گزارش فعالیت استان ها در هفته سلامت
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- پاورپوينت گزارش فعالیت استان ها در هفته سلامت
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- فعالیت مدارس در هفته سلامت
- فعالیت ها در حوزه سلامت
- فعالیت های استان ها در حوزه سلامت
- مدارس مروج سلامت
- هفته سلامت
- هفته سلامت در استان ها
- ورزش صبحگاهی در مدارس
امتیاز
گزارش فعالیت استان ها در هفته سلامت
اسلاید 1: گزارش دانشگاه ها: فعالیت ها نقاط قوت نقاط ضعف پیشنهادها
اسلاید 3: فعالیت ها
اسلاید 4: همدانکاشت نهال در برخی از مدارس منتخب برگزاری مسابقات بهداشتی و ورزشی (مسابقه طناب کشی، نقاشی جهت دانش آموزان و کارکنان مدارس)اجرای برنامه های هفته سلامت در این مدارسبرگزاری نماشگاه های مختلف به مناسبت های بهداشتینواختن زنگ سلامت دراین مدارسبرگزاری جلسات آموزشی (جهت دانش آموزان ، والدین و کارکنان مدارس) در هفته سلامتتحویل استند مدارس مروج سلامت طی مراسمی با حضور مسئولین محلی در هفته سلامتبرگزاری جشن صبحانه و جشنواره غذا در مدارس منتخب
اسلاید 5: ادامهاجرای مانور مقابه با حوادث ناشی از زلزله در مدارس منتخبانجام ویزیت رایگان کارکنان برخی از مدارس منتخب توسط پزشکان مراکزمشارکت دانش آموزان در تهیه و تدوین رسانه های آموزشی (پمفلت ،پاور پوینت ....)اجرای مانور مقابه با حوادث ناشی از زلزله در مدارس منتخبانجام ویزیت رایگان کارکنان برخی از مدارس منتخب توسط پزشکان مراکزمشارکت دانش آموزان در تهیه و تدوین رسانه های آموزشی (پمفلت ،پاور
اسلاید 6: گیلانایجادفضای سبزدرمدارس ودرختکاری وگل کاری باهمکاری وهماهنگی شهرداری و همچنین با کمک دانش آموزان مدارس مروج سلامتتشکیل جلسه باشورای روستا و دهیاری...روستاایجاد برنامه غذایی هفتگی تغذیه درمدارس مروج برای دانش آموزان تغذیه رایگان ماهیانه 2بار که توسط شورای محل و مدیر ومجری طرح مدرسه اجرامیگردد.برگزاری جشنواره تغذیه درهفته تغذیهحضور دندانپزشک درمدرسه وویزیت دانش آموزان از نظر سلامت دهان ودندانهماهنگی با شهرداری در خصوص آسفالت قسمت خاکی بعضی از مدارس در طرح
اسلاید 7: ادامههماهنگی با آتش نشانی برای آموزش اطفاء حریق به کارکنان و دانش آموزان دو مدرسهبرگزاری کلاس کمک های اولیه برای بهداشتیاران مدرسه وتهیه جعبه کمکهای اولیه و همچنین تکثیر سی دی آموزشی کمک های اولیه و توزیع آن به معلمین در مدرسه انجام معاینات غربالگری دانش آموزان در کلیه پایه های تحصیلی هماهنگی با پزشکان در خصوص ایراد سخنرانی جهت اولیاء دانش آموزان و کار کنان مدرسه تهیه کپسول اطفاء حریق در مدرسه تهیه برد آموزشی و نصب پیام های بهداشتی به صورت هفتگیتهیه لامپ های کم مصرف در کلیه کلاسهای درس و ایجاد نور مناسب در کلاسها
اسلاید 8: ادامهانجام ورزش صبحگاهی در مدارسافزایش تعداد روزهای حضور مشاور در مدارساقدام به تهیه سیستم گرمایشی برپايي نمايشگاه در مدارسهماهنگی جهت بازديد دانش آموزان از كارخانه شير پاستوریزهاجرای طرح یک گلدان – یک دانش آموزاجرای طرح آهن یاری درمدرسه هماهنگی با آموزش وپرورش وخرید سطل آشغال درب دار
اسلاید 9: کردستانبرگزاري كارگاه آموزشي جهت پرسنل درگير در اجراي طرح در دانشگاه علوم پزشكي و سازمان آموزش و پرورشاجراي برنامه ميان وعده گرم در تعدادي از شهرستانها برگزاري مسابقات نقاشي و مقاله نويسي در راستاي اجراي طرح
اسلاید 10: کرمانشاه برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان : مدارس مروج سلامتطراحی فرم های گزارش دهی به تفکیک شهرستان و استانطراحی شناسنامه سلامت کارکنانانجام معاینات پزشکی کارکنان مدارس مروج سلامتتهیه بسته نشریات آموزشی ویژه مدارس مروج سلامت
اسلاید 11: کرجتهیه پکیج طرح درس جهت آموزش دانش آموزان و اولیای مدارس و دانش آموزان و ارسال به مدارس مجری برنامه آموزش تهیه برنامه جامع عملیاتی در مدارس و تهیه برنامه در مدارس مجری طرح ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس مجری برنامه و اهداءلوح مدارس دوستدار تغذیه سالم به مدارس برگزاری جشنواره های غذا و مسابقات روزنامه دیواری با موضوع آنفلوانزا و اهداء جوایز به دانش آموزان
اسلاید 12: کاشان افتتاح یونیت دندانپزشکی سیار در مدارس مجری جهت اقدامات پیشگیری دهان و دندان در دانش آموزان مدارس مجری رایگان نمودن هز ینه ارجاعات تخصصی دانش آموزان بی بضاعت با شرکت در جلسه شورای سلامت وهماهنگی درون بخشی با معاونت درمان وکلینیک های تابعه دانشگاه و هماهنگی بین بخشی باکلینیک فرهنگیان انتخاب رابط مشاور برای مدارس فاقد مشاور تهیه سی دی آموزشی دهان و دندان جهت دانش آموزانتهیه کارتن پلاست از سازمان محیط زیست جهت اجرای طرح بازیافت در مدارس
اسلاید 13: قم ادغام دو جلسه از کمیته استانی در جلسه شورای سلامت وامنیت غذایی استان وشورای آموزش وپرورش (تصویب 500 میلیون ریال بابت جذب مربی)افزودن 4مدرسه مقطع متوسطه به لیست مدارس ،طبق مصوبه جلسه استانداریاستخراج انتظارات دانشگاه از سایر سازمانها وارگانها وطرح در کارگروه تخصصی سلامت وامنیت غذایی استانجذب مربی بهداشت بطور قراردادی در مدارس بدون مربیتعامل خوب با انجمن اولیا ومربیان ،واحد تربیت بدنی وهسته مشاوره اداره کل آموزش وپرورش استان
اسلاید 14: قزوین برگزاری همایش شیر جهت دانش آموزان در مدرسه اقبالمسابقه نقاشی با موضوع شیر و برپایی نمایشگاه با حضور دانش آموزان مدرسه اقبالچاپ مقاله مروج سلامت در روز نامه محلی امید البرز خرداد ماه 1390تهیه تابلوی دیواری در کلاس ها با عناوین بهداشتی و انتخاب بهترین تابلوی بهداشتی از بین تابلوها ذی کلاس ها در مدارس مروج سلامت شهرستان قزویناجرای برنامه لقمه سالم و برنامه سفره سالم در مدرسه هاجر و امین شهرستان قزویناندازه گیری BMIکارمنان مدارس مروج سلامت شهرستان قزوینطرح موضوع اجرای مدارس مروج سلامت در جلسه شورای کارشناسان شهرستان بویین زهرا جهت حساس سازی و همکاری کلیه واحد ها های مرتبط در شهرستان بویین زهرا
اسلاید 15: ادامهبرگزاری مراسم نمادین زنگ سلامت در مدرسه مروج سلامت شهید جمشیدی و معرفی این مدرسه بعنوان مدرسه مجری برنامه جهت تقدیر و تشکر با حضور فرماندار امام جمعه و مسئولین شهرستان بویین زهرا انجام تست پاپ اسمیر جهت کارکنان خانم دو مدرسه مروج سلامت شهرستان تاکستان انجام معاینه دندانپزشکی جهت کارکنان دو مدرسه مروج سلامت شهرستان تاکستاناجرای نمایش در خصوص تغذیه سالم در مدرسه مروج سلامت شهید اسدالهی شهرستان تاکستان
اسلاید 16: شیرازتهیه دستورالعمل بوفه مدرسه در قالب پوسترو توزیع به سراسر استان و ارسال نمونه به دانشگاه ها تهیه 1000 خودکار با شعار مدرسه مروج سلامت وتوزیع بین شهرستانهاتهیه مجموعه آموزشی راهنمای سلامت ویژه مربیانتشکیل 654 مورد پرونده پزشکی شاغل جهت معلمان و مدیران مدارس مروج سلامتبرگزاری بیش از 70 جشنواره غذای سالم، صبحانه کامل،دفن سیگار و پاکسازی محیط زیست استفاده از شیوه های ابتکاری جهت آموزش سلامت در مدارس وچاپ تقویم دیواری به اسم مدرسه مروج سلامت در بعضی شهرستانها جذب داوطلب سلامت از بین اولیاء دانش آموزانهماهنگی با آموزش و پرورش جهت تهیه بنر ویژه معرفی مدرسه به عنوان مروج سلامت و نصب بر سر در مدارس
اسلاید 17: دزفولهمکاری اداره آب و فاضلابهمکاری با اداره راهنمایی و رانندگی
اسلاید 18: خراسان شمالی مطرح نمودن برنامه واهداف مدارس مروج سلامت درشوراي آموزش وپرورش استان واسقبال مسئولين واستاندار در زمينه ارتقا و برنامه با پوشش 300مدرسه درسال تحصيلي 91- 90 باحمايت استانداري وسازمان آموزش وپرورشنواختن زنگ سلامت در تمام مدارس مروج سلامت با حضور مسئولين وبرگزاري هفته سلامت دراين مدارسمصاحبه راديويي باکارشناس مسئول سلامت نوجوانان وجوانان درزمينه چگونگي واهداف برنامه مروج سلامتنصب تجهيزات ووسايل ورزشي درمحوطه مدرسه
اسلاید 19: جهرمتوزیع وسایل کمک آموزشی تهیه شده در این معاونتبرگزاری مسابقات بهداشتی و اهدای جوایزکمک به اصلاح مشکلات بهداشت محیط توزیع وسایل بهداشتی جهت دانش آموزان
اسلاید 20: تهرانانجام يك مميزي نهايي ديگر با همكاري رييس اداره سلامت و پيشگيري آموزش و پرورش و كارشناسان مسؤل سلامت نوجوانان جوانان و مدارس دانشگاههاي تهران و شهيد بهشتي
اسلاید 21: تربت حیدریه تهيه پمفلت آموزشي ويژه دانش آموزان مدارس مروج وتوزيع آنتهيه بنر جهت مدارس مروجبرگزاري كارناوال درهفته سلامت توسط دانش آموزان مدارس مروجتهيه منشور مروج سلامتبازديد مسئولين مركز بهداشت از مدارس مروج سلامت
اسلاید 22: اصفهانبرگزاري كلاس آموزشي ضمن خدمت ويژه مديران و مراقبين بهداشتي مدارس منتخب بازديد تيمي استاني از برخي از مدارس طرح
اسلاید 23: اراک تدوین کتاب بهداشت بلوغ (ویژه دختران) وتوزیع وآموزش آن توسط کارشناسان مربوطه در مدارس دخترانه راهنمایی مروج سلامتتهیه کارت مراقبت دانش آموز وتوزیع آن بین تعدادی از دانش آموزان برای ارزیابی اختلالات رشد ومداخلات لازمتوزیع راهنمای آموزشی شیوه زندگی سالم در نوجوانان ویژه مربیان انجمن اولیا ومربیان، بین کارشناسان سلامت وپیشگیری آموزش وپرورش و کارشناسان سلامت نوجوانان ،جوانان ومدارس جهت بهره برداری درجلسات آموزشی
اسلاید 24: آذر شرقی برگزاری همایش ها وکارگاههای آموزشی مدارس مروج سلامت طراحی فرم های گزارش گیری به تفکیک شهرستان و استان وتهیه فرمت اکسل آن طراحی شناسنامه سلامت کارکنان ودستورالعمل آن انجام معاینات پزشکی کارکنان مدارس مروج سلامتتهیه پکیج های آموزشی ویژه گروههای هدف طراحی وچاپ بولتن فعالیتهای مدرسه مروج سلامت ودستورالعمل آنمشارکت در طراحی لوح با نظرخواهی از استا نها وشهرستانها عقدقراردادبا یک موسسه خصوصی جهت تهیه فیلم مستند مدرسه مروج سلامت
اسلاید 25: نقاط قوت
اسلاید 26: شناساندن ابعاد مختلف سلامت و مفاهیم سلامتی به دانش آموزان و كادرآموزشي و والديندر برگرفتن تمامي ابعاد سلامت در يك مدرسهجلب مشاركت والدين، مدیریت، كادر آموزشي و کارشناسان ذیربط در امر سلامت دانش آموزان در اجرای موثر برنامه جلب مشاركت ارگانهاي ديگر جهت بهبود شرايط مدارسايجاد انگيزه، تحرک، پویایی و حس رقابت بين كادر مديريت در مدارسارتقاءپوشش غربالگري و معاينات و همكاري بيشتر مديران مدارس در اين خصوصبالا بردن مشارکت دانش آموزان در زمینه ارتقای سلامتبهبود وضعیت بیمار یابی و درمان دانش آموزان
اسلاید 27: ادامهارتقاء پوشش ارجاع و افزايش پيگيري ها ودرنتيجه درمان به موقع دانش آموزان نيازمنددرمانمنسجم ومنظم تر بودن و درواقع مستند سازي برنامه ها در مدارس مروج سلامتترغيب و توجه دادن مديران به مسائل بهداشتي مدرسه و درنتيجه ارتقاء سطح بهداشتي مدارس ( بازسازي و بهسازي محيط ، سرويس هاي بهداشتي و يا بوفه هاي مدارس )جهت دادن به هزينه كرد اعتبارات حوزه سلامت در مدارستوجه دادن مسئولان رده بالا و ساير ارگانها به اهميت سلامتي در مدارس( با توجه به اينكه تعداد مدارس مروج كشور مي تواند يك شاخص مناسب و نشانه توسعه يك كشور و درنتيجه يك استان و يا شهرستان باشد )تغییر طرح به برنامه و داشتن مستند مستحکم در سطح هر دو وزارتخانه
اسلاید 28: پشتوانه علمی و اجرایی در سطوح وزارتیتوانمند سازی دآنش آموزان ، پرسنل ، اولیاءو مربیان در زمینه ارتقای سلامتتعیین استانداردهایی برای مدرسه سالم و وجود چک لیست واحد طراحی شده جهت ارزیابی مدارس توسط کارکنان مدارس و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان وجود دستورالعمل های اجرایی مشخص و شفاف بودن تعهدات و وظایف آموزش و پرورش و مرکز بهداشت در اجرای برنامه ایجاد حس رقابت بین مدارس جهت دریافت نشان مدارس مروج سلامتاستفاده از فرصتها جهت آموزش به دانش آموزان ارتقاء سطح آگاهی و کارکنان ،اولیاء ودانش آموزانادامه
اسلاید 29: ارتقای سلامت دانش آموزان ،کارکنان والیای دانش آموزان ودر نهایت ارتقای سلامت جامعهپیگیری فعالانه در خصوص وضعیت بهداشتی محیط مدرسه و بهبود بهداشت محیط مدرسهپیگیری وهمکاری مدیران مدارس جهت آموزش و رفع مشکلات بهداشتی مدرسهحساس نمودن کارشناسان ستادی ذیربط بر امر آموزش و نظارت بر مدارس مروج سلامتمشارکت مدیریت و انجمن اولیاء و مربیان در رسیدگی به مشکلات بهداشتی مدرسه و منطقهشرکت مسئولین در انجمن و اولیا ء جلب مشارکت اولیاء ،مربیان و دانش آموزان وافزایش روحیه مشارکت پذیری در دانش آموزان وافزایش مشارکت های بین بخشی در اجرای هر چه بهتر طرح در مدارسادامه
اسلاید 30: ایجاد تشکل داوطلبان سلامت درمدارس روستایی وافزایش تعداد برنامه های آموزشی درمدارس ومشارکت بیشتر پزشکان در برنامه های آموزشیپیگیری رفتارهای مخاطره آمیزتوسط مسئولین مدرسه وترغیب بیشتر مدیران جهت اجرای برنامه های اجتماعی ،فرهنگی وتفریحی برای دانش آموزانتوجه به تغذیه ومیان وعده های مناسب درمدارس و بهبود تغذیه دانش آموزانيكسان شدن مدارس ازنظرگرفتن امكانات بهداشتي وآموزش جهت ارتقاءسلامت دانش آموزاناين طرح مهارت اوليه زندگي اجتماعي و پرورش شهروند سالم را به دانش آموزان آموزش مي دهد و زمينه ارتقاء رشد جسمي و رواني دانش آموزان را فراهم مي كند ادامه
اسلاید 31: ارائه الگوی مدرسه سالم و مروج سلامت برای علاقه مندانارتباط نزدیک مراکز بهداشتی درمانی و مدرسه و همکاری نزدیکتر مرکز بهداشت و آموزش و پرورشتوجه ویژه مدیران مدارس مروج نسبت به حوزه سلامت وابعاد مختلف آنتامین منابع مختلف به سمت وسوی سلامت دانش اموزان افزایش جلب مشارکت برون بخشی در غالب استفاده از امكانات محلي جهت بهبود وضعيت بهداشتي دستورالعمل اجرایی طرح شفاف بوده وکمتر دستورالعملی اینقدر دقیق وگویا نوشته میشود ولی در اجرای طرحی به این گستردگی قطعا، در اجرا ابهاماتی پیش خواهد آمد که لازم است پیگیری شود.ادامه
اسلاید 32: همکاری سایر گروه ها بخصوص در تیم ممیزی خارجی خیلی خوب بود که نشانه تعامل خوب سایر ادارات در وزارتخانه بود.یکسان سازی فرمهای آماری مرکز بهداشت وآموزش وپرورش وعدم موازی کاری در ارائه خدمات بهداشتیآموزش از طریق همسالان تاثیر بسزایی در ارتقاء سلامت دارد .بر نامه مدارس مروج سلامت موجب شور و نشاط در مدرسه می گردد. وجود مربیان فعال و علاقمند به کار در مدارس یکی دیگر از نقاط قوت این برنامه است.استقبال برخي مديران و کارکنان مدارس از اجراي طرحاستقبال دانش آموزان از اجراي طرح و جذابیت برنامه برای آنها و والدینشانتعامل بين دو دستگاه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در ارتباط با ارتقاء سطح سلامت دانش آموزانادامه
اسلاید 33: همکاری خوب و صمیمانه مسئولین، پرسنل ومدیریت محترم در اجرای طرحافزایش فعالیتهای درون بخشی و ایجاد انگیزه و مسئولیت در سایر ارگانهامنسجم بودن فعاليتها ي سلامت مدارس در قالب يک برنامهايجاد انگيزه در فعاليتهاي گروهي از مدرسه تا خانواده وبالعکس وهمچنين مشارکت سازمانهاي ذينفع درسلامت دانش آموزان و جامعهجامع وکامل بودن برنامهشناسایی مشکلات مدارس وحل مشکلات انها براساس اولویتایجادحساسیت در سایر ادارات جهت توجه به امر بهداشت و سلامت مدرسه و دانش آموزانثبت فعاليتهاي آموزشي و معاينات دانش آموزي در پرونده بهداشتي مدرسهادامه
اسلاید 34: توجه به بهداشت روان دانش آموزان و پرسنل مدارسترويج فرهنگ ورزش و تحرك فيزيكي به منظور ارتقائ سطح سلامت دانش آموزان و كاركنان مدرسهاختصاص فضايي بعنوان اطاق بهداشت در آموزشگاه ها و تجهيز آن ايجاد فرصتي مناسب جهت افزايش آگاهي مراكز آموزشي از خدمات بهداشتي معاونت بهداشتي دانشگاه تهران دسترس به آمار و شاخصهاي واقعي مدارس ( استانداردهاي بهداشت محيط، وضعيت سلامت دانش آموزان)ترغيب مديران مدارس منتخب به جلب همكاريهاي برون بخشي قويتر هدفمند شدن آموزش مربيان ، والدين و دانش آموزان براساس نياز سنجي حساس شدن مسؤلين ستادي آموزش و پرورش جهت بهبود فضاي فيزيكي مدارس منتخبادامه
اسلاید 35: توجه ويژه به سلامت مدارس توسط كارشناسان بهداشتيپايش مستمر فعاليتهاي سلامت مدارسوجود تفاهم نامه مشترك دو وزارت خانه و ارسال مشترك دستورالعملتوجه ويژه به فرهنگ سازي در ابعاد ومحورهاي سلامت ديده مي شود سيستم ارجاع و حل مسائل از طريق طرح حاصل مي گردد هدف گذاري طرح به صورت كمي و كيفي احساس مي گردد توجه به سلامت كاركنان در چهاچوب اختصاصي شناسنامه سلامت اين گروهعملیاتی شدن برنامه های جامع آموزش سلامت در مدارساستخراج مشکلات بهداشتی در مدارسارزش گزاری معاینات پزشکی و مقدماتی دانش آموزان و نپیگیری دانش آموزان مشکل دارادامه
اسلاید 36: نقاط ضعف
اسلاید 37: توجیه نبودن مسئولین سلامت و تندرستی و معاونین مربوطه در حوزه آموزش و پرورشعدم پی گیری اجر ای برنامه در وزارت آموزش و پرورش از وزارت متبوع تا مدیران مدارسدر نظر نگرفتن اعتبار کافی خصوصا از طرف وزارت بهداشتدر نظر نداشتن محدودیت ها ی ساختاری (از جمله نبودن مراقب بهداشتی در مدارس روستاییالزام داشتن پایگاه تغذیه سالم جهت کسب امتیاز آیتم“وضعیت استقرار پایگاه تغذیه سالم در حالیکه در مدارس روستایی ومحروم طرح تغذیه رایگان اجرا می شود غیر مرتبط بودن رشته و مدرک تحصیلی مراقبین بهداشت (مثلا معلم نهضت سواد آموزی و یا دبیر ادبیات و یا لیسانس ریاضیات یا الهیات و... در حکم مراقب بهداشت مدرسه)
اسلاید 38: ادامهعدم صراحت در ابلاغ برنامه به مدیران مدارس منتخب عدم اعلام نتایج برنامه HSE برای مدارس منتخباستفاده همزمان از کمیت کیفی (بلی ،خیر) و کمی (اعداد) در چک لیست ممیزی خارجی بخش مدیریت ، برنامه جامع آموزش سلامت ،......آشنا نبودن پرسنل مدارس بخصوص مدیر و مربی بهداشت با اهداف و شرایط مدرسه مروج سلامت (توجیه نبودن از طرف آموزش و پرورش )توجیه نبودن دانش آموزان ، کارکنان واولیاء در مورد مدرسه مروج سلامت کمبودو یاعدم وجود فرد متخصص جهت مشاوره در مدارس و کمبود مراقب سلامتنبود مربی بهداشت در مدارس روستایی
اسلاید 39: نبود مربی مرد در مدارسنبود نیروی خدماتی در مدارس روستایی نبودن یا نیمه وقت بودن مربی بهداشت در مدارس .نبود امکانات لازم در مدارس جهت کسب امتیازات کافی مثل ورزشگاه ، وضعیت نا مناسب محیط مدرسه ، ......کمبود وسیله نقلیه جهت پایش این مدارس در طول سال .همکاری کم مدیران مدارس مروج سلامت با مراکز بهداشتی درمانی نا رضایتی مدیران و مربیان بهداشت از عدم تخصیص بودجه جهت این مسئولیت.عدم ارسال دستورالعمل و آیین نامه های مربوطه از طرف آموزش و پرورش مناطق به مدارس مروج سلامت .عدم ارسال محتوای آموزشی مدون از طرف وزارت بهداشت .ادامه
اسلاید 40: تعهد ناکافی کارشناسان و مدیران اداره آموزش وپرورش در اجرای طرح ناکافی بودن فرصت آموزش به دانش آموزانعدم حمايت مالي و سيستم تشويقیبه دلیل عدم ارسال دستورالعمل از استان به ادارات و سازمانهای شهرستان هیچگونه حساسیت و حمایتی علی رغم برگزاری جلسات مکرر در فرمانداری برای مسئولین وجود نداشتعدم حضور رئیس آموزش و پرورش در کمیته شهرستانی عدم پیگیری و پایش مسئولین مدارس توسط آموزش و پرورشعدم تهیه شناسنامه های سلامت کارکنان و جزوات آموزشی ویژه مدارس مجری طرحعدم هماهنگی وعدم ارسال بموقع دستورالعملهای مربوطه ازسوی سازمان آموزش وپرورش به اداره آموزش وپرورش شهرستان هاادامه
اسلاید 41: نداشتن اعتبار خاصی در اداره آموزش وپرورش شهرستان برای مدارس مروج سلامت ونگاه یکسان مسئولین اداره آموزش وپرورش شهرستان به مدارس مروج سلامت با سایر مدارسعدم همکاری سایر ادارات علیرغم حضور نمایندگانشان درجلساتدوشيفته بودن مدارسهمكاري ضعيف شهرداري وبرخي مديراندرگيري مديران با طرحهاي مختلفتوجيه نبودن مديران و عدم ارائه پسخوراند به اداره مطبوعهمشكل در ايجاد هماهنگي بين ادارات درگيرنداشتن پایکاه پایگاه تغذیه سالمادامه
اسلاید 42: نامناسب بودن زمان شروع طرح و دیر شروع شدن آنارسال دیرهنگام دستورالعمل جدیدعدم توجیه مسئولین آموزش وپرورش شهرستان از سوی آموزش وپرورش استان درمورد انعکاس وپیگیری نواقصعدم همکاری مسئولین مدرسه شیفت مقابل مدرسه مجری مناسب نبودن فضای ثبت نواقص در فرم عدم انطباق کمبوداعتبارات مالی مناسب برای اجرای طرح(درجهت ایجادانگیزه دربین پرسنل ومدیران مدارس(با توجه به اهميت طرح و مفيدبودن آن داراي مدت زمان كم و اعتبار ناكافي مي باشدوجود اشکالاتی در طراحی چک لیست ممیزی داخلی و خارجیزیاد بودن فر مهای گزارش دهیادامه
اسلاید 43: نامناسب بودن امتیازدهی در پاره ای مواردتاخیر در اعطای نشان به مدارس که ستاره به آنها تعلق می گیردعدم انگیزه کافی در مدارس مجریاختصاص ندادن ساعت اموزشی جهت تدریس مهارتهای زندگی وسلامتعدم ارسال کتابهای اموزشی از سوی وزارتخانه در شروع برنامهعدم هماهنگی با اموزش و پرورش برای اجرای برنامه های دیده شده در برنامه های مدرسه مروج از جمله روزانه 20دقیقه ورزش صبححگاهیعدم همکاری اموزش وپرورش برای رفع نواقص جهت بهبود کیفیت بهداشت محیط مدرسه به علت نداشتن بودجه کافیادامه
اسلاید 44: هزینه بر بودن طرحپایین بودن همکاری سازمان نوسازی ومدارسکافی نبودن منابع آموزشیکمبود هزینه جهت چاپ جزوات آموزشی برای گروههای هدفعدم وجود کارشناس بهداشت حرفه ای و ایمنی در آموزش وپرورش عدم آموزش مدیران مدارس مجری درخصوص برنامه عملیاتی از سوی آموزش و پرورش استانوجود نواقص ساختمانی و مشکلات بهداشت محیط مدارس که رفع آنها خارج از وظایف مدیران مدارس بوده ونیاز به زمان زیاد جهت بهسازی داردوجود تفاوت در استانداردهای از نگاه کارشناسان مرکز بهداشت وکارشناسان اداره نوسازیادامه
اسلاید 45: اکثر مدارس راهنمایی علیرغم کسب بیش از حداقل امتیازکل ،ولی بدلیل نرسیدن به حد اقل امتیاز داوطلبان سلامت موفق به احراز ستاره نشدند .لذا داشتن یک برنامه مدون در این زمینه لازم به نظر میرسند(طرح بهداشتیاران در مدارس ابتدایی از طرح پیشگامان در مدارس راهنمایی بسیار فبعال تروموفق تر است.)حجم بالای فعالیت ها و نبود زمان کافی جهت انجام برنامه های مدارس مروج سلامت ( در سال اول اجرا )مقایسه مدارس شهری و روستایی با یک چک لیست با توجه به حجم کاری مدارس هیچگونه امتیاز ویژه ایی به جز ستاره دار شدن جهت مدارس مجری طرح که انتیاز مربوطه راکسب میکنند در نظر گرفته نشده استانتخاب مدارسي از طرف اداره آموزش و پرورش جهت اجراي طرح كه در برنامه تخريب كامل قرار دارندادامه
اسلاید 46: عدم استقبال مديران مدارس روستايي از اجراي برنامه هاي آموزشي توسط كاردانها و بهورزان بهداشتي به دليل وقت گيري از ساير ساعتهاي درسيانتظار دريافت حق الزحمه از طرف مديران و رابطين بهداشت مدارس مجري طرحانتظار مديران مدارس مجري برنامه از مركز بهداشت استان جهت امر بهسازي فضاي فيزيكي مدارسانتظار دريافت حق الزحمه از طرف بهورز و كاردان در قبال كار اضافي كه در مدارس مجري طرح انجام مي دهندعدم دستورالعمل شفاف مالي جهت همان مبلغ كم تخصيصينداشتن انگيزه مديران مدارس جهت اجراي طرح ، چون اجراي طرح هيچگونه منافع خاصي براي آنها در پي ندارد .نداشتن انگیزه وتوجیه کافی ازفواید اجرای طرح و عدم فعالیت وهمکاری کافیادامه
اسلاید 47: عدم اجازه تغییرات کاربردی درمدرسه طبق قوانین آموزش وپرورش در ساخت و سازهاعدم ارتباط سازنده با سازمان ها وادارات ذیربط درکمک به بهبود برنامهعدم معرفی برنامه ادارات به روسای دانشگاه ها و معاونین بهداشتی مختلف بخصوص نوسازی توسط وزارتخانه جهت برطرف کردن مشکلاتکوتاه بودن مدت زمان اجراي برنامهعدم برگزاري جلسات کشوري براي کارشناسان آموزش وپرورش در برنامه HPSباتوجه به حجم کار،جهت رفع مشکلات اجرایی اعتبارات به هیچ وجه کافی نمیباشد خصوصا برای دانشگاههای نوپا ومحروم ازتسهیلات-جامع نبودن کارگاه اموزشی اجرای طرح مدارس مروج-عدم ارسال نامه به روسای دانشگاه ها درخصوص حساسیت اجرای طرحادامه
اسلاید 48: تسهیلات ویژ ه ای جهت مدارس ستاره دار سوی وزارت آموزش و پرورش مشخص نگردیده است سایر ادارات و ارگانها از برنامه اطلاعی نداشته و دستورالعملی در خصوص همکاری به آنها ابلاغ نشده است.ضمانت اجرائی و مالی جهت همکاری در گروههای آموزش و پرورش وجود ندارد(نوسازی،تربیت بدنی و ...................)باور اشتباه مديران مدارس منتخب در خصوص اجرا و تامين بودجه( تصور ميشد اين فعاليت مربوط به وزارت بهداشت است و به همين دليل بودجه اي بايد به مدارس داده شود).انتخاب مدارسي كه حداقل شرايط را از نظر نيروي انساني و فضاي فيزيكي نداشتند.ادامه
اسلاید 49: معرفي مدارس از طرف آموزش و پرورش بدون دخالت دادن مراكز بهداشتيتعدد طرح هاي در حال اجرا در آموزش و پرورش باعث شده تا بسياري از مديران طرح مدارس مروج سلامت را نيز يك طرح زودگذر و موقتي تصور كنند.دستورالعمل يكسان وواحد بين دووزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش نبودجدي نگرفتن برنامه ازطرف بخشي ازبدنه اجرائي آموزش وپرورشنبود سازكار وابزار مناسب براي جلب همكاريهاي برون بخشي ومشاركت درجامعه دربرنامه هاي سلامت مدارسشفاف نبودن زمان اجراي برنامه ومميزيهاي داخلي وخارجي ازبرنامهنبودن فرم ثبت نقايص بهداشتي وعدم انطباقهاوارائه مميزي داخلي وخارجيادامه
اسلاید 50: نبودن فرم گزارش دهي وارائه نتايج اجراي برنامه بصورت فرمت واحد درسطح كشور ودو وزارتخانهعدم پيگيري ارجاعات معاينات دانش آموزان توسط والدين به دليل ضعف مالي اولياءتاحير در برگزاري جلسات توجيهي طرح مدارس مروج سلامت توسط آموزش و پرورش استان شفاف نبودن شرح هزینه تخصیص یافتهعدم دریافت مکاتبات بصورت کتبی (با توجه به مشکلات احتمالی اینترنت و کامپیوتر )شفاف نبودن شرح وظاوف و مسئولیتهانداشتن هماهنگیهای لازم با آموزش و پرورشچك ليست بهداشت حرفه اي ديده نشده استادامه
اسلاید 51: معيار نمره گذاري در برخي از آيتم ها وجود ندارد چك ليست ها نياز به اعتبار سنجي مجدد دارد مشخص نبودن جايگاه مراكز بهداشت درماني در طرح برنامه در مقاطع دبيرستان ديده نشده است نامناسب بودن امتیازدهی در پاره ای مواردادامه
اسلاید 52: پیشنهادهای اصلاحی
اسلاید 53: برگزاری نشست مشترک کارشناسان ستادی استانها درهر دو حوزه در سطح وزارتخانه هماهنگی بیشتر بین اداره ها و دفاتر وزارتخانه به صورتی که برنامه مشترک دیده شود (مانند برنامهHSE که هم کارشناسان بهداشت حرفه ای و کارشناسان سلامت نوجوانان، جوانان ومدارس نشست توجیهی مشترکی د روزارتخانه داشتند )الزام به ابلاغ و یا ارسال نامه کتبی از طرف دفاتر مرتبط در وزارتخانه برای مسئولین ستادی خود دراستان ها مبنی بر لزوم همکاری در برنامه مدارس مروج سلامت تهیه شناسنامه ویژه سلامت کارکنان و صدور دستورالعمل اجرایی شفاف با در نظر داشتن هزینه مربوط به معاینات و آزمایش های لازم که قطعا با امضا وزیران محترم هر دو حوزه باشد و ارسال به موقع آن افزایش اعتبار و شفاف سازی دستور خرج مربوطه
اسلاید 54: برنامه باید از طرف وزارت آموزش و پرورش مثل سایر برنامه ها به ادارت کل ابلاغ شود و ما بعنوان همکار برنامه در کنار آنها باشیمآشنا نمودن پرسنل مدارس بخصوص مدیر و مربی بهداشت با اهداف و شرایط مدرسه مروج سلامت و درگیر نمودن آنها در برنامه (توجیه نمودن از طرف آموزش و پرورش مناطق )تامین مربی بهداشت در مدارس .تامین امکانات لازم در مدارس جهت کسب امتیازات کافی مثل ورزشگاه ، وضعیت مناسب محیط مدرسه ، ......توجیه نمودن دانش آموزان ، کارکنان واولیاء در مورد اهمیت و شرایط مدرسه مروج سلامت .تامین وسیله نقلیه جهت پایش این مدارس در طول سال ایجاد انگیزه جهت همکاری خوب مدیران مدارس مروج سلامت با مراکز بهداشتی درمانی ادامه
اسلاید 55: ایجاد انگیزه در مدیران و مربیان بهداشت با تخصیص بودجه جهت این مسئولیتارسال بموقع دستورالعمل و آیین نامه های مربوطه از طرف آموزش و پرورش مناطق به مدارس مروج سلامت .در نظر گرفتن مربی بهداشت در مدارس روستاییدر نظر گرفتن نیروی خدماتی مدارس روستایی ( وجود نیروی خدماتی برای بهداشت محیط مدرسه بسیار مهم می باشد ) ،در نظر گرفتن امتیاز اداری برای تشویق مدیران و کارکنان مدارسی که فعالیت بیشتری در اجرای طرح مدارس مروج سلامت دارند در نظر گرفتن ساعات آموزشی در مدارس در خصوص موضوعات بهداشتیهماهنگی با آموزش و پرورش در جهت اختصاص مشاور برای اینگونه مدارس که به دانش آموزان خدمات مشاوره ای داده شودادامه
اسلاید 56: استمرار برنامه حمايتهاي همه جانبهتوجیه مسئولین شهرستانها و روسای ادارات در خصوص اجرای برنامه مدرسه مروج سلامت از سوی استانتدوین برنامه اختصاصی برای طرح مروج سلامت در سطح استانارائه به موقع برنامه عملیاتی جهت اجرا در شهرستانها .ایجاد اتاق بهداشت در مدرسه و تجهیز اتاق بهداشت از طرف آموزش و پرورشانتخاب مدارس درماه شهريور و انتخاب مراقب براي مدرسه مورد نظر باهمفكري كارشناسان مركز بهداشت .تك شيفت كردن مدارس ادغام ويك كلاسه نمودن طرحهاي مشترك بين دانشگاه و آموزش و پرورش.ادامه
اسلاید 57: توجیه وملزم نمودن مدیران مدارس دوشیفته و مدیران مجتمع آموزشی توسط آموزش وپرورش بصورت رسمی .ارسال دستوراجرایی طرح به فرمانداری شهرستان . مشخص نمودن امتیازات ویژه اجرای طرح به جهت ایجاد وترغیب انگیزه مدیران وکارکنان مدارس مجری .بازدید همکاران شهرستانی از استانهای موفق برنامه صورت گیرد.قبل از اجراي طرح بسته هاي آموزشي ، متون آموزشي، شناسنامه هاي كاركنان ، بودجه و تخصيص كافي برآورد ارسال گرددفبل از اجراي طرح هماهنگي لازم به وزارات آموزش و پرورش بعمل آيدارسال دستور خرج جهت هزينه اعتبار تخصيص داده شده و همچنين اختصاص حق الزحمه به مجريان و مسئولين برنامهادامه
اسلاید 58: ارسال تشويقي جهت همكاران مجري طرح در استانها و شهرستانها جهت ايجاد انگيزه و دلگرمي بيشترتشکیل کمیته کشوری بمنظور اصلاح چک لیست ها و همچنین اصلاح نحوه امتیازدهیتهیه و تکثیر منابع آموزشی یکنواخت در سراسر کشورجذب اعتبارات مختص برنامهتشکیل همایش کشوری و اعطای نشان به مدارس منتخب در اسرع وقتشرکت اعضاء کمیته های استانی در کارگاه ها و سمینارهای مرتبطبرگزاری کلاسهای باز اموزی برای مربیان بهداشت مدارس و اشنایی انان با بیماریها واختلالات که در غربالگری مد نظر میباشد همچنین تغذیه سالم و سوانح و حوادث و....ادامه
اسلاید 59: اعطاي تسهيلات و امكانات بيشتر به مدارس مروج سلامت -اعطاي امتيازات ويژه به مديريت و كاركنان درگير در مدارس جهت ايجاد انگيزهمکاتبه با ریاست محترم دانشگاه در ارتباط با جایگاه طرح برگزاری کارگاه یا جلسه توجیهی قبل از شروع مدارسطرح مدارس مروج سلامت استانی است بهتر است دانشگاهی اجرا شود.هدایت برنامه های بهداشتی و مناسبت ها در مدارس مروج سلامت صورت پذیرد.اضافه شدن کارشناسی سلامت وپیشگیری ناحیه/منطقه آموزش وپرورش به اعضای تیم ممیزی خارجیافزایش انگیزه مجریان طرح از کارشناسان استانی تا مدیران وکارکنان مدرسهادامه
اسلاید 60: برگزاری کارگاه کشوری جهت بررسی نقاط قوت وضعف وبازنگری در دستورالعمل اجرایی HPS(شفاف سازی نقاط مبهم برنامه :معاینه کارکنان-بسته آموزشی به تفکیک گروه هدف دانش آموز ،والدین وکارکنان-مشخص شدن متولی تکمیل پرونده بهداشتی مدرسه ومحل بایگانی آن)لازم است در قسمت مشاوره روان باهسته مشاوره آموزش وپرورش هماهنگی بیشتری صورت گیرد.لازم است در تدوین بسته آموزشی والدین با انجمن اولیا ومربیان در تعامل باشیم.(بدلیل نیازسنجی هایی که قبلا نمودهاند.)طرح واگذاری بوفه مدارس به دانش آموزان بی بضاعت با حمایت مسئولین مدارسپرونده بهداشتی مدرسه الکترونیک شود.ادامه
اسلاید 61: برگزاری جلسه هماهنگی برای نیروهای مدارسی که در طرح فعالیت می نمایند از طرف آموزش و پرورش قبل از جلسات مشترک با تیم بهداشتیبسیاری از مشکلات بهداشت محیط مدارس مربوط به مشکلات ساختمانی می باشد که به دلیل هزینه های بسیار بالا غیر قابل تغییر می باشد لازم است تعامل بین اداره نوسازی مدارس و مرکز بهداشت وجود داشته باشد و در برنامه نوسازی مدارس حتما آیین نامه ها و استاندارد های بهداشت محیط مدارس لحاظ گردد بهتر است برای مدارس روستایی وشهری.بودجه خاص و امتیاز فراتری از ستاره دار شدن جهت مدارس مروج سلامت در نظر گرفته شود .پیشنهاد می گردد در صورت امکان تا تدوين توافق نامه اي جديد و پاي بندي طرفين به تعهدات خود ، اجراي طرح در همين 16 مدرسه فعلي متوقف گردد و از گسترش آن به ساير مدارس خودداري گرددادامه
اسلاید 62: مدارسي انتخاب گردند كه حتماً داراي مراقب بهداشت بوده و وظيفه آموزش مطالب به دانش آموزان را آنان به عهده گيرندمدارسي انتخاب گردند كه داراي مشاور بهداشت روان باشندمدارسي انتخاب گردند كه فضاي فيزيكي آنها تازه ساز و مطابق با استاندارد هاي بهداشت محيط باشندگماردن یک مشاور تمام وقت ومرتبط بارشته تحصیلی در مدارستوصیه ومعرفی برنامه به ادارات وسازمانهای مرتبط با برنامه درراستای همکاری بهینه بابرنامهبرگزاري جلسات توجيهي براي مسئولين ( رئيس کميته ونايب رئيس کميته استاني ) درسطح کشوربرگزاري جلسات توجيهي شترک کشوري با کارشناسان ذيربط دو سازمان قبل از شروع سال تحصيليادامه
اسلاید 63: دستورات لازم در خصوص هماهنگي و مشارکت گروههاي ستادي معاونت بهداشتي استانها از سوي وزارت بهداشتهمايش و گردهمايي کشوري با حضور کارشناسان ذيربط دو سازمان ( اعضاي کميته )تهيه وتدوين متون آموزشي يکسان وارسال به موقع جهت گروههاي هدفدرنظرگرفتن اعتبارکافی برای دانشگاههای محروم ونیروهای درگیر طرح –تقدیر از عوامل درگیر طرح جهت ایجاد انگیزهارسال دستورالعمل و تعیین شرح وظایف جهت گروههای مرتبط در وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورشاستفاده از شیوه های نوین آموزشیدعوت از ديگر ادارات و نهاد ها جهت جلب مشاركت در مدارس مروج سلامت و توجيه كامل آنان ( نماينده شهرداري – بهزيستي – اداره تربيت بدني- كمسيون امور بانوان استانداري و ....)ادامه
اسلاید 64: شروع طرح از ابتداي سال تحصيلياستفاده از بخش خصوصي جهت معاينات پزشكي دانش آموزان در صورت تامين منابع ماليباز نگري و اصلاح چك ليست مميزي داخلي و خارجيگسترش طرح در مدارس تحت پوشش مربيان بهداشت پيش بيني اعتبارات جهت پرداخت كمك هزينه درمان به دانش آموزان بي بضاعت اجراي طرح در هر دوشيفت مدرسه (پيشنهاد مدرسه شهيد محلاتي ) يكسان سازي نمرات چك ليست مميزي داخلي و خارجيادامه
اسلاید 65: بهتر است قبل از احداث و یا اجاره مدارس علی الخصوص مدارس غیر انتفاعی مشورتی با معاونت بهداشتی (واحد بهداشت محیط و مدارس ) داشته باشند بدلیل اینکه مدرسه از نظر ساختاری و بهداشتی دقیقا منطبق با استاندارد موجود باشد .برگزاری جلسات توجیهی مشترک با آموزش و پرورش در اداره کلبهتر است که مدرسه منتخب مدرسه ای باشد که از نظر بهداشتی مشکلات زیادی داشته باشد تا لا اقل برای رفع مشکلاتش تلاش میکرد نه اینکه مدرسه نوساز باشد ،در ضمن مدیر بسیار علا قه مند ، دارای مربی بهداشت بنابر این در مقایسه با مدارسی که مربی بهداشت ندارند مطمئنا امتیاز بیشتری دارد .ادامه
اسلاید 66: بازنگري در برخي از ايتم هاي چك ليست ها و امتيازات مربوطه و گنجاندن برخي از شرايط محيطي ، فرهنگي ، اجتماعي در چك ليست ها برگزاری جلسات مشترک برای گروههای صاحب فرایند مثل بهداشت محیط و آموزش بهداشت توسط وزارت متبوعملزم نمودن اموزش وپرورش به پیگیری واجرای طرح به نحوی که خود را از متولیان طرح بدانند ونه همکار آنبا توجه به مشکلات اساسی که در بهداشت محیط مدارس وجود دارد نقش سازمان نوسازی در این طرح باید پررنگ تر باشد .سایت اینترنتی کشوری یا استانی مدارس مروج سلامت جهت گزارش فعالیت راه اندازی شود.با توجه به پیشرفت امتیاز مدرسه ، برای کادر مدرسه و کارکنان بهداشتی مزایا تعریف شود.ادامه
اسلاید 67: روز یا هفته کشوری مدارس مروج سلامت از طرف هر دو وزارت تعیین گردد.از طریق رسانه جمعی مثل صدا وسیما مردم را با حقوق خود در زمینه حد اقل استاندارد های یک مدرسه سالم آشنا نماییم.هنگام ثبت نام دانش آموزان از والدین فرم همکاری تکمیل گردد.تشویق دانش آموزان فعالچنانچه مقرر است طرح در سال آینده نیز اجرا گردد پیگیری وحمایت از استقرار کارشناس سلامت در هر یک از مدارس کشورادامه
اسلاید 68: توجیه بیشتر پرسنل ستادی ومحیطی آموزش وپرورشتشکیل کمیته کشوری بمنظور اصلاح چک لیست ها و همچنین اصلاح نحوه امتیازدهیتشکیل همایش کشوری و اعطای نشان به مدارس منتخب وتامین اعتبار آنشرکت اعضاء کمیته های استانی در کارگاه ها و سمینارهای مرتبطملزم نمودن مدیران سطوح استانی و شهرستانی آموزش و پرورش برای اجرای موفق طرح ادامه
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.