صفحه 1:
تابپذیرم آنچه را نمی توانم تغیبردهم.
دلیری ده
Pen p texe] ۱9|
بینش ده
تفاوت اين دو را بدانئم.
مرافهم ده
تا متوقع نباشم دنيا و مردم آن مطابق ميل من رفتار كنند.
صفحه 2:
7
“BAK LY
AGL |
PEC STOR Wr fee eR Orne TCM Be Ep
1 Ree CREP Cr
er sve BENS Rare ne nO nS)
Suds se Galas 5 Gods Glee Sy
FCPS EN PAE OP OTe OREO ES
صفحه 3:
۱
۰ کرد اساسی آن :
3 سل ae
مورد پذیرش جامعه را کسب کنند و متعهد به ارزشهای آن
كك
٠» مك دونالد (©1972) : نظام تربيتى بايد زمينه استمرار سه
UB Te Le tees IEEE |
ل ا ۱۳ ©. مشاركت .
صفحه 4:
ans J
rs: ۳ ی باشد.
۰ فزهآیندی که طی آن در ؛دانش »بینش و مهارت افراد
تغییرایجاد شود.
* مجموعه ی اقداماتی که یکی پس از دیگری اتخاذ
مى شوندكه منظور آنهادست يابى هرجه بيشترفراكيران به
اهداف آموزيشى است .
صفحه 5:
9
ق می افتذ اطلاق می شنوذ,
isa] 5) tid ©
ees ee Ne raster One Up S Tor
oS See ا
rent
* [). وجود تعامل بين معلم و دانش آموز.
er rn ee meron rg anc
. طراحى منظم با توجه به امكانات .© ٠
« ©. ايجاد فرصت و تسهيل يادكيرى .
صفحه 6:
حرفه آموزی:
۱ ES
pera: 4 1
جانبه افراد يا رشد شخصيت آنان نيست ,٠ بلكه منظور دادن
Srey, ا SCS TO ST
یا حرفه ای معین است.
PRONE PPR Ne Tee
ور سس
* انواع آموزيش هاى فنى و حرفه اى .
صفحه 7:
صفحه 8:
2 تاکید بر پرورش محفوظات: مثلا"
شرح وقايع تاريخى
5 ا د
9 توصيف انواع زمين لرزه
اعتقاد به ؛ دانستن بيشتر > تربيت بهتر
gy ل ا 0 30
6ك
صفحه 9:
*پآموزشگران منبع علم ودانش .
شاكردان موظف به كوش دادن . (نقش انفعالى )
0 nee Sele
* عدم مشارکت فراگیران در فرآیند آموزش و پرورش.
Ea oS ser) 060
٠» تنبيه به شدت رايج .
اا 00
۱ ee pee ere egerrey y Pa
صفحه 10:
| CSP ES TO
oe
صفحه 11:
Are epee
PPE SS ye ل
. حضور و غياب مكرر دانش آموزان »
11117
A OVE OE iy
* جلوگیری از فعالیتهای خود جوش .
صفحه 12:
Bee re rE ECW TC Ve BTS BTS Sod
. دراختیار دانش آموزان بگذارد
. فرصت را براى انتقال معلومات نبايد از دست داد »
صفحه 13:
۵
* انقلاب صنعتی برای بقا خودنیاز به سازگاری آموزش با
ل
ل ل 1
اا 2 2 1
ioe SCE Tee Te BIE Tse
* اختراع ماشین بخار جیمز وات .
صفحه 14:
8
CS Ee Tees ee eee en
إييتحقيقات علمى در عمل.
Bente DEES So
. آموزش رفاه اقتصادى و اجتماعى .© ٠
* 8. توسعه ی تجارت بین المللی واستعمار, جدید .
. مسائل زيست محيطى .© ٠
صفحه 15:
|
شترین انتقاد؛مدارس افرادرابه اندازه کافی برای کارآماده نمی کند.
SDE SS Oe Se OS Te Pe ee
٠ ياكيرى :
۰ 0
۰ 0
Ed ۳
۰ سوادآموزی پایه .
ی 00
elit ino) ۰ ا Be
صفحه 16:
if
Haak
1۱ UES eT
. مسئولیتهای اجتماعی
اا ۱
ASS ee eT ry 0 1
۱
* آموزشهای استعماری . (تاکیدبر دروس
نظری )
ee Stes Le ie
9 Gag
۱ Sle See is aE ee el ie
صفحه 17:
سک 3
۱ ۸ 0
امروزه (0/©© كارها با ماشين و(00/0 بادست.
ا ل ا ل 8
اا اا 00
۰ فن آورى
OS eee a .| ۲ ۲
Bie 2
00 ee a eee i
res Toke Sak Bo ei
صفحه 18:
لعيير».
انسان بدون ماشین. سال
ne ae)
: ( ازرنسئس تلدهدى (06©4)
ماشين جايكزين نيروى فيزيكي مى شود.
arth ells Udy I ree *
) 09600 06200 ( : مرظه سوم ©
دست یابیبه یشرفتهای علمی و فلیپیچیده. +
(Coenen it SS Breen rare i
Cn ane cata er a
OR e oe ea
Aho AE DISH IURUTO acter
بيدايش علرم تلفيقي.
ابداع و اختراع فن توريهاى فوق العاده بيشرفته. *
20000000
| *
[۱ aes SBE +
صفحه 19:
Hee
افزایش تقاضای اجتماعی برای آموزش.
“ين جمعيت جهان ؛در سال 0©6©00) ©ميلياردنفر
2500 (once vies)
درآخر قرن 0© بيش از #ميلياردنفر.
er را و ل ل
6 ل ا
See nye ل لل ا koro
0مییرن
صفحه 20:
۰ الف) تحولات سریع فن آوری که کهنگی
آنهارامطرح می کند.
On Sere Tee oe ETS
dOOOODO.6) (OPO ys) °
Ue ae Vers eS (ca One ا ا
اى و 0/©© درمداريس نظرى.
صفحه 21:
* ( قدرمطلق بى سوادان در جهان در حال افزايش.)
ota () كت الا 5
رجر ۱۳ 2 ۰30۳۱۳۱ ۱۳
پایان قرن بیستم 6600 میلیون نفر.
در آسيا و آفريقا 90/0 كودكان دبستانى از رفتن
به دبستان باز مى مانند.
صفحه 22:
Ip i
(UTED TSS OS ل
. *"تاکید بر شایسته پروری
ایجاد مهارتها و خصوصیاتی در فراگیران که آنان بربای *
pert Tarte SYS) EE Ser nS) SET ONO]
BOE Lew teen <5) Se SY 0 ie
| e ers LPTs TS)
صفحه 23:
Mg
۱
آوری.
۹
*ر9. سازمان دهی و تجزیه وتحلیل اطلاعات.
ل ا م
. کارکردن بطور گروهی .
©. بکارگیری فن آوریهای ارتباطی نظیر را یانه.
6. كدب اخلاق عملىكتوام با ضير ودر مواجهابا مقكلات.
. اندیشیدن و دارا بودن استقلال فكرى.
0 حل مستئله.
صفحه 24:
۳ ere as oad
Penn OO er
. ارتباطات موثر.
9 شناسایی و بکارگیری اطلاعات ومدیریت آنها.
Rope Sys Os DOOR TS 3087 PST Sn)
Ree eye) oe
©. دارا بودن خصايصى نظير؛دقت»خلاقيت وتوانايى تجسم
وتصورموضوعات و پدیده ها در عالم ذهن,
Pe 10-10
صفحه 25:
۳
۰ 6 . گوش دادن.
٠ ©. اظهار نظر كردن.
صفحه 26:
. توانایی تجسم اشیاء در عالم ذهن.
Py ۳ 1 1 1
ا ۳3
. استدلال.
هنگام حل یک مسئله)
بکارگیری آن؛ هنگام حل ی
و (كشف قاعده ى موجودبين دوياجندموضوع و بكار:
صفحه 27:
0 . مسئوليت يذيرى.
© . اعتماد به نفس.
Roe ee)
۴ . خود مدیرینی.
صفحه 28:
لل ل 26
Oe الا
World Health organization *
٠ در ايران از سال 8م0297
صفحه 29:
© ).فلسفه و اهداف دريس مهارت هاي زندكي.
38#. عناوين و محتواي علمي درس مهارت هاي زندكي.
Por ee 0 rer No
FESS IE ao) Cae sSS
[9 ا SS SORE oy
٠ ©. ارزشيابي هرموضوع درس مهارت هاي زندكي.
صفحه 30:
* زيندكي مثل شناكردن است.
##كلم و تكنولوزي منجر به بيجيدكي بيشتر زندكّي شده
است.,
» در اين جهان بايد ابتدا خود راشناخت سيس ديكريان و
جهان اطراف را .
صفحه 31:
i
BeBe SSeS TOE Tea Denney 0
ل ان ee tee Sneed
Rob Te nr ee Sater Tene Ce
۰ تحت کنترل داشتن زندگی .
۰ ۳
3 5 |
ren eer eons) 9 ۳
٠ فعاليتهاى سازنده و مفيد داشتن.
صفحه 32:
رسيدن به بهداشت روان
Ree De een is
“بن هرگونه عملی که بهداشت روانی وبهزیستی رادر خلال
جامعه و افراد افزایش دهد.
* مثال: برنامه هاى اوقات فراغت؛ ورزشء تفريحات سالم.
DY eee oad بيشكير ى»: هركونه مداخله اى كه قبل از
te wee eee زب 20 ل
می شود.
Dene a Dee ee Tee LCS ie oad
صفحه 33:
ل 0
ال ا لك
۰ انسانها رابا؛
5 جالش ها
۱۳
5 فشارهاي متعدد
3 روبرو نموده است.
صفحه 34:
عزت نفس ضعيف و
سوء مصرف الكل و دارو
بزهكاري
ene re)
افکار خودكشي
ا نب و ۱
وجود دارد.
صفحه 35:
Pee penn ee ter ree ae
ارتقاء سطح بهداشت روانى. .©
52000 ۰
ا. هدايت افراد در جهت رشد وبالندكى.
ا ا 00000
تسهیل فرآیند یاددهی - یادگیری.
ييشكيرى از مشكلات اجتماعى فرهنكى .
ارتقاء مهارتهای مقابله با مشکلات.
Rete See ES Te Sinn
wUpalaeial 5 Qubil i GSS dD
0 دستیابی به یک جامعه سالم » پویا و بالنده.
۳۱۳۹۱۹
صفحه 36:
رفتارهای سالم و مفید اجتماعی
oe
7
موزش مهارتهای زندگی:
صفحه 37:
صفحه 38:
© ). امتحان ندارد.
#بيي©. مشق شب ندارد.دانش آموزان مانند درس رياضى اطلاعات
را نمی آموزند.بلکه آن را کشف می کنند.
۱ 20 TE
Ree POEL VER Ste SEP“ TeS 0s" Fe S00 SP tas
*؟ ©. طرز نشستن بجه ها در كلاس بصورت دايره وار .
1 ا ل es Re ae
صفحه 39:
* این روش مبتنی بر «نظریه یادگیری بندورا »می باشد.
a بارش مغزی
۰ ايفاى نقش تعويض نقفش
۰ بحث و مناظره
Seren ier) ۰ ۹
* (نحوه تقسيم:كارتهاى ميوه يا كل ويا حيوانات)
٠» سوال كردن
* جملات ناتمام
صفحه 40:
و( ۹
صفحه 41:
جح
هریس مهارتهای زندگی:
1 4 14
). دانش أموز محوري.
» . استفاده از سوالات باز .
rele eRe eS ES ea
»* ©. بيان نكردن اهداف درس (در انتها خود دانش آموزان به آن
0
» ©. بيان قوانين ؛ رازداري . عدم قطع حرف ديكران و... .
» ©. جمع بندي » استفاده از سوالات تكميل نشده و ... .
صفحه 42:
صفحه 43:
1
ل 1
© در اولين جلسات تك تك دانش آموزان را بشناسد وآنهارا بانام صدا كند.
rote SP og |
©. سعى كند با دانش آموزان ارتباط جشمى برقرار كند.
ROK ESR aT ere eo)
لز هرگونه قضاوت ارزشیابی » پند و اندرز دادن خود داری کند.
KS ES) ۱[
©. لز سوالهاى باز و تشریحی استفاده کند.
0. فرصت دهد تا دائش آموزان فكر كرده و باسخ سوالات را بدهند.
BVT op eS COC CPE ERC
Sea B YS BENS «Kae cro] ۱
©0. شنونده فعالى باشد.
<6. بتواند وقت و زمان را تنظیم کند.
صفحه 44:
۱
005
* الکس. اف . اسبورن
1 eRe SS fee Tee Tee
US renee cele s Te eens Ser)
انباشتن تمام ایده هایی که به وسیله اعضاء ارائه می
شودهبيابند.
٠» جرقه اى از مغز يك نفر » تعداد زيادى ايده هاى عالى
رادر ديكران درست مثل ؛زينجيره اى ازترقه ها شعله
ا
صفحه 45:
۳
|
1
0 اثتقاد ممنوع است .
ESTOS ee ae ee al
Pere were Mn pecs.)
هرچه ایده #خارج ازذهن تر
جسورانه تر
متفاوت تر.
تا
©. كميت بر كيفيت برترى دارد. (كميت كرايى)
Centra ل 000
ا ا |
9 ترکیب و اصلاح ایده ها مهم است .
صفحه 46:
۱ Sa
. قوانین به سادگی و وضوح ae
0 es ae tees
Te ee See ee Te ee
Re CE Ce TO Bs Fe Oe CES Soe eee DC
مسئله زياد ييجيده نباشد.
منشی ایده ها را ثبت کند .
1۱ eet key reer rere Sr Fee)
صفحه 47:
+
eee De ee
۶ ). بیان وارائه قوانین یورش فکری .
9 ارائه موضوع (مسئلة).
» 9. أغاز ابراز ايده يا فكر .
* “6 . نمايش ايده ها براى تكوين .
« ©. بررسى و ارزشيابى ايده ها .
صفحه 48:
ER ISD LYS LOW Eke
۱
* مناسب براى سنجش رفتارها ورودى .
Re ESS er eT ee es Tne
ا
» تسهيل برقراى ارتباط بين راه حلها و ايده ها
* اعتلاء مشارکت .
[9
* ایجاد آرامش خاطر بیشتر
* پاری به تفکر واگرا .
صفحه 49:
* چه احساسی ایجادشد؟
۰ چه باید بکنیم؟
» چگونه بکار ببریم؟
صفحه 50:
: فتيم كه ؛ .... .
ane ee 05
##فتيجه رفتار حميد اين ب
صفحه 51: