چاپ دستی
اسلاید 1: چاپ دستیکاری ازسمیرا محمودافبسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: مقدمهچاپ ، به معنای عام ، عمل یا فن نقش برگردانی و تکثیر نقش است، که سابقه ای بس قدیم دارد . گفته می شود که چینیان نخستین مردمی بودند که از نوشته ها و تصاویر نسخه چاپی یا باسمه تهیه می کردند .چاپ در مقوله «طبع» با ابداع حروف قابل انتقال محتملاً توسط گوتنبرگ – در سده پانزدهم و در آلمان پدید آمد، و تا امروز مراحل تکامل خود را تا جدیدترین دسباورد های کامپیوتری پیموده است .
اسلاید 3: در چاپ دستی ـ چنان که از نامش پیداست ـ دوعنصر چاپ و دست نهفته است؛ دوعنصر پارادوکسیکال چاپ به منزله تکثیر، و دست به منزله کارِ اصیل. تکثیر، اثر را از یکهبودن میرهاند و کار اصیل به آن هویتی یکه میبخشد. چاپ دستی در عصر حاضر، همزمان دو امر سلطهگر را به چالش میکشد: بورژوازی نخبهگرای یکاثر دستنیافتنی، و پوپولیسم آثار دمِدستی.
اسلاید 4: امروزه بسیاری از مراحل تولید آثار هنری مبتنی بر ایدة سادهای است که همان را نیز ماشین پیش میبرد. اثر چاپ دستی اما بهواقع ساخته میشود. این را میتوان از تکتک هاشورهایی که طی مراحل مختلف به ما رسیده، فهمید.
اسلاید 5: آنچه منجر به فراموششدن ساختن شده، بازی با کلمات و مفاهیم است. در جهانِ مفاهیم دیگر چیزی ساخته نمیشود. در آنجا هرچیز متولد میشود. مفاهیم کنار هم قرار میگیرند و مفهومی دیگر متولد میشود، مثل مفهوم آزادی. ساختن، اما یکفرایند تبدیل است. چیزی بدل به چیز دیگری میشود. پس در این فرایند، دروغی نیز نهفته است، دروغی که به قول نیچه از آن رو که به ناحقیقیبودن خویش معترف است، به حقیقت نزدیکتر است.
اسلاید 6: در فرایند چاپ دستی، کار ساختن، چندان مهم و اصیل است که آنچه قرار است در آخر گفته شود، حین اسیدکاری و زیرِ دستگاه پرس از بین رفته. زمان دررابطه با ساختن است که حقیقت برگذشتنی خود را آشکار میکند. زمان که بر ساختن میگذرد، حقیقت مییابد؛ حقیقتی که تنها در چیز ساختهشده، متجلی است. اینجاست که چاپ دستی در نظر منِ مخاطب با فرایندی که اصرار دارد همچنان در آن ساخته شود، بر قرارگرفتن در پرتویی از صداقت، پافشاری میکند.
اسلاید 7: انواع هنر چاپ دستی یا هنری : 1- برآمده [ ریلیف ] ، که مشتمل است بر روشهای چوبتراش ، چوبکند ، و لینوتراش .2- گود [ اینتالیو ] ،که روشهای مختلفی چون خطیِ مستقیم، سوزنی ، خطی غیر مستقیم ، نیمسایه دار ،و آبرنگنما را شامل می شود .3- همسطح [ پلانو گرافیک ] ، که گونه های مختلف لیتوگرافی را در بر می گیرد .4- استنسیل ، که امروزه در سریگرافی کاربرد دارد . میتوان روش های تک چاپ و چاپ شیشه ای را نیز بر فهرست بالا افزود
اسلاید 8: چاپ های هنری با امکانات فنی ، صوری و بیانیِ بسیار متنوعی که در اختیار هنرمند می گذارند، گاه جای سایر قالب ها و وسایل هنری را می گیرند .علاوه بر این هنرمند به مدد چاپ و تکثیر اثر خود می تواند نمونه های ارزانتری را در دسترس علاقه مندان قرار دهد .
اسلاید 9: انواع چاپ : چاپ نتیجه عملکردی است که از طریق آن حروف و تصاویر پس از گذر از مراحلی بر روی صفحه ای ثبت و سپس روی صفحات دیگری منتقل و تکثیر شود . به طور کلی تکنیک های چاپی را می توان به دو گروه عمده تقسیم کرد :1-چاپ های هنری یا غیر کاربردی .2-چاپ های صنعتی یا کاربردی .
اسلاید 10: گروه اول دربرگیرنده فرایندی است که در نتیجه ی آن یک اثر هنری پدید می آید .گروه دوم شامل تمام روش هایی است که منجر به تکثیر یکنواخت نوشته ها و تصاویر می شود .چاپ های هنری را می توان به چهار گروه تقسیم کرد . این تقسیم بندی در قدیم بر اساس جنس کلیشه انجام می شد و اصطلاحات علمی این تکنیک ها بر همین مبنی ساخته شده است و امروزه بر اساس روند کلیشه سازی صورت می گیرد .الف : سیلو گرافی ( جنس کلیشه :چوب، لینولئوم، فایبرگلاس، مقوا و ... )ب : کالکو گرافی ( جنس کلیشه : فلز )ج : لیتوگرافی ( جنس کلیشه : سنگ ، فلز )د : سریگرافی یا سیلک اسکرین ( جنس کلیشه : توری )
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.