علوم انسانی و علوم اجتماعی

چگونه در فرزندمان انگيزه درس خواندن ايجاد كنيم؟

صفحه 1:
دع ‎s dae SENN & 2‏ ‎SDs‏ ی

صفحه 2:
انگیزه چکونه در فرزندمان درس خواندن ابجاد كنيم؟

صفحه 3:

صفحه 4:
شما هم حتما مانند همه پدر و مادرها دوست دارید فرزندتان خوب درس بخواند. تکالیفش را تمام و کمال انجام بدهد و در مدرسه نمرات خوبی بگیرد تا بتواند وارد دانشگاه شود. شاید دلتان می‌خواهد ف خوب موسیقی تمرین کند یا.... نقاشیهای زیبایی بکشد تا بتواند در این رشته هنری به كمال برسد. اما چه باید کرد تا کودک برای رسیدن به اهداف بزرگ) خود تلاش کند؟ در این باره بخوانید: همه والدین دوست دارند فرزندشان بدرخشد و به موفقیت برسد. کدام یک از شما آرزو ندارد کودک خودرا از رسیدن به موفقیت شاد ببیند و با غرور به او افتخار کند. همه ما آرزو داریم در مسابقات علمی فرزندمان رتبه اول را کسب کند.

صفحه 5:
همه ما دلمان می‌خواهد در مسابقات ورزشی فرزندمان در تیم برنده باشد. با هیجان او را تشویق می‌کنیم و گاهی هم تشر می‌زنیم که بيشتر_تللإثر) كند. وقتی هم که بلند. گو نام- فرزندمان را به عنوان برنده و رتبه اول صدا می‌کند. در پوست خودمان نمی گنجیم و انگار به بالای ابرها صعود می‌کنیم و این احساس نهایت آن چیزی است که ما آرزو داریم خودمان و فرزندمان آن را تجربه کنیم. اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ چطور می‌توان کودک را وادار به تلاشی کرد که نتیجه‌ای درخشان داشته باشد. چطور می‌توان به کودک فهماند که چه کارهایی

صفحه 6:
لهمینو اسلهام ب‌خشی -1 همه مابه عنولن‌والایرهظیفه داربیم‌لهمینق لاش ب رلی يسيدزبه هدفمورد علاقه کودکمان‌را به او بفهمانيم ‎pj) —‏ لستعدفمورد نسظر (]آنقدر بسرلیکود.کزییبا و - ‏جذلبت صویر كنيد و آنقدر دربایه آنبا کودکتان صحبنک نید که کودکبه رلحتیلهمینتیسیدنبه آن را درکک ندو باتمام وجود بسخولهد که به آن‌هدف برسد مثلااگر قرار لستساهم‌به قله ک ود صعود كنيملكر كودكبداند كه از آنبالاجه تصوير زيبا و جذلبىرا تماشاخولهد کرد ببه طور قطع در بللا .رفتراز کود درنگن خولهد کرد ‎ ‎

صفحه 7:
غیر ممکره مکر موش ود: اگر ک ود کب دلند که لیرکار-2 شدنیلسمطمئنا تلاش‌بیشتریی رلیلنجام عمل‌خولهد دلشت لمالگر ک ودکشکک ند کحم می‌تسولند به هدفمورد نظر ‏ برسد بسرلیرسیدنب 4 ات لاش‌چندانین خولهد کرد. بنابر لیرٍحتما لته مکنا برلیک ود کتانروشرک نید و به او کمکک نید تاروياها و آرزوهایب ز رگدلشته باشد وقتی دختر تانب سادگی‌می‌گ وید می‌خولهم ف ضانورد شوم توی ذوقشن‌زنید و نگویید زنها نم‌ولنند فضانورد شوند (با رفتن ی کننایرلنیب» ف ضا دیدید که لین‌هم‌غیر ممکربود!) بسلکه سعی‌ک نید به او بسفهمانید که برلیدستپیدا .کردزبه لیردرجه علمی‌چه مرلتبمیگریرا بساید ب‌گذرلند

صفحه 8:
صبر نکنید فرزندتان به دبیرستان برود و سپس شروع به فکر کردن درباره راه‌های رسیدن به آرزویش بکند. اگر | می‌خواهید فرزندتان در«م‌سهایش موفق شود باید.. از کوچکی شروع کند. ‎i‏ ک نشان دهید که برای رسیدن به خواسته‌اش لازم است درس خواندن را از همین حالا شروع کند. داستانهایی درباره کسانی که موفق شده‌اند و به مدارج علمی بالا رسیده‌اند برایش تعر یف کنید و کتابهاپی درباره زندگی دانشمندان و مخترعان برایش بخوانید. آنوقت فرزند شما می‌فهمد که برای .آرزوهای بزرگ باید قدمهای بزرگی هم بردارد

صفحه 9:
حواستان باشد مسیر پیش رو و داستان گذشتگان را آنقدر با اغراق برایش باز گو نکنید که خیال کند طی چنین مسیری برای او غ ممکن است. به او اجازه دهيد خیال‌پردازی کند و اگر هر روز شغل آینده‌اش را" عوض می‌کند به او خرده نگیرید و بگذارید کفه ترازو را سبک و سنگین کند و بالاخره هدف نهایی خود را انتخاب کند. به او بگویید که اگر درسهایش را با دقت بخواند و با پشتکار تمرین کند. دانسته‌ها و توان علمی‌اش آنقدر زیاد می‌شود که درهای بسته به ساد گی .مانند یک معجزه به رویش ‎JL‏ می‌شوند

صفحه 10:
دوستخوبغنیم لستم طمترشوید که فرزند تانب ا-3 ک ودکانی‌در‌سخولنو پر تلاش‌دوسشده لستوقتی فرزند تان‌ک وچکتر لستبسه رلحتی‌میولنید روولنتخاب بسهتر لستیب لنتخاب»درسهلی‌خوبم حدوده دوستانشا لنتخابک نید هر چه فرزندتازباب چه درسخولنها معاشر نک ند لحتما له وفقیتش_یشتر خولهد شد. چون کود.کانم عمولا خودشان,ا با محیط ساز.گار موكنند و قرار گرفتردر بیرپینگونه بچه‌ها نوعیرقابمتنسام‌در بینشانلیجاد می‌کند که باعشوشود در دیس‌خولندن ..و تلاشبيشتراز هم سبق كير ند

صفحه 11:
شما به سادگی می‌توانید از ایجاد حس رقابت برای تشویق فرزندتان به تلاش بیشتر استفاده کنید. المته.بادتان باشد. بوایوآیجاد. چنین حسی نباید. — موفقیت کسی را بر سر فرزندتان بکویید و او را با دیگران مقایسه کنید. چون این کار اثر معکوس خواهد داشت. اگر کودکتان در مدرسه ضعف نشان می‌دهد هیچ گاه او را بی عرضه و تنبل نخوانید و تنها از او بخواهید تا تمام توان و تلاشش .را بکند و نه فقط از بخش کوچکی که قبلا بکار بسته

صفحه 12:
۴ تشکر. قدردانی و جایزه: با وعده دادن یک پاداش ملموس بسیار ساده‌تر می‌توان انگیزه ...یک .کودک را برای تلاش ‎Lim‏ وقتی .کودک بداند. علاوه بر- رسيدن به موفقيت یک جایزه مورد علاقه اش را نيز از والدين دریافت خواهد کرد. انگیزه‌اش برای کوشش بیشتر خواهد شد. انگیزه برای ادامه داشتن به تشویق نیاز دارد. جایزه اولین کلمه‌ای است که پس از به زبان آوردن تشویق به ذهن می‌آید. همه ما حتی بزر گسالان هم مانند کودکان از جایزه گرفتن خوشحال می‌شویم و انگیزه بیشتری برای تلاش پیدا می‌کنیم.

صفحه 13:
اگر شما هم دلتان می‌خواهد کودکتان بیشتر تلاش کند تا موفق شود هر بار که تلاش خوبی در حهت درست . انجام مي‌دهد او را تشویق حتی برای هر قدم کوچکی رده و به او جایزه بدهید. که بر می‌دارد. همه ما عادت داریم بر کارهای خود نظارت و قضاوت کنیم. ما خودمان را به خاطر یک اشتباه كوجك متهم كرده و اين به نظرمان یک شکست بزرگ می‌زسد. بتابر این اگر نلاش کودک نادیده گرفته شود او احساس شکست کرده و اگر تشویق شود به زحمات خودش افتخار می‌کند.

صفحه 14:
جایزه‌ای که مشخص می‌کنید برای رسیدن به یک هدف مشخص باشد و مطمئن شويد که کودک ....متوجه شده است. که ای جایزه برای چه هدفی = است. جایزه باید از بین چیزهای مورد علاقه کودک و متناسب با سن او باشد.اگر کودک سی دی دوست دارد برای او کتاب جایزه نخرید. در ضمن فقط قول جوایزی را بدهید که از پس ‎OT‏ ‎sul sons‏

صفحه 15:
۵) پشتکار: مسير به سوى هر هدف ارزشمندی دارای پستی و بلندی _ و موانع و ناامیدی‌هایی اسخ. به همین علت لازم است. کودک بیاموزد که چگونه گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و روی پای جودش بایستد. بد نیست بدانید پشتکار یک رفتار اموختنی است. به کودک یاد بدهید بر روی هدف تمرکز کند نه روی موانع! خود ما الگوی اول برای کودکمان هستیم. اگر ما با یک مانع کوچک در زندگی روزمره. از کوره در برویم و از تلاشمان دست برداریم. کودک هم یاد می‌گیرد.

صفحه 16:
اگر ما درعمل پشتکار را به فرزندمان یاد ندهیم انتظار داريم جه كسى اين. كار را بکند؟ البته می‌توانیم با تعریف. کر« داستان و سر گذشت... دیگران و دیدن فیلم و کارتون هم پشتکار انسانهای با انگیزه و هدف راستین را به فرزندمان نشان دهیم و چه بهتر که این داستان واقعی و سر گذشت یکی از نزدیکان کودکمان باشد.

صفحه 17:
ع) الكو سازی کنید: اگر خود شما الگوی خوبی نبوده‌اید و حالا چوب درس نخواندنتان را می‌خورید. از احساس خود و پشیمانی " تان با كذشت زمان برایش بگویید. اگر در نزدیکان . خود آدمهای موفقی هستند که می‌توانند الگوی کودکتان باشند از آنها خواهش کنید با كودكتان صحبت کنند. اجازه دهید با آنها از نزدیک كف توكو کند و درباره رازهای موفقیت و رسیدنشان به هدف اززبان خود آنها بشنود.

صفحه 18:
زمانرا از دسنندهید: (7 لنگیزه دامنبه کرو کمانند پسدرو مادر- بودنی کوظیفه دراز مدنلستلگر از سنيزياييرإيزكار را شروع كنيد و تمام روشهارا در كنار عشقو محبت فراولزبه کار ب‌بندید مطمترپ‌اشید

صفحه 19:
از موفقیت و يا عدم موفقیت فرزند خود را (در هر کار و رفتاری) در خود او که در فکر. رفتار. گفتار, لحن و حالت خود می‌توانیم بيدا كنيم. بجهها محصول افکار عادت‌ها و حالت‌های پدر و ماد --هستند. لطفا باور کنید: ساده‌ش‌گن و مطمئن ترین راه تغییر.- زندتان. شناسایی عوامل آن رفتار در فکر و رفتار والدین عزیز و تغییر و اصلاح آن است. بدون تغییر والدین, تغییر فرزند بسیار دشوار خواهد بود. پدر و مادر دلسوز و مسوول و مهربان و خوبی ثل ‎lod‏ به جای تاکید بر رفتار منفی و نامطلوب فرزند و تاکید بر ت خوب و خیرخواهی خود حتما به تاثیر مثبت یا منفی کلام. فکر و رفتار خود در دیگری توجه جدی می‌کنند و مهارت اصلاح شگفت‌انگیز رفتار فرزندشان را به دست می‌آورند و لذت می‌برند

صفحه 20:
در اين ييام به یوش‌های تاثیر گذار منفی و مثبت بر ذهن 9 رفتار فر زندتان؛ اشاره مى كنيم تا . درگیری‌های لفظیو عاطفی به خلاقیت و ی صمیمیت و پیشرفت دأئمی تبدیل شود. دست مهربان و حمایتگر خدای مهربان همراه. پاور و :انگیزه درسی و یاد گیری می‌شود

صفحه 21:
۱. تصوير منفی و نگران‌کننده از آینده فرزند خود داشتن (به هر دلیل) ۳ توجه و تاکید زیاد بر ضعف‌ها و ناتوانی‌های فرزند و عدم آن. ۳ نظارت دائمی مادر ‎es‏ خواندن فرزند نوجوان (به‌ویژه فرزند پسر) و خودکفا نبودن او. ۴ حضور کم پدر در خانه و نداشتن ارتباط صمیمانه با فرزند. ۵. انتقال نگرانی‌ها و ناراحتی‌های اجتماعی و اقتصادی به فضای خانه و ذهن فرزندان. ۶ بی‌اعتقادی به خود کفایی و مسوولیت‌پذیری فرزند با تذکر دادن مداوم. نصیحت کردن و از عواقب کار ترساندن.

صفحه 22:
۷ گفتن این جمله که: تو خیلی استعداد داری ولی آن را نکن! زحمت‌های خانواده راهدر نده 78 ‎٩‏ پرسش دائمی با حالتی نگران و مضطرب درباره درس و امتحانات و نمره‌ها! ‎.٠٠‏ وارد كردن ضربه روانى با اين جمله كه: تو تلاش نمى كنى! وقت تلف مى كنى!

صفحه 23:
۱ مقایسه منفی و تولید حسد و کینه با این جمله که: شاگرد اول کلاس چه نمره‌ای آورد. تو چرا مثل او نشدی! ‎Fo tle‏ نينم و چنان سح ۳۲ منت كذاشتن و توليد احساس كناه: همه تلاشهاى ما بهخاطر اين است كه تو موفق باشى ولى 8 ۱ بو

صفحه 24:
۳ طرح سوال‌های منفی و کاهش تمر کز چرا نمره‌های خوب نمی‌گیری. تو چه مشکلی داری؟ چرا نظم نداری 02 شا گردان ممتاز.مدرسه- چه کم داری؟ چرا از وقتت خوب استفاده نمی‌کنی؟ ۴. اقا نگرانی و نفوس بد زدن آخرش تو را از مدرسه اخراج می‌کنند. با این روشی که تو کار می‌کنی معلوم نیست که آخرش...

صفحه 25:
۵ بی‌توجهی به احساس فعلی فرزند و موقعیت روانی او اينکه ناراحتی ندارد. بیشتر کار کن! ين مشكل برای همه هست. فقط برای تو که نیست. پس "۳ چرا آن‌ها (موفق هستند!- نت ناراحت شدن فایده‌ای ندارد. 7 تو گذشت ‎“oS‏ تو کار خودت را درست انجام بده به آن‌ها کاری نداشته باش. ۶. جر و بحث دائّمی با فرزند برای قانع کردن او و نتیجه ببین ما خیر و صلاح تو را می‌خواهیم. تو 5 ۱

صفحه 26:
۷. براز قضاوت‌های منفی درباره دیگران و جامعه را به‌شدت بحرانی و ناامن دیدن و مراقبت زیاد از فرزند... ۸ عدم تفاهم و همدلي 9۶ و مادر در مسایل گوناگون.. زند ‎٩‏ شکایت دائمی از زمانه و مردم و انتقاد از آن‌ها و نارضایتی شدید از جامعه و زندگی. 0 ۰ عدم هماهنگی پدر و مادر در ترییت فرزند و کاهش رابطه عاطفی پدر با مادر و فرزند جوم ۱ تسلیم بودن والدین به درخواست‌های غیرمنطقی فرزند و عدم قاطعیت در برخورد با او بر رت رن ‎ ‎

صفحه 27:
ند و فرز د از ۳ اقبت ۳ مر ای ‎ge‏ ۱ اه سر و ووووووو ‎al a ۱‏ لدين بستكى والد د يكى از ‎pce‏ ‎Peace‏ ‎٠ ۰ |‏ ‎idl‏ ‎vy‏

صفحه 28:

صفحه 29:
۱. تاکید والدین بر تاثیر سخن و رفتار خود بر فرزند باتوجه به اينكه نيت والدین هميشه خیر و خوب است. ۲ آمادگی والدین برای تغییر سخن و رفتار خود در صورتی که سس قاثير مث شته باشت.- ۳. قطع کامل همه ويروسكأى كلامى و رفتارى ‎jab‏ ‏ویروس‌هایی مثل تذکر مداوم. نصایح تکراری. جر و بحث با فرزند. القای نگرانی و پوس ۴ مهارت والدین (به‌ویژه مادر) در تبدیل نگرانی‌های خود برای آینده تحصیلی فرزند به آرامش و اطمینان و امید. اگر فرزند ما از کانال اميد و اعتماد والدین تغذیه شود. انگیزه درونی او افزایش مى يابد.

صفحه 30:
۵. درس, موضوع اصلی ارتباط و گفت‌و گوی والدین با فرزند نباشد و نیازهای عاطفیء اجتماعی فرزند نوجوان ۲ در ‎ee‏ — ِ ۶ ارتباط گرم و صمیمانه ادی بخش پدر با فرزند (به ویژه فرزند پسر) ‎Vv‏ ار تباط صمیمانه و عاشقانه پدر و مادر با مهارت والدین در ایجاد روحیه بسیار شاد و عالی در فرزند با استفاده از تقویت‌کننده‌ها و شارژ عاطفی (اول روحيه عالى. بعد کار)

صفحه 31:
‎٩‏ چهره شاداب پدر و مادر در خانه! (به رغم همه مساله‌های حل نشده) ۱۰ . آكاهى دقیق و وا از احساسات خوشایند و | ناخوشایند فرزند و ‎ae‏ آن‌ها و همدلی و همراهی ‏با او و بازتاب احساسات و عقاید فرزند به او و «بله» گرفتن از فرزند (بدون ویروس اماء اگر و نصیحت) ۱ برجسته کردن و تاکید بر کارهای مثبت و کوچک فرزند و تحسین رفتارهای خلاقانه او به صورتی که نوجوان آن را بپذیرد! ‎ ‎

صفحه 32:
۲ اختصاص دادن وقت ویژه برای فرزند و گفت‌و گو و تفریج (به‌ویژه پدر و فرزند) ۳ ارتباط خانواده با شخصیت‌های فرهنگی دنیای امروز و | آشنایی با روش زندگی و الگوپردازی مناسب برای فرزندان.. ۴ مهارت والدین در جانشین‌سازی‌های فرهنگی و اجتماعی به جای منع و محدود کردن بدون جانشین. ۵ واگذاری مسوولیت‌های شخصی فرزند به او و عدم یادآ وری دائمی آن‌ها. (در صورتی که فرزند در ابتدایی و راهنمایی وابستگی به نظارت مادر داشته است. لازم است که مادر هرچه سریع تر وابستگی و نظارت مستقیم خود را به نظارت غیرمستقیم تبدیل کند.)

صفحه 33:
۶ مهارت در انجام تنبیه‌های مفید و موثر و قاطعیت در مقابل برخوردهای نامطلوب فرزند. (به کتاب قاطعیت عاشقانه و نوار مسوولیت‌پذیری 5 نوجوان مرلاه فرمایید.) - ۱۷ |. ارتباط با مسوولان مدرسه به ویژه 99 آموزش و دفتر مشاوره در صورت مشاهده افت درسى و یا رفتارهای نامطلوب و پرهیز از در گیر شدن مستقیم با فرزند. .. اولویت دادن به شادی و صمیمیت میان افراد خانواده.

صفحه 34:
‎.٩‏ زمینه‌سازی برای ارتباط فرزند با دوستان و سا ی ‎ ‎ ‏نوجوان در کسب هویت جنسی و برخورد علمى با آن. ‏| ". افزايش خود كفايى و اعتماد به نفس ‏اجتماعی فرزند و تدارک شادی‌های گروهی. ‎ ‎

صفحه 35:
نكاد مشيتهالمدينبهجامعه, فرهنكو .22 ايتباط نزديكبه لفراذ مثبتو علقه‌مند به تحقيقو مطالعه و تغييرو تحول ۳ پذیرفتریضع فعلی‌فرزنند و لنتظارات خود رادر حد مهارد :فعا |9 5 نظي کردرو آدهست‌لشترو پذیرفتراوهمانطور که هسب"

صفحه 36:
۴ تدارک زمینه‌هایی برای ابراز وجود اجتماعی فرزند در زمینه ورزش, موسیقی. زبان ۵ 3 4 کمک به دهگران و ‎PO‏ توجه و و تاکید بر علاقه و تمایل د درونی فرزند در انتخاب رشته تحصیلی. مدرسه. نوع درس خواندن. فعالیت‌های اجتماعی و انتخاب دوست. ۶ تدارک دو عامل مهم انتخاب درست‌تر بچه‌ها یعنی (اعتماد به نفس و اطلاعات واقعی) همراه با پیش‌بینی خطاهای احتمالی.

صفحه 37:
۷ در هر خطا و ناکامی تاکید و توجه پدر و مادر به جبران و راه‌حل‌های جدید باشد نه به آنچه گذشته است! . (مسوولیت انتخاب یک فعالیت از آغاز تا پایان به او _ واگذار شود.) ‎PA‏ همواره (به رغم برخی واقعیت‌های نامطلوب) آینده‌ای روشن و پر از خلاقیت برای خود و فرزندان خود ترسیم و ابراز کردن. ‎٩‏ درس بجدهاء فعالیتی در کنار و همراه فعالیت‌های دیگر خانواده باشد. (روند عادی و طبیعی زندگی و کار والدین به خاطر درس بچه‌ها مختل نشود.)

صفحه 38:
۰ شناسایی دقیق نیازهای دوران نوجوانی و .. زمینه سازی علمی برای چم ورده شدن طبیعی این نیازها که عامل اصلی موفقیت نوجوان در فعالیت‌های درسی و اجتماعی است. ۱ بر هر مساله و ماجرایی به خداوند مهربان توکل کنیم و از او هدایت بطلبیم و آرامش به‌دست آمده را به جان و دل فرزندان عزیزمان هدیه کنیم.

صفحه 39:

صفحه 40:
نسبت به مدرسه برداشت مثبتی داشته باشید وقتی بدر می گوید : من همیشه به مدرسه علاقه مند بوده . ام مطالبی که در مدرسه باد گرفته ام در فهمیدن مسائل مربوطه » زندگی و کارم کمک زیادی به من کردند ؛ غیرمستقیم به فرزندان نوجوان خود کمک می کند تا احساس مثبتی نسبت به مدرسه کسب کنند .زمانی که مادر می گوید : بکذار مسائل و تکالیف درسی تو را ببینم » شاید در فهم سئوالات بتوانم کمک کنم . چیزی بیش از کمک به نوجوان عرضه می کند . او در حقیقت می گوید : این مهم است که تقو باید خودت آن را انجام بدهی ؛ لیکن من کمک خواهم کرد تا کاری را که بايد انجام دهى » خوب بفهمی .

صفحه 41:
نوجوانان را در بحث های خانوادگی شرکت دهید خانه ای که در آن والقین و نوجوانان فرصت-- بیان نظرات خویش را نسبت به اشیاء و موضوعات مورد علاقه خود داشته باشند فرصت مناسبی برای یادگیری به نوجوانان می دهد که هیچ مدرسه ای نمی تواند با آن برابری کند » نوجوانان از گفنگوهای سرغذا » بیش از تمام مدت روز در مدرسه جيز ياد مى كيرند

صفحه 42:
فرزند خود را در مسیر موفقیت قرار دهید نوجوانان نیز مانند بزرگسالان » در اثر موفقیت. های متناوب به موفقیت خو می گیرند . آنها به خود اطمینان پیدا کرده و از خویشتن انتظار موفقیت دارند . این گونه کودکان در مدرسه موفق و در خانه شاد و مسرور هستند . شکست نیز شکست های بعدی را به دنبال دارد

صفحه 43:
نوجوانان به موفقیت های روزانه احتیاج دارند . آنها باید آگاهی یابند که والدینشان ازموفقبت آنها اطلاغ حاصل کرده و به 7۹ وجودشان افتخار می کنند . والدین باید به نوجوانان بفهمانند که موفقیت یک رویای دور و غير قابل دسترسی نیست . بلکه موفقیت در زمان حال هم موجود و ممکن است

صفحه 44:
تمر کز حواس نوجوانان باید حواس خود را متمر کز کنند . هر بار که نوجوان به تلان‌خود برای یافتن پاسخ- ادامه دهد توانایی او فزونی می یابد . یعنی به تفکر مداوم و اصرار در تفکر عادت می کند . والدین باید نوجوانان خود را به این روش تداع تست به بازی کردن بپردازند . این روش برای زندگی روش خوبی است

صفحه 45:
ترس از شکست را کاهشی دهيد وقتی به نوجوان مسئولیت خیلی زیاد بدهید » نگرانی او کسترش می یابد . اگر مسئولیت خواسته شده از نوجوان _بسیار اندک باشد » تشن ابن دو یک محوطه وسیع و بهتاوری وجود داردکه نوجوانان در آن شاد » موفق و آرام می باشند . این همان روابطی است که والدین بايد براى دست يافتن به آن کوشش کنند والدین در اعمال کنترل و انضباط باید تا جایی پیش روند که نوجوانان اخذ تصمیم را فرا بگیریند . همزمان با این » نوجوانان باید مسئولیت تمیزی » نظافت و نگهداری از اطاق وسائل شخصی خويش را به عهده بكيرند ‎٠‏

صفحه 46:
کمک کنید تا فرزندان شما مرکز توجه خود ر | گسترش دهند انسان هر چه بیشتر بدانیم نبازمندی و گرایش او به . دانستن بیشتر می شود شود یل اتکی ادراک و تفاهم در مغز » سبب کسب لذت شادی می شود . هر چه دامنه دانش بیشتر باشد » زمینه های زیادتری را می توان به آن اضافه نمود . وقتی فرزند شما عقاید و نظریات را به زبان خودبیان می کند » او آنها را به الگوی تفکر خود تبدیل می نماید »

صفحه 47:
استعدادهای ویژه را تشویق كنيد اكر نوجوانانبه هنر علافتکد است و تقریبا همه وقت خود را صرف آن می کند » با عاشق آثار هنری بوده و خود به خلق آثار هنری می پردازد » تمام این علاثق و فعالیت ها مفید هستند . البته تا جایی که به نمرات مدرسه و توانایی تحصیلی اش لطمه ای وارد نشود . در غیر این صورت والدین باید دست به اقدام بزنند .

صفحه 48:
برای یک دختر و پسر جوان این امکان وجود دارد که شانس موفقبت خود را در بی کسب جنین تجربه هایی از دست بدهند . ‎aes‏ برای فرزندان _ اگر والدین سعی نکنند علاقه ای را که نوجوان قبلاً داشته از بين ببرند » بیشتر موفق خواهد شد . بگذاربد که او علاقه » خود را حفظ کند و در همان موقع او را تشویق کنید تا به موضوعات دیگر نیز علاقه مند گردد . مخصوصا به موضوعات درس مدرسه

صفحه 49:
خلاقیت و کنجکاوی را تشویق کنید نوجوانان گرایش و میل پایدار و خاموش نشدنی برای خلاقیت » ساختن و اکتشاف دارند . کنجکاو ی وخلاقیت در وجود آنها نهفته است و رشد طبیعی آنها بدون وجود این عوامل و خصوصیات دچار وقفه مى كردت . وقتی نوجوان تصویر عجیب و غریبی به مادر خود نشان می دهد » مادر می گوید : عجب تصویر قشنگی ! راجع به این برایم صحبت کن . این مادر هرکز اين اشتباه را نمی کند که بگوید :تو یک اسب کشیده ای در صورتی که ممکن است منظور نوجوان تصویرکشتی بوده باشد . اگر والدین این اشتباهات را تکرار کنند » ممکن است نوجوان سعی خود را در ترسیم نقاشی کنار گذاشته و با نتیجه کوشش های هنری خود را دیگر به مادر نشان ندهد .

صفحه 50:
طریقه برقراری ارتباط را به نوجوان خود ياد دهيد نوجوانان نیاز دارند تا در به پیوستن نظریات » نیا زمندی " ها وافکارشان و یبان آنها بهضورت کلامی » تمرین کنند. - خواندن کتاب ؛ نوجوان را کمک می کند تا لفت های جدیدتری یاد بگیرد و مطالب و اهداف خود را بهتر با گو كند . در كوش دادن داستان بی پایان نوجوان صبر و حوصله نشان دهبد. این همان طریقی است که نوجوان لغات تازه را ياد مى كيرد . زياد به او تذكر ندهيد ( مطالب را در دهان او بكذاريد ) . نوجوان بايد ياد بكيرد كه در صورت لزوم شخصاً مطالب خود را بیان نماید .

صفحه 51:
بهترین کمک را می توانید از آمو زگاران بگیرید | نزدیکترین مرجع استفاد؟ افراد متخصص برای حل مشکلات یادگیری دانش آموزان » آمو زگاران و مشاورینی هستند که در مدرسه با فرزند شما کار می کنند . با کمی نقشه و پیش بینی » این امکان را به دست خواهید آورد که بهترین کمک را از آنان بگیرید . در این راه منتظر پیش آمدن مشکل نشوید . باب آشنایی را باز کنید .

صفحه 52:
والدین در مسئو لیت شر یک هستند دراکثر موارد همکاری دو تشر یک مساعی پدر و مادو است » که دانش آموزان توفق به وجود می آورد . گاهی یک پدر ترقی خواه » مادر قدرتمند » عمو يا دائی فهمیده و با حتی یک همسایه و دوست می تواند آتش اشتیاق » موفقیت های تحصیلی و آموزشی را در کودکان شعله ور سازد .

صفحه 53:
در این راه محیط خوبی برای مطالعه به وجوه ] وريد . تشويق» - يشتيبانى » بيشنهاد و ياسخ به سئوالات » اقداماتى هستند كه نبايد :فراموش شوند

صفحه 54:
| -روحیه دینی و ایمان مذهبی را در کودکان و نوجوانان تقویت کنید. ۲ تمقی" کنید در برخورگ با کودکان و نوجوانان: .. توانمندی های آنها را مورد نظر قرار دهیده نه ناتوانی‌ها ‎ely‏ ۳-زمینه کسب تجربه های خوشایند از فعالیت های مستقل و آزاد را برای آنها فراهم کنید. ۴-تجربه های موفقیت آمیز آنان را افزايش دهید.

صفحه 55:
۵-قدرت تحمّل کودکان و نوجوانان را برای مواجه شدن با ناکامی های احتمالی افزايش دهید. 7 ۶-رفتار مصمم و مطمئن وت عین حال مطلوب کودکان- و نوجوانان را تقویت کنید. ۷-کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود یاری دهید. ۸-مهلیتهای اجتماعی کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد

صفحه 56:
٩-آنان‏ را با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا کنید. ۱1۰-از انجام هر گونه فار تنبیهی و تحقیر آمیز درباره ی دانش آموزان خودداری کنید. ۱-از مقایسه کردن دانش آموزان بپرهيزید و تفاوتهای فردی را مورد نظر قرار دهید. ۳-در برخورد با کودکان و نوجوانان» ملایم و منطقی باشید.

صفحه 57:
۳-اجازه ابراز وجود را به دانش آموزان خویش بدهید و به نظریات آنها احترام بگذارید. 1۴-نظریات خویش را به دای آموزان تحمیلنکنید و آنا را به صورت ساده و عینی» قابل لمس و درک برای آنان توضیح دهید. ۵-به دانش آموزان درحد توانایی هایش مسئولیت بدهید. ۶-در انجام كارهاى روزانه» آنها را هدایت» ارشاد و تشویق

صفحه 58:
۷- به آنها در حد لزوم اجازه فعالیّت و بازی دهید. 0 ا ‎Gil Sous sb‏ باشيد. ‏1-از وابسته كردن بيش از حد دانش آموزان به خودتان بيرهيزيد. ‏۲۰- آنها را هیچ كاه با موضوعات خرافى نترسانيد. ‎ ‎

صفحه 59:
۱-بین دانش آموزان تبعیض قاثل نشوید و با آنان یکسان رفتار کنید. ۲-هر جه كه آنها می خوالمت؟ به راحتی و سریع در اختیار شان نگذارید, به او فرصت دهید تا ارزش به دست آوردن و لذت استحقاق داشتن را درک کند. ۴-نسبت به احساسات و عواطف کودکان با نوجوانان خود, بی تفاوت نباشید» آنها را به گرمی بپذیرید و تا حد امکان آنها را باری کنید. ۴-با آنها همانند دوستان صمیمی رفتار کنید.

صفحه 60:
۵-توجه داشته باشید که مشاجرات لفظی در خانه (میان پدر و مادر) در روحیه با رفتار کودک يا نوجوان منعکس می‌شود. ‏ ۶-به سرگرمی ها و تفربحات مناسب در زندگی کودکان اهمیت دهید و نسبت به آنها بی تفاوت نباشید. ۷--محبت شما نست به فرزندتان به صورت تظاهرات سطحی ابراز نشود. خالص ترین و سالم ترن محبت در تلاشی که به طور روزمره برای اعطای اعتماد به نفس و استقلال به فرزندتان به عمل می آورید» جلوه گر می شود.

صفحه 61:
۸-در محبت کردن به کودکان» راه افراط باتفر یط را در پیش نگیرید» محبت متوسط توأم با صمیمیّت اثر فراوانتری دارد. 8؟-به فرزندتان احساسى )76 که بداند دوست داشتنی و قابل احترام استء اما هركز با او نوزادوار رفتار ذكنيد. ۰-توقعات كودكان را در حد معقول و درست برآورده سازید. ۱-هیج گاه ‎LAT‏ را با القاب نامناسب صدا نزنيد و از مسخره كردن آنها به طور جدی بپرهیزید.

صفحه 62:
۳۲- در پرورش استعدادهای بالقوه دانش آموزان جدیّت به خرج دهید. ۲ ۳-در شرایط آموزشی فعالیت دانش آموزان او يادكيرى تأكيد شود نه بر ببشرفت ن» زیرا تأکید بر فعالیت یادگیری» به جای تأکید بر درستی و نادرستی پاسخ» برانگیزنده ی کوششهای دانش آموزان است. ۴-رقابت میان دانش آموزان برای کسب نمره کاهش یابد. تحقیقات نشان داده است» در موقعبّت های آموزشی که ميان دانش آموزان رقایت وجود دارد» حتی دانش آموزانی كه عرزت نفس بالابى دارند» با شكست روبه رو مى شوند و به دنبال آن انتقاد از خود در آنها افزايش مى يابد.

صفحه 63:
۵-برای آن که کودکی با — عزت نفس بالاپرورش دهیم» = باید خود دارای عزت نفس شابان توجهی باشیم.

صفحه 64:
گر داو رنده: بهاره هفیق شایجانی ِ مشاور دبیرستان طلوع دهنو

صفحه 65:

انگيزه چگونه در فرزندمان درس خواندن ايجاد كنيم؟ شما هم حتما مانند همه پدر و مادرها دوست دارید فرزندتان خوب درس بخواند ،تکالیفش را تمام و کمال انجام بدهد و در مدرسه نمرات خوبی بگیرد تا بتواند وارد دانشگاه شود .شاید هم دلتان می‌خواهد فرزندتان خوب موسیقی تمرین کند یا نقاشیهای زیبایی بکشد تا بتواند در این رشته هنری به کمال برسد .اما چه باید کرد تا کودک برای رسیدن به اهداف بزرگ خود تالش کند؟ در این باره بخوانید: همه والدین دوست دارند فرزندشان بدرخشد و به موفقیت برسد .کدام یک@ از شما آرزو ندارد کودک خودرا از رسیدن به موفقیت شاد ببیند و با غرور به او افتخار کند .همه ما آرزو داریم در مسابقات علمی فرزندمان رتبه اول را کسب کند. همه ما دلمان می‌خواهد در مسابقات ورزشی فرزند@مان در تیم برنده باشد .با هیجان او را تشویق می‌کنیم و گاهی هم تشر می‌زنیم که بیشتر تالش کند .وقتی هم که بلند گو نام فرزندمان را به عنوان برنده و رتبه اول صدا می‌کند ،در پوست خودمان نمی‌گنجیم و انگار به باالی ابرها صعود می‌کنیم و این احساس نهایت آن چیزی است که ما آرزو داریم خودمان و فرزندمان آن را تجربه کنیم. اما چطور می‌توان به این هدف رسید؟ چطور می‌توان کودک را وادار به تالشی کرد که نتیجه‌ای درخشان داشته باشد .چطور می‌توان به کودک فهماند که چه کارهایی برای رسیدن به چنین پیروزی الزم است تا انجام دهد؟ ب@@@خشی 1- : ا@همیتو ا@@له@ام همه م@ا ب@@@ه ع@نوا@نوا@@لدی@نو@ظ@یفه دار@ی@ما@همیتت@@@الشب@@@را@ی م ر@س@یدنب@@@ه هدفم@ورد ع@الق@ه ک@@ود@ک@مانرا ب@@@ه او ب@@@فهمان@ی . ال@ز@م ا@س@تهدفم@ورد ن@@ظر را آن@قدر ب@@@را@یک@@ود@کز@ی@با و ج@ذا@بت@@@صویر ک@@@نید و آن@قدر در@بار@ه@ آنب@@@ا ک@@ود@ک@تان ص@@حبتک@@@نید ک@@@ه ک@@ود@کب@@@ه را@ح@تیا@همیتر@س@یدنب@@@ه آن را در@کک@@@ندو ب@@@ا ت@@@مام و@جود ب@@@خوا@هد ک@@@ه ب@@@ه آنهدف ب@@@رسد .م@ثالا@گر ق @رار ا@س@تب@@@ا همب@@@ه ق@@له ک@@وه@ ص@@عود ک@@@نیما@گر ک@@ود@کب@@@دا@ند ک@@@ه از آنب@@@ا@الچ@ه ت@@@صاو@یر ز@ی@با و ج@ذا@ب@یرا ت@@@ماشا خ@وا@هد ک@@رد ب@@@ه ط@ور ق@@طع در ب@@@ا@ال .ر@ف@تناز ک@@وه@ در@ن@گن@@خوا@هد ک@@رد ‌ش@@ود :ا@گر ک@@ود@کب@@@دا@ند ک@@@ه ا@ی@نک@@ار2- غ@یر م@مکنم@مکنم@ی @ت @ی@ن@جام ع@ملخ@وا@هد دا@ش . ش@@دن@یا@س@تم@طمئنا ت@@@الشب@@@یشتریب@@@را ا ‌ت@@@وا@ند ب@@@ه هدفم@ورد ن@@ظر ا@ما ا@گر ک@@ود@کش@@کک@@@ند ک@@@ه م@ی ب@@@رسد ،ب@@@را@یر@س@یدنب@@@ه آنت@@@الشچ@ندا@ن@ین@@خوا@هد ک@@رد. @ن@ح@تما@التم@مکنرا ب@@@را@یک@@ود@ک@تانرو@ش@نک@@@نید و ب@@@ه او ب@@@نابر ا@ی ا ک@@@مکک@@@نید ت@@@ا رو@یاها و آرزو@هایب@@@زر@گدا@ش@ته ب@@@اشد .و@ق@تی م@یخ@وا@همف@@@ضانورد ش@@وم ت@@@وی ‌گ@@وید ‌ د@خ@ترتانب@@@ا س@@اد@گ@یم@ی ‌ت@@@وا@ن@ند ف@@@ضانورد ش@@وند (ب@@@ا ذو@ق@شن@@زن@ید و ن@@گوی@ید ز@ن@ه@ا ن@@می @تن@@کز@نا@یرا@ن@یب@@@ه ف@@@ضا د@یدید ک@@@ه ا@ی@نهمغ@یر م@مکنن@@بود!) ر@ف ی ب@@@لکه س@@عیک@@@نید ب@@@ه او ب@@@فهمان@ید ک@@@ه ب@@@را@ید@س@تپ@@@یدا @ب@ی@گریرا ب@@@اید ب@@@گذرا@ند .ک@@رد@نب@@@ه ا@ی@ندر@ج@ه ع@لمیچ@ه م@را@ت د صبر نکنید فرزندتان به دبیرستان برود و سپس شروع به فکر کردن درباره راه‌های رسیدن به آرزویش بکند .اگر می‌خواهید فرزندتان در درسهایش موفق شود باید ازکوچکی شروع کند .به کودک نشان دهید که برای رسیدن به خواسته‌اش الزم است درس خواندن را از همین حاال شروع کند .داستانهایی درباره کسانی که موفق شده‌اند و به مدارج علمی باال رسیده‌اند برایش تعریف کنید و کتابهایی درباره زندگی دانشمندان و مخترعان برایش بخوانید .آنوقت فرزند شما می‌فهمد که برای .آرزوهای بزرگ باید قدمهای بزرگی هم بردارد حواستان باشد مسیر پیش رو و داستان گذشتگان را آنقدر با اغراق برایش بازگو نکنید که خیال کند طی چنین مسیری برای او غیر ممکن است .به او اجازه دهید خیال‌پردازی کند و اگر هر روز شغل آِینده‌اش را عوض می‌کند به او خرده نگیرید و بگذارید کفه ترازو را سبک و سنگین کند و باالخره هدف نهایی خود را انتخاب کند .به او بگویید که اگر درسهایش را با دقت بخواند و با پشتکار تمرین کند ،دانسته‌ها و توان علمی‌اش آنقدر زیاد می‌شود که درهای بسته به سادگی .مانند یک معجزه به رویش باز می‌شوند @تم@طمئنش@@وید ک@@@ه ف@@رز@ندتانب@@@ا3- غ@نیمتس : ا@ دو@س@تخ@وب @تو@ق@تی ک@@ود@کان@یدر@س@خوا@نو پ@@@ر ت@@@الشدو@س@تش@@ده@ ا@س . @ی@ن@تخاب ‌ت@@@وا@ن@ید رو ا ف@@رز@ندتانک@@وچ@کتر ا@س@تب@@@ه را@ح@تیم@ی دو@س@تان@شن@@ظار@تدا@ش@ته ب@@@اش@ید .ا@ما در س@@ا@@له@ایب@@@ا@التر @وبم@حدود@ه@ دو@س@تان@شرا ب@@@هتر ا@س@تب@@@ا ا@ن@تخابم@در@س@ ‌ها@یخ ، ا@ن@تخابک@@@نید .هر چ@ه ف@@رز@ندتانب@@@ا ب@@@چه در@س@خوا@ن@ه@ا م@عاشرتک@@@ند ،ا@ح@تما@لم@وف@قیتشب@@@یشتر خ@وا@هد ش@@د .چ@ون ‌ک@@@نند و ک@@ود@کانم@عموال خ@ود@شانرا ب@@@ا م@حیطس@@از@گار م@ی ب@@@ین@ی@نگون@ه ب@@@چه‌ها ن@@وع@یر@قاب@تس@@ا@@لمدر ا ق @رار گ@@رف@تندر ‌ش@@ود در در@سخ@وا@ندن ‌ک@@@ند ک@@@ه ب@@@اع@ثم@ی ب@@@ینشانا@ی@جاد م@ی ..و ت@@@الشب@@@یشتر از همس@@بقتب@@@گیرند شما به سادگی می‌توانید از ایجاد حس رقابت@ برای تشویق فرزندتان به تالش بیشتر استفاده کنید. البته یادتان باشد بر@ای ایجاد چنین حسی نباید موفقیت ک@سی را بر س@ر فر@زندتان بکوبید و او را با دیگران مقایسه ک@نید. چون این کار اثر معکوس خواهد داشت .اگر کودکتان در مدرسه ضعف نشان می‌دهد هیچ گاه او را بی عرضه و تنبل نخوانید و تنها از او بخواهید تا تمام توان و تالشش .را بکند و نه فقط از بخش کوچکی که قبال بکار بسته )4تشکر ،قدردانی و جایزه: با وعده دادن یک پاداش ملموس بسیار ساده‌تر می‌توان انگیزه یک کودک را برای تالش حفظ کرد .وقتی کودک بداند عالوه بر رسیدن به موفقیت یک جایزه مورد عالقه‌اش را نیز از والدین دریافت خواهد کرد ،انگیزه‌اش برای کوشش بیشتر خواهد شد. انگیزه برای ادامه داشتن به تشویق نیاز دارد .جایزه اولین کلمه‌ای است که پس از به زبان آوردن تشویق به ذهن می‌آید .همه ما حتی بزرگساالن هم مانند کودکان از جایزه گرفتن خوشحال می‌شویم و انگیزه بیشتری برای تالش پیدا می‌کنیم. اگر شما هم دلتان می‌خواهد کودکتان بیشتر تالش کند تا موفق شود هر بار که تالش خوبی در جهت درست انجام می‌دهد او را تشویق کرده و به او جایزه بدهید. حتی برای هر قدم کوچکی که بر می‌دارد .همه ما عادت داریم بر کارهای خود نظارت و قضاوت کنیم .ما خودمان را به خاطر یک اشتباه کوچک متهم کرده و این به نظرمان یک شکست بزرگ می‌رسد .بنابر این اگر تالش کودک نادیده گرفته شود او احساس شکست کرده و اگر تشویق شود به زحمات خودش افتخار می‌کند. جایزه‌ای که مشخص می‌کنید برای رسیدن به یک هدف مشخص باشد و مطمئن شوید که کودک متوجه شده است که این جایزه برای چه هدفی است .جایزه باید از بین چیزهای مورد عالقه کودک و متناسب با سن او باشد.اگر کودک سی دی دوست دارد برای او کتاب جایزه نخرید .در ضمن فقط قول جوایزی را بدهید که از پس آن .برمی‌آیید )5پشتکار: مسیر به سوی هر هدف ارزشمندی دارای پستی و بلندی و موانع و ناامیدی‌هایی است .به همین علت الزم است کودک بیاموزد که چگونه گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و روی پای خودش بایستد. بد نیست بدانید پشتکار یک رفتار آموختنی است .به کودک یاد بدهید بر روی هدف تمرکز کند نه روی موانع! خود ما الگوی اول برای کودکمان هستیم .اگر ما با یک مانع کوچک در زندگی روزمره ،از کوره در برویم و از تالشمان دست برداریم ،کودک هم یاد می‌گیرد. اگر ما درعمل پشتکار را به فرزند@مان یاد ندهیم انتظار داریم چه کسی این@ کار را بکند؟ البته می‌توانیم با تعریف کردن داستان و سرگذش@ت دیگران و دید@ن فیلم و کارتون هم پشتکار انسانهای با انگیزه و هدف راستین را به فرزندمان نشان دهیم و چه بهتر که این داستان واقعی و س@رگذشت یکی از نزدیکان کودکمان باشد. )6الگو سازی کنید: اگر خود شما الگوی خوبی نبوده‌اید و حاال چوب درس نخواندنتان را می‌خورید ،از احساس خود و پشیمانی تان با گذشت زمان برایش بگویید .اگر در نزدیکان خود آدمهای موفقی هستند که می‌توانند الگوی کودکتان باشند از آنها خواهش کنید با کودکتان صحبت کنند .اجازه دهید با آنها از نزدیک گفت‌وگو کند و درباره رازهای موفقیت و رسیدنشان به هدف اززبان خود آنها بشنود. ز@مانرا از د@س@تن@@دهید7) : ا@ن@گیزه@ داد@نب@@@ه ک@@ود@کم@ان@ند پ@@@درو م@ادر @تا@گر از م@دتس . ا@ ب@@@ود@نی@@کو@ظ@یفه دراز @ینی@نک@@ار را ش@@رو@ع ک@@@نید و س@@نینپ@@@ای ا@ ت@@@مام رو@ش@ه@ا را در ک@@@نار ع@شقو م@حبت ف@@راوا@نب@@@ه ک@@ار ب@@@بندید م@طمئنب@@@اش@ید .ک@@@ه ن@@تیجه خ@وا@هید گ@@رف@ت راز موفقیت و یا عدم موفقیت فرزند خود را (در هر کار و رفتاری) نه در خود او ،که در فکر ،رفتار ،گفتار ،لحن و حالت خود می‌توانیم پیدا کنیم .بچه‌ها محصول افکار ،عادت‌ها و حالت‌های پدر و مادر هستند .لطفا باور کنید .ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه تغییر فرزندتان ،شناسایی عوامل آن رفتار در فکر و رفتار والدین عزیز و تغییر و اصالح آن است .بدون تغییر والدین ،تغییر فرزند بسیار دشوار خواهد بود .پدر و مادر دلسوز و مسوول و مهربان و خوبی مثل شما ،به جای تاکید بر رفتار منفی و نامطلوب فرزند و تاکید بر نیت خوب و خیرخواهی خود حتما به تاثیر مثبت یا منفی کالم ،فکر و رفتار خود در دیگری توجه جدی می‌کنند و مهارت اصالح .شگفت‌انگیز رفتار فرزندشان را به دست می‌آورند و لذت می‌برند در این پیام به ر@وش‌های تاثیرگذار منفی و مثبت بر ذهن و رفتار فرزندتان ،اشاره می‌کنیم تا درگیری‌های لفظ@ی و عاطفی به خالقیت و صمیمیت و پیشرفت دائمی تبدیل شود .دست مهربان و حمایتگر خدای مهربان همراه ،یاور و هدایتگر ماست. ر@فتارهای عادتی والدین که موجب کاهش@ شدید :انگیزه درسی و یادگیری می‌شود .1تصویر منفی و نگران‌کننده از آینده فرزند خود داشتن (به هر دلیل) .2توجه و تاکید زیاد بر ضعف‌ها و ناتوانی‌های فرزند و عدم پیگیری آن. .3نظارت دائمی مادر بر نحوه درس خواندن فرزند نوجوان (به‌ویژه فرزند پسر) و خودکفا نبودن او. .4حضور کم پدر در خانه و نداشتن ارتباط صمیمانه با فرزند. .5انتقال نگرانی‌ها و ناراحتی‌های اجتماعی و اقتصادی به فضای خانه و ذهن فرزندان. .6بی‌اعتقادی به خودکفایی و مسوولیت‌پذیری فرزند با تذکر دادن مداوم ،نصیحت کردن و از عواقب کار ترساندن. .7گفتن این جمله که :تو خیلی استعداد داری ولی آن را خوب به کار نمی‌گیری!................................... .8ابراز و بیان عبارت‌های استرس‌زا مثل (بیشتر دقت کن! حواست را جمع کن! بیشتر تالش کن! وقت تلف نکن! زحمت‌های خانواده را هدر نده!). .9پرسش دائمی با حالتی نگران و مضطرب درباره درس و امتحانات و نمره‌ها! .10وارد کردن ضربه روانی با این جمله که :تو تالش نمی‌کنی! وقت تلف می‌کنی! .11مقایسه منفی و تولید حسد و کینه با این جمله که: شاگرد اول کالس چه نمره‌ای آورد .تو چرا مثل او نشدی! ما به سن تو بودیم چنین و چنان می‌کردیم ولی تو!.................................................................... نمی‌دانیم چرا تو مثل دوره راهنمایی درس نمی‌خوانی در حالی که!.............................................. .12منت گذاشتن و تولید احساس گناه: همه تالش‌های ما به‌خاطر این است که تو موفق باشی ولی تو!......................................................... آبروی خانوادگی ما به کار تو بستگی دارد و آن وقت تو............................................................. .13طرح سوال‌های منفی و کاهش تمرکز چرا نمره‌های خوب نمی‌گیری ،تو چه مشکلی داری؟ چرا نظم نداری؟ از شاگردان ممتاز مدرسه، چه کم داری؟ چرا از وقتت خوب استفاده نمی‌کنی؟ و......................................................؟ .14القا نگرانی و نفوس بد زدن آخرش تو را از مدرسه اخراج می‌کنند. با این روشی که تو کار می‌کنی معلوم نیست که آخرش... .15بی‌توجهی به احساس فعلی فرزند و موقعیت روانی او اینکه ناراحتی ندارد ،بیشتر کار کن! این مشکل برای همه هست ،فقط برای تو که نیست ،پس چرا آن‌ها موفق هستند! ناراحت شدن فایده‌ای ندارد ،تو گذشت کن ،تو کار خودت را درست انجام بده به آن‌ها کاری نداشته باش. .16جر و بحث دائمی با فرزند برای قانع کردن او و نتیجه نگرفتن ببین ما خیر و صالح تو را می‌خواهیم ،تو همیشه!............................. .17ابراز قضاوت‌های منفی درباره دیگران و جامعه را به‌شدت بحرانی و ناامن دیدن و مراقبت زیاد از فرزند... .18عدم تفاهم و همدلی میان پدر و مادر در مسایل گوناگون زندگی.......... .19شکایت دائمی از زمانه و مردم و انتقاد از آن‌ها و نارضایتی شدید از جامعه و زندگی.............. .20عدم هماهنگی پدر و مادر در تربیت فرزند و کاهش رابطه عاطفی پدر با مادر و فرزند.................. .21تسلیم بودن والدین به درخواست‌های غیرمنطقی فرزند و عدم قاطعیت در برخورد با او.................. .22حمایت و مراقبت زیاد از فرزند و ارائه سرویس‌های اضافی به او............... .23وابستگی فرزند به یکی از والدین و کاهش ارتباط او با والد دیگر............ تقویت انگیزه درونی و فعالیت خودجوش .1تاکید والدین بر تاثیر سخن و رفتار خود بر فرزند باتوجه به اینکه نیت والدین همیشه خیر و خوب است. .2آمادگی والدین برای تغییر سخن و رفتار خود در صورتی که تاثیر مثبت نداشته باشد. .3قطع کامل همه ویروس‌های کالمی و رفتاری والدین، ویروس‌هایی مثل تذکر مداوم ،نصایح تکراری ،جر و بحث با فرزند ،القای نگرانی و................... .4مهارت والدین (به‌ویژه مادر) در تبدیل نگرانی‌های خود برای آینده تحصیلی فرزند به آرامش و اطمینان و امید .اگر فرزند ما از کانال امید و اعتماد والدین تغذیه شود ،انگیزه درونی او افزایش می‌یابد. .5درس ،موضوع اصلی ارتباط و گفت‌وگوی والدین با فرزند نباشد و نیازهای عاطفی ،اجتماعی فرزند نوجوان در اولویت قرار گیرد. .6ارتباط گرم و صمیمانه و شادی بخش پدر با فرزند (به ویژه فرزند پسر) .7ارتباط صمیمانه و عاشقانه پدر و مادر با یکدیگر........... .8مهارت والدین در ایجاد روحیه بسیار شاد و عالی در فرزند با استفاده از تقویت‌کننده‌ها و شارژ عاطفی (اول روحیه عالی ،بعد کار) .9چهره شاداب پدر و مادر در خانه! (به‌رغم همه مساله‌های حل نشده) .10آگاهی دقیق و واقعی از احساسات خوشایند و ناخوشایند فرزند و اجازه ابراز آن‌ها و همدلی و همراهی با او و بازتاب احساسات و عقاید فرزند به او و «بله» گرفتن از فرزند (بدون ویروس اما ،اگر و نصیحت) .11برجسته کردن و تاکید بر کارهای مثبت و کوچک فرزند و تحسین رفتارهای خالقانه او به صورتی که نوجوان آن را بپذیرد! .12اختص@اص@ دادن وقت ویژه برای فرزند و گفت‌وگو و تفریح@ (به‌ویژه پدر و فرزند) .13ارتباط خانواده با شخصیت‌های فرهنگی دنیای امروز و آشنایی با روش زندگی و الگوپردازی مناسب برای فرزندان. .14مهارت والدین در جانشین‌سازی‌های فرهنگی و اجتماعی به جای منع و محدود کردن بدون جانشین. .15واگذاری مسوولیت‌های شخصی فرزند به او و عدم یادآوری دائمی آن‌ها( .در صورتی که فرزند در ابتدایی و راهنمایی وابستگی به نظارت مادر داشته است ،الزم است که مادر هرچه سریع‌تر وابستگی و نظارت مستقیم خود را به نظارت غیرمستقیم تبدیل کند). .16مهارت در انجام تنبیه‌های مفید و موثر و قاطعیت در مقابل برخوردهای نامطلوب فرزند( .به کتاب قاطعیت عاشقانه و نوار مسوولیت‌پذیری نوجوان مراجعه فرمایید). .17ارتباط با مسووالن مدرسه به‌ویژه مسووالن آموزش و دفتر مشاوره در صورت مشاهده افت درسی@ و یا رفتارهای نامطلوب و پرهیز از درگیر شدن مستقیم با فرزند. .18اولویت دادن به شاد@ی و صمیمیت میان افراد خانواده. .19زمینه‌سازی برای ارتباط فرزند با دوستان هم سن و سال. .20شناسایی نیازهای عقلی ،عاطفی و اجتماعی نوجوان در کسب هویت جنسی و برخورد علمی با آن. .21افزایش خودکفایی و اعتماد به نفس اجتماعی فرزند و تدارک شادی‌های گروهی. ن@@گاه@ م@ثبتوا@@لدی@نب@@@ه ج@ام@عه ،ف@@رهنگو 22. ار@ت@باط ن@@زد@ی@کب@@@ه ا@فراد م@ثبتو ع@الق@ه‌م@ند ب@@@ه ت@@@حول . ت@@@حقیقو م@طا@@لعه و ت@@@غییر و .23پ@@@ذیرف@تنو@ض@ع ف@@@علیف@@رز@ند و ا@ن@تظارا@ت خ@ود را در ح@د م@ه@ار@تف@@@علیاو ت@@@نظیمک@@رد@نو !دو@س@تدا@ش@تنو پ@@@ذیرف@تناو همان@طور ک@@@ه هست .24تدارک زمینه‌هایی برای ابراز وجود اجتماعی فرزند در زمینه ورزش ،موسیقی ،زبان خارجی و کمک به دیگران و... .25توجه و تاکید بر عالقه و تمایل درونی فرزند در انتخاب رشته تحصیلی ،مدرسه ،نوع درس خواندن ،فعالیت‌های اجتماعی و انتخاب دوست. .26تدارک دو عامل مهم انتخاب درست‌تر بچه‌ها یعنی (اعتماد به نفس و اطالعات واقعی) همراه با پیش‌بینی خطاهای احتمالی. .27در هر خطا و ناکامی تاکید و توجه پدر و مادر به جبران و راه‌حل‌های جدید باشد نه به آنچه گذشته است! (مسوولیت انتخاب یک فعالیت از آغاز تا پایان به او واگذار شود). .28همواره (به‌رغم برخی واقعیت‌های نامطلوب) آینده‌ای روشن و پر از خالقیت برای خود و فرزندان خود ترسیم و ابراز کردن. .29درس بچه‌ها ،فعالیتی در کنار و همراه فعالیت‌های دیگر خانواده باشد( .روند عادی و طبیعی زندگی و کار والدین به خاطر درس بچه‌ها مختل نشود). .30شناسایی دقیق نیازهای دوران نوجوانی و زمینه‌سازی علمی برای برآورده شدن طبیعی این نیازها که عامل اصلی موفقیت نوجوان در فعالیت‌های درسی و اجتماعی است. .31در هر مساله و ماجرایی به خداوند مهربان توکل کنیم و از او هدایت بطلبیم و آرامش به‌دست آمده را به جان و دل فرزندان عزیزمان هدیه کنیم. نکات کوچک موفقيتهاي بزرگ نسبت به مدرسه برداشت مثبتي داشته باشيد وقتي پدر مي گويد :من هميشه به مدرسه عالقه مند بوده ام ،مطالبي که در مدرسه ياد گرفته ام در فهميدن مسائل مربوطه ،زندگي و کارم کمک زيادي به من کردند ؛ غيرمستقيم به فرزندان نوجوان خود کمک مي کند تا احساس مثبتي نسبت به مدرسه کسب کنند .زماني که مادر مي گويد : بگذار مسائل و تکاليف درسي تو را ببينم ‌،شايد در فهم سئواالت بتوانم کمک کنم .چيزي بيش از کمک به نوجوان عرضه مي کند .او در حقيقت مي گويد :اين مهم است که تو بايد خودت آن را انجام بدهي ‌،ليکن من کمک خواهم کرد تا کاري را که بايد انجام دهي ،خوب بفهمي . نوجوانان را در بحث هاي خانوادگي شرکت دهيد خانه اي که در آن والدين و نوجوانان فرصت بيان نظرات خويش را نسبت به اشياء و موضوعات مورد عالقه خود داشته باشند فرصت مناسبي براي يادگيري به نوجوانان مي دهد که هيچ مدرسه اي نمي تواند با آن برابري کند ، نوجوانان از گفتگوهاي سرغذا ،بيش از تمام مدت روز در مدرسه چيز ياد مي گيرند فرزند خود را در مسير موفقيت قرار دهيد ‏T نوجوانان نيز مانند بزرگساالن ‌،در اثر موفقيت هاي متناوب به موفقيت خو مي گيرند .آنها به خود اطمينان پيدا کرده و از خويشتن انتظار Tدارند .اين گونه کودکان در مدرسه موفقيت موفق و در خانه شاد و مسرور هستند .شکست نيز شکست هاي بعدي را به دنبال دارد نوجوانان به موفقيت هاي روزانه احتياج دارند .آنها بايد آگاهي يابند که والدينشان از موفقيت آنها اطالع حاصل کرده و به وجودشان افتخار مي کنند .والدين بايد به نوجوانان بفهمانند که موفقيت يک روياي دور و غير قابل دسترسي نيست .بلکه موفقيت در زمان حال هم موجود و ممکن است تمرکز حواس نوجوانان بايد حواس خود را متمرکز کنند .هر بار که نوجوان به تالش خود براي يافتن پاسخ ادامه دهد توانايي او فزوني مي يابد .يعني به تفکر مداوم و اصرار در تفکر عادت مي کند . والدين بايد نوجوانان خود را به اين روش تشويق کنند که هنگام کار ،به کار و هنگام بازي به بازي کردن بپردازند .اين روش براي زندگي روش خوبي است Tدهيد ترس از شکست را کاهش وقتي به نوجوان مسئوليت خيلي زياد بدهيد ،نگراني او گسترش مي يابد .اگر مسئوليت خواسته شده از نوجوان بسيار اندک باشد ،نوجوان وابسته و تابع بار مي آيد .بين اين دو يک محوطه وسيع و پهناوري وجود داردکه نوجوانان در آن شاد ،موفق و آرام مي باشند .اين همان روابطي است که والدين بايد براي دست يافتن به آن کوشش کنند . والدين در اعمال کنترل و انضباط بايد تا جايي پيش روند که نوجوانان اخذ تصميم را فرا بگيريند .همزمان با اين ، نوجوانان بايد مسئوليت تميزي ،نظافت و نگهداري از اطاق وسائل شخصي خويش را به عهده بگيرند . کمک کنيد تا فرزندان شما مرکز توجه خود را گسترش دهند انسان هر چه بيشتر بداند ،نيازمندي و گرايش او به دانستن بيشتر مي شود .تکميل الگوي ادراک و تفاهم در مغز ،سبب کسب لذت شادي مي شود .هر چه ‏Tه دانش بيشتر باشد ‌،زمينه هاي زيادتري را مي دامن ‏Tي فرزند شما عقايد و توان به آن اضافه نمود .وقت نظريات را به زبان خودبيان مي کند ،او آنها را به الگوي تفکر خود تبديل مي نمايد . استعدادهاي ويژه را تشويق کنيد اگر نوجوانان به هنر عالقمند است و تقريب ًا همه وقت خود را صرف آن مي کند ،يا عاشق آثار هنري بوده و خود به خلق آثار هنري مي پردازد ،تمام اين عالئق و فعاليت ها مفيد هستند .البته تا جايي که به نمرات مدرسه و توانايي تحصيلي اش لطمه اي وارد نشود . در غير اين صورت والدين بايد دست به اقدام بزنند . براي يک دختر و پسر جوان اين امکان وجود دارد که شانس موفقيت خود را در پي کسب چنين تجربه هايي از دست بدهند .نگذاريد که اين اتفاق براي فرزندان شما پيش بيايد اگر والدين سعي نکنند عالقه اي را که نوجوان قب ً ال داشته از بين ببرند ،بيشتر موفق خواهد شد .بگذاريد که او عالقه ،خود را حفظ کند و در همان موقع او را تشويق کنيد تا به موضوعات ديگر نيز عالقه مند گردد . مخصوص ًا به موضوعات درس مدرسه خالقيت و کنجکاوي را تشويق کنيد نوجوانان گرايش و ميل پايدار و خاموش نشدني براي خالقيت ، ساختن و اکتشاف دارند .کنجکاوي وخالقيت در وجود آنها نهفته است و رشد طبيعي آنها بدون وجود اين عوامل و خصوصيات دچار وقفه مي گردد . وقتي نوجوان تصوير عجيب و غريبي به مادر خود نشان مي دهد ‌، مادر مي گويد :عجب تصوير قشنگي ! راجع به اين برايم صحبت کن . اين مادر هرگز اين اشتباه را نمي کند که بگويد ‌:تو يک اسب کشيده اي در صورتي که ممکن است منظور نوجوان تصويرکشتي بوده باشد . اگر والدين اين اشتباهات را تکرار کنند ،ممکن است نوجوان سعي خود را در ترسيم نقاشي کنار گذاشته و يا نتيجه کوشش هاي هنري خود را ديگر به مادر نشان ندهد . طريقه برقراري ارتباط را به نوجوان خود ياد دهيد نوجوانان نياز دارند تا در به هم پيوستن نظريات ،نيازمندي ها و افکارشان و بيان آنها به صورت کالمي ‌،تمرين کنند . خواندن کتاب ،نوجوان را کمک مي کند تا لغت هاي جديدتري ياد بگيرد و مطالب و اهداف خود را بهتر بازگو کند .در گوش دادن داستان بي پايان نوجوان صبر و حوصله نشان دهيد .اين همان طريقي است که نوجوان لغات تازه را ياد مي گيرد .زياد به او تذکر ندهيد ( مطالب را در دهان او بگذاريد ) .نوجوان بايد ياد بگيرد که در صورت لزوم شخص ًا مطالب خود را بيان نمايد . بهترين کمک را مي توانيد از آموزگاران بگيريد نزديکترين مرجع استفاده از افراد متخصص براي حل مشکالت يادگيري دانش آموزان ‌،آموزگاران و مشاوريني هستند که در مدرسه با فرزند شما کار مي کنند .با کمي نقشه و پيش بيني ،اين امکان را به دست خواهيد آورد که بهترين کمک را از آنان بگيريد .در اين راه منتظر پيش آمدن مشکل نشويد .باب آشنايي را باز کنيد . والدين در مسئوليت شريک هستند در اکثر موارد همکاري در تشريک مساعي پدر و مادر است ،که دانش آموزان موفق به وجود مي آورد . گاهي يک پدر ترقي خواه ‌،مادر قدرتمند ‌،عمو يا دائي فهميده و يا حتي يک همسايه و دوست مي تواند ‏Tلي و آموزشي را در ‏Tت هاي تحصي آتش اشتياق ،موفقي کودکان شعله ور سازد . در اين راه محيط خوبي براي مطالعه به وجود آوريد ‌.تشويق ، پشتيباني ‌،پيشنهاد و پاسخ به سئواالت ،اقداماتي هستند که نبايد :فراموش شوند -1روحيه ديني و ايمان مذهبي را در کودکان و نوجوانان تقويت کنيد. --2سعي کنيد در برخورد با کودکان و نوجوانان، ‏Tا توانمندي هاي آنها را مورد نظر قرار دهيد ،نه ناتواني ه را. -3زمينه کسب تجربه هاي خوشايند از فعاليت هاي مستقل و آزاد را براي آنها فراهم کنيد. -4تجربه هاي موفقيت آميز آنان را افزايش دهيد. تحمل کودکان و نوجوانان را براي مواجه -5قدرت ّ شدن با ناکامي هاي احتمالي افزايش دهيد. Tعين حال مطلوب کودکان مصمم و مطمئن و در -6رفتار ّ و نوجوانان را تقويت کنيد. -7کودکان و نوجوانان را در کنترل احساسات و عواطف خود ياري دهيد. ‏Tتهاي اجتماعي کودکان و نوجوانان کمرو و فاقد -8مهار اعتماد به نفس را افزايش دهيد. -9آنان را با الگوهاي رفتاري مطلوب آشنا کنيد. -10از انجام هر گونه رفتار تنبيهي و تحقيرآميز درباره ي دانش آموزان خودداري کنيد. -11از مقايسه کردن دانش آموزان بپرهيزيد و تفاوتهاي فردي را مورد نظر قرار دهيد. -12در برخورد با کودکان و نوجوانان ،ماليم و منطقي باشيد. -13اجازه ابراز وجود را به دانش آموزان خويش بدهيد و به نظريات آنها احترام بگذاريد. -14نظريات خويش را به دانش آموزان تحميل نکنيد و آنها را به صورت ساده و عيني ،قابل لمس و درک براي آنان توضيح دهيد. -15به دانش آموزان درحد توانايي هايش مسئوليت بدهيد. -16در انجام کارهاي روزانه ،آنها را هدايت ،ارشاد و تشويق کنيد. -17به آنها در حد لزوم اجازه فعال ّيت و بازي دهيد. -18در برخورد با آنان حالت پذيرندگي ،و نه طردکنندگي داشته باشيد. -19از وابسته کردن بيش از حد دانش آموزان به خودتان بپرهيزيد. -20آنها را هيچ گاه با موضوعات خرافي نترسانيد. -21بين دانش آموزان تبعيض قائل نشويد و با آنان يکسان رفتار کنيد. -22هر چه که آنها مي خواهند به راحتي و سريع در اختيار شان نگذاريد ،به او فرصت دهيد تا ارزش به دست آوردن و ّ لذت استحقاق داشتن را درک کند. -23نسبت به احساسات و عواطف کودکان يا نوجوانان خود، بي تفاوت نباشيد ،آنها را به گرمي بپذيريد و تا حد امکان آنها را ياري کنيد. -24با آنها همانند دوستان صميمي رفتار کنيد. -25توجه داشته باشيد که مشاجرات لفظي در خانه (ميان پدر و مادر) در روحيه يا رفتار کودک يا نوجوان منعکس مي شود. -26به سرگرمي ها و تفريحات مناسب در زندگي کودکان اهميت دهيد و نسبت به آنها بي تفاوت نباشيد. --27مح ّبت شما نسبت به فرزندتان به صورت تظاهرات سطحي ابراز نشود .خالص ترين و سالم ترين محبت در تالشي که به طور روزمره براي اعطاي اعتماد به نفس و استقالل به فرزندتان به عمل مي آوريد ،جلوه گر مي شود. -28در مح ّبت کردن به کودکان ،راه افراط ياتفريط را در پيش نگيريد ،محبت متوسط توأم با صميم ّيت ،اثر فراوانتري دارد. -29به فرزندتان احساسي بدهيد که بداند دوست داشتني و قابل احترام است ،اما هرگز با او نوزادوار رفتار نکنيد. حد معقول و درست برآورده -30توقعات کودکان را در ّ سازيد. -31هيچ گاه آنها را با القاب نامناسب صدا نزنيد و از مسخره کردن آنها به طور جدي بپرهيزيد. -32در پرورش استعدادهاي بالقوه دانش آموزان جد ّيت به خرج دهيد. -33در شرايط آموزشي ،بر فعاليت دانش آموزان در يادگيري تأکيد شود نه بر پيشرفت آنان ،زيرا تأکيد بر فعاليت يادگيري ،به جاي تأکيد بر درستي و نادرستي پاسخ، برانگيزنده ي کوششهاي دانش آموزان است. -34رقابت ميان دانش آموزان براي کسب نمره کاهش يابد .تحقيقات نشان داده است ،در موقع ّيت هاي آموزشي که ميان دانش آموزان رقابت وجود دارد ،ح ّتي دانش آموزاني عزت نفس بااليي دارند ،با شکست روبه رو مي شوند و به که ّ دنبال آن انتقاد از خود در آنها افزايش مي يابد. -35براي آن که کودکي با عزت نفس باال پرورش دهيم، ّ عزت نفس بايد خود داراي ّ توجهي باشيم. شايان ّ گردآورنده: بهاره هفت شایجانی مشاور دبیرستان طلوع دهنو پاییز92

51,000 تومان