علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) فصل 11

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 28 اسلايد کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس)فصل 11

پریسا

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
* کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) * بروس جویس * امیلی کالهون

صفحه 3:
‎٠‏ فصل یازدهم ‎٠‏ یادگیری خواندن و نوشتن با الگوی استقرایی تصویر- واژه

صفحه 4:
سناریوی ا: * کلاس اول ابتدایی- منطقه آلبرتای کانادا هفته اول مرحله اول: ۲ معلم تصویری را نشان می دهد و از دانش آموزان می خواهد به نوبت به بررسی تصوير بپردازند و اقلام ( 126۳05) و کنشها ( 20110۳05) را شناسایی کنند. دانش آموزان دو روز فرصت داشتند که به تصویر نگاه کنند و اشیاء موجود در آن و نیز وقایع جاری در آن را شناسایی کنند.

صفحه 5:
: مرحله دوم * وقتی که نامی برای یک شیء تعیین گردید معلم خطی را از ان شیء به سوی کاغذ زمینه در جایی که واژه را می نویسد رسم می کند.

صفحه 6:
:مرحله سوم معلم واه ها را هجی کرده و از دانش آموزان که مى خواهد آنها را هجی کنند و به زبان بیاورند دانش آموزان به طور مکرر واژّه ها را مرور می کنند ,آنها را هجی می کنند » به زبان می آورند(می گویند) و خطوطی را از تصویر به واه ها وصل می کنندو یاد می گیرند که چگونه از لوحه به عنوان یک فرهنگ بانگان مصوز استعاد مکی

صفحه 7:
:مرحله چهارم واژه ها در یک رایانه وارد شده سپس بر روی کارتهایی چاپ می شوند . مجموعه ای از این کارتها به هر کودک تحویل داده می شود

صفحه 8:
در چند روز نخست دانش آموزان می توانند یکی از سه فعالیت زیر را انجام ‎ibd:‏ 1 . مرور واژه ار فا ا لوركه افكات يي واژه, تعقیت آن تا رسیدن به عنصری از تصویر 36ات تن مامح کر ‎Sd‏ ‏رفتن به سوی واژه ای >

صفحه 9:
تعیین عناوین برای تصویر | جند تصوير و عناوینی که انتخاب شده است را به عنوان نمونه به دانش آموزان نشان داده می شود و از آنها خواسته می شود که عنوانی برای تصویر ی که در هفته اول در اختیار آنها قرار داده شده است انتخاب کنند. هر دانش آموز عنوانی را پيشنهاد می کند و بر روی کاغذ نوشته می شود بدین ترتیب چندین واژه به فهرست افزوده شده و تعداد بیشتری از واژه ها کشف شده اند '] در هفته دوم کودکان با استفاده از فرهنگ واژگان تصویر -واژه همچنان به بررسی واژژه ها ادامه داده و واژه های نوشته شده بر کارت واژه های خود را طبقه بندی می کند. ضمناً معلم با نشان دادن کارتهایی که فقط یک ‎ols‏ بر روی آنها نوشته شده بود میزان معلومات دانش آموزان را در غیاب زمینه مکتوب تصویر مورد بررسی قرار می دهند.

صفحه 10:
:هفته سوم ارائه جملات در خصوص تصوير معلم مجموعه ای از جملات را که درباره تصویر نوشته شده اند را ارائه می کند و چند ساختار جمله را به عنوان الگو معرفی می کند. در طی هفته دائش آموزان جملات خود را با استفاده از وائیه هایی که از از تضوير استخراج كزده اند و نيز وائة هايق که بزای جمله سازى مورد نيازند (مانند حروف ربط و اضافه) مى نويسند. در اين مرحله با جملاتى كه كودكان نوشته اند تعدادى ديكر از واژگان شناسایی می شوند. در این هفته دانش آموزان به بررسی وائه ها و خواندن جملات ادامه داده و معلم مجدداً بازشناسی واژگان را مورد آزمون قرار می دهند.

صفحه 11:
:هفته چهارم * ساختن پاراگراف و قرائت آن * معلم کلاس یکی از عناوین را برگزیده و با استفاده از گونه های تغییر یافته ای از جملاتی که کودکان ساخته بودند یک پاراگراف می سازد. * پاراگراف بر روی یک سلسله از کارتها نوشته شده و یک دفترچه را می سازد که دانش آموزان م تفاتستند آن را مه خانه بر3ة و براق والدین خود بخوانند.

صفحه 12:
12

صفحه 13:
پیش فرضهای استفاده از الگوی استقرایی تصویر-واژه کودکان در جستجوی معنایند آنان می خواهند جهان را با سازماندهی ادراکات خویش بشناسند و زبان را منیعی از معنا تلقی می ‎BUS‏

صفحه 14:
اصول الگوی اسقرایی تصوير - واژه 14

صفحه 15:
سناریوی 2 تصویری بر تابلو اعلاتات کلاس تصب می شود معلم کودکان را به مقابل تصویر فرا می خواند مانند سناریوی 1 آنها را به استخراج واه ها, هجی کردن آنها فرا می خواند هر یک از دانش آموزان آنچه را که در تصویر می بینند بیان می کنتد سپس معلم خطی از تصوير به سوی نقطه ای که واژه مربوطه درج شده رسم می کند سپس ‎ol‏ واژه را قرائت کرده و از دانش آموزان می خواهد که در زمان هجی کردن واه توسط معلم گوش فرا داده و سپس تکرار و تمرین نمایند. در این مرحله معلم ضمن هجی کردن حروف آنها را می نویسد و از دانش آموزان می خواهد تا با اشاره او به هر یک از حروف ‎Ul‏ ‏را یک صدا بخوانند

صفحه 16:
: مرحله دوم در مرحله دوم , معلم کودکان را به بحث درباره تصویر هدایت می کند و از آنها می خواهد در خصوص اينكه اين تصوير متعلق به كجا مى باشد نظرات خود را اعلام نمايند معلم يس از اعلام نظرات دانش آموزان در خصوص تصاوير , علت اينكه انها به اين نتيجه رسيده اند را جویا می گردد در اين مرحله نيز خواندن وازّه ها تمرين مى گردد

صفحه 17:
:مرحله سوم ۰ در این مرحله معلم کارت واژه های جدید را به کودکان می دهد و اعلام می کند که در اين مرحله می خواهیم «خواندن» بی صدا را معلم به واژه ها اشاره می کند در ‎bul‏ ممکن است تعدادی از دانش آموزان ‎ol‏ را با صدای بلند بخوانند معلم با این توضیح که ‎SIS‏ ‏صدایی از دهنتان خارج گردد و آنها را در ذهن جود اتمرين كنيد أتها را راهنمايى :مى كتد.

صفحه 18:
مرحله چهارم در این مرحله دسته بندی اشکال و دلایل اينکه چرا برعي أزاشكال در يي دسته خاص قرار مى گیرند آموزان نشان داده و از آنها می خواهد دور ‎ee‏ ‏دليل براى قرار كرفتن أنها در بك دسي را يي 1 0 1 * معلم بعد از اعلام نظر توسط هريك از من رات یس ری ود

صفحه 19:
:مرحله بنحم * در این مرحله ضمن مرور واژه های قبلی به ارائه چند واژه جدید می پردازند. ‎٠‏ معلم در خصوص صداهای مختلف صحبت کرده و متالهایی در این زمینه می زند. ‏* از دانش آموزان می خواهد تا کلمات مشابه و هم قافیه را که دارای صدا های مشابه هستند را از روی کارت واژه ها استخراج نمایند و به طبقه بندی آنها بپردازند

صفحه 20:
مر حله ششم در اين مرحله معلم در خصوص انتخاب عناوین و جملات با کودکان کار می کند ‎ys gles ull yp‏ عصوص عناوين :نا داص آموران صحبت گروه و نظر آنها را در خصوص عناوين جمع آورى مى كند ‏سپس معلم دانش آموزان را به كنار تصوير مورد نظر برده و از ‏آنها می خواهد عنوانی را برای تصویر پیدا کنند و دلبل این انتخاب را نیز بیان کنند . ‏معلم روی تخته کلاس واژه جمله را می نویسد و در ذیل آن دو تا از جملاتى را كةادز جريان بحت شتیدة آننت:می تویسد معلم:از:دانش آموزان مى خواهد كه جملات را بدون ضدا بخوائيد.و هر چقدر که می توانند واژه های بیشتری را بخوانند آنگاه جملات را با هم می خوانند.

صفحه 21:
مر حله هفتم در لين مرحله معلم در خصوين صوت شناسیء دستور زبان » قواعد تثبیت شده و كاربردها با انها كار مى كند * معلم در خصوص حروف اضافه كه در جلات توسط دلنش آموزان به كار كرفقهشده اسك با آنها صحبت فى كب * معلم در خصوص جكونكى دستور جمله به عنوان مثال چگونگی شروع جملات ارائه شده توسط دانش آموزان با آنها صحبت مى کند. * معلم با این فعالیتها در حال آماده سازی شاگردان برای نوشتن پاراگراف هایی در باره یک عنوان واحد یا ایده محوری هستند.

صفحه 22:
مرحله هشتم 8 معلم از دانش آموزان ‎wo‏ خواهد که جملات 9 پاراگرافها را مرور کنند * او از دانش آموزان می خواهد که پاراگراف ها را بدون صدا و با صدای بلند بخوانند

صفحه 23:
خلاصه: یاددهی و یادگیری * الكوى استقرايى تصوير-واه يك الكوى تدريس ساختمند و پژوهش محور است. این الگوبزنامه دزسن چتد بعدی راابزایتتدریسن:به خوانتدگان:و نویسندگان مبتدی عرضه می کند(کالهون,1999) > استفاده از اين الگو فرصتهایی را برای اجرای آموزش مستقیم از سوی معلم و نیز فرصتهایی برای دانش آموزان فراهم ‎no‏ کند تا از طریق فعالیتهای ساختمند به تشکیل مفهوم بپردازند. _ ۲ کانون توجه اين الكو براي سطوح ابتدایی و برای دانش آموزانی که انگلیسی زبان دوم آنان است پرورش مهارتهای خواندن و نوشتن است. ۶ این الگو برای تدریس اطلاعات و مفاهیم در علوم اجتماعی , و به هنكام کار کردن با دانش آموزان مسن تری که قادر به خواندن هستند نیز الگویی سودمند است.(جویس و کالهون 1999( 23

صفحه 24:
ءءء تأملات ۲ کلید های سواد آموزی بسیاری از دانش آموزان در دست معلمان است کلیدهایی که دسترسی و انتخاب را فراهم می v 0 آموزان هر اندازه که واژه های بیشتری را در خزانه شنيدارى و كفتارى خويش داشته باشند برداشت بهترى از محیط پیرامون خود خواهند داشت. نش آموزان هر اندازه که واژه های بیشتری در خزانه خواندنی ری خود داشته باشند کنترل و گزینش بهتری بر زندگی بیرون و درون مدرسه دارند و نیز دسترسی بیشتری به دانش و تجربه داشته و آمادگی بالاتری را برای خودآموزی خواهند داشت آنان به هر اندازه که از کارکرد زبان ادراک بیشتری داشته باشند ‎we‏ توانند در برقراری و ایفای وظایف شهروندی نیرومند شوند.

صفحه 25:
‎coal pata ell ol yo‏ تصوبر وق يراق خوآ نون بو ‏1. تصویری را انتخاب کنید 2 از دانش آموزان بخواهید آنچه در تصویر ملاحظه می کنند شناسایی کنند. 3 بخشهای شناسایی شده تصاویر را نامگذاری کنید. ‏4. لوحه تصویر - واژه را بخوانید و مرور کنید ‏5 از دانش آموزان بخواهید که واژه ها را به گروههای مختلفی طبقه بندی کنند ‏6 لوحه تصویر واژه را بخوانيد /مرور كنيد ‏7 در صورت تمایل واژه ها را به لوحه تصویر-واژه و بانک واژه ها بیفزائید 8 از دانش آموزان بخواهید که درباره عناوین لوحه تصویر - واژه شان ‏9 جملات و پاراگرافها را بخوانید یا مرور کنید.( صوت شناسی/ دستور زیان / قواعد تثبیت شده / کاربردها)

صفحه 26:
عملکرد معلم و دانش آموز در الگوی اسقرایی تصویر- واژه ۱.دانش آموزان به واه هلیی که به طور صحیح تلفظ می شوند چند بار كوش فرا مى دهند و اين وایّه ها را به خزلنه بصری خود می افزایند و منبعی سهل الوصول برای بهره برداری در اختیار دارند. ۲ دانش آموزان به تلفظ حروفی که به طور صحیح شناسایی شده لند چند بار گوش می دهند و آنها را رویت می کنند و شکل صحیح آنها را چندین بار ملاحظه می ۳دانش آموزان وائه هلیی را كه به طور صحیح هچی شده لند چند بار می شنوند و ملاحظه می کنند و در هجی صحیح آنها مشارکت می کنند. ۴معلم در نگارش جملات از عرف استاندارد بهره می گیرد (تغییر شکل جملات در صورت ضرورت) و نیز از علایم سجاوندی و قواعد تثبیت شده (کاماء حروف بزرگ و ...)بهره می جوید معلم در شرایطی که از ابزارهای شناخته شده و دستوری گوناگون استفاده می کند علت استفاده از هر ابزار را توضیح می دهد. 26

صفحه 27:
هدف از طراحی این الگو این است که به دانش آموزان بیاموزیم نهد * خزانه واژگان بصری خود را بسازند * در مورد ساختار واژه و جمله به پژوهش بپردازند. * به تولید نوشته (عنوان, جمله , پاراگراف)مبادرت ورزند. * از اتصالات بین خواندن و نوشتن , برداشت درستی داشته باشند * مهارت خود را درتحلیل ساختاری و آوا شناسی پرورش دهند *#* خواندن مطالب تخیلی و غیر تخیلی را افزایش دهند. * ضمن همکاری با دیگران , مهارتهای مشارکتی را در زمینه خواندن ونوشتن پرورش دهند.

صفحه 28:
الگوی استقرایی تصویر-واژه

39,000 تومان