کسب و کار

گزارش دستاوردهای اجرای طرح توسعه سوادآموزی

Tose`e_savadamoozi_dar_mantaghe_dashtiyari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گزارش دستاوردهای اجرای طرح توسعه سوادآموزی”

گزارش دستاوردهای اجرای طرح توسعه سوادآموزی

اسلاید 1: گزارش دستاوردهاي اجراي طرح توسعه سوادآموزي در منطقه دشتياري اسفند 1393به نام دانای مهربان

اسلاید 2: زمان شــروعنیمه دوم شهريور93زمان پايانپايان ديماه 93همكاران طرحبنياد همدلان كودك و نوجوان، انجمن حامي، آموزش و پرورش منطقه و آقاي علي صداقتي(عموخياط)محل برگزاری طرحمنطقه دشتياري، مدرسه بلوچيتعداد معلمين تحت آموزش در هر فازحدود 10معلم از مدرسه امام رضا روستای بلوچی عبدالله تعداد دانش آموزان تحت پوشش در فازحدود 209دانش آموز مدرسه امام رضا روستای بلوچی عبدالله روش مورد استفادهروش سواد آموزي سريع از طريق روش آقاي علي صداقتيبودجهبودجه اجراي طرح تماما توسط بنياد همدلان كودك و نوجواننفرساعت صرف شده(آقای صداقتی + افراد اعزامی از تهران) * 8 ساعت در روز2خلاصه اجرائي

اسلاید 3: کلیات طرحمنشاء تعريف پروژه و دلايل و ضرورت اجراي طرحشرح پروژهويژگيهاي روش مورد استفاده معرفي همكاران در پروژهنحوه اجراتعداد و وضعيت دانش آموزان پيش از اجراي پروژهتعداد معلمان بومي آموزش داده شده در اين پروژهملزوماتي كه در اجراي پروژه مهيا گرديدفعاليتها و تقسيم كار انجام شدهزمانبندي اجراي پروژهروش سنجش اثر بخشي پروژهنتايج و دستاوردهاي حاصل از اجراي پروژهاثر بخشي طرحنظر مدير و معلمان مدرسه در خصوص اثربخشي طرحنظر اولياء دانش آموزان در خصوص اثربخشي طرحپتانسيلهاي ايجاد شده در منطقهگامها و برنامه هاي آيندهانتظارات از مسئولين منطقه جهت توسعه سواد آموزي 3فهرست مطالب

اسلاید 4: كليات طرح4

اسلاید 5: محروميت شديد منطقه دشتیاری در زمينه سوادآموزي و عدم برخورداری از امکانات اولیه آموزشی همچون کلاس درس و معلم کافیفعاليتهاي قبلي و اشراف انجمن حامي به محروميت ها و مسائل آموزشي در منطقهعدم آشنایی دانش آموزان منطقه به زبان فارسینیاز معلمان منطقه به ارتقاء مهارت و توانایی های سوادآموزی و بهبود روش تدریسبرگزاری کلاس های ابتدایی به صورت چند پایه و غالباً یک معلم با 30-40 دانش آموز( کلاسهای درس ابتدایی عموما 6 پایه هستند و معلم زمان کافی برای راه اندازی و آموزش سواد پایه برای دانش آموزان اول ابتدایی ندارد. این دانش آموزان به دلیل تکلم به زبان بلوچی و عدم استفاده از کانالهای تلوزیون ایران در میان خانواده هایشان کوچکترین آشنایی با زبان فارسی ندارند و با توجه به شلوغی کلاسها و ناتوانی معلم در رسیدگی به 40 دانش آموز بی اطلاع از زبان فارسی ، به عنوان مشکل بنیادی به جای خود باقی مانده و دانش آموزان بدون مهارت خواندن و نوشتن در نظام توصیفی آموزش و پرورش به سطوح بالاتر می روند در حالیکه قادر به خواندن و نوشتن مطالب کتاب اول ابتدایی هم نیستند).5منشاء تعريف پروژه و دلايل و ضرورت اجراي طرح

اسلاید 6: 6انجمن حامی با همکاری بنیاد همدلان کودک و نوجوان، آقاي علي صداقتي و با همكاري سازمان آموزش و پرورش اين منطقه، طرح مشتركي را براي شناساندن و بكارگيري روش نوين سوادآموزي براي مقطع ابتدائي اجرا نمودند. اين طرح براي تعداد 209 نفر از دانش آموزان برگزار گرديد و دوره اي نيز براي تربيت معلمين بومي مسلط به اين روش برگزار گرديد كه مجموعا 15 معلم پذيرش شده با موفقيت اين دوره را بطور كامل سپري نمودند.اين پروژه از نيمه دوم شهريور 1393 آغاز شد و در انتهاي پروژه دو دوره ؟؟؟ نفره و ؟؟؟؟ نفره از دانش آموزان و يك دوره ؟؟؟؟ نفره از معلمين بومي تحت آموزش قرار گرفتند.شرح پروژه

اسلاید 7: 7معرفي همكاران در پروژهتیم اجرایی آقای صداقتی خیاط: 1- علی صداقتی خیاط2- سام بور بور3- بهناز. . . . .4- حسین. . . . 5- هادی مختاریان6- سمیرا. . . . تیم پشتیبانی مالی و اجرایی بنیاد همدلان کودکتیم هماهنگی و پشتیبانی منطقه ای انجمن حامیهمکاران محلی طرح: آقای داور: مدیر مجتمع و 10 نفر از معلمان مدرسه امام رضا روستای بلوچیاداره آموزش و پرورش منطقه دشتیاری : آقای سرحدی، رئیس اداره و آقای پردل معاون آموزش اداره و خانم کفاش مسئول آموزش ابتدایی اداره

اسلاید 8: 8ويژگيهاي روش سواد آموزي مورد استفادهاین روش سوادآموزی قادر است افراد بالای 10 سال را در 30 جلسه دو ساعته افراد زیر 10 سال را در 60 جلسه دو ساعته قادر به خواندن و نوشتن و انجام چهار عمل اصلی ریاضیات بکند. در ادامه نحوه انجام کار و فرآیند آموزش دانش آموزان توضیح داده خواهد شد. هر جلسه 2 زنگ 45 دقیقه­ای با یک زمان استراحت مناسب است که بستگی به توان ذهنی دانش­آموز بین 15 دقیقه تا یکی دو ساعت هم می تواند باشد.ارزیابی توان خوانش دانش آموزانارزیابی تعداد لغات حافظه ذهنی دانش آموز با در نظر گرفتن سن او آموزش نشانه­ها(حروف) با پذیرش این اصل که خواندن و نوشتن حفظی و کار حافظه نیست بلکه مهارت است.آموزش آواهاآموزش ترکیب نشانه­ها و آواهااز مرحله اتا5 آموزش به زبان بومی دانش آموز باید باشد چون دانش آموز فارسی بلد نیست و به مفهوم کلمات فارسی آشنا نیست. مثلا اگر در زبان مادری اش به سیب کلمه دیگری اطلاق می شود با گفتن کلمه سیب به زبان فارسی تصویری در ذهن او شکل نمی گیرد تا مفهوم را بسازد و یاد بگیرد.در این 5 مرحله دانش آموز به وسیله مهارت زبان بومی خود نشانه ها و آواهای فارسی را یاد می گیرد.آموزش خوانش کلمات یک بخشی- دوبخشی- سه بخشی تا هفت بخشی­ها

اسلاید 9: پایان قسمت خوانش به زبان مادریهشت مرحله بالا به زبان فارسی طی می­شود.آموزش استثنائات زبان فارسیآغاز نوشتار خط تحریری زبان فارسیآموزش پایه حساب: مفهوم جمع،منها،ضرب،تقسیم آموزش به 4 دوره تقسیم می شود:آموزش بالای ده سال: آموزش دوره هنرخواندن و نوشتن در 30 جلسهآموزش از7-10 سال همان الگوی ده سال به بالاست فقط به جای 30 جلسه در 60 جلسه برگزار می شود.آموزش 3 سال: ترکیب بازی و آموزش رسمی در یک بازه زمانی دقیق کلاسیآموزش بالای 2 سال: فقط بر مبنای بازی. برای افراد داری IQ زیر 55، کودکان بین 2-7 سالتیزهوشان: در روند آموزش بر اساس توان ذهنی و بدنی دانش­آموز(چشم، گوش، لکنت زبان، اعصاب) میزان فراگیری دانش آموز و سرعت یادگیری او فرآیند آمورش را تشدید یا کند می کند.این روش بر مبنای مهارت تنظیم شده است نه بر مبنای حافظه و محفوظات و به این دلیل فراموشی خیلی دیر اتفاق می افتد همانند ربان مادری یا دوچرخه سواری و شنا که با یکبار یادگرفتن هرگز فراموش نمی شود. تمام حروف و کلمات به صورت ترکیبی از حرکت- داستان به دانش آموز یاد داده می شود و هرگز از ذهنش خارج نمی شود.9

اسلاید 10: نحوه اجرا10

اسلاید 11: 11تعداد و وضعيت دانش آموزان پيش از اجراي پروژهتمام دانش آموزان منطقه دشتیاری بلااستثناء از مشکل ناتوانی در خواندن و نوشتن رنج می برند . معدود دانش آموزی را میتوان پیدا کرد که به خواندن و نوشتن و جدول ضرب مسلط باشد. و این عده معدود دانش آموزانی هستند که یکی از این سه حالت زیر را دارند:1- پدر و مادرشان معلم است و یا به مسائل فرهنگی اهمیت می دهند.2- مخاطب شبکه های تلوزیون ایران هسستند.3- با دانش آموز در خانه به زبان فارسی هم صحبت شده است و آشنایی با زبان فارسی دارد.

اسلاید 12: 12تعداد معلمان بومي آموزش داده شده در اين پروژهمعلمان مقطع ابتدایی مدرسه امام رضا روستای بلوچیتعداد 10 نفر معلم در این دوره آموزش دیده اند. 5 نفر از معلمان مدارس دیگر در دوره پایلوت طرح آموزش دیده اند که 2 آقا و 3 خانم بودند. اسامی 10 نفر معلم مدرسه امام رضا بلوچی به شرح زیر است:معلمان پایه اول: خانمها شهرکی و بورک زاییمعلم پایه دوم:خانم رودینیمعلمان پایه سوم: خانها میری و بامدیمعلم پایه چهارم: آقای آسوبارمعلمان پایه پنجم: خانمها صابری و بورک زاییمعلم پایه ششم: خانم رودینی

اسلاید 13: 13رديفشرحملاحظاتمسئول تامين1تيم آموزشآقاي علي صداقتي(عمو خياط) به مدت چهار ماه حضور مستمر در منطقهتعداد 5 داوطلب از تهران جهت دستياري و حمايت آموزشي بصورت گردشي(در هر دوره زماني دو نفر)تعداد 3 نفر نفر از افراد تحصيل كرده بومي به عنوان دستيار بومي در اين طرح همكاري داشته اندبنياد همدلان كودك و نوجوانو آقاي صداقتي2بليط هواپيما (رفت و برگشت)مجموعا براي اعزام دستياران و حاميان اعزامي و آقاي صداقتي ؟؟؟ قطعه بليط رفت و برگشت تهيه گرديدبنياد همدلان كودك و نوجوان3اقامتتیم آموزشی آقای صداقتی خیاط در خوابگاه هنرستان شبانه روزی روستای پلان اسکان داشتند. انجمن حامي و آموزش و پرورش منطقه4اياب و ذهاب در منطقه؟؟؟؟؟؟؟؟؟بنياد همدلان كودك و نوجوان5خوراك مدرسين دوره؟؟؟؟؟؟؟؟؟بنياد همدلان كودك و نوجوان6تدوين و بومی سازی روشبه دو زبان و گويش ؟؟؟؟؟؟ و ؟؟؟؟؟ توسط تيم آقاي صداقتي در منطقه صورت پذيرفتبنياد همدلان کودک و آقاي صداقتي7تكثير جزوه و موارد كمك آموزشيمجموعا ؟؟؟؟ نسخه جزوه آموزشي به زبان ؟؟؟؟ و تعداد ؟؟؟؟؟ نسخه نيز جزوه آموزشي به زبان ؟؟؟؟ تكثير و در اختيار دانش آموزان و معلمين قرار گرفتبنياد همدلان كودك و نوجوان8ميان وعده براي دانش آموزان و معلمينمجموعا ؟؟؟؟ تعداد ميان وعده بين دانش آموزان توزيع گرديدبنياد همدلان كودك و نوجوان9هماهنگي دانش آموزانمجموعا 209دانش آموز در مدرسه بلوچي (؟؟؟ تعداد از خود مدرسه و ؟؟؟؟ تعداد نيز از ساير مدارس اطراف) در دوره پذيرش شدندانجمن حامي و آموزش و پرورش منطقه10هماهنگي معلمانمجموعا ؟؟؟ تعداد معلم در اين طرح پذيرش شدند كه در نهايت تعداد ؟؟؟ نفر از ايشان توانستند يك دوره كامل را طي نمايند و مابقي بطور پراكنده حضور داشته اند انجمن حامي و آموزش و پرورش منطقه11هماهنگي فضاي آموزشيمدرسه بلوچي و خوابگاه هنرستان شبانه روزی پلانانجمن حامي و آموزش و پرورش منطقه12عكاسي و فيلمبرداري از كلاسهاتيم اجرائي آقاي صداقتيفعاليتها و تقسيم كار انجام شده

