صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
کتاب الگوهای یادگیری (ابزارهایی برای
تدریس)
* بروس جویس
امیلی کالهون
دیوید هاپکین
ترجمه:
دکتر محمود مهرمحمدی
دکتر لطفعلی عابدی
صفحه 3:
* یادگیری از طریق یادیارها
صفحه 4:
* آخرین نمونه ی مورد نظر ما از خانواده ی
الگوهای پردازش اطلاعات ,الگوی استفاده از
یادیارهاست.
* استفاده از تدابیر یادیار به عنوان یک الگوی
یادگیری به شاگردان کمک می کند که بر
مقادیر زیادی از اطلاعات تسلط یافته و
هشیارانه فرایند یادگیری خود را کنترل کنند.
صفحه 5:
استفاده از یادبارها به عنوان الگویی برای یاددهی و یادگیری
ما در سراسر زندگی ناگزيریم مطالبی را به خاطر بسپاریم. ما بایستی واژه های زیادی را یاد
بگیریم » و آنها را به اشیا» وقايع» اعمال و کیفیتهایی که معرف آنها هستند ربط دهیم. به
عبارت دیگر ما ناگزيريم زبان معنا دار را فرا گیریم.
در حال حاضر تعدادی از اصول تذریس در:حال تکوین هستند که هدف آنها reget
راهبردهای یادسپاری و نیز کمک به مطالعه موثرتر دانش آموزان
صفحه 6:
* مطالبی که در کوتاه مدت در حافظه ذخیره
می شوند.,اغلب با انواع گوناگونی از تجارب
حسی تداعی خواهند شد.
* منابع علمی و نیز معرفت عمومی بر این نکته
تاکید دارند که توانایی حفظ مطالب ,یک تواایی
بنیادی برای تمربخشی ذهنی است.
صفحه 7:
* یادسپاری و یاداوری خیلی بیش از آنچه
فعالیتهایی انفعالی و جزیی تلقی شوند ,اموری
فعال هستند.
٠ توانایی کسب اطلاعات ,درهم آمیزی معنادار
آنها و بازیابی ارادی آنها پس از آن,حاصل
نوعی یادگیری موفق در یادسپاری است.
صفحه 8:
* مهم ترین نکته آن است که افراد بتوانند
استعداد حفظ مطالب را در خود فعال aS
دارند,به نحوی که بتوانند بعدا انها را به خاطر
آورند.هدف این الگوی یادگیری ,دستیابی به
صفحه 9:
یک الگوی یادیار: روش اتصال کلمه
طی ده سال گذشته پژوهشهای مهمی بر روی روش اتصال کلمه به عمل آمده است. تکلیف
یادگیری مورد نظرء تسلط بر واژه های نامأنوس است. این روش مشتمل بر دو مولفه است. در
ان عرضه می شود تا آنها را به مطالب ناآشنا
نخستین مولفه مطالب آشنایی به دانش
مرتبط سازد. دومین مولفه نوعی تداعی را برای پایه گذاری معنای مطالب جدید فراهم می
کند.
صفحه 10:
تدریس الگوی اتصال کلمه
در لین الگو وظیفه اصلی معلم. فراهم سازی شرلیط است. تولید واه های اتصال و در برخی
موارد ایجاد مواد بصری یا کمک به شاگردان در تولید آنهاء از وظلیف عمده معلم تلقی مى
شود. هنگامی که مطالب آماده شده باشند. عرضه آنها به شاگردان کاری نسبتا ساده است.
صفحه 11:
مفاهیم وستعاریف سودمند براى استفاده از اين الگو
فاهیم زیر اصول و فنونی هستند که به هنگام فراگیری مطالب سبب افزلیش یادسپاری مى
igh
آگاهی . قبل از آنكه جيزى رابه خاطر بسياريم بليد به امور يا مطالبى كه در صدد حفظ
آنها هستیم . توجه یا تمركز كنيم
تداعی. قاعده بنیادی یادسپاری لین است که اگر هر نکته جدیدی رابه امری که از قبل می
دانید یا به خاطر سپرده اید ارتباط دهید. در ذهن ماندگار خواهد شد.
نظام اتصال. محور فن یادسپاری مرتبط کردن دو نکته به یکدیگر است. به نحوی که دومین
نکته خود مبتنی بر نکته ای دیگر باشد و الی آخر.
نظام جایگزینی واژه. نظام جایگزینی واه روشی برای ملموس و معنا دار کردن یک مفهوم
غیرملموس است. این روش بسیار ساده است.
صفحه 12:
مراحل الگو
در اینجا توصیف مختصری از مراحل چهارگانه الگو عرضه می شود.
مرحله اول . مستلزم فعالیتهایی است که ایجاب می کنند یادگيرنده بر مطلب مورد
یادگیری تمرکز کرده و آن را به گونه ای سازمان دهد که در پادآوری آن مطللب به وی
یکی از شیوه های انجام لین کاره خط کشیدن زیر کلمات است. تعمق بر مطالب
مرحله دوم . شامل به کارگیری تکنیکهلیی چون وه اتصال. وه های جایگزین و واژه های
لیدی برای متون طولانی یا پیچیده است. منظور مرتبط ساختن مطلا با واه هاء
تصاویر by نکات شناخته شده و برقراری ارتباط بین تصاویر ذهنی و واقه: هاست:
صفحه 13:
مرحله سوم . پس از شناسایی تداعیهای اولیه می توان از دلنش آموزان خواست که از طریق
مرتبط ساختن آ
نهلبا بیش از یک حس. ساختن داستانهای خنده آور و تداعیها و اغرای های
میک صازير ذه موروحظورا شويع pans
مرحله چهارم. از دانش آموز خواسته می شود که به تمرين يادآورى مطللب بيردازد. لين الكو
برای همه ی درسهای شفاهی قابل اجراست.
صفحه 14:
#مراحل زیر به دانش آموزان آموزش داده می شود
سازماندهی اطلاعاتی که باید یادگرفته شوند. هرچه اطلاعات سازمان یافته تر باشد
یادگیری و حفظ و ذخیره آنها در حافظه آسانتر خواهد بود.
نظم بخشی به اطلاعات مورد یادگیری.
ارتباط اطلاعات با مطالب آشنا
ارتباط اطلاعات به بازنمودهای بصری
ارتباط اطلاعات به اطلاعات تداعی شده.
تدابیری که اطلاعات را روشن و در عين حال سودمند میکند.
مرور همواره سودمند است. و آگاهی از نتایج به نفع شاگر
صفحه 15:
۴ پژوهش
۶ یک یافته ی مهم پژوهش aS cul cul افرادی
که با سرعت بیشتری بر مطالب تسلط يافته و
آنها را برای مدت طولانی تری حفظ می
کنند ,از راهبردهای پیچیده تری برای یادسپاری
مطالب استفاده می نمایند.
صفحه 16:
‘ دومین یافته ی مهم آن است که تدابیری نظیر
روش "واژه اتصال يا ارتباط " حتی نسبت به
روشهایی که افراد دارای توانایی یادسپاری
طبیعی (فطری) بکار می برند,غنا و کارایی
بیشتری دارد یعنی نسبت به رویه های طوطی
وار فعالیت ذهنی بیشتری را ایجاب می کند.
صفحه 17:
8 آيا روش کلید vis به دانش آموزان
از دید يرسلى و دنيس راندز(1980) احتما
چنین است.گذشته از این,چنین به نظر می
رسد که اين روش به دانش آموزانی که از
نظر توانایی کلامی پایین تر از حد متوسط اند
و چنین انتظار می رود که در راهبردهای
پادگیری پیچیده تر با اشکالات بیشتری روبرو
شوند, کمک میکند.
صفحه 18:
* نهایتا اینکه ,حتی کودکان خردسال نیز مى
توانته از مزاياى تدابير ياديار برخوردار ..
شوند(يرسلى 9 دیگران,1981).مسلما آنان در
ساخت و تعیین اتصالات خود م شکلات بیشتری
خواهند داشت,بنابراین وقتی اتصالات در اختبار
انان گذاشته شود.بهتر بهره می برند.
صفحه 19:
۶ تاملات
* یکی از موثرترین گونه های قدرت فردی از
شا مبتنی بر دانش سرجشمه مى كيرد
و اين ز sly aS موفقیت و احساس خوشبختی
امری ضروری است.
* روش ياديارها منحصرا براى افزايش توانايى
ذخيره و بازيابى اطلاعات طراحى شده است.
صفحه 20:
٠ يكى | ز مهمترین دستاوردهای الگوفدرک
شاكردان از اين نكته است كه يادكيرى
فرايندى اسراراميز و درونى نيست كه نتوانند
آن را كنترل كنند.
صفحه 21:
آثار مستقیم و غیر مستقیم الگوی بادیارها
