صفحه 1:

صفحه 2:
چاپ » به معنای عام ؛ عمل یا فن نقش بر گردانی و تکثیر نقش است» که سابقه ای بس قدیم دارد . گفته می شود که چینیان نضتین مردمی بودند که از نوشته ها و تصاویر نسخه چاپی یا باسمه تهیه می کردنه .جاب در متوله «طبع» با یداع حروف قابلانتقال محتملاًتوسط گوتتب رکه - در سده پانردهم و در آلمان پدید آمده و تا امروز مراحل تکامل خود را تا جدیدترین دسباورد های کامپیوتری سموده است.

صفحه 3:
لد کت دوشن پاپ و ‎nas‏ است؛ دوعنصر پارادو کسیکال "چاپ" به منرله "تکثیر"» و "دست " به منزله " کار اصیل ". تکثیر» اثر را از یکه‌بودن می‌رهاند و کار اسیل به آن هویتی یکه می‌بخشد. چاپ دستی در عصر حاضر» همزمان دو امر سلطه گر را به ‎lle‏ مى كشد: بورثوازى نخبهكراى يكاثر دستنياقتنى» و يويوليسم آثار دودستي.

صفحه 4:
‎aS, 2‏ اشین پیش می‌برد. اه ی مبتنی بر ایدة ساده‌ای است که همان را نز ماشین پیش می‌برد. ار | تولید آثار هنری مبتنی بر ایدة امروزء بسپاری از مراحل توليد آث/ ‏احل مختلف ‎ty‏ ما رسیدهه اقلق جاور سان قن مزب آمابهواقع ساخته می‌شود. این را میتوان از تك‌تك هاشورهایی که طی مرا جاب دستى اما بهوا 3 ‎

صفحه 5:
آنچه منجر به فراموش‌شدن "ساختن " شده, بازی با کلمات و مفاهیم است. در جهان مفاهیم دیگر چیزی ساخته | نمی‌شود. در آنجا هرچیر متولد می‌شود. مفاهیم کنار هم قرار می گیرند و منهومی دپکر متولد می‌شود؛ مثل منهوم " آزادی ". ساختن» اما يك فرایند تبدیل است. چیزی بدل به چیز دیکری می‌شود. پس در این فرایند؛ درو نیز نهته است, دروغی که به قول نيجه از آن رو كه به تاحقيقر ب دامح ب نرديك تر است.

صفحه 6:
در فرایند چاپ دستیء کار ساختن» چندان مهم و اسیل است که آنچه قرار است در آخر گفته شوده حین اسید کاری و زیر دستگاه پرس از بین رفته. زمان دررابطه با ساختن است که حقبقت بر گذشتنی خود را آشکار می‌کند. زمان که بر ساختن می گذرد, حقيقت مى يابد؛ حقيقتى كه تنها در جيز ساختدشده؛ متجلى است. اینجاست که چاپ دستی در نظر من مخاطب با فرايندى كه اصرار دارد همجنان در آن ساخته شوده بر قرار كرفتن در يرتوبى از صداقت, يافشارى مى كند.

صفحه 7:
“Fe © ‎-١‏ برآمده [ ريليف ]ء كه مشتمل است بر روشهاى جويتراش ‎٠‏ جوبكند ‏ و لينوتراق ‏؟- كود | اينتاليو ]كه روشهاى مختلفى جون خطي مستقيم؛ سوؤنى » خطى غير مستقيم » فيمسايه دار هو ‏آبرنگنما را شامل مى شود ‏۳-هسطح [ پلانو گرافيك ], که گونه های مختلف لیتو گرافی را در بر می گیرد | ‏۴-استنمیل » که امروزه در سرپکرافی کاربرد دارد. میتوان روش های تك جاب و جاب شيشه اى را نیز بر ‎eo"‏ ‏/ ‎ ‏فهرست بالا افزود ‎

صفحه 8:
چاپ های هنری با امکانات فنی » صوری و بینی بسیار متنوعی که در اختیار هنرمند می گذارند. گاه جای ساير قالب ها و وسايل هنرى را مى كيرند .علاوه بر اين هنرمند به مدد جاب و تكثير اثر خود می تواند نمونه هاى ارزائترى را در دسترس علاقه مندان قرار دهد .

صفحه 9:
چاپ نتیجه عملکردی است که از طریق آن حروف و تصاویر پس از گذر از مراحلی بر روی صفحه ای ثبت و سپس روی سفحات دیگری منتقل و تکثیر شود . به طور کلی تکنيك های چاپی را می توان به دو گروه عمده تقمیم کرد : ۱-چاپ های هنری یا غیر کاربردو ۲-چاپ های سنعتی یا کاربردی

صفحه 10:
گروه اول دربر گيرنده فرایندی است که در نتیجه ی ‎OT‏ يك اثر هنرى يديد مى آيد گروه دوم شامل تیم زوش هایی است که منجر به تكثير يكنواخت نوشته ها و تضاوير مى شود جاب هاى هنرى را مى توان به جهار كروه تقسيم كرد . اين تقسيم بندى در قديم بر اساس جنس كليشه انجام مى شد و اصطلاحات علمى اين تكنيك ها بر همین مبنی ساخته شده ‏ صورت می گیرد الف : سیلو گرافی ( جنس کلیشه :چوب لينولئوم» فايب ركلاس» مقوا و ... ) ب : کالکو گرافی ( جنس کلیشه: فلز ) ج : ليتوكرافى ( جنس كليشه : ستكك » فلن ) د : سريكراقى يا سيلك اسكرين ( جنس كليشه : تورى )

بسم اهلل الرحمن الرحیم چاپ دستی کاری ازسمیرا محموداف مقدمه چاپ ،به معنای عام ،عمل یا فن نقش برگردانی و تکثیر نقش است ،که سابقه ای بس قدیم دارد . گفته می شود که چینیان نخستین مردمی بودند که از نوشته ها و تصاویر نسخه چاپی یا باسمه تهیه می کردند .چاپ در مقوله «طبع» با ابداع حروف قابل انتقال محتم ً ال توسط گوتنبرگ – در سده پانزدهم و در آلمان پدید آمد ،و تا امروز مراحل تکامل خود را تا جدیدترین دسباورد های کامپیوتری پیموده است . در چاپ دستی ـ چنان که از نامش پیداست ـ دوعنصر "چاپ" و "دست" نهفته است؛ دوعنصر پارادوکسیکال "چاپ" به منزله "تکثیر" ،و "دست" به منزله "کا ِر اصیل" .تکثیر ،اثر را از یکه‌بودن می‌رهاند و کار اصیل به آن هویتی یکه می‌بخشد .چاپ دستی در عصر حاضر ،هم‌زمان دو امر سلطه‌گر را به چالش می‌کشد :بورژوازی نخبه‌گرای یک‌اثر دست‌نیافتنی ،و پوپولیسم آثار دمِ‌دستی. امروزه بسیاری از مراحل تولید آثار هنری مبتنی بر ایدة ساده‌ای است که همان را نیز ماشین‌ پیش می‌برد .اثر چاپ‌ دستی اما به‌واقع ساخته می‌شود .این را می‌توان از تک‌تک‌ هاشورهایی که طی مراحل مختلف به ما رسیده، فهمید. آنچه منجر به فراموش‌شدن "ساختن" شده ،بازی با کلمات و مفاهیم است .در جهانِ مفاهیم دیگر چیزی ساخته نمی‌شود .در آنجا هرچیز متولد می‌شود .مفاهیم کنار هم قرار می‌گیرند و مفهومی دیگر متولد می‌شود ،مثل مفهوم "آزادی" .ساختن ،اما یک‌فرایند تبدیل است .چیزی بدل به چیز دیگری می‌شود .پس در این فرایند، دروغی نیز نهفته است ،دروغی که به قول نیچه از آن‌رو که به ناحقیقی‌بودن خویش معترف است ،به حقیقت نزدیک‌تر است. در فرایند چاپ دستی ،کار ساختن ،چندان مهم و اصیل است که آنچه قرار است در آخر گفته شود ،حین اسیدکاری و زی ِر دستگاه پرس از بین رفته .زمان دررابطه با ساختن است که حقیقت برگذشتنی خود را آشکار می‌کند .زمان که بر ساختن می‌گذرد ،حقیقت می‌یابد؛ حقیقتی که تنها در چیز ساخته‌شده ،متجلی است .اینجاست که چاپ‌دستی در نظر منِ مخاطب با فرایندی که اصرار دارد همچنان در آن ساخته شود ،بر قرارگرفتن در پرتویی از صداقت ،پافشاری می‌کند. انواع هنر چاپ دستی یا هنری : - 1برآمده [ ریلیف ] ،که مشتمل است بر روشهای چوبتراش ،چوبکند ،و لینوتراش . - 2گود [ اینتالیو ] ،که روشهای مختلفی چون خطیِ مستقیم ،سوزنی ،خطی غیر مستقیم ،نیمسایه دار ،و آبرنگنما را شامل می شود . - 3همسطح [ پالنو گرافیک ] ،که گونه های مختلف لیتوگرافی را در بر می گیرد . - 4استنسیل ،که امروزه در سریگرافی کاربرد دارد .میتوان روش های تک چاپ و چاپ شیشه ای را نیز بر فهرست باال افزود چاپ های هنری با امکانات فنی ،صوری و بیانیِ بسیار متنوعی که در اختیار هنرمند می گذارند ،گاه جای سایر قالب ها و وسایل هنری را می گیرند .عالوه بر این هنرمند به مدد چاپ و تکثیر اثر خود می تواند نمونه های ارزانتری را در دسترس عالقه مندان قرار دهد . انواع چاپ : چاپ نتیجه عملکردی است که از طریق آن حروف و تصاویر پس از گذر از مراحلی بر روی صفحه ای ثبت و سپس روی صفحات دیگری منتقل و تکثیر شود .به طور کلی تکنیک های چاپی را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد : -1چاپ های هنری یا غیر کاربردی . -2چاپ های صنعتی یا کاربردی . گروه اول دربرگیرنده فرایندی است که در نتیجه ی آن یک اثر هنری پدید می آید . گروه دوم شامل تمام روش هایی است که منجر به تکثیر یکنواخت نوشته ها و تصاویر می شود . چاپ های هنری را می توان به چهار گروه تقسیم کرد .این تقسیم بندی در قدیم بر اساس جنس کلیشه انجام می شد و اصطالحات علمی این تکنیک ها بر همین مبنی ساخته شده است و امروزه بر اساس روند کلیشه سازی صورت می گیرد . الف :سیلو گرافی ( جنس کلیشه :چوب ،لینولئوم ،فایبرگالس ،مقوا و ) ... ب :کالکو گرافی ( جنس کلیشه :فلز ) ج :لیتوگرافی ( جنس کلیشه :سنگ ،فلز ) د :سریگرافی یا سیلک اسکرین ( جنس کلیشه :توری )

62,000 تومان