کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی حسی
اسلاید 1: کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی حسی: تجربه ی تعاملی ارتباط با مشتریان www.mehdiarasteh.ir Mehdi.arasteh85@gmail.com0/12
اسلاید 2: یافتن توزیع کنندگان قابل اعتماد ، اولین چالشی است که در مقابل شرکت های خارجی قرار دارد.پوشش کل بازار چین، حفظ کیفیت محصول و ارائه موثر آن در نقطه فروش از اهداف شرکت رایتلی است.
اسلاید 3: فائق آمدن بر مشکل سیستم توزیع، مهمترین چالش فراروی انقلاب اقتصادی چین است. مشکل تمام شرکتهای فعال در زمینه کالاهای مصرفی برای دستیابی به بازار بزرگ چین رساندن کالاها به مصرف کنندگان در مکان مناسب، با شرایطی ثابت، به شکلی مناسب و فروش فراوان است.کالاهای غربی در حالت ایده آل فقط به 200 میلیون نفر از جمعیت چین دسترسی دارند این شرکتها در تلاشند تا مشکلات حمل و نقل را که به واسطه جاده های ضعیف، عدم امکان استفاده از رودخانه ها و موانع فراروی استفاده از راه آهن وجود دارد را حل کنند.
اسلاید 4: توزیع در بازاریابی بین الملل:کانالهای توزیع وسیله ای هستند که طی آن کالاها از تولید کننده به مصرف کننده می رسند.خدماتی که در توزیع به خریداران ارائه می شود میتواند به شرح ذیل باشد:خرید کالاها خدماتمونتاژ کالاهانگهداری و انبارداری کالاپیشبرد فروش و ارائه خدمات به مصرف کننده نهاییانتقال فیزیکی کالاها
اسلاید 5: اهمیت کانالهای توزیع به عنوان منبعدر بازاریابی بین الملل تصمیم گیری در خصوص استفاده از منابع خارجی تحت تأثیر عوامل زیر است:هدفهای مهم بازار برنامه ریزی شدهمحدودیت های زمانی دسترسی به سهم بازارسطوح دسترسی شرکت به منابعمحدودیت های قانونی دسترسی به کانالهی توزیعمزیتهای رقابتی شرکت- سوء استفاده از کانالهای توزیع داخلیکمپین تبلیغاتی بسیار زیبا برای ارکستر فیلارمونیک برلیندر کمپین تبلیغاتی زیبای ارکستر فیلارمونیک برلین از نمای داخلی ادوات موسیقی استفاده شده است. این کمپین ساده و خلاق توسط کارگردان هنری Bjoern Ewers طراحی شده و Mierswa-Kluska عکسبرداری از داخل ادوات موسیقی را انجام داده است.نظر شما در مورد این تبلیغ چیست؟ آیا دوست دارید در چنین محیط رویایی و خاصی نشسته و به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید؟
اسلاید 6: فرایند ایجاد کانالهای توزیع بین المللی برای هماهنگی با اهداف کلی شرکت با توجه به چهار عامل مشتریان، محصولات ، واسطه ها و محیط دارای محدودیتهایی می باشند:خصوصیات مشتری:تعداد، توزیع جغرافیایی، درآمد ، عادات خریدخصوصیات محصول: درجه یکنواخت بودن، شدت فساد پذیری حجم، نیاز به عرضه خدمات و قیمت واحدخصوصیات واسطه ها:انتخاب توزیع کنندگان و نمایندگی ها:خصوصیات محیطی:
اسلاید 7: تازهترین کمپینهای خلاقانه و نوآورانهچگونه برندهایی نظیر نیسان، آدیداس، اوک، برتس بیز، مایکروسافت و سونی با بهرهمندی از بازاریابی حسی میکوشند تا زنده بمانند و تازه. برندهای جهانی همواره در پی آنند تا «توجه» مردم را به خود جلب کنند. تنها در این صورت است که میتوانند زنده بمانند.
اسلاید 8: بنزین و انرژی نیسان با صدای انسان تامین میشودیکی از ویژگیهای یک کمپین بازاریابی حسی موفق این است که بتواند مخاطبان خود را به نشان دادن واکنشی خاص وادار کند. نیسان در تازهترین کمپین بازاریابی حسی خود به خوبی به این عنصر بازاریابی توجه کرد.نیسان که معروف به اجرای کمپینهای بسیار دقیق و استفاده از شیوههای مهندسی در فعالیتهای بازاریابی خود است، اینبار نیز کمپین زیبا و بسیار هنرمندانهای را اجرا کرد. مهندسان نیسان پس از بررسیها و اندازهگیریهای دقیق، ماشینی کوچک را طراحی کردند که نه با بنزین و گاز و نه با برق و هیدروژن کار میکرد، بلکه نیروی محرکه آن صدای انسان بود. این مهندسان همچنین نمونهای مینیاتوری از یک پیست اتومبیلرانی طراحی کردند که ماشینهای كوچك نیسان بتوانند به راحتی در آن به پیش روند.
اسلاید 9: هر پیست شامل سه لاین (خط) بود و از سه نفر خواسته شده بود تا برای پیروز شدن با هم رقابت كنند. ماشینها در خط شروع قرار میگرفتند، ولی رانندگان آنها نه در پشت فرمان بلكه در پشت میكروفون قرار داشتند.با اعلام داور، رانندگان شروع به فریاد كشیدن كردند و ماشینها به حركت درآمدند. رانندهای كه میخواست پیروز شود باید سعی میكرد بلندتر از رقبایش فریاد بزند تا اتومبیل او زودتر به خط پایان برسد. نیسان با این كمپین هنرمندانه كه تلفیقی از تفكر خلاق و توان فنی بالای این شركت بود، مخاطبان خود را به نشان دادن عكسالعملی خاص وادار كرد و بار دیگر نشان داد كه از برندهای برتر در زمینه اجرای كمپینهای بازاریابی حسی است.
اسلاید 10: آدیداس و خلق تجربهای جدید برای خریدخرید كردن برای بیشتر افراد تجربهای خوشایند است، اما ناراحتی فروشندگان به دلیل سوالات مكرر خریداران و سپس عدمخرید آنها و عدم رضایت خریداران به دلیل خستگی و عدم پاسخگویی فروشندگان، یكی از معضلات جدی در این زمینه است كه لذتبخش بودن خرید را كاهش میدهد.برندهای زیادی هستند كه میخواهند این مانع را از فرآیند خرید حذف كنند. یكی از این برندها آدیداس است كه در جدیدترین كمپین بازاریابی حسی خود، اصلاح رابطهفروشنده – خریدار را هدف گرفته است. آدیداس در این كمپین به خریداران محصولات خود این امكان را میدهد كه بدون حضور در داخل فروشگاه، تمام محصولات آن را ببینند و در صورت تمایل خرید كنند.
اسلاید 11: تنها كاری كه این افراد باید انجام میدادند، لمس شیشه فروشگاه آدیداس و دیدن هر یك از محصولات داخل فروشگاه بود. خریداران حتی میتوانستند با دادن كدی مخصوص، تمام محصولات داخل فروشگاه را روی گوشیهای همراه خود ببینند و در صورت تمایل، محصول موردنظر خود را در سبد خرید محصولات قرار دهند.
اسلاید 12: دستها بالا، این یك دزدی معكوس است:برندها معمولا زمانی كه با كاهش تقاضا برای خرید محصولات یا خدمات خود مواجه میشوند، به تبلیغات بیشتر روی میآورند یا شیوههای جدیدی را در بازاریابی خود به كار میگیرند؛ اما یك برند استرالیایی با كمپینی بسیار خلاق، به كاهش تقاضا برای محصولاتش عكسالعمل نشان داد.
اسلاید 13: اوك oak) ) یك برند استرالیایی شیر طعمدار است كه در سال 1967 فعالیت خود را در این كشور آغاز كرد. مسوولان اوك كه در بررسیهای خود متوجه شده بودند تقاضا برای محصول آنها در بازار كم شده است، كمپینی با عنوان دزدی معكوس اجرا كردند. در این كمپین بازاریابی حسی، چهار نفر كه ماسكهایی به صورت خود زده بودند به خانهها و فروشگاههای مصرفكنندگان شیر اوك وارد میشدند و از آنها میخواستند دستهایشان را بالا آورده و از جایشان تكان نخورند، زیرا این یك دزدی معكوس است.
اسلاید 14: سپس این چهار نفر به سراغ یخچال خانه یا فروشگاه میرفتند و كیسهای را كه به همراه خود داشتند بازمیكردند و شیرهای اوك را داخل یخچال قرار میدادند. در پایان نیز از صاحبخانه یا فروشگاه میخواستند كه ماسكی به صورت خود بزند و آنها را در دزدی بعدی همراهی كند. كمپین دزدی معكوس اوك یكی از خلاقترین كمپینهای بازاریابی حسی بود كه اخیرا برگزار شده است. ویدئوهای مربوط به دزدیهای برند اوك، از سوی این شركت در اختیار تمام مصرفكنندگان قرار گرفت.
اسلاید 15: گوشی هوشمند سونی در لیوان نوشابهدیدن جدیدترین فیلم جیمزباند برای مردم سراسر جهان خاطرهای به یادماندنی را رقم زد، اما بدون شك تجربه مردم استكهلم سوئد از دیدن این فیلم، با تجربه دیگر افراد در اقصی نقاط جهان قابل مقایسه نبود. تجربهای كه تركیبی از هیجان فیلم جیمزباند و كمپین بازاریابی حسی سونی بود. در ابتدا همه چیز روال عادی خود را دنبال میكرد و تماشاگران آماده رفتن به داخل سالن و تماشای فیلم بودند. هنگام ورود به داخل سالن یك لیوان نوشابه به هر یك از تماشاگران فیلم اسكای فال (sky fall) داده میشد كه روی آن لوگو و شعار تبلیغاتی سونی درج شده بود.
اسلاید 16: سپس تماشاگران سر جای خود نشستند؛ سالن سینما تاریك شد و همه چیز برای شروع فیلم آماده بود، اما ناگهان صدایی توجه همه را به خود جلب كرد. این صدا كه از بلندگوهای داخل سالن پخش میشد ورود تماشاگران را به سینمای استكهلم خوشامد گفت و آرزو كرد كه آنها از خوردن نوشیدنیهای خود لذت ببرند. همزمان تصویر لیوانی كه لوگوی سونی روی آن درج شده بود روی پرده نقرهای سینما به تصویر كشیده شد. سپس صدا اعلام كرد كه شما میتوانید برنده خوششانس گوشیهای هوشمند و ضدآب Xperia Acros سونی باشید.
اسلاید 17: من میخواهم تماسی بگیرم تا برندههای خوش شانس این گوشیها معرفی شوند. برای چند لحظه سكوت تمام سالن سینما را فرا گرفت و سپس تعداد زیادی از گوشیهای هوشمند سونی كه داخل لیوانهای نوشابه قرار داشتند، شروع به زنگ زدن كردند. تماشاگران سوئدی كه از فرط تعجب به صندلیهای خود چسبیده بودند، لیوانهای نوشابه خود را باز كردند و تعدادی از آنها متوجه شدند كه برنده یكی از جدیدترین مدلهای گوشیهای سونی شدهاند.مطمئنا سونی با این كمپین، تجربهای را برای كسانی كه به سینما رفته بودند خلق كرد كه هیجان بسیار بیشتری از دیدن فیلم جیمز باند برای آنها داشت.
اسلاید 18: بیلبوردی برای از بین بردن چروکهای پوستبسیاری از برندها از پتانسیل بالایی که در بیلبوردهای تبلیغاتی برای اجرای کمپینهای بازاریابی حسی وجود دارد بهره می برند. این کمپینهای بازاریابی حسی که در دسته کمپینهای فضای باز جا می گیرند باعث می شوند که مخاطب به جای اینکه بدون تفاوت از کنار بیلبورد بگذرد با دیدن تفکر خلاقی که در آن به کار رفته بایستد و با این رسانه تبلیغاتی ارتباط تنگاتنگی برقرار کند.
اسلاید 19: یکی از جدیدترین کمپینهای بازاریابی حسی که در آن از بیلبورد استفاده شده مربوط به شرکت برتس بیز (Burts Bees) می شود. برتس بیز یک شرکت آمریکایی است که به تولید محصولات بهداشتی و محافظ پوست می پردازد. این شرکت که در سال 1984 تأسیس شده است کمپین بازاریابی حسی خود را به شهر میناپولیس آمریکا برد و با قرار دادن بیلبوردی خلاق در یکی از خیابانهای پررفت و امد این شهر توجه عابران پیاده را به برند خود جلب کند.
اسلاید 20: روی این بیلبورد که به منظور معرفی کرم جدید محافظ پوست این برند طراحی شده بود هزاران برچسب برتس بیز قرار گرفته بودند که باعث می شدند پوست صورت زنی که تصویر آن روی بیلبورد قرار داشت خشک و چروکیده به نظر برسد. در کنار این تصویر و در سمت چپ این بیلبورد نوشته شده بود: آیا پوست شما خشک و چروکیده است؟
اسلاید 21: رهگذرانی که از جلوی بیلبورد عبور می کردند کنجکاو می شدند که هر یک برچسبی را از روی آن جدا کنند تا تصویر روی بیلبورد شکل درست خود را پیدا کند. زمانی که آخرین برچسب از روی بیلبورد جدا شد تصویر صورت چروکیده و خشک روی آن تبدیل به صورتی با پوست شفاف و لطیف شد.
اسلاید 22: منابع:نشریه توسعه مهندسی بازار سال ششم آذر و دی 1391 شماره 28 http://www.aftabir.com/articles/view/economy_marketing_business/marketingمهر 8523روابت 0/1
اسلاید 23: مهر 85روابت 0/124
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.