سایر آموزش

کارگاه آموزشی تربیت مدرس طراحان سوال، ممیزان و آزمونگران

kargahe_amoozeshie_tarbiat_modares

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه آموزشی تربیت مدرس طراحان سوال، ممیزان و آزمونگران”

کارگاه آموزشی تربیت مدرس طراحان سوال، ممیزان و آزمونگران

اسلاید 1: به نام خدامياساي از انديشه گونه گونكه دانش ز انديشه گردد فزون

اسلاید 2: کارگاه آموزشی تربیت مدرس طراحان سوال،ممیزان و آزمونگران دفتر ارزشیابی مهارتحمیدرضا ثابت نژادخرداد ماه 87

اسلاید 3: مشخصه های بارز دستورالعمل نحوه تفکیک ارزشیابی از حوزه آموزشایجاد بانک سوال ملیاستفاده از آزمونگران بازار کارجهت ارزشیابی های عملی

اسلاید 4: ممیزی در ستادشناسايي طراحانبانک سوال استانیممیزی سوالشناسايي ممیزانطراحی سوالدریافت سوال واجرای آزمونبانک سوال ملیبررسی اعتراضات در کمیته ارزشیابی استان

اسلاید 5: طبقه بندی هدف های آموزشیحوزه شناختی:هدف هاي حوزه شناختي به جريان هائي که با فعاليت هاي ذهني و فکري آدمي سرو کار دارند مربوط مي شوند و درشش سطح طبقه بندي شده اند: 1- دانش ،2-فهميدن ،3-کاربستن(اجرا کردن و استفاده از يک روش در يک موقعيت خاص) ،4-تحليل ، 5- ترکيب ، 6- ارزشيابي اين شش سطح به طور سلسله مراتبي از عيني وساده به انتزاعي وپيچيده مرتب شده اند.آزمون هاي مورد نياز جهت سنجش هدف هاي حوزه شناختي غالبا به صورت کتبي تهيه واجرا مي شوند.

اسلاید 6: حوزه روانی-حرکتی(مهارتی):هدف هاي حوزه رواني-حرکتي بر اساس طبقه بندي سيمپسون در هفت سطح اصلي تقسيم بندي شده اند: 1- ادراک ( حسي ) ، 2- آمادگي ، 3- تقليد ، 4- عادت ، 5- پاسخ پيچيده آشکار، 6- انطباق(استفاده از مهارت هاي قبلا آموخته شده براي انجام يک تکليف تازه اما مربوط به تکاليف گذشته) ، 7- ابتکار مانند حوزه قبلي ، سطوح اين حوزه نيز به طور سلسله مراتبي از عيني وساده به انتزاعي وپيچيده مرتب شده اند

اسلاید 7: حوزه عاطفی :حوزه عاطفي شامل هدف هائي است که تغييرات حاصل در علاقه ها ، نگرش ها وارزش ها، و نيز رشد ارج شناسي و سازگاري را نشان مي دهند و درپنج سطح طبقه بندي شده اند:1- توجه کردن ، 2- پاسخ دادن ، 3- ارزش گذاردن(احساس يا باور پايدار از ارزشمند بودن يک چيز) ،4- سازمان دادن به ارزشها ، 5- شخصيت پذيرفتن سطوح حوزه عاطفي نيز به طور سلسله مراتبي از عيني وساده به انتزاعي وپيچيده مرتب شده اند.

اسلاید 8: مهارتتعهد اخلاق کاری حوزه عاطفي سطح ارزشگذاريتوانائي عمليحوزه رواني حركتي سطح انطباقدانش فنيحوزه شناختي سطح كاربستن عناصر اصلي مهارت

اسلاید 9: جدول روشهاي سنجش مهارتعناصر اصلي مهارتروش سنجشدانش فنيارزشیابی كتبي / شفاهيتوانايي عملياجراي كار عمليتعهد اخلاق کاریمشاهده رفتار

اسلاید 10: ابزارهای ارزشیابی دانش فنیارزشيابي كتبي : شامل تعدادي سؤال كتبي است . ارزشيابي کتبي جهت ارزشيابي حوزه دانشي ( شناختي ) به کار گرفته مي شود و مي کوشد تا دامنه صحت دانش فراگيرآزمون شونده را بسنجد . ابزار اندازه گيري ارزشيابي کتبي ، آزمون كتبي ( مداد و کاغذي يا رايانه اي )مي باشد که به سه دسته کلي تقسيم بندي مي شود .

اسلاید 11:

اسلاید 12: آزمون هاي عيني : آزمو ن هائي هستند که هم سؤال و هم جواب در اختيار آزمون شونده قرار مي گيرد و آزمون شوندگان درباره جوابهاي داده شده اعمالي را انجام مي دهند و يا تصميماتي اتخاذ مي نمايند به همين دليل اين آزمون ها را بسته پاسخ نيز مي نامند . درتصحيح برگه هاي آزمون هاي عيني نظرشخص مصحح هيچ گونه دخالتي ندارد و بطور کلي از سه دسته اصلي تشکيل مي گردند : آزمون هاي صحيح- غلط ، آزمون هاي جور کردني وآزمون هاي چند گزينه اي .1- آزمون هاي صحيح – غلط : در اينگونه آزمون ها تعدادي سؤال يا جمله در اختيار آزمون شونده قرار مي گيرد و او صحيح يا غلط بودن آنها را تعيين مي کند . 2- آزمون هاي جور کردني : از تعدادي سؤال تشکيل مي شوند که هر يک از آنها شامل دو ستون است ، يک ستون معرف پرسش ها و ستون ديگر نشان دهنده پاسخ هاست . وظيفه آزمون شونده اين است که پاسخ ها را با پرسش هاي مربوط جور کند . 3-آزمون هاي چند گزينه اي : شامل تعدادي سؤال است که هر يک ازآنها ازيک قسمت اصلي ( تنه سؤال ) وتعدادي گزينه ( پاسخ )تشکيل مي شوند وآزمون شونده از ميان آنها گزينه صحيح ( پاسخ سؤال )را انتخاب مي کند.( فرم شماره 1 براي طراحي سؤالات عيني چند گزينه اي تهيه شده است .كه بر اساس اصول مندرج درآن مي بايست نسبت به تكميل آن اقدام گردد .

اسلاید 13: نتیجه:سوالات آزمون کتبی:1-باید حداقل در سطح کاربستن(کاربرد)متناسب باتوانائی هر استاندارد طرح شوند.2-از سوالات چندگزینه ای برای ارزشیابی دانش فنی استفاده گردد.3-برای طرح هر سوال باید فرم 1 تکمیل گردد(این فرم در نرم افزار بانک سوال لحاظ می گردد).4-اعضاي گروه تخصصي مميزي سوال طبق فرم بررسي ومميزي سوال ،سوالات طراحي شده راازنظرمواردزيرموردبررسي قرارمي دهند:- اطمينان ازسنجش توانايي استانداردمهارت ذكرشده.- صحت ،دقت وويرايش ادبي تنه وگزينه هاي سوال.- امكان اصلاح ،ويرايش ،حذف وعودت سوالات به طراح ذيربط.

اسلاید 14: ابزار ارزشیابی توانائی عملیآزمونهاي عملكردي: این آزمون ها از آزمون شونده مي خواهند تا به انجام نوعي رفتار اقدام كند نه اينكه صرفاً سوالهــايي را جواب دهد . آزمونهاي عملكردي با فرآيند يا شيوة اجراء ، فرآورده ، و يا تركيبي از اين دو سر و كار دارند . ماهيت عملكرد مورد سنجش مشخص مي سازد كه تاكيد بر چه قسمتي بايد باشد . فرآورده چيزي است كه يادگيرنده توليد مي كند و فرآيند جرياني است كه او مورد استفاده قرار مي دهد تا به فرآورده دست يابد .در بسياري از موارد ، هم فرآيند و هم فرآورده هر دو به عنوان جنبه هاي عملكرد، سنجش مي شوند .

اسلاید 15: ويژگيهاي آزمونهاي عملكردي : تاكيد بر كار بستن دانش: علاوه بر دانستن دانش بتواند آن را به كار بندد . تاكيد بر سنجش مستقيم : سنجش هدف آموزشي بصورت مستقيم به عوض غير مستقيم استفاده از مسائل واقعي

اسلاید 16: چهار نوع مهم آزمونهاي عملكردي : -آزمون كتبي عملكردي-آزمون شناسايي-انجام عملكرد در موقعيتهاي شبيه سازي شده -نمونه كار آزمون كتبي عملكردي ، بيشترين فاصله را از عملكرد در زندگي واقعي دارد و نمونه كار ، كمترين فاصله را از عملكرد در زندگي واقعي دارد . روشهاي چهارگانه ذكر شده فوق را هم مي توان جداگانه و هم با يكديگر مورد استفاده قرار داد .

اسلاید 17: آزمونهاي كتبي عملكردي : عمدتاً بر كار بست دانش و مهارت در موقعيتهاي عملي يا شبيه سازي شده با موقعيتهاي عملي تاكيد مي كند . ( مانند اينكه خواسته شود نقشة يك مدار الکتريکي ، طرح يك مدار برقي يا طرح يك لباس را ايجاد نمايند ) آزمون شناسايي : آزمونهاي شناسايي انواع و كاربردهاي مختلفي دارند ، در بعضي وقتها مي توان درخواست كرد تا يك ابزار يا دستگاه را شناسائي نمايند يا كار آن را توصيف كنند ، يا ممكن است آزمون دهنده را با مشكل مواجه ساخت مانند يك اتصالي در يك دستگاه برقي و از او خواست تا ابزارها ، وسايل و شيوه هاي عملي رفع مشكل را شناسايي كند ، يا در حالت ديگر گوش دادن به يك دستگاه معيوب مثلآً موتور يك اتومبيل ، و بعد از روي صدا علت يا علتهاي اشكال دستگاه را شناسايي كند . انجام عملكرد در موقعيتهاي شبيه سازي شده : در اين حالت از آزمون دهنده خواسته مي شود تا در يك موقعيت شبيه سازي شده يا مصنوعي همان اعمالي را انجام دهد كه در موقعيتهاي واقعي ضروري هستند . در دروس فني و حرفه اي كار در آزمايشگاه يا كارگاه به صورت عملكرد در شغل واقعي شبيه سازي مي شود . روش نمونه كار: در اين روش از آزمون دهنده خواسته مي شود كه اعمالي را انجام دهد كه معرف عملكرد واقعي مورد سنجش هستند . بدين لحاظ اين روش نزديكترين روش سنجش به عملكرد واقعي يادگيرنده در محيطهاي طبيعي است . در اين روش نمونه اعمالي از آزمون دهنده خواسته می شود كه شامل عناصر مهم عملكرد كلي باشد و در شرايط كنترل شده اجرا مي شود .

اسلاید 18: در طراحی پروژه کار عملی موارد زیر باید مد نظر قرار گیرد:1-مشخص کردن بازده عملکرد مورد نظر2-موقعيت آزمون را واقع بينانه برگزينيد 3-از راهنماييها و دستورالعملهايي كه به روشني موقعيت آزمون را مشخص مي كنند استفاده نماييد

اسلاید 19: 1-مشخص کردن بازده عملکرد مورد نظر: از ميان اهداف آموزشي آنها را برگزينيد كه به آزمونهاي عملكردي نياز دارند و ملاك يا معيار عملكرد را با توجه به يكي از موارد زير مشخص نمائید. - با توجه به دقت عملكرد ( با استفاده از يك ميکرومتر ، قطر را تا يک صدم ميليمتر اندازه گيري كند ) - با توجه به سرعت عملكرد ( با در اختيار داشتن وسايل لازم ، در مدت معين ، عيب يك راديو را مشخص كند ) - با توجه به توالي درست مراحل (با روش آفستگيري دستگاه را کاليبره کند ) - با توجه به مهارت عملكرد ( با در دست داشتن اره و چوب ، يك قطعه چوب را با اصول صحيصح اره كند ) - با توجه به رعايت ايمني ( استفاده از وسائل خفاظتی مقرر در حین انجام کار عملی ) ملاكهاي عملكرد فوق را مي توان به طور انفرادي يا به صورت تركيبي مورد استفاده قرار داد . اينكه كدام يك از جنبه هاي عملكرد بايد مورد تاكيد قرار گيرد هم به ماهيت عملكرد و هم به توانائی كه عملكرد در آن بايد سنجيده شود وابسته است .

اسلاید 20: 2-موقعيت آزمون را واقع بينانه برگزينيد : موقعيتها و شرايط آزمون بايد به گونه اي باشد كه همه جوانب امر از جمله ملاحظات اقتصادي ، زماني ، انساني ، عملي و غيره را منظور نمايد . 3-از راهنماييها و دستورالعملهايي كه به روشني موقعيت آزمون را مشخص مي كنند استفاده نماييد : به هنگام طراحی پروژه کار عملی این دستورالعملها بايد براي آزمون فراهم شوند و درآنها عملكرد مورد نظر و شرايطي كه در آن قرار است عملكرد نشان داده شود مشخص گردند . ( مانند مقصود از آزمون‌، مواد و تجهيزات ، شرايط تجهيزات ، عملكرد مورد انتظار ، محدوده زماني و روش نمره گذاري )

اسلاید 21: ابزار ارزشیابی اخلاق کاریسیاهه رفتار یا چک لیستاخلاق کاری به معنی پایبندی به یک سری از اصول که آزمون شونده بایددر حین فرآيند اجرای کار آنها را مد نظر قرار دهد واز بررسی محصول قابل تشخیص نمی باشد.-پایبندی به اصول بهداشت وایمنی کار-استفاده صحیح از ابزار وتجهیزات-استفاده بهینه از مواد مصرفی

اسلاید 22: محتواي هرپروژه ارزشيابي عملي براساس فرم هاي زيرطراحي وتهيه خواهدشد:- فرم 1 : فهرست محتوي ارزشيابي عملي است . - فرم 2 : در اين فرم توضيحات مختصري در مورد پروژه عملي و بخشهاي مختلف آن داده مي شود .- فرم 1-2 : در اين فرم دستوراتي براي آزمونگر داده مي شود و کارهايي را که آزمونگر بايد انجام دهد و کارهايي را که نبايد انجام دهد مشخص مي گردد .- فرم 2-2 : در اين فرم دستورات و توضيحاتي براي آزمون دهنده داده مي شود .- فرم 3-2 : در اين فرم مراحل انجام آزمون از ابتدا تا انتها با مشخص كردن ساعت و روز نوشته مي شود .- فرم 3 : اين فرم به منظور مشخص كردن تجهيزات و ابزار مورد نياز آزمونگر و آزمون دهنده (بطور جداگانه) استفاده مي شود .- فرم 4 : اين فرم براي مشخص كردن موادمصرفي لازم جهت اجراي آزمون تهيه گرديده است .- فرم 5 : اين فرم براي نقشه كارعملي پروژه درنظر گرفته شده است .- فرم 6 : اين فرم براي کارنامه ارزشيابي کار عملي در نظر گرفته شده است که در آن بارم هر يک از آيتم هاي آزمون عملي از صدنمره کل مشخص گرديده است .

اسلاید 23: توصیه هائی برای آزمونگران عملی1- هدف از آزمون مهارتي چيست ؟ به واسطه آزمون مهارتي بايد معين شود كه :آيا كارآموز ( آزمون شونده ) دانش فني و مهارتي لازم مربوط به حرفه را كسب نموده است . و آيا مي تواند فعاليتهاي مربوط به حرفه را خود به طور كامل به انجام رساند.

اسلاید 24: 2- ساختار آزمونهاي مهارتي چگونه است ؟آزمون نظري : به منظور تعيين سطح دانش فني از آزمون نظري استفاده مي شود با توجه به سطوح حوزه نظري, سوالات بايد حداقل در سطح كاربرد طراحي گردد.آزمون عملي : به منظور اطلاع از اينكه آيا آزمون شونده قادر به انجام فعاليتهاي مرتبط با حرفه مي باشد يا خير از آزمون عملي استفاده مي شود. پروژه هاي آزمون عملي با توجه به سطوح حوزه رواني و حركتي مي بايست حداقل در سطح انطباق طراحي گردد.

اسلاید 25: مهارتتعهد اخلاق کاری حوزه عاطفي سطح ارزشگذاريتوانائي عمليحوزه رواني حركتي سطح انطباقدانش فنيحوزه شناختي سطح كاربستن عناصر اصلي مهارت

اسلاید 26: 3– چه كسي مجوز حضور كارآموز در آزمون مهارتي را صادر مي نمايد ؟در خصوص اجازه حضور كارآموز در آزمون مهارتي مربي دوره آموزشي تصميم مي گيرد. مربي مجاز خواهد بود افرادي را كه سطح توانائي علمي و عملي كافي را كسب نموده اند به آزمون مهارتي معرفي نمايد.

اسلاید 27: 4- در چه مواردي آزمونگر از كميته آزمون خارج مي گردد؟آزمون مهارتي توسط كميته آزمون متشكل از دو نفر آزمونگر و يك نفر ناظر به انجام مي رسد . اعضاء كميته آزمون مي بايست هيچگونه قرابت سببي و نسبي ويا استاد شاگردي با آزمون شونده نداشته باشند. آزمونگران بايد قبل از برگزاري آزمون با مشاهده ليست آزمون شوندگان در صورت وجود قرابت هاي فوق از شركت در كميته آزمون انصراف دهند تا آزمونگر بيطرف ديگري جايگزين گردد.

اسلاید 28: سازمان آزمونهاي مهارتي 1- آماده سازی در منزل2-قبل از برگزاری آزمون3-حین برگزاری آزمون4-پس از برگزاری آزمون

اسلاید 29: 1- آماده سازي در منزل :براي انجام آزمون موفقيت آميز نه تنها كارآموز بلكه آزمونگر نيز بايد كاملاً آماده باشد.كنترل بيطرفي آزمونگر از همه جهات : آزمونگر بايد پس از دريافت دعوتنامه ليست كارآموزان را كنترل نمايد و در صورت وجود قرابت سببي ، نسبي يا استاد شاگردي موارد را اطلاع دهد. مواد آزمون : به كارگيري كالا ، مواد ، ابزار آلات ، نقشه ها و نمودارها و جداول سهم زيادي در دقت آزمون دارد . از اداره آزمون اسناد لازم را دريافت نموده و در خصوص اينكه چه موادي را بايد همراه داشته باشيد بررسي لازم را انجام دهيد .چك ليست آزمون : تهيه يك چك ليست آزمون حتي براي آزمونگران با تجربه نيز اهميت زيادي دارد. نمونه اين چك ليستها در پروژه هاي ارزشيابي وجود دارد.

اسلاید 30: 2- قبل از آزمون2-1- فضاي آزمون و چيدمان آن وضعيت فضاي آزمون بايد به گونه اي باشد كه سبب كاهش ترس و اضطراب آزمون شونده گردد. قبل از شروع آزمون فضاي در اختيار قرار گرفته را كنترل نموده و در صورت نياز با تصميم اعضاي كميته تغييرات لازم را ايجاد نمايد . در صورتيكه نياز است اعضاي كميته آزمون به صورت شفاهي نيز سوالاتي را ازازمون شونده بپرسند . نحوه نشستن آنها پشت ميز بهتر است به شكلی باشد که موجب اضطراب آزمون شونده نشود.2-2- تقسيم كاربا ساير اعضاء كميته آزمون كارها را تقسيم نمائيد در اين حالات سوالات زير بايد روشن گردد :چه كسی اول صحبت را آغاز مي كند ؟ ترتيب صحبت را معين كنيد . توجه داشته باشد كه به هنگام پرسش سوال هميشه يك آزمونگر آغاز كننده صحبت نباشد.2-3-آيا مواد و اسناد مورد نياز در دسترس مي باشند ؟هميشه كنترل نمائيد كه اسناد و اطلاعات مربوط به آزمون به طور كامل در دسترس باشد.2-4-خوش آمد گوئي به آزمون شونده:در اغلب موارد آزمون شوندگان متعددي وجود دارند . آزمون شوندگان را شخصاً به فضاي آزمون هدايت كنيد و در اين اثني از عبارات دوستانه ( نه در خصوص آزمون ) استفاده كنيد. بدين ترتيب جو خوبي ايجاد خواهيد نمود.

اسلاید 31: 3- درحین اجرای آزمونخوشامدگوئي به آزمون شوندگان معرفي اعضاء كميته آزمونكنترل هويت آزمون شوندگاناطلاع رساني به آزمون شوندگان در خصوص روند اجراي آزمون توضيح در خصوص وسائل و ابزاري كه آزمون شونده مجاز به استفاده از آن مي باشد و تذكر در خصوص عواقب استفاده از وسائل و ابزار غير مجاز در صورت نياز به سوالات شفاهي مطابق با بند 2-1 عمل گرددناظر آزمون موظف است ، آزمون را از لحاظ مطابقت با مقررات نظارت نمايد و موارد لازم را كتباً به واحد سنجش گزارش نمايد.توجه داشته باشيد كه كميته آزمون جهت اجراي آزمون بايد كاملاً حاضر باشند.

اسلاید 32: 4- پس از آزمون آزمونگران پس از آزمون به صورت مجزا توانائيهاي آزمون شونده را در هر يك ازعناوين مندرج در پروژه ارزشيابي ، بر اساس بارم مندرج نمره دهي مي نمايند . پس از نمره دهي نمرات دو آزمونگر در كميته آزمون تلفيق و معدل گيري شود و نمرات نهائي در فرمهاي ويژه درج شده و به امضاء اعضاء كميته مي رسد. در صورتي كه نمرات آزمون شونده در بعضي از توانائيها به حد كافي نمي باشد اين موارد بايد با ماژيك هاي- لايت شود. تذكر : در بين هر يك از مقاطع نمره دهي يك زمان كوتاه استراحت در نظر بگيريد . چرا كه در غير اين صورت نمي توانيد تمركز و دقت لازم را برای هريك آزمون شوندگان به صورت يكسان مد نظر قرار دهيد.

اسلاید 33: آزمون صحيح آزمون مهارتي فشار سنگيني را به آزمون شونده وارد مي سازد . وضعيت آزمون غالباً جديد و غير معمول است ، علي الخصوص كه آزمون مهارتي بايد از سوي 3 شخص غريبه ( ناظر و دو آزمونگر) به انجام رسد. بسياري از آزمون شوندگان قبل از آزمون عصبي و نا مطمئن بوده و دچار ترس شديد آزمون مي باشند ، علي رغم اينكه آمادگي خوبي دارند.شما به عنوان آزمونگر اين امكان را داريد كه به واسطه رفتار خود جو خوشايندي ايجاد نمائيد. اين عمل موجب خواهد شد كه آزمون شونده احساس قرابت بيشتري كند و ترسش كاهش يابد.

اسلاید 34: به هنگام آزمون به چه مواردي بايد توجه نمائيد؟هميشه سعي نمائيد كه هنگام شروع آزمون جو خوشايندي ايجاد كنيد . اين حالت زماني به بهترين وجه اتفاق مي افتد كه ورود شما دوستانه ، مودبانه و آرام باشد . در بدو ورود و قبل از شروع آزمون از سوالات مربوط به آزمون پرهيز كنيد و از آزمون شونده در خصوص آموزشگاه و نحوه ارائه آموزش سوال نكنيد. آزمون را با تكاليف ساده آغاز كنيد . بدين ترتيب آزمون شونده مي تواند مطمئن تر و خود آگاهتر حركت كند. در صورت پرسيدن سوال شفاهي به آزمون شونده زمان كافي بدهيد . سطح زبان خود را با سطح زبان آزمون شونده هماهنگ كنيد از بكاربردن جملات طولاني و تركيبي خودداري نمائيد .مطمئن شويد كه آزمون شونده سوال شما را فهميده است ، در صورتيكه سوال را متوجه نشد مجدداً آنرا تكرار نمائيد.

اسلاید 35: پاسخهاي صحيح را با تمجيد و يا با تكان دادن سر تقويت كنيد . اين كار به آزمون شونده اطمينان مي بخشد و به او نشان مي دهد كه راه را درست مي رود.در هنگام پاسخ به سوالات شفاهی , آزمون شونده را به موقع نسبت به خطايش آگاه سازيد . توصيه نمي شود كه به آزمون شونده اجازه داده شود مدت نسبتاً طولاني در خصوص پاسخي كه اصولاً غلط است ، صحبت نمايد.زمانيكه پاسخ آزمون شونده 100 درصد درست نيست مدام با كلمات « كافي است » و « بس است » حرف او را قطع نكنيد . از تعميق نقاط ضعف آزمون شوند اجتناب كنيد ( به عبارت ديگر يك نقطه ضعف پيدا نكرده و در خصوص آن مرتب سوال نمائيد). در صورتيكه آزمون شونده نتواند پاسخ صحيح را بدهد با چند كلمه پاسخ صحيح را بگوئيد .هميشه مودب و كارشناسانه برخورد نمائيد .با دقت به آزمون شونده گوش كنيد .

اسلاید 36: پرسش در حين آزمون عملي و گوش كردن صحيح به پاسخ آزمون يعني در وهله اول گوش كردن و در وهله دوم سوال كردن . آزمونگران گاهي اوقات اين اشتباه را مرتكب مي شوند كه در حين گوش كردن ، به فكر فرو مي روند كه چه سوالي را به عنوان سوال بعدي از آزمون شونده مي خواهند بپرسند و در اين حالت با دقت به پاسخ گوش نمي دهند . برخي پاسخ صحيح را در مغزشان ثبت كرده اند و صرفاً ميزان انحراف را مي سنجند . نتيجه اين مي شود كه آزمونگر تمايل دارد حرف آزمون شونده را قطع كند و به درستي به پاسخ گوش ندهد. سعي كنيد از اين نوع خطاها اجتناب كنيد و به صحبتهاي آزمون شونده به دقت گوش كنيد .صحيح گوش كردن يعني :در آن لحظه فقط به آزمون شونده توجه كنيد .و تمام دقت خود را معطوف به او كنيد.به واسطه حركت سر ، به آزمون شونده بفهمانيد كه با علاقه به او گوش مي دهيد براي مثال از طريق ارتباط ديداري ( چشمي ) ، تكان دادن سر به عنوان تائيد و ....... )

اسلاید 37: به هنگام آزمون از چه كارهائي بايد پرهيز نمود : ايجاد فشار زماني شديد : براي مثال از آزمون شونده خواسته شود سريعتر كار را انجام دهد و يا خلاصه تر بگويد. سخناني كه از آن بوي قضاوت و ارزشيابي مي آيد.طعنه زدن پند دادن و يا درس دادن درحين آزمونبه سرعت عكس العمل منفی نشان دادن قطع كردن پياپي صحبت آزمون شوندهبه انحراف كشاندن آزمون شونده اصرار بر روي يك مشخصه خاص ، گرچه آزمون شونده موضوع را به زبان خود توضيح داده است . صحبت كردن با يكي ديگر از اعضاء كميته در حال پاسخگوئي يك آزمون شونده سوال كردن همزمان از چند آزمون شونده

اسلاید 38: نحوه ارزشيابي ارزشيابي توانائيهاي آزمون شونده توسط دو آزمونگر صورت مي پذيرد . هر يك از آزمونگران به صورت مجزا توانائيهاي مندرج در پروژه ارزشيابي را سنجيده و برابر با بارم در نظر گرفته شده نمره دهي مي نمايند. تفاوت نمره دو آزمونگر در هر آيتم ارزشيابي نبايد از 40% نمره كل توانائي بيشتر باشد . تبصره: در صورتيكه تفاوت نمره دو آزمونگر از 40% كل بارم نمره بيشتر باشد توانائي مربوط بايد مجدداً توسط هر دو آزمونگر مورد ارزيابي قرار گيرد ونمره دهي شود و شرط فوق محقق گردد.به هنگام نمره دهي نبايد آزمون شونده حضور داشته باشد در ضمن آزمون شونده نبايد از نتايج مرحله به مرحله آزمون مطلع گردد.

اسلاید 39: مشخصه هاي ارزشيابي به هنگام قضاوت در خصوص توانائي در آزمونهاي مهارتي بايد به موارد زير توجه نمود:آيا آزمون شونده كار را به درستي انجام داده است؟آيا تكاليف به طور كامل به انجام رسيده است ؟آيا آزمون شونده مي تواند براي تكاليف انجام داده شده استدلال آورد و ارتباطات را بشناسد يا ايجاد كند. آيا استدلال ها توسط آزمون شونده به صورت شفاف بيان شده است ؟ آيا از تجهيزات در حين انجام كار به درستي استفاده شده است ؟آيا آزمون شونده به مقررات حفاظت و ايمني كار در طول آزمون پايبند بوده است؟آيا مواد مصرفي كه در اختيار آزمون شونده قرار گرفته بدرستي استفاده نموده ، يا مواد مصرفي اضافي نيز در اختيار وي قرار گرفته است ؟

اسلاید 40: خطا در قضاوت قضاوت نزديك به حقيقت توانائيها ، زماني امكان پذيراست كه انسان خطاهاي ممكنه در اين زمينه را بشناسد و سعي كند به هنگام آزمون از اين خطاها اجتناب نمايد.خطاهاي زير به هنگام قضاوت مي تواند به ارزشيابي خدشه وارد نمايد :

اسلاید 41: پيش داوري : آزمونگر از خصوصيات بارز آزمون شونده مثل لباس ، لهجه ، مليت ، جنس و غيره نسبت به توانائي او پيش داوري مي نمايد.اثر گذاري اوليه: آزمونگران معمولاً خود را در امتداد برخورد اوليه با آزمون شونده قرار مي دهند بر حسب نوع برخورد اوليه كه خوب يا بد باشد ، ديگر قضاوتها نيز به تبع آن خوب يا بد ارزشيابي مي شوند.خوش آمدن : آزمونگران ، آزمون شونده هائي را كه از آنها خوششان بيايد به صورت ناخواسته بهتر از ديگران ارزشيابي مي كنند.سطح بالا گرفتن حد نمره : آزمونگران ، قضاوت را با ملايمت انجام مي دهند چرا كه سطح نمره را بالا مي گيرند و اصولاً از نمره بد خوششان نمي آيد.سطح پائين گرفتن حد نمره: آزمونگران ، قضاوت را با سختگيري انجام مي دهند ، و انتظار دارند توانائي آزمون شونده در سطح بالائي باشد تا نمره قبولي داده شود.خطا در قضاوت بايد بوسيله نظارت بر عملكرد آزمونگران به حداقل رسيده و اصولاً از آن پرهيز گردد. خود شما به عنوان آزمونگر مي توانيد از خطا در قضاوت اجتناب كنيد و اين زماني بدست مي آيد كه موارد ذكر شده فوق را به صورت آگاهانه مد نظر قرار داده و نحوه قضاوت خود را به صورت منظم كنترل نمائيد.

اسلاید 42: نظام ارزشيابی مهارت کارآموزان و نيروی کارارزشيابی پيشرفت تحصيلیارزشيابی مهارتنظام پذيرشضوابط تعيين کارآموز(با درخواست سفارش دهنده)هدايت آموزشی - شغلیارزشيابی تشخيصیارزشيابی تراکمی(سطح 1)ارزشيابی تکوينیارزشيابی مهارتهای شغلی(سطح2)شناسايی اشتباهات برای کاربرد فنون ترميمیسنجش رفتار ورودی کارآموزانبازخورد دادن از پيشرفت تحصيلی احراز کسب مهارت بر اساس نياز سفارش دهنده

اسلاید 43: ارزشيابي تكوينيفعاليتفعاليتفعاليتشروعتأييدتأييدعدم تأييدعدم تأييدعدم تأييد

اسلاید 44: پايان

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید