کلیاتی پیرامون آیین نامه ارتقای مرتبه مصوب ۹۴/۱۲/۱۸ و شیوه نامه اجرایی آن
اسلاید 1: کلیاتی پیرامون آیین نامه ارتقای مرتبه مصوب 94/12/18 و شیوه نامه اجرایی آن مرکز هیات های امنا و هیات های ممیزه1
اسلاید 2: فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعیبا تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاهها، مجموع امتیازات، تعیین کننده است.افزودن بندی با عنوان «برگزاری نمایشگاه آثار و کارگاه هنری با رویکرد فرهنگی- اسلامی- ایرانی» حفظ عناوین بندها و صرفاً تغییرات بسیار جزئی در تعداد زیر بندهاتغییرات بسیار جزئی در میزان امتیازها2
اسلاید 3: فعالیتهای فرهنگی3ردیفعناوین دورهردیفعناوین دوره1ضوابط و مقررات دانشگاهی6انديشۀ سياسي اسلامي و مباني انقلاب اسلامي2روشها و فنون تدريس7اخلاق علمي و حرفهاي3روش و مديريت تحقيق8معرفتشناسي اسلامي و فلسفۀ علم4ارزيابي فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي9اصول تعليم و تربيت اسلامي5مديريت اطلاعات علمي و منابع الكترونيكي10تاريخ علم متناسب با رشتۀ تحصيلي و تاريخ تمدن اسلامي
اسلاید 4: رعایت ضوابط و مقررات آموزشی «مؤسسه» شاخصهای این بند از قبیل؛ تشکیل بهموقع کلاسها، توجه به کیفیت ارایه دروس عملی، اعلام بهموقع نمرات، ارایه مشاورۀ علمی به دانشجویان، رعایت شؤونات معلمی و … و میزان اهمیت هریک از آنها، بر عهدۀ شورای آموزشی «مؤسسه»4
اسلاید 5: رعایت ضوابط و مقررات آموزشی «مؤسسه» (بند2-1) تعیین کننده بودن حداقل 5 امتیاز زمان ارزشیابی: در پایان هر نیم سال تحصیلی و ثبت امتیاز اخذشده در پرونده متقاضی بازه زمانی مورد ارزشیابی: حداکثر 10 نيمسال تحصیلی منتهی به زمان درخواستتعویق یک ساله ارتقای مرتبه، چنانچه امتیاز «متقاضی» دست کم در دو نیمسال تحصیلی از 0/35 کمتر باشد 5
اسلاید 6: این کاربرگ شامل 6 شاخص اصلی است که هر شاخص شامل چند زیر شاخص میباشد.مطابق جدول شماره 2-1 از ماده دو آئیننامه ارتقا، حداکثر مجموع نمره مربوط به بند یک این ماده در هر دوره ارتقا، 7 و حداقل آن 5 میباشد.این 7 امتیاز، ده نیمسال تحصیلی را در بر میگیرد، که ضروری است این کاربرگ در هر نیمسال برای هر عضو هیأت علمی تکمیل شود.وزن هر شاخص در کاربرگ مشخص شده است.نمره تخصیص یافته به هر عامل در هر شاخص بر مبنای 20 است. که میانگین عاملها، نمره هر شاخص (بر مبنای 20) خواهد بود.پس از ثبت نمره ارزیابی هر یک از شاخصها در ستون 2 کاربرگ شماره 2-1، حاصلضرب ستون 1 و 2 در ستون 3 ثبت میشود و بر اساس فرمولی که در کاربرگ 2-1 ثبت شده است، امتیاز کل در هر نیمسال تحصیلی به دست میآید. این امتیاز در هر نیمسال حداکثر 7/0 میباشد.لازم است این محاسبات برای هر نیمسال در جلسه ای متشکل از هیات رئیسه دانشکده و مدیر گروه لحاظ گردد و در هنگام ارتقای عضو هیات علمی، امتیاز مربوط به هر نیمسال در فرم شماره 2-1 مربوط به ماده 2 شناسنامه علمی آن عضو ثبت شود.6دستور العمل تکمیل کاربرگ مربوط به بند 2-1 آئین نامه ارتقا: رعایت نظم و انضباط درسی و شئونات آموزشی
اسلاید 7: 7
اسلاید 8: فعالیتهای آموزشی - کیفیت تدریس(بند 2-2) سنجش کیفیت تدریس بر اساس میانگین امتیازدهي دانشجويان در کاربرگهای ارزیابی کیفیت تدریس متقاضی در چهار سال منتهی به درخواست ارتقا و ارزیابی گروه و دانشگاه با شیوه مورد تأیید هیأت ممیزهنحوه محاسبه امتیازهای قابل اعطا برحسب نتایج ارزیابی:تا 1/99 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین ۱6 تا 17/99؛2 تا 3/99 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین ۱8 تا 18/99؛ 4 تا 8 امتیاز برای نتایج ارزیابی مابین 19 تا 208
اسلاید 9: فعالیتهای پژوهشی - مقاله علمی پژوهشی الف) کلیاتهمپوشانی مقالهها: مقاله نباید منجر به چاپ نتایج انتشار یافته شود،لزوم ارائه حداقل سه مقاله برای دانشیاری و پنج مقاله برای استادی به عنوان نویسنده مسئول،لزوم چاپ حداقل یک مقاله به زبان فارسی در هر مرتبه ارتقا9
اسلاید 10: فعالیتهای پژوهشی - مقاله علمی پژوهشیب) امتیازاتحداکثر امتیاز یک مقاله تا 7 است، تبیین شاخصهای اصلی برای تعیین امتیاز بر عهدۀ هیات ممیزهمحدودیت کسب امتیاز (حداکثر 40% امتیاز) از مقالههاي پذیرفته یا چاپ شده در نشريههايي که به نوعی مرتبط با متقاضی است.حداقل 70 % امتیاز مقالهها، بايد مستقيماً در ارتباط با تخصص (رشته تحصیلی/ گروه پژوهشی یا آموزشی) متقاضی باشد. 10
اسلاید 11: فعالیتهای پژوهشی - مقاله علمی پژوهشیج) امتیازات ویژه؛مقاله هاي پراستناد و داغ، مستخرج از برنامه مصوب تحقیقاتی جهتدار عضو هیأت علمی که معطوف به رفع مشکلات کشور باشد،چاپ شده در نشریات Nature و Scienceمشترك با اعضاي هيأت علمي مراكز معتبر علمي خارج از كشور،مستخرج از طرحهای پژوهشی محرمانه که امکان چاپ و انتشار آن نیست،11
اسلاید 12: فعالیتهای پژوهشی - مقاله علمی پژوهشید) سهم امتیازاتبرخورداری استاد راهنما از امتیاز نفر اول صرف نظر از ترتیب قرار گرفتن اسامی در مقاله مستخرج از نتایج یک یا چند پایاننامه یا رسالۀ دانشجویان تحت راهنمایی،برخورداری استاد راهنمای نویسندۀ مسئول مقاله از امتیاز نفر اول در مقاله مستخرج از نتایج پایاننامه یا رسالۀ دانشجویی که هدایت آن را بیش از یک استاد راهنما بر عهده داشته اند،برخورداری هر دو استاد راهنما از امتیاز نفر اول در مقاله مستخرج از نتایج پایاننامه یا رسالۀ دانشجویی که هدایت آن را یک عضو هیات علمی دانشگاهی و یک عضو هیات علمی مؤسسۀ پژوهشی بر عهده داشته باشند.12
اسلاید 13: فعالیتهای پژوهشی - مقاله علمی پژوهشیه) جایگزینی امتیازاتمجموع امتیازهای متقاضی از طرح های تحقیقاتی و اثر بدیع و ارزنده هنری، ادبی و فلسفی چاپ شده میتواند تا 50% از حداقل امتیازهای لازم از مقاله علمی پژوهشی را پوشش دهد.امتیازهای متقاضی از تصنیف یا تالیف کتاب میتواند تا 25% (براي گروههاي علوم انساني و هنر تا 50 %) از حداقل امتیازهای لازم از مقاله علمی پژوهشی را پوشش دهد. متقاضی ارتقای مرتبه در مجموع میتواند حداکثر 50% از حداقل امتیازهای لازم از مقاله علمی پژوهشی را از طریق مفاد بندهای مذکور کسب نماید. 13
اسلاید 14: فعالیتهای پژوهشی - مقاله های همایش هاهمایشهای معتبر علمی داخلی (اعم از ملی و بینالمللی) می بایست توسط مؤسسه یا انجمنهای علمی دارای مجوّز رسمی از مراجع ذیصلاح برگزار و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت شده باشند.ارائه گواهی حضور برای ارائه مقاله الزامی است.حداکثر تعداد مقالههای قابل قبول از متقاضی در یک همایش در هر سال 3 مقاله است.14
اسلاید 15: فعالیتهای پژوهشی - مقاله مستخرج از رساله متقاضیمیزان امتیاز هر مقاله تا 2 امتیازنقش متقاضی برای اخذ حداکثر امتیاز: نویسنده نخست مقاله پس از نام استاد راهنما به عنوان نویسنده دوم نویسنده مسئول15
اسلاید 16: فعالیتهای پژوهشی - طرحهای پژوهشیامتیازدهی براساس شاخصهایی از قبیل: میزان اعتبارگسترۀ اثرگذاری و ... که به پیشنهاد شورای پژوهشی «مؤسسه» و تصویب هیات ممیّزه می رسد.16
اسلاید 17: فعالیتهای پژوهشی - طرحهای پژوهشیبه طرحهایی که ناشی از مسئولیت اجرایی و وظایف حقوقی متقاضي باشد یا با تخصص او مرتبط نباشد امتیازی تعلق نمیگیرد.17
اسلاید 18: فعالیتهای پژوهشی - طرح های خارج از «مؤسسه»:طرحهایی که حسب نیاز برای انجام مأموریتهای ستاد وزارتخانهها و به سفارش وزیر یا معاونتهای مربوط، انجام میشود، طرحهایی که حداقل 50 درصد از اعتبار آن از خارج «مؤسسه» تأمین میشود،مشروط به این که: موضوع طرحها در حوزۀ تخصصی فرد و یا در جهت مأموریت «مؤسسۀ» محل خدمت وی باشد و گزارش نهایی آنها فرآیند داوری را طی کرده و به تأیید «مؤسسه» برسد.18
اسلاید 19: فعالیتهای پژوهشی - راهنمایی پایان نامه یا رساله (ویژه اعضای هیات علمی آموزشی). لزوم راهنمايی حداقل چهار پایاننامه کارشناسیارشد براي دانشياريلزوم راهنمای حداقل 3 رساله دکتری براي استاديدر صورت فقدان دوره دكتري در رشته متقاضی در موسسه محل خدمت اتمام یک طرح ملی یا یک کتاب تصنیفی كفايت ميكند.هر دو پایاننامه یا رسالۀ دارای راهنمای مشترک، صرفنظر از ترتیب اسامی استادان راهنما، برای هریک از آنها بهعنوان یک پایاننامه یا رساله محاسبه میشود.19
اسلاید 20: فعالیتهای پژوهشی - طرح مليبه طرحی اطلاق میشود که؛محل تأمین اعتبار آن در بودجۀ عمومی دولت لحاظ شده، دستگاه سفارشدهندۀ آن در سطح ملی باشد،حوزۀ تأثیر آن، به تشخیص شورای پژوهشی «مؤسسه»، در سطح ملی باشد.20
اسلاید 21: 21پایاننامه یا رسالۀ دانشجو کسب رتبه در جشنوارههای ملی و بینالمللیایجاد ظرفیت فعال در جذب اعتبار پژوهشی (گرنت) مقالههای مستخرج از طرحهای پژوهشی با طرف قرارداد خارج از «مؤسسه» تولید دانش فنی/ اختراع منجر به تولیدتجاریسازی محصول یا فرآیندفعالیت صرفاً از یک محل امتیاز می گیرد به استثنا:
اسلاید 22: 22نحوه محاسبه سهم پدید آورندگان فعالیتهای پژوهشی مشترکتعداد نویسندگان/همکاران سهم (درصد) سهم (درصد)مجموع ضرایب (درصد)تعداد نویسندگان/همکاراننفر اولسایر نفراتمجموع ضرایب (درصد)1100_________100290601503805018047040190560352006 و بالاتر5030 ≥حداکثر250
اسلاید 23: فعالیتهای علمی اجراییحضور فعال و تمام وقت در محل کار و انجام تکالیف مصرح در فصل 4 آیین نامه استخدامیکسب حداقل 5 امتیاز از این بند جزء امتیازات تعیین کننده می باشد.زمان ارزشیابی: در پایان هر نیمسال و ثبت امتیاز اخذشده در پرونده متقاضی تعیین ضوابط بر عهدۀ شورای «مؤسسه» و با تصویب هیات ممیزه23
اسلاید 24: 24 ارزیابی ماده4-1 براساس ضوابط ذیل و مطابق جدولی که متعاقباً ارسال خواهد شد انجام می شود.
اسلاید 25: حداقل امتيازهاي لازم براي ارتقای مرتبه اعضاي هيات علمي آموزشی 25ارتقا به مرتبهماده 1بند 2-1بند 2-3ماده 2بند 3-1مجموع بندهای3-13-83-9 3-10 3-123-14ماده 3ماده 4بند1-4مجموع مواددانشیاری1051520253065105120استادی1051520405075105130
اسلاید 26: 26امکان محاسبه فعالیت های پس از اخذ مدرک دکتریفعالیتهای پژوهشی «متقاضی» پس از اخذ درجۀ دکترای تخصصی یا سطح 4 حوزۀ علمیه و قبل از استخدام در «مؤسسه» برای ارتقا به مرتبۀ دانشیاری، در هریک از بندهای مادۀ 3 «آییننامه» (حسب مورد و بدون احتساب در حداقلهای امتیازهای ضروری برای ارتقا) قابل محاسبه است.
اسلاید 27: 27ارتقا مرتبه مربیانارتقای مرتبۀ مربی به استادیاری صرفاً از طریق اخذ مدرک دکترای تخصصی یا سطح چهار حوزۀ علمیه و رعایت سایر مقررات مربوط امکانپذیر است.امکان ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی پیمانیاعضای هیات علمی پیمانی نیز، مانند اعضاي هيات علمي رسمي، با رعایت کامل ضوابط و مقررات و در صورت احراز شرایط لازم میتوانند به مرتبۀ بالاتر ارتقا یابند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.