چرایی و چگونگی آشنایی با اندیشه شهید مطهری (ره)
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: چرایی و چگونگی آشنایی با اندیشه شهید مطهری ره19بهمن 95
اسلاید 3: چراییچرا برنامه مطالعاتی منسجم؟چرا نظام فکری منسجم؟چرا مطهری؟چگونگی
اسلاید 4: برنامه مطالعاتی منسجماهمیت مطالعه منسجم(مطالعه). رشد انسان بدون آگاهی و معرفت غیر ممکن و مطالعه آسان ترین راه کسب معرفت(منسجم). مطالعه پراکنده ممکن است آسیبش بیش از نفعش باشد.دلیل: توهم تخصصآدمها در عرصه دین:مجتهدمبلغمقلد
اسلاید 5: نظام فکری منسجمنتیجه مطالعه منسجم: نظام فکری منسجممثال: همه رشته های دانشگاهینظام فکری منسجم:توانایی فهم درست مسائل مختلف و یافتن راه حلهای مناسب آنمثال:به چه کسی رای بدهیم؟صالح مقبول یا اصلحتحلیل نحوه برخورد با امثال شیرازی ها، آقا میری، شریعتی تحلیل دفاع از عملکرد دولت یا نقد آن!تحلیل نحوه عزاداریهاتحلیل برخورد دوگانه امام حسین علیه السلام با معاویه و یزید و...
اسلاید 6: اهمیت داشتن نظام فکری منسجم در اسلام شناسیاز منظرفردی:یک: اصول دین تحقیقی است. قُلْ هذِهِ سَبيلي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكينَ (108)یوسفدو: وجود شبهاتفرق سوال و شبههو إنّما سمّیت الشبهه لأنها تشبه الحق خطبه 38
اسلاید 7: حضرت فرمانده:این چیزى که عرض میکنیم، تحلیل نیست اطّلاع است؛ انسان به بسیارى از این حرفها علم دارد. پول خرج میکنند براى اینکه بتوانند ذهن جوانِ مسلمانِ مؤمنِ ایرانى را، منصرف کنند، منحرف کنند. از چه؟ از اصل دین؛ نه فقط از نظام جمهورى اسلامى، یا از ولایت فقیه یا امثال اینها؛ [بلکه] از اصل دین، از تعبّد به دین، از مسئلهى تشیّع تا برسد به نظام جمهورى اسلامى و برسد به بقیّهى چیزهایى که وجود دارد؛ دائم دارند شبهه خلق میکنند. کسانى هستند در داخل که ابزار آنها میشوند امّا خیلى از آنها خودشان هم در داخل کشور نیستند؛ در بیرونند، خط میدهند، عنوان و سوژه معیّن میکنند و پخش میکنند و میگویند اینها را بگویید، اینها را ترویج کنید. امروز هم فضاى مجازى یک صحراى بىپایانى است که از همه طرفش میشود حرکت کرد؛ دیگر مثل سابق نیست که شما بخواهید یک مطلبى را بیان کنید، ناچار باشید روى کاغذ بنویسید، آن را پلىکپى کنید یا فتوکپى کنید ده نسخه، صد نسخه، دویست نسخه؛ اینجورى نیست. هر یک نفرى که بتواند با رایانه کار بکند یک رسانه است. مىنشینند پخش میکنند شبهات را، حرفها را، جوانهاى مؤمن را، جوانهاى سالم را گمراه میکنند. اینها را باید شناخت. چه کسى بایستى بیاید وسط میدان و سینه سپر کند و مانع بشود از گمراهى جوانان؟ چه کسى باید مانع بشود از اقدام دشمن براى انحراف ذهن جوانان؟ به عهدهى چه کسى است این کار؟ جامعهى علمى و مذهبى، یعنى روحانیّت، اوّلین وظیفهاش این است؛ مهمترین وظیفهاش این است.16-6-95
اسلاید 8: اهمیت داشتن نظام فکری منسجم در اسلام شناسیازمنظراجتماعییک: رویارویی با غربرواج مفاهیم سکولاریسم، امانیسم، لیبرالیسم، دموکراسی، پلورالیسم، فمنیسم، هرمنوتیک، ..دو رویکرد: التقاط و تحجردو: رویارویی با ایران قبل از اسلامکوروشحمله اعراب به ایران
اسلاید 9: چه کنیم؟راه حل اصلی: اجتهادطولانی، استعدادراه حل دیگر: رجوع به متخصصچگونگی:راه حل ساده: پرسشخوب است اما هیچ گاه موفق نیست.راه حل جامع: رسیدن به نظام فکری منسجم از راه رجوع به متخصص
اسلاید 10: پس چگونه عالمانه دینداری کنیم؟رجوع به متخصص همراه با دید نقادانه و تفکر و تعقل و پله پله جلو رفتن و معارف را درنوردیدنمتخصص را چگونه پیدا کنیم؟با اجتهاد خود!! این کار سخت تر از مجتهد شدن است.راه حل استفاده از مقبولات و مشهورات است.وقتی به سخنان بزرگان رجوع میکنیم نسبت به استاد شهید نگاه بسیار ویژه ای دارند.بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفتهام كه جريان فكرى اسلامى انقلاب و نظام اسلامى ما در بخش عمدهيى متكى به تفكرات شهيد مطهرى است؛ يعنى آنها پايهها و مايههاى اسلامىاى است كه ما در تفكرات اسلامى از آنها بهره برديم و به نظام اسلامى منتهى شد؛ بيانات رهبری در ديدار اعضاى كنگرهى حكمت مطهر در تاریخ 18/ 12/ 1382«کسي ديگري جز شهيد مطهري سراغ ندارم که بتوانم بگويم بياستثنا آثارش خوب است، انسان ساز است.» - صحيفهی نور، ج16، ص 145
اسلاید 11: رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و اساتید طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در شهریور 1379 میفرمایند:من کار (طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری) را بسیار ذىقیمت مىدانم ... توصیه مىکنم کار را جدى بگیرید و دنبال کنید؛ مرحوم شهید مطهرى مرد بسیار عمیق و با فکر و پُر مغزى بود؛ ایشان از دانشهاى لازم براى این تحقیقات برخوردار بود؛ فلسفه مىدانست، کلام مىدانست، فقه مىدانست، تاریخ مىدانست، ایشان در هر بحثى وارد مىشد، زوایاى آن را کاوش مىکرد؛ بنابراین آثار ایشان خیلى با ارزش است. من یک وقت به دوستان طلبه مىگفتم اگر کسى فقط آثار ایشان را از اول تا آخر با دقت بخواند، کافى است که او را به یک سطح راقى از معارف عمیق اسلامى برساند. شما که اینها را تلخیص کردهاید و برنامهریزى شده و شکل داده شده ارائه مىدهید، خوب و بسیار با ارزش است.
اسلاید 12: چرا مطهری؟ابتدا باید با یک متفکر شروع کرد تا شالوده محکم شود.مشخصات و ویژگی های این متفکر:1. اسلام شناسی تخصص اصلی او باشد مخصوصا فقه2. شناخت صحیح زمانه، کفر شناسی3. ساده و عمیق بگوید.4. استدلالی حرف بزند و خیلی هنرمند نباشد.5. تنوع لازم را داشته و جامع باشد.6. انصاف علمی داشته و دارای منطق باشد.7. خودش نیز انسان وارسته ای باشد.
اسلاید 13: چگونگی؟هدف از مطالعه:افزایش اطلاعات عمومی است: سطحی و روزنامه ایرسیدن به نظام فکری: در سه مرحله:مرحله اول: مطالعه :1. یک بار مطالعه اجمالی2. مطالعه عمیق و با:- نگاه سوالی و انتقادی-خواندن سفیدی های کتاب- ربط مطلب به مطالب دیگر کتاب و کتاب های دیگر نویسنده- جمع بندی فصول و بخش ها و در نهایت همه کتاب در یک صفحه
اسلاید 14: چگونگیمرحله دوم: مباحثه: توضیح و تدریس بحث در گروههای حداکثر پنج نفرهمرحله سوم: کلاس و رفع اشکالسیر مطالعاتی:آسان به مشکلموضوعی
اسلاید 15:
اسلاید 16: منابع: صوت تدریس و پاور پوینت کتب استاد در:1. سایت استاد سوزنچی و فایل های سیر مطالعاتی مشهد2. سایت استاد غلامی 3. پاتوق اندیشه استاد هاشمی گلپایگانی@andishehdini
اسلاید 17: العلما باقون ما بقی الدهرحکمت 6 نهج البلاغه@andishehdini
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.