کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

چالش‌های ارزش گذاری فناوری در ایران

Chaleshhaye_arzeshgozari_fanavari_dar_Iran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “چالش‌های ارزش گذاری فناوری در ایران”

چالش‌های ارزش گذاری فناوری در ایران

اسلاید 1: چالش‌های ارزش گذاری فناوری در ایرانرضا بندريان – مهرماه 1392

اسلاید 2: محتوي ارائه مروری بر بازار و کسب و کار فناوی دلایل ارزش گذاری رويكردهاي اساسي ارزش گذاري و چالش‌های آن

اسلاید 3: تجارت فناوري: يك كسب و كار استثناييفناوری صرفاً از جهت اقتصادي ”فرسوده“ مي‌شود، در حالي كه محصول‌هاي مادي هم از حيث فيزيكي و هم از حيث اقتصادي فرسوده مي‌شوند.يك فناوري را مي‌توان بارها و بارها ـ بدون هيچ محدوديتي ـ خريد و فروش كرد و مورد استفاده قرار داد، بدون اين كه هيچ خدشه‌اي به كيفيت آن وارد شود. بسته به دفعاتي كه يك فناوري منتقل مي‌شود، درآمدهاي حاصل از فروش آن مي‌تواند به مراتب بيشتر از هزينه‌هاي ”توليد“ آن باشد. به عبارت ديگر، توليد و فروش فناوري براي شركت‌ها و سازمان‌هايي كه بتوانند از عهدة آن برآيند، يك كسب و كار استثنايي است كه درآمد آن با هيچ كسب و كار ديگري قابل مقايسه نيست.

اسلاید 4: ماهيت بازار فناوريويژگي‌هاي بازار فناوري تا حد زيادي نشات‌گرفته از ماهيت محصول‌هايي است كه در اين بازار خريد و فروش مي‌شود. فناوري به عنوان سيستم دانش، داراي ويژگي‌هاي منحصربه‌فردي است، از جمله:نامشهودبودن دانشقابل انباشت‌بودن دانشغيرقابل مصرف‌بودن دانش! (دانش را مي‌توان به كار گرفت، اما نمي‌توان مانند ساير محصول‌ها مصرف كرد)قابل انتقال‌بودن دانشبي‌مرزبودن دانش (دانش از كشوري به كشور ديگر، و از سازماني به سازمان ديگر قابل جابجايي است(.

اسلاید 5: ویژگی‌های فناوری به عنوان محصول6

اسلاید 6: دلايل ارزش‌گذاري فناوریشناسايي دارايي‌هايي كه بيش از ديگر دارايي‌ها، اهميت و ارزش ايجاد مي‌كنند.2. برای ادغام و تحصيل شركت‌ها3. مذاكرات و قراردادهاي مربوط به انتقال فناوري4. حمايت از مالكيت معنوي در شرايط مختلف، اعطاي وثيقه و...4. تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي مربوط به حفظ يا نگهداري مالكيت معنوي، تجاري‌سازي، تحليل هزينه- فايده مالكيت معنوي5. ارزش‌گذاري تجاري پروژه‌هاي پژوهش و فناوری

اسلاید 7: رويکرد نوآوری باز8

اسلاید 8: دسته بندی کلی روش هاي ارزش‌گذاری فناوری9

اسلاید 9: 10

اسلاید 10: روش هزينه مبنا در اين روش، ارزش هر فناوري با هزينه‌ انجام‌شده براي توسعه آن يا هزينه دست‌يابي به فناوري معادل با آن محاسبه مي‌شود. منطق كلي اين روش عبارت است از قيمت = بهاي تمام شده + سود مطلوبPrice = Cost + Pulseدو سوال اصلي مطرح در اين روش عبارتند از : بهاي تمام شده چگونه تعيين مي شود ؟سود مطلوب چگونه تعيين مي شود ؟براساس چگونگي تعيين اين دو مورد روش هاي مختلف قيمت‌گذاري هزينه مبنا تعريف شده‌اند.

اسلاید 11: روش‌هاي محاسبه بهاي تمام شده در بستر زمانرونديابي هزينه هاي تاريخي (Trending historical costs): در اين روش هزينه هاي رخ داده شده در طول زمان براساس يك نرخ مناسب تورم رونديابي مي شوند. (محاسبه كل هزينه‌هاي صرف شده براي توسعه فناوري و تبديل آن‌ها به ارزش جاري) هزينه ايجاد دوباره ( Re-creation cost): كل هزينه هاي مور نياز براي توسعه مجدد تكنولوژي به نرخ روز محاسبه مي‌گردد. (محاسبه خلق مجدد فناوري)

اسلاید 12: هزينه جايگزيني (Replacement cost) : كل هزينه هاي لازم براي ايجاد يك تكنولوژي كه داراي مطلوبيت يكسان با تكنولوژي مورد نظر باشد (در صورت عدم برابري مطلوبيت، نسبت قيمت به عملكرد لحاظ گردد). هزينه فرصت از دست‌رفته: يعني سودي كه اگر شركت در كار ديگري سرمايه‌گذاري مي‌كرد حاصل مي‌شد. براي محاسبه هزينه فرصت از دست رفته، سود حاصل از سرمايه‌گذاري در فناوري را با متوسط نرخ سود سرمايه‌گذاري‌هاي شركت يا نرخ بازده بدون ريسك مقايسه مي‌كنند. روش‌هاي محاسبه بهاي تمام شده در بستر زمان

اسلاید 13: شيوه‌هاي محاسبه سود مطلوب مستقل: ميزان سود يك عدد ثابت و مستقل است. وابسته: ميزان سود متغير است و براساس يك يا چند فاكتور ديگر تعيين مي شود كه رايجترين آن تعيين سود برمبناي درصدي از بهاي تمام شده مي‌باشد.چگونگي تعيين درصد سود: نرخ بازده مورد انتظار از سرمايه‌گذاري نرخ ريسك در صنعت مربوطهنرخ بهره بانكي (نرخ سود بدون ريسك)

اسلاید 14: چالش‌های روش هزينه مبنا در ایران نبود زیرساخت محاسبه بهای تمام شده یا حسابداری پروژه یا حسابداری صنعتی برای احصاء اطلاعات هزینه‌های صرف شدهنبود نرخ‌های استاندارد سود برای کسب و کار فناوری

اسلاید 15: روش بازار مبنادر اين روش ارزش فناوری براساس بدست آوردن يك احساس از قضاوت بازار در خصوص فناوری محاسبه مي‌گردد. در واقع در اين روش ادراك بازار از ارزش فناوری كه بوسيله مقايسه قيمت پرداخت شده بازار به فناوری‌هاي مشابه بدست مي آيد، مبناي محاسبه قرار مي گيرد. در اين روش، ارزش فناوري از طريق تحليل معاملات هم‌تراز (مشابه) برآورد مي‌شود و انجام آن مستلزم وجود بازار فعال براي فناوري‌هاي هم‌تراز مي‌باشد.در اين روش قيمت به رغبت و علاقه مشتري و شرايط خاص فناوري ‏، مشتري و فروشنده بستگي دارد.

اسلاید 16: روش‌هاي بازار مبناروش قيمت گذاري بر پايه قيمت جاري بازارروش قيمت گذاري بر پايه ارزش ادراكي

اسلاید 17: چالش‌های روش بازار مبنا در ایران نبود بازار فعال براي فناوري‌ها در کشورعدم وجود برندهای ملی برای حمايت از عرضه فناوری‌هاعدم ورود شرکت‌های تحقيقات بازار به حوزه فناوری

اسلاید 18:      روش درآمد مبنا در اين روش ارزش فناوری براساس ارزش حال جريان منافع مالي آينده كه از بكارگيري فناوری حاصل خواهد شد بدست مي آيد. به عبارت ديگر منافع مالي كه در آينده از فناوری بدست مي‌آيد را به نرخ حال محاسبه كرده و براساس آن ارزش فناوری محاسبه مي گردد. پس از ارزشيابي فناوری با در نظر گرفتن فاكتورهايي از قبيل عمر فناوری، سهم فناوری در سرمايه گذاري و ... ارزش فناوری تعيين مي گردد.

اسلاید 19: چالش‌های روش درآمد مبنا در ایران نبود زير ساخت داده برای تعيين عمر فناوری نبود زير ساخت داده برای تعيين سهم فناوری در کسب و کار ناشی شده از آنمشخص نبودن حيطه و بازار قابل تصرف برای کسب و کار فناوریتعيين ضريب تفکيکضعف در توسعه کسب و کارهای نوآورانه و ممتازعدم وجود مشاوران توسعه کسب و کار خبره در کشور

اسلاید 20:      روش گزينه واقعياين روش بخصوص هنگامي كه اطلاعات ناقص يا شرايط ناشناخته باشد به منظور شفاف سازي ريسك و عدم اطمينان مورد استفاده قرار مي گيرد. براساس اين روش، فناوری داراي ارزش ذاتي است كه بر مبناي تنزيل جريانات نقدي پيش‌بيني شده، هزينه‌هاي فرصت سرمايه‌گذاري را پوشش مي‌دهد. مضافاً اينكه اين روش شرايط نامطمئن فناوری را در محاسبه ارزش ذاتي منظور مي‌سازد.

اسلاید 21:      روش گزينه واقعيتجزيه و تحليل گزينه واقعي يك ابزاري براي ارزيابي تصميمات سرمايه گذاري تحت شرايط عدم اطمينان است و مهمتر اينكه تجزيه و تحليل گزينه واقعي يك روش كمي براي مانيتور كردن، اندازه گيري و تطبيق تصميمات همزمان با تغييرات شرايط اقتصادي فراهم مي كند.يك تجزيه و تحليل گزينه واقعي تركيبي از ملاحظات بازار و فني را براي تصميم گيري در نظر مي گيرد اين ويژگي نقش مهمي در بكارگيري تجزيه و تحليل گزينه واقعي براي ارزشيابي فناوری دارد.

اسلاید 22: چالش‌های روش گزينه واقعي در ایران وجود تلاطم‌های اقتصادی غيرقابل پيش بينیدامنه اختلاف گسترده در سناريوهای مختلفعدم وجود مشاوران توسعه کسب و کار خبره در کشور

اسلاید 23: رويكردهاي تركيبيبه طور كلي هر يك از روش هاي ارزش‌گذاري فناوری داراي نقاط قوت و ضعف خاصي بوده و نيازمند اطلاعات ورودي خاص خود مي‌باشد. بر اين اساس در هر زمان و مكان بسته به شرايط موجود يكي از اين روش‌ها نسبت به ساير روش‌ها برتري دارد. اما اين امكان نيز فراهم است كه به طور همزمان از بيشتر از يك روش براي قيمت گذاري استفاده گردد. هنگامي كه از چندين روش براي ارزشيابي و قيمت‌گذاري استفاده مي‌شود به ندرت قيمت‌هاي يكساني بدست مي‌آيد. در اين حالت بايد يك دامنه معني داري براي قيمت تعريف نمود.

اسلاید 24: جمع بندي و نتيجه‌گيريتاكنون، فرمول استاندارد و معيني براي ارزش‌گذاري فناوری پيدا نشده است، اما روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه تا حد بسيار زيادي توانسته‌اند متغيرها و فاكتورهاي اثرگذار بر ارزش فناوری را مورد توجه قرار داده و راه‌حل‌هاي قابل قبولي ارائه دهند. ارزش‌گذاري فناوری، داراي روند پيچيده‌اي است و ضريب عدم اطمينان بالايي دارند. شرايط محيطي، وجود بازارهاي مناسب براي ايجاد نقدينگي و عوامل متعدد ديگر، بر قيمت‌گذاري فناوری مؤثر است.

اسلاید 25: گزینه واقعیدرآمد محوربازار محورهزینه محوررویکرددر این روش عدم اطمینان و ریسک در ارزش‌گذاری لحاظ می‌شودارزش‌گذاری بر مبنای ارزش حال درآمدهای آتیارزش‌گذاری بر مبنای ارزش فناوری‌های مشابهارزش­گذاری بر مبنای هزینه تولید مجدد یا جایگزینیتعریفدر نظر گرفتن ریسک و عدم اطمینان در محاسبه، انعطاف­پذیری بیشتربر مبنای قابلیت تولید سوداگر داده­های بازار در اختیار باشد، ارزش بسیار منطقی ارائه می­دهد.اگر داده‌های مورد نیاز در اختیار باشد تعیین ارزش از طریق این روش آسان است.مزیتمحاسبات پیچیده و سختریسک و فرصت‌های آینده را در نظر نمی‌گیردکمبود یا عدم دسترسی به داده‌های قابل مقایسهعدم توجه به درآمدهای حاصل از فناوریمحدودیتگرفتن تصمیمات استراتژیکپرکاربردترین روش در قراردادهای انتقال و تجارت فناوریدارائی‌های مشهود؛ ماشینانتقال فناوری در سازمان‌های دولتی، در مراحل اولیه توسعه فناوری؛ گزارشات حسابداریحوزه کاربرد26

اسلاید 26: پايان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید