گروه پزشکی اجتماعی
اسلاید 1: گروه آموزشي پزشكي اجتماعيگروه پزشکی اجتماعی
اسلاید 2: مشخصات گروهنام گروه : پزشكي اجتماعيسال تاسيس : 1382مدير گروه : دكتر مجتبی صحتمعاون گروه : دكتر سيد عليرضا مروجيتعداد اعضاي گروه : 3 عضو هيئت علمي : 2 كارشناس : 1آدرس : كاشان – كيلومتر 3 بلوار قطب راوندي- بلوار پزشك- دانشكده پزشكي – طبقه اول تلفن : (540) – 5550021 – 0361Email: commed@kaums.ac.ir
اسلاید 3: تحقق سياست هاي آموزش پزشکی کشور در زمینه آموزش اصول اولیه بهداشت و سلامت و آشنایی با برنامه های کشوری و جهانی در رابطه با پیشگیری ، مراقبت و درمان بیماریهای مختلف در کلیه رشته های مرتبط. ارائه آموزش های عملي دانشجويان پزشكي در قالب دوره هاي كارآموزي و كارورزي در راستاي تربيت پزشكان آگاه به مسائل مديريت بهداشتي و نظام سلامتي از برنامه هاي اين گروه آموزشي است تا بر اساس آن اين افراد قادر باشند با اعتماد به نفس بالا و ديد جامعه نگر مديريت ارائه خدمات بهداشتي كشور را در راستاي اجراي مراقبت هاي عملي بهداشتي جهت تامين ، حفظ و ارتقاء سلامتي به عهده گيرند.اموزش تحقیق در سلامت برای دستیابی به مستندات برای تصمیم گیری های مرتبط با پیشگیری، درمان و مراقبت های بیماریها در قالب EBMرسالت گروه آموزشی پزشکی اجتماعی
اسلاید 4: اين گروه آموزش هاي لازم را توسط اعضاء هيات علمي متخصص پزشكي اجتماعي ، اپیدمیولوژی و سایر متخصصین و كارشناسان در حوزه های مختلف انجام مي دهد. همچنين از طريق برگزاري جلسات ، بازآموزي ، كنفرانس و سمينار به آموزش پزشكان عمومي، متخصص و كارشناسان مي پردازد . اين گروه مصمم است بر اساس نتايج پژوهش هاي كاربردي و با استفاده از منابع علمي معتبر به طور مستمر نيازهاي گروه را شناسايي و اولويت بندي نمايد و بر اساس آن و نيازهاي موجود كشور بر اساس شرايط زماني و مكاني اهداف و برنامه هاي آموزشي و پژوهشي خود را هر پنج سال بازبيني و ارتقاء دهد. رسالت گروه آموزشی پزشکی اجتماعی ( ادامه)
اسلاید 5: فعالیتهای آموزشی: مقطع كارشناسي:ارائه دروس براي رشته علوم تغذيه: آمار حياتي، اپيدميولوژي و بهداشتارائه درس اپيدميولوژي براي رشته بهداشت عمومي كليه مقاطع پزشكي (دكتراي پزشكي حرفه اي):مقطع علوم پايه : اصول و خدمات بهداشتي،اپيدميولوژي،بهداشت خانوادهمقطع فيزيوپاتولوژي: اپيدميولوژي بالينيمقطع كارآموزي :آمار حياتي و اپيدميولوژي باليني و كارآموزي درعرصهمقطع كارورزي:كارورزي در عرصه
اسلاید 6: فعاليتهاي آموزشي(ادامه) تحصيلات تكميلي :دكتراي تخصصي: پيشنهاد دوره MPH (رزيدنت هاي عفوني) شامل دروس مديريت – اقتصاد بهداشت و روش تحقيق پيشرفته ،آمار و اپيدميولوژيكارشناسي ارشدانگل شناسي، ميكروب شناسي، علوم تشريح مباحث روش تحقيق، اپيدميولوژي و آماردروس مقطع PhD by reaserchدر رشته هاي اپيدميولوژي ، علوم تشريح، زيست سلولي مولكولي شامل دروس: روش تحقيق پيشرفته (مركز تحقيقات تروما) ،آمار كاربردي و اپيدميولوژي پيشرفته
اسلاید 7: آموزش علوم پايه:متوسط تعداد دانشجو در هر دوره: 40-30تعداد واحد درسي نظري: 6 واحد فیزیوپات آموزش كارآموزان : تعداد دوره هاي آموزشي كارآموزي در هر سال تحصيلي:6متوسط تعداد دانشجو در هر دوره:10تعداد واحد درسي نظري: 4 واحدتعداد واحد درسي كارآموزي: 3 واحدآموزش كارورزان:تعداد دوره هاي آموزشي كارورزي در هر سال تحصيلي: 6 متوسط تعداد دانشجو در هر دوره: 10تعداد واحد درسي كارورزي: 4 واحدكارشناسي ارشدPHDحوزه آموزش
اسلاید 8: برنامه هاي آموزشي گروه در نيمسال دوم 95-94
اسلاید 9: برنامه آموزشي كارورزانكلاسهاي بدو دورهبيتوته در روستافيلد شهري (مراكز بهداشتي درماني-مرکز سل )كارگاه مهارتهاي ارتباطي پزشك و بيمارکارگاه برخورد با اپیدمیکارگاه حاکمیت بالینیکارگاه پایش و ارزشیابی در برنامه های نظام سلامتكارگاه پزشكي مبتني بر شواهدمعاونت غذا و داروبیمه تامین اجتماعی-بیمه خدمات درمانیاورژانس 115امتحان
اسلاید 10: برنامه كار آموزي گروه پزشكي اجتماعي: كارگاه هاي PHCكارگاه پروپوزال نويسيکارگاه مهارت های زندگیبيتوته در روستافيلد شهري ( مراکز بهداشتی درمانی-گلابچی-مرکز سل)سازمان بهزيستي شهرستان
اسلاید 11: برنامه استراتژیک 5 ساله ( 1398-1393)-گروه پزشکی اجتماعی
اسلاید 12: معرفی و تاریخچه گروه پزشکی اجتماعیگروه پزشکی اجتماعی یکی از گروه های دانشکده پزشکی می باشد که در ارتقاء تحقق سیاست های آموزشی دانشگاه اقدام به آموزش دروس بهداشتی دانشجویان پزشکی می نماید . فعالیتهای آموزشی پزشکی اجتماعی از سال 1382در قالب دوره های کارآموزی وکارورزی در راستای تربیت پزشکان آگاه به مسائل مدیریت بهداشتی و نظام سلامتی از برنامه های این گروه آموزشی است تا براساس آن این افراد قادر باشند با اعتماد به نفس بالا و دید جامعه نگر مدیریت ارائه خدمات بهداشتی کشور را در راستای اجرای مراقبت های عملی بهداشتی جهت تامین ، حفظ و ارتقاء سلامتی به عهده گیرند.
اسلاید 13: معرفی و تاریخچه گروه پزشکی اجتماعی( ادامه)این گروه در حال حاضر دارای 2 عضو هیئت علمی می باشد و آموزش های لازم را توسط اعضاء هیات علمی متخصص پزشکی اجتماعی ، متخصصین اپیدمیولوژی و کارشناسان مربوطه انجام می دهد . همچنین از طریق برگزاری جلسات ، بازآموزی ، کنفرا نس و سمینار به آموزش پزشکان عمومی و کارشناسان می پردازد این گروه مصصم است بر اساس نتایج پژوهش های کاربردی و با استفاده از منابع علمی و معتبر به طور مستمر نیازهای گروه را شناسائی و اولویت بندی نماید و بر اساس آن و نیازهای موجود کشور و بر اساس شرایط زمانی و مکانی اهداف و برنامه های آموزشی و پژوهشی خود را هر پنج سال بازبینی و ارتقاء دهد.
اسلاید 14: دورنمای گروه پزشکی اجتماعی ما برآنیم با دستیابی به شاخص های آموزشی و پژوهشی و ارائه خدمات مرتبط با پزشکی اجتماعی در بالاترین سطح ملی و منطقه ای در زمینه های زیر در خدمت ارتقای سلامت جامعه باشیم.مرجعیت در زمینه آموزش و پژوهش پزشکی اجتماعی و جامعه نگر در کشور پیشرو در ارائه الگوی ادغام یافته آموزش در جامعه و نظام ارائه خدماتگروه آموزشی برتر در کشور در زمینه تربیت کارآموزان و کارورزان پزشکیپیشرو در خدمات پیشگیري و ارتقاي سلامت و بهبود سبک زندگیپیشرو در پژوهش های تعیین کننده های اجتماعی سلامت
اسلاید 15: تحلیل نقاط قوت: وجود تعهد و مسئولیت پذیری در اعضای گروهوجود زبان مشترک و همفکری در اعضای گروه در خصوص برنامه های گروه تجربیات و موقعیت اعضای گروه در زمینه مدیریت اجرایی در سطح دانشگاه ارتباط مناسب با بهداشت شهرستان و مسئولین فیلدهای آموزشی بخصوص در عرصه های روستاییوجود اعضای هیئت علمی گروه در کمیته ها و شوراهای مختلف دانشگاه همکاری با شبکه هاي بهداشتی درمانی شهرستان بعنوان شبکه آموزشی
اسلاید 16: تحلیل نقاط قوت:بالا بودن رتبه دروس پزشکی اجتماعی )بهداشت) در سطح کشور در امتحانات جامع علوم پایه)جذب دانشجویان علاقمند به پژوهش و هدایت پژوهش های دانشجویی همکاری و مشاركت مدون اعضای هیئت علمی گروه با پروژه ها و طرحهای تحقیقاتی و پایان نامه ها در دانشکده ها و معاونت های دانشگاه و مراکز تحقیقاتیارتباط آموزشی و پژوهشی با سازمانهای خارج از دانشگاهعضویت و مشارکت فعال اعضای هیئت علمی گروه در شوراها و کمیته ها و سایر مراجع وجود عرصه آموزشی در مراکز شهری-روستایی
اسلاید 17: تحلیل نقاط قوت:وجود نظام مدون براي پايش برنامه هاي آموزشي مبتني بر اهداف و رسالت روند توسعه تعداد اعضاي هيأت علمي تدوين برنامه توسعه نيروي انساني متخصص مورد نياز گروه در 5 سال آينده تدوين برنامه مدون براي توسعه فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي گروه روند توسعه منابع فيزيكي، امكانات و تجهيزات در 5 سال اخير رعايت و پايبندي اعضاي هيأت علمي و كاركنان به آيين نامه ها و ضوابط موجود
اسلاید 18: تحلیل نقاط ضعف: تعداد کم اعضای هیئت علمی متخصص پزشکی اجتماعی ضعف استفاده عملی از داده های بدست آمده از بررسی های کارورزی و کارآموزیفقدان اعتبار مالي مشخص از محل بودجه تخصيصي دانشكدهفضای کم گروه پزشکی اجتماعی عدم تناسب امكانات فيلد با دروس عملي فضاي آموزشي (كلاس، فيلد سالن كنفرانس سالن امتحانات کمبود نیروی کارشناسی و تدارکاتی و حمایتی
اسلاید 19: فرصت ها:اعضاي هيأت علمي با انگيزه و تلاشگرنگرش مثبت مسئولین دانشگاه نسبت به مراقبتهای سرپایینگرش مثبت و تعهد مسئولین آموزشی دانشگاه نسبت به آموزش پزشکی جامعه نگرتلقی ارتقای سلامت و آموزش و پژوهش در مورد آن بعنوان ( Health promotion گرایش اعضای هیئت علمی دانشگاه و معاونت های آن به سمت پژوهش و نیاز به آموزش روش تحقیق در کل دانشگاه
اسلاید 20: فرصت ها:نیاز سایر بخش ها و سازمانها ) آموزش و پرورش، صدا و سیما، شهرداری، سازمانهای بیمه ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره کل زندانها، بهزیستی( به همکاریهای آموزشیو پژوهشی با گروه پزشکی اجتماعیهم راستایی مستقیم فعالیت هاي گروه با بیشتر سیاست هاي سلامت کشورمهيا بودن امكانات،بودجه و حمايت مديريت دانشكده و دانشگاه
اسلاید 21: تهدیدها: تغییرات الگوی جمعیتی )نیاز به تغییر در محتوای آموزشی دوره های کارآموزی و کارورزی)مهاجرت از روستاها به شهرهاتغییرات الگوی بیماریها جذب کم نیروهای جدید هیئت علمی گرایش بیش از حد مسئولین پژوهشی دانشگاه به تحقیقات بالینی و بنیادی و کم ارزش تلقی کردن تحقیقات جمعیتی و کیفینامشخص بودن معیارهای ارزشیابی فعالیت های آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی در عرصه های عملی با ضوابط فعلینبود امتیاز مدیریتی برای مسئولیت اجرایی فیلدهای آموزشی
اسلاید 22: تهدیدها:ناپایداری پستها و سیاستهای مدیریت کلان دانشگاه تحت الشعاع قرار گرفتن آموزش مهارتهای حرفه ای اساسی( مدیریت،ارتباط بین فردی،رهبری، مهارتهای بین رشته ای( در قبال آموزشهای تخصصی و فوق تخصصینامتناسب بودن ضوابط نظام پرداخت برای آموزش در عرصه در مقایسه با سایر آموزشهای بالینی و عملینداشتن اختیارات و استقلال مالی در هزینه کردن و فرآیندهای مالی عرصه ها رواج نامتناسب خدمات بالینی درآمد زا و کم اهمیت تلقی شدن مراقبتهای اولیه و پیشگیری و آموزش در جهت ارتقای سلامتعدم نظارت و ارزشيابي مستمر و نظام مند
اسلاید 23: اهداف کلان تربیت نیروي انسانی کارآمد در رشته هاي مرتبط با پزشکی اجتماعی به منظور تامین نیازهاي سلامت جامعهتوسعه دوره هاي آموزش تکمیلی و فلوشیپتوسعه کمی و کیفی پژوهش جذب منابع مالی از مراجع خارج دانشگاه جهت انجام پژوهشمشارکت فعال در آموزش جامعه و گروههای ذینفع در راستای عوامل تعیین کننده سلامت و بهبود کیفیت زندگیایجاد و گسترش عرصه مناسب آموزشی و پژوهشی و مراقبتی پزشکی اجتماعی ارتقای مستمر دانش و مهارت های حرفه ای اعضای هیئت علمی و کارکنان گروه مشارکت فعال در ارتقای مستمر دانش و مهارت دانش آموختگان ،اعضای هیئت علمی ومدیران و کارکنان دانشگاه در خصوص روش های پژوهش و ارتقای سلامت و پزشکی اجتماعی وطب پیشگیری و مهارتهای مدیریتی و اصلاحات نظام سلامتجذب نیروی انسانی مورد نیاز گروه راه اندازی مرکز پزشکی مبتنی بر شواهد در دانشگاه برای دانشجویان بین المللایجاد کیلینیک غربالگری در بیمارستان و اعزام دانشجویان به فیلد بیمارستانی
اسلاید 24: اهداف اختصاصی: 1- تربیت نیروي انسانی کارآمد در رشته هاي مرتبط با پزشکی اجتماعی به منظور تامین نیازهاي سلامت جامعهبازنگري و تغییر در برنامه هاي آموزشی دوره کارورزي و کارآموزي در راستاي تغییرات جمعیتی و نیاز هاي جامعه و وظایف جاري پزشکان خانوادهبازنگري و تغییر در عرصه هاي آموزشی کارآموزي وکارورزيحفظ رتبه بسیار خوب در دروس پزشکی اجتماعی )بهداشت( در امتحانات جامع علوم پایه در کشور تا پایان برنامه در تمامی دوره هاهدایت حداقل 20 پایان نامه در سال توسط اعضاي هیئت علمی گروه تا آخر برنامهبرگزاري کنفرانس هاو ژورنال کلاب هاي مشترك با سایر گروه هاي آموزشی
اسلاید 25: 2- توسعه دوره هاي تکمیلی پیشنهاد و راه اندازي , وتوانمند سازي اعضاي هیئت علمی دوره هاي تکمیلی life style medicine تا پایان برنامهراه اندازي دوره MPH تعیین گرهاي اجتماعی سلامت در مرکز تحقیقات SDH
اسلاید 26: 3- جذب منابع مالی از مراجع خارج دانشگاه جهت انجام پژوهشجذب حداقل 1 گرانت بین المللی در طول برنامهمشارکت و اجراي 3 طرح تحقیقاتی از سازمانهاي خارج از دانشگاه در طول برنامهمشارکت و اجراي یک طرح تحقیقاتی مشترك با سایر دانشگاههاي علوم پزشکی تا آخر برنامهکسب مقام گروه برتر پژوهشی حداقل یک بار در طول برنامهاجراي حداقل 1 طرح در کوهورت کشوري تا پایان برنامه چاپ حداقل 20 مقاله در مجلات بین المللی معتبر در طول برنامهایجاد عرصه جامع پژوهشی در عرصه هاي تحت پوشش گروه
اسلاید 27: 4- مشارکت فعال در آموزش جامعه و گروههاي ذینفع در راستاي عوامل تعیین کننده سلامت و بهبود کیفیت زندگیتکمیل و راه اندازي وب سایت گروه به منظور استفاده دانشجویان و عموم مردمچاپ 5 مقاله در مجلات و روزنامه هاي عمومی در سال در طول برنامهحضور 3 بار در مجامع عمومی یا نشستهاي سازمانها و گروههاي ذینفع جهت آموزش در خصوص عوامل تعیین کننده سلامت و پزشکی اجتماعی در طول برنامه
اسلاید 28: 5- ایجاد و گسترش عرصه مناسب آموزشی و پژوهشی و مراقبتی پزشکی اجتماعیگسترش عرصه هاي آموزشی کارآموزي و کارورزي و دستیاري در مناطق شهري و روستایی با راه اندازی مراکز آموزشیمشارکت در برگزاري حداقل 10 کارگاه روش تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی کاشان تا پایان برنامه
اسلاید 29: 6-جذب نیروي انسانی مورد نیاز گروهجذب حداقل دو نفر متخصص پزشکی اجتماعی و اپیدمیولوژی تا سال 1398بازنگري و تکمیل پست هاي کارشناسی گروه تا سال 1397تخصیص پستهاي هیئت علمی گروه به اعضای هیئت علمی مربوطه
اسلاید 30: نوآوريهاي انجام شده در آموزش گروه پزشكي اجتماعي
اسلاید 31: برنامه هاي گروه در جهت ارتقاء سطح آموزشي دانشجويان پزشكي :دوره كارآموزي آموزش پيگيري در سطح سوم در سازمان بهزيستيكارگاه پروپوزال نويسيبرگزاري امتحان به روش osceتهيه log book آموزشيتهيه دفترچه راهنماي آموزشي كارآموزيافزودن مبحث مديريت به كلاس هاي بدو دوره كارآموزانافزودن كارگاه آموزش مهارتهاي زندگي در مقطع استاجريافزودن مبحث کسورات بیمارستانی به مباحث کلاسهای توجیهیاعزام دانشجویان به مرکز سل اعزام دانشجویان به مرکز گلابچی
اسلاید 32: برنامه هاي گروه در جهت ارتقاء سطح آموزشي دانشجويان پزشكي:دوره كارورزي كارگاه حاكميت باليني ويژه كارورزانكارگاه ارزيابي جامعه ويژه كارورزانكارگاه پزشكي مبتني بر شواهدكارگاه مهارتهاي ارتباطي پزشك و بيماركارگاه برخورد با اپيدميافزودن فيلد مركز فوريت ها ويژه كارورزان افزودن مبحث مديريت به كلاس هاي بدو دوره كارورزان
اسلاید 33: ادامه:افزودن مبحث تحول نظام سلامت به كلاس هاي بدو دوره كارورزانافزودن مبحث آشنایی با طب سنتی به كلاس هاي بدو دوره كارورزانتهيه دفترچه راهنماي آموزشي كارورزي و كارآموزيامتحان كتبي از مباحث و موضوعات مطرح شده در کارگاههای آموزشیامتحان عملي (OSCE)بررسي فرمهاي Patient management care گزارش ارزيابي جامعه و مديريت سيستم بهداشتي درماني
اسلاید 34: برنامه هاي گروه در جهت ارتقاء سطح آموزشي دانشجويان غيرپزشكي: برگزاري كلاس اپيدميولوژي براي دانشجويان كارشناسي تغذيهدورهMPH براي رزيدنت هاي عفونيبرنامه هاي گروه در جهت ارتقاء سطح آموزشي دانشجويان پزشكي پردیس بین الملل :برگزاري كلاس های اپيدميولوژي، اصول خدمات بهداشتی و بهداشت خانواده برای دانشجویان پزشکی پردیس بصورت فارسی و انگلیسی
اسلاید 35: برنامه هاي گروه در جهت ارتقاء سطح پژوهشي دانشجويان پزشكي و غير پزشكي:اجراي طرح ژورنال كلاب ويژه دستياران ،اين طرح با هدف آموزش مهارتهاي متدولوژي، پژوهش در استفاده از مقالات پزشكي ارزيابي مقالات و تفسير نتايج و نحوه انجام پژوهشهاي كاربردي طراحي شده است كه به تدريج طي سال آينده با همكاري ساير گروههاي باليني براي دستياران اجرا خواهد شد برگزاري كارگاههاي پروپوزال نويسي، آمار كاربردي ، نحوه ارزيابي مقالات و آموزش متدولوژي پژوهش براي گروههاي هدفبرگزاری کارگاههای آموزش مداوم با عنوان پزشکی مبتنی بر شواهد برای گروههای پزشکی و غیر پزشکیبرگزاری سمینار های آموزش مداوم با عنوان برنامه حقوق حرفه ای پزشکی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.