کسب و کارمدیریت و رهبری

چالشهای مديريت دانش

صفحه 1:

صفحه 2:
۸ AA نتباهات پرهزینه به دلیل عدم ثبت یا تحلیل اشتباهات قبلی تکرار می‌شوند کارها غالبا" به از فعالیت‌ها و پروژه‌های ‎anor‏ با 1 اشته نمی‌شود و و عملکردهای خوب غالبا" در مب زینه‌های کلی می‌گردد تن از کار کنان از دانش مهم انها بسيار کند است که موج ن فرصت‌ها می‌شود کار کنان به دلیل عدم دسترسی به منابع دانش, دلسرد و ناراضی می‌شوند جساس بر خوردارند ب قاخير در توسعه محصول و ‎ZS)‏

صفحه 3:
آنابی کلی با مدیریت دانش "

صفحه 4:
Wisdom وله سر سس لس

صفحه 5:
داده - اطلاعات - دانش - خرد سلسله مراتب دانش در چهار مرحله به پیش می‌رود ۲ داده 600 ۲ اطلاعات هب1۵ ۳ دانش (دانایی) ‎Qeowledke‏ ‏۲ خرد سل(

صفحه 6:
‎cla oslo‏ حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست مى آيد. دادهها از تركيب یک سری علائم ساخته می‌شوند ۰ ریال آمریکا ‎

صفحه 7:
زمانی که دادها به منظور خاصی و بشکلی منطقی سازماندهی می‌شوند تبدیل به اطلاعات می‌گرد: ادلار آمریکا - ۰۰ ريال 2 ZS) ‘an

صفحه 8:
دانش > دانش, مجموعه کل شناختها و مهارتهلیی است که افراد برای حل مسثله به كار مى برند. > دلنش هم نظريهها و هم قواعد و دستورات عملى را شامل < و اطلاعات پایهگذاری 2 امَا بر خلاف آنها به انسان‌ها است. ‎x‏ دلنش به سك افراد ساخته میشود و باورهای افراد در باره روابط علی را نشان می‌دهد. ‏آشنایی با مکانیزم‌های بازار ارز ‎ ‏و ‎ZS)‏

صفحه 9:
داده - اطلاعات - دانش , «اطلاعات» و «دانش» مشکل است. تنهاازاطريق امفاهيم ابيروة ا 10 711ادید گاهآکار بر 100 ا جا كم 10000 قاغل 21000 = & ۵۲

صفحه 10:
وقتی که دانش برای تصمیم‌گیری و بهبود نصمیمات. فرآیندها و بهره‌وری تها سودآوری جه کار گرفته می‌شود تبدیل,به خرد مي‌شود, برای خردمند بودن» افرادنه تنها بليد دلنش كسب كننة. بلكه بلك قم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته با 5 ۳ ۲ براي تبدیل م ‎aul & wl‏ خارجي

صفحه 11:
مديريت دانش

صفحه 12:
Knowledge | 7 1 Tacit Explicit

صفحه 13:

صفحه 14:
مدیریت دانش مديريت دلنش مسن سازى. نكهدارى و بازيابى دوباره دانش. خرد و تجربیات باآرزش افزوده کارکنان سازمان. به عنوان بخشی از دارایی‌های سازمان است.

صفحه 15:
مدیریت دانش < در ولقع مدیریتدانش آن اقداماتیست که انجام می‌دهیم نو به اهداف خود برسد. ۱ 1< رلثه دانشی د جمع آورى دانشى ‎١‏ ست آمدهاند.

صفحه 16:
چند نکته در مدیریت دانش 58 عدم توجه په قواعد پایه روانشناسی منجر به شکست مدیریت دانش می‌گردد (در اختیار دیگران گذاشتن دانش, اعنماد می‌طلبد) ؟ دانش هميشه در آزا تباط با انسان‌هاست ؟ راه‌حل‌های استانداردی در رابطه با مدیریت دانشن وجود ندارد > مدیریت اش بدون طراحی گام‌های سنجیده محکوم به شکست است ‎ae tee 5 <‏ 4 | ۱ * پا روش‌های سنتی نمی توان دارایی‌های فکری شرکت را مدیریت کرد ‏فقدان ابزارهاي مديريتي براي مدیریت دانش ‎

صفحه 17:
با مدبريت داند تاریخچه مدیریت دانش 2 8 sober cPpublicaivar g 3 8 له FEE EF EEEPS EES ES voor ۳

صفحه 18:
abstract sociological line human managemeny business line concrete technology-oriented social-oriented

صفحه 19:
۲ ۲ معرفی برخی از مدلهای مدیریت دانش .

صفحه 20:
منز < بعضی مدل‌ها ۱ < بعضى لها براى هر دو م باش ۱

صفحه 21:
Tacit Tacit knowledg knowledge Externalizatio 1 Socialization n Explicit Tacit ‏فرد دنش راا طریق انسان‌ها با یکدیگر صحبت‎ | ae ‏نب‎ di ‏مستنداتی مانند کتاب. | می‌کنند و دانش رد وبدل‎ . | 1 ‏مقاله. نامه گزارش و... می‌کنند.‎ e Knowledge are دانش موجود به شکل مستند | افراد بعد از مطالعه مستندات و مطالب موجود در رایانه آن را ‎Tacit‏ ‏یاد گرفته و مورد استفاده قرار knowledge ‏می‌دهند‎ ‎Explicit Explicit‏ لا ‎knowledge knowledge ‎Internalization | Combination ۲ Explicit ‎ ‎ ‎ ‎ ‎knowledge ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
< Devkruive ‏اجه سور تا رتیه ع! : (یجطاطکسمهم) وحن‎ thesPy coweps, toc vad states oP the world) > @rovedurd Keowee (Kon-Wow) : he uaderstoadog oP oc 3 ee ‏الي‎ ‎ww < Casd & (Kw! :» ‏ا سس‎ panther J pos <ه بجلمه ی بو : ‎(omits)‏ تست <= ۳ ججروس سوسس سس سس

صفحه 23:
‎Knowledge‏ فا ‎assessment‏ — ‎mi ‎ ‎Knowledge ‎|_retention ‎ ‎ ‎io ‎Knowledge ‎utilization ‎Knowledge ‎sharing/distribu ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Knowledge ‎goals ‎1 ‎Knowledge ‎identificati ‏متهم‎ ‎Knowledge | acquisition | ‎“Ss ‎Knowledge ‎developme ‎nt ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
Table |: Knowledge processes in the literature List of knowledge processes creation, storage and retrieval, transfer, application create, store, distribute, apply socialization, extemalization, combination, intemalization discovery, capture, sharing, application organizing, capturing, evaluating, sharing, storing and presenting discovery, publication, collaboration, learning acquiring, organizing, sharing, applying creation, codification, retrieval, application, distribution, validation, tracking, personalization Authors Alavi and Leidner, 2001 Hoffmann, 2001 Nonaka et al., 2001 Becerra-Fernandez et al., 2004 Jashapara, 2004 Maier, 2004 Wong and Aspinwall, 2004a Rao, 2005

صفحه 25:

صفحه 26:
Knowledge Management ‏ممه‎ solution implementation Change Management and communication Knowledge Networks Knowledge based P 5 modelling Choosing KM-Tools strategy Cuttur and Barrier Analysis, 8PO-KM Process Analyst Tlnfrastructure- KM.

صفحه 27:
مديريت دانش مدل 56221205127 / |OWLEDGE MANAGEMENT The Architecture of Enterprise Engineering tuition Invention sarning ‘Community bmmunications MULTIPLE DISCIPLINES Systems Engineering Organization Development Systems Management Organization Behavior

صفحه 28:
اطلاعات

صفحه 29:
Intelligence Capability to act Make Innovati, » decis#n _ competitivene on 5 Solve| sue sl Perceived knowledge 6 *Capacity Intellige nce, t Stored and structured “ain w & A *Capacity Sensors (Giformati| -sense |:Attention Structuring ‘Data 8 »Cognitive ability +Processing Hy ‏جه‎ +Previous knowledge time -Beliefs, values, +Processing J XQ expectations “Ability to structure ower

صفحه 30:

صفحه 31:
اعتباربخشی به دانش سازماندهی دانش ‎i»,‏

صفحه 32:

صفحه 33:
Be eedbac Knowledge 6 1 | assessment Knowledge |_retention i Knowledge utilization Knowledge sharing/distribu rend Knowledge goals 1 Knowledge identificati eae Knowledge acquisition “SS Knowledge developme nt

صفحه 34:
+ شناسایی دانش . , ‎sew (Korte tect ratio)‏ دانش - اكتساب دا ‎axqicton)‏ »> )) توسعه داش 7 (ممومحامرول جولجار هه ))) اشتراك و توزيع دافش ( دم حاسصك :سحاد ص لجار ص )1)) + بهرهكيرى از دانش ‎vitzstics)‏ جو تاجاح )0) ذكهدارى أذانش دانش (م 00000 + ارزيابى واندازهكيرى داقش (مممحدم بحسب ))

صفحه 35:
هر کسی قادر بان همه چیز نیس اما ما باید بدانیم هر آنچه را که نی

صفحه 36:
نامه‌هاء ای ۱ مرو مدیران!!! من بجز آنچه که بدان نیاز دارم» همه نوع اطلاعاتی دارم

صفحه 37:
میزان صحیح اطلاعات در زمان مناسب یک عامل مهم برای انجام انواع کارها میباشد. # دو برابر شدن اطلاعات موجود در هر ۶ تا ‎٩‏ ماه یکبار بر ابعاد این معضل می‌افراید. سب زد اطلاعات موجود داخلی و خارجی 1 امروزه مدیران اجرایی» دربارة غرق شدن در دربایی از اطلاعات صحبت می‌کنند.

صفحه 38:
۱- شناسایی مهارت: کارکنان ۳- کتابجه‌های راهنمای متخصصان ۳- نقشه‌های دانش مکان‌شناسی دانش - منابع دانش - دارایی دانش = تم‌های اطلاعات جغرافیابی - ققبع دانش ۴- ماتریس‌های ‎Bld‏ درونی | بیرونی - جدید| قدیم - آشکار | ضمنی

صفحه 39:
t= ‏شناسلییبلنشلمواردوکه بایمیعلیننسود)‎ شفافیت به هر قیمتی|نمی ارزد احترام به زندگی .= آشکارسازی دانش متخصصان همپ شفافیت ملی‌نواند آسپب‌رسان

صفحه 40:
سازمان ها پشت دانش خسود را با جمع آوری اطلاعات از زمار 5 5 اه مى سازند. “in act ‏ا‎ ۱ ‏آموزش می‌باشد.‎ ee ‘an

صفحه 41:
۳ ک‌سهانث از منلبع دلخلی 2 تخصص‌ها. حاف: کارکنان از مذ فا (خاطرات). اعتقادات و فرضیات به‌صورت داخلی است. ک‌سهلنشاز عنلبع بس 2 کارکنان بیرونی شرکت‌های دیگر ۲-۳- دانش ذینفعان مانند مشتریان ۲-۴- تولید دانش سس

صفحه 42:
دانشک ارکنانسیرونی2.1 > استخدام بل ای مورد نیاز) * جنگ برای بدست آوردن بهترین‌ها > استخدام متنوع >شكار ¢“ > قرارداد‌های محدود ؟مشاوران تخصصی و عمومی

صفحه 43:
> روشهاى مشاراكت > بيوندهاى استراتزيك (مشاركت و >الكوبردارى

صفحه 44:
۳ كسهلنشاز عشتريان 2-3 لاعات تحقیقات بازار) تا 7 کی 0 (انتشار نسخ * فهم زبان مشتری (اصطلاح شناسی زبان مشترو ی

صفحه 45:
الكتسابق ولیدانهانش4 -2 >دانش ‎bad eed‏ . >كسب اموال فكرى (نتايج تحقيق) > جا يكزينى نرمافزارها > کسب: رح‌های ساخت. نفشه‌های چاپی > نس سای قانونی (نمایشگاه‌ها * مهندسی معکوس > کسب وسایل فنی ذخیره‌سازی

صفحه 46:
تسوسعه دلنش 3 , هم آن تلاش‌های مدبربتی از طریق آن آگاهانه تلاش می‌کند ‎oe 7‏ که خود فاقد آنهاست. در درون و بيرون شركت وجود 585

صفحه 47:
آموزش ترا نی ی به یک نوآموز برای سازمان ۵ دانش نیست هدف از ۳ فردى. نو نوعی یادگیری 4“ , است که باعث نو وری شود خلاقیت یکی از ویژگی‌های مهم و نابرابر افراد است ar

صفحه 48:
توسعه دانشرفرهو(حملیناز ن و آویع -1 >نشكيل زمینه (اطاق کنفرانس با رنگ: فريك كننده - يورش فكرى -تشويق بحث و كفتكو) > دادن اختیار (رد ‎es‏ تازه ده ‎a‏ ساده‌تر از توسعه درست آن است) (توجه به انگیزه افراد) >مدارا با اشتباهات (در فرهنگی که باید به هرقیمتی از اشتباهات اجتناب شود. نوآورى خفه می‌شود)

صفحه 49:
توسعه دانشكروهى3-2 برخى از انواع ذ )629 توسط افراد قابل تحقق نیست. ‎Was aS‏ تيم قادر به.تحقق آنها مىباشد دانش فردى تنها در صورتى مى توانديبه دانش كروهى تبديل ود كه تعامل. ارتباطء شفافيت و انسجام وجود داشته باشد

صفحه 50:
> تعامل | ار تباط (تعامل اولین عامل اصلی در توسعه هوش سازمانی است) *شفافیت ا ای به موی با فیرهمدی ادیده کرفنه می شون است حالت دفاعی بكيرنه) 00 >انسجا (سومين عامل كليدى در توسعه دانشى گروهی. انسجام . هاى فردى و اجزاء دانش .در يك كل كاركردى است)

صفحه 51:
لشتیاکو تسوزیع دانش- 4 * انتقال و انتشار انش عبارتست از حرکت و جابجایی سازمانی و تکنولوژیکی اطلاعات. داده ها و دانش. > ظرفیت یک سازمان برای انتقال دانثق. در واق ظرفیت سازمان یی انتقلقدرت و ها ف گذاشتن آن است.

صفحه 52:
روشهاوطنتقلإولنش- 4 > عمدى. شامل انتقّال مكانيكى. الكترونيكى و شخصى اطلاعات و دانش از قبيل كزارشات. آموزش. جلسات ‎asters‏ تورها 3 > اع ی از قبیل گردش مشاغل و شبکه های غیر

صفحه 53:
روناوانتل(هلنش- 4 ‎tan 2S ps 05 yp *‏ تر و بزرگتر باشد. احتمال اينکه بتوانیم بهترین اطلاعات مورد نیاز خود را از اتاق با دفتر همجوار به ‏دست آوریم. کمتر خواهد بود. فر ما بزركتر اعد سبد للد دانش مورد نیاز ما ‏ر و در عین حال احتما , تقیین زمان و مکان ‎ ‏کسب دانش مورد نظر کمتر خواهد شد. ‎

صفحه 54:
چهار عامل اصلی میآتواند انتقال دانش را محدود سازد : > هزینه >" ظرفیت ادراک واحدهای دریافت کننده داذ سال اطلاعات. به دلیل اولویث پثدی ارسال 5 تاخیر در < تغییر و دگرگونی محتوی و مفهوم پیام یه ُورت عمدی یا غیر عمدی

صفحه 55:
لنتنللنراز سعد تسکنولوژیک- 4 انتقال دانش تیار صورتی با حداکثر اثربخشی اتفاق خواهد افتاد که از تکنولوژی مناسب استفاده شود. زمان و به هر تکنولوژ که دانش را در هر مکان. شکل و لپ در دسترس قرار دهد.

صفحه 56:
بهردكيرواز دلنثرفاعتبار سخشرملنشى - 5 بازيابى و بهرهكيرى خلاق دانش و تجارب ارزشمند سازمان موجب ايجاد دانش جديد و بالارفتن ظرفيت ساز 4 كردد.

صفحه 57:
بهردكيرواز دلنثرفاعتبار بسخشرهلنشى - در صورت ببه كاركيرق إدلنش و تجربيات در موقعيت هاى جديد» ‎OF‏ تجربيات بليش و اصلاح شده و مجموعه جديدىيبه دست حى آید. گام نهایی در فرآجند مدبيبت دلفش تسخبر لين بهتوين تجربيات و اضلفه كردن لكن به 9

صفحه 58:
نكهداروجلنشر(خخير مسار ملنشى - 6 براى ذخير مسازي ‎ro‏ ابتدا باید دانست که چه دانشی براى نكهدارى مهم است و بعد اينكه جكونه مى توان آن را به 0 نگهداری نمود.

صفحه 59:
بنج كريه عمده بيلونكهدلروجلنش- 2 ‎-١‏ قابليتهاى افراد (توانايىهاى كاركنان. مشاوران و ‎ ‎ ‏ایی کنندگان سازمان) ۳۲- درس‌هاپی که آموخته شده ‏(چک لیستی از موفقیت‌ها. اشتباهات و شکست‌هاپی که ممکن است در سایر پروژه‌ها کاربرد داشته باشند) ‏- اطلاعات رق (دريافت مستمر اطلا: گزارشات شفاهی از فرو ۴- تجارب (نظام نامه, مدارک سیستم. ‏و تامین کنندگان ‎ ‎ ‎ ‏ز شده درباره مجموعه شرکت ها و اخبار تجاری و خدمات عمومی, دریافت اطلاعات مربوط به کنفرانس ها و سایر مذابع اطلاعاتی) ‎ ‏فرآیند. برنامه‌ها. استانداردهاء اندازه گیری عملکرد) ۵- محصولات و فرآیندهای الوزى هاء نوآ, ‎ ‎

صفحه 60:
* ساختار یافته باشك"تا سیستم بتواند آن را به سرعت پیدا کرده و به طرز صحیحی عرضه نماید. * طبقه‌بندی و سازماندهی شده باشند تا از طریقی کوتاه و روشن به استفاده ۲

صفحه 61:

صفحه 62:
Mf /

صفحه 63:
معرفی برخی از ابزارهای مدیریت دانش (Kane Duy) yuilo acids )07 0 Prutce) (uouass Slayeril (Lessors Lewued) ‏درس‌هاي آموخته شده‎ ‏آنتولوژي‌ها و طبفه‌بندي‌ها (8 ات0‎ حم لض لم حم مديريت محتوا < < > سيستم‌هاي خبره <

صفحه 64:
KM technology Business application

صفحه 65:
فناوري‌هاي جزء ‎Devkwhues)‏ 9 نرم‌افزارهاي مدیریت دانش ‎«o)‏ ‏عمب۴ه6) نرم‌افزارهاي مرتبط با مدیریت دانش ‎(KO Rekted GoPiwae)‏ سيستم‌هاي نرم‌افزاري سازماني ‎(Goterprise Gpstews)‏

صفحه 66:
< فناوری‌های جزء مدیریت دانش ذخيره‌سازي (9۳۳۲)): مانند پايگاه‌هاي داده (ععصطادله()), انبارهاي داده (ده) ماه( فایل سرورهْا (صصصو) عل) و اتصال (#فعس»(): مانتتذ شبکه. شبكه‌هاي بي‌سیم (عع1(9). امنیت شبکه. تصدیق هویت ‎Peer-to-Peer) ji 4 5 Jlail ubeutcaica)‏ 93 تألیف (۸(): ماننند برنامه هاي 01057 . نر‌افزارهاي گرافيكي و صوتي- تصويري. ... ‎serorl) S35 25 Coy (Colaborction & Comm mizaton) [bbs 51 9 Jolat‏ گروه‌هاي بحث [لكترونيکي: چت (6(/۳). ويكي‌ها (0۸/4۳. کنفرآنس‌هاي صوتي-تصويري, ۴ ۵ به اشتراك‌گذاري فایل (9/۳۱۳0) ۰6۳ جلسات الكترونيکي. كروهي ‎@roww Devisiva Support)‏ #3 اني از تصمیم گيري توزیع («هحا1۳): مانند اینترانت. اکسترانت. وب. پورتال‌هاء روش‌هاي 9(/۳8۳80) مانند 606 و م۳ ...

صفحه 67:
فناوری‌های جزء مدیریت دانش < جستجو و مرورگري (بج#سنع۳) 5 امه): موتورهاي جستجو. نمايه‌نويسي (۱070). واژه‌نامه‌هاء تزاروس‌ها (۹997/). تاکزونومي‌ها ( ۲ هستي‌شناسي‌ها ‎(Octobre)‏ 9 ‎(Buda) fleas <‏ كزارشهاي آماري. تحليلهاي جند بعدي. 010903 و.. ‏> كردش كار و مديريت فر آيندها لمحب( «ودصم<0 .8 ‎eile (OorkPow‏ فرآیندها: موتووهاي فراًيندي (ججر»02) 7م30 و.. ‏> آموزش الكتروثيكي (وضسعطح): محتواي صوتي-تصویری آموزشي, سمينارهاي الكترونيكي. شبيه‌سازي انتیاء يادگيري (عسطط) مومس و... ‏> انجمن‌ها و جوامع الكترونيكي (/60۳#): مدیریت آنجمن‌ها, وبلاگ‌هاي گروهي. شبكه‌هاي اجتماعي (-هت() 30۳۳) و تحلیل آنها 36060 .. ‏> سازماندهي افکار و خلاقیّت (2۳8/#7)): مدلسازي ادراك ‎ox! 55 (Oven Deppiery)‏ ‎(dea Beoeraiva)‏ ‎ee ‎ ‎

صفحه 68:
A فناوری‌های جزء مدیریت دانش داده كاوي (۷۷:() 00(): تکنيك‌هاي آماري. تحليل‌هاي چند بعدي, شبكه‌هاي عصبي. ... متن کاوي (۱) 10): تحلیل معنايي (ت۸/() ۵( استنتاج بيزي (سمول سم( بردازش زبان طبيعي (4 دتمم جيجم يهنا اسم ة00) و.. ‎Collaborative Profiling. Inietxeut Dyeuis Deb Diner 353‏ و.. ‎Otpurization) (ty las‏ 553972 99 بعدي و سه بعديء ‎Bevwraphic) lil ix ASS‏ (6: توسعه هستي‌شناسي (9/۵۲() ماج( تاکزونومي, تزاروس, واژه استدلال (۱۳07700)): سيستم‌هاي خبره قانون-محور (2:۲) عمط( ‎bageble 6 Sok (Ouse-buved Reusvuitig) 920° 90 Yate! (Gystews:‏ ‎Lowe) 538 glee (Ourkice Learcicry)‏ ردص و..

صفحه 69:
AA A A A Or فرم‌افزارهای مدیریت دانش (Qorrved Oucagewet) ‏مدیریت مستندات‎ (Contect Oaceagecvect) ‏مدیربت محتوا‎ (Grow Guppon) ‏پشتیمانی کروه‎ (Ovowarniy Support) عماوج ‏پشتیبالنجمن‌ها و‎ 9 (Devica Gupport) ‏پشتيباني تصميمگيري‎ هوشمندي کسب و کار (سهلاص سب

صفحه 70:
(Prvect Dacegewed) ‏مدیریت پروژه‎ > مديريت فرايندهاي كسب و كار ‎(Ouskess Provess Oucnnrgewect)‏ < مهندس ل ألسيستوها صوص © ‎(Gystews‏ مدیریت داده‌هاي محصول ‎(Proket Outa Oannewed)‏ “ZS Ow...

صفحه 71:
سیستم های فرمافزاری سازمانی مرتبط با مدیریت دانش 8 < مدیریت روابط با مشتری (00۲0) < مدیریست زنجيرةتأمين (80600) | > برنامه‌ریزی منابع سازمانی (0۲6۳)) 2۳

صفحه 72:
مدیریت زنجیره تولید ‎(Goo)‏ برنامه ريزي منابع سازمان ‎(@RP)‏ سيستم‌هاي مدیریت ارتباط با مشتري ‎(Cao)‏

صفحه 73:
مدیریت دانش از نگاه 0060 (بنیاد مدیریت کیفیت اروپا) اا

صفحه 74:
دو عامل مديريت دانش > تمرکز بر فناوری ‎oe‏ ‏> تمرکز بر کارکنان رويكردهاى د ای تدوین دانش و در دسترس قراردادن آن سودمند هشتند. در حللی که رویکردهای دوم(میان بخش‌های دانش, منابع آنها و افرادی که کاربرد دانش را ارزشمند می‌یابند. ارتباط په وجود می‌آورند. ‘an

صفحه 75:
تعریف مدیریت دانش کلیه فعالیت‌های رای سازماندهی محیطی که در آن. از کارکنان دعوت می‌شود دلنش ذیوبط رابه کار بیند. توسعه دهند. ‎“i‏ ترکیب کرده و است تمایلات فرا بخشند تا اهداف و یو جمعی خود را تحقق بخ

صفحه 76:
52 5000 هدف سازمان مبتنى بر دانش حصول اطمینان از تس كار كثلنى با مهارت بالا برخوردار اسست 45 با حداکثر سرعت ممکن ‎ind co ob‏ آموزه‌های خود را در عمل به کار مي‌برند. و همواره مهارت‌ها و د خود را بهبود ‎ae‏ 1

صفحه 77:
اهمیت یادگیری در مدیریت دانش ‎wit ane‏ سازمان از طریق ‎a‏ 3 > ز مان ۱ یادگیری از موفقیت‌ها و شکست‌ها در سطح فردی, تیمی و سازمانی ‏۲ یادگیری اژ/بگدیگر 1 شد نتى رقبا ۳ یادگیری ازآشرکاء تامیین کنندگان» او حتى رقب ‎ ‎ ‏حم ‎‘an‏ ‎

صفحه 78:
< < < < مدیریت دانش و سرمایه فکری ترازنامه‌ها فقط بخشی ‎he,‏ مان را نشان می‌دهدا!! سرمایه‌های انسانی (مهارت - تجربه - دانش) سرمایه‌های مربوط به مشتریان (شبکه ارتباطی - وجه سازمان - نام تجاری - هویت اجتماعی) سرمایه‌ها اعی (اعتماد - تفاهم متقابل - ارزش‌ها < رفتارهای مشترک) سرمایه‌های ساختاری (روش‌ها - بانک‌های اطلاعاتی - سیستم‌ها - مالکیت فکری)

صفحه 79:
نام و نام خانوادکی: بهنام شهایی مشاور و مدرس شرکت کیفیت پرداز تهران سوابق کاری : مناور و مدس شرکت های تولیدی/ خدمانی تالیفات/ تحقیقات کاربردی: تعليلى بر نقش مستندسازى دانش و تجربه؛ مجله علمی -پزوهشی مدیربت ع#اتاليف كناب سازمان بادكيرنده: مبانى نظرى؛ الكوهاى تحقق و سنجش فناوری اطلاعات ‎ots gt‏ مقدمه اى بر جابكى سازمانى و توليد جابك طراحی و اجراى مدل نبازسنجى آموزشى براى صنابع كوجك و متوسط كشور ‏تاليف كناب هوش هيجانى در سازمان ومديويت عة"ارائه الكوى ساختارى براى كاريرد مهندسى مجدد فرايندها در دانشكاهها و ‏دون توس نام ازی اسنانداردهاى مديريت بووزه در صنت بتووشيعى ‎١‏ مسا [موزش عالى» همايش على جالشهاى فرا روى مديريت در نا موسات آموزش عالی» همیش ملیچالشهای فا رویمدیریت هر ‎we‏ راحى و اجراى مدل نيازسنجى آموزشى براى صنايع كوجك و متوسط كشور ‏ آموزشی ‏سوابق مشاوره و آموزش: ‎a‏ ‏مشاور شرکت احیاء ولد سپاهان در اصفهان (مشاوره در زمينه مديريت و هدایت های استانزیک) ‏8 مشاور شركت توانير ايران ( زمينه مشاوره در زمینه میتم تحول ) ‎Hl‏ مشاور شرکت صنابع پتروشیمی در عسلویه (مشاوره در زمینهمنبع انسانی) ‏تدریس دوره های آموزشی ‏مديريت رفتار سازمانى؛ مبانى روش تحقيق» روابط صنعتى و كارء مبانى مديريت صنعتى» توليد بهنكام؛ زبان تخصصى مديريته سير انديشه های سیاسی و صنعتی؛ مديريت منابع انسانى» ماليه عمومى؛ مبانى بودجه و بودجه ریزی؛ مدیریت داش ‎ ‎ ‎ ‎

مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت چالشهای مديريت دانش 1 1 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت چالشهاي مديريت دانش ‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اشتباهات پرهزينه به دليل عدم ثبت يا تحليل اشتباهات قبلي تكرار مي‌شوند كارها غالبا“ به دليل عدم آگاهي كاركنان از فعاليت‌ها و پروژه‌هاي گذشته ،يا نتايج آنها مجددا“ انجام مي‌شوند روابط با مشتريان گاه لطمه مي‌خورد زيرا دانش در نقطه عمل در دسترس نيست افكار ،عقايد و عملكردهاي خوب غالبا“ در ميان گذاشته نمي‌شود و موجب افزايش هزينه‌هاي كلي مي‌گردد فقط يك يا دو تن از كاركنان از دانش مهم و حساس بر خوردارند يادگيري سازمان‌ها بسيار كند است كه موجب تاخير در توسعه محصول يا از دست رفتن فرصت‌ها مي‌شود كاركنان به دليل عدم دسترسي به منابع دانش ،دلسرد و ناراضي مي‌شوند 2 2 2 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنایی کلی با مديريت دانش 3 3 3 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش سلسله‌مراتب دانش 4 4 4 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش داده – اطالعات – دانش -خرد سلسله مراتب دانش در چهار مرحله به پیش می‌رود ‏ ‏ ‏ ‏ داده Data اطالعات دانش (دانايي) خرد ‏Information ‏Knowledge ‏Wisdom 5 5 5 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش :داده داده ها ،حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطالعات به دست می‌آید. داده‌ها از تركيب يك سري عالئم ساخته مي‌شوند 9200ريال آمريكا 6 6 6 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش :اطالعات زمانی که داده ها به منظور خاصی و بشکلی منطقــی سازمانـــدهی می‌شوند تبدیل به اطالعات مي‌گردند. 1دالر آمريكا = 9200ريال 7 7 7 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش دانش دانـش ،مجموعـه كل شناختهـا و مهارتهايـي اسـت كه افراد براي حل مسئله به كار مي برند. دانـش هـم نظريههـا و هـم قواعـد و دسـتورات عملـي را شامل ميشود. دانـش بر داده و اطالعات پايهگذاري ميشود ا ّمـا بر خالف آنها هميشه محدود به انسان‌ها است. دانـش بـه وسـيله افراد ساخته ميشود و باورهاي افراد در باره ميدهد. روابط ع ّلي را نشان ‌ آشنايي با مكانيزم‌هاي بازار ارز 8 8 8 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش داده – اطالعات – دانش تبديل داده و اطالعات به يكديگر به واسطه فناوري اطالعات صورت مي‌گيرد ولي فناوري اطالعات گزينه ناتواني براي تبديل «اطالعات» به «دانش» است. عوامل اجتماعي« ،دانش» و «اطالعات» را بهتر به يكديگر تبديل مي‌كنند اما همين عوامل در تبديل «داده» به «اطالعات» كند هستند. تمايز «داده»« ،اطالعات» و «دانش» مشكل است. تنه)اازطري)قمفاهي)مبيرون يي اازديدگاهكاربرمي‌توان ‏بي نداده،اطالعاتود ان شتفاوتقائلشد ‏ 9 9 9 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش خرد (معرفت) وقتـی کـه دانـش برای تصـمیم‌گیری و بهبود تصمیمات، فرآیندهـا و بهره‌وری یا سـودآوری بـه کار گرفته می‌شود تبدیلبـه خرد می‌شود .برای خردمنـد بودن ،افرادنـه تنها باید دانـش کسـب کننـد بلکه باید فهـم کاملـی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشـته باشند. تصميم‌گيري براي تبديل منابع ريالي به ارز خارجي 10 10 10 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش بشری ،قضاوتی مفهومی ,ضمنی فراگیری انتقال الزامات قابل کدگزاری ،واضح براحتی قابل انتقال خرد دانش اطالعات داده 11 11 11 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش 12 12 12 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت مديريت دانش چيست ؟ 13 13 13 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش مديريت دانش مدیریت دانـش مسـتندسازي ،نگهداري و بازیابی‌ دوباره دانش، خرد و تجربیات باارزش افزوده کارکنان سـازمان ،به عنوان بخشي از دارایی‌هاي سازمان اسـت. مدیریت دانـش کوششـی برای تبدیل دانـش کارکنان (سرمایه انسانی)بـه دارایی مشترک سـازمانی (سرـمایه فکری ساختاری) است. 14 14 14 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش مديريت دانش در واقـع مدیریت دانـش آـن اقداماتیسـت کـه انجام می‌دهیم تا سازمان ،سریعتر و اثربخش‌ترـ به اهداف خود برسد. ارائـه دانشـی درسـت ،در قالبی درسـت ،در زمان درست ،برای اشخاص درسـت وبـا هزینه‌ای درسـت ماهیت عملکرد درست مدیریت دانش اسـت. مدیریت دانـش جمـع آوری دانشـی اسـت که از تجربیات موجود بدست آمده‌اند. 15 15 15 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش چند نكته در مديريت دانش عدم توجه به قواعد پايه روانشناسي منجر به شكست مديريت دانش مي‌گردد (در اختيار ديگران گذاشتن دانش ،اعتماد مي‌طلبد) دانش هميشه در ارتباط با انسان‌هاست راه‌حل‌هاي استانداردي در رابطه با مديريت دانش وجود ندارد مديريت دانش بدون طراحي گام‌هاي سنجيده محكوم به شكست است با روش‌هاي سنتي نمي توان دارايي‌هاي فكري شركت را مديريت كرد فقدان ابزارهاي مديريتي براي مديريت دانش 16 16 16 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش تاريخچه مديريت دانش 300 250 150 100 ‏n u m b er o f p u b l i cat i o n s 200 50 0 ‏year 17 17 17 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت آشنايي كلي با مديريت دانش رشتهاي ‌ مديريت دانش :موضوعي بين‌ 18 18 18 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت معرفي برخي از مدلهاي مديريت دانش 19 19 19 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت معرفي برخي از مدل‌هاي مديريت دانش بعضي مدل‌ها براي فهميدن مديريت دانش هستند بعضي مدل‌ها براي پياده‌سازي مديريت دانش هستند ميباشند بعضي مدل‌ها براي هر دو ‌ 20 20 20 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ‏Tacit knowledge ‏Explicit ‏knowledg ‏e ‏Externalizatio ‏n فرد دانش را از طريق مستنداتي مانند كتاب، مقاله ،نامه ،گزارش و... ميكند منتقل ‌ ‏Combination ‏Explicit ‏knowledge ‏Tacit ‏knowledge ‏Socialization انسان‌ها با يكديگر صحبت ميكنند و دانش رد و بدل ‌ مي‌كنند ‏Knowledge ‏Internalization دانش موجود به شكل مستند افراد بعد از مطالعه مستندات و يا ذخيره شده در رايانه با هم مطالب موجود در رايانه آن را تركيب شده و ارتباطاتشان ياد گرفته و مورد استفاده قرار ميدهند ‌ ميشود تعريف ‌ ‏Explicit ‏knowledge ‏Tacit ‏Explicit ‏knowledge ‏Tacit ‏knowledge 21 21 21 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت  Declarative Knowledge (Know-About) : the ability to recognize and classify concepts, things and states of the world  Procedural Knowledge (Know-How) : the understanding of an appropriate sequence of events or the ability to perform a particular set of actions  Causal Knowledge (Know-Why) : an understanding of why something occurs  Relational Knowledge (Know-With) : an understanding of the relationships among or between these types of knowledge 22 22 22 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت Knowledge goals Knowledge identificati on Knowledge acquisition Knowledge developme nt 23 23 23 Feedbac k Knowledge assessment Knowledge retention Knowledge utilization Knowledge sharing/distribu tion مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت 24 24 24 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت 25 25 25 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت 26 26 26 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت Environmental Influences Social Economic Political Governmental KNOWLEDGE MANAGEMENT The Architecture of Enterprise Engineering LEADERSHIP ORGANIZATION Business Culture Strategic Planning - Vision and Goals Climate Growth Segmentation Communications LEADERSHIP BPR - Processes - Procedures Metrics MBO TQM/L Workflow Communications ORGANIZATION MULTIPLE Systems Engineering 27 27 27 TECHNOLOGY E-mail Data Warehousing Search Engines Decision Support Process Modeling Management Tools Communications TECHNOLOGY LEARNING Intuition Innovation vs. Invention Learning Community Virtual Teams Shared Results Exchange Forums Communications LEARNING DISCIPLINES Organization Development Systems Management Organization Behavior مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت اطالعات دانش 28 28 28 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت Intellige nce Innovati on Stored and structured information 29 29 29 •Capacity •Structuring •Processing time •Processing power Intelligence Capability to act Make competitivene decision Solve issue ss Perceived knowledge •Sensors •Data entry Informati on •sense s •Capacity •Attention •Cognitive ability •Previous knowledge •Beliefs, values, expectations •Ability to structure مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش 30 30 30 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرايندهاي مديريت دانش 31 31 31 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرايندهاي مديريت دانش خلق دانش ذخیره سازی دانش کسب دانش دانـش تجزیه و تحلیل وتفسیــر داده ها بکارگیری و اعتبار بخشی به دانش انتقال و انتشار دانش 32 32 32 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش مدل پروبست Knowledge goals Knowledge identificati on Knowledge acquisition Knowledge developme nt 33 33 33 Feedbac k Knowledge assessment Knowledge retention Knowledge utilization Knowledge sharing/distribu tion مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرايندهاي مديريت دانش ( )Knowledge identificationكسب شناسايي دانش دانش – اكتساب دانش ( )Knowledge acquisitionتوسعه دانش ( )Knowledge developmentاشتراك و توزيع دانش()Knowledge sharing/distribution بهره‌گيري از دانش نگهداري دانش دانش ارزيابي و اندازه‌گيري دانش ()Knowledge utilization ()Knowledge retention ()Knowledge assessment 34 34 34 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرايندهاي مديريت دانش ـش1 - ـن ـيدا شـناساي هر كسي قادر به دانستن همه چيز نيست اما ما بايد بدانيم هرآنچه را كه نياز داريم در كجا بيابيم دانستن به خودي خود كافي نيست با اين دانش چه كاري مي‌توانيم بكنيم؟ 35 35 35 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـالعات 1 - ) ـط ـش(طـغيانا ـن ـيدا شـناساي مقاالت تخصصي دعوت به همايش‌ها ياداشت‌ها دسترسي به پايگاه‌هاي اطالعات گزارشهاي فني ‌ نظامهاي اطالعاتي ‌ نامه‌هاي الكترونيكي جهان گسترده اينترنت مديران!!! من بجز آنچه كه بدان نياز دارم ،همه نوع اطالعاتي دارم 36 36 36 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـالعات 1 - ) ـط ـش(طـغيانا ـن ـيدا شـناساي ميزان صحيح اطالعات در زمان مناسب يك عامل مهم براي انجام انواع كارها ميباشد. دو برابر شدن اطالعات موجود در هر 6تا 9ماه يكبار بر ابعاد اين معضل مي‌افرايد. حجم زياد اطالعات موجود داخلي و خارجي امروزه مديران اجرايي ،دربارة غرق شدن در دريايي از اطالعات صحبت مي‌كنند. 37 37 37 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ي–1 ـ) شـفافسـاز ‌ ـي ـها بـرا ـبزار ـي ـش(بـرخ ا ـن ـيدا شـناساي -1شناسايي مهارت‌هاي كاركنان –2كتابجه‌هاي راهنماي متخصصان –3نقشه‌هاي دانش مكان‌شناسي دانش -منابع دانش – دارايي دانش – سيستم‌هاي اطالعات جغرافيايي – منبع دانش –4ماتريس‌هاي دانش دروني /بيروني – جديد /قديم – آشكار /ضمني 38 38 38 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـتشـود) – 1 ـعاي ـ بـايد ر ـيكه ـش(مـوارد ـن ـيدا شـناساي شفافيت به هر قيمتي نمي ارزد احترام به زندگي شخصي آشكارسازي دانش متخصصان هميشه كار درستي نيست شفافيت مي‌تواند آسيب‌رسان باشد دشمنان طبيعي شفافيت 39 39 39 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش2 - ـن كسبدا سازمان ها پشتــوانه دانش خــود را با جمع‌آوری اطالعات از منابع داخلی و خارجی می‌سازند. یکـی از روش‌های قدیمی جهت کسب دانش ،آموزش می‌باشد. 40 40 40 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـلي2 - ـخ ـعدا ـشاز مـناب ـن كسبدا تخصصـ‌ها ،حافظه‌ها (خاطرات) ،اعتقادات و فرضیات کارکنان از منابع اصلی دانش به‌صورت داخلی است. ـي2 - ـن ـعبـيرو ـشاز مـناب ـن كسبدا -2-1دانش كاركنان بيروني -2-2دانش شركت‌هاي ديگر -2-3دانش ذينفعان مانند مشتريان -2-4توليد دانش 41 41 41 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـي2-1- ـن ـكنانبـيرو ـشكار ـن دا استخدام (قابليت‌هاي مورد نياز) ‏جنگ براي بدست آوردن بهترين‌ها ‏استخدام متنوع ‏شكار مغزها ‏قراردادهاي محدود ‏مشاوران تخصصي و عمومي 42 42 42 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـگر 2-2- ـي هايد شـركت ‌ ـش ـن دا روش‌هاي مشاركت ‏تصاحب كارگاه‌هاي پررونق ‏تصاحب به منظور مسدود كردن شكاف‌هاي دانش ‏پرهيز از تصاحب خصمانه ‏پيوندهاي استراتژيك (مشاركت و همكاري) ‏الگوبرداري 43 43 43 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـشاز مـشتريان2-3- ـن كسبدا شناخت مشتري (اطالعات تحقيقات بازار) ‏آنچه كه مشتري مي‌داند (اعتقادات و ايده‌ها) ‏استفاده از مشتريان (دعوت به كارگاه‌هاي آموزشي) ‏درگيرشدن در فعاليت‌هاي مشتري ‏درگير كردن مشتري (خصوصا“ ناراضي) در فرايند توسعه ‏پروژه‌هاي آزمايشي (انتشار نسخة بتا) ‏فهم زبان مشتري (اصطالح شناسي زبان مشتري) 44 44 44 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش2-4- ـن ـتدا ـيدا ـكتسابتـول ا ‏دانش ثبت شده ‏كسب اموال فكري (نتايج تحقيق) ‏جايگزيني نرم‌افزارها ‏كسب طرح‌هاي سـاخت ،نفشه‌هاي چاپي ‏نسخه برداري قانوني (نمايشگاه‌ها) ‏مهندسي معكوس ‏كسب وسايل فني ذخيره‌سازي 45 45 45 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش3 - ـن ـ دا ـعه تـوس توسعه دانش شامل همة آن تالش‌هاي مديريتي مي‌شود كه سازمان از طريق آن آگاهانه تالش مي‌كند تا به كسب قابليت‌هايي بپردازد كه خود فاقد آنهاست، يا به خلق قابليت‌هايي بپردازد كه هنوز در درون و بيرون شركت وجود ندارد 46 46 46 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـفراد 3-1- ـش ـن ا ـ دا ـعه تـوس آموزش تراش‌كاري به يك نوآموز براي سازمان توسعه دانش نيست هدف از توسعه دانش فردي ،نوعي يادگيري فردي است كه باعث نوآوري شود خالقيت يكي از ويژگي‌هاي مهم و نابرابر افراد است 47 47 47 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ي 3-1- ـ) ـتاز نـوآور ـماي ـي(ح ـشفـرد ـن ـ دا ـعه تـوس ‏تشكيل زمينه (اطاق كنفرانس با رنگ‌هاي تحريك كننده – يورش فكري -تشويق بحث و گفتگو) ‏دادن اختيار (رد كردن ايده تازه ،ده برابر ساده‌تر از توسعه درست آن است) ‏رهايي از ديگر فعاليت‌ها (دادن فرصت مطالعاتي) ‏سازگاري عاليق (توجه به انگيزه افراد) ‏مدارا با اشتباهات (در فرهنگي كه بايد به هرقيمتي از اشتباهات اجتناب شود ،نوآوري خفه مي‌شود) 48 48 48 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـهي3-2- ـشگـرو ـن ـ دا ـعه تـوس برخي از انواع نوآوري توسط افراد قابلتـحقق نيست، بلكه تنها تيم قادر بهتـحقق آنها مي‌باشد دانش فردي تنها در صورتي مي‌تواند به دانش گروهي تبديل شود كه تعامل ،ارتباط ،شفافيت و انسجام وجود داشته باشد 49 49 49 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـهي3-2- ـشگـرو ـن ـ دا ـعه تـوس ‏تعامل /ارتباط (تعامل اولين عامل اصلي در توسعه هوش سازماني است) ‏شفافيت (متخصصاني كه عمدي يا غيرعمدي ناديده گرفته مي‌شوند ممكن است حالت دفاعي بگيرند) ‏انسجام (سومين عامل كليدي در توسعه دانشـ گروهي ،انسجام مهارت‌هاي فردي و اجزاء دانش در يك كل كاركردي است) 50 50 50 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش– 4 ـن ـعدا ـي ـكو تـوز ـترا ـش ا انتقال و انتشار دانش عبارتست از حرکت و جابجایی سازمانی و تکنولوژیکی اطالعات ،داده ها و دانش. ظرفیت یک سازمان برای انتقال دانش ،در واقع ظرفیت سازمان برای انتقال قدرت و به اشتراک گذاشتن آن است. 51 51 51 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش– 4 ـن ـتقاـلدا ـن هاي ـش ا رو ‌ عمدی ،شامل انتقال مکانیکی ،الکترونیکی و شخصی اطالعات و دانش از قبیل گزارشات ،آموزش ،جلسات توجیهی ،تورها و ... غیر عمدی از قبیل گردش مشاغل و شبکه های غیر رسمی 52 52 52 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش– 4 ـن ـتقاـلدا ـن هاي ـش ا رو ‌ ‏ هر قدر شرکت پیچیده تر و بزرگتر باشد ،احتمال اینکه بتوانیم بهترین اطالعات مورد نیاز خود را از اتاق یا دفتر همجوار به دست آوریم ،کمتر خواهد بود. ‏ هر قدر سازمان ما بزرگتر باشد ،احتمال وجود دانش مورد نیاز ما در شرکت بیشتر و در عین حال احتمال تعیین زمان و مکان کسب دانش مورد نظر کمتر خواهد شد. 53 53 53 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش– 4 ـن ـتقاـلدا ـن ـيو ا ـياب ـعبـاز ـن مـوا چهار عامل اصلی می تواند انتقال دانش را محدود سازد : هزینه ظرفیت ادراک واحدهای دریافت کننده دانش تاخیر در ارسال اطالعات ،به دلیل اولویت بندی ارسال تغییر و دگرگونی محتوی و مفهوم پیام به صورت عمدی یا غیر عمدی 54 54 54 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـك– 4 ـي ـد تـكنولوژ ـشاز بـع ـن ـتقاـلدا ـن ا انتقال دانش تنها در صورتی با حداکثر اثربخشی اتفاق خواهد افتاد که از تکنولوژی مناسب استفاده شود. تکنولوژی که دانش را در هر مکان ،هر زمان و به هر شکل و قالب در دسترس قرار دهد. 55 55 55 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش – 5 ـن ) ـعتبار بـخشيدا ـش(ا ـن ـ‌گـيرياز دا ـره بـه بازیابی و بهره‌گیری خالق دانش و تجارب ارزشمند سازمان موجب ایجاد دانش جدید و باالرفتن ظرفیت سازمان می گردد. 56 56 56 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش – 5 ـن ) ـعتبار بـخشيدا ـش(ا ـن ـ‌گـيرياز دا ـره بـه در صـورت بـه کارگیری دانـش و تجربیات در موقعیـت های جدید ،آن ـی آید .گام نهایی ـت م ـه دس ـه جدیدی ب ـالح شده و مجموع تجربیات پایش و اص ـن به ـه کردن آ ـخیر این بهترین تجربیات و اضاف ـش تس ـد مدیریت دان در فرآین کارکردهای مدیریت دانش است. 57 57 57 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش – 6 ـن ) ـيدا ـ‌سـاز ـيره ـخ ـش(ذ ـن ـيدا ـدار نـگه برای ذخیره‌سازی دانش ابتدا باید دانست که چه دانشی برای نگهداری مهم است و بعد اینکه چگونه می توان آن را به بهترین نحو نگهداری نمود. 58 58 58 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش– 6 ـن ـيدا ـدار ـينـگه ـ بـرا ـ عـمده ـه پـنج گـرو -1قابلیت‌های افراد (توانایی‌های کارکنان ،مشاوران و راهنمایی کنندگان سازمان) -2درس‌هایی که آموخته شده (چک لیستی از موفقیت‌ها ،اشتباهات و شکست‌هايی که ممکن است در سایر پروژه‌ها کاربرد داشته باشند) -3اطالعات رقبا و تامین کنندگان (دریافت مستمر اطالعات به روز شده درباره مجموعه شرکت ها و اخبار تجاری و خدمات عمومی ،دریافت گزارشات شفاهی از فروشندگان ،اطالعات مربوط به کنفرانس ها و سایر منابع اطالعاتی) -4تجارب و سیاست‌های شرکت (نظام نامه ،مدارک سیستم ،نقشه فرآیند ،برنامه‌ها ،استانداردها ،اندازه‌گیری عملکرد) -5محصوالت و فرآیندهای شرکت (تکنولوژی‌ها ،نوآوری‌ها ،داده‌ها ،جزئیات فرآیندها) 59 59 59 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـش– 6 ـن ـيدا ـدار هايسـيستم نـگه ـي ـيژگ ‌ و ساختار یافته باشد تا سیستم بتواند آن را به سرعت پیدا کرده و به طرز صحیحی عرضه نماید. طبقه‌بندی و سازماندهی شده باشند تا از طریقی کوتاه و روشن به استفاده کننده عرضه شوند. برای کسانی که به آن نیاز دارند ،به صورت یکپارچه و به موقع، در دسترس باشد. 60 60 60 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فرآيندهاي مديريت دانش ـ) – 6 ـش(نـتيجه ـن ـيدا ـدار نـگه با نگهداري دانش ،سازمان‌ها قادر خواهند بود دانش خود را بازیابی نمایند ،به گونه‌ای که با خروج نیروها از سازمان ،دانش سازمانی از سازمان خارج نشود. 61 61 61 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت فناوريهاي مديريت دانش ‌ ابزارها و 62 62 62 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش معرفي برخي از ابزارهاي مديريت دانش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ نقشه دانش ()Knowledge Map انجمن‌هاي تخصصي ()Communities of Practice درس‌هاي آموخته شده ()Lessons Learned آنتولوژي‌ها و طبقه‌بندي‌ها (& Ontologies )Taxonomies مديريت مستندات مديريت محتوا سيستم‌هاي خبره و... 63 63 63 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش ‏Ontology of KM Technology 64 64 64 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش فناوري‌هاي جزء ()Component Technologies (KM نرم‌افزارهاي مديريت دانش )Software نرم‌افزارهاي مرتبط با مديريت دانش ()KM Related Software سيستم‌هاي نرم‌افزاري سازماني ()Enterprise Systems 65 65 65 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش فناوريهاي جزء مديريت دانش ‌ ‏ ذخيره‌سازي ( :)Storageمانند پايگاه‌هاي داده ( ،)Databasesانبارهاي داده (Data ‏ اتّصال ( :)Connectivityمانند شبكه ،شبكه‌هاي بي‌سيم ( ،)Wirelessامن ّيت شبكه ،تصديق هويت ( ،)Authenticationاتّصال نفر به نفر ( )Peer-to-Peerو... ‏ تأليف ( :)Authoringماننند برنامه هاي ، Officeنرم‌افزارهاي گرافيكي و صوتي -تصويري ،و... ‏ تعامل و ارتباطات ( :)Collaboration & Communicationپست الكترونيكي (،)e-mail ،)Warehousesفايل سرورها ( )File Serversو... گروه‌هاي بحث الكترونيكي ،چت ( ،)Chatويكي‌ها ( ،)wikisكنفرانس‌هاي صوتي-تصويري، ،VOIPبه اشتراك‌گذاري فايل ( ،)File Sharingجلسات الكترونيكي ،پشتيباني از تصميم‌گيري گروهي ( )Group Decision Supportو... ‏ بهار1391 توزيع ( :)Distributionمانند اينترانت ،اكستراAنت ،وب ،پورتال‌ها ،روش‌هاي Syndicationمانند RSSو Atomو... 66 66 6666 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش فناوري‌هاي جزء مديريت دانش ‏ جستجو و مرورگري ( :)Search & Browsingموتورهاي جستجو ،نمايه‌نويسي (،)Indexing واژه‌نامه‌ها ،تزاروس‌ها ( ،)Thesauriتاكزونومي‌ها ( ،)Taxonomiesهستي‌شناسي‌ها ( ،)Ontologiesو... ‏ تحليل ( :)Analyticsگزارش‌هاي آماري ،تحليل‌هاي چAند بعدي OLAP ،و... ‏ گردش كار و مديريت فرآيندها ( :)Workflow & Process Managementمدلسازي فرآيندها ،موتورهاي فرآيندي( )Process Enginesو... ‏ آموزش الكترونيكي ( :)e-learningمحتواي صوتي-تصويري آموزشي ،سمينارهاي الكترونيكي، شبيه‌سازي ‌،اشياء يادگيري ( )Learning Objectsو... ‏ انجمن‌ها و جوامع الكترونيكي ( :)Communityمديريت انجمن‌ها ،وبالگ‌هاي گروهي ،شبكه‌هاي اجتماعي ( )Social Networksو تحليل آنها ( ،)SNAو... ‏ سازماندهي افكار و خالق ّيت ( :)Creativityمدلسازي ادراك ( ،)Cognitive Mappingتوليد ايده ( )Idea Generationو... 67 67 67 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش فناوريهاي جزء مديريت دانش ‌ ‏ داده‌كاوي ( :)Data Miningتكنيك‌هاي آماري ،تحليل‌هاي چند بعدي ،شبكه‌هاي عصبي ،و... ‏ متن‌كاوي ( :)Text Miningتحليل معنايي ( ،)Semantic Analysisاستنتاج بيزي ( ،)Bayesian Inferenceپردازش زبان طبيعي ( )Natural Language Processingو... ‏ وب‌كاوي ( Collaborative Profiling، Intelligent Agents :)Web Miningو... ‏ نمايش ( :)Visualizationمرورگري دو بعدي و سه بعدي ،نگاشت جغرافيايي (Geographic )Mappingو... ‏ سازماندهي ( :)Organizationتوسعه هستي‌شناسي ( ،)Ontology Developmentتاكزونومي، تزاروس ،واژه نامه و... ‏ استدالل ( :)Reasoningسيستم‌هاي خبره قانون-محور (Rule-based Expert ،)Systemsاستدالل مورد-محور( ،)Case-based Reasoningيادگيري ماشين‌ها ( ،)Machine Learningمنطق فازي ( )Fuzzy Logicو... 68 68 68 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش نرمافزارهاي مديريت دانش ‌ مديريت مستندات ()Document Management ()Content Management مديريت محتوا پشتيباني گروه پشتيباني انجمن‌ها و جوامع پشتيباني تصميمگيري هوشمندي كسب و كار ()Group Support ()Community Support ( )Decision Supportو ()Business Intelligence 69 69 69 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش نرمافزارهاي مرتبط با مديريت دانش ‌ مديريت پروژه ()Project Management مديريت فرايندهاي كسب و كار ()Business Process Management مهندسي سيستم‌ها ()Systems Engineering مديريت داده‌هاي محصول ()Product Data Management 70 70 70 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش سيستم هاي نرم‌افزاري سازماني مرتبط با مديريت دانش ‌ مديريت روابط با مشتري ()CRM مديريت زنجيرةتـأمين ()SCM برنامه‌ريزي منابع سازماني ()ERP 71 71 71 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ابزارها و فناوري‌هاي مديريت دانش سيستم‌هاي مديريت دانش ()Knowledge Management سيستم‌هاي مديريت زنجيره توليد ()SCM سيستم‌هاي برنامه ريزي منابع سازمان ()ERP سيستم‌هاي مديريت ارتباط با مشتري ()CRM سازمان ‏Enterprise 72 72 72 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت مديريت دانش از نگاه EFQM (بنياد مديريت كيفيت اروپا) 73 73 73 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ـEFQM ـشاز نـگاه ـن ـتدا مـديري دو عامل مديريت دانش تمركز بر فناوري اطالعات تمركز بر كاركنان رويكردهاي نخستين براي تدوين دانش و در دسترس قراردادن آـن سـودمند هسـتند ،در حالـي كه رويكردهاي دوم ميان بخش‌هاي دانـش ،منابع آنها و افرادي كه كاربرد دانش را ارزشمند مي‌يابند ،ارتباط به وجود مي‌آورند. 74 74 74 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ـEFQM ـشاز نـگاه ـن ـتدا مـديري تعريف مديريت دانش كليـه فعاليت‌هاي الزم براي سـازماندهي محيطـي كه در آن ،از كاركنان دعوت مي‌شود دانـش ذيربـط رابـه كار برنـد ،توسـعه دهند، بخشننـد تا اهداف و بگذارننـد ،تركيـب كرده و اسـتحكام بخش در ميان بگذار تمايالت فردي و جمعي خود را تحقق بخشند. 75 75 75 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ـEFQM ـشاز نـگاه ـن ـتدا مـديري هدف سازمان مبتني بر دانش حصـول اطمينان از اينكـه از كاركنانـيبـا مهارت باال برخوردار اسـت كه بـا حداكثـر سـرعت ممكـن ياد مي‌گيرنـد ،آموزه‌هاي خود را در عمل بـه كار مي‌برنـد ،و همواره مهارت‌ها و عملكرد خود را بهبود مي‌بخشند. 76 76 76 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ـEFQM ـشاز نـگاه ـن ـتدا مـديري اهميت يادگيري در مديريت دانش بهبود اثربخشي سازمان از طريق .1 يادگيري از موفقيت‌ها و شكست‌ها در سطح فردي ،تيمي و سازماني .2يادگيري از يگديگر .3يادگيري از شركاء تاميين‌كنندگان ،مشتريان و حتي رقبا 77 77 77 مديريت دانش آشنايي با سيستم هايدانش مديريت ـEFQM ـشاز نـگاه ـن ـتدا مـديري مديريت دانش و سرمايه فكري ترازنامه‌ها فقط بخشي از ارزش سازمان را نشان مي‌دهد!!! ‏ سرمايه‌هاي انساني (مهارت – تجربه – دانش) ‏ سـرمايه‌هاي مربوط بـه مشتريان (شبكـه ارتباطـي – وجـه سـازمان – نام تجاري – هويت اجتماعي) ‏ سرمايه‌هاي اجتماعي (اعتماد – تفاهم متقابل – ارزش‌ها – رفتارهاي مشترك) ‏ سرمايه‌هاي ساختاري (روش‌ها – بانك‌هاي اطالعاتي – سيستم‌ها – مالكيت فكري) 78 78 78 دانش سيستم آشنايي هايدانش مديريت ليسانس مديريت دولتی مديريتفوق تحصيالت: شهايي با بهنام خانوادگي: نام و نام دانشجوي دكتري مديريت دولتی سوابق كاري : مشاور و مدرس شركت كيفيت پرداز تهران مشاور و مدس شركت هاي توليدي /خدماتي تاليفات /تحقيقات كاربردي: تأليف کتاب سازمان‌يادگيرنده :مباني‌نظري ،الگوهاي‌تحقق و سنجش تأليف کتاب مقدمه اي بر چابكي سازماني و توليد چابك تأليف کتاب هوش هيجاني در سازمان و مدیریت تدوين ،توسعه و بهنگام سازي استانداردهاي مديريت پروژه در صنعت پتروشيمي طراحي و اجراي مدل نيازسنجي آموزشي براي صنايع كوچك و متوسط كشور سوابق مشاوره و آموزش : تحليلي بر نقش مستندسازي دانش و تجربه ،مجله علمي -پژوهشي مديريت فناوري اطالعات طراحي و اجراي مدل نيازسنجي آموزشي براي صنايع كوچك و متوسط كشور ارائه الگوی ساختاری برای کاربرد مهندسی مجدد فرایندها در دانشگاهها و ـ موسسات آموزش عالی ،همایش ملی چالشهای فرا روی مدیریت در نظام‌های آموزشی … مشاور شركت احياء فوالد سپاهان در اصفهان (مشاوره در زمينه مديريت و هدايت هاي استراتژيك ) مشاور شركت توانير ايران ( زمينه مشاوره در زمينه سيستم تحول ) مشاور شركت صنايع پتروشيمي در عسلويه (مشاوره در زمينه منابع انساني ) :تدريس دوره هاي آموزشي مدیریت رفتار سازمانی ،مبانی روش تحقیق ،روابط صنعتی و کار ،مبانی مدیریت صنعتی ،توليد بهنگام ،زبان تخصصي مديريت ،سير انديشه هاي سياسي و صنعتي ،مدیریت منابع انسانی ،مالیه عمومی ،مبانی بودجه و بودجه ریزی ،مديريت دانش 79 79 79 79

51,000 تومان