کرسی های آزاد اندیشی از منظر مقام معظم رهبری
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آزاد اندیشی
- آزادی
- آیت الله خامنه ای
- پاورپوينت
- پاورپوينت آماده
- پاورپوينت رايگان
- پاورپوينت کرسی های آزاد اندیشی از منظر مقام معظم رهبری
- تعریف آزاد اندیشی
- چهارچوب آزاد اندیشی
- دانلود پاورپوينت
- دانلود پاورپوينت آماده
- دانلود پاورپوينت رايگان
- دانلود رايگان پاورپوينت
- درباره آزاد اندیشی
- رهبری
- سیاست
- سیدعلی خامنه ای
- کرسی های آزاد اندیشی
- محیط سیاسی
- معنای آزاد اندیشی
- مفهوم آزاد اندیشی
- مقام معظم رهبری
امتیاز
کرسی های آزاد اندیشی از منظر مقام معظم رهبری
اسلاید 1: كرسىهاى آزادانديشى از منظر مقام معظم رهبري
اسلاید 2: بيانات در ديدار اعضاى انجمن اهل قلم 07/11/1381اگر بخواهيم در زمينهى گسترش و توسعهى واقعى فرهنگ و انديشه و علم حقيقتا كار كنيم، احتياج داريم به اينكه از مواهب خدادادى و در درجهى اول آزادانديشى استفاده كنيم.
اسلاید 3: آزادانديشى در جامعهى ما يك شعار مظلوم است. تا گفته مىشود آزادانديشى، عدهاى فورى خيال مىكنند كه بناست همهى بنيانهاى اصيل در هم شكسته شود، و آنها چون به آن بنيانها دلبستهاند، مىترسند.
اسلاید 4: عدهاى ديگر هم تلقى مىكنند كه با آزادانديشى بايد اين بنيانها شكسته شود. هر دو گروه به آزادانديشى - كه شرط لازم براى رشد فرهنگ و علم است - ظلم مىكنند.
اسلاید 5: ما به آزادانديشى احتياج داريم. متأسفانه گذشتهى فرهنگ كشور ما فضا را براى اين آزادانديشى بسيار تنگ كرده بود.
اسلاید 6: منظور از ترجمه فقط ترجمهى كتاب نيست، بلكه ترجمهى فرهنگ، ترجمهى فكر، ترجمهى نظريات بيگانه، آنها را به شكل وحى منزل تلقى كردن و در يك جايگاه غيرقابل خدشه قرار دادن، بلايى بوده كه در جامعهى ما وجود داشته است. همان ترجمهها را تكرار كردهايم؛ هر چه را كه ديگران گفتهاند، تكرار كردهايم و دچار جمود شدهايم.
اسلاید 7: اگر بخواهيم رشد كنيم، بايستى بتوانيم در فضاى لايتناهى فكر بال و پر بزنيم؛ بايد حركت كنيم. اگر بخواهيم در اقتصاد، فرهنگ، علوم انسانى، فلسفه و در همهى زمينههاى علمى و فرهنگى در چارچوب آن نظرى كه فردى در جايى گفته و يك عده طرفدار هم پيدا كرده و حالا، مترجمى آن را ترجمه كرده يا خود ما آن را ياد گرفتهايم؛ يعنى در چارچوب آن فكر بهعنوان يك شىء مقدس غيرقابل دست زدن، حركت كنيم، اين آزادانديشى نيست، بلكه دنبالهى «كاغذباد» شدن است. ما در مشهد به اين بادبادكها، كاغذباد مىگوييم. خيال مىكند در هوا پرواز مىكند، اما دنبالهى كاغذباد است، نخ آن هم دست يكى ديگر است. اين كار آزادانديشى نيست.
اسلاید 8: عدهاى به نام آزادانديشى مرزهاى فضيلت و حقيقت را لگدكوب كردهاند و به نام آزادانديشى و نوآورى، همهى اصول مقدس حقيقى را ناديده گرفته يا تحقير و يا مسخره كردهاند. يك عده هم بهصورت عكسالعملى يا بهخاطر مسائل ديگرى كه در ذهنشان بود، به پايههايى چسبيدند كه بايد بر روى آن پايهها نوآورى مىشد.
اسلاید 9: نبايستى به آنچه كه گفته شده، اكتفا كرد و متحجر شد؛ يعنى تحجر در مقابل مرز شكنى و افراط در مقابل تفريط. همچنان كه بعضى در محيط سياسى، فاصلهى بين هرج و مرج و ديكتاتورى را اصلا قبول ندارند و معتقدند كه در جامعه يا بايد هرج و مرج باشد يا ديكتاتورى! كأنه از اين دو خارج نيست.
اسلاید 10: در عرصهى فرهنگى هم همينطور: يا بايد هرج و مرج و كفرگويى و اهانت به همهى مقدسات و ارزشهاى مسلم و مستدل شود و يا بايد ذهنها بسته شود و تاكسى حرف تازهاى زد، فورا همه او را هو كنند و عليه او جنجال نمايند! كأنه هيچ حد وسطى بين اين دو وجود ندارد.
اسلاید 11: ما بايد آن حد وسط، همان «امر بين الامرين» و تعادل را پيدا كنيم. البته اين هم از راه گفتگوى محترمانه، عاقلانه، منصفانه و با استدلال، عملى است. اين كار هم بايد در حوزه و در زمينهى مسائل حوزه، در زمينهى فقه، فلسفه، كلام و ديگر علوم رايج حوزه انجام گيرد و هم در دانشگاه.
اسلاید 12: آزادانديشى غير از بىبندوبارى است. آزادانديشى يك حرف و بىبندوبارى يك حرف ديگر است. آزادانديشى اين است كه شما در حركت به سمت سرزمينهاى ناشناختهى معارف، خودتان را آزاد كنيد، برويد، نيروها و انرژيهايتان را بهكار بيندازيد و حركت كنيد.
اسلاید 13: پاسخ به نامه جمعي از دانشآموختگان و پژوهشگران حوزه علميه ۱۳۸۱/۱۱/۱۶فرزندان و برادران عزيزبا همه مضمون نامه شما موافقم و از شما و همفكرانتان در حوزه و دانشگاه ميخواهم كه اين ايدهها را تا لحظه عملي شدن و ثمر دادن، هر چند دراز مدت، تعقيب كنيد. نه مأيوس و نه شتابزده، اما بايد اين راه را كه راه شكوفائي و خلاقيت است به هر قيمت پيمود.
اسلاید 14: آري، نبايد از «آزادي» ترسيد و از «مناظره» گريخت و «نقد و انتقاد» را به كالاي قاچاق و يا امري تشريفاتي، تبديل كرد چنانچه نبايد بجاي مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و بجاي آزادي، به دام هتاكي و مسئوليت گريزي لغزيد. آن روز كه سهم «آزادي»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه يكجا و در كنار يكديگر اداء شود.
اسلاید 15: بي شك آزاديخواهي و مطالبه فرصتي براي انديشيدن و براي بيان انديشه توأم با رعايت «ادب استفاده از آزادي»، يك مطالبه اسلامي است و «آزادي تفكر، قلم و بيان»، نه يك شعار تبليغاتي بلكه از اهداف اصلي انقلاب اسلامي است. من عميقا متأسفم كه برخي ميان مرداب «سكوت و جمود» با گرداب «هرزهگوئي و كفرگوئي»، طريق سومي نميشناسند و گمان ميكنند كه براي پرهيز از هر يك از اين دو، بايد به دام ديگري افتاد.
اسلاید 16: حال آنكه انقلاب اسلامي آمد تا هم «فرهنگ خفقان و سرجنبانيدن و جمود» و هم «فرهنگ آزادي بيمهار و خودخواهانه غربي» را نقد و اصلاح كند و فضائي بسازد كه در آن، « آزادي بيان»، مقيد به «منطق و اخلاق و حقوق معنوي و مادي ديگران» و نه به هيچ چيز ديگري ، تبديل به فرهنگ اجتماعي و حكومتي گردد و حريت و تعادل و عقلانيت و انصاف، سكه رائج شود تا همه انديشهها در همه حوزهها فعال و برانگيخته گردند.
اسلاید 17: متأسفانه گروهي بدنبال سياستزدگي و گروهي بدنبال سياستزدائي، دائما تبديل فضاي فرهنگي كشور را به سكوت مرداب گونه يا تلاطم گردابوار، ميخواهند تا در اين بلبشو، فقط صاحبان قدرت و ثروت و تريبون، بتوانند تأثيرگذار و جريانساز باشند و سطح تفكر اجتماعي را پائين آورده و همه فرصت ملي را هدر دهند و اعصاب ملت را بفرسايند و درگيريهاي غلط و منحط قبيلهاي يا فرهنگ فاسد بيگانه را رواج دهند.
اسلاید 18: در نتيجه صاحبان خرد و احساس، ساكت و مسكوت بمانند و صاحبدلان و خردمندان، بركنار و در حاشيه مانده و منزوي، خسته و فراموش شوند. در چنين فضائي، جامعه به جلو نخواهد رفت و دعواها، تكراري و ثابت و سطحي و نازل ميگردد، هيچ فكري توليد و حرف تازهاي گفته نميشود، عدهاي مدام خود را تكرار ميكنند و عدهاي ديگر تنها غرب را ترجمه ميكنند و جامعه و حكومت نيز كه تابع نخبگان خويشاند، دچار انفعال و عقبگرد ميشوند.
اسلاید 19: براي بيدار كردن عقل جمعي، چارهاي جز مشاوره و مناظره نيست و بدون فضاي انتقادي سالم و بدون آزادي بيان و گفتگوي آزاد با « حمايت حكومت اسلامي» و «هدايت علماء و صاحبنظران»، توليد علم و انديشه ديني و در نتيجه، تمدنسازي و جامعهپردازي، ناممكن يا بسيار مشكل خواهد بود.
اسلاید 20: براي علاج بيماريها و هتاكيها و مهار هرج و مرج فرهنگي نيز بهترين راه، همين است كه آزادي بيان در چارچوب قانون و توليد نظريه در چارچوب اسلام، حمايت و نهادينه شود. بنظر ميرسد كه هر سه روش پيشنهادي شما يعني تشكيل 1) « كرسيهاي نظريهپردازي» 2) «كرسيهاي پاسخ به سؤالات و شبهات» و 3) «كرسيهاي نقد و مناظره» ، روشهائي عملي و معقول باشند
اسلاید 21: خوبست كه حمايت و مديريت شوند بنحوي كه هر چه بيشتر، مجال علم، گسترش يافته و فضا بر دكانداران و فريبكاران و راهزنان راه علم و دين، تنگتر شود.
اسلاید 22: بايد «توليد نظريه و فكر»، تبديل به يك ارزش عمومي در حوزه و دانشگاه شود و در قلمروهاي گوناگون عقل نظري و عملي، از نظريهسازان، تقدير بعمل آيد و به نوآوران، جايزه داده شود و سخنانشان شنيده شود تا ديگران نيز به خلاقيت و اجتهاد، تشويق شوند.
اسلاید 23: بايد ايدهها در چارچوب منطق و اخلاق و در جهت رشد اسلامي با يكديگر رقابت كنند و مصاف دهند تا جهان اسلام، اعاده هويت و عزت كند و ملت ايران به رتبهاي جهاني كه استحقاق آن را دارد بار ديگر دست يابد.
اسلاید 24: من بر پيشنهاد شما ميافزايم كه اين ايده چه در قالب «مناظرههاي قانونمند و توأم با امكان داوري» و با حضور «هيئتهاي داوري علمي» و چه در قالب تمهيد «فرصت براي نظريهسازان» و سپس «نقد و بررسي» ايده آنان توسط نخبگان فن و در محضر وجدان علمي حوزه و دانشگاه، تنها محدود به برخي قلمروهاي فكر ديني يا علوم انساني و اجتماعي نيز نماند
اسلاید 25: بلكه در كليه علوم و رشتههاي نظري و عملي (حتي علوم پايه و علوم كاربردي و ...) و در جهت حمايت از كاشفان و مخترعان و نظريهسازان در اين علوم و در فنون و صنايع نيز چنين فضائي پديد آيد و البته براي آنكه ضريب «علمي بودن» اين نظريات و مناظرات، پائين نيايد و پختهگوئي شود و سطح گفتگوها نازل و عوامانه و تبليغاتي نشود، بايد تمهيداتي انديشيد و قواعدي نوشت.
اسلاید 26: اينجانب با چنين طرحهائي همواره موافق بودهام و از آن حمايت خواهم كرد و از شوراي محترم مديريت حوزه علميه قم ميخواهم تا با اطلاع و مساعدت «مراجع بزرگوار و محترم» و با همكاري و مشاركت «اساتيد و محققين برجسته حوزه»، براي بالندگي بيشتر فقه و اصول و فلسفه و كلام و تفسير و ساير موضوعات تحقيق و تأليف ديني، و نيز فعال كردن «نهضت پاسخ به سؤالات نظري و عملي جامعه»، تدارك چنين فرصتي را ببينند.
اسلاید 27: از شوراي محترم انقلاب فرهنگي و بويژه رياست محترم آن نيز ميخواهم كه اين ايده را در اولويت دستور كار شورا براي رشد كليه علوم دانشگاهي و نقد متون ترجمهاي و آغاز «دوران خلاقيت و توليد» در عرصه علوم و فنون و صنايع و بويژه رشتههاي علوم انساني و نيز معارف اسلامي قرار دهند تا زمينه براي اينكار بزرگ بتدريج فراهم گردد و دانشگاههاي ما بار ديگر در صف مقدم تمدنسازي اسلامي و رشد علوم و توليد فناوري و فرهنگ، قرار گيرند.
اسلاید 28: بيشك هر دو نهاد از طرحهاي پيشنهادي فضلاء دانشگاهي و حوزوي و از جمله طرح شما، استفاده خواهند كرد تا با رعايت همه جوانب مسئله، جنبش « پاسخ به سؤالات» ، «مناظرات علمي» و «نظريهپردازي روشمند» را در كليه قلمروهاي علمي حوزه و دانشگاه، نهادينه و تشويق كنند. اميدوارم كه مراحل اجراء اين ايده، دچار فرسايش اداري نشده و تا پيش از بيست و پنجمين سالگرد انقلاب، نخستين ثمرات مهم آن آشكار شده باشد.
اسلاید 29: متن نامه جمعي از دانشآموختگان و پژوهشگران حوزه علميه 13/11/1381 سخنان مكرر حضرتعالي و بويژه بيانات ارزشمند شما در ديدار با اعضاء محترم انجمن قلم مورخه 08/11/1381 در تشويق به نهضت علمي و آزادانديشي، يك فراخوان تاريخي است كه اگر بدرستي از سوي نخبگان و متصديان فرهنگ كشور، درك و تعقيب گردد، نقطه عطفي در حيات انقلاب بوده و اگر بيپاسخ بماند، علامت سؤال و تعجب بر رفتار همگان است.
اسلاید 30: شخص حضرتعالي از سالهاي پيش از انقلاب تا هم اكنون، بارها و بارها تحول حساب شده در حوزه، اجتهاد ديني و نوانديشي علمي، جنبش نرمافزاري براي توليد انبوه علم در حوزه و دانشگاه را جزء آرمانهاي اصلي انقلاب دانستهايد و بارها به آزادانديشي توأم با انضباط و گفتگوي توأم با اخلاق، دعوت كردهايد.
اسلاید 31: اينك فرصت را مناسب ميدانيم و از حضرتعالي كه خود در اين قلمرو، فتح باب فرمودهايد، ميخواهيم كه در اين زمينه، عملا نيز راهنمائي و مساعدت بفرمائيد تا شايد با يك بسيج عمومي و حمايت نهادينه از سوي تصميمگيران فرهنگي و متصديان محترم حوزه و دانشگاه، در جهت ايجاد «كرسيهاي آزاد علمي» با حضور هيئتهاي منصفه علمي و تخصصي و در محضر وجدان عمومي حوزه و دانشگاه، شاهد «طرح منطقي ايدهها»، رواج بازار «نظريهپردازي و نوآوري روشمند» و نيز «مناظرههاي علمي و قانونمند و نتيجه بخش و فارغ از غوغاسالاري» و «نهادسازي براي اجابت پرسشهاي جديد» و در نتيجه، «توليد نرمافزار علمي و ديني» در حوزه و دانشگاه بيش از قبل باشيم.
اسلاید 32: ۱۳۸۲/۰۸/۱۵در ديدار جمعى از اعضاى تشكلها، كانونها، نشريات، هيأتهاى مذهبى و شمارى از نخبگان دانشجويى
اسلاید 33: من مىخواهم غالب يا بيش از غالب بدنه دانشجويى كشور، مجموعهاى متعهّد و داراى احساس مسؤوليت نسبت به آرمانهاى دانشجويى باشند. يكى از اين آرمانها مسأله علم است؛ دومى عدالتخواهى است و آرمان سوم، آزادانديشى و آزاديخواهى است.
اسلاید 34: آزاديخواهى نبايد فقط منحصر در معناى محدود سياسى تلقّى و معنا شود. در آزاديهاى سياسى، آزاديهاى اجتماعى از بخشهاى مهم آزاديهاى بشرى است. ما خودمان كتكخورده و زندان رفته اين آزاديها هستيم و معنى آزادى سياسى را مىفهميم.
اسلاید 35: با منطقى كه من مىگويم، آزادانديشى را عميقتر معنا كنيم تا اينجا هم اثر خودش را ببخشد. آزادانديشى يعنى آزادانه فكر كردن؛ آزادانه تصميم گرفتن؛ ترجمهاى، تقليدى و بر اثر تلقين دنبال بلندگوهاى تبليغاتى غرب حركت نكردن. لذا شامل علم، معرفت، مشى سياسى، شعارها و واژهها و خواستههاى متعارف سياسى و اجتماعى هم مىشود.
اسلاید 36: اگر امروز غرب مىگويد دمكراسى، ما بايد فكر كنيم - آزادفكرى يعنى اين - ببينيم آيا همينكه او مىگويد درست است و دمكراسى بهصورت مطلق ارزش است، يا نه قابل خدشه است؟
اسلاید 37: يكى از كارهاى بسيار مهمّى كه مورد اشاره بعضى از دوستان هم بود، اين است كه شما مىتوانيد در سه زمينه علم، عدالتخواهى و آزادانديشى كار تئوريك كنيد.
اسلاید 38: بيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1383
اسلاید 39: دستگاههاى علمى كشور - كه مديران آن در دانشگاهها و حوزههاى علميهى كشورند - مشخص كنند كه براى توليد علم، آزادانديشى علمى و تضارب افكار - كه ما از دانشگاه و حوزه اين مسائل را مطالبه كرديم - چه تلاش و كار بزرگى را انجام دادهاند؛ چقدر پيش رفتهاند و چه كارهاى ديگرى را بايستى انجام دهند.
اسلاید 40: بيانات در ديدار رئيس و مديران سازمان صدا و سيما 11/09/1383 خط توليد علم و فكر و نظريه را برنامهريزىشده دنبال كنيد؛ به بحثهاى منطقى و مفيد دامن بزنيد؛ كرسىهاى نوآورى را تلويزيونى كنيد و چهرههاى علمى نوآور خوب را مطرح نماييد.
اسلاید 41: بيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1384
اسلاید 42: اين شعارها در واقع مطالبات ملت از ما مسؤولان است. اگر نهضت عدالتخواهى مطرح مىشود، يا اگر نهضت نرمافزارى و توليد علم بهعنوان يك جنبش عمومى مطرح مىشود، يا اگر نهضت آزادانديشى مطرح مىشود، براى اين است كه همهى مسؤولان و همهى آحاد ملت احساس كنند كه در اين جهت مسؤوليت دارند. كشور به اين شعارها نياز دارد.
اسلاید 43: 19/2/1384
اسلاید 44: يك دسته كسانى هستند كه توسعه و رشد و پيشرفت علم و ميدان رقابت و آزادانديشى و امثال اينها را مىخواهند، اما راه آن را در تقليد مطلق از الگوهاى غرب جستجو مىكنند؛ فكر مىكنند «ره چنان رو كه رهروان رفتند». رهروان چه كسانى هستند؟ فعلاً اقليتى در دنياى امروز، كه عبارتند از كشورهاى غربى؛ شامل اروپا و كشور ايالات متحدهى امريكا و بعضى از كشورهاى پيشرفتهى ديگر.
اسلاید 45: بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار دانشجويان بسيجى 5/3/1384 براى رسيدن به هر آرزوى بزرگ و هر هدف والايى، سازوكارى وجود دارد؛ اين سازوكار را بايد جوانِ هوشمندِ فرزانهى دانشجو پيدا كند. بحث جنبش نرمافزارى از همين قبيل است؛ بحث آزادانديشى از همين قبيل است؛ بحثهاى گوناگونى كه در زمينههاى مختلف اجتماعى مىشود، از همين قبيل است.
اسلاید 46: بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رئيس جمهور و هيأت وزيران 8/6/1384وظيفهى حتمىِ ديگرِ دولت اسلامى، گسترش علم و دانايى است؛ چون دولت اسلامى بدون گسترش علم و دانايى به جايى نخواهد رسيد. گسترش آزادانديشى هم مهم است. واقعاً انسانها بايد بتوانند در يك فضاى آزاد فكر كنند. آزادى بيان تابعى از آزادى فكر است. وقتى آزادى فكر بود، بهطور طبيعى آزادى بيان هم هست.
اسلاید 47: عمده، آزادى فكر است كه انسانها بتوانند آزاد بينديشند. در غير فضاى آزاد فكرى، امكان رشد وجود ندارد. براى فكر، براى علم، براى ميدانهاى عظيم پيشرفت بشرى اصلاً جايى وجود نخواهد داشت. ما در مباحث كلامى و مباحث فلسفى هرچه پيشرفت داشتيم، در سايهى مباحثه و جدل و بحث و وجود معارض داشتيم.
اسلاید 48: بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار كارگزاران نظام 8/8/1384 برخى از حرفها جايش در منبرهاى عمومى نيست؛ جايش در مباحث تخصصى است. بله، چند نفر فقيه بنشينند، چند نفر حقوقدان بنشينند، چند نفر فيلسوف بنشينند، چند نفر جامعهشناس بنشينند دربارهى اساسىترين مسائل و دربارهى اصل توحيد با هم بحث كنند؛ يكى رد كند، يكى قبول كند، يكى استدلال كند؛ بعد هم پخش بشود و جلوى چشم مردم قرار بگيرد؛ اما در محافل تخصصى اين كار بايد انجام بگيرد.
اسلاید 49: دربارهى بينات انقلاب هم همينطور است؛ دربارهى مسائل اساسى نظام جمهورى اسلامى هم همينطور است؛ در مجالسِ تخصصى بحث انجام بگيرد. اين نهضت آزادفكرى كه ما مطرح كرديم، براى همين است. البته دانشگاهها و حوزهها اول حركت خوبى از خود نشان دادند و تجاوب كردند؛ ليكن عملاً من در صحنه چيزى مشاهده نمىكنم. محافل علمى راه بيندازند و بحث كنند؛
اسلاید 50: اما اگر قرار شد يك نفر اغواگرانه مطلبى را كه در حوزهى تخصصى بايد به بحث و جدل و استدلال طرفينى گذاشته شود، براى عامهى مردم بيان كند، اين آزادى بيان نيست. البته اينها اختلافات فكرى و سياسى و اختلاف و شكاف بين اركان حاكميت نظام است كه مىتواند به كشمكش نرسد. چند سال تلاش داشتند اين كار را بكنند؛ يعنى بين اركان حاكميت اختلاف بيندازند.
اسلاید 51: ديدار با دانشجويان 18/08/1385مسئلهى آزادانديشىاى كه ما گفتيم، ناظر به اين است. بايد راه آزاد انديشى و نوآورى و تحول را باز گذاشت، منتها آن را مديريت كرد تا به ساختارشكنى و شالودهشكنى و بر هم زدن پايههاى هويت ملى نينجامد. اين كار، مديريت صحيح لازم دارد.
اسلاید 52: چه كسى بايد مديريت كند؟ نگاهها فورا مىرود به سمت دولت و وزارت علوم و...؛ نه، مديريتش با نخبگان است؛ با خود شماست؛ با اساتيد فعال، دانشجوى فعال و مجموعههاى فعال دانشجويى.
اسلاید 53: حواستان جمع باشد! دنبال حرف نو و پيدا كردن حرف نو حركت كنيد؛ اما مراقب باشيد كه اين حرف نو در كدام جهت دارد حركت مىكند؛ در جهت تخريب يا در جهت ترميم و تكميل؛ اينها با هم تفاوت دارد. اين وظيفهاى است به عهدهى خود شماها.
اسلاید 54: گمان نكنيد كه نهضت آزادانديشى و حركت تحول و شجاعت در كارهاى گوناگون را، به جاى شما كه دانشجو هستيد يا محقق هستيد يا استاد هستيد، ممكن است مسئولان دولتى يا بنده بياييم انجام بدهيم؛ نه، من نقشم اين است كه بيايم بگويم اين كار را خوب است بكنيم.
اسلاید 55: نهضت نرمافزارى و جنبش نرمافزارى و نهضت توليد علم را ما مطرح كرديم؛ الان حدود ده سال مىگذرد و امروز يك غوغايى راه افتاده است. چه كسى اين را راه انداخته؟ من كه يك كلمه بيشتر نگفتم. اين كار را شما كرديد؛ محقق ما، جوان ما و استاد ما؛ تحول از اين قبيل است.
اسلاید 56: وظيفهى نخبگان فكرى و فرهنگى جامعه و حوزه و دانشگاه، مديريت اين تحول است. نه بايد تحولات را سركوب كرد، نه بايد تسليم هر تحولى شد. خوب، اين تحول براى چيست؟ براى پيشرفت. پيشرفت چيست؟ بايد آن را معنا كنيم.
اسلاید 57: بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعى از اساتيد، فضلا، مبلّغان و پژوهشگران حوزههاى علميه كشور 08/09/1386يكى از موضوعاتى كه حتماً لازم است من عرض بكنم، مسئلهى آزادانديشى است كه در بعضى از صحبتهاى آقايان بود. چرا اين كرسيهاى آزادانديشى در قم تشكيل نميشود؟ چه اشكالى دارد؟ حوزههاى علميهى ما، هميشه مركز و مهد آزادانديشىِ علمى بوده و هنوز كه هنوز است، ما افتخار ميكنيم و نظيرش را نداريم در حوزههاى درسىِ غير حوزهى علميه .
اسلاید 58: مسئلهى تكفير و رمى و اين حرفها را بايستى از حوزه ورانداخت؛ آن هم در داخل حوزه نسبت به علماى برجسته و بزرگ؛ يك گوشهاى از حرفشان با نظر بندهى حقير مخالف است، بنده دهن باز كنم رمى كنم؛ نميشود اينجورى، اين را بايد از خودِ داخل طلبهها شروع كنيد. اين يك چيزى است كه جز از طريق خودِ طلبهها و تشكيل كرسيهاى مباحثه و مناظره و همان نهضت آزادفكرى و آزادانديشى كه عرض كرديم، ممكن نيست. اين را عرف كنيد در حوزهى علميه؛ در مجلات، در نوشتهها گفته شود.
اسلاید 59: ابلاغ سياستهاي كلي برنامه پنجم توسط مقام معظم رهبري۲۱ دي ۱۳۸۷9ـ تحول و ارتقاء علوم انسانى با: تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، جذب افراد مستعد و با انگيزه، اصلاح و بازنگرى در متون و برنامهها و روشهاى آموزشى، ارتقاء كمى و كيفى مراكز و فعاليتهاى پژوهشى و ترويج نظريهپردازى، نقد و آزادانديشى.
اسلاید 60: 8/6/1388
اسلاید 61: از اظهارنظر هيچ نبايد بيمناك بود. اين كرسىهاى آزادانديشى كه ما گفتيم، در دانشگاهها بايد تحقق پيدا كند و بايد تشكيل بشود.
اسلاید 62: اگر چنانچه بحثهاى مهم تخصصى در زمينهى سياسى، در زمينههاى اجتماعى، در زمينههاى گوناگون حتّى فكرى و مذهبى، در محيطهاى سالمى بين صاحبان توان و قدرتِ بحث مطرح بشود، مطمئناً ضايعاتى كه از كشاندن اين بحثها به محيطهاى عمومى و اجتماعى ممكن است پيش بيايد، ديگر پيش نخواهد آمد.
اسلاید 63: وقتى كه با عامهى مردم، افراد مواجه ميشوند، همه نميتوانند خودشان را حفظ كنند. مواجههى با عامهى مردم، انسانها را دچار انحرافها و انحطاطها و لغزشهاى زيادى ميكند كه متأسفانه ما شاهد بوديم. خيلى از افرادى كه شما مىبينيد در مواجههى با عامهى مردم يك حرفى ميزنند، يك چيزى ميگويند، در اعماق دلشان اى بسا خيلى اعتقادى هم ندارند. به تعبير بعضىها جوگير ميشوند؛ اين خيلى چيز بدى است.
اسلاید 64: اگر در محيطهاى خاص، محيطهاى آزادانديشى و آزادفكرى، اين مسائل مطرح بشود - مسائل تخصصى، مسائل فكرى، مسائل چالشبرانگيز - مطمئناً ضايعات كمتر پيش خواهد آمد. خوب، اين هم راجع به اين مسئله.
اسلاید 65: بيانات در ديدار جمعى از نخبگان علمى كشور 6/8/1388تبليغات انتخاباتى مثلاً بايد يك ماه يا بيست روز قبل از شروع انتخابات انجام بگيرد؛ اما از پيش از عيد نوروز تبليغات انتخاباتى شروع شد! همين تلويزيونى هم كه مورد انتقاد بعضى از دوستان است، متأسفانه منعكس ميكرد. بنده موافق هم نبودم. اين را هم شما خيال نكنيد كه حالا بنده چون رئيس صدا و سيما را انتخاب ميكنم، همهى برنامههاى صدا و سيما را مىآورند، دانه دانه بنده نگاه كنم، امضاء كنم.
اسلاید 66: نخير، از خيلى از برنامههاى صدا و سيما بنده راضى هم نيستم؛ از جمله، از همين من راضى نبودم كه از سه ماه قبل از انتخابات - انتخابات بيست و دوم خرداد بود - از ماه اسفند، بلكه زودتر از اسفند، بعضى از سفرهاى تبليغاتى و حرفهائى كه زده شد و تظاهراتى كه ميشد و مجادلاتى كه انجام ميگرفت، از تلويزيون پخش شود، كه متأسفانه تو تلويزيون پخش شد؛ به خاطر همين، كه يعنى ما آزادانديشيم! اينها توهم است؛ اين جنجالآفرينى در داخل كشور است.
اسلاید 67: جنجال فكرى غير از مباحثات صحيح است. بنده گفتم كرسى آزادفكرى را در دانشگاهها به وجود بياوريد. خوب، شما جوانها چرا به وجود نياورديد؟ شما كرسى آزادفكرى سياسى را، كرسى آزاد فكرى معرفتى را تو همين دانشگاه تهران، تو همين دانشگاه شريف، تو همين دانشگاه اميركبير به وجود بياوريد. چند نفر دانشجو بروند، آنجا حرفشان را بزنند، حرف همديگر را نقد كنند، با همديگر مجادله كنند. حق، آنجا خودش را نمايان خواهد كرد.
اسلاید 68: حق اينجورى نمايان نميشود كه كسى يك انتقادى را پرتاب بكند. اينجورى كه حق درست فهميده نميشود. ايجاد فضاى آشفتهى ذهنى با لفاظىها هيچ كمكى به پيشرفت كشور نميكند. شما تجربهى اين پدر پيرتان را در اين زمينه داشته باشيد. آنى كه كمك ميكند به پيشرفت كشور، آزادى واقعىِ فكرهاست؛ يعنى آزادانه فكر كردن، آزادانه مطرح كردن،
اسلاید 69: از هو و جنجال نترسيدن، به تشويق و تحريض اين و آن هم نگاه نكردن. يك وقت شما يك حرفى ميزنيد، ناگهان مىبينيد همهى ناظران سياسى جهان كه وجودشان انباشتهى از پليدى و خباثت است، براى شما كف ميزنند. به اين تشويق نشويد. به قول رائج بين جوانها، جوگير نشويد. بحث درست بكنيد، بحث منطقى بكنيد. سخنى را بشنويد، سخنى را بگوئيد؛ بعد بنشينيد فكر كنيد. اين همان دستور قرآن است.
اسلاید 70: «فبشّر عباد. الّذين يستمعون القول فيتّبعون احسنه».سخن را بايد شنفت، بهترين را انتخاب كرد. والّا فضاى جنجال درست كردن، همين ميشود كه ديديد. جنجالِ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات، انعكاسش ميشود اين؛ بخصوص وقتى دست بيگانه هم دخالت دارد.
اسلاید 71: 7/8/1388
اسلاید 72: آزاد انديشی واقعی با اقداماتی مانند ايجاد کرسی های آزاد فکری _ سياسی و معرفتی در دانشگاه ها وبحث منطقی دانشجويان برای درک حق و حقيقت محقق می شود.
اسلاید 73: اگر غير از اين شد بايد منتظر حوادث و آشفتگی ها بود همانگونه که جنجال قبل از انتخابات به جنجال بعد از انتخابات منجر شد بخصوص وقتی که دست بيگانه هم در مسائل دخالت کرد.
اسلاید 74: بيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1389يكى از مسائل مهم كه همت مضاعف و كار مضاعف ميطلبد، مسئلهى توليد فكر است؛ كتابخوانى، افزايش معلومات عمومى در زمينههاى گوناگون. اين كرسىهاى آزادانديشى كه ما عرض كرديم، پيشنهاد كرديم در دانشگاهها و در حوزهها به راه بيفتد، ميتواند يك جريان سيال فكرىِ بسيار باارزشى را در جامعه به راه بيندازد.
اسلاید 75: كرسي هاي مورد نظر مقام معظم رهبري«كرسىهاى نظريهپردازى» «كرسىهاى پاسخ به سؤالات و شبهات» «كرسىهاى نقد و مناظره» كرسىهاى نوآورىکرسی های آزاد فکری _ سياسی و معرفتی«كرسيهاي آزاد علمي» با حضور هيئتهاي منصفه علمي و تخصصي
اسلاید 76: ساير كليد واژه هاي مقام معظم رهبري«نهضت پاسخ به سؤالات نظري و عملي جامعه»نهضت آزادانديشىنهضت آزادفكرى« پاسخ به سؤالات»، «مناظرات علمي» و «نظريهپردازي روشمند»
اسلاید 77: «مناظرههاي قانونمند و توأم با امكان داوري» «هيئتهاي داوري علمي» «فرصت براي نظريهسازان» «نقد وبررسي» «طرح منطقي ايدهها »، » رواج بازار «نظريهپردازي و نوآوري روشمند» «مناظرههاي علمي و قانونمند و نتيجه بخش و فارغ از غوغاسالاري» «نهادسازي براي اجابت پرسشهاي جديد» و در نتيجه، «توليد نرمافزار علمي و ديني»ترويج نظريهپردازى، نقد و آزادانديشى
اسلاید 78: سير تاريخي طرح كرسي آزادانديشي از سوي مقام معظم رهبري
اسلاید 79: مخاطبين فرمايشات مقام معظم رهبريجمعي از دانشآموختگان و پژوهشگران حوزه علميه بيانات رهبرمعظم انقلاب در ديدار اعضا تشكل ها و نخبگان دانشجويى صحن جامع رضوي حرم مطهربيانات در ديدار رئيس و مديران سازمان صدا و سيماصحن جامع رضوي حرم مطهر دانشجويان و اساتيد دانشگاه هاي كرمانبيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار دانشجويان بسيجى بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رئيس جمهور و هيأت وزيران بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار كارگزاران نظام جمعى از اعضاى تشكلها، كانونها، نشريات، هيأتهاى مذهبى و شمارى از نخبگان دانشجويى بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار جمعى از اساتيد، فضلا، مبلّغان و پژوهشگران حوزههاى علميه كشور ابلاغ سياستهاي كلي برنامه پنجم توسط مقام معظم رهبرياساتيد دانشگاه هاجمعي از نخبگان علمي كشوربيانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
اسلاید 80: فراواني مخاطبين دانشجويان 4 موردحوزه علميه 2 مورداساتيد دانشگاه 2 موردنخبگان 2 موردرئيس جمهور و هيأت وزيرانو كارگزاران نظام 2 مورداجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 3 موردسياستهاي كلي برنامه پنجم 1 موردرئيس و مديران سازمان صدا و سيما 1 مورد
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.