صفحه 1:
pee ee)
صفحه 2:
eS er ad
eae RCS)
سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور
جارجوب صلاحيت حرفه اي ايران
Iranian Qualification Framework
مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد
صفحه 3:
Sal a eae سنا
Raper ا eter
3- جارجوب صلاحيت حرفه اي ييشنهادي
4- رابطه استانداردهاي حرفه اي و شغلي با جارجوب صلاحيت
۱
6- استاندارد هاي حرفه اي 2008 15000
مهدى اسمعيلى - ابراهيم آزاد
صفحه 4:
1-چارچوب صلاحیت هاي حرفه اي ملي چیست؟
Perec ove Py Ome rrr Teg Cnr ones ee Cree ere Se
بصورتي منسجم و همگون بر اساس مجموعه از معیارها و شاخص هاي توافق شده را به هم
ارتباط مي دهد.
0 ee Ce STC le a oe
مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد
صفحه 5:
aS) eee ا لك
oy a ene eee Bs ee eS Ucn هاي فني و غير فني
بخش آموزش و مهارت آموزي
ایجاد یک نظام هماهنگي و مقایسه گواهینامه ها و مدارک بوسیله ارتباط دهی صلاحیت ها
| eae ene ep orn
0 Po Fare aan PA Dog
صفحه 6:
چرا باید یک چارچوب صلاحبت ملي وجود داشته باشد:
بطور نظري ۱
- نزديك كردن ذي نفعان حول علايق مشترك
-شفاف سازي و موافقت در مورد مسئولیت پذيري آموزش و تربیت
نيروي كاري با صلاحيت
"ارتباط بين سطوح مختلف آموزشي
"ايجاد رتبه بندي در كواهينامه اي و مدارك
" حصول اطمینان از انتقال پذيري مهارت ها
Ee ers ke eae aol
۱ TCT eat cee ae
مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد
صفحه 7:
در عمل مشكلات وجود خواهد داشت:
ee eee Deel ل ا ا م ا BEC Dee
: 1 مبهم باشد.
۱
۱ nee recy
قديمي ممکن است حکم فرما شود.
1
۱ ITC A ce Ra ied oe
ee Rd ee a ae
ere oer nC weet aC Set Peer re Sy Ne eet Re Sica
مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد
صفحه 8:
همكاري هاي بين المللي در زمينه جارجوب هاي صلاحيت
1- يروزه (01)01) براى يادكيرى مادم العمر
Se rere ener aes
ات تهيه جارجوب صلاحيت ها 11:0
ETF NOF projects in RF/Ukraine, Central Asia,-4
Caucasus and North Africa/Middle East
مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد
صفحه 9:
The relationship between the OQF and the other Qualification Framew orks within the
0 أ«
8
Level 3
le 2
|g <
i Levels 2 8
mn 3 |
Level7 & |g
ع 8
]5
Level 6 3 |>
2 ۳
5 ۳
Level 5. 2 8
له 0
3 9
+22 لله I | | Levers
BES
له Level2
1
3
الم Level t
NQF
Doctoral Degree
CHE-HEQG-~-
Master Posigraduate Diploma
Professional Quaificalions ¢ Degree
Bacher Degree
Agvanced Digiema
Dploma
Advanced Certificate
7
comcast
ههام |
۶[ مه مه | 2۳۳9
cone هه |
National Oortcate
Unis of (vocational) 3
learning tobe
يسوي [Ear ی 2
TEE Moca) 2
Aduk Natoral
oe
cortteate
National Senior Certificate
(Grade 12)
‘UMALUSE-
poles
‘General Education &
Trahing Certficate
(Grade 9)
Figure
صفحه 10:
Job-Ready
صفحه 11:
Qualification
level
5
4
3
Educational levels
University education
Tertiary
non-university
education
Technological
Lyceum
Technological
Completion ات
year
Arts and crafts school
education
Art, sport,
technology
lyceum,
‘Art, Sport,
technology
education
Compulsory education
Kinder garden
Postsecondary pre-university
General
lyceum
General
Education
ISCED
Classi
Group
XU
xil
xi
Vil
Vil
Vi
7
1۷
tl
۱
1
Big
Average
Small
Age
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
co} هاه calor] حجده
صفحه 12:
Cees eee ere
eeu kc eed err tas
42 Doctorates
11 Masters svas
40 Honours Degree
Graduate Diploma/Certificate”
9 Ordinary Degree
Graduate Diploma/Certificate*
8 Higher National Diploma 5۷۵4
Diploma in Higher Education
7 Advanced Higher Higher National Certificate
Certificate in Higher Education
6 Higher sva3
5 Intermediate 2 sva2
Credit Standard Grade
4 Intermediate 1 svat
General Standard Grade
3 Access 3
Foundation Standard Grade
2 Access 2
1 Access 1
|
صفحه 13:
NQF Irish system
صفحه 14:
نت ا ور ee
۳
۱۳2
Paes
Se
|
bathwiors degrees, graduate:
ی مه هام
1 of aner education and
موه ای ادا تب از
Righer satel eipiomss
تم
Gelfiicates of higher education
National Qualifications Framework
Orginal levels Revised levels
د عع nvain construc وه وگ
0
| ها
Level 5 Optoma in Transiaion | Level 7 Diploma in Translation
= 4
Bevel 4 Nya in Aovcs anc Eevel6 Diptoma in
isan Management
ia Pevel 5 BTEC Higher National ص
۳ و جع
ی
Level 4 Cemtincate in Early Years [ap
Practice Fevet4 cemmeate 14 Early
5
(There 1s no change {0 Level 3 in the revised NOF)
Level 3 Certineate in Small Animal Care
Level 3 NVQ in Aeronautical Engineering
(There 1s no change fo Level 2 in the revised NOF)
Level 2 Diploma for Beauty Specasts
Level 2 NVQ in Agricultural Crop Production
(There ts no change to Level 7 in the revised NOF)
Level 1 NVQ in Bakery
(There 1s ne change to Entry level in the revised NQF)
Entry Level Geruneate in Adult Literacy
صفحه 15:
تم حابي © انا
جه موی
etek
Ce ad eck ad
ehcaira, Pruia der per, hier tira door
eaten sand OT
عايحا © | ©0000 © مدا | سبيت © وردنا
0-0 «60540 | ©0006 © إسدنا | ماو © إسدنا
۱۳ و یمسا سس Cd
ed eel camer dake camel
ا ل ل BUI
صفحه 16:
MOF qualifications and levels chart
۱ 5
wor
a | اسه م
Stal Training
8
eee sees
| Higher مسف
Doctoral Degree
7 Master's سود
Posigiaduate
CConcata 2 Diploma
Eachalore Dograo
Graduate Certiicate &| >-reditation fer Prat
Delors Experiential Learning
5 Skills Advanced | وجمامزه اععلم Advanced Diploma عم
۳
3 Skils Diploma Diploma Diploma
3 | عم موی عمج
Vosatianal &
Shite Coritet 2 | Technical Ceriicate
4 | Skits Coniicate 4
صفحه 17:
(| See See ea pe
ارو
پا (005جدعن اسهعیلی - ابراهیم آزاد
ae)
۳
REFEREOC
GLEOGLE
صفحه 18:
Country A Country B
صفحه 19:
alifications frameworks in SADC countries
ae me LSet ا
ee a ae
Angola 0
= متا
Lesotho 14
Madagascar >
7 سس الال
Mauritius
م سود و0022
Namibia
Seychelles
South Africa
58 مت امه
Tze +
Zambia ی ۳
صفحه 20:
ar و
=
و
صفحه 21:
رابطه نظام استاندارد هاي حرفه اي با نظام و جارجوب صلاحيت
“استاندارد هاي حرفه اي مرزهاي بين حرف .را مشخص مي نمايد.
-استاندارد .هاي حرفه اي بر نظام طبقه بدي حرف و مشاغل استوار است.
“استاندارد هاي حرفه ارتباط هاي عمودي در جارجوب صلاحيت ها را مشخص مي نمايد
eat aS cen ا ل ا ل ا ا
ا ۲
“عملكرذ نظام جارجوب صلاحيت بر عملكرد صحيح نظام استاندارد هاي استوار انلك
ا ا ا ا ال ا ۱
eee IC ا ل ا ل ل ل ee
مهدى اسمعيلى - ابراهيم آزاد
صفحه 22:
OK ee ا ا ا ا لاا ا
NQF
Doctoral Degree,
6161566.
Master Postyraduate Dploma
Professional Qualfations = Degree
5
3
Bachebr Degree
Advanced Dipiema
Dpioma
Advanced Certificate
National Occupational Awards
1
é
2
2
Favanced Natonal
Certificate
(Vocational)
‘Aduk National
‘Senier
Certificate
National Certificate
(Vocational) 4
National Senior Cerificate
(Grade 12)
(۱۵9/5 ۵
National Certifcate
UMALUSE-| تت
| accumulated | National Certificate
CT جساسسم _ 2
Traning Gertfreate Senier
(Grade 8) Certificate
ematical Lteracy and
FoundalionalLeamng Certfeate
ودره |
Figure 2: The relationship between the OQF and the other Qualification Framew orks within the
صفحه 23:
101010195
اا ا ا ا en PEP
تس 220 5
مهدی اسمعیلی - ابراهیم آزاد
صفحه 24:
Unit groups
30 (33)
9255)
a4 (73)
29 (23)
40 (23)
15117
6 (70)
1700
33 (25)
300
436 (390)
Minor groups
110
2778
2
am)
13@)
6 (6)
14 (16)
11020
4 (10)
30
128 )118
‘Sub-major Groups
40
614
510
4(2)
4 )2(
2
504
3
503
300
1203
(Numbers for |SCO-88 are shown in brackets where different)
Major group
T Managers, senior officials and legislators
2 Professionals
3 Technicians and associate professionals
4 Clerks
5 Service and sales workers
© Skilled agricultural, fishery, and forestry workers
7 Craft and related trades workers
8 Plant and machine operators, and assemblers
9 Elementary occupations
0 Armed forces occupations
Total ISCO-08 (ISCO-88)
صفحه 25:
حرفه اي 2008 10
15020.37 groups
6- Second stage of teary educaton(eaing to an
advanced research qualification)
50 Fist stage of trary education, fst degree (medium
lation)
5b- Fist stage of tty education (hot or medium
duration)
4- Postsecondary, nonetiary educaton
لا seoondary level feducaton
2+ Lower secondary level of education
4 - Primary lov! of education
30-08 Skill
vel
stil Level |
3+4
4
18CO-08 major groups
{-Managers, senior officials and legislators,
2 - Professionals
3- Technicians and associate professionals
1-005
5 - Serie and sales workers
6 - Sled agicutural and fishery workers
7 - Craft and related trades workers
8 Pant and machine operators, and assemblers
9 - Elementary occupations
0 -Armedfores occupations
صفحه 26:
BYP per beeen Peed cee 9