اسلاید 14: 14رديفشرح فعاليتهاي اصليشهريورشهريورمهرمهرآبانآبانآذرآذرديديبهمنبهمنرديفشرح فعاليتهاي اصلينيمه اولنيمه دومنيمه اولنيمه دومنيمه اولنيمه دومنيمه اولنيمه دومنيمه اولنيمه دومنيمه اولنيمه دوم1تدوين برنامه و تصويب بين بنياد همدلان كودك و نوجوان، انجمن حامي و و آقاي علي صداقتي2ارزيابي اوليه از سطح تحصيلي و سواد آموزي در منطقه توسط آقاي صداقتي3بومي سازي متد4تهیه ملزومات اجراي طرح شامل (تكثير جزوات و لوازم التحریر و ...)5هماهنگيهاي لازم در منطقه شامل (فضاي آموزشي مورد نياز، ليست دانش آموزان، اقامت تيم اجرائي، معلمين، اياب و ذهاب، تامين ميان وعده ها و ...)6برگزاري پيش آزمون دانش آموزان سري اول(؟؟؟؟ نفر)7برگزاري دوره دانش آموزان سري اول (؟؟؟ نفر)8برگزاري پيش آزمون دانش آموزان سري دوم(؟؟؟ نفر)9برگزاري دوره دانش آموزان سري دوم (؟؟؟ نفر)10برگزاري آزمون تعيين سطح و اثر بخشي دانش آموزان هر دو دوره11برگزاري دوره آموزش معلمين بومي12برگزاري جلسه اختتاميهزمانبندي اجراي پروژه

اسلاید 15: پيش آزمونارزيابي ميزان سواد دانش آموزان در ابتداي دوره توسط نماينده آموزش و پرورش منطقهپس از دورهارزيابي ميزان سواد دانش آموزان در انتهاي دوره توسط نماينده آموزش و پرورش منطقهنمايش نمونه برگه آزمون15روش سنجش اثر بخشي پروژه

اسلاید 16: نتايج و دستاوردهاي حاصل از اجراي پروژه16

اسلاید 17: اثر بخشي طرح17نياز به اصلاح دارد

اسلاید 18: 18نتايج كمينمونه برگه آزمون پيش از اجراي دانش آموزاننمونه برگه هاي آزمون س از تعليم دانش آموزان ليست و تعداد دانش آموزان تعليم ديده209دانش آموز مدرسه بلوچی عبدالله50 دانش آوز متفرقه از روستای پلان و اطراف در دوره پایلوت15 نفر افراد بزرگسال کاملا بی سواد که به صورت داوطلبانه از آقای صداقتی آموزش مستقیم دیده اند. این افراد اغلب غروبها به محل اسکان تیم مراجعه میکرده و آموزش می دیده اند.ليست و تعداد معلمين و افراد تعليم ديده10 نفر معلم مدرسه بلوچی عبدالله 5 نفر معلم از روستاهای دیگر

اسلاید 19: 19نظر مدير و معلمان مدرسه در خصوص اثربخشي طرحمشکلات قبلیوضعیت فعلیدانش آموزان توان خواندن متون کتاب را نداشتند.دانش آموزان قادر به خواندن هستند.دانش آموزان(حتی پایه ششم) حروف الفبا را نمی شناختند.دانش آموزان اول ابتدایی هم حروف را می شناسند.دانش آموزان(حتی پایه ششم) جدول ضرب بلد نبودند.دانش آموزان سوم و چهارم ابتدایی جدول ضرب را کاملا بلدند.

اسلاید 20: 20نظر اولياء دانش آموزان در خصوص اثربخشي طرحدر زمان اجرای طرح دروس دیگر دانش آموزان عقب ماند. چون بی نظمی دانش آموزن در زمان حضور در کلاس و جو غیر جدی درس خواندن در منطقه دشتیاری و دیر آمدن دانش آموزان سر کلاس ها زمان زیادی از تیم آموزش آقای صداقتی خیاط می گرفت و از سوی دیگر موجب کند پیش رفتن برنامه ایشان و همچنین به تاخیر افتادن تدریس دیگر دروس می شد. پیشنهاد معلمان به اجرای این طرح در شهریور ماه بود ولی با توجه به تجربه تیم آموزش انجمن حامی و نتیجه دیگر پروژه های آموزشی در این منطقه اجرای این طرح در شهریور ماه غیر ممکن است. دانش آموزان شدیدا به عمو خیاط به دلیل رفتارهای خلاقانه حین تدریس و شوخی هایش با بچه ها علاقه مند شده بودند و با اشتیاق وصف ناپذیری سر کلاس های ایشان حاضر می شدند.

اسلاید 21: 21ردیفشرح1آشنا شدن معلمين بومي با روش نوين سوادآموزي2ارتقاء سطح سواد دانش آموزان تحت تعليم3امكان اجراي مجدد دوره توسط معلمين آموزش داده شده بومي4امكان توسعه بكار گيري اين روش در صورت حمايت آموزش و پرورش5درك اهميت آموزش و تقويت زبان فارسی در بين اوليا و مربيان6علاقه مندی دانش آموزان به درس به دلیل تقویت توان خواندن و نوشتن آنهانتايج و دستاوردهاي حاصل از اجراي پروژه

اسلاید 22: 22پتانسيلهاي ايجاد شده در منطقهارتقای باور و اعتماد به نفس معلمان و دانش آموزان در مورد میزان استعداد و توانمندی هایشان و باور به توانمندی خواندن و نوشتن به عنوان یک دانش آموز دو زبانه علاقه مندی و پیگیری خانواده دانش آموزان و افراد محلی که توان خواندن و نوشتن نداشتند و اشتیاق به یادگیری آرامش معلمان به دلیل یادگیری تکنیکی که بتوان مشکلات آموزشی دانش آموزان را رفع کرد.

اسلاید 23: گامها و برنامه هاي آينده23

اسلاید 24: 24جايگاه طرح سواد آموزي در برنامه هاي انجمن حاميانجمن حامی تمام تلاش خود را به گسترش این روش آموزش به دیگر مدارس منطقه دشتیاری و سایر مناطق محرومی که مشکل دوزبانه بودن را داشته باشند خواهد کرد. در حال حاضر پایش مرتب دانش آموزان مدرسه امام رضا بلوچی عبدالله و رفع مشکلات آموزشی آنها با این روش و حفظ ارتباط با معلمان مدرسه که کاملا این روش را یاد گرفته اند از برنامه های جاری انجمن است. از سوی دیگر تلاش و مذاکره با اداره آموزش و پرورش دشتیاری برای حفظ ترکیب فعلی معلمان مدرسه بلوچی جهت تداوم این طرح در سالهای آتی از دیگر برنامه های انجمن حامی است.

اسلاید 25: 25طرح هاي آتيدر خصوص نحوه اجرا و گسترش این طرح انجمن حامی فعلا برنامه اجرایی مدونی ندارد.

اسلاید 26: 26انتظارات از مسئولين منطقه جهت توسعه سوادآموزياداره آموزش و پرورش دشتیاری نقش فعالانه تری در اجرای طرح داشت باشد و اقتدار بیشتری برای اجرا این دوره ها و ایجاد انگیزه برای معلمان جهت حضور در کلاسها ایجاد کند.

اسلاید 27: 27پيشنهاداتاستفاده از تیم معلمان مدرسه امام رضا بلوچی برای آموزش این روش سوادآموزی به دیگر معلمان منطقه استفاده از دستیاران آقای صداقتی خیاط برا ی اعزام به منطقه و نظارت بر طرح

اسلاید 28: پيوستهانمونه مكاتبات با آموزش و پرورشنمونه برگه آزمون پيش از اجراي دانش آموزاننمونه برگه هاي آزمون س از تعليم دانش آموزان ليست دانش آموزان تعليم ديدهليست معلمين و افراد تعليم ديده

اسلاید 29: 29پيوستها

اسلاید 30: 30گالري عكس و فيلم

اسلاید 31: 31سپاس و درود ویژه از آقای صداقتی خیاط که 5 ماه شبانه روز برای بومی سازی و اجرای این طرح زحمت کشیدند و با کمترین امکانات در آن منطقه محروم بین مردم زندگی کردند و به بهترین نحو ممکن این روش را برای زبان بلوچی بومی سازی کردند. تشکر و قدردانی ویژه از بنیاد همدلان کودک که در این راه، صبورانه و با اشتیاقی وصف ناپذیر حمایت مادی و معنوی و کارشناسی شان را از طرح حفظ کردند و نهایت همکاری و همراهی و همدلی را با انجمن حامی داشتند. تشکر از انجمن حامی که بدون هماهنگی ها و همراهی های آنها در پیشبرد و اجرای طرح در منطقه محروم دشتیاری و استفاده از ظرفیتهای بومی منطقه این طرح به ثمر نمی رسید.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید