کسب و کار

کارآفرینی دیجیتال کسب و کار الکترونیکی و کاربرد IT و ICT در کارآفرینی

kasb_va_kare_electronici_va_karbord_dar_karafarini

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارآفرینی دیجیتال کسب و کار الکترونیکی و کاربرد IT و ICT در کارآفرینی”

کارآفرینی دیجیتال کسب و کار الکترونیکی و کاربرد IT و ICT در کارآفرینی

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: کارآفريني ديجيتالکسب و کار الکترونيکي و کاربرد IT و ICT در کارآفرينيتهيه کننده: يوسف عظيمي طاهريآذرماه 1387(مرکز آموزش علمي صنعتي خراسان. يکشنبه ها 20-17)استاد راهنما: مهندس علي بهرامي زاده2

اسلاید 3: اهدافمعرفي تجارت الکترونيک به عنوان ابزار کسب و کار قرنويژگي ها و ضرورتهاي تجارت الکترونيکجايگاه ايران و جهان در تجارت الکترونيکزير ساختهاي لازم براي تحقق تجارت الکترونيک در ايراننحوه ورود يک بنگاه به تجارت الکترونيکچند نمونه عملي موفق در تجارت الکترونيک3

اسلاید 4: مقدمهمديري که به دانايي ، فکر و انديشه ، نوآوري و خلاقيت بپردازد مدير جهان اول استمديري که فقط به فکر سيستم باشد مدير جهان دوم استمديري که فقط از مهارتهاي خود استفاده کند مدير جهان سوم استمديري که به توانايي هاي فيزيکي خود مي انديشد مدير جهان چهارم است) ديگر آن زمان گذشته است كه تجار و بازرگانان براي انجام معاملات خود، راه پرپيچ‌وخم جاده ابريشم را در پي مي‌گرفتند و در اين راه نيز متحمل خطرات و ضررهاي زيادي مي‌شدند. امروزه پيشرفت تكنولوژي همه چيز را تحت تاثير خود قرار داده است كه كار و تجارت نيز در اين وادي بيشترين تغييرات را پذيرفته‌ است. در كشورهاي پيشرفته دنيا كمتر كسي را مي‌توان يافت كه از طريق سنتي دست به تجارت و معامله بزند، چرا كه در حال حاضر تمامي بازرگانان رو به تجارت آن هم از نوع الكترونيكي آن آورده‌اند.( 4

اسلاید 5: تعريف تجارت الکترونيک از ديدگاه سازمانهاي خارجيتعريف تجارت الكترونيك از ديدگاه Clarke : هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاري از طريق ابزار الكترونيكي ، حتي تلفن و فاكس تعريف تجارت الكترونيك از ديدگاه اتحاديه اروپا : هر شكلي از مبادله تجاري كه در آن طرفين ذينفع به جاي تبادلات فيزيكي يا تماس مستقيم فيزيكي ، به صورت الكترونيكي تعامل كنند 5

اسلاید 6: از ديدگاه صاحب نظران کشوردکتر محمود زرگرتمام ابعاد و فرآيند بازار را که بتوان با اينترنت و تکنولوژي web انجام دادمهندس مهدي آذر صابريواژه تجارت الکترونيک اشاره به معاملات الکترونيکي مي نمايد که از طريق شبکه هاي ارتباطي انجام مي پذيرد. دکتر علي صنايعيتجارت الکترونيکي يعني انجام مبادلات تجاري در قالب الکترونيکيحسين احمديکاربرد تکنولوژي اطلاعات در تجارت مهدي عليپور حافظيتجارت الکترونيک، انجام کليه فعاليت هاي تجاري با استفاده از شبکه هاي ارتباطي کامپيوتري، بويژه اينترنت است. 6

اسلاید 7: مبادله الکترونيکي داده ها ≠ تجارت الکترونيک مبادله الکترونيکي داده انتقال و تبادل داده در راستاي تحقق فعاليت هاي تجاري وبکارگيري پيام هاي استاندارد شده بين المللي که توسط ابزار الکترونيکي انجام ميشود.مانند پست الکترونيک، انتقال الکترونيک پول و... در حاليکه تجارت الکترونيک عبارت از مبادله تجاري بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونيکي داده ها به عنوان يک ابزار استفاده مي شود. بعبارت ديگر مبادله الکترونيکي داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الکترونيک عمل مي نمايد. ) در موارد زيادي ديده شده که مبادله الکترونيکي داده ها را مترادف با تجارت الکترونيک دانسته و هر کدام را در جاي ديگري بکار مي برند. اين دو تکنولوژي اصلاً مشابه هم نبوده و کاملاً مجزا مي باشد. البته مي توان اينطور گفت که تجارت الکترونيک مکمل مبادله الکترونيکي داده هاست.مبادله الکترونيکي داده بصورت مکانيزمي تعريف مي شود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستاي تحقق فعاليت هاي تجاري با ساختار و شکل تعريف شده و بکارگيري پيام هاي استاندارد شده بين المللي، توسط ابزار الکترونيکي از يک کامپيوتر به کامپيوتر ديگر انجام مي شود. در حاليکه تجارت الکترونيک عبارت از مبادله تجاري بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونيکي داده ها به عنوان يک ابزار به همراه پست الکترونيک، تابلوي اعلانات الکترونيک، انتقال الکترونيک وب و ساير فناوريهاي مبتني بر شبکه استفاده مي شود. بعبارت ديگر مبادله الکترونيکي داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الکترونيک عمل مي نمايد. چنانچه از تعريف فوق بر مي آيد. تجارت الکترونيک حطيه اي بسيار وسيع تر از مبادله الکترونيکي داده دارد(7

اسلاید 8: پس به طور کل مي توان گفت تجارت الكترونيك اشاره به معاملاتي دارد كه عمدةفرآيند آنها بدون نياز به حضور فيزيكي طرفين آن وصرفاً از طريق شبكه‌هاي ارتباطي (تلفن ، اينترنت و...)كه معمولاً ( نه هميشه ) بخاطر پول انجام مي پذيرد . 8

اسلاید 9: تاريخچه 1955 – 1974 : عصر پردازش الكترونيكي داده‏ها (EDP) بيست ساله نخست عصر ماشينهاي خود پرداز (ATM) و كارتهاي اعتباري 1975 – 1994 : عصر سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (MIS) در عصر دوم امكان استفاده از مبادله الكترونيكي داده‏ها (EDI) ، سيستم بانكي بين المللي (Swift) و انتقال وجه الكترونيكي (EFT) فراهم شد . 1995 –2014 : عصر اينترنت (Internet) توسعه اينترنت و كاربردهاي تجاري آن ، باعث تحولي اساسي در اين روند شده است ، به گونه‏اي كه در روند تكاملي تجارت الكترونيك ، مي‏توان ميان تجارت الكترونيكي سنتي و نوع اينترنتي آن تمايز محسوسي قائل شد.) استفاده از فناوريهاي الكترونيكي در انجام امور بازرگاني پيشينه‏اي نسبتا طولاني دارد . در حقيقت ، نياز به تجارت الكترونيكي از تقاضاهاي بخشهاي خصوصي و عمومي براي استفاده از تكنولوژي اطلاعات به منظور كسب رضايت مشتري ، و هماهنگي موثر درون سازماني نشآت گرفته است.مي‏توان گفت اين نوع تجارت ، از حدود سال 1965 آغاز شد كه مصرف كنندگان توانستند پول خود را از طريق ماشينهاي خود پرداز (ATM) دريافت كرده و خريدهاي خود را با كارتهاي اعتباري انجام دهند . پيش از توسعه تكنولوژي هاي مبتني بر اينترنت در سالهاي آغازين دهه 90 ، شركتهاي بزرگ دست به ايجاد شبكه‏هاي كامپيوتري با ارتباطات مشخص ، محدود و استاندارد شده براي مبادله اطلاعات تجاري ميان يكديگر زدند . اين روش ، مبادله الكترونيكي دادها (EDI) ناميده ‏شد . درآن از نظر استادان جهش تكنولوژي اطلاعات دو دوره بيست ساله را پشت سرگذاشته و اكنون وارد دوره سوم شده است . (9

اسلاید 10: تجارت الكترونيك و فن آوري اطلاعات E – Commerce & IT) ) فن آوري اطلاعات ، روش كاركرد افراد ، سازمانها ، دولتها و حتي طرز تفكر مردم را تغيير داده است . آموزش ، بهداشت ، صنعت ، تجارت ، بانكداري ، خدمات وحتي اوقات فراغت و سرگرمي‏ها همه تحت الشعاع آثار و تغييرات اين تكنولوژي قرار گرفته‏اند . 10مشاغل جديدخلاقيتهاي پياپيصنايع نوينتغييرات عمده در زندگينزديكي مردم جهانIT?

اسلاید 11: پيشرفتهاي تكنولوژي اطلاعات به حدي گسترده است كه برخي از صاحبنظران آن را با پديده‏هايي چون “ اختراع ماشين بخار “ مترادف دانسته اند . در بعد اقتصادي نيز تجارت الكترونيك نيز به عنوان يكي از قسمتهاي مهم نشأت گرفته از فن آوري اطلاعات است كه پيشرفت آن درسايه پيشرفت فن آوري اطلاعات محقق گشته است .) امروزه تكنولوژي اطلاعات در كنار مهندسي ژنتيك ودانش هوا فضا ، يكي از سه شاخه پيشرو و آينده ساز دانش و تمدن فرداي بشر به شمار مي رود . (11

اسلاید 12: مقايسه تجارت الكترونيك و پيشرفت ITدر جهان در جوامع توسعه يافته حدود 80% شغلهاي جديد به كامپيوتر ، اينترنت و IT وابسته اند نمودار زير : نمودارسهم كشورهاي توسعه يافته در بازار جهاني IT و ICTدر سال 2002 12

اسلاید 13: با توجه به بررسي هاي موسسه تحقيقاتي Forrester و رشد سريع و روز افزون تجارت الكترونيك در كشورهاي پيشرفته لازم است كه كشورهاي در حال توسعه به منظور حضور در بازار رقابت جهاني سريعاً در استراتژيهاي تجاري و بازرگاني خود تجديد نظر اساسي كنند اين موسسه تحقيقاتي اعلام مي كند كه رشد تجارت الكترونيكي از 354 ميليارد دلار در سال 2001 به حدود 10 تريليون در سال 2005 رسيده است .(رشد IT و ICT اثرات قابل مشاهده فراواني بر اقتصاد پيشرفته داشته كه رشد تجارت الكترونيكي وافزايش حجم اطلاعات و گردش و سريع تر آن و افزايش شمار كاربران اينترنت و... را نيز در پي دارد . ) 13

اسلاید 14: همچنين تحقيقات EITO نشان مي دهد كه تجارت از طريق اينترنت در 5 كشور صنعتي اروپا يعني انگلستان ، فرانسه ، آلمان ، التاليا و اسپانيا از 6/171 ميليارد يورو در سال 2001 به 3/1628 ميليارد يورو در سال 2005 رسيده كه از رشد ساليان حدود 77% برخوردار است . اما در خصوص ميزان تجارت الكترونيك در كشورمان، مسعود ميركاظمي،وزير بازرگاني در چهارمين همايش ملي تجارت الكترونيك )3 آذر 86 ( با برآورد ميزان تجارت كشور در بخش الكترونيك به ميزان 100ميليارد تومان اظهار كرده است: تركيب سطوح مختلف تجارت الكترونيك در كشور تا نيمه امسال رقمي معادل 500ميليارد ريال را نشان داده است.14

اسلاید 15: 15نگاه تاريخي به حکومت و شهروند کنترل کامل شهروند (قبل از جنگ جهاني دوم)حکومتشهروندتامين معيشتتامين نياز اجتماعي , فرهنگي , سياسي کنترل شهروندتبعيدعدم شفافيت(وابستگي به زمان و مکان)عدم حضور شبکه هاراهها و حمل و نقلارتباطات رسانه هاپذيرش تبعيدو کنترل حکومت

اسلاید 16: 16نگاه تاريخي به حکومت و شهروند امکان انتخاب حکومت براي شهروند (پس از جنگ جهاني دوم)حکومتشهروندتامين معيشتتامين نياز اجتماعي , فرهنگي , سياسي کنترل شهروندشفافيت بيشتروابستگي کمتر به زمان و مکانحضور شبکه هاراهها و حمل و نقلارتباطات رسانه هاعدم پذيرش تبعيدو کنترل حکومتانتخاب شرايط معيشتيانتخاب شرايط اجتماعي , فرهنگي و سياسي مهاجرتفرار سرمايه هافرار مغزهافرار منابع انساني و ماليشکاف طبقاتيشهروند و امکان دسترسي به شبکه هاشهروند و عدم امکان دسترسي به شبکه ها

اسلاید 17: 17نگاه تاريخي به حکومت و شهروند شهروند و حکومت مجازي (جامعه شبکه اي)حکومتشهروندتامين معيشتتامين نياز اجتماعي , فرهنگي , سياسي عدم کنترل شهروندنقش حکومت ؟؟بازآفريني حکومت در جامعه شبکه اي شبکه هاي جهانياينترنت بعنوان فضاي کاربردآموزش الکترونيکي ، بهداشت الکترونيکي ، تجارت الکترونيکيدولت الکترونيکيشکاف ديجيتاليشهروند و امکان دسترسي به شبکه هاشهروند بدون دسترسي به شبکه هاشفافيت کاملرابطه مستقل با جهانعدم وابستگي به زمان و مکانانتخاب حکومت مجازي اختصاصي شدهافزايش سطح رفاه شهروندانتخاب شرايط معيشتي ايده آل و دلخواهانتخاب شرايط اجتماعي دلخواه , انتخاب شرايط فرهنگي دلخواهانتخاب شرايط سياسي دلخواهدريافت خدمات از حکومت محلي و مصرف منابع ملي

اسلاید 18: 18مجمع خيرينالگوي سنتي تامين معيشت و نياز شهروندسامانه کاربردي اطلّاعات شهروند بنگاه تجاري خيرين کارآفرينمجمع خيرينکاربرد اينترنتيمجمع خيرينکاربرد اينترنتيشبکه هاي جهانيالگوي مدرن تامين معيشت و نياز شهروندتغيير کليدي ارتباط حکومت و شهروند شهروند بنگاه تجاري خيرين کارآفرينسامانه کاربردي اطلّاعاتمجمع خيرين

اسلاید 19: 19مقايسه ارزش اقتصادي خدمات و فنّّاوري اطلّاعات فرايندهاي انسان محور1000 دلار سرانه دانش 1900 مواد اوليه سرمايه فرايندهاي ابزار صنعتي دانش مواد اوليه سرمايه توليد10000 دلار سرانه دانش مواد اوليه سرمايه 1950 اتوماسيون و نظام صنعتي توليد40000 دلار سرانه توليد450000 دلار سرانه فنّاوري ارتباطات و اطلّاعات 1955 دانش مواد اوليه سرمايه توليد

اسلاید 20: 20جهان وصلفراهم کنندگان خدماتOnline Worldفراهم کنندگان دسترسي

اسلاید 21: 21سازمان تجارت جهانيOracleBill GatesCNNRoyal BankآلمانFordBBCکليساMITدبيMSCIBMتفکيک جهان وصلزيرساخت خدماتOxfordزيرساخت دسترسيجمهوري اسلامي ايران ؟؟؟؟؟مجمع خيرين ؟؟؟؟؟

