شده واز محلول رقیق شده پس از گذشت 24 ساعت خودداری شود .بدلیل اثر خورندگی از مصرف ان برای اشیا فلزی واستیل خودداری شود در غلظت 250 سی سی در یک لیتر آب برای گندزدایی ترشحات خونیدر غلظت 50 سی سی در یک لیتر آب برای گندزدایی ظروف و لوله های آزمایشگاهدر غلظت 25 سی سی در یک لیتر آب برای گندزدایی سطوح،کف،توالت،حمام و روشویی هادر غلظت 10 سی سی در یک لیتر آب برای گندزدایی البسهدر غلظت 5/2سی سی در یک لیتر آب برای گندزدایی ظروف آشپزخانهقابل استفاده است و می تواند به مدت 30-15 دقیقه اثر خود را اعمال کند.

اسلاید 60: الكل :اين محلول علاوه بر اينكه جهت ضدعفوني پوست استفاده مي شود، براي گندزدايي سطوح و وسايل و ابزارآلات پزشكي در قبيل انواع ترمومترها، گوشي ها، لاستيك روي درب ويالهاي دارو و ساير ابزارآلات پزشكي در مواقع اورژانسي و فوري، نيز كاربرد دارد. اين محلول در غلظت 70% (730 سي سي الكل 96% در 270 سي سي آب مقطر)قابل استفاده است و مي تواند در چند ثانيه اثر خود را اعمال كند. درب بطري حاوي اين محلول بلافاصله بعد از استفاده، حتماً بسته شود. قبل از گندزدايي، زدودن اجرام و كثافت از روي سطوح و وسايل (براي افزايش تأثير محلول گندزدا بر روي ميكروبها) ضروريست.

اسلاید 61: نظارت بر دفع پسماندها: پسماندهای توصیه شده در بیمارستان به 2 دسته تقسیم می شوند:پسماندهای عادی(خانگی – معمولی)پسماندهای خطرناک که به 9 دسته تقسیم می شوند و عبارتند از: عفونی – پاتولوژیک – برنده و تیز – دارویی – شیمیایی – ژنوتوکیک – فلزات سنگین – ظروف تحت فشار- پسماندهای پرتوزا

اسلاید 62: انواع زباله هاي غير عفوني :زباله های عادی:زباله های تحت اداری،آشپزخانه،پسماند های عیادت کنندگان،پرسنل و زباله های ناشی از نظافت، قوطي هاي حلبي (كنسرو – كمپوت) زوائد مواد غذايي آشپزخانه ، آبدارخانه و پسمانده غذاهاي كاركنان و بيماران غير عفوني ، انواع كاغذهاي باطله ، پلاستيك ، مقوا ، كارتن ، نايلكس هاي روكش وسايل و تجهيزات پزشكي ، خاكروبه ، باكس هاي خالي سرم ، ويال ها و ماسك همكارانزباله های معمولی یا شبه خانگی بایستی در کیسه زباله مشکی رنگ جمع آوری و نگهداری شده و روزانه توسط شهرداری به محل دفن زباله منتقل شود.

اسلاید 63: انواع زباله هاي عفوني :زباله های عفونی و خطرناک در بیمارستان: به زباله هایی اطلاق می شود که می توانند حداقل یک بیماری عفونی را منتقل کند و در کیسه های زرد رنگ جمع آوری می شوند و در یک مکان محفوظ که دسترسی به آن محدود باشد انبار می شوند(دستگاه زباله سوز)زباله های تیز و برنده مانند سوزن،تیغ جراحی و ... باید در SAFTY BOX مخصوص جمع آوری و بعد از پر شدن استریل و بی خطر شده و همراه زباله های عفونی نگهداری می شود.نباید بیش از 4/3 حجم پر شود. از فشردن کیسه ها جهت کاهش حجم خودداری شود.

اسلاید 64: دفع اجسام تیز وبرنده:سرنگ و سرسوزن را بلافاصله بعد از استفاده در Safely box بيندازيد.   بيش از  حجم Safely box را پر نكنيد. درب Safely box هاي پر شده را قبل از حمل براي دفع ببنديد.Safely box هاي پرشده را در يك مكان مطمئن و خشك و دور از دسترس كودكان و مردم نگهداري كنيد. تا مطابق دستورالعمل هاي موجود دفع شوند.براي اجتناب از ايجاد صدمه در اثر سرسوزن هرگز Safely box پرشده را در دست نگيريد، تكان ندهيد، فشار ندهيد يا روي آن ننشيند يا نايستيد .Safely box.  بايد برچسب حاوي اطلاعاتي مثل تاريخ شروع استفاده و نام بخش بايد. Safely box پر را دوباره باز نكيند، خالي نكنيد يا مورد استفاده مجدد قرار ندهيد.  

اسلاید 65: تشکیلات کنترل عفونت بیمارستانی :کمیته کنترل عفونت (ICC) :کمیته کنترل عفونت بیمارستان ، مسئولیت برنامه ریزی ، ارزیابی و انجام تمام موارد مرتبط با کنترل عفونت را بر عهده دارد و تصمیم گیری های عمده و مهم در این زمینه از وظایف این کمیته می باشد . اهداف کمیته :کاهش موارد عفونت های بیمارستانی ( بیماران – پرسنل – عیادت کنندگان ) ، و در نتیجه کاهش هزینه درمان و روزهای بستری بیماران در بیمارستان از طریق انتخاب روش های مناسب و برنامه ریزی جهت کنترل عفونت و پیشگیری از بروز و انتشار عوامل عفونت در بیمارستان و سایر مراکز درمانی براساس امکانات موجود . اعضاء کمیته کنترل عفونت بیمارستان :الف : هسته مرکزی کمیته : پزشک کنترل عفونت (که مسئول کمیته نیز می باشد ) یا اپیدمیولوژیت بیمارستان پرستار کنترل عفونت میکروبیولوژیست بالینی یا متخصص علوم آزمایشگاهی رئیس یا مدیر بیمارستان

اسلاید 66: ب : زیر گروه های کمیته (subcommittee):مدیر پرستاری یا سوپروایزر یا نماینده آنها پزشک متخصص طب کار یا نماینده وینماینده ای از معاونت بهداشتی ( بهداشت محیط ، روابط بهداشتی یا ... )روسای بخش های مختلف جراحی و داخلی ( ICU و ... )مسئول یا کارشناس تغذیه مسئول امور دارویی مسئول خدمات (کاخداری و ... )مسئول رختشویخانه مسئول CSRمسئول اتاق عمل

اسلاید 67: تیم کنترل عفونت :اعضاء :پزشک کنترل عفونت ( ICD )پرستار کنترل عفونت ( ICN )میکروبیولوژیست بالینی یا متخصص علوم آزمایشگاهینقش تیم کنترل عفونت :نقش تیم کنترل عفونت عبارت است از اطمینان حاصل کردن از اینکه برنامه های کنترل عفونت به نحو موثری طرح ریزی شده و نیز همکاری در جهت تکمیل و انجام آن برنامه ها و ارزیابی تاثیرات آن ها

اسلاید 68: موفق باشيد

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید