صفحه 1:
pee ee)

صفحه 2:
eS er ad eae RCS) سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور جارجوب صلاحيت حرفه اي ايران Iranian Qualification Framework مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد

صفحه 3:
‎Sal a eae‏ سنا ‎Raper ‏ا‎ eter ‏3- جارجوب صلاحيت حرفه اي ييشنهادي ‏4- رابطه استانداردهاي حرفه اي و شغلي با جارجوب صلاحيت ۱ 6- استاندارد هاي حرفه اي 2008 15000 ‏مهدى اسمعيلى - ابراهيم آزاد

صفحه 4:
1-چارچوب صلاحیت هاي حرفه اي ملي چیست؟ Perec ove Py Ome rrr Teg Cnr ones ee Cree ere Se ‏بصورتي منسجم و همگون بر اساس مجموعه از معیارها و شاخص هاي توافق شده را به هم‎ ‏ارتباط مي دهد.‎ 0 ee Ce STC le a oe مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد

صفحه 5:
‎aS) eee‏ ا لك ‎oy a ene eee Bs ee eS Ucn‏ هاي فني و غير فني ‏بخش آموزش و مهارت آموزي ‎ ‏ایجاد یک نظام هماهنگي و مقایسه گواهینامه ها و مدارک بوسیله ارتباط دهی صلاحیت ها ‎| eae ene ep orn ‎0 Po Fare aan PA Dog ‎

صفحه 6:
چرا باید یک چارچوب صلاحبت ملي وجود داشته باشد: بطور نظري ۱ - نزديك كردن ذي نفعان حول علايق مشترك -شفاف سازي و موافقت در مورد مسئولیت پذيري آموزش و تربیت نيروي كاري با صلاحيت "ارتباط بين سطوح مختلف آموزشي "ايجاد رتبه بندي در كواهينامه اي و مدارك " حصول اطمینان از انتقال پذيري مهارت ها ‎Ee ers ke eae aol‏ ۱ TCT eat cee ae ‏مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد‎

صفحه 7:
در عمل مشكلات وجود خواهد داشت: ee eee Deel ‏ل ا ا م ا‎ BEC Dee : 1 ‏مبهم باشد.‎ ۱ ۱ nee recy ‏قديمي ممکن است حکم فرما شود.‎ 1 ۱ ITC A ce Ra ied oe ee Rd ee a ae ere oer nC weet aC Set Peer re Sy Ne eet Re Sica مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد

صفحه 8:
همكاري هاي بين المللي در زمينه جارجوب هاي صلاحيت 1- يروزه (01)01) براى يادكيرى مادم العمر ‎Se rere ener aes‏ ات تهيه جارجوب صلاحيت ها 11:0 ETF NOF projects in RF/Ukraine, Central Asia,-4 Caucasus and North Africa/Middle East مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد

صفحه 9:
The relationship between the OQF and the other Qualification Framew orks within the 0 أ« 8 ‎Level 3‏ ‎le‏ 2 ‎|g‏ < ‎i Levels 2 8‏ ‎mn 3 |‏ ‎Level7 & |g‏ ع 8 ]5 ‎Level 6 3 |>‏ 2 ۳ 5 ۳ ‎Level 5. 2 8‏ له 0 3 9 +22 لله ‎I | | Levers‏ ‎BES‏ ‏له ‎Level2‏ ‏1 ‏3 ‏الم ‎Level t‏ NQF Doctoral Degree CHE-HEQG-~- Master Posigraduate Diploma Professional Quaificalions ¢ Degree Bacher Degree Agvanced Digiema Dploma Advanced Certificate 7 comcast ‏ههام‎ | ۶[ مه مه | 2۳۳9 cone ‏هه‎ | National Oortcate Unis of (vocational) 3 learning tobe يسوي ‎[Ear‏ ی 2 TEE Moca) 2 Aduk Natoral oe cortteate National Senior Certificate (Grade 12) ‘UMALUSE- poles ‘General Education & Trahing Certficate (Grade 9) Figure

صفحه 10:
Job-Ready

صفحه 11:
Qualification level 5 4 3 Educational levels University education Tertiary non-university education Technological Lyceum Technological ‎Completion‏ ات ‎year ‎ ‎Arts and crafts school ‎ ‎education ‎Art, sport, technology lyceum, ‎‘Art, Sport, technology education ‎Compulsory education ‎Kinder garden ‎ ‎Postsecondary pre-university ‎General ‎lyceum ‎General ‎Education ‎ ‎ISCED ‎ ‎Classi ‎Group ‎XU ‎xil ‎xi ‎Vil ‎Vil ‎Vi ‎7 ‎1۷ ‎tl ‎۱ ‎1 ‎Big ‎Average ‎Small ‎ ‎Age ‎19 ‎18 ‎17 ‎16 ‎15 ‎14 ‎13 ‎12 ‎11 ‎10 ‎ ‎co}‏ هاه ‎calor]‏ حجده ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
Cees eee ere eeu kc eed err tas 42 Doctorates 11 Masters svas 40 Honours Degree Graduate Diploma/Certificate” 9 Ordinary Degree Graduate Diploma/Certificate* 8 Higher National Diploma 5۷۵4 Diploma in Higher Education 7 Advanced Higher Higher National Certificate Certificate in Higher Education 6 Higher sva3 5 Intermediate 2 sva2 Credit Standard Grade 4 Intermediate 1 svat General Standard Grade 3 Access 3 Foundation Standard Grade 2 Access 2 1 Access 1 |

صفحه 13:
NQF Irish system

صفحه 14:
نت ا ور ‎ee‏ ‏۳ ۱۳2 Paes Se | bathwiors degrees, graduate: ‏ی مه هام‎ 1 of aner education and ‏موه ای ادا تب از‎ Righer satel eipiomss تم ‎Gelfiicates of higher education‏ National Qualifications Framework Orginal levels Revised levels ‏د عع‎ nvain construc ‏وه وگ‎ 0 | ها ‎Level 5 Optoma in Transiaion | Level 7 Diploma in Translation‏ = 4 ‎Bevel 4 Nya in Aovcs anc Eevel6 Diptoma in‏ ‎isan Management‏ ‎ia Pevel 5 BTEC Higher National‏ ص ۳ و جع ی ‎Level 4 Cemtincate in Early Years [ap Practice Fevet4 cemmeate 14 Early ‎ ‎5 ‎(There 1s no change {0 Level 3 in the revised NOF) Level 3 Certineate in Small Animal Care Level 3 NVQ in Aeronautical Engineering ‎(There 1s no change fo Level 2 in the revised NOF) Level 2 Diploma for Beauty Specasts Level 2 NVQ in Agricultural Crop Production ‎(There ts no change to Level 7 in the revised NOF) Level 1 NVQ in Bakery ‎(There 1s ne change to Entry level in the revised NQF) Entry Level Geruneate in Adult Literacy ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
تم حابي © انا جه موی ‎etek‏ Ce ad eck ad ehcaira, Pruia der per, hier tira door eaten sand OT عايحا © | ©0000 © مدا | سبيت © وردنا 0-0 «60540 | ©0006 © إسدنا | ماو © إسدنا ۱۳ ‏و یمسا سس‎ Cd ed eel camer dake camel ا ل ل ‎BUI‏

صفحه 16:
MOF qualifications and levels chart ۱ 5 wor ‎a‏ | اسه م ‎Stal Training‏ ‎8 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎eee sees | Higher ‏مسف‎ ‎ ‎ ‎Doctoral Degree 7 Master's ‏سود‎ ‎Posigiaduate ‎CConcata 2 Diploma Eachalore Dograo Graduate Certiicate &| >-reditation fer Prat Delors Experiential Learning 5 Skills Advanced | ‏وجمامزه اععلم‎ Advanced Diploma ‏عم‎ ‎۳ ‎3 Skils Diploma Diploma Diploma 3 | ‏عم موی عمج‎ ‎Vosatianal & ‎Shite Coritet 2 | Technical Ceriicate ‎4 | Skits Coniicate 4 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
(| See See ea pe ارو پا (005جدعن اسهعیلی - ابراهیم آزاد ae) ۳ REFEREOC GLEOGLE

صفحه 18:
Country A Country B

صفحه 19:
alifications frameworks in SADC countries ae me LSet ‏ا‎ ‎ee a ae Angola 0 = متا Lesotho 14 Madagascar > 7 سس الال Mauritius م سود و0022 Namibia Seychelles South Africa 58 مت امه Tze + Zambia ‏ی‎ ۳

صفحه 20:
‎ar‏ و ‎= ‎ ‎ ‏و

صفحه 21:
رابطه نظام استاندارد هاي حرفه اي با نظام و جارجوب صلاحيت “استاندارد هاي حرفه اي مرزهاي بين حرف .را مشخص مي نمايد. -استاندارد .هاي حرفه اي بر نظام طبقه بدي حرف و مشاغل استوار است. “استاندارد هاي حرفه ارتباط هاي عمودي در جارجوب صلاحيت ها را مشخص مي نمايد ‎eat aS cen‏ ا ل ا ل ا ا ا ۲ ‏“عملكرذ نظام جارجوب صلاحيت بر عملكرد صحيح نظام استاندارد هاي استوار انلك ا ا ا ا ال ا ۱ ‎eee IC ‏ا ل ا ل ل ل‎ ee ‏مهدى اسمعيلى - ابراهيم آزاد

صفحه 22:
‎OK ee‏ ا ا ا ا لاا ا ‎NQF‏ ‎Doctoral Degree, ‎6161566. ‎Master Postyraduate Dploma Professional Qualfations = Degree ‎5 ‎3 ‎Bachebr Degree Advanced Dipiema ‎Dpioma ‎Advanced Certificate ‎National Occupational Awards ‎1 ‎é ‎2 ‎2 ‎Favanced Natonal Certificate (Vocational) ‎‘Aduk National ‘Senier Certificate ‎National Certificate (Vocational) 4 ‎National Senior Cerificate (Grade 12) ‎(۱۵9/5 ۵ ‎National Certifcate ‎UMALUSE-| ‏تت‎ ‎| accumulated | National Certificate CT ‏جساسسم‎ _ 2 ‎Traning Gertfreate Senier (Grade 8) Certificate ‎ematical Lteracy and ‎FoundalionalLeamng Certfeate ‎ ‏ودره | ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Figure 2: The relationship between the OQF and the other Qualification Framew orks within the ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
101010195 اا ا ا ا ‎en PEP‏ تس 220 5 مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد

صفحه 24:
Unit groups 30 (33) 9255) a4 (73) 29 (23) 40 (23) 15117 6 (70) 1700 33 (25) 300 436 (390) Minor groups 110 2778 2 am) 13@) 6 (6) 14 (16) 11020 4 (10) 30 128 )118 ‘Sub-major Groups 40 614 510 4(2) 4 )2( 2 504 3 503 300 1203 (Numbers for |SCO-88 are shown in brackets where different) Major group T Managers, senior officials and legislators 2 Professionals 3 Technicians and associate professionals 4 Clerks 5 Service and sales workers © Skilled agricultural, fishery, and forestry workers 7 Craft and related trades workers 8 Plant and machine operators, and assemblers 9 Elementary occupations 0 Armed forces occupations Total ISCO-08 (ISCO-88)

صفحه 25:
حرفه اي 2008 10 15020.37 groups 6- Second stage of teary educaton(eaing to an advanced research qualification) 50 Fist stage of trary education, fst degree (medium lation) 5b- Fist stage of tty education (hot or medium duration) 4- Postsecondary, nonetiary educaton ‏لا‎ seoondary level feducaton 2+ Lower secondary level of education 4 - Primary lov! of education 30-08 Skill vel stil Level | 3+4 4 18CO-08 major groups {-Managers, senior officials and legislators, 2 - Professionals 3- Technicians and associate professionals 1-005 5 - Serie and sales workers 6 - Sled agicutural and fishery workers 7 - Craft and related trades workers 8 Pant and machine operators, and assemblers 9 - Elementary occupations 0 -Armedfores occupations

صفحه 26:
BYP per beeen Peed cee 9

بسم الله الرحمن الرحيم مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد جمهوري اسالمي ايران وزارت کار و امور اجتماعي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور چارچوب صالحيت حرفه اي ايران ‏Iranian Qualification Framework مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد -1چارچوب صالحيت هاي حرفه اي ملي چيست؟ -2نمونه هايي از چارچوب صالحيت هاي حرفه اي -3چارچوب صالحيت حرفه اي پيشنهادي -4رابطه استانداردهاي حرفه اي و شغلي با چارچوب صالحيت -5استخراج سطوح حرفه اي بواسطه استاندارد هاي حرفه اي -6استاندارد هاي حرفه اي ISCO 2008 مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد -1چارچوب صالحيت هاي حرفه اي ملي چيست؟ چارچوبي است که صالحيت هاي ,مدارک و گواهينامه هاي در سطوح و انواع مختلف رابصورتي منسجم و همگون بر اساس مجموعه از معيارها و شاخص هاي توافق شده را به هم ارتباط مي دهد. -چارچوب صالحيت حرفه اي زير نظامي از نظام صالحيت ملي است. مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد هدف چارچوب صالحيت هاي حرفه اي ملي ايجاد استانداردهاي سازگار و همجنس از شايستگي ها ,مهارت هاي فني و غير فنيارتقاء کيفيت بخش آموزش و مهارت آموزي ايجاد يک نظام هماهنگي و مقايسه گواهينامه ها و مدارک بوسيله ارتباط دهي صالحيت هايادگيري در پيشرفت و يادگيري انتقال يادگيري, به دستيابي براي ها رويه حفظ و ارتقاء مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد شامل مسير هاي افقي و عمودي در نظام آموزشي چرا بايد يک چارچوب صالحيت ملي وجود داشته باشد: بطور نظري داليل گوناگون دارد (به عنوان يک عنصر از نظام تضميين کيفيت): نزديک کردن ذي نفعان حول عاليق مشترکشفاف سازي و موافقت در مورد مسئوليت پذيري آموزش و تربيتنيروي کاري با صالحيت -ارتباط بين سطوح مختلف آموزشي ايجاد رتبه بندي در گواهينامه اي و مدارک حصول اطمينان از انتقال پذيري مهارت ها-تسهيل تحرک پذيري در مکان و زمان -توانائي تلفيق نظام هاي رسمي-غير رسمي يادگيري مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد در عمل مشکالت وجود خواهد داشت: عاليق زيادي براي چارچوب صالحيت ملي وجود خواهد داشت ولي اهداف ممکن استمبهم باشد. چارچوب صالحيت ملي مي تواند نگراني هاي و مسائل اقتصادي ,سياسي ,سازماني وتعليم و تربيتي را با هم تلفيق کند ولي محدوديت هاي اقتصادي و روش هاي تعليم و تربيتي قديمي ممکن است حکم فرما شود. کشورها هنوز نياز دارند تا فرآيندهاي اصلي ياددهي و يادگيري را اصالح نمايند.چارچوب صالحيت ها منابع گوناگوني را نياز دارد -هزينه بر است.-چارچوب نبايد بر اساس حدسيات و فرضيات باشد . چارچوب تمام مسائل آموزش هاي فني و حرفه اي را حل نمي کند .ضروريست ولي کافينيست. مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد همکاري هاي بين المللي در زمينه چارچوب هاي صالحيت -1پروژه OECDبراي يادگيري مادم العمر -2چارچوب صالحيت هاي اروپا -3راهنماي مقدماتي تهيه چارچوب صالحيت ها ILO ‏ETF NQF projects in RF/Ukraine, Central Asia,-4 ‏Caucasus and North Africa/Middle East مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد نمونه هايي از چارچوب صالحيت ملي و بين المللي چارچوب صالحيت آفريقاي اسمعيلی – ابراهيم آزاد مهدیسطح جنوبي10- چارچوب صالحيت سطحاسمعيلی – ابراهيم آزاد انگليس 8-مهدی چارچوب صالحيت روماني- سطح اسمعيلی – ابراهيم آزاد 5مهدی چارچوب صالحيت اسمعيلی – ابراهيم آزاد مهدی سطح اسکاتلند12- چارچوب صالحيت ملي مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد ايرلند چارچوب صالحيت اسکاتلند-انگليس ابراهيم آزاد اسمعيلی تجديد–نظر مهدی2004 –ايرلند Qualification Levels Higher Education Qualification Levels 8 Specialist awards D Doctorates 7 Level 7 Diploma M Masters degrees, postgraduate certificates and Diplomas 6 Level 6 Diploma H Bachelors degrees, graduate certificates and Diplomas 5 BTEC Higher National Diploma I Diplomas of higher education and further education, foundation degrees, higher national diplomas 4 Level 4 Certificate C Certificates of higher education 3 Level 3 Certificate / Level 3 NVQ / A levels 2 Level 2 Diploma / Level 2 NVQ / GCSEs A-C 1 Level 1 Certificate / Level 1 NVQ / GCSEs D-G Entry Level Certificate in Adult Literacy مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد انگليس چارچوب صالحيت چارچوب صالحيت مالزي مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد 8 ‏REFERENC ‏E LEVELS اجزاء چارچوب صالحيت اروپا اسمعيلی – ابراهيم آزاد مهدی 8سطح (-)2005 تحرک پذيري و انتقال بين اسمعيلی – ابراهيم آزاد مهدی (اروپا) کشورها پيشرفت ايجاد چارچوب صالحيت در آفريقايي– ابراهيم آزاد کشورهاياسمعيلی مهدی چارچوب صالحيت حرفه ای ايران آkموزش عمومي و عالي (آkكادميك)k سال آkموزشي آkموزش هاي فني و حرفه اي غير رسمي رسمي سطح صالحيت وزارت آموزش و پرورش آموزش عالي آموزش عالي وزارت آموزش و پرورش 25 24 23 10 دوره دكتري تخصصي 22 21 9 19 8 17 7 15 6 20 18 16 14 13 12 11 10 9 8 7 2 1 دوره كارشناسي ارشد (فوق ليسانس) دوره كارشناسي (ليسانس) دوره كارداني (فوق ديپلم) 5 دوره پيش 4 دوره متوسطه 2 كارشناسي ارشد فني و حرفه اي گواهينامه سطح 6 كارشناسي فني و حرفه اي گواهينامه سطح 5 كارداني فني و حرفه اي گواهينامه سطح 4 دانشگاهي(بدون گواهينامه سطح 3 سطح) (ديپلم سه ساله عمومي) 3 6 5 4 3 دوره دكتري عمومي گواهينامه ممتاز دوره متوسطه فني و حرفه اي دوره متوسطه كاردانش (ديپلم فني و حرفه اي) (ديپلم كاردانش) گواهينامه سطح 2 گواهينامه سطح 1 دوره راهنمايي (گواهينامه دوره سه ساله راهنمايي) گواهينامه سطح ورودي دوره ابتدايي 1 دوره پيش دبستاني مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد رابطه نظام استاندارد هاي حرفه اي با نظام و چارچوب صالحيت -استاندارد هاي حرفه اي مرزهاي بين حرف را مشخص مي نمايد. -استاندارد هاي حرفه اي بر نظام طبقه بندي حرف و مشاغل استوار است. استاندارد هاي حرفه ارتباط هاي عمودي در چارچوب صالحيت ها را مشخص مي نمايد.استاندارد هاي حرفه اي امکان انتقال از يک سيستم آموزشي به سيستم آموزشي ديگر رافراهم مي نمايد (ارتباط افقي). -عملکرد نظام چارچوب صالحيت بر عملکرد صحيح نظام استاندارد هاي استوار است. يک حرفه مي تواند سطوحي مختلفي از يک چارچوب صالحيت را به خود اختصاص دهد.-يک استاندارد حرفه اي شايستگي هاي مورد نياز يک حوزه کاري را مشخص مي نمايد. مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد نمونه اي از ارتباط نظام استاندارد هاي حرفه اي با نظام و چارچوب صالحيت مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد :نمونه اي از تهيه استاندارد حرفه اي .بر اساس شاخص ها و معيارهاي تعيين شده در چارچوب صالحيت حرفه اي حرفه سطح بندي مي شوند D10 T10.01 T10.02 T10.03 T10.04 T10.05 T10.06 D10 T10.01 T10.02 T10.03 T10.04 T10.05 T10.06 T10.07 D09 T09.01 T09.02 T09.03 T09.04 T09.05 T09.06 D09 T09.01 T09.02 T09.03 T09.04 T09.05 T09.06 T09.07 D08 T08.01 T08.02 T08.03 T08.04 T08.05 T08.06 T08.07 D08 T08.01 T08.02 T08.03 T08.04 T08.05 T08.06 T08.07 T08.08 D07 T07.01 T07.02 T07.03 T07.04 T07.05 T07.06 T07.07 D07 T07.01 T07.02 T07.03 T07.04 T07.05 T07.06 T07.07 T07.08 D06 T06.01 T06.02 T06.03 T06.04 T06.05 T06.06 D06 T06.01 T06.02 T06.03 T06.04 T06.05 T06.06 D05 T05.01 T05.02 T05.03 T05.04 T05.05 D05 T05.01 T05.02 T05.03 T05.04 T05.05 D04 T04.01 T04.02 T04.03 T04.04 T04.05 T04.06 T04.07 D04 T04.01 T04.02 T04.03 T04.04 T04.05 T04.06 T04.07 D03 T03.01 T03.02 T03.03 T03.04 T03.05 T03.06 T03.07 D03 T03.01 T03.02 T03.03 T03.04 T03.05 T03.06 T03.07 T03.08 D02 T02.01 T02.02 T02.03 T02.04 T02.05 T02.06 T02.07 D02 T02.01 T02.02 T02.03 T02.04 T02.05 T02.06 T02.07 T02.08 D01 T01.01 T02.02 T03.03 T04.04 T05.05 T06.06 T07.07 D01 T01.01 T02.02 T03.03 T04.04 T05.05 T06.06 T07.07 T08.08 T08.08 2 استاندار حرفه ای D10 D09 D08 D07 D06 D05 D04 D03 D02 D01 وظايف 3 استاندار حرفه ای T10.01 T09.01 T08.01 T07.01 T06.01 T05.01 T04.01 T03.01 T02.01 T01.01 ) رقمی6 شغل (کد T10.02 T09.02 T08.02 T07.02 T06.02 T05.02 T04.02 T03.02 T02.02 T02.02 T10.03 T09.03 T08.03 T07.03 T06.03 T05.03 T04.03 T03.03 T02.03 T03.03 T10.04 T09.04 T08.04 T07.04 T06.04 T05.04 T04.04 T03.04 T02.04 T04.04 ) رقمی4 (کد1 استاندار حرفه ای مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد T10.05 T09.05 T08.05 T07.05 T06.05 T05.05 T04.05 T03.05 T02.05 T05.05 T10.06 T09.06 T08.06 T07.06 T06.06 T05.06 T04.06 T03.06 T02.06 T06.06 3سطح T09.07 T08.07 T07.07 T06.07 T09.08 T08.08 T07.08 T06.08 T04.07 T03.07 T02.07 T07.07 T04.08 T03.08 T02.08 T08.08 کار- رقمی8 کد 2سطح 1 سطح T10.08 6 سطح 5 سطح 4 سطح استاندارد هاي حرفه اي ISCO 2008 Isco08,Isco88اسمعيلی – ابراهيم آزاد مهدی مقايسه تعداد حرفه ها در استاندارد هاي حرفه اي ISCO 2008 رابطه بين ‏ISCO 2008 , ISCED97 مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد پايان مهدی اسمعيلی – ابراهيم آزاد

51,000 تومان