علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب زبان و تفکر دکتر محمدرضا باطنی

ravanshenasi_zaban

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کتاب زبان و تفکر دکتر محمدرضا باطنی”

کتاب زبان و تفکر دکتر محمدرضا باطنی

اسلاید 1: روانشناسی زبان (psycholinguistics) نام رشته علمی تازه ایست که دو علم زبانشناسی و روانشناسی را به یکدیگر می پیوندد ؛ به عبارت دیگر مسائل مشترك بين دو علم زبانشناسی و روانشناسی شاخه علمی تازه ای بوجود آورده است که به آن روانشناسی زبان گفته می شود .

اسلاید 2: از آنجائی که پدیده های مختلف جهان به یکدیگر سخت مر بوطند و حتی بررسی جنبه های گوناگون يك پديده واحد به علوم مختلف مربوط می شود ، تقسیم کار شدید و غلیظی که در گذشته بین علوم برقرار شده بود امروز کم کم از بین می رود و علوم مختلف مرزهای مشخص خود را از دست می دهند و شاخه های علمی تازه ای بوجود می آیند که مسائل مشترك بين دو یا چند علم را بررسی می کنند.

اسلاید 3: اصولا كلمه «روانشناسی، و همچنین کلمه ی پسیکولوژی، که اصطلاح فارسی از آن ترجمه شده است ، گمراه کننده است زیرا روانشناسی بهیچ وجه از چیزی بنام روان با روح صحبت نمی کند . روانشناسی معتقد به چیزی بنام روان یا روح مجزا و مستقل از ماده نیست. آنچه در مقابل روانشناسی قرار دارد موجود زنده ایست که ارگانیسم نامیده میشود ..

اسلاید 4: این ارگانیسم از ماده ساخته شده است ، منتهی ماده ای که حیات دارد. ما نمی خواهیم در اینجا به مباحث فلسفی کشانده شویم و در پی آن بر آنیم که ثابت کنیم روح چیست، ولی آنچه تقریبا همه با اکثر زیست شناسان و روانشناسان به آن معتقدند اینست که حیات چیزی خارق العاده و ملکوتی نیست ، بلکه خاصیت ماده است

اسلاید 5: مثلادر شیمی ترکیباتی هستند بنام ایزومرها. این عناصر از نظر تعداد اتمها و وزن اتمی و از بسیاری جهات دیگر یکسان هستند ولی از نظر خاصیت متفاوتند: مثلا یکی زرد است دیگری سفید ، یکی تلخ است دیگری بی مزه و مانند آن. علت اختلاف خواص ایزومرها را مربوط به تفاوت نحوه ترکیب اتمهای آنها میدانند..

اسلاید 6: بنابراین اگر بپذیریم که چگونگی ترکیب می تواند ایجاد خاصیت کند ، بعید نیست بپذیریم که حیات نیز در نتیجه ترکیب ماده به نحوی خاص و منحصر بفرد بوجود آمده است . بهر حال اعم از اینکه ما این توجیه و امثال آن را در بارۀ اصل حیات بپذیریم یا نه ، باید مطلع باشیم که روانشناسی و زیست شناسی چیزی بنام روح مجزا از ماده نمی شناسد. آنچه مورد بررسی روانشناسی است رفتار ارگانیسم است. بنابراین روانشناسی انسان علمی است که از رفتار انسان بحث می کند

اسلاید 7: و رفتار یعنی چه؟ در روانشناسی به کلیه فعالیتهای انسان رفتار (behaviour) می گویند . يك دسته از فعالیتهای انسان ظاهری هستند و نمود عضلانی دارند، مثل راه رفتن ، خوردن و غیره که به آنها رفتار حرکتی(motor behaviour) می گویند و دسته دیگر نمود خارجی ندارند و بیشتر مستلزم فعالیت مغز هستند مانند تفکر و استدلال.

اسلاید 8: این نوع فعالیتها رارفتار ذهنی می خوانند. روانشناسی می کوشد کلیه رفتار انسان را با دیدی علمی ، از طریق تسلسل زنجیری علت ومعلول توجیه کند و می کوشد عوامل خارق العاده و ماوراء الطبیعه را بهیچوجه در توجیه پدیده های روانشناسی، یعنی رفتار ارگانیسم، دخالت ندهد

اسلاید 9: توجيههای روانشناسی در چهارچوب محرك و پاسخ محدود می گردند . بعضی از جنبه های رفتار انسانی ساده است و با يك رشته محركو پاسخهای نسبة ساده توجیه می شود، بعضی دیگر پیچیده است و تبیین آنها به شبکه پیچیده ای از محرکها و پاسخها مربوط می گردد

اسلاید 10: فرض کنید در چند قدمی محلی که شما نشسته اید و این نوشته را مطالعه می کنید بمبی منفجر گردد . پس از چند ثانیه شما می ترسید و سراسیمه می شوید. سپس ممکن است بگریزید و یا مدتها در همان حال وحشت و سراسیمگی باقی بمانید و از جای خود تکان نخورید . انفجار بمب محرك اولی است و ترس و سراسیمگی و احتمالافرار شما پاسخ نهائی است .

14,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید