صفحه 1:
صفحه 2:
چاپ » به معنای عام ؛ عمل یا فن نقش بر گردانی و تکثیر نقش است» که سابقه ای بس قدیم دارد .
گفته می شود که چینیان نضتین مردمی بودند که از نوشته ها و تصاویر نسخه چاپی یا باسمه تهیه می
کردنه .جاب در متوله «طبع» با یداع حروف قابلانتقال محتملاًتوسط گوتتب رکه - در سده پانردهم و در
آلمان پدید آمده و تا امروز مراحل تکامل خود را تا جدیدترین دسباورد های کامپیوتری سموده است.
صفحه 3:
لد کت دوشن پاپ و nas
است؛ دوعنصر
پارادو کسیکال "چاپ" به منرله "تکثیر"» و "دست " به منزله " کار اصیل ". تکثیر» اثر را از یکهبودن
میرهاند و کار اسیل به آن هویتی یکه میبخشد. چاپ دستی در عصر حاضر» همزمان دو امر سلطه گر را به
lle مى كشد: بورثوازى نخبهكراى يكاثر دستنياقتنى» و يويوليسم آثار دودستي.
صفحه 4:
aS, 2 اشین پیش میبرد. اه
ی مبتنی بر ایدة سادهای است که همان را نز ماشین پیش میبرد. ار |
تولید آثار هنری مبتنی بر ایدة
امروزء بسپاری از مراحل توليد آث/
احل مختلف ty ما رسیدهه
اقلق جاور سان قن مزب
آمابهواقع ساخته میشود. این را میتوان از تكتك هاشورهایی که طی مرا
جاب دستى اما بهوا 3
صفحه 5:
آنچه منجر به فراموششدن "ساختن " شده, بازی با کلمات و مفاهیم است. در جهان مفاهیم دیگر چیزی ساخته |
نمیشود. در آنجا هرچیر متولد میشود. مفاهیم کنار هم قرار می گیرند و منهومی دپکر متولد میشود؛ مثل
منهوم " آزادی ". ساختن» اما يك فرایند تبدیل است. چیزی بدل به چیز دیکری میشود. پس در این فرایند؛
درو نیز نهته است, دروغی که به قول نيجه از آن رو كه به تاحقيقر ب دامح ب
نرديك تر است.
صفحه 6:
در فرایند چاپ دستیء کار ساختن» چندان مهم و اسیل است که آنچه قرار است در آخر گفته شوده حین
اسید کاری و زیر دستگاه پرس از بین رفته. زمان دررابطه با ساختن است که حقبقت بر گذشتنی خود را آشکار
میکند. زمان که بر ساختن می گذرد, حقيقت مى يابد؛ حقيقتى كه تنها در جيز ساختدشده؛ متجلى
است. اینجاست که چاپ دستی در نظر من مخاطب با فرايندى كه اصرار دارد همجنان در آن ساخته شوده بر
قرار كرفتن در يرتوبى از صداقت, يافشارى مى كند.
صفحه 7:
“Fe ©
-١ برآمده [ ريليف ]ء كه مشتمل است بر روشهاى جويتراش ٠ جوبكند و لينوتراق
؟- كود | اينتاليو ]كه روشهاى مختلفى جون خطي مستقيم؛ سوؤنى » خطى غير مستقيم » فيمسايه دار هو
آبرنگنما را شامل مى شود
۳-هسطح [ پلانو گرافيك ], که گونه های مختلف لیتو گرافی را در بر می گیرد |
۴-استنمیل » که امروزه در سرپکرافی کاربرد دارد. میتوان روش های تك جاب و جاب شيشه اى را نیز بر eo"
/
فهرست بالا افزود
صفحه 8:
چاپ های هنری با امکانات فنی » صوری و بینی بسیار متنوعی که در اختیار هنرمند می گذارند. گاه جای
ساير قالب ها و وسايل هنرى را مى كيرند .علاوه بر اين هنرمند به مدد جاب و تكثير اثر خود می تواند نمونه
هاى ارزائترى را در دسترس علاقه مندان قرار دهد .
صفحه 9:
چاپ نتیجه عملکردی است که از طریق آن حروف و تصاویر پس از گذر از مراحلی بر روی صفحه ای ثبت و
سپس روی سفحات دیگری منتقل و تکثیر شود . به طور کلی تکنيك های چاپی را می توان به دو گروه عمده
تقمیم کرد :
۱-چاپ های هنری یا غیر کاربردو
۲-چاپ های سنعتی یا کاربردی
صفحه 10:
گروه اول دربر گيرنده فرایندی است که در نتیجه ی OT يك اثر هنرى يديد مى آيد
گروه دوم شامل تیم زوش هایی است که منجر به تكثير يكنواخت نوشته ها و تضاوير مى شود
جاب هاى هنرى را مى توان به جهار كروه تقسيم كرد . اين تقسيم بندى در قديم بر اساس جنس كليشه انجام
مى شد و اصطلاحات علمى اين تكنيك ها بر همین مبنی ساخته شده
صورت می گیرد
الف : سیلو گرافی ( جنس کلیشه :چوب لينولئوم» فايب ركلاس» مقوا و ... )
ب : کالکو گرافی ( جنس کلیشه: فلز )
ج : ليتوكرافى ( جنس كليشه : ستكك » فلن )
د : سريكراقى يا سيلك اسكرين ( جنس كليشه : تورى )