سایرتحقیق و پژوهش

کمک به دانش آموزان برای قانون پذیری

12 صفحه
539 بازدید
24 شهریور 1400

صفحه 1:

صفحه 2:
‎١‏ موضوع : کمک ‎ay‏ دانش امزان برای قانون پذیری *تهیه کننده : رضا نشاط بزدی ۴استاد گرامی : اقای علیرضا فدادادی ‏دانشگاه : سماء

صفحه 3:
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش همگانی امنیت اجتماعی ۶ ‎Sieh‏ اجتماعی و قانون پذیری دانشآموزان دختر متوسطه اول انجام شد.بدین منظوراز بین دانش آموزان دختر متوسطه اولي در نيم سال اول تحصیلی 97-98در شهر اصفهان بصورت نمونه تصادفی خوشه ای مدرسه مودت انتخاب شد. که از380 نفر دانش آموزان مدرسه مودت به صورت نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 150 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش طی9 جلسه 120دقيقه ای هفته‌ای دوبار تحت آموزش أمنيت اجتماعیقرارگرفته اند.که یافته ها نشان داد بین گروی " آزمايش كه تحت تاثير آموزش همكانى امنيت اجتماعى بوده اند و كروه كنترل كه تحت هيج كونه آموزشى قرار نكرفتند, حداقل دو گروه در یکی از واريانس هاى متغيرهاى آكاهى اجتماعى و قانون پذیری با یکدیگر تفاوت معناداری دارند. و این تفاوت با توجه به میانگین های تعدیل شده به سود گروه آموزش دیده است

صفحه 4:
تاکنون مطالعات متعددی در حیطه امنیت اجتماعی انجام گرفته است, پژوهش حاضر با < پژوهش دیره (1395) که به بررسی آموزش همگانی امنیت اجتماعی بر ارتقای آگاهی اجتماعی و قانونپذیری دانش اموزان دبیرستانی دختر شهر بوشهر پرداخت, در ارتباط با فرضیه اول پژوهش حاضر, همسو و در ارتباط با فرضیه دوم مغایر میباشد(13). نتایج نشان داد كه بين متغیرهای مورد مطالعه رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین آموزش همگانی امنیت اجتماعی تنها بر آگاهی اجتماعی تاثیر معنیداری داشت. همچنین اين پژوهش با پژوهش مشابه دیگری تحت عنوان عوامل موثر بر قانونگریزی در جامعه و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی (اسدزاده, هاشمی و عزیزی. 1393) همسو میباشد.[17) براساس نتایج به دست آمده از آن یکی از | مهمترین اثرات قانونگریزی افزایش جرایم و به تبع آن پایین آمدن امنیت اجتماعی در جامعه مد \ شود. که نتیجتاً خلاقیت و نوآوری در افراد جامعه رنگ میبازد و با دوام اين وضعيت, سرمايههاى \ اجتماعى جامعه بهرهوری بسيار يايينى خواهند داشت و جامعه يه توسعه و بيشرفت تخواهد ‎ae‏ بلکه در حالت نابسامانی و آشوب باقی خواهد ماند. پژوهش حاضر با پژوهشهای دیگری همسو میباشد که به امنیت اجتماعی پرداخته اند. از جمله آنها عبارتند از سیاح البرزی و (2010) 2 18 ,14,6 اصالحی (1394), نوروزی و فولادی (1388) و بررسی هایی وبوز

صفحه 5:
* امروزه شاهدیم به تبع رشد جوامع انسانی و شهری در ابعاد مختلف, نیازها و مطالبات و مسایل اجتماعی انسانی شکل ویژه, بدیع‌تر و پیچیده‌تری به خود گرفته‌اند. بدین لحاظ سازمان‌ها, ارگان‌ها و نهادهای گوناگون با کارکردهای متنوع و متفاوت جهت برطرف کردن این نیازها به وجود آمده‌اند تا به نیازها پاسخ دهند. امنبت و اخساس امنیت از آن جمله نیازهای انساتی است که قدمتى به وسغت تاريخ بشز ذارد. در تاريخ جامعه‌ای را سراغ ندازیم که فازغ از دغدغدها و معضلات امنيتى روزكار را سيرى كرده باشد. اما امروزه با پیچیده‌تر شدن جوامع انسانی و ارتباطات بشری بحث امنیت و احساس امنیت اجتماعی نیز شکل ویژه و ابعاد گوناگونی به خود گرفته است اين موضوع مهم و حیاتی بستگی به ساز و کار و عملکرد مناسب نهادها و سازمان های متعدد فرهنگی, اجتماعی, سیأسی, اقتصادی, مدیریتی, روانی, انتظامی و ... دارد.

صفحه 6:
« احساس امنیت اساساً مقولهای عینی-ذهنی است و ارتباط مستقیمی با ذهنیت و ادراک افراد از آسیبپذیری و تهدیدات دارد. همچنین نقش امنیت بر حیات و اجتماعی بسیار است که پیشتر انتظار میرفت, زیرا دارای ابعاد گسترده و زوایای پنهان و آشکار بسیاری است. در واقع احساس ناامنی از خود ناامنی مهمتر است؛ چرا که وقوع جرم ممکن است تنها چند نفر قربانی داشته باشد, در صورتی که همین حادثه موجب ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در میان تعداد زیادی از افراد میشود. بنابراین میتوان گفت تضعیف امنیت اجتماعی زمینهای برای مواردی در جامعه ایجاد میکند که در پژوهش حاضر به دو مورد از آنها, آگاهی اجتماعی و قانون پذیری پرداخته شده است.

صفحه 7:
۶ در تبیین اين یافته میتوان گفت این آموزش به افزایش آگاهی اجتماعی کمک میکند و مسئولیتپذیری افراد را نسبت به وظایف شخصی و اجتماعی ارتقاء نبد. در صورت آگاهی از مسائل امنیتی و حقوقی و لزوم تعهد به آنها فرد هنجارهاء ارزشهای اجتماعی و قراردادهای اجتماعی را که پذیرفته, رعایت میکند. به این ترتیب, بسیاری از محققان بر اين باورند که احساس امنیت اجتماعی با قانونمداری و آگاهی اجتماعی رابطه مستقیم و تنگاننگ دارد. اگر چه برخی از محققان مانند شفر و همکاران(2006) اذعان داشتند که دانش و آگاهی اجتماعی بیشتر موجب افزایش ترس اجتماعی و احساس ناامنی در زنان میشود

صفحه 8:
* امنیت اجتماعی پایدار در شرایطی شکل میگیرد که آگاهی اجتماعی به میزان بالایی وجود داشته باشد. در واقع با آموزش اطلاعات مورد نیاز افراد جامعه دربارهي امنیت اجتماعی, میتوان موجب افزايش أكاهي افراد و بد تيع أن افزايش قانوتيذيرى در ‎ud Gol‏ البتة:قايل ذكر اس كه رانطهاى دوسهية در ارتباظ با متغيرهاى يزوهش حاضر ميتوان يافت؛ به طوريكه أفزايش أكاهن * دیگر یافته ها نشان دادبین میانگین ‎or Losi sl‏ دو گروه در میزان آگاهی اجتماعی تفاوت معنادار وجوددارد.

صفحه 9:
* در تبيين اين يافته ميتوان كفت آموزش همكانى پیرامون امنیت اجتماعی تاثیر معنیداری بر آگاهی اجتماعی نوجوانان دارد و تدبیر موثری بر فراگیری مهارتهای اجتماعی است. همچنین میتوان انتظار داشت آموزش همگانی پیرامون امنیت اجتماعی اثرات مثبتی نیز بر پذیرش و مسئولیتهای اجتماعی داشته باشد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان آگاهی اجتماعی را یک نیاز مبرم قلمداد نمود؛ چرا که بر بسیاری از ابعاد شخصیت اجتماعی افراد, مثل عزت نفس اجتماعی, مهارتهای ارتباطی, هدفمندی, پرورش ارزشهای فردی در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و یا کاهش ابتلای نوجوانان به انواع ناهنجاریها نقش موثری دارد. فقدان آگاهی اجتماعی موجب میشود که فرد در برابر فشارها و استرس ها به رفتارهای غیر مومثر و ناسازگارانه روی آورد.

صفحه 10:
<به عبارت سادهتر میتوان گفت به هر میزان که نمونه تحقیق معتقد بوده که آگاهی اجتماعی در سطح جامعه در حد مطلوبی بوده احساس امنیت بیشتری نیز از خود نشان داده اند. همچنین آگاهی و مهارتهای اجتماعی مر تواند میزان پرخاشگری و رفتارهای پرخطر مثل خودکشی, فرار از مدرسه و مصرف مواد را کاهش دهند.همچنین بین میانگین های تعدیل شده دو گروه در میزان قانون پذیری تفاوت معنادار وجوددارد.

صفحه 11:
* نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آگاهی از امور امنیت اجتماعی بر قانونمداری تاثیر معنیداری ‎p28 Slo‏ )2008( و اتزیونی(1998) نیز بز اين باورند که آموزشهای آمتیت اجتماعی در ارتقای فرهنگ و قانوپذیری اثير دارد كه با بزوهش حاضر همسو ميباشند: البته طول مدت و زمان شروع فراكيرى و اكتساب اين مفاهيم در درون سازى آن حائز اهميت است.(4) در جامعه بسامان, آنچه امتیت اجتماعی را تضمین میکند. پایبندی افراد به قراردادهای اجتماعی و قوانین است و بالعکس آتچه موجب افزایش قانونیذیری و قانونمداری افراد جامعه میشود وجود آعنیت اجتماعی:میباشد.: در واقع:قانوتمدازی:دز جامعهای معتا پندا میکند که:پز نظام اچتماعی دارای امنیت استوار است. همچنین در رابطه بین امنیت اجتماعی و قانونمداری در جامعه میتوان عنوان کرد که نتیجه آموزش همگانی پیرامون امنیت اجتماعی موجب پذیرش درونی الگوها و تعهد اعضای الگوها و تعهد اعضای جامعه به پایبندی قوانین است: از یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفته که هرچه اين آموزشها زودتر داده شوند اثر بخشتر بوده و به عنوان بخشی از فرایند جامعهپذیری به نهادینه شدن قانونمداری در افراد جامعه منجر میشود.

صفحه 12:
< نتایج حاصل در ارتبط با فرضیه دوم با پژوهش عدم اثربخشی ‎Jad onl‏ آموزشها, مانندآنچه در پژوهش دیره(1395) اتفاق افتاد. ممکن است ناشی از عوامل دیگری مانند ضعف و محرومیت فرهنگی, وضعیت اجتماعی-اقتصادی خانواده وعدم قدرت درک منایع قانونی و ضرورت پذیرش قوانین در جریان زندگی اجتماعی باشد. از محدودیت های پژوهش حاضرمی توان بهکمبود منایع اطلاعاتی و مقالات پژوهشی مرتبط با متغیرهای موردنظر آشاره کرد همچنبنمیتوان گفت استفاده از پرسشنامه محدودیتهایی را به دنبال دارد, از جمله اینکه افراد ممکن است به دلایل مختلف واقعیت ها را در مورد خود منعکس نکنند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می شود جهت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و عوامل موثر بر آنهاء ييشتهاد ميكردد راهكارهاى ديكرى از جمله آموزشهای تئوریک در مدارس و ایجاد کارگاه ‎Sle‏ آموزشی درباره قانونمداری, آسیبهای اجتماعی و.. یرای ارتقا امنيت اجتماعى مورد مطالعه قرار گیرد. به مسئولین آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی پيشنهاد میشود پرنامه آموزش امنیت اجتماعی و حقوق شهروندی در مدارس و دانشگاهها برگزار گردد, حتی در صورت امکان در قالب برنامه درسی تدوین شود.

39,000 تومان