علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) فصل 4

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 25 اسلايد کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس)فصل 4

پریسا

25 صفحه
1075 بازدید
28 شهریور 1398

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 3:
کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای تدریس) * بروس جویس امیلی کالهون دیوید هاپکین ترجمه: دکتر محمود مهرمحمدی دکتر لطفعلی عابدی

صفحه 4:
° فصل چهارم ‎٠‏ یادگیری کاوش مفاهیم ‎٠‏ دومین الگوی خانواده ی پردازش ‎sol. ol Wl‏ "فراگیری مفهوم* است.

صفحه 5:
۰ سناریوی 1 * ما در کلاسی در هنگ کنگ هستیم.دکتر "اوراکو "مشغول تدریس انگلیسی به شاگردان است؛او نموداری را در مقابل کلاس گرفته است.ما فعالیتهای او را که از طریق بکارگیری یک تمرین ۶شاگرداتش را ‎cular‏ می کند,دنبال می کنیم.روی نمودار دو عنوان نوشته شده است:نمونه های مثبت و نمونه های منفی

صفحه 6:
او واژه های ذیل را در زیر عناوین مذکور قرار می دهد: نمونه های مثبت نمونه های منفی ‎Clean help‏ به اين دو واژه نظری بیندازید. شباهت و تفاوت آنها در چیست؟واژه ی ‎Clean‏ دربردارنده ی خصوصیات مقوله ی مورد نظر ماست.واژه

صفحه 7:
* او کارتهای حاوی دو واژه ی دیگر را روی نمودار قرار می دهد: clear trim ° clear ‏حال اين دو وازه را بررسی کنید.واژه‎ ٠ trim ‏حاوی خصوصیات مورد نظر است .واژه‎ ‏و‎ clean sb ‏چنین نیست.وجه اشتراک واژه‎ trim ‏واژه های 6۱0 و‎ yy aS cue Clear ‏وجود ندارد.‎

صفحه 8:
* وی از شاگردان خویش می خواهد که اين مرحله از تمرین را به تنهایی انجام دهند سپس دو واژه ی دیگر را ارائه می کند و از آنان مى خواهد که ضمن مقایسه ی آنها با یکدیگر بیکوشند وجه اشتراک نمونه های مثبت را که در نمونه های منفی وجود ندارد ,کشف

صفحه 9:
‎lab ٠‏ فرضیه های خود را در یک لحظه ‏یادداشت کنید.فکر میکنید واژه های مثبت دارای چه خصوصیاتی هستند که واژه های منفی فاقد انهایند؟ ‏او چندین نمونه ی مثبت و منفی دیگر برای آنان نوشت و هنگامی که آنان توانایی ‏ _ شناسایی صحیح واژه ها را پیدا کردند,از آنها بگذارند.

صفحه 10:
بود(معانی,حروف انتهایی و . 0 به آنان کمک کرد و سپس از آنان پرسید که چگونه نمونه های منفی را به مثبت تبدیل می کنند. وی سپس از ز شاگردان خواست که یکی دو داستان را از نظر وجود نمونه های مثبت و منفی تحلیل کنند و فهرستی از واژه ها را در اختیارشان قرار داد.تاً بر اساس خصوضیات آن مفهوم:آنها را طبقه بقدی کنتد.

صفحه 11:
* البته ما شاهد یک درس آواشناسی بوده ایم که برای دانش آموزانی عرضه میشد که انگلیسی ‎pgs ol;‏ آنان است:درس بر اساس آلگوی تدریس فراگیری مفهوم طراحی شده و به آموزش مفاهیمی می پردازد که هم از نظر نوشتاری و هم از نظر هجی کردن سودمند است.

صفحه 12:
© سناربوی 2 * کلاس پایه ی هشتم خانم استرن در شهر هوستون ایالت تکزاس به بررسی ویژگیهای 14 شهر بزرگ ایالات متحده پرداخته است.آنان اطلاعاتی را در مورد وسعت ,ترکیب نژادی جمعیت,نوع صنعت ,موقعیت و مجاورت نسبت به منابع طبیعی گرداوری کرده اند.دانش آموزان به طور گروهی اظلاعاتى زا كزدآوزدة و أنها زا دز مجموعه ای ار نمودارها که اکنون در اطراف کلاس نصب شده آند, خلاصه کرده آند.

صفحه 13:
* معلم می گوید بيایید امروز برای شناخت بهتر اين شهرها ,تمرینهای تهیه شده را بررسی کنیم .من چند مفهوم را که در مقایسه ی شهرها به ما کمک می کنند ,.مشخص کرده ام.مایلم که هر نمودار را با یک برچسب ‎bab‏ ‏۳ خیر" مشخص کنم.اگر به اطلاعات موجود بنگرید و درباره جمعیت و سایر وی بیندیشید ,به آنچه می نظر من است پی خواهید برد.

صفحه 14:
* پس از بررسی بالاخره دانش آموزان به این جمع بندی می رسند که "بله ها" شهرهایی هستند که رشد و توسعه ای سريع داشته و هوایی نسبتا معتدل دارند. * خانم استرن اين جمع بندى را می پذیرد و اظهار می کند:این درست همان نکته ای است که من در ذهن داشتم.

صفحه 15:
شاگردان به جستجوی الگوهای مشابهی در اطلاعات خود می پردازند.خانم استرن نهایتا مى كويد :حالا هر یک سعی کنید به ترتیب اهمیت ویژگی,شهرها را گروهبندی کنید.سپس نوبت بگیرید و با این تمرین ما را راهنمایی كنيد تا ببینیم کدامیک از شهرها را در کدام طبقه جای داده اید.

صفحه 16:
* سپس درباره ی ویژگی مورد نظر در هر شهر و چگونگی استقادة از مقوله های گوناگون برای مقاصد مختلف,بحث خواهیم کرد.در نهایت از الگوی استقرایی بهره خواهیم گرفت و روابط گوناگونی را کشف خواهیم کرد.

صفحه 17:
9 سناریوی 3 ‎٠‏ معلم از نظرات ت شاكردان براى روشن سازى ماهيت یک استعاره و جكونكى بهره بردارى از آن استفاده می کند.سپس مفهوم(استعاره) را ارام ۳ کرده و از دانش آموزان می خواهد که بر یک تعریف توافق

صفحه 18:
* معلم درس را با این درخواست از شاگردان به پایان می برد که نظر خویش را درباره چگونگی دستیابی به مفهوم بیان کرده و چگونگی استفاده از اطلاعات برای رسیدن به یک جمع بندی را توصیف کنند.

صفحه 19:
فراگیری منهوم به عنوان یک الگوی یادگیری و یاددهی فرآگیری مفهوم عبارت است از جستجو درباره خصوصیات و فهرست کردن آنها كه ى توان در تقبیزمصادیق از غیر مصادیق مقوله های گوناگون از نها بهره گرفت. (برونر و دیگران,1967) :تفاوت تشکیل مفهوم و فراگیری مفهوم در تشکیل مقهوم از دانش آموزان انتظار ی رود که درباره مبانی مفاهیمی که ی سازند تصمیم بگیرند فراگیری مفهوم دانش آموز را مادار ی کند كه از طريق مقایسه متاهای دارای خصوصیات مفهوم با مثاهای فاقد آن هیژگی ها, مفهوی را که قبلا در ذهن فرد .دیگری تشکیل شده است دریابند

صفحه 20:
قییز صحیح مصادیق از غیر مصادیق,آسان تر از بیان خصوصیات آن مفهوم ءاست مصادیق,زیر حموعه ای از جامعه داده هاست.طبقه عبارت است از یک زیر مجموعه يا يجموعه ای از مصادیقی که دارای یک یا چند ویزگی مشترک اندو این ویوگی ها در منایر طبقات عمومیت نناوه یادگیری مفهوم از طریق مقایسه و مقابله مونه های مثبت با نمونه های منفی .امکان پذیر است .همه اجزای داده ها واجد ویزگی هایی اند که نها را خصوصیات می نامیم خصوصیات پایه خصوصیاتی هستند که وجود آنها برای حوزه مورد نظر حیاقی .است

صفحه 21:
بخشی از فریند شناخت یک مفهوم عبارت است از تشخیص موارد متبت .آن و نیز تمیز موارد منفی که با آن ارتباطی تنگاتنگ دارد یکی دیگر از ملاحظات برای روشن سازی مفهوم شناخت خصوصیات مرکب است.مفاهيم طیفی را تشکیل ی دهند که در برخی از آنها وجود یک خصوصیت برای عضویت در طبقه کافی است و در برخی دیگر حضور چندین خصوصیت ضروری است.مانند: کمدی رمانتیک

صفحه 22:
مراحل الكو «مرخله 1: شامل عرظه ی دادهآها به دانقن آموز است .معلمنمونه های برچسب دار را ارئه ی کند شاگردان خصوصیات غونه های مثبت و منفی را با یکدیگر مقایسه ی کنند ‎Glos ob Sle.‏ تدوین کرده و آزمایش می کنند .شاگردان بر اساس خصوصیات ‏ تعریفی برای مفهوم ارائه ی دهند مرحله 2: آزمون فراگیری مفهوم شاگردان نمونه های دیگری را که بدون برچسب ارائه شدند با دادن پاسخ های بله يا خیر شناسایی ی کنند .معلم پراساس خصوصیات بنيادین فرضیات را تیید و مفاهیم را نام گذاری می کند مرحله3 : تحلیل راهبردهای تفکر .شاگردان به توصیف انديشه ها ی پردازند .شاگردان به بحث درباره نقش فرضیات و نوع و تعداد آنها ی پردازند

صفحه 23:
5 پسسژوهش تنی سون و کاچیارلا (1986) مقایسه دو شیوه آموزشی به شیوه فراگیری مفهوم نتاج: ِ در شيوه كه ابتدا فونه ارائه بى شود دانش آموزان مفاهيم واضح ترى را ارائه ى دهند. نخستین مصادیق مثبت باید از جمله واضح ترين فونه ها باشند. دانش آموزان از طریق ترین, دانش رویه ای (چگونگی دستيابى به مفهوم) را تدوین ی کنند.

صفحه 24:
* تاملات * تدریس مفهوم,زمینه را برای تحلیل فرایندهای تفکر دانش اموزان و کمک به انان در جهت تدوین راهبردهای موثرتر فراهم می کند.روش اجرای این کار می تواند دربردارنده ی درجات متفاوتی از مشارکت شاگرد, کنترل شاگرد و بيجيدكى مطالب باشد.

صفحه 25:
آثار مستقيم و غير مستقيم الكوى فراگیری مفهوی

39,000 تومان