صفحه 1:
a خا ضا
RL ee Se PPE ST Lao Sh)
دییر خانه ششمین فراخوان
توس مهو ۶
۱
صفحه 2:
على عليه السلام :
هیچ روشی برتر از پژوهش نیست
جكونه مقاله بنويسيم ؟
تیه و تنظیم : جواد ناصح
صفحه 3:
انتخاب موضوع
A) ل Bree) eee
nl Pe erro 1
۱
صفحه 4:
۱ ard
۱. کتاب
۲ نمانه ها
ال
Yo 000
Fen rey a)
۶ بایان نامه ها
۷ صفحات وب ( اینترنت )
صفحه 5:
انتخاب روش
يي 0
2 فصل ap) و وا
2 تس : پيشینه پژوهش
,۶ فصل سوم : بحث و نتيجه كيرى
صفحه 6:
انتخاب روش
روش ميدانى
فصل اول : كليات
۰ فصل دوم : پیشینه پژو هس
۱
فصل چهارم : ارائه بافته ها
Cea یط ی
صفحه 7:
فصل اول : كليات
:* مساله اصلى تحقيق خود را تشريح كنيد
برای تعلیم و تربیت صحیح دینی باید بین اهداف نهادهای آموزشی و
تربیتی وحدت و هماهنگی باشد هتاهنگی وءهماندی الکویهای
رفتاری در محیط خانه و مدرسه تضمین کننده امنیت خاطر برای
Bye Cee Steel He eee eee
دوكانكى در رفتار الكوها, تربيت دينى.را مختل مئ سازد زمانى كه
پا ۱
ل ا كر كدر »
دوگانگی و تردید می شود که تحمل هر دو الگو یا انتخاب یکی از
تک لا مت را ات ار مد ی فا
صفحه 8:
بيان مساله
(7 ۳ iene ewe ten TC end
۱ ا ا ا ا ل nae
که هر زمان خواستد لس بره ررد انارت يسدر
COPE TERY Pe) ل ل ار كار رز
می آموزند و آنچه که در این تحقیق نیز برزسی شده و سخن به زبان 0
see lls Ns pe al تربع a ل ا Scalp
Be aly Ie sya sm Je Weegee ea pea eles en See
دعوت از طریق سخن می داند .
سعدی الل اده
0
ee te ee eee ee Oe eden CnC es ce
الكُوبِي را روش اسوه سازى نيز مى نامند.و در روان شناسى تحت عنوان سرمشق[5]
Bree ا
لخ سوا
Oita
صفحه 9:
اهمیت و ضرورت
cole ید ۱۳
کند ؟
به چه کسانی کمک می کند ؟
NT ll oad رت
می افزاید ؟
(* کدام مشکل را حل می کند ؟
صفحه 10:
نمونه اهميت و ضرورت
اتوجه به شرايط قرن حاضر و تحولاتى كه'از جِند داهه احير آغاز شدة » مشكلاتى در سطوح
Bee 0 pee rme meee mn)
» کشورهای در حال توسعه ۰ مشکلات ناشی |
رفن مرزهاى مكاسى ١ اسمكادى ere با آن زوبروستو لأزمه تعليم و و تربيت كنونى
از cr ree) ا ۷
renin ree ور بر لان سب
زمان شما لفريده شده اند ( نصر آبادی » رحما
70 ۱ OPS)
بر همه مسوولان eet ere ۱ re)
جامعه اسلامى ما لازم است در معرفى الكوهاى دينى به جوانان از طريق آموزش ويرورش و
رسانه ها كوشا باشند .
صفحه 11:
cS 0 J
سوالات پر و هسی
ا ا م لل لان
3 مبزان پیروی دانش آموزان در تکالیف دینی از خانواده ها تا جه اندازه است
00 ملم CORT Na Fy Me Ley pe re eee)
Brom elec et One Pere COR Ry CLM IT pen ee
میزان پیروی دانش آموزان در تکالیف دینی از گروه همسالان چه اندازه
ات
صفحه 12:
تعريف اصطلاحات و كلمات كليدى
با استفاده از فرهنک وا ژگان عمومی مانند : معین و
مهخدا
(* با استفاده از فرهنك وازكان تخصصى هر رشته
(* ذکر معادل انگلیسی کلمات کلیدی ( ۱٩ ,:)
صفحه 13:
داين: مجموعه باورها و اعمالى كه نسبت به يك واقعيت يكتا يا جمعى اما متعالى يديد مى آيد
وابسته و درصده تماس و ارتباط با آن است ( لك
اسلام مى باشد.
بت رآ
0
5 ا ا ا ل ل ل er al به قعل در : ery)
ت عبرت ست از : شراهم كردن زمينه ها وعوامل براي به فطيت رسأئدن و شكوفا نمودن
۱
قوبیت دیفی : تربیتی که رفتار فرد را ضبت به خدا و جامعه و خود او و طبیعت بر معیارهای دینی منطبق سازد و بر
اساس قواعددینی تنظیم کند (حداد عادل + ۱۳۸۳ ) 2 00 ۱
مشخص مى كند و به تعبيررى ديكر تربيت دينى به فعل در أوردن قواى درونى انسان ومنطيق ساحتن أن بادستو رات
الهى كه مجموعه باورها واعتقادات انسان را تشكيا ee et 00
۳ 9 الگو[ ۳] : در روایات از امامان معصوع (ع ) الگو به عتوا
000 mre pul pec el a eo
1 apo wen
ey aun
60 2
۴۶ ۰ ۳۵۵۵
صفحه 14:
فصل دوم : پیشینه پژوهش
:* ذكر تاريخجه
ا ا CU Prey ER Wye rea) Coy ee co nt er
Slr aS cl erin 55 رز
تاریخ انتشار »شماره صفحه) .
ID eens CO eM lee eC nC 1ts\ ede EIS
بر می گردد. تا زمان قبل از آن مکتب حانه های سنتی عوامل آموزش
۹
صفحه 15:
فصل سوم : بحث و ننجه گیری
i اد ل رت
ایم (با استفاده از مطالب فصل دوم )
cool Sit ات
ورن مه
ie سس كت
حاصله
صفحه 16:
پژوهش های میدانی
فصل سوم : روش
'* ووش بزوهشء جامعه» نمونه » روش نمونه كيرى » ابزار اندازه
ERE RCE od 0
ور Fre EAT CaN
ولك » نمودارها و به طور کلی شرح کمی نتایج به دست
كك
اا ا ا ا ل ل
صفحه 17:
nwt See Sy Ue Se)
۱۳ ار
00 oa de cel
سرد
نقش دانش آموزان در توسعه عدالت
TOT UC
حميد رضا احمدى
فوق دييلم هنر
بهمن ۱۳۸۴
صفحه 18:
صفحه 19:
1 eee ee
1 روش هاى كاربردى اصلاح الكو خانواده
۳ ne ge ene
7 ees eS ee ee are ee)
تحقیقات انساءشده ۸
صفحه 20:
ثهر ست منابع
فهرست منايع
ا ل ا را
ل
- رحمانى ؛ جع .( /11/1). مديرريت تربيت و بيشرفت تحصيلى.. تهران : امام عصر » حاب أول
ا ا 0
ل ل كه
شريعتمدارى » على .( 15 ) .تعليم و تربيت اسلامى . تهمران : انتشارات نهضت زنان
0 er ee eee) ere ee Oke
۱ ل rere Chin ae ee ore
OA eter ere eee CE Sn ON 2 ate bere Ti
- ماهنامه ير ورشى +شماره ۳+ سال ۱۹ آذر ۱۳۸۲ صص ۱۸-۲۳
ا م ۱
صفحه 21:
EH GR 4y095
بنا بر اعتقادات دينى و اصول علمي ؛ هدف اساسى هر
تحقيق » يزوهش براى كشف حقيقنى نو است . كسب
یر ات
مقالاتی که فاقد من rea ی
جندانى برخوردار ذمى باشند .
ی رترب رت رس
درج كردد
م ا 0
الات م ياي DLO NENT Nes
3 د 8/٠ هياتيت راء fy hing ار
اا girs AM gtTHa I
صفحه 22:
.* برای ی موضوع پژوهش با کارشناسان رشته مربوطه
arty cry 0 00
0 و ی و es
مر تعارش متن بووهشی ان از عبارات رايع در
er eee aS ۳۹۳
استفاده نمی شود.
cee کار برد if عین جملات کتاب » محلات » مقالات و...
Bete rep eye} tek Cmaps
4 ۳ rae eau oe nie coe انه
ندارد meses cones ) of wb ein te
Pe ere Perea NPT ee PD
pxve) Pye pe)
صفحه 23:
2 روش تهیه پژوهشنامه . دکتر علي اکبر. سیف انتشارات
دانشگاه آزاد اسلامي
۸ روش تدوین رساله و پایان نامه هاي پژوهشي . دکتر
حيدر.علي هومن
صفحه 24:
Unni زر
از نقل قول مستقیم استفاده نشود .
eNO NCB Dale Rea De SD iam
Fe SL لا
روش تحقبق و .... اشراف داشته و » ۳
0 ل ل
(* مقالات علمی را ترجیحاً در محیط ام( ( با قلم
000
۴ ( یک روبه ) و بنویسید
pee) PR RET ERI TO) را
العمل هر فراخوان اقدام نما ثيد .
صفحه 25:
بايا 011
خدايا جنان كن سرانجام كار
تو خشنود باشى و-ما رستكار
rca 0
به نام خدا
مديريت آموزش و پرورش كاشان
دبير خانه ششمين فراخوان
پرسش مهر6
با همكاري مركز تحقيقات معلمان
علي عليه السالم :
هيچ روشي برتر از پژوهش نيست
چگونه مقاله بنويسيم ؟
تهيه و تنظيم :جواد ناصح
انتخاب موضوع
.1موضوع مورد عالقه محقق باشد .
Hط باشد
.2با رشته تحصيلي يا مطالعات محقق مرتب
.3به اندازه كافي محدود شود .
جستجوي منابع
.1
.2
.3
.4
.5
.6
.7
كتاب
نمايه ها
مجالت عمومي و تخصصي
مطبوعات
مقاالت علمي
پايان نامه ها
صفحات وب ( اينترنت )
انتخاب روش
روش كتابخانه اي
فصل اول :كليات
فصل دوم :پيشينه پژوهش
فصل سوم :بحث و نتيجه گيري
انتخاب روش
روش ميداني
فصل اول :كليات
فصل دوم :پيشينه پژوهش
فصل سوم :روش
فصل چهارم :ارائه يافته ها
فصل پنجم :بحث و نتيجه گيري
فصل اول :كليات
مساله اصلي تحقيق خود را تشريح كنيد
برای تعلیم و تربیت صحیح دینی باید بین اهداف نهادهای آموزشی و
تربیتی وحدت و هماهنگی باشد هماهنگی و همانندی الگویهای
رفتاری در محیط خانه و مدرسه تضمین کننده امنیت خاطر برای
دانش آموزان می باشد .مشاهده هر گونه تضاد و تعارض و
دوگانگی در رفتار الگوها تربیت دینی را مختل می سازد زمانی که
جو غالب نظام ارزشی و شیوه های تربیتی در محیط خانواده و
مدرسه هماهنگ نباشد این فرزند خانه و شاگرد مدرسه دچار
دوگانگی و تردید می شود که تحمل هر دو الگو یا انتخاب یکی از
دو Dالگو برایش سخت و دشوار است ( افروز ،1370،ص .)34
بيان مساله
نقش تمهیدی :والدین برای تشویق و ترغیب کودکان به انجام تکالیف دینی تمهیدات و مقدماتی را
باید فراهم سازند .مانندیاددادن ذکرها و نماز در سنین کودکی و یا تشویق آنان به روزه
که هر زمان خواستند افطار نمایند تا تمرین روزه داری نمایند .
نقش الگویی :کودکان در تقلید] [1پذیری فعالند و بسیاری از اعمال و تکالیف دینی را از راه تقلید
می آموزند و آنچه که در این تحقیق نیز بررسی شده و سخن به زبان آمده همین الگویی و
الدین می باشد درباره نقش الگویی علی (ع) فرمودند:کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم ـ
یعنی مردم را با غیر زبان هایتان به راه خدا دعوت کنید ایشان دعوت با عمل را موثر از
دعوت از طریق سخن می داند .
سعدی نیز در این باره گفته است :
بزرگی سراسر به گفتار است دو صد گفته چون نیم کردار نیست .
خداوند برای هدایت انسان پیامبر (ص) را به عنوان الگو .و اسوه حسنه معرفی نموده است روش
الگویی را روش اسوه سازی نیز می نامند و در روان شناسی تحت عنوان سرمشق][2
دهی گفته می شود .
]lmitation [1
[Modeling ]2
اهميت و ضرورت
نتايج تحقيق شما به ديگران چگونه كمك مي
كند ؟
به چه كساني كمك مي كند ؟
چه اطالعاتي جديدي را به دانش ديگران
مي افزايد ؟
كدام مشكل را حل مي كند ؟
نمونه اهميت و ضرورت
با توجه به شرایط قرن حاضر و تحوالتی که از چند دهه اخیر آغاز شده ،مشکالتی در سطوح
بین المللی رخ داده است دنیای تعلیم و تربیت امروز با چالش هایی نظیر ازدحام جمعیت جوان
،کشورهای در حال توسعه ،مشکالت ناشی از پیشرت های علمی و تکامل فناوری از بین
رفتن مرزهای سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی با آن روبروست و الزمه تعلیم و تربیت کنونی
پویایی آن می باشد .
جمعیت جوان کشور ما سیاست های تربیتی خاص خود را می طلبد که در این تحقیق منظور از
تعلیم و تربیت بعددینی آن می باشد یعنی پویایی وفعال بودن تربیت دینی از ضروریات جامعه
کنونی ما می باشد در این زمینه سخن استاد تعلیم و تربیت موال علی بن ابیطالب (ع) را می
توان ذکر کرد آنجایی که فرمودند :
« ال تقسروا اوالدکم ال رابکم النبهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم » آداب و رسوم زمان
خودتان را با زور و فشار به فرزندان خویش تحمیل نکنید ؛ زیرا آنان برای زمانی غیر اKز
زمان شما آKفریده شده اند ( نصر آبادی ،رحمانی )1377 ،این سخن بیانگر پویایی تربیت
می باشد و این مطلب را می رساند که تربیت دینی و شیوه های آن در هر زمان مخصوص به
آن زمان است و نسخه ای ثابتی نیست که برای همه قرن ها یکسان باشد .از آنجایی که حتی
افراد بی دین ،تربیت دینی را عامل ترقی و پیشرفت جوامع اسالمی می دانند بر همه مسووالن
جامعه اسالمی ما الزم است در معرفی الگوهای دینی به جوانان از طریق آموزش وپرورش و
رسانه ها کوشا باشند .
سواالت پژوهشي
در اين پژوهش قصد داريد به چه سواالتي پاسخ دهيد ؟
میزان پیروی دانش آموزان در تکالیف دینی از خانواده ها تا چه اندازه است ؟
میزان پیروی دانش آموزان در تکالیف دینی از مدرسه تا چه اندازه است؟
میزان پیروی دانش آموزان در تکالیف دینی از رسانه ها تا چه اندازه است ؟
میزان پیروی دانش آموزان در تکالیف دینی از گروه همساالن چه اندازه
است ؟
تعريف اصطالحات و كلمات كليدي
با استفاده از فرهنگ واژگان عمومي مانند :معين و
Hخدا
ده
با استفاده از فرهنگ واژگان تخصصي هر رشته
ذكر معادل انگليسي كلمات كليدي ( )key word
دین :مجموعه باورها و اعمالی که نسبت به یک واقعیت یکتا یا جمعی اما متعالی پدید می آید واقعیتی که انسان خود را به آن
وابسته و درصدد تماس و ارتباط با آن است ( بولی] ، [1تربیت )1379در این تحقیق منظور از دین ،دین مبین
اسالم می باشد.
تربیت :به فعل در آوردن حالتی که در نهاد انسان به صورت قوه وجوددارد ( کورنو]، [2تربیت )1379به طور کلی می
توان گفت تربیت عبارت است از :فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن
استعدادهای انسان در جهت مطلوب و همچنین انتخاب بهLتر روش ها برای تامین نیازها (مظفری ،تربیت )1379
تربیت دینی :تربیتی که رفتار فرد را نسبت به خدا و جامعه و خود او و طبیعت بر معیارهای دینی منطبق سازد و بر
اساس قواعددینی تنظیم کند (حداد عادل )1383 ،تربیت دینی وظیفه انسان را در برابر خدا ،خود دیگران
مشخص می کند و به تعبیری دیگر تربیت دینی به فعل در آوردن قوای درونی انسان ومنطبLق ساختن آن با دستورات
الهی که مجموعه باورها و اعتقادات انسان را تشکیل می دهد (مظفری ،تربیت .)1379
الگو] : [3در روایات از امامان معصوم (ع) الگو به عنوان میزان یا میزان العدل یاد شده است ودرباره پیامبر که به عنوان
اسوه دینی معرفی شده این گونه آمده است « لقد کان لکم فی رسول اهلل اسوه حسنه » برای شما رسول خدا الگوی
نیکو پسندیده ای است ( .سوره ممتحنه ،آیه)3 K
]Boullaye [1
[Cournot ]2
[Pattern - model ]3
فصل دوم :پيشينه پژوهش
ذكر تاريخچه
ارائه پژوهشهاي داخلي و خارجي مرتبط با مساله
ذكر منبع براي كليه مطالب ( نام خانوادگي مولف ،
تاريخ انتشار ،شماره صفحه) .
مثال :در ایران ایجاد مدرسه به سال 1268یعنی زمان تاسیس دارالفنون
بر می گردد .تا زمان قبل از آن مکتب خانه های سنتی عوامل آموزش
و پرورش بود (مظفری ، 1379 ،ص )46
فصل سوم :بحث و نتجه گيري
پاسخ مبسوط به تك تك سواالتي كه در فصل اول نوشته
ايم (با استفاده از مطالب فصل دوم )
پاسخ مبسوط به سوال اصلي ( موضوع تحقيق )
ارائه نتايجي كه براي خود محقق حاصل شده
ارائه راهكار وپيشنهاد علمي و عملي با توجه به نتايج
حاصله
پژوهش هاي ميداني
فصل سوم :روش
روش پژوهش ،جامعه ،نمونه ،روش نمونه گیری ،ابزار اندازه
گیری ،روش تحلیل آماری .
فصل چهارم ـ ارائه یافته ها؛ مشتمل بر کلیه محاسبات ،
جداول ،نمودارها و به طور کلی شرح کمی نتایج به دست
آمده
اين بخش بايد با كمك مشاور طرح ،تدوين و اجرا گردد
مدیریت آموزش و پرورش کاشان
مدرسه راهنمایی پسرانه فردوسی
ششمين فراخوان پرسش مهر
موضوع :
نقش دانش آموزان در توسعه عدالت
گرد آوري :
حمید رضا احمدی
فوق ديپلم هنر
بهمن1384
صفحه بسم ا...
فهرست مطالب
فهرست Lمطالب
Hل اول :کلیات
فص
مقدمه
بیان مساله
اهمیت و ضرورت مساله
اهداف پژوهش
سواالت پژوهش
تعریف اصالحات
فصل دوم :پیشینه پژوهش
نقش الگو در تربیت دینی
معرفی الگوهای دینی
روش های کاربردی اصالح الگوی خانواده
روش های کاربردی اصالح الگوی معلم
راه های اصالح ا لگوی وسایل ارتباط جمعی
تحقیقات انجام شده
2
3
6
7
7
8
10
11
12
15
17
18
فهرست منابع :
فهرست منابع
ـ افزوز ،غالمعلی . )1375 (.چکیده ای از روان شناسی تربیتی کاربردی .تهران :انتشارات انجمن
اولیا ومربیان
ـ رحمانی ،جعفر .)1377 (.مدیریت تربیت و پیشرفت تحصیلی .تهران :امام عصر ،چاپ اول
ـ سرمد ،زهره . )1378 (.روش های تحقیق در علوم رفتاری .تهران :آگاه
ـ سیف ،علی اکبر .)1370 (.روان شناسی پرورشی .تهران :آگاه
ـ شریعتمداری ،علی . )1360 (.تعلیم و تربیت اسالمی .تهران :انتشارات نهضت زنان
ـ فرهادیان ،رضا .) 1372 (.اصول و مبانی تعلیم و تربیت در قرآن .تهران :نشر الهادی ،چاپ اول
ـ قائمی ،علی . )1370 (.زمینه تربیت .تهران :امیری
ـ کریمی ،عبدالعظیم .)1374 (.رویکردی نمادین به تربیت دینی .تهران :قلیانی
ـ ماهنامه پرورشی تربیت ،شماره ، 3سال 19آذر 1382صص 18 -23
ـ هومن ،حیدر علی . )1371 (.شناخت روش علمی در علوم رفتاری .تهران :پارسا
توصيه هاي كلي
بنا بر اعتقادات ديني و اصول علمي ؛ هدف اساسي هر
تحقيق ،پژوهش براي كشف حقيقتي نو است .كسب
رتبه در مراتب بعدي قرار دارد .
مقاالتی که فاقد منبع نویسی در متن هستند به لحاظ علمی از ارزش
چندانی برخوردار نمی باشند .
الزم است پایان هر پارگراف ،منبع مورد استفاده به شکل زیر
درج گردد
(نام و نام خانوادگی مولف اثر ،تاریخ انتشار ،شماره صفحه ای
که مطلب از آن استخراج شده )
مثال :بسیاری از پژوهش ها شیوع هپاتیت را 8/0 ،درصد در
جمعیت ذکر کرده اند ( .اسماعیلی ،1379 ،ص .)14
برای انتخاب موضوع پژوهش با کارشناسان رشته مربوطه
مشورت نمایید .
مشورت با کسانی که سابقه فعالیت پژوهشی دارند نیز در
افزایش کیفیت مقاله موثر خواهد بود .
در نگارش متن پژوهشی به هیچ عنوان از عبارات رایج در
روزنامه ها ( ژورنالیستی ) ،متون انشایی ( مانند نثر ادبی ) و
ضمایر شخصی استفاده نمی شود.
از به کار بردن عین جمالت کتاب ،مجالت ،مقاالت و....
خاصه ،متون گرفته شده از اینترنت خودداری نمائید .
ارائه عین جمالت ( ،بسیار کوتاه ) به شکل نقل قول مستقیم و
با عالمت خاص آن (( )) ........با ذکرمنبع ،منعی ندارد
.
جهت آشنايي با شيوه هاي صحيح منبع نويسي به منابع زير
مراجعه نماييد.
رKوش تهيه پژوهشنامه .دكتر علي اكبر Kسيف انتشارات
دانشگاه آزاد اسالمي
روش تدوين رساله و پايان نامه هاي پژوهشي .دكتر
حيدرKعلي هومن
متن مقاله با انشای مولف نوشته شده و حتی المقدور
از نقل قول مستقیم استفاده نشود .
الزم است محقق بر کلیه ویژگیهای فنی متن مانند نحوه
تدوین کلیات ،اصطالحات مورد استفاده در متن ،
پیشینه پژوهش ،روش تحقیق و ....اشراف داشته و
در قادر به تشریح و توجیه هر یک از آنها باشد .
مقاالت علمی را ترجیح ًا در محیط ( Wordبا قلم
فونت )14تایپ نموده یا با خودکار مشکی روی کاغذ
( A4یک رویه ) و بنویسید
در مورد تعداد صفحات هرمقاله صرفا بر اساس دستور
العمل هر فراخوان اقدام نما ئيد .
با سپاس فراوان
خدايا چنان كن سرانجام كار
تو خشنود باشي و ما رستگار
دبيرخانه پرسش مهر – مركز تحقيقات معلمان كاشان