صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای
تدریس)
* بروس جویس
امیلی کالهون
دیوید هاپکین
ترجمه:
دکتر محمود مهرمحمدی
دکتر لطفعلی عابدی
صفحه 3:
12 فصل ٠
٠ شرایط یادگیری:ادغام الگوهای یادگیری و
یاددهی
صفحه 4:
بر رم تن جح تن
سلسله مر تب انواع عملکرد |
فك گانیه
. ارایه پاسخ مشخص (محرک- پاسخ)
. زنجیره سازی (مجموعه ای از پاسخ ها)
. تمایز چندگانه (تمیز پاسخ): تفاوت ها
. طبقه بندی: شباهت ها
. به کارگیری قواعد: کنار هم گذاشتن چند
مفهوم؛ دستور زبان
حل مسأله: کنار هم گذاشتن چند قاعده
صفحه 5:
* ارائه پاسخ مشخص,عبارتست ازارائه ی
٠ زنجیره سازی عبارتست از ایجاد مجموعه ای
از پاسخها که با یکدیگر ارتباط دارند.
صفحه 6:
* تمایز چندگانه,در یادگیری انواعی از ز پاسخهای
مشخص و زنجیره ها, و در یادگیری نحوه دسته
بندی مناسب آنها بکار می رود.
۶ طبقه بندی عبارتست از تخصیص اشیاء به
طبقاتی که نشان دهنده ی نقشهایی یکسان
صفحه 7:
* بکارگیری قواعد,عبارتست از توانایی اجرای
مفهومی که عملی را ایجاب می کند.
۰ حل مسئله عبارتست از بکارگیری چند قاعده
برای مسئله ای که یادگیرنده قبلا با ان روبرو
نشده است.حل مسئله شامل گزینش قواعد
صحیح و بکارگیری آنها به صورت ترکیبی
صفحه 8:
تسهیل یادگیری های ششگانه
1 به کارگیری الگوهای تدریس مناسب:
1-1 ازایه پاسخ:مشخمن: الگوی یادیاز: شبیه سازى:
دریافت مفهوم
1-2 زنجیره سازی: یادیار و تفکر استقرایی
1-3 تمیز چندگانه: استدلال استقرایی و تکوین مفهوم
14 طبقه بندی: تفکر استقرایی و تکوین مفهوم
1-5 کارپرد قواعد: تکوین مفهوم, شبیه سازی, تفکر
استقرایی
1-6 حل مسأله: الگوهای تفحص گروهی, ایفای نقش, شبیه
سازی, تدریس غیر دستوری.
8
صفحه 9:
تسهیل یادگیری های ششگانه
2-1 مطلع ساختن دانش آموز از اهداف
22 ارایه محرک
3- افزايش توجه دانش آموز
2-4 كمى در ياداورى اموخته ها
2-5 تدارى شرايط برانكيزاننده
2-6 تعيين مراحل و توالى يادكيرى
2-7 ارايه اشارات و هدايت يادكيرى و ...
9
صفحه 10:
بزرگسال
چنین برنامه ای باید عناصر اساسی زیر را دارا باشد تا
امکان خودآموزی از طریق خواندن و نوشتن فراهم شود:
1
دخ نأ ص من نه
پرورش خزانه واژگان بصری, شنیداری و گفتاری؛
الگوی استقرایی تصویر- واژه
خواندن گسترده در سطح پیشرفته
. بررسی الگوی واژه ها از طریق هجی ODS
نگارش منظم و مطالعه نگارش
. مطالعه راهبردهای درک مطلب
. مطالعه مشارکتی
صفحه 11:
* سبک کاوش/منابع داده ها
۰ مولفه sh برنامه نیازمند بهبود بنیادی کارکنان
در جهت الگوی پژوهش مدار برنامه درسی و
نیازهای همه دانش اموزان در همه ستظطوح
اند.در حالی که برخی دیگر به سطوح خاصی
از دانش آموزان با نیازهای خاص توجه دارند:
صفحه 12:
٠ فقط بخوان:برنامه ای است که برای افزایش
استقلال دانش اموز در خواندن,بویژه خواندن
در منزل در سرتاسر ناحیه اجرا می
شود(جویس و ولف,1996).
برنامه درسی مقدماتی(پیش دبستان-
سوم).معلمان ull sly خزانه
واژگان ,ارتقای توان تحلیل آوایی و ساختاری و
ارتقای راهبردهای درک مطلب در حال بررسی
و طراحی راهبردهایی ,بویژه راهبردهای الگوی
استقرایی تصویر- وازه هستند(جويس و
Ile .11000
صفحه 13:
* اموزش خصوصی سواد اولیه. محور اين مداخله
بر آن دسته از دانش آموزان پایه های ابتدایی
است که خواندن و نوشتن را از طریق برنامه
درسی دوره مقدماتی یاد نمی گيرند.
* فرصت دوم دومین شبکه مطمئن برای
نواموزان سنین بالا - موضوع بخش حاضر
لست .
صفحه 14:
۶ مطالعه مستمر درباره فرصت دوم در منطقه
نورثرن لایتس
برنامه فرصت دوم 12 بخش و 300 دانش
آموز را در ناحیه آموزش و پرورش نورثرن
لایتس در بر می گرفته است.
معلمان اين برنامه یک آموزش 10 تا 15 روزه
را دریافت می کردند و سپس عملکرد خود را
در اجرای برنامه و نیز پیشرفت شاگردان
خویش بوسیله ابزارهای گوناگون از جمله
مجموعه ازمونهای استاندارد بررسی می
صفحه 15:
* آزمونهای مذکور به هنگام نام نویسی دانش
آموزان در برنامه فرصت دوم و نیز پایان سال
تحصیلی 2000-1999 بطور گروهی به اجرا
در آمدند.دانش آموزان 20 مدرسه ناحیه
مذکور,از نظر وضعیت اقتصادی-اجتماعی و
نژادی تنوع قابل ملاحظه ای داشتند.
صفحه 16:
8 همه ی دانش آموزان پایه چهارم یا پنجم در
آزمونهای فرعی خزانه واژگان .آزمونهای
فرعی درک مطلب یا هر دو آزمون فرعی
آزمونهای مهارتهای پایه کانادایی پیشرفت قابل
ملاحظه ای كسب كردند.
صفحه 17:
* یافته ها/شواهد
* ویژگیهای دانش آموزان نام نویسی کرده
۴ مجموعه دانش آموزان شرکت کننده در برنامه
فرصت دوم ویژگیهای ذیل را داشتند:
صفحه 18:
جنسیت: دو سوم آنان پسر بودند
٠ شناخته شده به عنوان دارنده نیازهای
خاص.70 درصد: بیشتر دانش آموزان دارای
ناتوانیهای یادگیری جزیی تا متوسط یا حاکی از
مشکلات ارتباطی بودند.
نمرات آزمون استاندارد به هنگام ورود: 46
درصد دانش آموزان پایه سوم نمراتی پایین تر
و یا در حد متوسط دانش آموزان فارغ
التحصيل يايه دوم كسب کردند.
صفحه 19:
* آنان چه پیشرفتی داشتند؟
٠ در مجموع 56 درصد نمرات پیشرفت دانش
آموزان .پیشرفتی را از یک و نیم تا سه برابر
نمرات پیشرفت دانش اموزان متوسط نشان
میداد و 18 درصد نمرات پیشرفت بالا با
نمرات پیشرفت دانش اموزان متوسط برابر
بود.
صفحه 20:
۶ جنسیت.پسران و دختران در مجموع پیشرفتی
یکسان داشتند.
یکسان داشتند.
* نمرات ورودی به عنوان یک متغیر مدنظر نبود.
صفحه 21:
* کدهای نیازهای خاص.در مجموع پیشر
دانش آموزانی که کدهای نیازهای woe وا
داشتند يا اینکه فاقد این کدها بودند در تمام
پایه های تحصیلی یکسان بود.
٠ وضعيت اقتصادی- اجتماعی دانش آموزان به
عنوان یک عامل مد نظر نبود.
صفحه 22:
* اهمیت تربیتی
* مهمترین نکته ای که به ذهن می رسد این
است که پژوهش درباره برنامه درسی برای
نوآموزان سنین بالا به نقطه ای رسیده است
كه wo توان با کمک آن برنامه های درسی ای
را طراحی کرد که فرصتهایی را برای رشد در
سطح متوسط و بالاتر در اختیار دانش آموزان
مذکور قرار دهد.
