روانشناسی و روانپزشکی

کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 28 اسلايد محیط آموزش درمان MBCT

پریسا

صفحه 1:

صفحه 2:
۶ فصل بد بيست ونه ‎٠‏ محیط آموزش درمان ۷8۲

صفحه 3:
۰ این دوره هشت هفته ای به من فرصتی برای آنچه که لازم بود در حق خودم انجام دهم را ‎aly‏ (لين. شرکت کننده در کلاس 5۵۲)

صفحه 4:
‎٠‏ محیط آموزشی متمایزی در برنامه هشت هفته ای ذهن آگاهی وجود دارد. تمایزهای موجود در اين برنامه شامل تشکیل هدفدار و آگاهانه جلسات آموزش شیوه ‎sb‏ برقراری رابطه ميان شركت کنندگان و مدرسین, فرایند یادگیری تجربی و محیط گروهی که در آن یادگیری شکل می گیرد. می شود.

صفحه 5:
هدف دار بودن به منظور مقدمه چینی جهت این نوع خاص یادگیری, شکل خاصی از اهداف باید برنامه ریزی شود. تعهد به کار گیری یک عمل هوشیارانه و منظم مستلزم عزم, پایداری و انگیزه بالاست. به هر حال, این موضوع از طریق افزودن روش های معمول ما یعنی تمرین های عملی» در حال انجام, به لیست «چیزهایی که باید انجام دهیم, اضافه می شود.

صفحه 6:
* ما از طریق «حالت ذهنیت در حال انجام به «حالت ذهنیت در حال بودن» خواهیم رسید و اين شكل حركت, تاثیر مخربی بر دست یابی به خواسته های ما دارد. ترکیب به کارگیری شیوه های مسالمت ‎nol‏ واضح و جهت دار بودن اين تمرين ها سبب بروز تناقض در تمرین ها می شود که خود از اصول رویکردهای تفکر محور است.

صفحه 7:
* هوشیار بودن خود به تنهایی نیازمند انجام هیچ کاری به منظور وقوع یک رخداد نیست. اين نکته مبنای همه تجارب روزانه است. موضوع بسپار جالب این است که فرایند تمرکز و توجه به تجربیات ایجاد شده چیزی جز توجه به پایداری در احساس, تجربه و مشاهده دقیق این تجربیات نیست. تمامی آنچه که ما طی تمرین های ذهن آگاهی انجام می دهیم, در بی توجه و رفتارهای عادت شده بپرهیزیم.

صفحه 8:
* اولین چیزی که در فرایند اجرای این تمرین ها باید در نظر گرفته شود ایجاد هدف مشخص و

صفحه 9:
‎٠‏ ذهن آگاهی ما را به توجه هدفمند و با انگیزه جهت دستیابی به نتايج مورد نظر هدایت می کند. معلم شرکت کنندگان را یاری می دهد تا تجربیات خود را با تفاسیری که به صورت فردی ارزش گذاری ‎ro‏ کنند, ربط دهند (سگال و همکاران ۰۲۰۰۲ صفحه ‎)٩۲‏ اين کار بسیار ظریف است و از طریق استفاده دقیق از قرت تكلم وجملد بقتق عقافمب به عاود

صفحه 10:
* عبارت «سعی کنید به تنفستان توجه کنید» صورت ‎Go‏ گیرد, بسیار بدیهی است که تاثیر کاملا متفاوتی با عبارت «شما می توانید هرگاه حواستان يرت شد به تنفس تان توجه کنید» خواهد داشت) بدین ترتیب مدرس این ‎Oley?‏ ‏قادر خواهد بود به مسايل به گونه مسالمت اميز و قاطع طى جلسات اموزشى نكّاه كند و

صفحه 11:
روابط آموزشی برخی از ویژگی های مدرسین که توجه شرکت کنندگان به آنها جلب می شود, ویژگی هایی است که باید آنها طی جلسات آموزشی برنامه بدان توجه کنند. توصیف ذهن آگاهی در فصل یک ارایه شده و طبیعت روابط در اين برنامه به خوبی توصیف گردید.

صفحه 12:
* ذهن آگاهی, نوعی آگاهی مداوم است که به شکل توجه خاص به تجارب در افراد شکل می كيرد بدين ترتيب که داشتن توجه تعمدی (معلم هنگام طرح روابط موثر برای شرکت کنندگان به شکل متمرکز و تعمدی عمل می کند)؛ در حال حاضر بودن و عمل كردن (معلم قصد دارد به طور كامل با شركت کنندگان همراه باشد)؛ و قضاوت نكردن (معلم احترام عميقى نسبت به شركت كنندكان دارد) مى تواند در افراد نوعی ذهن آگاهی را شکل دهد.

صفحه 13:
* ویژگی کلیدی دیگر شیوه برقراری رابطه میان شرکت کنندگان و مدرس است, ميان آنها نوعی احساس دو طرفه طی جلسات آموزشی شکل می گیرد. فرایندهای ذهنی که مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند مورد بازنگری و تجربه مجدد قرار می گیرند و ممکن است تجربیات هر فرد به فرد دیگر هم مربوط باشد.

صفحه 14:
* بنابراین مدرس به هیچ وجه خودش را از فرایند آموزشی در جلسات جدا نمی کند. روح ماجراجویی که ‎Gls‏ اين سبك يادكيرى است, بر جلسات كار كروهى بين تمامى كسانى كه در آن شرکت دارند, حكم فرما مى شود. مى كيرد. اين احساس همراهى و یادگیری مشارکتی, ميان مدرس و شركت كنندكان به خوبی شکل میگیرد.

صفحه 15:
ء مدرس اين درمان مسوولیت زیادی برای ایجاد شرايط خاص اين نوع يادكيرى بر عهده دارد اما بيشترين بخش وظيفه وى در خصوص در الگوهای تفکر عمیق و تجربه عاطفی است. بالاتر از این خود افراد مسوولیت.: جریان یادگیری را به عهده می گیرند (سگال و همکاران ۰۲ ۰ صفحه ‎.)٩۲‏

صفحه 16:
* منظور ازاینکار توانمندسازی شرکت کنندگان جهت دستیابی به اين آگاهی است طوری که آنها متخضصض خود باشند. آنها دز حال حاضر «عاشق كسب تجربه و مهارت هاى مرتبط با تجارب» هستند. اين موضوع به روش هاى مختلف همجون دعوت به مراقبت از خويش طى فرايند يادكيري و تنها راهنمايى افراد تا اندازه اى كه براى آنها مناسب و به جا بوده باشد, نشان داده ميشود.

صفحه 17:
* چند ماه بعد جرج با توصیف تجربه خود راجع به مدرس طی فرایند یادگیری این برنامه تاکید کرد. او دریافته بود که مدرس به جای آنکه همچون یک کارشناس در جلسات حضور یابد, در كنار وى» و ساير شرکت کنندگان حضور داشت و اين محرى مهمى براى تحريك وى به سمت تغيير رابطه با خود و تجربه اش بود.

صفحه 18:
به جای فرو رفتن در انتقادات شخصی و افکار مشوش, وی شروع به مشاهده اين جريان ‎sb‏ ذهنی به صورت تجارب عمومی کرد. تجربه احساس ارزشمندی و مورد توجه قرار گرفتن. یادگیری وی از چگونگی ماندن با خود را سرعت بخشید.

صفحه 19:
‎٠‏ آموزش تجربی * طی, ‎wills‏ ذهن آگاهی, یک مدیریت دقیق و عمیق توام با تجربه شخصی, در فرایند یادگیری پدید می آید که قادر است شرکت کنندگان را جهت تبدیل این مشاهده مستقیم در کارکرد این تمرین ها در زندگی روزمره,

صفحه 20:
* مدرس از طریق برگزاری تمرین های هوشیارانه گروهی, یک سری موقعیت های آموزش فردی را پدید می آورد و بعد آنها را مورد بررسی قرار می دهد. در يى كلاس آموزشی, یادگیری تجربی شامل ایجاد توانایی درک درونی «حس تجربه کردن» در اعضای بدن و اطمينان به صحت اين احساس خواهد بود. اين احساس به عنوان مبنایی جهت بروز یادگیری عمل می کند.

صفحه 21:
تیزدل (۱۹۹۹) دانش فراشناختی (دانستن اینکه افکار هميشه دقیق نیستند) و بینش شکل رویدادهایی در حالت هوشیاری و اگاهی را از هم متمایز می داند.

صفحه 22:
* پيشنهاد ما این است که تمرین ذهن آگاهی سبب ایجاد بینش فراشناختی می شود که توانایی ما را جهت به چالش کشیدن مهارت های مرتبط با الگوهای نشخوار فکری و تجارب هيجانى سخت بالا مى برد.

صفحه 23:
* بینش هایی که به کمک این جلسات ایجاد مى شوند برای افراد. روشنگر خواهد بود. اگر ذهن آنها را جهت ادراک شیوه های نوین و جدید روشن سازد, تاثیر بسیار بیشتر و بالاتری در یادگیری نسبت به شیوه هایی که تنها نظری هستند برای آموزش بینندگان خود مهیا می سازد

صفحه 24:
* یادگیری در یک گروه * از طریق مشارکت در جزییات تجربه شخصی ما به الگوی دنیا پی می بریم. اين الگوها ماهیت ذهن انسان را مشخص می سازند. زمینه گروه يا کلاسی که در درون آن یادگیری رخ می دهد به وضوح این یادگیری را تبیین می کند. برای مثال وقتى مدرس تجربه أى را به همراه يك شركت كننده بررسى مى كند, كفتكو با يكه فرد و مشاركت ينهان كروهى در محيط (زمينه) است.

صفحه 25:
* اگرچه محتوای آنچه که جستجو می شود برای هر فردی منحصربه فرد و خاص است, عادات ذهنی و الگوها و فرایندهایی که اشکار می شوند اغلب آشنا هستند. از طریق مشاهده تجیبه ديكرى در اين روش شرکت کنندگان در مى يابند ‎ail‏ آنها با تلاش کسب کرده اند از بیرون بسیار عادی به نظر می رسد. اين حس در آنان بیشتر گروهی است تا فردی و این موضوع فی نفسه هسته تبادل چشم اندازها (ديدكاههاى) الشركت کنندگان در ارتباط با bee

صفحه 26:
* جنبه گروهی آموزش و مشارکت در دوره های ۲ قسمت مهمی از تجربه افراد است. در بسیاری از موارد شرکت کنندگان در یک فرایند پادگیری درونی و خیلی شخصی شرکت می کنند. اکثرا در زمان جلسه و در تمام تمرین های خانه اشخاص تجارب خودشان را در یک روش انفرادی بررسی می کنند.

صفحه 27:
* تلاقی این تحلیل فردی با تحلیل سایر شرکت کنندگان, به علاوه روش خاص اموزشی که مختض كروههاى ذهن أكاهى است: سبب ايجاد پادگیری می شود. با فرض مرکزیت گروه در فرایند یادگیری, می توان شاهد این موضوع بود كه مهارت هدایت و مدیریت فرایند گروهی جلسات, اهمیت بسیار ویژه ای دارد.

صفحه 28:
۶ خلاصه فصل * ساختار محیط یادگیری 8۲ خاص و ويزه است. با فرض تاکید جدی بر مسوولیت شخصی هر شرکت کننده برای فرایند یادگیری خودش, پرورش محیطی حمایت کننده که شرکت کنندگان در آن بتوانند به تکالیف خود عمل کنند یکی از مسوولیت های اصلی مدرس است. گسترش مهارت هایی برای ایجاد و کنترل محیط یک تمرکز مهم در فرایند دوره آموزشی توسط مدرسین این دوره آموزشی است.

39,000 تومان