کسب و کار مدیریت و رهبری

کارگاه برنامه ریزی

kargahe_barnamerizi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کارگاه برنامه ریزی”

کارگاه برنامه ریزی

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2کارگاه برنامه ریزی برنامه برج مراقبت زندگی انسان است دانشگاه آزاد اسلامی و احد تبریز آبان ماه سال 1385 مدرس کارگاه: دکتر اسداله خدیوی

اسلاید 3: 3فرهنگ چیست؟فرهنگ یک جعبه ابزار است مثل این:در این جعبه ابزار یک سری وسیله قرار دارد. اسم آنها را ”راه حل“ می گذاریم. راه حلهایی که در سبد قرار دارند، یک سری جوابهایی (= روالها =عرفها) هستند که بیشتر مردم یک جامعه توافق کرده اند از آنها برای حل مسائل خود استفاده کنند.

اسلاید 4: 4-ازنظرمردم‌شناسان فرهنگ به آفريده‌هاي انديشه, عادات و اشياء مادي اشاره دارد كه در پي انباشت آنها سازگار پيچيده‌اي بين انسان و محيط طبيعي وي پديد مي‌آيد. - فرهنگ براي جامعه انساني همان حكمي را دارد كه شخصيت براي فرد دارد. -فرهنگ يك الگوي انديشيدن و به آن عمل كردن است. -فرهنگ يك نظام نمادي مشترك است كه آفريده ذهن انسان است. - فرهنگ سرچشمه‌اي است كه از درون آن باورها, بينش‌ها, نظام‌هاي اعتقادي, افسانه‌ها, نمادها, زبان‌ها و آئين‌ها پديد مي‌آيند. - فرهنگ عاملي است كه باعث جدايي و همانندي مي‌شودفرهنگ چيزي است كه يك گروه آن را براي بقاي بيروني و يكپارچگي دروني مي‌آموزد و به ديگران مي‌آموزاند فرهنگ به ويژگي‌هاي تمدن, جامعه يا گروهي خاص اشاره دارد كه اين ويژگي‌ها و مشخصه‌ها متمايزكننده آنها هستند. -فرهنگ رفتار مردمي است كه در آن زندگي مي‌كنند (اسكينر, 1974).

اسلاید 5: 5لايه اول: مصنوعات و دست ساخته هاي بشرلايه دوم: ارزشها و باورهالايه سوم: مفروضات بنياديفرآيندها,اقدامات قابلمشاهده, اشياءارزشهاي حمايت شده, چه چيز خوب است و چه چيز بد؟ارزشهاي مورد استفاده, باورها درباره واقعيت, چگونگي تفكر

اسلاید 6: 6ویژگی های فرهنگ1- فرهنگ ژرف است: اگر فكر كنيم كه مي‌توان آن را به راحتي تغيير داد و آن يك پديده سطحي است بدون درنگ شكست خواهيم خورد توصيه شاين اين است كه «هرگز عزم تغيير فرهنگ نكنيد كار را به عزم گشودنگره‌یي از كار خود سازمان آغاز كنيد» .2- فرهنگ گسترده است:ارتباط با رئيس, مشتري, همكاران و ..همگي نشان از گستردگي فرهنگ است.3- فرهنگ پايدار است: اعتقاد به ارزش‌ها و جلوگيري از سرپيچي از آنها نمايانگر پايداري فرهنگ است.4- فرهنگ مهم است: زيرا هر اقدامي بدون آگاهي از نيروهاي فرهنگي ممكن است پيامدهاي پيش‌بيني نشده و ناخواسته داشته باشد. جدي گرفتن فرهنگ يعني اين كه پيش از دست زدن به هر كاري پيامد نيروهاي فرهنگي را بايد سنجيد.5- فرهنگ خاصيتي از گروه است: هر گاه در گروه تجربه مشترك كافي گرد آيد فرهنگ در آن جوانه مي‌زند و اين فرهنگ مهم است زيرا برآيند نيروهاي عظيم و نهفته‌اي است كه رفتار فردي و گروهي را مشخص مي‌كند, فرهنگ سازماني اميت ويژه دارد زيرا كه مباني فرهنگي, استراتژي‌ها اهداف و روش‌هاي كار در سازمان را معين مي‌كند 6- فرهنگ سيستمي از قوانين غيررسمي است كه به افراد ياد مي‌دهد كه اغلب اوقات چگونه رفتار كنند و احساس بهتري درباره آنچه انجام مي‌دهند داشته باشند 7- فرهنگ همچون يك موجود زنده است نفس مي‌كشد و روح دارد.8- پديده‌اي نامحسوس, ناملموس و تلويحي است.9- موجب تضمين بقاء بيروني, تداوم تاريخي و انسجام دروني مي‌شود.

اسلاید 7: 710-فرهنگ يك موجود زند و واقعيت زنده است رشد مي‌كند جوان مي‌شود و در حيات جامعه اثر مي‌گذارد. 11- فرهنگ ديررس, ديرگذر, ديرياب, ديرنده, ديرپا, سنجيده, آگاهانه, بنيادي, زاينده, فزاينده, بالنده, روينده, عميق و پايدار است بيشتر جنبه‌ي آفرينش, ديرندگي, معنوي, ذهني, بنيادي و چوني داردعناصر فرهنگ:1- عناصر اشتراکی2- عناصر اختصاصی3- عناصر نو و جدید

اسلاید 8: 8 رويكردهاي فرهنگ سازماني: 1- رويكرد كاركردكراي فرهنگ است از این نظر ضمن آنكه فرهنگ بطور وسيع با جوانب نمادي زندگي سازماني همچون كدهاي پوشش, زمان معيار و رفتارهاي ارزشمند ارتباط دارد. آن همچنين به عنوان پتانسيل قابل مديريت نيز نگريسته مي‌شود كه مي‌توان آن را مديريت كرد در اين مفهوم مديران مي‌توانند بطور مستقيم بر باورها, ارزش‌ها و حوادث اجتماعي تأثير بگذارند. 2- رويكرد تفسيري از فرهنگ است. از اين ديدگاه فرهنگ مجموعه‌اي از ذخاير دانشي است كه در سازمان وجود دارد و افراد براي درك وقايع اجتماعي متفاوتي كه در سازمان اتفاق مي‌افتد از آن استفاده مي‌كنند از اين ديدگاه فرهنگ بطور ويژه قابل مديريت نيست زيرا ذخاير دانشي سازمان بطور عميق با باورها و اعتقادات گره‌خورده است و احتمالاً نيز بطور ناخودآگاه به آنها دسترسي نداشته باشيم.

اسلاید 9: 9ابعاد فرهنگ - فاصله قدرت: فاصله قدرت حدي است كه افراد, مؤسسات و سازمان‌هاي كم قدرت مي‌پذيرند كه قدرت بطور نابرابر توزيع شود. به بيان ديگر فاصله قدرت بر اين اشاره دارد كه مردم جامعه چقدر احتياج دارند كه به افراد پرقدرت تكيه نمايند. فاصله قدرت اين اجازه را به رؤسا مي‌دهد تا بر ديگران اعمال قدرت كنند.- فردگرايي در مقابل جمع‌گرايي: درفردگرايي , فرد مهمترين واحد جامعه محسوب مي‌شود. او مسئول كارهاي خويش بوده و تشويق مي‌شود كه آسايش خود را تأمين نمايد. آسايش افراد درجه يك فاميل خود را بر ديگران ترجيح مي‌دهد. در فرهنگ‌هاي جمع‌گرا, گروه مهمترين واحد جامعه محسوب مي‌شود و در آن اشخاص پيوندهاي عاطفي قوي با هم دارند. گروه‌ها شايد محدود به افراد درجه يك فاميل يا فاميل‌هاي دورتر نشوند بلكه مي توانند در برگيرنده كل جامعه نيز باشند.

اسلاید 10: 10- مردگرايي در مقابل زن‌گرايي: در جوامع مردگرا نقش‌هاي جنسي خيلي متمايز و آشكار هستند. مردان و زنان جايگاه خودشان را در جامعه پيدا كرده و مرزهاي آنها روشن مي‌باشند. جوامع زن‌گرا به جوامعي اطلاق مي‌شود كه نقش‌هاي جنسي با هم همپوشي دارند و مردان و زنان مي‌توانند بدون هيچ مشكلي نقش‌هاي يكساني را بر عهده گيرند در سازمان‌هاي مردسالار ارزش‌هاي غالب در جامعه عبارتند از پول, موفقيت و چيزهاي مادي است از طرفي در سازمان‌هاي زن‌سالار كيفيت و رفاه افراد بر مقبولات مادي ارجحيت دارند. در فرهنگ مردسالار افراد تمايل به تهور در كارها دارند و رشد اقتصادي اهميت بيشتري از بقاء محيطي دارد.- ابهام‌گريزي: ميزان و درجه‌اي است كه اعضاي يك فرهنگ از موقعيت‌هاي نامشخص و ناشناخته و نامطمئن احساس ترس مي‌كنند. اين موضوع مي‌تواند از طريق سطوح بالاي استرس و نياز زياد به نقش‌هاي نوشته و يا نانوشته بيان مي‌شود. كاركنان معتقد هستند كه قوانين و مقررات حاكم بر محيط كار بايد كاملاً رعايت شود

اسلاید 11: 11تصمیم گیری در باره آنچه باید انجام شود یعنی پیش بینی دوره عملطرح تدابیری که به احسن وجه یا مناسب ترین صورت از منابع موجود و یا ممکن الوجود در جهت نیل به اهداف مطلوب استفاده کندکشیدن طرح و نقشه برای رسیدن به هدففرآیندی است مداوم,حساب شده,منطقی و جهت دار,دور نگر به منظور هدایت فعالیت های جمعی برای رسیدن به هدف. در اینجا سه حالت وجود دارد:الف- اگر هدف برنامه ریزی فقط پیش بینی آینده باشد در این صورت فعالیتی است آینده نگر ب- اگر هدف برنامه ریزی ساختن و شکل دادن آینده باشد در این صورت فعالیتی است آینده ساز ج-اگر هدف برنامه ریزی انتخاب کردن اشکال مختلف آینده باشد در این صورت فعالیتی است آینده گزینپیش نگری و تدارک وسائل برای عملیات آیندهطراحی برای آینده مطلوب و راه های موثر وصول به آنفرآیند تصمیم گیری استتلاشی آگاهانه برای سازماندهی اقداماتی که نتایج مورد انتظار در آینده را به بار می آوردبرنامه ریزی

اسلاید 12: 12عبارت است از طراحی وضعیت مطلوب و یافتن و پیش بینی کردن راه ها و وسائلی که نیل به آن مسیر را میسر می سازد. با توجه به تعاریف فوق ویژگی های عمده برنامه ریزی عبارتند از:1- ماهیت برنامه ریزی با پیش بینی همراه است2- نوعی تصمیم گیری است3-بر نتایج مطلوب تاکید دارد4- بر زمان,مکان,جریان, ارشاد و هدایت, دورنگری و هدف گیری و تفکر و عقلانیت در آن مستتر است. برنامه 1-نمایش منظم و سلسله مراتبی فعالیت ها در یک دوره زمانی است2-حاصل فرآیند برنامه ریزی است3-شامل جند تصمیم مشخص است که باید آن را در قالب یک سند تهیه و تنظیم شود

اسلاید 13: 13افزایش احتمال رسیدن به هدف از طریق تنظیم فعالیت هاافزایش سود سازمان از طریق مقرون به صرفه ساختن عملیاتتمرکز بر ماموریت ها و اهدافمهیا ساختن ابزار برای کنترل از طریق بودجه بندی و طبقه بندی عملیاتتهیه منابع و امکانات تحقق اهدافزمینه لازم برای اجرای برنامه فراهم می شوداز اتلاف تولید و خدمات ممانعت بعه عمل می آوردمراحل برنامه ریزی:1- تعیین هدف 2- پیش بینی راه حل های مختلف 3- پیش بینی امکانات گوناگون برای رسیدن به هدف 4- بررسی و پیش بینی پیامد های هرراه حل 5- انتخاب بهترین را حل 6- اجرا 7- ارزشیابیاهداف برنامه ریزیاتلاف(WASTE)

اسلاید 14: 14مراحل برنامه ریزی بخشیماموریت و رسالت سازمانشاخص هابرنامه تدوین اهدافتجزیه وتحلیل وضع موجود و عملکرد گذشتهضعف ها و قوت ها فرصت ها و تهدیداتتدوین استراتژی هاتعیین سیاست های اجراییطرحپروژهفعالیتبازخورد

اسلاید 15: 151- بررسی عملکرد گذشته و تحلیل وضعیت موجود محیط داخلیمحیط خارجی1- دانشکده و اعضای هیات علمی2- کلاس ها و آزمایشگاه ها3- جریان دانشجویی4-بودجه و عملکرد آن5- کمیته های متعدد, گروه های آموزشی و انجمن های علمی و تشکل ها6- مدیریت نیروی انسانی7- ساختار سازمان8- سیستم اطلاعات مدیریت1- اولیاء,خانواده ها ی دانشجویان2- رقباء3- طرز کار مدارس متوسطه4- رشد جمعیتی5- منابع مالی,مقررات و مصوبات حکومتی6- عوامل اقتصادی,اجتماعی,فرهنگیسیاسی,سهامداران و مشتریان

اسلاید 16: 16منفیمثبتوضعیت عواملضعف ها:1- ضعف دانشگاه در انجام کارها کدام است 2-حوزه هایی که مستلزم تلاش بیشتری هستند کدامها هستند3-دانشجویان و مشتریان در باره دانشگاه چه شکایت هایی دارند4- دانشگاه چه چیزهایی را باید کنار بگذاردقوت ها:1- چه کارهای خوبی را دانشگاه انجام می دهد 2- چه مزایایی دانشگاه ما به سایر دانشگاه ها دارد 3- افراد دیگر نقاط قوت دانشگاه را چگونه ارزیابی می کنند4-چه چیز هایی دانشگاه شمارا بالاتر از رقیبان نشان می دهددرون سازمان(محیط سازمان)تهدیدات : 1- دانشگاه شما با چه موانعی روبروست 2- چه الزامات مشخص برای تغییر برنامه ها و فعالیت ها وجود دارد 3- آیا تغییرات تکنولوژیکی موقعیت دانشگاه شما را تهدید می کند؟فرصت ها:1- حوزه هایی را که کاملا مورد استفاده قرار نگرفته کدام ها هستند 2-موارد و روند هایی که نقاط قوت دانشگاه شمارا بیشتر می کنند 3- فرصت های خوب در برابر دانشگاه شما کدام ها هستندبرون سازمانی(محیط بیرونی)

اسلاید 17: 172- تعیین اهداف با توجه به مبانی1- برنامه توسعه کشور2- بررسی عملکرد گذشته3- رهنمود های مسئولان4- علاقه و رغبت فراگیران6- امکانات دانشگاه7- رسالت و ماموریت دانشگاه8- قانون اسای کشور9- چتر فلسفی حاکم بر جامعه3- تعیین استراتژی ها(حداقل هزینه,ریسک,عملی بودن و زمان)4- تعیین سیاست های اجرایی5-تعیین شاخص ها6- برنامه 7- طرح 8 – پروژه 9- فعالیت ها

اسلاید 18: 18 انواع برنامه ریزی تقسیم بندی برنامه ریزی از نظر شیوه عملبهینه سازیراضی سازیتطابق با وضع نو

اسلاید 19: 19هدف اصلی آن راضی نگهداشتن گروهی است که برنامه برای آنهاستبیشتر تکرار کارهای گذشته استکمیت در آن مطرح است و به اندازه کافی خوب استجنبه تبلیغاتی داردارزشیابی آن آسان استنوآوری و ریسک در آن نیست و کمتر شکست می خوردارزان تر استراضی سازی

اسلاید 20: 20علاوه بر کمیت ,کیفیت نیز در آن مطرح استارزشیابی آن مشکل استنوآوری و ریسک در آن وجود دارداحتمال شکست هم وجود داردبرنامه گران تمام می شودمحدودیت زمانی داردبرای تطابق با وضعیت های جدید استفاده می شوددر موارد خاص کاربرد داردانعطاف پذیر هستندبهینه سازیتطابق با وضع نو

اسلاید 21: 21تقسیم بندی برنامه ریزی از نظر شیوه عملمتمرکز و الزامیارشادی و ترغیبیمشکل کشایی و موردیغلطان

اسلاید 22: 22تقسیم بندی برنامه ریزی از منظر حیطه عملفراسوی کلانکلانخرددر برگیرنده کلیه عناصر سازمانی است:آلف- آنچه هست ب- آنچه باید باشد ج- آنچه که می تواند باشد را در بر می گیرددور نمای فراکنشی داردبرون به درون استانسان ها را نسبت به آینده امیدوار می کند وجامعه از دانشگاه بهره می بردهدف بهبود جامعه در زمان حال و آینده استبهزیستی جامعه مد نظر استجامعه متقاضی اصلی استراه بهتر تحقق بخشیدن اهداف سازمان از طریق اهداف جاری آن صورت می گیرد هدف بهبود کارائی در وضعیت جاری استدیدگاه آن درون به برون استدر مرحله اول افراد درون سازمان بهره می برند سپس جامعهدر درون برنامه کلان قرار داردبهبود عملکرد استاد یا مدیر گروه یا دانشکده مد نظر استافراد,اساتید و واحدها بهره می برند

اسلاید 23: 23برنامه ریزی از نظر سطوح عمل1-برنامه ریزی استراتژیک: فرآیند تعیین ,تنظیم و توسعه سیستماتیک مقصد ,دورنما ,اهداف ,دوربرد,استراتژی و سیاست های اصلی سازمان را گویند بعبارت دیگر تلاشی سازمان یافته و منظم برای اتخاذ تصمیمات بنیادی و انجام دادن اقدامات اساسی که سرشت و سمت گیری فعالیت های یک سازمان و دیگر نهادها را در چارچوب قانونی شکل می دهد خصوصیات:بلند مدت و کل نگر استبه منافع آتی توجه دارداز تجربیات قبلی استفاده نمی شودعدم اطمینان زیاد استدر حوزه کاری سیاستگذاران قرار داردتابع سیاست ها و ایدیولوژی هاست و تابع ارزشهاستدر ارتباط با تصمیماتی است که تحقق آنها مشکل استامکانات ممکن الوجود را در نظر می گیرد

اسلاید 24: 24برنامه ریزی تاکتیکیبه برنامه هایی که برای رسیدن به اهداف مشخص انتخاب می شوند گفته می شودقطعیت نسبی استدر حوزه کاری مدیران میانی استهزینه نسبی استدامنه زمانی محدود دارد پیش بینی عملیات برای نیل به اهداف معین با توجه به امکانات و محدودیت ه و خطوط کلی ترسیم شده را گویند اهداف و تصمیمات کوتاه مدت استبه سطوح اجرایی محدود می شودبا اهداف محدود ومشخص سروکار داردمتوجه منافع فعلی استاز تجربیات گذشته استفاده می شود برنامه ریزی عملیاتی

اسلاید 25: 25برنامه ریزی استراتژیکبرنامه ریزی تاکتیکیبرنامه ریزی عملیاتیکارکنان عملیاتی بینش ها,ایدهال ها و آرمان ها و سیاست ها ماموریت و رسالت سازمان

اسلاید 26: 26برنامه ریزی از نظر زمان عملبلند مدتمیان مدتکوتاه مدت

اسلاید 27: 27برنامه ریزی از نظر تکرار و استمرارهمیشگی و عادییکباری و غیر عادی

اسلاید 28: 28برنامه ریزی از بعد تمرکز و عدم تمرکزاز بالا به پاییناز پایین به بالاتلفیقی

اسلاید 29: 29از بالا به پاییناز پایین به بالامدیران ارشدرده سرپرستان وکارکنان عملیاتی

اسلاید 30: 30اصول برنامه ریزی1- جامعیت2- مشارکت3- توجه نابرابر به منابع برنامه4- تعهد5- واقع بینی6- استمرار7- انعطاف پذیری و تغییر8- علمی بودن9-نیازسنجی

اسلاید 31: 31فنون و روش های برنامه ریزی1- مدیریت برمبنای هدف(تعیین اهداف- تصمیم گیری مشارکتی- تعیین زمان مشخص و بازخورد عملکرد)2- روند یابی3- تقاضای اجتماعی4- روند یابی5- تکنیک دلفی6- فیش باول7- تل استار8- طوفان گروه9- نشست متخصصان

اسلاید 32: 32موفق باشيد

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید