صفحه 1:

صفحه 2:
کشش مفتول , سیم ولو له

صفحه 3:
0 مقدمه: عمليات كشش شامل : *کشیدن فلز از درون قالب , به وسیله ی نیروی کششی وارد شده به سمت خروجی قالب است .

صفحه 4:
*بیشتر سیلان فلز درون قالب توسط نیروی فشاری که از اثر متقابل فلز با قالب ناشی می شود صورت می گیرد.

صفحه 5:
*معمولا فلز تقارن محوری داردو __ ولی این شرط همیشه به طور مطلق بر قرار نست. کشش لوله , سیم و میله معمولا در دمای اتاق انجام می شود , در حین عملیات کشش دما به مقدار زبادی بالا می رود .

صفحه 6:
کاهش قطر یک سیم میله یا مفتول تو پر در اثر کشیدن به کشش سیم میله یا مفتول مشهور است.

صفحه 7:
کشش سیم و مفتول: "اصولی که در کشش میله , مفتول و سیم به کار می روند عمدتا مشابه اندر ضمن اینکه دستگاه مورد استفاده بر ای محصولات با اندازه های مختلف فرق می کند . ۹ ۱

صفحه 8:
*مفتول ها و لوله هایی که کلاف نمی شوند , روی میزهای کشش تولید می شوند (شکل). سر مفتول باریک شده و درون قالب قرار می کیرد و به فک های گیره کشش بسته می شود. گیره ی کشش توسط حرکت زنجیر یا به وسیله ی مکانیسمی هیدرولیکی حرکت می کند .

صفحه 9:
منخصات میز های کشش مفتول: “سرعت کشیدن در گستره ی 150 ‎MM/S‏ ‏ت00 /۱۱ متفیر است . * میز های کشش با 1 ۱/۱ کشش و 30 ۲۱ طول موجود است. ۹ ۱

صفحه 10:

صفحه 11:
مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی :

صفحه 12:
مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی : * شکل ورودی قالب (شیبوری) طوری است که سیم وارد شده به قالب , به همراه خود روانکار را به داخل قالب می کشد. *شکل شیپوری سب می شود فشار هيدرواستاتيكى زياد شود و جريان روانكار را به درون قالب برقرار کند . Oe

صفحه 13:
*زاویه معبر قسمتی از قالب است که کاهش واقعی قطر در آن جا رخ می دهد .

صفحه 14:
مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی : "ناحیه تکیه گاهی موجب کاهش نمی شود ولی روی سیم و کشش اصطحکاکی به وجود می آورد . کارکرد اصلی این ناحیه پرداخت مجدد سطح مخروطی (برای برطرف کردن آسیب سطحی ناشی از سایش قالب ) است بدون اینکه ابعاد خروجی قالب تغییر کند.

صفحه 15:
“نيم زاويه قا 2 م زاويه قالب بارامتر مهمى درفرآينداست.

صفحه 16:
مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی : "قسمت پس رهایش سبب می شود که باخروج سیم از قالب , فلز به آرامی منبسط شود .این قسمت احتمال وقوع سایش رانیز و چنانکه کشش متوقف شود با تنظیم قالب به هم بخورد , به حداقل می رساند.

صفحه 17:
"بیشتر قالب های کشش از جنس کاربید سمانته یا الماس صنعتی (در مورد سیم های خیلی نازک) هستند . “نوك قالب به منظور محافظت در یک فظه ی فولادی ضخیم قرار داده می شود حا ۱

صفحه 18:
کشش سیم و مفتول: "تمایز بین سیم و مفتول تا حدودی اختیاری است . به طور کلی , سیم به محصولات باقطر است با کشش سریع در دستگاه های چند قالبه به دست آید .

صفحه 19:
کشش سیم: "معمولا کشش سیم با مفتول سیمی نورد گرم شده آغاز می شود. * ابتدا مفتول با اسید شویی تمیز می شود تا هر گونه جرمی که باعث ابجاد عیوب سطحی و سایش بیش از حد قالب می شود بر طرف شود . ۹ ۱

صفحه 20:
‎٠‏ مرحله بعد عبارت است از آماده كردن مفتول طورى كه روانكارى موثر باشد . ‎۹ ‎۱

صفحه 21:
کشش سیم: " برای مواد مستحکم پوشش سطحی ۱ شکلپذیری مثل مس با قلع به عنوان روانکار به كار مى رود . “در موود مفتول و از بوشش هاى تبديلى مثل سولفاتها يا اكسالاتها استفاده مى شود . ۹ ۱

صفحه 22:
معمولا در کشش خشک , این پوششها همراه با روانکارهایی مثل صابون به کار برده می شوفد.