اسلاید 22: 22برآورد اشتغال نيروي انساني دنيا در سال 2045كشاورزي 3 درصدصنعت 4 درصدخدمات 93 درصد

اسلاید 23: 23فضاي اشتغال كشور (يادآوري)خدماتصنعت و توليدکشاورزيحوزه هاي جديدتقويت و گسترش حوزه هاي موجودحوزه هاي جديدتقويت و گسترش حوزه هاي موجودحوزه هاي جديدتقويت و گسترش حوزه هاي موجوددولتي : اشباع شده است.خصوصي

اسلاید 24: 24اهميت بخش خدمات در اشتغال‌آفريني كشورچهار شغل خدماتي فهرست مشاغل كشورهاي توسعه يافته << فهرست مشاغل كشورسهم خدمات در فهرست مشاغل << سهم خدمات در فهرست بين المللي مشاغل كشورفنّاوري‌هاي جديد مانند IT يك شغل مولدبروز مشاغل خدماتي جديدنتيجه: حل مساله اشتغال نيازمند توجه ويژه به بخش خدمات است

اسلاید 25: 25مقايسه ساختار اشتغال نيروي كار ايران با كشورهاي توسعه‌ يافتهمأخذ: Current Population Survay (U.S)-Swiss labor Force Survay (Switzerland)جمع100100100خدمات5/765/758/74صنعت0/215/227/19كشاورزي، جنگلداري و ماهيگيري5/25/25/5بخشآمريكاآلمانسوئيس10051/4245/3104/26ايراندر صد از نيروي كار

اسلاید 26: 26كاركردهاي بخش خدمات IT در اقتصادسهولت (كار و زندگي)افزايش بهره‌وري سهولت دسترسي به اطلّاعات (شفافيت و عدالت)تسريع فعاليت (از طريق شبكه‌سازي)بهبود كيفيتكاهش هزينهافزايش رفاه

اسلاید 27: 27عدم نياز به سرمايه‌گذاري بالازمان بري كمخطرپذيري پايينتنوع زيادنيازمند ساماندهي نيازمند نظارت و كنترلتنظيم قوانين و مقررات شفافويژگيها و الزامات بخش خدمات IT

اسلاید 28: 28ارتباطات و رسانه‌ها بيش از 70درصد افقها و چالشهاي رسانه‌هاي جديد از منظرگاه اقتصاديارتباطات و رسانه‌هاي جديد بزرگترين مولد رشد ناخالص ملي كشورها در دهه آيندهساير موارد كمتر از 30درصد

اسلاید 29: 29World-wide IT market by region, 2005

اسلاید 30: در حال حاضر بيشترين سهم از مبادلات الكترونيكي در جهان در اختيار كشور آمريكا است. اين كشور با درآمدي در حدود 5/3تريليون دلار در اين زمينه پيشتاز كشورهاي ديگر است. 30

اسلاید 31: حجم تجارت الكترونيكي براي مناطق مختلف جهان به شرح جدول زير است: Forrester 2004 31بر مبناي آمار فوق بيش از 95 درصد حجم تجارت الکترونيکي دنيا در سطح کشورهاي توسعه يافته صورت مي گيرد و در اين ميان سهم قاره هايي نظير آفريقا و آمريکاي لاتين مجموعا کمتر از 1 درصد مي باشد.

اسلاید 32: رتبه بندي و جايگاه اطلاعاتي ايران در سال 2004 (اربيکام 2005)32

اسلاید 33: شش شاخص بسترهاي تجارت الکترونيک در ايران33

اسلاید 34: محل مصرف ICT در ايران34

اسلاید 35: اثرگذاري ICT در بخش عرضه اقتصاد35

اسلاید 36: بررسي تاثيرات تجارت الترونيک بر بنگاهها در 13 کشور عضو سازمان همکاري هاي اقتصادي و توسعه اروپا(2005)افزايش سهم بازارافزايش حجم توليدانطباق بهتر کالا و خدمات با تقاضاکاهش موجودي انبار يکپارچگي فعاليتها در کل اجزا زنجيره36

اسلاید 37: 37برآورد نيروي شاغل هندي در ITدر سال 2010 سرمايه گذاري دنيا 40000 ميليارد دلار%40 آن در دو بخش كشاورزي و صنعت %60 آن در بخش خدمات (24000 ميليارد دلار)%10 از بخش خدمات به نرم افزار اختصاص خواهد داشت. (2400 ميليارد دلار)%30 از بازار نرم افزار توسط هنديها اشغال شود.حقوق هر هندي 1000 دلار در سال است.لذا 72 ميليون هندي در اين بخش شاغل خواهد شد.ابرار اقتصادي شماره 2186-23/11/84

اسلاید 38: 38تغيير راهبرد هنديها به جمعيتيك ميليارد نفر انسان داريم، چگونه شكم آنها را پر كنيم؟يك ميليارد نفر نيروي انساني داريم، چگونه آنها را كارآفرين كنيم؟

اسلاید 39: 39تغيير راهبرد اشتغال1- دادن ماهي 2- دادن تور ماهيگيري3- ياد دادن توربافي4- ياد دادن ماهيگيريياد دادن اينكه غير از ماهي هم هست0(بكارگيري هوش خلاق)مهارتهاي زندگيمهارتهاي اجتماعي سخت‌افزاري نرم‌افزاريمهارتهاي كسب و كار

اسلاید 40: تجارت الكترونيكي در برابر تجارت سنتي (Traditional commerce & e - commerce) تكنولوژي اطلاعات به عنوان لبه پيشرو تكنولوژيهاي جديد در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزينه فعاليتها مي‏تواند تاثيرگذار باشد تجارت الکترونيک از ديدگاه بازار يعني(هر فن آوري پيشرفته ، باعث ايجاد تهديدها وفرصتهاي جديدي براي سازمانها مي‏شود . تغيير در فن آوري ، موجب تغيير در قانونمند‏ي هاي بازرگاني شركتها و متحول ساختن سيستمهاي سازماني و اجتماعي مي‏گردد در حالي كه تجارت الكترونيكي و به خصوص نوع اينترنتي آن باعث ايجاد تغييرات چشمگير در شرايط رقابتي شده است (به عنوان مثال ظهور و ورود سريع رقباي جديد ، جهاني شدن رقابت ، رقابت شديد در استانداردها و ...) فرصتهاي جديدي براي جايگزيني كسب و كار ، ايجاد مشاغل و فرصتهاي (شغلي جديد در زمينه‏هاي مختلف ايجاد كرده است .) 40همه جاهمه كسهمه وقت

اسلاید 41: تكنولوژي اطلاعات مي‏تواند پنج مزيت عمده ايجاد كند: ارزانتر (توليد خروجي‏هاي مشابه با هزينه كمتر ) بيشتر (توليد خروجي‏هاي بيشتر با همان هزينه )سريعتر (توليد خروجي‏هاي مشابه با همان هزينه در زمان كمتر ) بهتر(توليد خروجي هاي مشابه با همان هزينه و زمان درسطح جهاني )فرصتهاي جديدتر (ايجاد مشاغل جديد براي جايگزيني كسب وكار )(بهتر (توليد خروجي هاي مشابه با همان هزينه وهمان زمان ولي با تجارت الكترونيك ، موانع جغرافياي و تفاوت روز و شب در مناطق مختلف را از ميان بر مي‏دارد و باعث ارتقاي ارتباطات و گشودگي اقتصادي در سطح ملي وبين المللي مي‏شود . تجارت الكترونيك طريق هدايت كسب و كار راتغيير مي‏دهد و بدين ترتيب باعث تبديل بازارهاي سنتي به شكلهاي جديدتر مي‏شود . در حالي كه تجارت الكترونيكي و به خصوص نوع اينترنتي آن باعث ايجاد تغييرات چشمگير در شرايط رقابتي شده است (به عنوان مثال ظهور و ورود سريع رقباي جديد ، جهاني شدن رقابت ، رقابت شديد در استانداردها و ...) 41

اسلاید 42: و به بيان ديگر در زمينه معرفي و تبليغ محصول دچار محدوديتهاي موجود در تبليغات متعارف نبوده و در هر زمان مي‏تواند براي هر گروه خاص مصرف كنندگان تغيير يابد . تجارت الكترونيك ، امكان فروش مستقيم و بدون واسطه محصولات و خدمات جديد را به بازارهاي استراتژي و تازه فراهم مي‏كند . فروش آني و روي خط (online) به مقدار زيادي هزينه هاي فروش و نياز به نيروي انساني را كاهش مي دهد . زمان عرصه كاهش مي يابد و محصولات جديد مي توانند به محض آماده شدن در معرض فروش روي خط قرار گيرند . خدمات پس از فروش به مشتري ميتواند با امكان خبرگيري سريع دو طرف از يكديگر وعرضه انواع خدمات به مشتري تسهيل و تكميل شود . قدرت تجزيه و تحليل كالا افزايش مي‏يابد بطوريكه اطلاعات بدست آمده از مشتريان براي توليد كالا‏هاي جديد يا تغيير در توليدمورد استفاده قرار مي‏گيرد (با حضور كسب و كار آن لاين در سال 2004 درآمد جهاني كسب و كار اينترنتي به سقف 7/2 تريليون دلار رسيد. مهم اين نيست كه كار تجاري شما چيست، بلكه ناديده گرفتن 7/2 تريليون دلار ممكن است؟ براي اينكه نشان دهيد بخشي از اين مجموعه هستيد و مايليد كه به آن خدمت كنيد،‌ لازم است در حيطه www باشيد. آنگاه خواهيد دانست كه رقيبان شما چه مي‌كنند. ) 42

اسلاید 43: نتايج و پيشنهاداتاستفاده از تجارت الکترونيک در زمينه اقتصادي و بازرگاني مي تواند بر رونق اقتصادي کشور موثر باشد.لازم است آموزشهاي لازم براي گروههاي هدف در زمينه تجارت الکترونيک انجام شود تا نفوذ آن ميان فعالان اقتصادي گسترش يابد.خصوصي سازي و محدود کردن فعاليت دولت در بخش زير ساخت به ارتقاي زير ساخت ها در کشور کمک مي نمايد.استفاده از تجارت الکترونيک در بخش خدمات مي تواند آثار آنرا بيشتر نمايان کند.دادههاي آماري در زمينه ICT و تجارت الکترونيک جمع آوري و به صورت دوره اي منتشر شود.(دکتر اکبر کميجاني دکتر محمود محمود زاده )43

اسلاید 44: تجارت الکترونيک و اشتغال زاييتجارت الکترونيک به دلايل زير اشتغال زا ميباشدشانسي براي حضور جهاني خواهد بودتجارت الکترونيک امکان خريد را افزايش مي دهدامکان افزايش درآمد با مشتريان جديد و کانالهاي جديدتبادل پول از طريق بانکهاي الکترونيک صورت مي گيرد.(تجارت الکترونيک تسهيل کننده عرضه محصولات به خارج از کشور ميباشد در اين شرايط تنها توليد کنندگاني مي توانند امکان حضور داشته باشند که استانداردهاي بين المللي را رعايت کرده باشندبه طور کلي افزايش خريد باعث گردش پول بيشتر شده و از ميزان تورم و رکود اقتصادي کاسته شده و در چنين شرايطي اشتغال به شدت افزايش ميابدبا شناسايي مشتريان جديد و کانالهاي نوين فروش ضرورت ارائه محصولات و خدمات جديد ايجاد شده که درآمد بيشتر را در پي خواهد داشتدر تجارت الکترونيک مبلغ معمله بين طرفين به صورت الکترونيک جابجا مي شود و ضرورت اين جابجايي وجود بانکها الترونيک با نير.هاي متخصص دانشگاهي مي باشد. فناوري اطلاعاتي و ارتباطي روز، به عنوان يک صنعت در حال توسعه و پيشرفت، نقش فوق العاده اي در توسعه زير ساخت‌هاي فرهنگي، اقتصادي و علمي‌و حتي سياسي کشورهاي مختلف جهان داشته است.  يکي ازاين زير ساخت‌ها، حوزه کسب و کار مي‌باشد که براي همه کشورهاي جهان، به عنوان يک سمبل رفاه و پيشرفت تلقي مي‌شود.  محيط‌هاي الکترونيکي و پايگاه‌هاي اطلاع رساني تيم‌هاي مشاور طراحي در اقصي نقاط جهان، زمينه‌هاي تبادل ايده‌ها و افکار را در team workهاي گوناگون فراهم مي‌کنند و از طريق پهنه جهاني وب، تبادل اطلاعات، صورت مي‌گيرد. اين مساله براي خريد، فروش ،مشاوره، بازاريابي و آموزش نيز صادق است. تجارت الکترونيک افق‌هاي جديدي در اقتصاد ايجاد کرده است .)44

اسلاید 45: رويکرد به کارآفريني ديجيتاليبايد پذيرفت که کارآفريني ديجيتالي در کشور جوان و مستعد ايران با بيش از دوازده ميليون کاربر اينترنت و هزاران فارغ التحصيل رشته فناوري اطلاعات، مي‌تواند فرصتي براي تحقق آرزوهاي ديجيتالي باشد.کارآفريني ديجيتالي ، يک فرصت ارزشمند براي تقويت و خلق نوآوري‌هاي ديجيتالي و بالندگي و نشاط در جامعه اطلاعاتي ايران است. کارآفريني ديجيتالي را مي‌توان از پنج منظر در جامعه اطلاعاتي ايران مورد بررسي و کاوش قرار داد بانکداري الکترونيک (e-banking) تجارت الکترونيک(e-commerce)روابط عمومي‌الکترونيک(e-public relations)آموزش الکترونيک (e-learning) گردشگري الکترونيک(e-tourism) اين امر مي تواند زمينه کسب و کار و اشتغال زايي مولد هزاران نيروي مستعد را فراهم کند. که دولت الکترونيک (e-government) بايد، بستر اين فعاليت را فراهم کند.  45

اسلاید 46: مشخصات يک واحد کسب و کار جديديک واحد مجازي است.يک واحد يادگيرنده است.يک واحد مبتني بر فعاليت در شبکه است.يک واحد با توانمندي کار از راه دور است.يک واحد خلاق و نوآور است.46

اسلاید 47: مواد لازم براي تجارت الکترونيکآگاه سازيآموزش و تحصيلزير ساخت ها و دسترسيمسائل قانوني و مقرراتيحمايت از بخش خصوصيدولت الکترونيکبانکداري الکترونيکي47

اسلاید 48: موارد آموزشي که بايد در حوزه تجارت الکترونيک به آن پرداختامنيت:بدون ايجاد بستر امن جابجايي داده و انتقال وجوهات تجارت الکترونيک امکان اجرايي ندارد.(در همين موضوع ابزار سخت افزاري و نرم افزاري بسياري را بايد شناخت و به کار گرفت. آموزش در حوزه امنيت به يک رشته دانشگاهي تبديل شده و توسعه زيادي (يافته است.)48

اسلاید 49: بانکداري الکترونيکييک نياز اساسي در تجارت الکترونيکي است.شناخت بانکداري الکترونيکي و استفاده از تمام ظرفيتهاي آن نياز به آموزش دارد49

اسلاید 50: سيستم گمرک و بيمه OnLine:دغدغه تجار در اين دو مورد در تجارت الکترونيکي جدي است.هنوز بسياري از فعالان تجارت الکترونيک شناخت لازم از اين دو مقوله مهم را ندارند.50

اسلاید 51: تغيير رويه ها و مقررات ملي:آموزش شناخت روابط بين الملل در حوزه تجارت الکترونيک ، نياز به تغيير تعرفه ها و آمادگي باري ورود به بازارهاي بين المللي مجازي را دارد.51

اسلاید 52: بعضي نيازمندي هاي تجارت الکترونيکقانون تجارت الکترونيکي:آموزش در اين موضوع بايد در سطوح مختلف مردم و تجار انجام شود.کارتهاي اعتباري:بدون کارت اعتباري امکان انجام معامله در يک سيستم تجارت الکترونيکي کار دشوار مي شود.لذا ارايه اين خدمات در جامعه امري ضروري است.52

اسلاید 53: امضاي ديجيتال: ابزاري است که احراز هويت طرفين معامله را تعيين مينمايد.و براي انجام يک معامله رسمي بين المللي ضروري مي باشد.(در زبان ساده گواهي ديجيتال همان شناسنامه مجازي است كه هويت افراد را براي كسب و كار الكترونيكي تعيين مي‌كند. براي صدور اين گواهي بايد مركزي وجود داشته باشد كه افراد با مراجعه به آن و دادن درخواست، گواهي خود را دريافت كنند. براساس بند 6 ماده 3 سياست‌نامه تجارت الكترونيكي، هيات وزيران ايجاد مركز صدور گواهي الكترونيكي را براي ايجاد اعتماد و فعاليت در محيط الكترونيكي و افزايش امنيت در مبادلات الكترونيكي را در مردادماه سال 81 تصويب كردند. اما با وجود گذشت 5سال از زمان تصويب آن در كشور هنوز اين طرح به مرحله بهره‌برداري نرسيده است. عبدالكريم نعناكار، معاون دفتر توسعه تجارت الكترونيكي وزارت بازرگاني، در همايش تجارت الکترونيک گفت زيرساخت‌هاي فني و امنيتي اين گواهي به زودي كليد مي‌خورد و در كل مي‌توان گفت كه اين پروژه تا ماه‌هاي آينده قابل اجرا خواهد بود و تمامي تجار و بازرگانان مي‌توانند با ارائه درخواست به اين مركز، گواهي ديجيتالي خود را دريافت كنند )53

اسلاید 54: طراحي وب گاه (Site)گام نخست براي ورود به تجارت الکترونيکشش دليل زير اهميت وب سايت در تجارت الکترونيک را نشان مي دهد:1) وجود وب سايت، اعتبار شما را افزايش مي دهد. وب سايت تائير قوي بر اعتماد مشتري هاي بالقوه دارد. به مردم مي فهماند که شما داراي دانش و به روز هستيد .2) شرکت شما در هر زمان و از هر مکان قابل دسترس است با کليک ساده موس، هر کسي مي تواند در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز به شرکت شما دسترسي داشته باشد. 54

اسلاید 55: 3) سهولت ارجاع مشتريان جديد به شرکت شما داشتن وب سايت اين امکان را فراهم مي کند که مردم به راحتي سايت شما را به ديگران ارجاع دهند. آدرس وب سايت راحت تر از شماره تلفن به خاطر مي ماند به علاوه دادن راه هاي مختلف تماس با شما به مردم، امکان برقراري تماس را بيشتر مي کند.4) وب سايت يک ابزار قوي فروش استشما يک ويترين دائمي و سهل الوصول که هزينه آن خيلي کمتر از يک فروشگاه آجري است داريد.شما مشتري را براي خريد تحريک مي کنيد سپس از آنها دعوت مي کنيد که با شما تماس بگيرند 55

اسلاید 56: 5) باعث افزايش ارزش تبليغات شما مي شود مراجعه به وب سايت شما راحت تر از نوشتن نامه يا رفتن به مغازه يا حتي تلفن زدن به شما است داشتن سايت به مردم کمک مي کند که هر زمان که در مورد شما مي شنوند و يا تبليغات شما را مي بينند، به پيام شما عکس العمل نشان دهند. 6) کمک مي کند با مشتريان بالقوه در ارتباط باشيد مردم زيادي وجود دارند که به آنچه شما ارائه مي کنيد علاقمند هستند ولي ممکن است هم اکنون براي خريد آمادگي نداشته باشند. شما بايد با آنها در ارتباط باشيد تا زماني که آنها براي خريد آمادگي يافنتد، با خبر شويد. وب سايت يک روش عالي براي تسهيل اين فرايند است. شما مي توانيد از طريق وب سايت خود آدرس تماس مشتريان بالقوه را جمع آوري کنيد. سپس مي توانيد به تناوب، نامه يا خبرنامه برايشان ارسال کنيد. 56

اسلاید 57: معرفي چند نمونه موفق در تجارت الکترونيک (کسب و کار اينترنتي)نام شرکت اي باي (ebay)زمينه فعاليت حراج اينترنتي ، تجارت الکترونيک و فروش اينترنتي مي باشد.موسس اين شرکت فردي ايراني تباربه نام پير اميديار است .درآمد۵.۹۶۹ ميليارد دلار (۲۰۰۶)تعداد کارکنان11،600 نفر (۲۰۰۶)وب‌گاهhttp://www.ebay.comشعارهر چيري که هست شما مي توانيد در اي بي بيايبد و پيروزمندانه خريداري کنيد.منبع: سايت ويکي‌پديا57

اسلاید 58: نام شرکت Google :موسس : لري پيج و سرگئي برين دو دانشجوي استنفورد ، اواخر دهه نود ميلادي با سايت جست و جوي خود ، پايگاهي را راه اندازي کردند که ظرف کم تر از يک دهه ، 140 ميليارد دلار ارزش گذاري شد. زمينه فعاليت : اکنون صدها سرويس مختلف را با عالي ترين کارآفريني درون سازماني ، براي صنعتگران و کاربران گوگل فراهم کرده است . نقش اميد کردستاني ، معاون بازرگاني گوگل را نبايد در رشد اين سايت فراموش کرد.کردستاني پايه گذار سيستم ad words گوگل مي باشد که نقش فوق العاده اي در درآمد زايي اين شرکت ايفا کرد. 58

اسلاید 59: کارآفريني ديجيتالي به روش آرشام کوشا شرکتي مانند آرشام کوشا ، يکي از اين شرکتهاي موفق در حوزه کارآفريني ديجيتالي است . مهندس هلالي مديرعامل جوان شرکت آرشام کوشا ، از کارفرينان ديجيتالي موفق ايراني است . شرکت وي اخيرا موفق شد به عنوان برترين صادرکننده نرم افزار کشور انتخاب شود .آرشام کوشا بر اساس قواعد صادراتي کشور ، بيش از 4 ميليون و 190 هزار دلار آمريکا ،  نرم افزار به چند کشور جهان صادر کرده است .شرکت آرشام کوشا با ارائه طرح "ايجاد کسب و کارخانگي گلدوزي و خياطي براي بانوان به صورت توزيع يافته و مبتني بر استفاده از فن آوري اطلاعات" در مسابقه بين المللي eAsia Award 2007 به عنوان نماينده ايران در بخش "تجارت الکترونيکي در بخش خصوصي" شرکت کرد و توانست اولين محموله صادراتي خود را در اين حوزه در اوايل سال 2007 به کشور افغانستان صادر کند.سايت اينترنتي http://www.arshamkoosha.com. 59

اسلاید 60: شرکت پارس انلاين شرکت پارس آنلاين يکي از شرکت هاي ICP کشور به شمار مي رود که در زمينه ارائه سرويس هاي اينترنتي مختلف اعم از IDC  و ADSL شرکتي پيش رو به شمار مي آيد. اين شرکت توانسته است، ظرفيت هاي متنوع و متعدد و گسترده اينترنت را براي طيف گسترده از جامعه کاربران اينترنت ايران فراهم کند. و منجر به تشکيل خرده کسب و کار هاي گسترده در بازار کسب و کار الکترونيکي ايران شود. پارس آنلاين به عنوان يک شرکت کارآفرين ديجيتالي موفق ، برنامه هاي آتي خود را از طريق www.parsonline.com ارائه کرده است که خواندني است . 60

اسلاید 61: شرکت داده پردازان دوران شرکت داده پردازان دوران يکي از موفق ترين شرکت هاي کارآفريني الکترونيکي ايران است. که در زمينه طراحي و توليد نرم افزار و نرم افزارهاي تحت وب ، گام هاي ارزنده اي برداشته است و زمينه اشتغال زايي گروه زيادي از علاقمندان به اشتغال در حوزه آي تي را فراهم کرده است . اين شرکت برنده تنديس بهترين نرم افزار سال 79 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي. و يکي از ده منتخب شرکتهاي نرم افزاري در Cebit2003 مي باشد . نشاني اينترنتي : www.douran.com61

اسلاید 62: يک نمونه جالب شما در اين سايت اين امکان را داريد که طرح تي شرت خودتان را خودتان سفارش دهيد! نام شرکت : Q – T SHIRTموسس : سيد حميد و سيد محمد مطهر زمينه فعاليت : چاپ طرح ارسالي شما روي تي شرت با قيمت 18000 تومانپرداخت حق طراحي به طرحهاي ارسال شدهآدرس : www.QTShirt.Com 62

اسلاید 63: کلام آخر کارآفريني ديجيتالي ، راه نجات اشتغال در ايران است . در هيچ روش کاري و در هيچ اقتصادي ، نمي توان به غير از کسب و کار الکترونيکي ، روش جايگزيني بهتر براي اشتغال زايي سريع و درامد بالا با کم ترين ميزان سرمايه گذاري حاصل نمود. نتايج موفقيت هاي کارآفريني ديجيتالي در جهان ، خود نشان گر اهميت فوق العاده کسب و کار ديجيتالي در جهان است . مسئولان نظام مخصوصا معاونت کارآفريني وزارت کار با همکاري مراکز کارآفريني دانشگاه هاي کشور بايد زمينه اشتغال زايي در اين حوزه را براي خيل عظيمي از جوانان کشور فراهم کنند.سيستم بانکي و حقوقي کشور نيز بايد با درک سريع تر و بهتر شرايط ، بستر حقوقي و مالي فعاليت هاي کارآفريني ديجيتالي را فراهم کنند. اميدواريم واحد کارآفريني ديجيتالي در دانشگاه هاي کشور در رشته هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و کامپيوتر ، ارائه و تدريس شود. 63

اسلاید 64: 64خواهي نشوي همرنگ رسواي جماعت شو

اسلاید 65: با تشکر از توجه شمامنابع:www.saljooghi.comWWW.KARAFARINI.GOV.IR65

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید