کودکان استثنایی dsm5
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: فصل 11 کودکان نابینا و کم بینا
اسلاید 3: تعریفنقص بینایی(یا معلولیت بینایی) عبارتست از یک اصطلاح کلی که برای بیان ضعف حس بینایی یا نابینایی کامل بکار می رود و در یادگیری دانش آموز به شدت اثر می گذارد.
اسلاید 4: کودکان مبتلا به نقص بینایی،از نظر قانون به دو گروه بزرگ تقسیم می شوند .این تقسیم بندی بر اساس توانایی آنها در استفاده از حس بینایی،پس از حداکثر تلاش برای اصلاح آن تعیین می شود.
اسلاید 5: کودک قانونا نابینا کودکی است که از فاصله ی 60 سانتی متری می تواند اشیایی را ببیند که افراد سالم از فاصله 600 سانتی متری میبینند. نابینایی قانونی(بینایی کمتر از 20 روی 200) باز هم میتواند به این معنا باشد که کودک می تواند نسبت به نور یا تاریکی حساس باشد و شاید تا حدی هم بتواند چیزهایی ببیند.
اسلاید 6: کودکان مبتلا به کم بینایی در چشمی که بهتر میبیند دیدی برابر با 20 روی 70، تا 20 روی 200 دارند.آنها در انجام دادن کارهایی که مستقیما با بینایی ارتباط پیدا می کند به مشکل بر میخورند،اما با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته و روشهای مختلف آموزشی،از طریق بینایی نیز می توانند یادگیری داشته باشند.
اسلاید 7: کودکان کم بینا قبلا نیمه بینا نامیده می شدند ولی این اصطلاح امروز به ندرت مورد استفاده قرار میگیرد.از نظر آموزشی ، تفاوت بین کودکان نابینا و کم بینا این است که کودکان نابینا از حس لامسه یا شنوایی خود به عنوان کانالهای اصلی یادگیری استفاده می کنند، در حالی که کودکان کم بینا، به کمک تکنولوژی و ...، باز هم از حس بینایی خود به عنوان کانال اصلی یادگیری استفاده می کنند.
اسلاید 8: مشکلات ادراک بصری ادراک بصری چنین تعریف می شود.توانایی تفسیر آنچه دیده شده است.مشکلات موجود در ادراک بصری(ادراک دیداری) با نابینایی یا نقص بینایی ارتباط ندارند.
اسلاید 9: بعضی مشکلات مرتبط با ادراک بصری :1- تمیز بصری(تفکیک بصری، تبعیض دیداری): عبارتست از توانایی نگاه کردن به اشیاء و تصاویر و کشف شباهت ها یا تفاوتهای آنها
اسلاید 10: 2- جهت یابی بصری با جهت یابی فضایی مرتبط است.کودک ممکن است اشیای 3 بعدی ، مثل کاهو،کلاه یا قلم نقاشی را تشخیص دهد اما همان اشیا را در عکسهای دوبعدی تشخیص ندهد.
اسلاید 11: 3- حافظه ی بصری عبارتست از بیاد آوردن آنچه دیده شده است حداقل به مدت چند ثانیه4- تعقیب بصری عبارتست از مهارت در دنبال کردن اشیاء با چشم5- ادغام بصری- حرکتی مهارتی است که از طریق آن، کودک می تواند حرکات چشم و حرکات دست را با هم هماهنگ کند.کودکان مبتلا به این نقص ممکن است تقریبا در همه ی کارهای حرکتی که به بینایی نیاز دارد مشکل داشته باشند..
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.