صفحه 23:
کشش سیم: " در کشش تر قالب ها و مفتولها در روانکاری روغنی شامل یک افزودنی 2۲ (نوعی مواد افزودنی که از مشتقات بورات هستند. این مواد از سایید گی جلوگیری کرده و کاهنده اصطکاک بین سطوح هستند. مکانیزم عمل اين مواد كاملا متفاوت است.

صفحه 24:
این مواد» فیلمی که با از بين رفتن خود مانع ساییدگی شوند تشکیل نمی دهند. آنها به مرور مصرف و درروغن کاهش می يابند. در ‎YL cho‏ با تحت بار زیاد از این نوع مواد استفاده می شود.

صفحه 25:
این مواد با سطح فلز واکنش می دهند و یک لایه غير فابل حل درروغن به وجود مي آورند. مشتقات بورات قابل حل در اب هستند که به طور معلق در روغن می مانند ‎whi‏ با آب می تواند آن رااز حالت تعلیق خارج کرده و سب کاهش این تر کیبات درروغن شود.),کاملا غوطه ور می شوند . ی

صفحه 26:
دستگاه کشش سیم: "اگر قطر مفتول به اندازه ای کم باشد که بتوان آن را به صورت كلاف يبجيد , معمولا از روش کشش با چرخک استفاده می شود زیرا تولید طول زیادی از مفتول را درفضاهایی خیلی کمتر از فضای لازم برای استقرار میز کشش مقدور می سازد . ۱

صفحه 27:
Side view of Top view bull block

صفحه 28:
دستگاه کشش سیم: چون برای هر مرحله از کشیدن مقدار کاهش سطح به ندرت از ۳۰ الی ۳۵) بیشتر مى شود و لذا برای رسیدن به کاهش کلی بايد به دفعات قطر مفتول را کاهش داد . ۹ ۱

صفحه 29:
“براى اين منظور دستگاه هایی شامل جند چرخک با یک قالب و بک جرخک کشش براى اعمال هر بار کشش , متداول است. ۹ ۱

صفحه 30:
*چون پس از هر مرحله قطر سیم کم می شود و سرعت و طول سیم متناسب با آن افزایش مى يابد .بنابر اين و اكر قرار باشد بين سیم وجرخك لغزش وجود نداشته باشد و سرعت محيطى جرخك كثش نيز بايد زياد شود.

صفحه 31:
“بك راه حصول به این مقصود تجهیز هر چرخک کشش به یک الکتروموتور دور متغیر مختص آن جرخک , است. با اين حال استفاده از یک الکتروموتور برای به حرکت در آوردن مخروط پله دار (مطابق شکل) اقتصادیتر است .

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:
*قطر هر مخروط طوری طراحی شده که سرعت محیطی متناسب با مقدار کاهش خاصی ابجاد می کند . اکر سرعت مطابقت نداشته باشد , با چرخیدن آن ها سیم روی چرخک می لغزد و موجب اصطحکاک و ایجاد گرما می شود . ده

صفحه 35:
<سرعت کشش سیم های آهنی در دستگاه های جند قالبه ممکن است به 10 ۲۱/5 برسد و ولی در مورد سیم های غیر آهنی سرعت های کشش تا 30 ۲۱/5 متداول است.

صفحه 36:
*ایجاد گرما در عملیات کشش پارامتر مهمی است . گر چه عملیات کشش سیم و مفتول عمدتا به حالت سرد انجام می شود ولی تغیبر شکل مومسان و اصطکاک می تواند موجب شود که دمای سیم تا جند صد درجه ی سلسیوس بالا رود . این گرما تا حدودی با سرد كردن بين مرحله اى دقع مى شود و جون از قالب ها كرماى كمى به خارج منتقل مى شود , آن ها كاملا داغ مى شوند .

صفحه 37:
"سیم غیر آهنی و سیم از جنس فولاد کم كربن با حالت های مختلفی که دامنه ی آن ها از نرم کامل تا سخت کامل متغیر است, تولید می شود . “سيم فولادی با بیش از ۰/۲۵./کربن تحت عملیات گرمایی جقرمه کردن ‎ol 0 jag (Patenting)‏ قرار مى كيرد.

صفحه 38:
عيوب موجود: “عيوب موجود در مفتول و سيم از عيوب موجود در مفتول اوليه (درزو زخمك و لوله) ويااز خود فرآيند تغيير شكل ناشى مى شود .

صفحه 39:
"متداول ترین عیب کشش , ترکیدگی مرکزی یا ترک جناقی (شکل) است. این عیب فنجانی شدن نیز نامیده می شود .با تحلیل حد بالایی می توان تر کیب نیم زاویه قالب و کاهشی را که به انرژی تغییر شکل کمتری نیاز دارد , البته اگر سوراخی در خط مرکزی تشکیل شود , تعیین کرد .

صفحه 40:
طبق پیش بینی این تحلیل , شکست ناشی از ترکیدگی مرکزی در زوایای قالب کوجک و کاهش های کم رخ می دهد , و با زیاد شدن نیم زاویه قالب مقدار کاهش بحرانی برای اجتناب از تر کیدگی مر کزی زیاد مى شود . به ازای مقدار مفروضی کاهش و زاوبه مفروض قالب, کاهش بحرانی برای جلو گیری از شکست , با اصطکاک زیاد می شود .

صفحه 41:
فرآیندهای کشش لوله: "استوانه های تو خالی با لوله هایی که با فر آیند های شکل دادن گرم مانند فشار کاری با سنبه کاری و نورد تولید می شوند و غالبا از طریق کشش پرداخت سرد میشوند .

صفحه 42:
“مزايا: “به دست آوردن حدود مجاز ابعادى دقيق قر “توليد پرداخت هاى سطحى بهتر بهبود خواص مكانيكى لوله به وسيله ى كرنش -سختى “توليد لوله هاى با جدار نازكتر يا قطرهايى كوجكتر از آنجه با روش هاى كرم كارى به دست مى ‎WT‏ و قوليد لوله هايى با اشكال نا ١ eee

صفحه 43:
فرآیندهای کشش لوله: "فروکشی "کشش توپی «کشش میله ای سنبه ای

صفحه 44:
روش فروکشی لوله: *چون در فروکشی لوله درون لوله بر چیزی متکی نیست ,جداره کمی خیم و سطح داخلی غیر بکنواخت می شود و چون برش در ورودی و خروجی قالب زیاد است , كرنش زايد در فروکشی بیشتر است و تغییر شکل حدی از سایر فر آیندهای تولید لوله کمتر است . ۱ ۱

صفحه 45:
روش کشش توپی: "در کشش توپی هر دو قطر داخلی و خارجی لوله کنترل می شوند . توپی ممکن است استوانه ای یا مخروطی باشد .

صفحه 46:
"توبی, شکل و اندازه ی قطر داخلی راکنترل می کند و لوله ای با دقت ابعادی بیشتر از فرو کشی به دست می دهد .

صفحه 47:
"به علت زیاد شدن اصطکاک از جانب توبی و کاهش مساحت به ندرت از ۸۳۰ تحاوز می کند . وضعیتی که در آن یک توبی به دقت جفت شده در دهانه ی قالب شناور است . ۹

صفحه 48:
"توپی های شناور به دقت طراحی شده می توانند تا 7.۴۵ کاهش سطح ابجاد كنند و به ازای همین مقدار کشش , بار کشش کمتر از بار کشش با توپی ثابت است.

صفحه 49:
ویژگی هاى اين فر آيند: “كشيدن و كلاف كردن طولهاى بلند لوله امكانيذير است. “مشكلات مربوط به اصطكاك در كشش لوله و از طريق كشش با ميله بلند (شكل)به حداقل می رسد ۰

صفحه 50:
روش کشش میله ای “در کشش لوله با میله متحرک , نیروی کشش بخشی از طریق کشیدن مقطع خروجی و و بخشی به وسیله ی نیروهای اصطکاکی وارد در امتداد سطح مشتر ک لوله با میله, به فلز منتقل می شود . ۹ ا

صفحه 51:
" چون میله با سرعتی برابر با سرعت خروج لوله از قالب حرکت می کند و چون این سرعت از سرعت فلز محبوس در مجرای قالب بیشتر است , نیروی اصطکاکی مقاوم در برابر حرکت به سمت جلو و در سطح مشترك بين ميله با لوله اى كه مى خواهد نیروی اصطکاک مقاوم در برابر حرکت به سمت عقب , بین قالب ثابت و ثثله را حذف. _ کند و وجود دارد . ۱

صفحه 52:
اما بعد از کشش , باید میله را به وسیله نورد (قرقره) از لوله خارج کرد , که این عمل قطر لوله را کمی زیاد می کند و حدود مجاز ابعادی را به هم می زند.

صفحه 53:
Preparation for Drawing (Heat treatment) .51,> olbs” (Annealing) 3935 Jat” (Patenting) ya SF 40 a>” > Surface) gdaw Solet” Oe (Preparation

صفحه 54:
(Heat treatment),5)1> ole “معمولا شامل آنيل كردن يا 5011110 عوشود سليرعمليات مخصوصا براى فلزات سخت و شكننده نياز است وباعث نرمى فلز مى شود. ۹ ۱

صفحه 55:
(Annealing) 3955 ‏آنيل‎ “در صنعت سيم و به عمليات متنوع آنيل كردن نیازمندیم. در یک سیم آسیاب بزرگ از ۴۲ مرحله ی متنوع آنیل کردن استفاده می شود , كه در آن خواص مطلوب لحاظ می گردد. برای مثال درجه حرارت زیر درجه حرارت مطلوب در آنیل كردن به ما نرمى مطلوب را نمی دهد. ۱ ۱

صفحه 56:
(Patenting) 05 4042 “بك شكل ويزه از آنيل كردن است كه در صنعت سيم و لوله استفاده مى شود .در اين فر آيند مقدار كربن زياد براى فولاد فراهم مى شود .

صفحه 57:
"این عملیات شامل گرما دادن در بالای دمای بحرانی بالایی وسپس سرد کردن با سرعت کنترل شده به منظور تبدیل فاز درحمام سرب با دمای حدود ۳۲۱۵ درجه ی سانتیگراد وبرای تشکیل پر لیت ظریف است . جقرمه کردن بهترین تر کیب استحکام 3 شكليذيرى را براى كشش موفقيت آميز سيم فنر و سيم بيانو با كربن زياد ايجاد مى كند .

صفحه 58:
آماد کی سطح(۵۲10۱۱ ۳۲۵۵۵۲ 50۲۲۵۰۵) *برای محافظت از صدمه سطح کار در طول فر آيند اين عمليات انجام مى شود و كه از روش های مختلفی برای تمیز کردن استفاده می شود .

صفحه 59:
“در خيلى به هنگامی که لوله * يلى مو مى ‎ale 1‏ وب ب هار شش 4 کاری پوشش داده نٌ ۳ سوث ‎٠.‏ ™ ‎S‏ جنين ة همجنين قالبهاى كشش بايد كا ‎S‏ بايد روغ عن رى شود .

صفحه 60:
قالبها و مواد قالبها "انتخاب مواد ابزار برای کشش سرد فلزات به شكلهاى معمول همجون سيم, مفتول و لوله در درجه اول به اندازه و تركيب و شكل و مقدار فلز بواى شووع كشش وابسته است .

صفحه 61:
"قالبهای به کار برده شده برای کشش سرد در معرض سایش شدید هستند . بنابر این بیشتر سیم و مفتول ولوله که از کشش تولید می شونددر میان قالبهای آن ها کاربید تنگستن وارد می کنند . 318

صفحه 62:
قالبهای کشش سیم *جدول زیر لیست مواد پیشنهادی را برای قالب های کشش سیم نشان می دهد ر که قالب ها معمولا از جنس کاربید تنگستن با الماس ساخته می شوند.

صفحه 63:
اهاز مادعا 8000۳۵۵۵۵۵۵ | ‎tn‏ هد م6 ۱۸۵۵۱ mm in Round wire ‘Special shapes Carbon and alloy ۱۵۷< “f¥> Diamond, natural CPM 10V, M2, or steels or cemented ‘Synthetic tungsten carbide save wht Cemented tungsten Carbide Stainless steels; say> Diamond, natural CPM 10V, M2, or titanium, tungsten, or cemented molybdenum ‘synthetic tungsten carbide and nickel alloys save TaN ‏بیس‎ ‎tungsten ‎Carbide ‎Copper Diamond, natural CPM 10۷, D2, or or cemented ‘synthetic tungsten carbide Tove > Cemented tungsten Carbide Copper alloys and ۲۵< Diamond, natural CPM 1oV, D2, or ‘aluminum alloys or cemented synthetic tungsten carbide ۲۵ aye 5 tungsten carbide Magnesium alloys Yah Diamond, natural oe synthetic tore ۸ tungsten carbide

صفحه 64:
عوامل موثر در عمر قالبها <سوعت كشة "درجه حرارت سیم “سختى مواد قالب

صفحه 65:
منابع: Dieter, G.E., Mechanical” metallurgy ASM Metals HandBook~ www.hamoonrollform.com> Te

کشش مفتول ,سیم ولوله مقدمه: عملیات کشش شامل : کشیدن فلز از درون قالب ,به وسیله ی نیروی کششی وارد شده به سمت خروجی قالب است . بيشتر سيالن فلز درون قالب توسط نيروي فشاري كه از اثر متقابل فلز با قالب ناشي مي شود ،صورت مي گيرد. معموال فلز تقارن محوری دارد, ولی این شرط همیشه به طور مطلق بر قرار نیست. کشش لوله ,سیم و میله معموال در دمای اتاق انجام می شود ,در حین عملیات کشش دما به مقدار زیادی باال می رود . كاهش قطر يك سيم‌،ميله يا مفتول تو پر در اثر كشيدن به كشش سيم ،ميله يا مفتول مشهور است. کشش سیم و مفتول: اصولی که در کشش میله ,مفتول و سیم به کار می روند عمدتا مشابه اند ,ضمن اینکه دستگاه مورد استفاده برای محصوالت با اندازه های مختلف فرق می کند . مفتول ها و لوله هایی که کالف نمی شوند , روی میزهای کشش تولید می شوند (شکل). سر مفتول باریک شده ,درون قالب قرار می گیرد و به فک های گیره کشش بسته می شود. گیره ی کشش توسط حرکت زنجیر یا به وسیله ی مکانیسمی هیدرولیکی حرکت می کند . مشخصات میز های کشش مفتول: سرعت کشیدن در گستره ی mm/s 150 تا mm/s 1500متغیر است . میز های کشش با MN 1کشش و m 30 طول موجود است. میز کشش مفتول: مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی : مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی : شکل ورودی قالب (شیپوری) طوری است که سیم وارد شده به قالب ,به همراه خود روانکار را به داخل قالب می کشد. شکل شیپوری سبب می شود فشار هیدرواستاتیکی زیاد شود و جریان روانکار را به درون قالب برقرار کند . زاویه معبر قسمتی از قالب است که کاهش واقعی قطر در آن جا رخ می دهد . مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی : ناحیه تکیه گاهی موجب کاهش نمی شود ولی روی سیم ,کشش اصطحکاکی به وجود می آورد .کارکرد اصلی این ناحیه پرداخت مجدد سطح مخروطی (برای برطرف کردن آسیب سطحی ناشی از سایش قالب ) است بدون اینکه ابعاد خروجی قالب تغییر کند. نیم زاویه قالب پارامتر مهمی درفرآینداست. مقطع داخلی یک نوع قالب کشش مخروطی : قسمت پس رهایش سبب می شود که باخروج سیم از قالب ,فلز به آرامی منبسط شود .این قسمت احتمال وقوع سایش رانیز , چنانکه کشش متوقف شود یا تنظیم قالب به هم بخورد ,به حداقل می رساند. بیشتر قالب های کشش از جنس کاربید سمانته یا الماس صنعتی (در مورد سیم های خیلی نازک) هستند . نوک قالب به منظور محافظت در یک محفظه ی فوالدی ضخیم قرار داده می شود. کشش سیم و مفتول: تمایز بین سیم و مفتول تا حدودی اختیاری است .به طور کلی ,سیم به محصوالت باقطر کمتر از mm 5اطالق می شود که ممکن است با کشش سریع در دستگاه های چند قالبه به دست آید . کشش سیم: معموال کشش سیم با مفتول سیمی نورد گرم شده آغاز می شود. ابتدا مفتول با اسید شویی تمیز می شود تا هر گونه جرمی که باعث ایجاد عیوب سطحی و سایش بیش از حد قالب می شود بر طرف شود . مرحله بعد عبارت است از آماده کردن مفتول طوری که روانکاری موثر باشد . کشش سیم: برای مواد مستحکم پوشش سطحی شکلپذیری مثل مس یا قلع به عنوان روانکار به کار می رود . در مورد مفتول ,از پوشش های تبدیلی مثل سولفاتها یا اکساالتها استفاده می شود . معموال در کشش خشک ,این پوششها همراه با روانکارهایی مثل صابون به کار برده می شوند. کشش سیم: در کشش تر قالب ها و مفتولها در روانکاری روغنی شامل یک افزودنی ( EPنوعي مواد افزودني كه از مشتقات بورات هستند .اين مواد از ساييدگي جلوگيري كرده و كاهنده اصطكاك بين سطوح هستند .مكانيزم عمل اين مواد كام ً ال متفاوت است. ‏ اين مواد ،فيلمي كه با از بين رفتن خود مانع ساييدگي شوند تشكيل نمي دهند .آنها به مرور مصرف و درروغن كاهش مي يابند .در دماي باال يا تحت بار زياد از اين نوع مواد استفاده مي شود. اين مواد با سطح فلز واكنش مي دهند و يك اليه غير قابل حل درروغن به وجود مي آورند .مشتقات بورات قابل حل در آب هستند كه به طور معلق در روغن مي مانند تماس با آب مي تواند آن را از حالت تعليق خارج كرده و سبب كاهش اين تركيبات درروغن شود,).کامال غوطه ور می شوند . دستگاه کشش سیم: اگر قطر مفتول به اندازه ای کم باشد که بتوان آن را به صورت کالف پیچید ,معموال از روش کشش با چرخک استفاده می شود زیرا تولید طول زیادی از مفتول را درفضاهایی خیلی کمتر از فضای الزم برای استقرار میز کشش مقدور می سازد . دستگاه کشش سیم دستگاه کشش سیم: چون برای هر مرحله از کشیدن مقدار کاهش سطح به ندرت از 30الی %35بیشتر می شود ,لذا برای رسیدن به کاهش کلی باید به دفعات قطر مفتول را کاهش داد . برای این منظور دستگاه هایی شامل چند چرخک با یک قالب و یک چرخک کشش برای اعمال هر بار کشش ,متداول است. چون پس از هر مرحله قطر سیم کم می شود ,سرعت و طول سیم متناسب با آن افزایش می یابد .بنابر این ,اگر قرار باشد بین سیم وچرخک لغزش وجود نداشته باشد ,سرعت محیطی چرخک کشش نیز باید زیاد شود . یک راه حصول به این مقصود تجهیز هر چرخک کشش به یک الکتروموتور دور متغیر مختص آن چرخک ,است .با این حال استفاده از یک الکتروموتور برای به حرکت در آوردن مخروط پله دار (مطابق شکل) اقتصادیتر است . کشش سیم به روش چند مرحله ای با استفاده از مخروط پله دار قطر هر مخروط طوری طراحی شده که سرعت محیطی متناسب با مقدار کاهش خاصی ایجاد می کند .اگر سرعت سطحی سیم با سرعت محیطی چرخک مطابقت نداشته باشد ,با چرخیدن آن ها سیم روی چرخک می لغزد و موجب اصطحکاک و ایجاد گرما می شود . سرعت کشش سیم های آهنی در دستگاه های چند قالبه ممکن است به m/s 10برسد ,ولی در مورد سیم های غیر آهنی سرعت های کشش تا m/s 30متداول است. ایجاد گرما در عملیات کشش پارامتر مهمی است .گرچه عملیات کشش سیم و مفتول عمدتا به حالت سرد انجام می شود ولی تغییر شکل مومسان و اصطکاک می تواند موجب شود که دمای سیم تا چند صد درجه ی سلسیوس باال رود .این گرما تا حدودی با سرد کردن بین مرحله ای دفع می شود و چون از قالب ها گرمای کمی به خارج منتقل می شود ,آن ها کامال داغ می شوند . سیم غیر آهنی و سیم از جنس فوالد کم کربن با حالت های مختلفی که دامنه ی آن ها از نرم کامل تا سخت کامل متغیر است, تولید می شود . سیم فوالدی با بیش از %0/25کربن تحت عملیات گرمایی چقرمه کردن ( )Patentingویژه ای قرار می گیرد. عیوب موجود: عیوب موجود در مفتول و سیم از عیوب موجود در مفتول اولیه (درز ,زخمک و لوله) ویا از خود فرآیند تغییر شکل ناشی می شود . متداول ترین عیب کشش ,ترکیدگی مرکزی یا ترک جناقی (شکل) است .این عیب فنجانی شدن نیز نامیده می شود .با تحلیل حد باالیی می توان ترکیب نیم زاویه قالب و کاهشی را که به انرژی تغییر شکل کمتری نیاز دارد ,البته اگر سوراخی در خط مرکزی تشکیل شود ,تعیین کرد . طبق پیش بینی این تحلیل ,شکست ناشی از ترکیدگی مرکزی در زوایای قالب کوچک و کاهش های کم رخ می دهد ,و با زیاد شدن نیم زاویه قالب مقدار کاهش بحرانی برای اجتناب از ترکیدگی مرکزی زیاد می شود .به ازای مقدار مفروضی کاهش و زاویه مفروض قالب ,کاهش بحرانی برای جلوگیری از شکست ,با اصطکاک زیاد می شود . فرآیندهای کشش لوله: استوانه های توخالی یا لوله هایی که با فرآیند های شکل دادن گرم مانند فشار کاری یا سنبه کاری و نورد تولید می شوند , غالبا از طریق کشش پرداخت سرد میشوند . مزایا: به دست آوردن حدود مجاز ابعادی دقیق تر تولید پرداخت های سطحی بهتر بهبود خواص مکانیکی لوله به وسیله ی کرنش-سختی تولید لوله های با جدار نازکتر یا قطرهایی کوچکتر از آنچه با روش های گرم کاری به دست می آید و تولید لوله هایی با اشکال نا منظم ,به کار می رود . فرآیندهای کشش لوله: فروکشی کشش توپی کشش میله ای سنبه ای روش فروکشی لوله: چون در فروکشی لوله درون لوله بر چیزی متکی نیست ,جداره کمی ضخیم و سطح داخلی غیر یکنواخت می شود و چون برش در ورودی و خروجی قالب زیاد است , کرنش زاید در فروکشی بیشتر است و تغییر شکل حدی از سایر فر آیندهای تولید لوله کمتر است . روش کشش توپی: در کشش توپی هر دو قطر داخلی و خارجی لوله کنترل می شوند . توپی ممکن است استوانه ای یا مخروطی باشد . توپی ,شکل و اندازه ی قطر داخلی راکنترل می کند و لوله ای با دقت ابعادی بیشتر از فروکشی به دست می دهد . به علت زیاد شدن اصطکاک از جانب توپی ,کاهش مساحت به ندرت از %30تجاوز می کند .وضعیتی که در آن یک توپی به دقت جفت شده در دهانه ی قالب شناور است . توپی های شناور به دقت طراحی شده می توانند تا %45کاهش سطح ایجاد کنند و به ازای همین مقدار کشش ,بار کشش کمتر از بار کشش با توپی ثابت است. ویژگی های این فرآیند: کشیدن و کالف کردن طولهای بلند لوله امکانپذیر است. مشکالت مربوط به اصطکاک در کشش لوله , از طریق کشش با میله بلند (شکل)به حداقل می رسد . روش کشش میله ای در کشش لوله با میله متحرک ,نیروی کشش بخشی از طریق کشیدن مقطع خروجی ,و بخشی به وسیله ی نیروهای اصطکاکی وارد در امتداد سطح مشترک لوله با میله ,به فلز منتقل می شود . چون میله با سرعتی برابر با سرعت خروج لوله از قالب حرکت می کند و چون این سرعت از سرعت فلز محبوس در مجرای قالب بیشتر است ,نیروی اصطکاکی مقاوم در برابر حرکت به سمت جلو ,در سطح مشترک بین میله با لوله ای که می خواهد نیروی اصطکاک مقاوم در برابر حرکت به سمت عقب ,بین قالب ثابت و لئله را حذف کند ,وجود دارد . اما بعد از کشش ,باید میله را به وسیله نورد (قرقره) از لوله خارج کرد ,که این عمل قطر لوله را کمی زیاد می کند و حدود مجاز ابعادی را به هم می زند. Preparation for Drawing )Heat treatment( عملیات حرارتی )Annealing( آنیل کردن )Patenting( چقرمه کردن Surface( آمادگی سطح )Preparation عملیات حرارتی()Heat treatment معموال شامل آنیل کردن یا ‏xنعxملیات ‏xی softeningمxیشxود .ا مخصوصا برای فلزات سخت و شکننده نیاز است وباعث نرمی فلز می شود. آنیل کردن()Annealing در صنعت سیم ,به عملیات متنوع آنیل کردن نیازمندیم .در یک سیم آسیاب بزرگ از 42 مرحله ی متنوع آنیل کردن استفاده می شود ,که در آن خواص مطلوب لحاظ می گردد. برای مثال درجه حرارت زیر درجه حرارت مطلوب در آنیل کردن به ما نرمی مطلوب را نمی دهد. چقرمه کردن()Patenting یک شکل ویژه از آنیل کردن است که در صنعت سیم و لوله استفاده می شود .در این فر آیند مقدار کربن زیاد برای فوالد فراهم می شود . این عملیات شامل گرما دادن در باالی دمای بحرانی باالیی وسپس سرد کردن با سرعت کنترل شده به منظور تبدیل فاز درحمام سرب با دمای حدود 315درجه ی سانتیگراد ,برای تشکیل پرلیت ظریف است . چقرمه کردن بهترین ترکیب استحکام و شکلپذیری را برای کشش موفقیت آمیز سیم فنر و سیم پیانو با کربن زیاد ایجاد می کند . آمادگی سطح()Surface Preparation برای محافظت از صدمه سطح کار در طول فر آیند این عملیات انجام می شود ,که از روش های مختلفی برای تمیز کردن استفاده می شود . در خیلی موارد ,به ویژه هنگامی که لوله کشیده می شود ,سطح لوله باید به وسیله ی آب کاری پوشش داده شود . همچنین قالبهای کشش باید روغن کاری شود . قالبها و مواد قالبها ‏انتخاب مواد ابزار برای کشش سرد فلزات به شکلهای معمول همچون سیم ,مفتول و لوله در درجه اول به اندازه ,ترکیب ,شکل و مقدار فلز برای شروع کشش وابسته است . ‏قیمت مواد ابزار نیز مهم است . قالبهای به کار برده شده برای کشش سرد در معرض سایش شدید هستند .بنابر این بیشتر سیم ,مفتول ولوله که از کشش تولید می شونددر میان قالبهای آن ها کاربید تنگستن وارد می کنند . قالبهای کشش سیم جدول زیر لیست مواد پیشنهادی را برای قالب های کشش سیم نشان می دهد ,که قالب ها معموال از جنس کاربید تنگستن یا الماس ساخته می شوند. Metal to be drawn Wire size Recommended die material mm in Round wire Special shapes 1.57< 0.062< Diamond, natural or Synthetic CPM 10V, M2, or cemented tungsten carbide 1.57> 0.062> Cemented tungsten Carbide Stainless steels; titanium, tungsten, molybdenum and nickel alloys 1.57< 0.062< Diamond, natural or Synthetic 1.57> 0.062> Cemented tungsten Carbide Copper 2.06< 0.081< Diamond, natural or Synthetic 2.06> 0.081> Cemented tungsten Carbide 2.5< 0.100< Diamond, natural or synthetic 2.5> 0.100> Cemented tungsten carbide 2.06< 0.081< Diamond, natural or synthetic 2.06> 0.081> Cemented tungsten carbide Carbon and alloy steels Copper alloys and aluminum alloys Magnesium alloys CPM 10V, M2, or cemented tungsten carbide CPM 10V, D2, or cemented tungsten carbide CPM 10V, D2, or cemented tungsten carbide ... عوامل موثر در عمر قالبها سرعت کشش درجه حرارت سیم سختی مواد قالب :منابع Dieter, G.E., Mechanical  metallurgy ASM Metals HandBook  www.hamoonrollform.com 

62,000 تومان