سایر

کارت هوشمند ملی

karte_hushmande_melli

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارت هوشمند ملی”

کارت هوشمند ملی

اسلاید 1: فرصت، دستاورد، مشکل، راه حل!کارت هوشمند ملیسعید بیکیوزارت ICT، فروردین 1387اگر هر دستگاه يك سيستم كارت هوشمند ايجاد كند همه مردم جامعه ما ناگزيرند از چندين كارت، چندين دستگاه و سيستم‌‏هاي متفاوت استفاده كنند، براي مثال كارت سوخت وزارت نفت، كارت شناسايي ملي وزارت كشور، ‌‏كارت دانش آموز آموزش و پرورش، كارت سلامت بهداشت از جمله كارت‌‏هايي خواهد بود كه فرد مجبور است آن را حمل و نقل كند. بخشنامه دولت به مكلف كردن دبيرخانه شوراي عالي فناوري اطلاعات براي نظارت در حوزه IT به منظور استفاده بهينه از منابع از جمله انگيزه‌‏هاي ايجاد طرح كارت هوشمند ملي بود.كارت هوشمند چند منظوره باعث صرفه جويي مستقيم و غير مستقيم در هزینه های کشوری مي‌‏شود. Talk 1 - General

اسلاید 2: خدمات قابل ارائه بر روي كارت هوشمند مليكارت شناسايي ملي،‌‏كارت هوشمند كالابرگ، كارت هوشمند رفاه، كارت هوشمند سلامت، كارت هوشمند دانشجويي،انجام تعاملات بانکی،پرداخت عوارض بزرگراه ها،كارت هوشمند شیر،كارت هوشمند مالکیت،كارت هوشمند ورزشكاران،كارت هوشمند بازنشستگان،كارت گردشگري، ‌‏كارت هوشمند دانش آموزي، ‌‏كميته امداد، گواهينامه،گذرنامه،كارت هوشمند مدارک و عناوین شغلی و تحصیلی.

اسلاید 3: کارت هوشمند چند منظوره یکی دیگر از ملزومات توسعه‌ی IT به شمار می‌رود که برای پیاده‌سازی آن به ایجاد دیتاسنتر و فراهم شدن بستر ارتباطی نیاز داریم، لذا در راستای توسعه‌ی IT در کشور، چنانچه هماهنگی لازم میان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فعال در این حوزه صورت نپذیرد، شاهد وضعیتی خواهیم بود که به ازای هر کاربرد الکترونیک یک کارت هوشمند وجود داشته باشد. در این شرایط یک شهروند باید برای استفاده از خدمات آموزش، تجارت و بهداشت و یا دولت الکترونیک، کارت هوشمند مربوط به هر یک را به همراه داشته باشد.تلاش برای شعار یک شهروند یک کارت تحقق یابد تا با ایجاد کارت هوشمند چند منظوره‌ی ملی بتوان تمام کاربردهای الکترونیک را در تمام باجه‌های پیشخوان دولت الکترونیک مورد استفاده قرار داد. اولین گام جهت هدفمند کردن یارانه‌های دولت ایجاد کارت هوشمند چند منظوره‌ی ملی است. این بحث با ایجاد دیتاسنتر و تکمیل شبکه‌ی ارتباطی میان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف قابل اجرا خواهد شد لذا پیاده‌سازی آن به همکاری بخش‌های مرتبط نیازمند است.

اسلاید 4: طراحی و تهیه کارت هوشمند بنزینشرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران طی قراردادی به ارزش 430 میلیارد ریال با شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران، کلیه امور مربوط به طراحی و تهیه کارت هوشمند بنزین و مراحل اجرایی طرح از جمله نصب کارت‎خوان، جمع آوری اطلاعات و صدور کارت، یک سال نگهداری، ایجاد مراکز امور مشترکین و خود راهبری سیستم را به عنوان پیمانکار و مجری طرح به این شرکت واگذار کرد.

اسلاید 5: مدل های تجاریOutsourceCrypto COProcessors and Security related IPsAsia’s Manufacturing ExcellenceAria, Middle East, India, Europe

اسلاید 6: آموزشتفریح واوقات فراغتبهداشت و درمانشناسه دولتی / گذرنامهحمل و نقلبانکداریارتباطات و مخابراتپرداخت های دیگر اعم از تلویزیون،ماهواره، محیط های edutainment و ...بازارهای کارت های هوشمند

اسلاید 7: چیپ کارت هوشمندبا حافظه رمزنگاری شده و ایمنشناسه دولتی، امور دادگاهی، سلامت الکترونیکی، حمل و نقل، محیط های edutainment و ...کارت هوشمند بر پایه پردازنده (CPU-based)شناسه امنیتی، بانکداری، امور ارتباطی و مخابراتی، دولت الکترونیکی، سلامت الکترونیکیبدون تماس (Contactless)حمل و نقل، شناسه های کنترل دستیابی، شناسه های کنترل امور و مرورسهام محصول اولیه

اسلاید 8: گذار ویفری (Wafer)سازنده کارتاپراتور سیستمکاربر نهایی (End User)ویفرماژولکارخانه سازنده ماژولطراحی I.C.سیستم عامل چیپکارت به همراه سرویس مورد نیازکارت هوشمندزنجیره تدارک کارت هوشمند

اسلاید 9: راهبرد تجاریراه حل های مبنی بر سیستم کارت هوشمندراه حل های مبنی بر کارت های چیپسازنده، ادغام کننده سیستم، برنامه نویسسازنده، ادغام کننده سیستم، اپراتور سیستماپراتور سیستم

اسلاید 10: هسته ها در تکنولوژی مالزی (My-MS) براساس IP8-Bit & 16-bit MCUMCU with Serial I/O, UARTMemory Mask ROM Series, OTP EPROM, Standard SRAM SeriesEmbedded Flash (0.25u)3-wire EEPROM, I2C EEPROM, EEPROM – Low VoltagePower ManagementVoltage Regulator, Detector, Negative Voltage Regulator Charge Pump DC-DC Converter, Serial InterfacesUART, U-WirePCI 2.2 compliant coreI2C, SPI, SCI, Serial Interface I/OISO 7816 Crypto-coprocessorsDES and 3DES with DPAAES1024 bit RSAECC Security Features & Anti SnoopingMemory Encryption/DecryptionBus ScramblerCyclic Redundancy Check (CRC)Voltage & Frequency SensorsSPA & DPA counter measuresSecurity optimized layout Analog Clock Generator & Phase Locked Loop (PLL)Random number generatorCMOS Charge pumps, CMOS High Voltage   Sense Amplifier

اسلاید 11: آنالیز ساختمانی و ساختاریامنیت تقاطعی با استفاده از Focus Ion Beamتوانمندیها برای آنالیز خرابی و نقصآنالیز محصول به صورت پیشرفته

اسلاید 12:

اسلاید 13: آیا می‌دانید زیر بنای تولید هر کارت هوشمند (مثل کارت سوخت) 150 میلیارد ریال هزینه دارد که البته بسته به تعداد، نوع و کاربرد آن این مبلغ تا یک هزار میلیارد ریال هم افزایش می‌یابد؟ توسعه هم زمان شهروند الكترونيك و نيروي انساني بر اساس هم افزایی و یکپارچگیهزینه یابی

اسلاید 14: ثمره های حاصلآیا می‌دانید 500 میلیون ریال برای تحقیق بر روی هر کدام از کارت‌های هوشمند هزینه می‌شود؟ آیا می‌دانید در یک اقدام ناهماهنگ سازمان‌های مختلف در کشورمان، هر یک به‌صورت جداگانه تصمیم به صدور یک کارت هوشمند برای ارایه خدمات الکترونیکی خود گرفته‌اند و این درحالی است که درجهان این کار به‌صورتی منسجم و در قالب یک کارت صورت می‌گیرد؟ آیا می‌دانید هر یک از سازمان‌های ما به چه تعداد کارت هوشمند نیازمندند؟ دولت الكترونيك، آموزش الكترونيك و تجارت الكترونيك!

اسلاید 15: ثمره های حاصل (ادامه)آیا می‌دانید صدور یک کارت هوشمند چندمنظوره می‌تواند موجب صرفه‌جویی چند صد میلیارد ریالی شده و همچنین مردم را از سردرگمی استفاده از کارت‌های هوشمند متعدد نجات می‌دهد؟آیا می‌دانید می‌توان در کشور به‌جای حداقل700 ملیون کارت متفاوت تک‌منظوره از 70 میلیون کارت هوشمند چندمنظوره ملی استفاده کرد؟

اسلاید 16: سرگذشت!کشورهای مختلفی مانند مالزی با پی‌ بردن به اهمیت کارت‌های هوشمند چندمنظوره آن را در دستور کار خود قرار داده و عملیاتی کرده‌اند. اما در ایران از تجربه‌های جهانی که توسط دیگران کسب شده اند، استفاده نمی شود و شاید به‌همین دلیل نیز این پروژه که از سال 83 آغاز شده تاکنون هنوز به پایان نرسیده و بی‌‌نتیجه مانده است و با شرایط موجود حتی آینده مشخصی نیز برای آن نمی‌توان در نظر گرفت.در حال حاضر استفاده از IT براي مردم ملموس نبوده و از نظر نيروي انساني كمبود متخصص در كشور احساس می شود.

اسلاید 17: تجربه کشور مالزيپروژة کارت هوشمند چندمنظوره دولتي مالزي، از جمله فعاليت‌هايي است که در چارچوب برنامه[13- MSE] اين کشور اجرا شده است. اين پروژه در سال 1999 آغاز شد و هدف اصلي آن ارائه ی يک کارت هوشمند چند‌منظوره براي کاربرد‌هاي بخش دولتي و خصوصي بود. دولت مالزي از اواخر سال 2001 توزيع اين کارت جديد را آغاز کرد و به تدريج تمامي شهروندان بالاي 12 سال در اين کشور داراي يک کارت هوشمند چند‌منظوره دولتي با نام MyKad خواهند بود.دولت مالزي براي اجراي اين پروژه با دو چالش اساسي مواجه بود: مشکلات فنيمسأله فرهنگ‌سازي و آمادگي مردم براي پذيرش اين نوع کارت جديد. براي غلبه بر اولين چالش، اجراي اين پروژه به کنسرسيومي بين‌المللي از شرکت‌هاي معتبر در اين زمينه سپرده شد و دستگاه‌هاي دولتي مرتبط نيز موظف به همکاري با اين کنسرسيوم شدند. در زمينة فرهنگ سازي نيز دولت مالزي برنامه‌هاي آموزشي متعددي را در مورد مزاياي کارت هوشمند چندمنظوره تهيه کرد و از طريق رسانه‌هاي جمعي به آموزش مردم پرداخت.

اسلاید 18: بازگشایی پروژه کارت هوشمند چندمنظورهوزارتخانه‌های اطلاعات، امور اقتصاد و دارایی، رفاه و تامین اجتماعی، بازرگانی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور خارجه و ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سازمان ثبت احوال کشور و نهاد ریاست‌جمهوری از جمله سازمان‌ها و نهادهای درگیر این پروژه هستند. براي رسيدن به استانداردهاي مشخص نياز به شبكه‌‏اي گسترده خواهيم داشت تا همه جا را پوشش دهد. با شبكه اينترنت ملي مي‌‏توان به امكانات وسيعي مانند كارت هوشمند دست يافت.

اسلاید 19: بازگشایی پروژه کارت هوشمند چندمنظوره (ادامه)نظر به اهمیت موضوع و کارکردهای کارت هوشمند از قبیل صرفه‌جویی سنگین اقتصادی و تسهیل قابل ملاحظه در زندگی روزمره مردم و ده‌ها مزایای دیگر، و همچنین پاسخ به پرسش‌های فوق و ده‌ها پرسش دیگر در این زمینه، بر آن شدم طی گزارشی با جمع‌‌آوری و ارایه چندین سند و گزارش تفصیلی از سازمان‌ها و نهادهای مختلف، به بازگشایی پروژه کارت هوشمند چندمنظوره در ایران پرداخته و آن را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهم.

اسلاید 20: کارت هوشمند چند منظوره چیست؟معرفی مشخصات فیزیکی، نحوه عملکرد، تفاوتشان با کارت هوشمند تک‌ منظورهکارت هوشمند یک صفحه پلاستیکی شبیه کارت‌های تلفن رایج است که حاوی یک میکروچیپ بوده و از قسمت‌های پردازشی و حافظه تشکیل شده است. حافظه این کارت‌ها بسته به نیاز و نوع کاربرد آن اندازه متفاوتی دارند و به‌همین دلیل پارامتر تعیین‌کننده‌ای در هزینه کارت محسوب می‌شوند.

اسلاید 21: تغییر یا ارتقای اطلاعات و نرم‌افزار بر روی کارت بدون تعویض سخت‌افزار آن یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های کارت هوشمند چندمنظوره نسبت به کارت‌های تک‌منظوره است. همین قابلیت باعث شده تا در هزینه تولید این کارت‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی شود. کارت هوشمند چند منظوره چیست؟ (ادامه)

اسلاید 22: ظهور کارت هوشمند و مشکلات آنشاید بتوان کارت پرداخت هزینه تلفن را اولین نوع کارت هوشمندی دانست که مورد استفاده قرار گرفت و در آن زمان تصور نمی‌شد روزی این نوع از کارت‌ها در زندگی انسان نفوذ کند و آن را تحت ‌تاثیر قرار دهد.اما هم‌زمان با پیشرفت فناوری اطلاعات، کاربردهای این نوع از کارت‌ها نیز گسترده‌تر شد که از آن نمونه می‌توان به کارت شناسایی الکترونیکی، گذرنامه الکترونیکی، گواهینامه رانندگی، کارت تحصیلی و غیره اشاره کرد.ولی پس از گذشت مدتی و به‌دلیل رویکرد غیرمتمرکز در توسعه IT و صدور کارت‌های متعدد از سوی سازمان‌های مختلف، مشکل افزونگی کارت خود را نمایان ساخت و مردم را دچار سردرگمی کرد که کشورهای جهان برای مقابله با این مشکل، اجرای نظام کارت چندمنظوره را در دستور کار خود قرار دادند.

اسلاید 23: 83، سال کارت هوشمند در ایران بحث کارت هوشمند سال 83 در کشور ما به اوج خود رسید و سازمان‌های مختلف از قبیل گمرک، بیمه و نفت اقدام به برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری این نوع از کارت‌ها کردند که کسب مقام چهارمی آسیا برای طرح کارت هوشمند گمرک ایران در مهرماه، اعلام برنده مناقصه کارت هوشمند بنزین در مردادماه و تهیه کارت هوشمند درمان فرهنگیان در آذرماه آن سال از بارزترین این تلاش‌ها بود. درست در همین سال نیز دولتمردان کشورمان با توجه به تکالیف قانون برنامه چهارم توسعه کشور مبنی بر به‌کارگیری ICT برای بهبود کمی و کیفی ارایه خدمات به شهروندان و فراهم ساختن زمینه‌های اجرای قانون تجارت الکترونیکی به فکر تدوین سند کارت هوشمند چندمنظوره ملی افتادند.

اسلاید 24: پیش‌نویس سند «کارت نسیم»«کارت نسیم» نامی است که در این سند به کارت‌ هوشمند چندمنظوره داده شد، که از حروف اول نام معادل انگلیسی آن (National Smart Identification Module) اقتباس شده است. در این سند نقاط ضعف، قدرت، تهدیدها و فرصت‌های پیش‌ روی عملیاتی کردن این پروژه مورد بررسی قرار گرفته است.آشنایی مردم با انواع کارت‌ها، وجود صنایع الکترونیکی سازنده کارت‌های هوشمند پیشرفته و بنیه علمی کشور در تحقیقات صنایع میکروالکترونیک به‌عنوان نقاط قوت این پروژه و در مقابل کمبود مراکز داده، عدم وجود زیرساخت ارتباطی و دسترسی مناسب و قابل اطمینان و همچنین عدم وجود قوانین و مقررات لازم به‌عنوان نقاط ضعف آن مطرح شده است.همچنین در این سند از شروع اقدامات اجرایی تعدادی از پروژه‌ها و عدم هماهنگی میان آن‌ها و محدودیت در ورود فناوری به‌علت تحریم از جمله تهدیدهای پیش‌ روی این پروژه یاد شده است.

اسلاید 25: بازیگران کارت‌هوشمندطبق این سند شورای هماهنگی متشکل از وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت بازرگانی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور خارجه، نهاد ریاست‌جمهوری، سازمان مدیریت و سازمان ثبت‌ احوال که وظیفه سیاست‌گذاری کلان در امور مرتبط با کارت نسیم را در سطح ملی خواهند داشت، تشکیل خواهد شد.

اسلاید 26: اطلاعات موجود روی کارت‌ نسیم براساس پیش‌نویس سند «کارت هوشمند چندمنظوره» اطلاعاتی که باید بر روی این کارت قرار گیرد به دو گروه قابل مشاهده و الکترنیکی تقسیم شده است:نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، تاریخ و محل تولد، جنسیت، کد ملی، ملیت، نمونه امضا، اداره صادرکننده، عکس شهروند و اطلاعات فوریت‌های پزشکی از جمله اطلاعاتی قابل مشاهده و پیش‌بینی شده روی کارت‌ نسیم خواهد بود.اما از اطلاعاتی که به‌صورت الکترونیکی بر روی این کارت درج خواهد شد می‌توان به آدرس محل سکونت به همراه کدپستی 10 رقمی، گواهی لازم جهت شناسایی هویت، امضای الکترونیکی و عملیات رمزنگاری عکس (Steganography) و همچنین اثر انگشت شهروند، اشاره کرد.

اسلاید 27: کارت‌هوشمند چندمنظوره «کارت هوشمند چندمنظوره ملی» ابزاری است که از طریق آن امکان شناسایی یک شهروند چه در دنیای واقعی و چه در فضای دیجیتالی به‌طور هم‌زمان برای بخش‌های مختلف جامعه شامل دولت، موسسات، نهادها و امکان مختلف و بخش خصوصی امکان‌پذیر می‌شود، بنابراین شهروندان از حمل سایر کارت‌ها و مدارک موجود مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و موارد مشابه بی‌نیاز خواهند شد.بر این اساس هرگونه سازمان، نهاد، موسسه و یا شرکتی که به‌نحوی در امور مختلف نیاز به شناسنایی هویت شهروندان دارد، چه به‌عنوان مراجعه‌کننده، چه به‌عنوان کارمند و چه به‌عنوان مشتری می‌تواند از آن بهره‌برداری کند.

اسلاید 28: خصوصیات و مزایای کارت هوشمند سوختکارت‎های مغناطیسی همچون کارت‎های اعتباری بانکی تنهاحاوی تک اطلاعاتی به نام شماره رمز 4 رقمی است، این کارت‎ها پس از قرار گرفتن در کارت خوان یا سیستم خودپرداز از طریق سیستم online به سرور بانک مربوطه متصل می‎شوند. بقيه اطلاعات از جمله نام دارنده حساب بانکی، میزان موجودی، مانده حساب وغیره از طریق سرور منتقل می‎شود.

اسلاید 29: خصوصیات و مزایای کارت هوشمند سوخت (ادامه)اما کارت هوشمند به علت دارا بودن قابلیت‎های بالا علاوه بر سیستم online قادر به استفاده از سیستم Offline نیز هست چرا که اطلاعات به طور کامل بر روی خود کارت درج می‎شود.به علت نبود بسترهای مخابراتی و براساس تجربیات، به خصوص 5 سال تجربه بهره‎برداری از این سیستم در زاهدان، سیستم Offline برای کارت هوشمند سوخت برگزیده شد.اگر دارنده کارت اعتباری بانکی در زمان معین به علت ایراد در برقراری ارتباط با سرور بانک قادر به استفاده از ATM نباشد، می‎تواند به ATM دیگر مراجعه کند، اما بروز چنین مشکلی در مورد خودروها باعث ایجاد صف‎های طویل شده و عملا سیستم سوختگیری را مختل می‎کند.

اسلاید 30: خصوصیات و مزایای کارت هوشمند سوخت (ادامه)کارت‎های هوشمند قادرند تمام اطلاعات از جمله نام مالک، شماره خودرو، آخرین میزان سوختگیری، زمان دقیق و جایگاه آن را در خودنگهداری کنند.به این ترتیب در صورت قطع ارتباط جایگاه با مرکز یا حتی در صورت قطع شبکه مخابراتی، دارندگان کارت هوشمند سوخت خواهند توانست براحتی از خدمات آن استفاده کنند.

اسلاید 31: خصوصیات و مزایای کارت هوشمند سوخت (ادامه)اطلاعات جایگاه‎ها 3 بار در شبانه‎روز یا به عبارت دیگر هر 8 ساعت یک بار به ایستگاه‎های میانی و از آنجا به مرکز شبکه در تهران منتقل شده و در یک پایانه اطلاعاتی ثبت و ضبط می‎شود.

اسلاید 32: خصوصیات و مزایای کارت هوشمند سوخت (ادامه)به عبارت دیگر اطلاعات از کارت خوان نصب شده روی تلمبه به کامپیوتر مسئول جایگاه و از آنجا به سرور مرکز منتقل می‎شود. به این معنی که کارت خوان و کارت هوشمند می‎توانند به صورت مستقل از شبکه ارتباطی جایگاه منطقه یا حتی کشور کار کنند.این کارت خوان‎ها روی خود تلمبه نصب می‎شود، در واقع هر تلمبه مجهز به 2 کارت خوان در طرفین است به طوری که خودروها می‎توانند در 2 طرف تلمبه از آنها استفاده کنند.

اسلاید 33: نحوه تامین اعتبار کارت هوشمند سوختراهبرد اول یا credit، بانک با اعتماد به مشتری خود در ابتدای ماه اعتباری معین به دارنده کارت هوشمند تخصیص می‎دهد و متقاضی نیز تا پایان ماه بدهی خود را به بانک عودت می‎دهد.راهبرد دوم یا debit، دارنده یا متقاضی کارت هوشمند به بانک مراجعه کرده و اعتبار مورد نیاز برای کارت را واریز می‎کند.قانون، کارت هوشمند را برای سوختگیری خودروها الزامی کرده است، اما برای پرداخت الکترونیکی وجه، الزامی وجود ندارد.بنابراین بانک‎ها با اختصاص سود روزشمار یا اهدای جوایز از طریق قرعه‎کشی می‎توانند دارندگان کارت را به پرداخت الکترونیکی بهای فرآورده سوختی ترغیب کنند.در این راستا و برای ورود کارت هوشمند به شبکه بانکی کشور پیمانکار در راستای تعهدات خود با چند بانک وارد مذاکره شده که مذاکره با بانک ملت نهایی شده است.

اسلاید 34: ‎فناوریهای جدید عاملی برای حل مشکلاتپرداخت الكترونيكي بهای فرآورده‎های سوختی محسنات و مزایای قابل توجهی به همراه دارد که به اختصار به چند مورد از آنها اشاره می‎شود.

اسلاید 35: 1- کاهش فرسایش اسکناسچاپ اسکناس برای بانک مرکزی ارزبری و هزینه ریالی سنگینی به همراه دارد. با علم به این مطلب و این که بیشترین میزان فرسودگی اسکناس در جایگاه‎های سوختگیری صورت می‎گیرد، ورود کارت هوشمند سوخت (با قابلیت پرداخت پول) باعث کاهش قابل توجه فرسودگی اسکناس و در نتیجه کاهش هزینه‎های کمرشکن چاپ آن می‎شود.

اسلاید 36:

اسلاید 37: 2- افزایش امنیت جایگاهبا رشد صعودی تولید خودرو در سالهای اخیر و در نتیجه افزایش تعداد دارندگان خودرو و مراجعان به جایگاه‎ها و همچنین افزایش همه ساله قیمت بنزین و سایر فرآورده‎های سوختی (به غیر از سال 84) روزانه بر میزان نقدینگی جمع شده در جایگاه‎ها به طور قابل توجهی افزوده است به طوری که خودروهای مجهز انتقال اسکناس بانک‎ها، برای جمع آوری درآمد روزانه به جایگاه‎ها مراجعه می‎کنند؛همین امر باعث شده، ضریب امنیت جایگاه‎ها بشدت کاهش یابد، بنابراین با استفاده از کارت هوشمند امنیت جایگاه‎های سوختگیری نیز تامین خواهد شد.

اسلاید 38: 3- فراگیری فرهنگ ICT و تجارت الکترونیکیدر حال حاضر استفاده از کارت‎های اعتباری تنها مختص به کارت بانک‎ها شده است، بنابراین تنها قشر خاصی از جامعه از این روش نوین داد و ستد استفاده می‎کنند و تنها دارندگان حساب‎های بانکی با این مفهوم آشنا هستند آن هم در قالبی بسیار محدود؛اما دارندگان خودرو قشر وسیعی از جامعه و از هر طبقه اجتماعی هستند. بنابراین با پرداخت الکترونیکي بهای بنزین، تعداد افرادی که با مفهوم تجارت الکترونیکی و مزایای آن آشنا می‎شوند، افزایش می‎یابند.براساس قراردادی که با پیمانکار طرح بسته شده است در مرحله اول 10 میلیون کارت هوشمند سوخت صادر مي شود که این رقم در مراحل بعدی افزایش خواهد یافت.

اسلاید 39: 4- ایجاد بانک اطلاعاتی، پس پرده بهداشت عمومیاسکناس یکی از عمده‎ترین ناقلان بیماری‎های مسری است که با کاهش دست به دست شدن آن کمک شایانی نیز به بهداشت عمومی خواهد شد. اما مهمترین دلیل و رهاورد صدور کارت هوشمند ایجاد بانک اطلاعاتی بسیار گسترده است.در حال حاضر آمار دقیقی از تعدادخودروهای در حال تردد، میزان مصرف سوخت آنها نسبت به میزان مسافت طی شده و میزان تجمع خودروها وجود ندارد.

اسلاید 40: پیامدهای کارت هوشمندپس از اعلام نیروی انتظامی مبنی بر صدور کارت خودرو و گواهینامه هوشمند پس از یکسری مذاکرات در اینباره قرار شد کارت خودرو و کارت بنزین در یک کارت واحد ادغام شود، به این ترتیب اعتبار کارت بنزین نیز افزایش می‎یابد. این طرح در فاز دوم با صدور کارت هوشمند خودرو به مرحله اجرا در می‎آید.از طرف دیگر کارت هوشمند سوخت در پیگیری سرقت‎های خودرو نقش مهمی ایفا می‎کند چرا که سارقان برای سوختگیری خودرو سرقتی در جایگاه‎های سوخت با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

اسلاید 41: پیامدهای کارت هوشمند (ادامه)با صدور کارت هوشمند حتی تعداد خودروهایی که در شهرهایی غیر از شهر محل صدور پلاک در حال تردد هستند، به صورت دقیق قابل آمارگیری است.می‎توان محاسبه کرد خودرویی خاص در سال چه میزان بنزین مصرف می‎کند، بنابراین می‎توان گفت ایجاد بانک اطلاعاتی بسیار دقیق مهمترین هدف صدور کارت هوشمند بنزین است. به تعریفی دیگر با توسل به اطلاعات جمع آوری شده می‎توان سیاست‎های جدی‎تری اتخاذ کرد. اگرچه با قابلیت‎های بالای آن می‎توان کاربردهای دیگری نیز تعریف کرد.

اسلاید 42: مفقود شدن کارت و راه حلدر صورت مفقود شدن یا سرقت کارت هوشمند با مراجعه مالک خودرو بهمراه کارت به مراکز امور مشترکین که تاسیس آنها از جمله تعهدات پیمانکار طرح است، شماره کارت در لیست سیاه قرار می‎گیرد و حداکثر ظرف 24 ساعت، سوختگیری از طریق آن غیرممکن خواهد شد.برای دارنده کارت نیز مجددا کارت هوشمند سوخت صادر خواهد شد. که با شرایط فیزیکی موجود در رابطه به کارتها این روند بسیار کند انجام می گردد.

اسلاید 43: کارت هوشمند بنزین یا کنتور الکترونیکی مصرف سوختدر زمینه قاچاق سوخت نیز کارت هوشمند به مانعی بازدارنده تبدیل شد. چرا که اگر خودرویی در بازه زمانی معین بیش از حد متعارف از کارت هوشمند استفاده کرده و سوختگیری کند از طریق این کارت تحت پیگرد قرار مي گيرد.در واقع و به تعبیری درست‎تر می‎توان گفت همانگونه که برای مصرف آب و برق کنتوری تعبیه می‎شود، کارت هوشمند سوخت نیز کنتور الکترونیکی مصرف سوخت است.

اسلاید 44: شناسنامه سلامت برای مستمری بگیران سالمندگروه استان ها؛ طرح صدور شناسنامه سلامت مستمری بگیران بالای 60 سال سازمان تامین اجتماعی در استان ها جهت بهبود و ساماندهی بخش درمان سرپایی تدوین و اجرا شده است.به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی، طی این طرح سالمندان بالای 60 سال که به درمان مستمر نیاز دارند، صاحب دفترچه ای می شوند که در آن سوابق بیماری و زمان درمان مربوط به صورت تدوین شده درج می شود.تلاش برای ایجاد یک مکانیزم اطلاعاتی جامع درمانی برای بیماران در بخش های مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته تا مقدمه صدور کارت هوشمند برای بیماران فراهم شود (پروژه بیمارستان منسجم).

اسلاید 45: خدمات قابل ارائه بر روي كارت هوشمند مليكارت شناسايي ملي،‌‏كارت هوشمند كالابرگ ، كارت هوشمند رفاه، كارت هوشمند سلامت، كارت هوشمند دانشجويي،انجام تعاملات بانکی،پرداخت عوارض بزرگراها،كارت هوشمند شیر،كارت هوشمند مالکیت،كارت هوشمند ورزشكاران،كارت هوشمند بازنشستگان،كارت گردشگري، ‌‏كارت هوشمند دانش آموزي، ‌‏كميته امداد، گواهينامه و گذرنامه،کارت کیف پول الکترونیکی،كارت هوشمند مدارک و عناوین شغلی و تحصیلی

اسلاید 46: مشکلات!«نصب کارت خوان هوشمند، در پمپ های بنزین غیراستاندارد بود و مجریان طرح کارت هوشمند سوخت باید مسوولیت انفجار پمپ بنزین های کشور را بپذیرند.» ((اتفاقی که در پمپ بنزین شوش دانیال رخ داد، خسارت جانی در پی نداشت اما اگر این حادثه در یکی از جایگاه های پایتخت تکرار شود، ابعاد فاجعه قابل اندازه گیری نیست چرا که هر جایگاه در تهران به طور متوسط یکصد و پنجاه هزار لیتر عرضه می کند و انرژی و گازی که از این میزان بنزین متصاعد می شود، چشمگیر است.))(( سیستم تلمبه و سوخت رسانی در پمپ بنزین ها مربوط به نیم قرن پیش است که یک دستگاه مدل 2006 به این سیستم فرسوده تحمیل شده، لذا از مبانی Quality Assurance سیستم کارت هوشمند بنزین در حالت فعلی بسیار ضعیف و غیراستاندارد می باشد.))

اسلاید 47: کارت هوشمند یا کیف پول الکترونیکیبرخلاف بسیاری از کارت‌های تک منظوره‌ي پیش پرداخت شده (همانند کارت‌های تلفن)، محصولات پول الکترونیکی به این منظور طراحی و تولید می شوند که مورد استفاده‌ي عموم واقع شوند و وسایل چند منظوره ای برای پرداخت محسوب مي‌شوند. پول الکترونیکی هم کارت‌های پیش پرداخت شده (گاهی اوقات کارت هوشمند یا کیف پول الکترونیکی نامیده می شود) و هم محصولات نرم‌افزاری پیش پرداخت شده را که از شبکه های کامپیوتری نظیر اینترنت استفاده می کنند (بعضاً به عنوان پول نقد الکترونیکی هم نامیده می شوند) شامل می شود. رايج‌ترین محصولات، محصولات مبتنی بر کارت هستند. صنایع پیشرو در این زمینه، Mondex و Visa هستند.اما امروزه طیف وسیعی از این محصولات به عموم عرضه شده اند، از قبیل Cybercash، Paypal-Proton، E-Money و غیره.

اسلاید 48: ویژگی‌های کلیدی پول الکترونیکیویژگی‌های اصلی پول الکترونیکی عبارتند از : 1. مقدار بر روی وسیله ای الکترونیکی و به صورت الکترونیکی ذخیره می شود. محصولات گوناگون از لحاظ اجرای تکنیکی متفاوت هستند.پول الکترونیکی مبتنی بر کارتمشکلات امنیتیپول الکترونیکی مبتنی بر نرم افزارمشکلات امنیتیبررسی Latencyبررسی ضریب نامیزان

اسلاید 49: 2. انتقال مقدار امکان مستقیم موازنه ی الکترونیکیشرایط غیر مستقیم موازنه ی الکترونیکی3. قابلیت انتقالثبت و ضبط کردن سابقهثبت در شخص ثالث و بازیابی از طریق اپراتورویژگی‌های کلیدی پول الکترونیکی (ادامه)

اسلاید 50: ویژگی‌های کلیدی پول الکترونیکی (ادامه)4. تعداد گره های موجود در گراف وزنی معلاملات الکترونیکی در مقابل معاملات قراردادیصادر کننده ارزش پول الکترونیکاپراتور شبکهفروشنده سخت افزار و نرم افزارانتقال دهنده هاتسویه کننده هاصادر کننده ها5. موانع مشکل سازموانع فنیاشتباهات انسانی

اسلاید 51: مسايل حقوقی در صدور واستفاده از پول الکترونیکی1- امنیت مسايل امنیتی یکی از نکات اصلی و مورد توجه هر شخصی چه در درون و چه بیرون صنعت بانکداری است. پول الکترونیکی خطرات امنیتی را افزایش می دهد و محیطی را که پیش از این ایزوله و امن بوده است بالقوه باز و دارای ریسک می کند. نفوذ‌های امنیتی می‌توانند در ارتباطات و (سطوح) مصرف کننده، تاجر یا صادر کننده اتفاق بیفتد و همچنین تلاش‌هایی برای دزدیدن ابزار و وسایل (الکترونیکی) تاجر یا مصرف کننده به منظور درست کردن ابزار و وسایل جعلی را در برمی گیرد (تصاویر ضمیمه شده در پیوست 1 از کارگاه عملی این جلسه).تغییر پیام مبادله شدهاز هم گسیختگیقطع سیستمDisaster Recovery ؟

اسلاید 52:  امنیتنفوذ های امنیتی را می توان به سه دسته‌ي اصلی تقسیم نمود: 1- نفوذهایی با قصد مجرمانه جدی (نظیر تقلب، دزدی اطلاعات مالی یا تجاری حساس- نمونه: تصاویر در پیوست 2)،2- نفوذ توسط هکرها (به عنوان مثال، قطع سرویس‌ها که باعث از کار افتادن سرورها شود)،3- وجود نقص در طراحی سیستم که منتهی به نفوذ امنیتی شود (به عنوان مثال، استفاده کننده‌ واقعی را قادر سازیم که به حساب استفاده کننده‌ي دیگر معامله کند).

اسلاید 53:  امنیت (ادامه)سطوح امنیت مناسب برای تراکنش پول الکترونیکی:- محدود كردن دسترسی به سیستم به استفاده کنندگان مجاز (Authorization).- کنترل و تصدیق هویت و مجوز طرفین براي مطمئن شدن از اينکه آيا معاملات انجام شده از طریق اینترنت داراي قابليت اجرايي هستند و يا خير (Authentication).- حفظ محرمانه بودن اطلاعات هنگامی که از فراز شبکه های ارتباطی عبور می کنند (Privacy).- اطمينان از اين مطلب که در هنگام انتقال از طریق شبکه، اطلاعات به نحو اتفاقی و یا متقلبانه دچار تغییر نگشته اند (Integrity).- ممنوع (وغیر ممکن) كردن دسترسی غیر مجاز به سیستم‌ها و پایگاه داده‌ي مرکزی بانک (Chaining، Peer V&V و غیره).

اسلاید 54:  امنیت (ادامه) استفاده از تمامي ابزارهاي امنیتی می تواند امنیتی را فراهم آورد که با آن چیزی که در معاملات مادی و فیزیکی پیشنهاد و ارايه می شود، قابل مقایسه است و البته مؤثر بودن چنین ابزاری تا حد زیادی بستگی به طراحی درست و صحیح سیستم و همچنین تنظیم و پیش بینی یک سری از سیاست‌ها و روش‌هایی است که به نحوي جدي اجرا می شوند. توسعه‌ي مداوم تکنولوژی امنیت مستلزم به روز کردن معیارها و ابزارهای امنیتی براساس پیشرفت‌های موجود است تا در مقابل تهدیدهای جدید برای سیستم های موجود نیز پاسخ‌گو و مؤثر باشد. بنابراین بانک‌ها باید مشتریان خود را مطمئن سازند که ابزار و وسایل خود را با چنین بهبودهایی بر یک مبنای دايمی، هماهنگ و منطبق ساخته اند. اگر آنان چنین نکنند، ابزارها و معیارهای امنیتی می توانند به سرعت غیر قابل استفاده گردند و چنانچه رخنه های امنیتی از این مسئله (منطبق نبودن با پیشرفت های جدید) ناشی شود، نه تنها بانک‌ها را با ضرر و زیان مادی مواجه می کند، بلکه اعتماد و اطمینان مشتریان را نيز از بین می برد.

اسلاید 55: مسايل حقوقی در صدور واستفاده از پول الکترونیکی (ادامه)2- حریم خصوصی عمل درست و بدون نقص مستلزم داشتن توانایی لازم برای پیگیری و احراز این مسئله است که مبادله‌ي صحیح به وقوع پیوسته و به این اطمینان دست یابند که تنها اشخاص مجاز (که هویت آن‌ها تصدیق شده) در این مبادله دخیل هستند و آن‌ها نیز فقط مواردی را مبادله نموده اند که برای انجام آن مجاز بوده اند. اما مصرف کنندگان ممکن است از این هراس داشته باشند که اطلاعات مربوط به امور مالی، اعتبار و مخارج آن‌ها (که از معاملات یا محصولات پول الکترونیکی ناشی می شود) بتواند بدون اطلاع و یا اجازه‌ي آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد و این هراس بسیار گسترده و شدید خواهد شد هنگامی که استفاده از بانکداری الکترونیک و پول الکترونیکی شایع تر شود. با رشد پول الکترونیکی، شیوع جرايمی که با ذخیره سازی و انتقال اطلاعات مشتریان، همراه بوده و سروکار دارد، محتمل است. بنابراین بسیاری از طرفین، متقاضی انجام معاملات بی نام هستند، اما پذيرش این مسئله نیز به صورت گسترده به دليل ملاحظات امنیتی و همچنین پول‌شویی، مشکل است. برای دستیابی به این اطمینان، همه‌ي شرکای سیستم (نظیر بانک‌ها، دیگر صادر کنندگان پول الکترونیکی، مصرف کننده و تاجر) باید اطلاعات معین و مشترکی را درباره‌ي قواعد حاکم بر استفاده از محصولات پول الکترونیکی داشته باشند. مصرف کننده باید تضمین کند (و همچنین اطمینان داشته باشد) که اطلاعات مبادله شده تنها به طرف‌هایی که مجاز به دریافت آن بوده و آن‌ هم فقط تا حدی که مجاز به دریافت اطلاعات بوده اند، منتقل شده است.

اسلاید 56: مسايل حقوقی در صدور واستفاده از پول الکترونیکی (ادامه)3- ریسک‌های قانونی و حقوقی پول‌شوییافشای اطلاعات مشتریحمایت از حریم خصوصی

اسلاید 57: ریسک‌های قانونی و حقوقی (ادامه)مسايل حقوق و قانونی در تنظیم قواعد پول الکترونیکی بانک مرکزی به طور سنتی چهار وظیفه را به عهده دارد. -        سیاست‌های پولی را مدیریت می کند -        بر سیستم پرداخت نظارت می کند -        مقررات را تنظیم و منتشر می کند -        (و در بسیاری از کشورها) بر سیستم بانکداری نظارت می کند هر یک از این نقش‌ها با توسعه و پیشرفت پول الکترونیکی تا حدی تحت تأثیر قرار گرفته اند. کارکرد نظارت بانک مرکزی بر سیستم پرداخت و ریسک‌های مالی ممکن (در این زمینه) با پول الکترونیکی از بین می رود. به علاوه پول الکترونیکی به طور بالقوه می تواند تأثیر زیادی بر تقاضای سیاست‌های پولی و همچنین بر ترکیب این سیاست‌ها داشته باشد . مهمترین اثر توسعه و پیشرفت پول الکترونیکی عبارت است از کاهش تقاضا برای پول نقد. جریان پول نقد اهرمی است که بانک مرکزی به واسطه‌ي آن می تواند پول و همچنین اعتبار بانک‌های خصوصی را کنترل کرده و از اینرو نوعی دوام و ثبات پولی را مهیا و تضمین کند. یک جانشین گسترده و قوی برای پول نقد می‌تواند روش‌های اجرایی بانک مرکزی برای  تنظیم بازار پول و نرخ بهره را پیچیده گرداند. از طرف دیگر با معاملات پول الکترونیکی تمام فرآیند کلرینک(تسویه‌ي بانکی) می تواند در عرض چند ثانیه انجام شود و البته چنین سرعت و شتابی در انجام جریان امور به افزایش حجم پول منتهی می شود که جریان پول افزایش یافته، می تواند به افزایش تورم منتهی شود.

اسلاید 58: ریسک‌های قانونی و حقوقی (ادامه)چه کسی می تواند محصولات پول الکترونیکی را صادر و توزیع کند: چند نوع از صادر کنندگان (پول الکترونیکی) وجود دارند: بانک‌ها ، مؤسسات مالی غیر بانکی و مؤسسات غیر مالی. جامعه‌ي اروپا هدف خود را در این زمینه چنین اعلام نموده است: از طرفي ثبات و بی عیب و نقص بودن صادر کننده و از طرف دیگر اطمینان از اینکه قصور یک صادر کننده نمی تواند به طور عمده بر توسعه و پیشرفت چنین وسیله‌ي پرداختی تأثیر داشته باشد. لذا چارچوب پیشنهادی متناسب با ماهیت خاص خدمات پول الکترونیکی به این منظور طراحی شده اند که بازیگران جدید نیز در این عرصه وارد شوند. برخی کشورها همانند ایالات متحده و هنگ کنگ به مؤسسات خصوصی نیز اجازه‌ي صدور و انتشار پول الکترونیکی را می دهند و در بسیاری کشورها فقط به مؤسسات دولتی اجازه‌ي تولید و توزیع پول الکترونیکی داده می شود و در عین حال مؤسسات خصوصی می توانند محصولات و پول‌های جایگزین همانند چک مسافرتي صادر و توزیع کنند. در هر کشوری اگر صدور پول الکترونیکی فقط توسط بانک‌ها مجاز دانسته شود، مقررات تنظیم کننده ای که قبلاً وجود داشته است، می تواند برای تحت پوشش قرار دادن محصولات جدید، بسط داده و هماهنگ شوند، اما رقابت و ابداع محدود خواهد شد. چنانچه تعداد بیشتری از مؤسسات (دولتی و غیردولتی) بتوانند به عنوان صادر کننده‌ي  پول الکترونیکی عمل کنند، وجود رقابت (و ابداع بیشتر) منافع زیادی را در برخواهد داشت ولی در عین حال یک سلسله از موضوعات تنظیم کننده، حل نشده باقی خواهند ماند. بنابراین مهم نیست که آیا صدور پول الکترونیکی باید به بانک‌ها محدود شود و یا خیر بلکه مهم این است که صدور پول الکترونیکی مي‌باید قانونمند و منظم باشد. و صادر کننده باید مدیریت ریسک قابل ملاحظه‌ای داشته باشد که مستلزم نظارت بانک مرکزی است و البته فقط مشخص نمودن اینکه چه کسی می تواند پول الکترونیکی را صادر کند، مسئله‌ي اساسی نیست بلکه مشخص نمودن انواع پول الکترونیکی که می تواند صادر و توزیع شود نیز مهم است .

اسلاید 59: تسویه‌ي بانکی و موضوعات ثبات و امنیتانواع مختلف پول الکترونیکی نیاز به فرآیند تسویه‌ي درون سازمانی دارند. صادرکننده باید موازنه‌اي مناسب بین پول الکترونیکی و پشتوانه‌ي ذخیره شده ایجاد کند، اما اگر به طور اتفاقی تقاضای باز خرید پول الکترونیکی افزایش یابد، ممکن است مشکلي جدی برای صادر کننده ایجاد شود و اگر مردم مشکلات تسویه پذیری را درك كنند، ممکن است اقبالي عمومی برای باز پس گرفتن سپرده ها و یا باز خرید پول الکترونیکی پیش آید. کوتاهی در پاسخ‌گویی به موقع تقاضاهای باز خرید، می تواند به کاهش اعتبار و همچنین ورود لطمه به شهرت (صادر کننده) منتهی شود.

اسلاید 60: استفاده‌ي غیر صحیح از پول الکترونیکیاستفاده‌ي غیر صحیحی که در مورد پول نقد وجود دارد، می تواند در مورد پول الکترونیکی نيز تکرار شده و شامل استفاده های ممنوع و نامشروع مانند معاملات بازار سیاه و معاملات غیر قانونی می‌شود. بنابراین ممکن است زمان مناسب، دقت لازم و منابع کافی احتیاج باشد تا چنین تهدیدهای جدی همانند فریب و حیله، تقلب، اختلاس و پولشویی را کنترل کند. مضاف بر این بسیاری از ویژگی‌های مرتبط با امنیت پول الکترونیکی می تواند جذابیت آن را برای پولشویی و دیگر فعالیت‌های مجرمانه افزایش دهد.

اسلاید 61: استفاده‌ي غیر صحیح از پول الکترونیکی (ادامه)استفاده از پول الکترونیکی برای مقاصد مجرمانه به موارد زیر بستگی دارد: محدوده ای که پول الکترونیکی بدون فعل و انفعال مستقیم با سیستم اپراتور، می تواند منتقل شود حداکثر میزان پول الکترونیکی که می تواند بر روی دستگاه (یا تجهیزات مخصوص بدان) نگهداری و ذخیره شود صلاحیت و توانایی دستگاه و سیستم برای نگهداری سوابق سهولت عبور و حرکت پول الکترونیکی از فراز مرزهای جغرافیایی برخی بر این اعتقادند که منافع و فعالیت‌های دولت‌ها برای مقابله با پولشویی مستقیماً با منافع و فعالیت‌های اشخاصي که در جست‌وجوی توسعه و افزایش تجارت و پول الکترونیکی دیجیتالی بی نام هستند تعارض داشته و مخالف است.

اسلاید 62: استفاده‌ي غیر صحیح از پول الکترونیکی (ادامه)امروزه بسیاری از کشورها مقررات پولشویی را وضع کرده اند و رعایت این مقررات مستلزم آن است که نهادها و مؤسسات مالی ، مشتریان خود را بشناسند که در بردارنده‌ي منبعي از حساب‌های بی نام ( گمنام ) است و همچنین باید معاملات مشکوک را گزارش كنند. کمیته‌ي اقتصادی و اجتماعی شورای اروپا معتقد است که مي‌باید مقررات جداگانه ای برای پول الکترونیکی مبنی بر کارت هوشمند و پول الکترونیکی مبنی بر نرم افزار ، تنظیم و وضع شود و این مسئله بدین خاطر است که در پول الکترونیکی مبتنی بر نرم افزار به دلیل امکان مبادله و انتقال مبالغ زیاد ( به هر میزان که باشد ) از آن برای پولشویی و کلاهبرداری استفاده می شود، در حالی‌که معاملات کوچک از طریق کارت‌های پیش پرداخت انجام می شوند. اين کمیته پیشنهاد كرده که باید مقررات بسیار دقیق‌تر و سخت تری نسبت به پول الکترنیکی مبنی بر نرم افزار اعمال شود. به علاوه از آنجايی‌که اطلاعات الکترونیکی در اینترنت بدون توجه به مرزهای جغرافیایی ، مبادله می شوند لذا انجام درست و صحیح این امر مستلزم همکاری مقامات کشورهای مختلف و همکاری بین المللی است

اسلاید 63: مشکلات کارتهای هوشمند در ایران کارت‌های مغناطیسی از نظر بحث امنیت جواب‌گو نیستند. کارت‌های هوشمند هم به خاطر انحصاری فناوري‌شان در دست شرکت‌هایی که ما مشکل تحریم را با آنها داریم، امکان استفاده از امكانات موجود دنيا را در اين زمينه به ما نمي‌دهد.

اسلاید 64: مشکلات تاخیر اجراییدر مورد ویزا و مسترکارت، امکان صدور براي بانك‌هاي ايران وجود ندارد و متاسفانه ساير کارهایی که در بانک‌های ما تا به حال انجام شده، بیشتر کارهایی بوده که یک دیدگاه‌های سلیقه‌ای و بومی شده در آن به كار گرفته شده‌‌است.

اسلاید 65: استاندارد تبادل و ثبت3 الی 4 نوع کارت موجود، هیچ کدام در بانک‌های دیگر پذیرفته نمی شوند.روند ایران چکمرکز شتابکارت های مغناطیسیسیستم های ATMسیستم های POSبستر Visa و Master

اسلاید 66: توسعهبستر پذیرش کار در فروشگاه‌هاکمتر 10 هزار پایانه ی فروشگاهی موجود است.انگیزه و سرمایه گذاری300 هزار پایانه تخمینیپیکربندی سوئیچ هایی برای مبادلات اختصاصیبرقراری ارتباط با سوئیچ های شبکه شتابمسئله Performanceتونل های موجود: VPN IPSec، 3DESنقطه نهایی: Ct-M Cryptomap

اسلاید 67: توسعه و مشکلات (ادامه)استانداردهای کارت اعتباری (Credit Card)کارت های داخلیرایان کارتثمین کارتکارت هوشمند بانک ملتکارت هوشمند بانک کشاورزیسنکرون کارتهاالگوی مرکزیبروز رسانی الگو (بواسطه Interfacing)

اسلاید 68: كليه كارت‌هاي اعتباري و نقدي خاورميانه و آفريقا در انتهاي سال 2004 به 50 ميليون عدد رسيد. عمده اين كارت‌ها متعلق به ويزا و مستركارت است كه بالغ بر 98 درصد از كل مي‌شود. كشور تركيه را ديگر براي مقايسه ذكر نمي‌كنيم. هم از اين جهت كه در اين زمينه با كشورهاي اروپايي مقايسه مي‌شود و از بسياري از آنها هم جلوتر است، هم از اين جهت كه به دلخواه خود و كمي هم بطور جغرافيايي اروپايي حساب مي‌شود. اما وضع خاور ميانه‌اي‌ها با توجه به جمعيت كم و دلارهاي مفتي كه از نفت خدادادي و سرسپردگي آمريكا و انگليس بدست مي‌آورند، چندان بد نيست. جدول 1 آمار 10 كشور اول خاورميانه را براي كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت در سال 2004 نشان می دهد.خاورميانه و كارت‌هاي بانكي

اسلاید 69: جدول 1 - كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت خاورميانه در سال 2004جدول 1 - كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت خاورميانه در سال 2004جدول 1 - كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت خاورميانه در سال 2004جدول 1 - كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت خاورميانه در سال 2004جدول 1 - كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت خاورميانه در سال 2004جدول 1 - كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت خاورميانه در سال 2004جدول 1 - كارت‌هاي اعتباري ويزا و مستركارت خاورميانه در سال 2004كشوركل مصرف (ميليون دلار)مصرف خريد (ميليون دلار)تعداد كارت (هزار)كل تراكنش (هزار)تراكنش خريد (هزار)جمعيت (هزار)فلسطين214082105733874041704019366276امارات37163079153033577313912563عربستان2349167574111070895326417مصر1395673116012625695577505كويت1331750326663042862335لبنان845448323512129773826بحرين43337817232312986688قطر41528113725071845863اردن309205126212215515759عمان1637912710366183001

اسلاید 70: The Important thing is not to stop Questioning!-- Albert Einsteinپایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید