کار گروهی
اسلاید 1: به نام خداکار گروهی
اسلاید 2:
اسلاید 3:
اسلاید 4:
اسلاید 5:
اسلاید 6:
اسلاید 7:
اسلاید 8: «همه»، «كسي»، «هركسي» و «هيچ كس»چهار نفر به نامهاي «همه»، «كسي»، «هركسي» و «هيچ كس» بودند:يك كار مهم بايستي انجام ميشد و از «همه» خواسته شد تا آن را انجام دهد. «همه» مطمئن بود كه «كسي» آن را انجام خواهد داد. «هر كسي» مي توانست آنرا انجام دهد ولي «هيچ كس» آنرا انجام نداد.«كسي» در اين مورد عصباني شد زيرا آن وظيفه «همه» بود. «همه» فكر كرد كه «هركسي» مي تواند آنرا انجام دهد. اما «هيچ كس» نفهميد كه «همه» آنرا انجام نخواهد داد. نتيجه اين شد زماني كه «هيچ كس» آنچه را كه «هر كسي» ميتوانست انجام دهد، انجام نداد «همه»، «كسي» را سرزنش نمود.
اسلاید 9:
اسلاید 10: اصول و ضوابط کار تيمي
اسلاید 11: صاحبنظران يكي از عوامل توسعه نيافتگي ايــــران را فقـدان فرهنگ كار تيمي در امور مي دانند.براساس نتايج يك كار تحقيقاتي در سال 1987، حدود 28 % از بزرگترين شركتها كارهايشان را براساس تيمي انجام مي دادند. در حالي كه در سال 1996 اين رقم به 78 % ودرسال 2008به بیش از91% افزايش يافته است. مزیت های تیم ها:تيم ها نسبت به سازمانهاي سنتي داراي قدرت انعطاف بيشتر بوده و در برابر محيط در حال تغيير بهتر پاسخگو هستند.تيم هاي كاري موجب بهبود كيفيت زندگي كاري مي شونددر تيم هاي كاري اثربخش اعضا نسبت به اهداف تيم متعهدندافراد باعضويت در تيم ها دانش و بينش خود را افزايش مي دهند و در نتيجه اين امر موجب افزايش خلاقيت در سازمان مي گردد.
اسلاید 12: اجزاي يك فرايندمشتريتدارك كنندهفرايند( كار )نيازها و انتظارات مشتريالزامات تدارك كنندهبرون داددرون دادپس خوراندپس خوراند
اسلاید 13: تدارك كنندهتدارك كنندهتدارك كنندهمشتريمشتريمشتريمشتريتدارك كنندهحلقه هاي مشتري و تدارك كننده
اسلاید 14: کدام کار تیمی است؟
اسلاید 15: 5/30/2018تیم تیم کاری متشکل از افرادی با مهارتها وتجربیات مکمل یکدیگر است که برای رسیدن به هدف مشترک با یکدیگر کارمی کنند
اسلاید 16: گروه:متشکل از افرادی است که رابطه متقابل با هم دارد و برای رسیدن به هدفی مشترک گرد هم می آیند وجه تمایز: تیم ساختار دارد و متشکل از افرادی با مهارتهای مکمل است.
اسلاید 17: چرا افراد به گروهها می پیوندند؟ امنیتپایگاه یا مقاماحساس ارزش شخصی وابستگی قدرتتأمین هدف
اسلاید 18: تيم يا گروه
اسلاید 19: گروهتيم
اسلاید 20: انرژي ها هدر ميروند.تاثير گذاري كاهش مي يابد.انرژي ها هم جهت مي شوند.تاثير گذاري افزايش مي يابد.
اسلاید 21: تيمگروهنيروي پيوند دهنده بيروني:مانند نيازهاي مشترك بقا و امنيت، ترس از دشمن بيروني يا قدرت مافوقتركيبي از نيروهاي پيوند دهنده بيروني و دروني، مانند احساس تعلق، اهداف مشترك و ارتباط كاريعمدتاً نيروهاي پيوند دهنده دروني مانند :اصول, ارزشها، باورها و آرمان مشترك
اسلاید 22: TEAMWORK
اسلاید 23: انواع تیم تیم هایی که به وجود آورنده و انجام دهنده کار هستند تیم هایی که پیشنهاد دهنده کار هستند تیم هایی که مدیریت و هدایت کار را به عهده دارند
اسلاید 24: توان بالقوه ی تیم:نسبت به افرادی که به تنهایی کار میکنند، از نتایج مطلوب تری بهره مند میشوند.نسبت به گروه های بزرگتر، از انعطاف بیشتری برخوردارند.بیشتر از افراد منفرد خطر تقبل میکنند و در مسائل بیشتری کند و کاو می کنند.دامنه ی افکارشان نسبت به تک تک افراد وسیع تر است.در رشد مهارتها و اعتماد به یکدیگرکمک میکنند.نه تنها در برابر کارشان، بلکه در برابر یکدیگر متعهدند.موجب ترغیب خودشان میشوند
اسلاید 25: چه زمانی نیاز به تیم داریم؟ در مشکلاتی که کسی به تنهایی برای آن راه حلی نمی شناسدبی ثباتی در کار تجربه تحول سریع نیاز به همکاری از نزدیک
اسلاید 26: -. موفق دربرقراری ارتباط. سختكوش، ثابت قدم ومطلع -آموزش مستمر وانتقال نتایج آن به دیگران -حفظ احترام میان اعضا -صبر و انتقاد پذیری -دعوت ازمتخصصین .شركت در سمینارها، نمایشگاهها. -ورود در عرصه پژوهش .انتقال افكار نو -حفظ انضباطمسوول گروه
اسلاید 27: 17 اصل كار تيمي
اسلاید 28:
اسلاید 29: انعطافپذيرندكار تيمي با خشكي و انعطافناپذيري سازگار نيست. اگر بخواهيد با ديگران كار كنيد و در تيم عضوي مؤثر باشيد بايد از انطباق بر تيم ابايي نداشته باشيد. بازيگران سازگار و انعطافپذير تيم :الف - آموختن را دوست دارند. ب - احساس امنيت ميكنندپ - خلاق هستندت - خدمت به مردم را دوست دارند
اسلاید 30: هم دست و هم داستانند اول بايد با يكديگر كار كرد، بعد با يكديگر برنده شد. همكاري توآم با همدلي يعني اينكه با دل و جان با يكديگر كار كنيم. تحول در برداشت و بينش: به اعضاي تيم به چشم همكاراني همدل و مکمل بنگريد نه به چشم رقيب.
اسلاید 31: مسئولیت پذيرند لحظهاي كه خود را به انجام كاري متعهد مي سازيد، دستهايي به ياري ميآيند كه اگر تعهدي نداشتيد نميآمدند.تعهد معمولاً درگير و دار سختي خود را نشان ميدهد. تعهد به استعداد و توانايي بستگي ندارد. تعهد بر اثر انتخاب ايجاد ميشود، نه بر اثر شرايط تعهدي ميماند كه مبتني بر ارزشها باشد. پذيرش تعهد يك چيز است و پايبندي به آن چيز ديگر
اسلاید 32: ارتباط برقرار ميكنند مثل خردمندان فكر كنيد، اما با مردم به زبان خودشان حرف بزنيد. کار تيمي نميتوان كرد، مگر اينكه بازيكنان با يكديگر ارتباط برقرار كنند. اگر ارتباط نباشد تيمي در كار نيست، بلكه جمعي از افراد هستند كه پيوندي با يكديگر ندارند.ارتباط باز پايههاي اعتماد را محكم ميسازد. داشتن مقاصد پنهان، و ايجاد ارتباط از طريق شخص ثالث مناسبات تيم را تضعيف ميكند.
اسلاید 33: صافي هايي كه بر چگونگي گوش كردن ما تاثير ميگذارندعلائقارزشهاخاطراتتجارب گذشته مفروضات نحوه نگرشتوقعاتاحساساتباورهاتصوير از گذشته،حال وآينده محيط فيزيكيتعصب
اسلاید 34: سيستم های فکری پايه هاي سيستم تفکر / دستگاه انديشه منطقرويکردجهان بينیداده های خاماطلاعاتدانشدرکخردContext / Container افكار / باورها / مدل هاي ذهني ظرف / زمينهمظروف / محتوا Content
اسلاید 35: لايق و باكفايت هستند آدمهاي لايق و با كفايت تعالي طلب هستند. آدمهاي با كفايت به متوسط قانع نميشوند. نيروي خود را بر كار خويش متمركز ميسازند و در طبق اخلاص ميگذارند. آدمهاي با كفايت، كيفيت كار خود را پايين نميآورند
اسلاید 36: قابل اعتماد هستند از آنهايي كه بحث و استدلال ميكنند نترسيد، از كساني بترسيد كه در بحث و گفتگو طفره ميرونداگر نتوان بر ياران تيمي هميشه اعتماد كرد، هيچگاه به آنها اعتماد نكنيد زیرا پايداري مهمتر از استعداد است.
اسلاید 37: انضباط دارند در كوره انضباط است كه استعداد به توانايي تبديل ميشود. اشخاص بايد در سه زمينه انضباط ايجاد كنند تا براي تيم مفيد باشند الف - انضباط انديشيدن : اگر ذهن خود را فعال نگاه داريد پيوسته به چالشهايي ذهني روي ميآوريد و همواره به چيزهاي خير ميانديشيد؛ب - انضباط احساسات: نگذاريد احساسات شما را از كاري كه بايد بكنيد باز دارد يا به كاري كه نبايد بكنيد وا دارد. پ - انضباط لازم براي اقدام و عمل: تفاوت برنده يا بازنده در عمل و بيعملي است
اسلاید 38: ياران، تيم را بالا ميكشند بيشتر مردم وقتي كه به وضع موجود راضي ميشوند از صعود به قلههاي بالاتر باز ميمانند. اعضاي تيم، كسي را كه بتواند آنان را بالا ببرد و بر توان و ظرفيت آنها بيفزايد دوست دارند و ميستايند. كساني كه ياران تيمي خود را پر و بال ميدهند چند ويژگي مشترك دارند :الف - قدر ياران تيمي خود را ميشناسندب -قدر و منزلت ياران تيمي را بالا مي برندت-به ديگران بال و پر ميدهند قبل از آنكه خود بال و پر گشايند.
اسلاید 39: مشتاقندتيمي كه محفل مشتاقان باشد نيرويي شگرف مييابد، و چنين نيرويي منشاء قدرت ميشود. آدمهاي موفق ميدانند كه نگرش انسان دست خود اوست و اشتياق بخشي از آن است. اگر بازي را آغاز نكنيد برنده نميشويد. بر ترس غلبه كنيد.
اسلاید 40: قصدي و هدفي دارند تيمي موفق ميشود كه اعضاي آن براي رسيدن به مقصد مصمم باشند و هوش و حواسشان به كارشان باشد. ”ويتني“رئيس پژوهشي جنرال الكتريك گفته است : بعضي از مردم هزاران دليل ميآورند كه چرا كاري را كه مي خواهند انجام دهند نميتوانند در صورتي كه فقط يك دليل نياز دارند كه چرا ميتوانند؟؟؟“
اسلاید 41: احساس رسالت ميكنندراز كاميابي، پايداري در راه است. كسي كه چرايي دارد كه براي آن زندگي ميكند چگونه اي را تحمل ميكند. ياران تيمي كه رسالتي را بر دوش خود احساس ميكنند و خود را نسبت به تيم متعهد ساخته و ميگذارند كه رهبر تيم وظيفه رهبري خود را انجام دهد.آنان كه احساس رسالت ميكنند چهار ويژگي دارند:الف - مقصد تيم را ميدانندب - مي گذارند كه رهبر تيم، رهبري كندپ - اول توفيق تيم را ميخواهند بعد توفيق خود رات - به هر كاري كه لازم باشد دست ميزنند تا رسالت خود را انجام دهند
اسلاید 42: آمادهاندآمادگي، تفاوت بين برد و باخت است. آمادگي از آنجا آغاز مي شود كه بدانيد براي چه چيزي آماده ميشويد. بايد به خود، به تيم خود و به شرايط موقعيتي كه در آن هستيد نيز نگرشي مثبت داشته باشيد. هنري فورد عقيده داشته است: ”راز كاميابي بيش از هر چيز ديگر در آمادگي است. آمادگي ايجاب ميكند كه به سير حركت آينده بينديشيم به طوري كه اكنون در يابيم كه بعدها چه نيازي داريم. ”
اسلاید 43: با ياران تيم ميجوشند كسانی كه عقايد خويش را بيشتر از ياران تيم دوست دارند و عقيدههاي خود را پيش ميبرند، تيم را از حركت باز مي دارند. شاعر اسكاتلندي عقيده دارد :”كسي كه به من اعتماد ميكند از كسي كه مرا دوست دارد گامي فراتر نهاده است“
اسلاید 44: در پي ارتقاء خويشند ارتقاي شما، ارتقاي تيم است. استراتژي مديرعامل جوان نوكيا دو خط را دنبال ميكرد: نخست تصميم گرفت كه تلاشهاي سازمان را در فناوري اطلاعات متمركز سازد.كار مهم ديگر اين بود كه به آدمها توجه كند. زيرا او تشخيص داد كه ارزش شركت به منابع انساني است و نه به منابع طبيعي. او ميگويد : آموزش مدام حق هر كسي است كه در آن شركت كار ميكند
اسلاید 45: از خود گذشتهاند جايي كه تيم باشد، مني در كار نيست. هيچ تيمي توفيق نمييابد، مگر اينكه هر كس ديگري را بر خود مقدم بدارد.از خود گذشتگي آسان نيست. اما لازم است. بذر از خودگذشتگي را چگونه ميپاشيد ؟؟؟؟الف - بخشنده و گشاده دست باشيدب - سياست بازي را كنار بگذاريدپ - وفادار باشيدت - به وابستگي متقابل بيش از استقلال ارج نهيد
اسلاید 46: مشكل گشايند دنبال درد نگرديد، درمان را پيدا كنيد. تيپ شخصيتي ما ، تربيت ، و تاريخچه زندگي شخص ما تعيين مي كند كه تا چه حد مشكلگشا هستيم:الف - مشكلات، تصويرهاي ذهني ما هستندب - همه مشكلات قابل حل هستندپ - مشكلات، آن چنان را آن چنانتر ميكننددر رويارويي با مشكلات چهار راه در پيش داريد : فرار از مشكل، مبارزه با مشكل، فراموش كردن مشكل با رويارويي با آن ، انتخاب شما كدام است
اسلاید 47: پيگير و پرتلاشندهرگز ميدان را ترك نكنيد. دور را ديدن يك چيز است و رفتن به آنجا چيز ديگري. افراد پرتلاش به بخت، سرنوشت يا قضا و قدر متكي نيستند و وقتي كه شرايط دشوار ميشود، از كار دست نميكشند. توماس اديسون ميگفت : ”من از جايي آغاز ميكنم كه آخرين نفر رها كرده است.“
اسلاید 48: تیم موفقسیستم عادلانه تقسیم سوددهیهدف مشخصوجود حسابرسی کارهاتعهد به هدفاعتماد متقابل اعضاءنقش و مسئولیتهای عادلانهارتباطات خوبرهبری مشخصحمایت بیرونی و درونی
اسلاید 49: تعداد تيم بهتر است 5 تا 8 نفر باشند. نقش اعضاي تيم بايد مشخص شود تيمها بايد اهداف روشني داشته باشند. تيم نيازمند منابع اوليه ميباشد. لازم است تيم محدوده پاسخگويي و حدود اختيارات خود را بداند. تيم نياز به برنامه دارد. تيم نيازمند قواعد است. تيم مؤثر .
اسلاید 50: آغاز كردن بحثها جستجوي اطلاعات و ديدگاههاي اعضاي تيم . ارائه روشهايي براي دستيابي به اهداف . روشن نمودن عقايد و ديدگاهها خلاصه كردن ارزيابي موضوع از نظر وجود اتفاق آرا بين اعضاي به عنوان دربان عمل كردن: هدايت بحثها، اجتناب از بحثهاي پيش بيني نشده، جلوگيري از غلبه افرادي كه زياد صحبت ميكنند، مهيا نمودن فرصت براي اظهار نظر ساير اعضا و دور نگهداشتن بحثها از عدم توافقرفتار های سودمند تيمی
اسلاید 51: تلاش به بر طرف كردن تنشها در گروه و كار بر روي موضوعات دشوار. بيان احساسات گروه و در خواست ارزيابي گروه توسط ديگران. خواستن از گروه كه روي استانداردها توافق كنند مراجعه به مستندات و دادهها. تمجيد از ديگران و اصلاح عادلانه گفتههاي آنان، قبول تمجيد و شكايت.رفتار های سودمند تيمی:(ادامه)
اسلاید 52: مرحله1 - شكلگيري يا Forming در اين مرحله هنوز تيم، تيم نيست، فقط تجمعي از افراد ميباشد. مرحله با احساسات و هيجان زيادي همراه است: از خوش بيني، آرمانگرايي، غرور، پيشبيني آينده تا ترس، شك و ترديد و نگراني را شامل ميشود. ممكن است تيم به آساني سردرگم شود يا بر موضوعات خارج از حوزه مسؤوليت آن، بپردازد برخي از اعضاي تيم ممكن است به جاي كار روي وظايف، تلاش كنند هويت خود را در تيم تثبيت كنند .مراحل كار تيمي
اسلاید 53: اگرچه ممكن است اين قبيل رفتارها، اتلاف وقت تلقي شوند ولي در حقيقت طبيعي و ضروري هستند . هر تيم بايد از اين مراحل طبيعي عبور كند. در اين مرحله، يكي از مديران ارشد ميتواند با ارائه دورنما و جهتگيري روشن، به گروه كمك نمايد .نبايد دستور كار گروه طولاني باشد، در اين صورت خلاقيت ذاتي تيم از بين خواهد رفت .مراحل كار تيمي
اسلاید 54: مراحل كار تيمياين مرحله ميتواند يك مرحله آزاردهنده باشد. در اين مرحله اعضاي تيم مقدار كاري را كه در پيش دارند، مشخص ميكنند و ممكن است نسبت به چالشهاي آن واكنش منفي نشان دهند. برخي از اعضاي تيم ممكن است برنامه خود را تحميل نمايند. ممكن است بين اعضاي تيم عداوتهاي شخصي بروز نمايد. معمولاً درباره عدم پيشرفت و اتلاف وقت اعضا بحث ميشود. در صورت عدم برخورد با تضادهاي موجود، ممكن است موجوديت تيم به خطر افتد. مرحله «بحراني» يك جنبه مثبت نيز دارد. افراد شروع به درك يكديگر ميكنند. شوخ طبعي و بردباري و نيز پايداري و ثبات از ويژگيهاي مهم تيم در اين مرحله ميباشند. مرحله2- مرحله «بحراني» يا Storming
اسلاید 55: مراحل كار تيمي تيم روشهاي كاري و قواعد خاص خود يا هنجارها را به وجود ميآورد و نقش هر يك از اعضاي خود را تعيين ميكند. اگر قواعد كار تيمي به خوبي تعريف و درك شوند، تيم شاخص خوبي براي عملكرد درست در اختيار خواهد داشت . مرحله 3-«شكلگيري هنجارها» يا Norming
اسلاید 56: مراحل كار تيمي اعضا تفاوتها و روشهاي كاري خود را مشخص كردهاند. ميتوانند فرايند حل مشكل و ارتقاي فرايندها را آغاز كنند . در اين مرحله يك تيم كاملاً بالغ به وجود ميآيدهمافزايي كار تيمي پاداشي به دنبال دارد و آن اين كه تيم، هويت مشخصي پيدا ميكند و نسبت به فرايند مورد استفاده احساس «مالكيت» ميكند .براي گذر تيم از اين مراحل، مقياس زماني خاصي وجود ندارد .اگر اعضاي تيم، جديد باشند، مرحله «شكلگيري» طول خواهد كشيد. اشاره به اين نكته حائز اهميت است كه يك تيم حتي در مرحله عملكردي نيز با فراز و نشيب مواجه خواهد شد. مرحله4- «عملكردي» يا Performing
اسلاید 57: چرا ما کار تیمی را دوست نداریم؟
اسلاید 58: موانع كار تيمي اصطكاك در تقسيم كار و تصميمگيري كاهش بازدهي، بخصوص در ابتداي شكلگيري تيمها مشكل همسو كردن اهداف فردي، گروهي و سازماني به تعويق افتادن اجراي كار به بهانه نظرخواهي و مشاركت سازش و گروه سالاري تحت عنوان اجماع توجيه سوء مديريت و نبود رهبري عدم استفاده بهينه از تخصصها و درگير شدن همه در كاري كه تخصص آنرا ندارند از اين شاخه به آن شاخه پريدن، اتلاف وقت در جلسات بينتيجه
اسلاید 59: پنج دشمن کار تیمی
اسلاید 60: طيف فضا هاي ارتباطي در تيمارائه مطلب/ سخن رانی(نه خطابه)مناظره(نه مناقشه)بحث سازنده(نه جدل)مذاکره(نه مشاجره)گفتگو/ شنود و گفت(نه بگو مگو)
اسلاید 61: آفت هاي جلسات:flight of idea: پرش افکاربحث ها بايد هم آزاد باشند و هم متعادلافراد بايد از حملات فردي مصون باشند: بايد فرد را از تاپيک جدا کنيم افراد در طي جلسه و قبل و بعد از آن يک سري وظايف دارند
اسلاید 62: facilitatorfacilitator: کسي که کنترل فرايند بحث ها را انجام مي دهد در خدمت جمع است ولي ايده جانبدارانه اي ندارد. نقش محتوايي ندارد.روشها و روالها را پيشنهاد مي کند. بايد با روشهاي گرفتن و طبقه بندي و اولويت گذاري ايده ها آشنا باشد . بتواند يک اتفاق نظر و اجماع ايجاد کند.حفاظت از افراد در مقابل حملات شخصي (حق دارد که جلسات را کات کند)مطمئن شود که همه فرصت کافي براي اظهار نظر دارند
اسلاید 63: chair personchair person: کسي که نظر نهايي را اعلام مي کند و تصميم نهايي و نتيجه را مشخص مي کندفعال است و حق اظهار نظر دارد (بر عکس رکوردر و فسيلاتور)معمولا دستور جلسه را مشخص مي کندبراي اينکه افراد سرخورده نشوند بهتر است رئسا(خودسانسوري) در جلسات شرکت نکنند
اسلاید 64: RecorderRecorder: ثبت ايده هابايد فردي باشد که نه ايده بيان مي کند و نه ايده ها را ارزيابي کند. بايد فرد بي طرفي باشد و نه يکي از افراد گروهثبت مي کند و در غالب صورتجلسه رپرزنت مي کندمي توان صحبتهاي جلسه را ضبط کرد
اسلاید 65: Group MemberGroup Member: بايد در بحثها شرکت کنندداده هاي اصلي جلسه را مي دهند
اسلاید 66: قواعدهيچ کس وسط حرف کس ديگه نمي آيدبيش از 5 دقيقه صحبت نمي کندهمه قبل از اظهار نظر دست بالا مي کنند و از فسيلاتور اجازه مي گيرندافراد حق نقد دارند ولي حق توهين ندارندهمه دستور جلسه را بداننداگر در يک فاز فقط مي خواهيم بارش افکار کنيم ، فقط همان کار را مي کنيم و نقد ايده ها را به زمان خودش موکول مي کنيم
اسلاید 67: راهکارهاي تصميم گيري گروهي در جلسات:جر و بحث نمي کنيم و فقط نظر را اعلام مي کنيمدنبال برنده و بازنده در جلسه نيستيممفهومي که در ذهنمون هست را ساده بيان کنيمبه سادگي نبايد نظرات خود را سانسور کنيمهميشه راي اکثريت درست نيست بلکه آخرين راه حل استدر جلسات تفاوت ديدگاهها کاملا عادي استبايد دستورجلسات را به اجزاي ساده بشکانيمرعايت زمانکساني که دائما زمان جلسات را با صحبت زياد مي گيرند، در جمع نبايد با آنها برخورد کرد ولي حتما بايد بصورت خصوصي با انها صحبت کرد.حدود و صغور اختيارات گروه را بدانيم و فکر نکنيم که چون دور هم جمع شده اين و تصميم گرفته ايم پس قدرت کامل در دست ما است
اسلاید 68: اول بايد پرسش ها درمورد خود مسئله يکي شود.احساس افراد درمورد مسئله: چقدر مسئله از نظر افراد مهم استمسئله رانقطه شروع ندانيم بلکه بايد علل ريشه اي را ببينيممسئله يک طيف است که يک سر آن علل هستند و سر ديگر آن موانع و نهايتا راهکارها هستند
اسلاید 69: براي 2 برابر تعدا افرادي که مي خواهيم در جلسه شرکت کنند دعوتنامه مي فرستيم و از انها مي خواهيم که availablity plan خود را بفرستند تا ما بر اساس آنها بهترين زمان را انتخاب کنيمزمان کاري جلسه، زمان مفيد است که توسط زمان غير مفيد جلسه احاطه مي شود.preloading: قبل از شروع بحث در جلسه، يک نفر با هماهنگي قبلي متني را جهت اطلاع رساني ارائه مي دهد يا سخنراني مي کندتسهيل گر نقش ميزبان را دارد به يک فرد خاص نبايد بيش از حد توجه کندجملاتي را در حين ورود افراد مي توان به آنها گفت تا هم آنها بدانند که شما تسهيل گر هستيد و هم اينکه شما به آنها خوش آمد گويي کرده باشيد
اسلاید 70: در آغاز جلسه time limit ها را مي گوييم و مي گوييم که هر فاز جلسه چقدر زمان داردبحث هايي که در جلسه مي شوند جزئ دانش سازمان محسوب مي شوند ولي نتيجه جلسه نيستند بلکه 2 چيز نتيجه جلسه هستند:تصميم هايي که گرفته ميشوند concensuse ItemsAction Itemsهر دوي اين موارد بايد در انتهاي جلسه براي افراد خوانده شوند و اجماع حاصل شود بعدا جهت امضا به دستشان برسدبهتر است صورتجلسه در همان روز تهيه شودsticky notes: براي بارش افکار کاربرد دارند. مزيت ان اين است که به راحتي جابجا مي شوند
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.