چالشهای مدیریت دانش
اسلاید 1: چالشهای مديريت دانش
اسلاید 2: اشتباهات پرهزينه به دليل عدم ثبت يا تحليل اشتباهات قبلي تكرار ميشوندكارها غالبا“ به دليل عدم آگاهي كاركنان از فعاليتها و پروژههاي گذشته، يا نتايج آنها مجددا“ انجام ميشوندروابط با مشتريان گاه لطمه ميخورد زيرا دانش در نقطه عمل در دسترس نيستافكار، عقايد و عملكردهاي خوب غالبا“ در ميان گذاشته نميشود و موجب افزايش هزينههاي كلي ميگردد فقط يك يا دو تن از كاركنان از دانش مهم و حساس بر خوردارنديادگيري سازمانها بسيار كند است كه موجب تاخير در توسعه محصول يا از دست رفتن فرصتها ميشودكاركنان به دليل عدم دسترسي به منابع دانش، دلسرد و ناراضي ميشوندچالشهاي مديريت دانش
اسلاید 3: آشنایی کلی با مديريت دانش
اسلاید 4: سلسلهمراتب دانشآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 5: سلسله مراتب دانش در چهار مرحله به پیش میرود داده Data اطلاعات Information دانش (دانايي) Knowledge خرد Wisdomداده – اطلاعات – دانش - خردآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 6: داده ها، حقایق و اعدادی هستند که از آنها اطلاعات به دست میآید. دادهها از تركيب يك سري علائم ساخته ميشوند9200 ريال آمريكاداده:آشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 7: زمانی که داده ها به منظور خاصی و بشکلی منطقــی سازمانـــدهی میشوند تبدیل به اطلاعات ميگردند.1 دلار آمريكا = 9200 ريالاطلاعات:آشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 8: دانش، مجموعه كل شناختها و مهارتهايي است كه افراد براي حل مسئله به كار مي برند. دانش هم نظريهها و هم قواعد و دستورات عملي را شامل ميشود. دانش بر داده و اطلاعات پايهگذاري ميشود امّا بر خلاف آنها هميشه محدود به انسانها است. دانش به وسيله افراد ساخته ميشود و باورهاي افراد در باره روابط علّي را نشان ميدهد.آشنايي با مكانيزمهاي بازار ارزدانشآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 9: تبديل داده و اطلاعات به يكديگر به واسطه فناوري اطلاعات صورت ميگيرد ولي فناوري اطلاعات گزينه ناتواني براي تبديل «اطلاعات» به «دانش» است. عوامل اجتماعي، «دانش» و «اطلاعات» را بهتر به يكديگر تبديل ميكنند اما همين عوامل در تبديل «داده» به «اطلاعات» كند هستند.تمايز «داده»، «اطلاعات» و «دانش» مشكل است. تنها از طريق مفاهيم بيروني يا از ديدگاه كاربر ميتوان بين «داده»، «اطلاعات» و «دانش» تفاوت قائل شد. داده – اطلاعات – دانشآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 10: وقتی که دانش برای تصمیمگیری و بهبود تصمیمات، فرآیندها و بهرهوری یا سودآوری به کار گرفته میشود تبدیل به خرد میشود. برای خردمند بودن، افراد نه تنها باید دانش کسب کنند بلکه باید فهم کاملی از اصول حاکم برآن دانش را نیز داشته باشند.تصميمگيري براي تبديل منابع ريالي به ارز خارجيخرد (معرفت)آشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 11: دادهاطلاعاتدانشخردقابل کدگزاری، واضحبراحتی قابل انتقالبشری، قضاوتیمفهومی, ضمنیفراگیری انتقال الزاماتآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 12: آشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 13: مديريت دانش چيست ؟
اسلاید 14: مدیریت دانش مستندسازي، نگهداري و بازیابی دوباره دانش، خرد و تجربیات باارزش افزوده کارکنان سازمان، به عنوان بخشي از داراییهاي سازمان است. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 15: در واقع مدیریت دانش آن اقداماتیست که انجام میدهیم تا سازمان، سریعتر و اثربخشتر به اهداف خود برسد.ارائه دانشی درست، در قالبی درست، در زمان درست، برای اشخاص درست و با هزینهای درست ماهیت عملکرد درست مدیریت دانش است.مدیریت دانش جمع آوری دانشی است که از تجربیات موجود بدست آمدهاند. مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 16: عدم توجه به قواعد پايه روانشناسي منجر به شكست مديريت دانش ميگردد (در اختيار ديگران گذاشتن دانش، اعتماد ميطلبد)دانش هميشه در ارتباط با انسانهاستراهحلهاي استانداردي در رابطه با مديريت دانش وجود نداردمديريت دانش بدون طراحي گامهاي سنجيده محكوم به شكست استبا روشهاي سنتي نمي توان داراييهاي فكري شركت را مديريت كردچند نكته در مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانشفقدان ابزارهاي مديريتي براي مديريت دانش
اسلاید 17: تاريخچه مديريت دانشآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 18: مديريت دانش: موضوعي بين رشتهايآشنايي كلي با مديريت دانش
اسلاید 19: معرفي برخي از مدلهاي مديريت دانش
اسلاید 20: بعضي مدلها براي فهميدن مديريت دانش هستندبعضي مدلها براي پيادهسازي مديريت دانش هستندبعضي مدلها براي هر دو ميباشند معرفي برخي از مدلهاي مديريت دانش
اسلاید 21: مدل Nonaka و TakeuchiSocializationانسانها با يكديگر صحبت ميكنند و دانش رد و بدل ميكنندTacit knowledgeTacit KnowledgeInternalizationافراد بعد از مطالعه مستندات و مطالب موجود در رايانه آن را ياد گرفته و مورد استفاده قرار ميدهندTacit knowledgeExternalizationفرد دانش را از طريق مستنداتي مانند كتاب، مقاله، نامه، گزارش و... منتقل ميكندTacit knowledgeExplicit knowledgeCombinationدانش موجود به شكل مستند يا ذخيره شده در رايانه با هم تركيب شده و ارتباطاتشان تعريف ميشودExplicit knowledgeExplicit knowledgeExplicit knowledge
اسلاید 22: مدل ZackDeclarative Knowledge (Know-About) : the ability to recognize and classify concepts, things and states of the worldProcedural Knowledge (Know-How) : the understanding of an appropriate sequence of events or the ability to perform a particular set of actionsCausal Knowledge (Know-Why) : an understanding of why something occursRelational Knowledge (Know-With) : an understanding of the relationships among or between these types of knowledge
اسلاید 23: مدل فرايندهاي دانايي Probst et alKnowledge acquisitionKnowledge identificationKnowledge retentionKnowledge developmentKnowledge sharing/distributionKnowledge utilizationKnowledge goalsKnowledge assessmentFeedback
اسلاید 24: مدلهاي ديگر فرايندهاي مديريت دانش
اسلاید 25: مدل Firestone و McElroy
اسلاید 26: مدل Fraunhofer IPK
اسلاید 27: M U L T I P L E D I S C I P L I N E SKNOWLEDGE MANAGEMENTThe Architecture of Enterprise EngineeringSystems EngineeringOrganization DevelopmentOrganization BehaviorSystems ManagementE-mailData WarehousingSearch EnginesDecision SupportProcess ModelingManagement ToolsCommunicationsTECHNOLOGYTECHNOLOGYBPR - Processes - ProceduresMetricsMBOTQM/LWorkflowCommunicationsORGANIZATIONORGANIZATIONBusiness CultureStrategic Planning - Vision and GoalsClimateGrowthSegmentationCommunicationsLEADERSHIPLEADERSHIPIntuitionInnovation vs. InventionLearning CommunityVirtual TeamsShared ResultsExchange ForumsCommunicationsLEARNINGLEARNINGEnvironmental InfluencesSocialPolitical GovernmentalEconomic
اسلاید 28: دانشاطلاعات
اسلاید 29: CapacityAttentionCognitive abilityPrevious knowledgeBeliefs, values, expectationsAbility to structurePerceived knowledgeInnovationIntelligenceCapability to actMake decisionSolve issuecompetitivenessCapacityStructuringProcessing timeProcessing powerStored and structured informationIntelligenceInformationsensesSensorsData entry
اسلاید 30: فرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 31: فرايندهاي مديريت دانش
اسلاید 32: دانـشبکارگیری و اعتبار بخشی به دانشکسب دانشخلق دانشذخیره سازی دانشتجزیه و تحلیل وتفسیــر داده هاانتقال و انتشار دانشفرايندهاي مديريت دانش
اسلاید 33: Knowledge acquisitionKnowledge identificationKnowledge retentionKnowledge developmentKnowledge sharing/distributionKnowledge utilizationKnowledge goalsKnowledge assessmentFeedbackفرآيندهاي مديريت دانشمدل پروبست
اسلاید 34: شناسايي دانش (Knowledge identification) كسب دانش – اكتساب دانش (Knowledge acquisition) توسعه دانش (Knowledge development) اشتراك و توزيع دانش(Knowledge sharing/distribution) بهرهگيري از دانش (Knowledge utilization) نگهداري دانش دانش (Knowledge retention)ارزيابي و اندازهگيري دانش (Knowledge assessment)فرايندهاي مديريت دانش
اسلاید 35: هر كسي قادر به دانستن همه چيز نيستاما ما بايد بدانيم هرآنچه را كه نياز داريم در كجا بيابيمدانستن به خودي خود كافي نيستبا اين دانش چه كاري ميتوانيم بكنيم؟فرايندهاي مديريت دانش1 - شناسايي دانش
اسلاید 36: مقالات تخصصيياداشتهاگزارشهاي فنينامههاي الكترونيكيفرآيندهاي مديريت دانشدعوت به همايشها دسترسي به پايگاههاي اطلاعاتنظامهاي اطلاعاتيجهان گسترده اينترنتمديران!!! من بجز آنچه كه بدان نياز دارم، همه نوع اطلاعاتي دارم1 - شناسايي دانش (طغيان اطلاعات)
اسلاید 37: ميزان صحيح اطلاعات در زمان مناسب يك عامل مهم براي انجام انواع كارها ميباشد. دو برابر شدن اطلاعات موجود در هر 6 تا 9 ماه يكبار بر ابعاد اين معضل ميافرايد. حجم زياد اطلاعات موجود داخلي و خارجي امروزه مديران اجرايي، دربارة غرق شدن در دريايي از اطلاعات صحبت ميكنند.فرآيندهاي مديريت دانش1 - شناسايي دانش (طغيان اطلاعات)
اسلاید 38: 1- شناسايي مهارتهاي كاركنان2– كتابجههاي راهنماي متخصصان3– نقشههاي دانشمكانشناسي دانش - منابع دانش – دارايي دانش – سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي – منبع دانش4– ماتريسهاي دانش دروني/ بيروني – جديد/ قديم – آشكار/ ضمنيفرآيندهاي مديريت دانش1 – شناسايي دانش (برخي ابزارها براي شفاف سازي)
اسلاید 39: شفافيت به هر قيمتي نمي ارزداحترام به زندگي شخصيآشكارسازي دانش متخصصان هميشه كار درستي نيستشفافيت ميتواند آسيبرسان باشددشمنان طبيعي شفافيتفرآيندهاي مديريت دانش1 – شناسايي دانش (مواردي كه بايد رعايت شود)
اسلاید 40: سازمان ها پشتــوانه دانش خــود را با جمعآوری اطلاعات از منابع داخلی و خارجی میسازند.یکـی از روشهای قدیمی جهت کسب دانش، آموزش میباشد.2 - كسب دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 41: تخصصها، حافظهها (خاطرات)، اعتقادات و فرضیات کارکنان از منابع اصلی دانش بهصورت داخلی است.2 - كسب دانش از منابع داخليفرآيندهاي مديريت دانش2 - كسب دانش از منابع بيروني2-1- دانش كاركنان بيروني2-2- دانش شركتهاي ديگر2-3- دانش ذينفعان مانند مشتريان2-4- توليد دانش
اسلاید 42: استخدام (قابليتهاي مورد نياز)جنگ براي بدست آوردن بهترينهااستخدام متنوعشكار مغزهاقراردادهاي محدودمشاوران تخصصي و عمومي2-1- دانش كاركنان بيرونيفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 43: روشهاي مشاركتتصاحب كارگاههاي پررونقتصاحب به منظور مسدود كردن شكافهاي دانشپرهيز از تصاحب خصمانهپيوندهاي استراتژيك (مشاركت و همكاري)الگوبرداري2-2- دانش شركتهاي ديگرفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 44: شناخت مشتري (اطلاعات تحقيقات بازار)آنچه كه مشتري ميداند (اعتقادات و ايدهها)استفاده از مشتريان (دعوت به كارگاههاي آموزشي)درگيرشدن در فعاليتهاي مشتريدرگير كردن مشتري (خصوصا“ ناراضي) در فرايند توسعهپروژههاي آزمايشي (انتشار نسخة بتا)فهم زبان مشتري (اصطلاح شناسي زبان مشتري)2-3- كسب دانش از مشتريانفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 45: دانش ثبت شدهكسب اموال فكري (نتايج تحقيق)جايگزيني نرمافزارهاكسب طرحهاي ساخت، نفشههاي چاپينسخه برداري قانوني (نمايشگاهها)مهندسي معكوسكسب وسايل فني ذخيرهسازي2-4- اكتساب توليدات دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 46: توسعه دانش شامل همة آن تلاشهاي مديريتي ميشود كه سازمان از طريق آن آگاهانه تلاش ميكند تا به كسب قابليتهايي بپردازد كه خود فاقد آنهاست، يا به خلق قابليتهايي بپردازد كه هنوز در درون و بيرون شركت وجود ندارد3 - توسعه دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 47: آموزش تراشكاري به يك نوآموز براي سازمان توسعه دانش نيستهدف از توسعه دانش فردي، نوعي يادگيري فردي است كه باعث نوآوري شود3-1- توسعه دانش افرادخلاقيت يكي از ويژگيهاي مهم و نابرابر افراد استفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 48: تشكيل زمينه (اطاق كنفرانس با رنگهاي تحريك كننده – يورش فكري -تشويق بحث و گفتگو)دادن اختيار (رد كردن ايده تازه، ده برابر سادهتر از توسعه درست آن است)رهايي از ديگر فعاليتها (دادن فرصت مطالعاتي)سازگاري علايق (توجه به انگيزه افراد)مدارا با اشتباهات (در فرهنگي كه بايد به هرقيمتي از اشتباهات اجتناب شود، نوآوري خفه ميشود)3-1- توسعه دانش فردي (حمايت از نوآوري)فرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 49: برخي از انواع نوآوري توسط افراد قابل تحقق نيست، بلكه تنها تيم قادر به تحقق آنها ميباشددانش فردي تنها در صورتي ميتواند به دانش گروهي تبديل شود كه تعامل، ارتباط، شفافيت و انسجام وجود داشته باشد3-2- توسعه دانش گروهيفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 50: تعامل/ ارتباط(تعامل اولين عامل اصلي در توسعه هوش سازماني است)شفافيت(متخصصاني كه عمدي يا غيرعمدي ناديده گرفته ميشوند ممكن است حالت دفاعي بگيرند)انسجام(سومين عامل كليدي در توسعه دانش گروهي، انسجام مهارتهاي فردي و اجزاء دانش در يك كل كاركردي است)3-2- توسعه دانش گروهيفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 51: انتقال و انتشار دانش عبارتست از حرکت و جابجایی سازمانی و تکنولوژیکی اطلاعات، داده ها و دانش. ظرفیت یک سازمان برای انتقال دانش، در واقع ظرفیت سازمان برای انتقال قدرت و به اشتراک گذاشتن آن است.4 – اشتراك و توزيع دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 52: عمدی، شامل انتقال مکانیکی، الکترونیکی و شخصی اطلاعات و دانش از قبیل گزارشات، آموزش، جلسات توجیهی، تورها و ...غیر عمدی از قبیل گردش مشاغل و شبکه های غیر رسمی4 – روشهاي انتقال دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 53: هر قدر شرکت پیچیده تر و بزرگتر باشد، احتمال اینکه بتوانیم بهترین اطلاعات مورد نیاز خود را از اتاق یا دفتر همجوار به دست آوریم، کمتر خواهد بود. هر قدر سازمان ما بزرگتر باشد، احتمال وجود دانش مورد نیاز ما در شرکت بیشتر و در عین حال احتمال تعیین زمان و مکان کسب دانش مورد نظر کمتر خواهد شد.4 – روشهاي انتقال دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 54: چهار عامل اصلی می تواند انتقال دانش را محدود سازد : هزینه ظرفیت ادراک واحدهای دریافت کننده دانش تاخیر در ارسال اطلاعات، به دلیل اولویت بندی ارسال تغییر و دگرگونی محتوی و مفهوم پیام به صورت عمدی یا غیر عمدی4 – موانع بازيابي و انتقال دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 55: انتقال دانش تنها در صورتی با حداکثر اثربخشی اتفاق خواهد افتاد که از تکنولوژی مناسب استفاده شود. تکنولوژی که دانش را در هر مکان، هر زمان و به هر شکل و قالب در دسترس قرار دهد.4 – انتقال دانش از بعد تكنولوژيكفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 56: بازیابی و بهرهگیری خلاق دانش و تجارب ارزشمند سازمان موجب ایجاد دانش جدید و بالارفتن ظرفیت سازمان می گردد.5 – بهرهگيري از دانش (اعتبار بخشي دانش)فرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 57: در صورت به کارگیری دانش و تجربیات در موقعیت های جدید، آن تجربیات پایش و اصلاح شده و مجموعه جدیدی به دست می آید. گام نهایی در فرآیند مدیریت دانش تسخیر این بهترین تجربیات و اضافه کردن آن به کارکردهای مدیریت دانش است.5 – بهرهگيري از دانش (اعتبار بخشي دانش)فرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 58: برای ذخیرهسازی دانش ابتدا باید دانست که چه دانشی برای نگهداری مهم است و بعد اینکه چگونه می توان آن را به بهترین نحو نگهداری نمود.6 – نگهداري دانش (ذخيرهسازي دانش)فرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 59: 1- قابلیتهای افراد (تواناییهای کارکنان، مشاوران و راهنمایی کنندگان سازمان)2- درسهایی که آموخته شده(چک لیستی از موفقیتها، اشتباهات و شکستهايی که ممکن است در سایر پروژهها کاربرد داشته باشند)3- اطلاعات رقبا و تامین کنندگان (دریافت مستمر اطلاعات به روز شده درباره مجموعه شرکت ها و اخبار تجاری و خدمات عمومی، دریافت گزارشات شفاهی از فروشندگان، اطلاعات مربوط به کنفرانس ها و سایر منابع اطلاعاتی)4- تجارب و سیاستهای شرکت (نظام نامه، مدارک سیستم، نقشه فرآیند، برنامهها، استانداردها، اندازهگیری عملکرد)5- محصولات و فرآیندهای شرکت (تکنولوژیها، نوآوریها، دادهها، جزئیات فرآیندها)6 – پنج گروه عمده براي نگهداري دانش فرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 60: ساختار یافته باشد تا سیستم بتواند آن را به سرعت پیدا کرده و به طرز صحیحی عرضه نماید. طبقهبندی و سازماندهی شده باشند تا از طریقی کوتاه و روشن به استفاده کننده عرضه شوند. برای کسانی که به آن نیاز دارند، به صورت یکپارچه و به موقع، در دسترس باشد.6 – ويژگيهاي سيستم نگهداري دانشفرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 61: با نگهداري دانش، سازمانها قادر خواهند بود دانش خود را بازیابی نمایند، به گونهای که با خروج نیروها از سازمان، دانش سازمانی از سازمان خارج نشود.6 – نگهداري دانش (نتيجه)فرآيندهاي مديريت دانش
اسلاید 62: ابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 63: نقشه دانش (Knowledge Map)انجمنهاي تخصصي (Communities of Practice)درسهاي آموخته شده (Lessons Learned)آنتولوژيها و طبقهبنديها (Ontologies & Taxonomies)مديريت مستنداتمديريت محتواسيستمهاي خبرهو...معرفي برخي از ابزارهاي مديريت دانشابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 64: Ontology of KM Technologyابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 65: فناوريهاي جزء (Component Technologies)نرمافزارهاي مديريت دانش (KM Software)نرمافزارهاي مرتبط با مديريت دانش (KM Related Software)سيستمهاي نرمافزاري سازماني (Enterprise Systems)ابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 66: بهار139166ذخيرهسازي (Storage): مانند پايگاههاي داده (Databases)، انبارهاي داده (Data Warehouses)، فايل سرورها (File Servers) و...اتّصال (Connectivity): مانند شبكه، شبكههاي بيسيم (Wireless)، امنيّت شبكه، تصديق هويت (Authentication)، اتّصال نفر به نفر (Peer-to-Peer) و...تأليف (Authoring): ماننند برنامه هاي Office ، نرمافزارهاي گرافيكي و صوتي- تصويري، و... تعامل و ارتباطات (Collaboration & Communication): پست الكترونيكي (e-mail)، گروههاي بحث الكترونيكي، چت (Chat)، ويكيها (wikis)، كنفرانسهاي صوتي-تصويري، VOIP، به اشتراكگذاري فايل (File Sharing)، جلسات الكترونيكي، پشتيباني از تصميمگيري گروهي (Group Decision Support) و...توزيع (Distribution): مانند اينترانت، اكسترانت، وب، پورتالها، روشهاي Syndication مانند RSS و Atom و...فناوريهاي جزء مديريت دانشابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 67: جستجو و مرورگري (Search & Browsing): موتورهاي جستجو، نمايهنويسي (Indexing)، واژهنامهها، تزاروسها (Thesauri)، تاكزونوميها (Taxonomies)، هستيشناسيها (Ontologies)، و...تحليل (Analytics): گزارشهاي آماري، تحليلهاي چند بعدي، OLAP و...گردش كار و مديريت فرآيندها (Workflow & Process Management): مدلسازي فرآيندها، موتورهاي فرآيندي(Process Engines) و...آموزش الكترونيكي (e-learning): محتواي صوتي-تصويري آموزشي، سمينارهاي الكترونيكي، شبيهسازي، اشياء يادگيري (Learning Objects) و...انجمنها و جوامع الكترونيكي (Community): مديريت انجمنها، وبلاگهاي گروهي، شبكههاي اجتماعي (Social Networks) و تحليل آنها (SNA)، و...سازماندهي افكار و خلاقيّت (Creativity): مدلسازي ادراك (Cognitive Mapping)، توليد ايده (Idea Generation) و...فناوريهاي جزء مديريت دانشابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 68: دادهكاوي (Data Mining): تكنيكهاي آماري، تحليلهاي چند بعدي، شبكههاي عصبي، و...متنكاوي (Text Mining): تحليل معنايي (Semantic Analysis)، استنتاج بيزي (Bayesian Inference)، پردازش زبان طبيعي (Natural Language Processing) و...وبكاوي (Web Mining): Collaborative Profiling، Intelligent Agents و...نمايش (Visualization): مرورگري دو بعدي و سه بعدي، نگاشت جغرافيايي (Geographic Mapping) و...سازماندهي (Organization): توسعه هستيشناسي (Ontology Development)، تاكزونومي، تزاروس، واژه نامه و...استدلال (Reasoning): سيستمهاي خبره قانون-محور (Rule-based Expert Systems)، استدلال مورد-محور(Case-based Reasoning)، يادگيري ماشينها (Machine Learning)، منطق فازي (Fuzzy Logic) و...فناوريهاي جزء مديريت دانشابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 69: مديريت مستندات (Document Management)مديريت محتوا (Content Management)پشتيباني گروه (Group Support) پشتيباني انجمنها و جوامع (Community Support)پشتيباني تصميمگيري (Decision Support) و هوشمندي كسب و كار (Business Intelligence)نرمافزارهاي مديريت دانشابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 70: مديريت پروژه (Project Management)مديريت فرايندهاي كسب و كار (Business Process Management)مهندسي سيستمها (Systems Engineering)مديريت دادههاي محصول (Product Data Management)نرمافزارهاي مرتبط با مديريت دانشابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 71: مديريت روابط با مشتري (CRM)مديريت زنجيرة تأمين (SCM)برنامهريزي منابع سازماني (ERP)سيستم هاي نرمافزاري سازماني مرتبط با مديريت دانشابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 72: سازمانEnterpriseسيستمهاي برنامه ريزي منابع سازمان (ERP)سيستمهاي مديريت ارتباط با مشتري (CRM)سيستمهاي مديريت زنجيره توليد (SCM)سيستمهاي مديريت دانش (Knowledge Management)ابزارها و فناوريهاي مديريت دانش
اسلاید 73: مديريت دانش از نگاه EFQM(بنياد مديريت كيفيت اروپا)
اسلاید 74: تمركز بر فناوري اطلاعاتتمركز بر كاركنان رويكردهاي نخستين براي تدوين دانش و در دسترس قراردادن آن سودمند هستند، در حالي كه رويكردهاي دوم ميان بخشهاي دانش، منابع آنها و افرادي كه كاربرد دانش را ارزشمند مييابند، ارتباط به وجود ميآورند.دو عامل مديريت دانشEFQMمديريت دانش از نگاه
اسلاید 75: كليه فعاليتهاي لازم براي سازماندهي محيطي كه در آن، از كاركنان دعوت ميشود دانش ذيربط را به كار برند، توسعه دهند، در ميان بگذارند، تركيب كرده و استحكام بخشند تا اهداف و تمايلات فردي و جمعي خود را تحقق بخشند.تعريف مديريت دانشEFQMمديريت دانش از نگاه
اسلاید 76: حصول اطمينان از اينكه از كاركناني با مهارت بالا برخوردار است كه با حداكثر سرعت ممكن ياد ميگيرند، آموزههاي خود را در عمل به كار ميبرند، و همواره مهارتها و عملكرد خود را بهبود ميبخشند.هدف سازمان مبتني بر دانشEFQMمديريت دانش از نگاه
اسلاید 77: بهبود اثربخشي سازمان از طريقيادگيري از موفقيتها و شكستها در سطح فردي، تيمي و سازمانييادگيري از يگديگريادگيري از شركاء تاميينكنندگان، مشتريان و حتي رقبااهميت يادگيري در مديريت دانشEFQMمديريت دانش از نگاه
اسلاید 78: ترازنامهها فقط بخشي از ارزش سازمان را نشان ميدهد!!!سرمايههاي انساني (مهارت – تجربه – دانش)سرمايههاي مربوط به مشتريان (شبكه ارتباطي – وجه سازمان – نام تجاري – هويت اجتماعي)سرمايههاي اجتماعي (اعتماد – تفاهم متقابل – ارزشها – رفتارهاي مشترك)سرمايههاي ساختاري (روشها – بانكهاي اطلاعاتي – سيستمها – مالكيت فكري)مديريت دانش و سرمايه فكريEFQMمديريت دانش از نگاه
اسلاید 79: 79نام و نام خانوادگي: بهنام شهايي تحصيلات: فوق ليسانس مديريت دولتی دانشجوي دكتري مديريت دولتیسوابق كاري :مشاور و مدرس شركت كيفيت پرداز تهرانمشاور و مدس شركت هاي توليدي/ خدماتيمشاور شركت احياء فولاد سپاهان در اصفهان (مشاوره در زمينه مديريت و هدايت هاي استراتژيك )مشاور شركت توانير ايران ( زمينه مشاوره در زمينه سيستم تحول ) مشاور شركت صنايع پتروشيمي در عسلويه (مشاوره در زمينه منابع انساني )تدريس دوره هاي آموزشي:مدیریت رفتار سازمانی، مبانی روش تحقیق، روابط صنعتی و کار، مبانی مدیریت صنعتی، توليد بهنگام، زبان تخصصي مديريت، سير انديشه هاي سياسي و صنعتي، مدیریت منابع انسانی، مالیه عمومی، مبانی بودجه و بودجه ریزی، مديريت دانشتاليفات/ تحقيقات كاربردي:تأليف کتاب سازمانيادگيرنده: مبانينظري، الگوهايتحقق و سنجشتأليف کتاب مقدمه اي بر چابكي سازماني و توليد چابكتأليف کتاب هوش هيجاني در سازمان و مدیریتتدوين، توسعه و بهنگام سازي استانداردهاي مديريت پروژه در صنعت پتروشيميطراحي و اجراي مدل نيازسنجي آموزشي براي صنايع كوچك و متوسط كشور تحليلي بر نقش مستندسازي دانش و تجربه، مجله علمي- پژوهشي مديريت فناوري اطلاعات طراحي و اجراي مدل نيازسنجي آموزشي براي صنايع كوچك و متوسط كشور ارائه الگوی ساختاری برای کاربرد مهندسی مجدد فرایندها در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، همایش ملی چالشهای فرا روی مدیریت در نظامهای آموزشی…سوابق مشاوره و آموزش :
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.