Gonah_asli_va_kafare

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گناه اصلی و کفاره”

گناه اصلی و کفاره

اسلاید 1: گناه اصلي و کفارهwww.ngoic.ir

اسلاید 2: همه ادیان هدف از امدنشان را نجات بشریت میدانند و هر کدام برای نجات نسخه ای خاص به خود پیشنهاد میکنند . مسیحیت از میان ادیان الهی مسیری پیچیده ای را برای نجات به تصویر میکشد برای درک بهتر این مسیر ابتدا به پنج سوال اساسی پاسخ دهید www.ngoic.ir

اسلاید 3: به این پنج سوال اساسی پاسخ دهید؟www.ngoic.ir

اسلاید 4: اکنون پاسخ اسلام را به این سوال ها میشنویمwww.ngoic.ir

اسلاید 5: اکنون باید ببینیم مسیحیت چه پاسخی به این سوال ها میدهد؟درک پاسخ الهیات مسیحی به این سوال ها ما را به فهم بهتر سیستم پیچیده نجات شناسی مسیحی رهنمون میسازد www.ngoic.ir

اسلاید 6: پاسخ مسیحیت به سوال های پنج گانه

اسلاید 7: شاید این پاسخ ها به نظر عجیب و غیر منطقی بیایند اما به راستی چرا الهیات مسیحی چنین پاسخی به سوالات فوق میدهد ؟چه مکانیزمی الهی دانان مسیحی را ناگزیر به ارایه این پاسخ ها عجیب میکند ؟برای پاسخ به این سوال باید با آموزه گناه اصلی و کفاره آشنا شوید www.ngoic.ir

اسلاید 8: یکی از اساسی ترین عقاید مسیحیت را آموزه«کفاره»، يعني نجات بشريت به وسيله مرگ عيسي مسيح(ع) تشكيل مي دهد. www.ngoic.ir

اسلاید 9: 1. انسان قبل از گناهخداوند انسان را آفرید و انسان در طبیعت اولیه خود پاک و خداگونه خلق شده (پیدایش 1: 27) در اعتقاد نامه رسمی کاتولیک آمده است: پدر و مادر نخستین ما یعنی آدم و حوا در اصل پاک «حالت تقدس و عدالت» خلق شدند. این وضعیت از بدو خلقت آدم تا زمان خوردن از میوه ممنوعه بود در الهیات مسیحی می خوانیم بشریت در سه وضعیت جدا گانه قرار داشت. www.ngoic.ir

اسلاید 10:

اسلاید 11: 2. گناه نخستینبخش دوم زندگی انسان پاسی پس از خلقت آدم شروع شد زمانی که آدم و حوا از میوه درخت ممنوعه خوردند. این گناه به عنوان گناه نخستین زندگی بشر را دگرگون کرد.www.ngoic.ir

اسلاید 12: الف: گناه آدم چه تغییری در خود آدم ایجاد کردآدم پس از اینکه در باغ عدن قرار گرفت با خوردن از درخت ممنوعه مرتکب گناه شد این نافرمانی باعث شد که تقدس یافتگی اولیه اش را از دست بده در نتیجه طبیعت آدمی فاسد شد همانند انسانی که درون چاهی سقوط کند.پولس در این باره می گوید: پس همانگونه که گناه به واسطه یک انسان وارد جهان شد و به واسطه گناه مرگ آمد. نامه پولس به رومیان 5: 12 این گناه و اثراتش را در دو بخش بررسی می کنیم www.ngoic.ir

اسلاید 13: اثرات گناه آدم 1. مرگ: در نتیجه گناه آدم بود که دو نوع مرگ وارد زندگی انسان شده مرگ جسم و مرگ روح. و آدم با ارتکاب گناه هم جمساً و هم روحاً دچار مرگ شد. Agustine,s.Cityoof God,P.522 2. قهر با خدا: با گناه آدم رابطه بین خدا و بشر قطع شد و بشریت در حالت قهر با خدا رفت که پولس از آن به زمان دشمنی بشریت و خدا یاد می کند که خداوند از بشریت غضبناک بود (رومیان 5: 9)3. تضعیف اراده و فکر: گناه ذهن انسان را تیره ساخت و باعث شد انسان نتواند به درستی فکر کند به همین ترتیب اراده انسان تضعیف شد. و حتی قادر به تشخیص بیماری خود نیستیم چه برسد به مداوای آن . درآمدی بر الاهیات مسیحی ص 475www.ngoic.ir

اسلاید 14: ب : گناه آدم چه تاثیری در نسل آدم ایجاد کرد خطای آدم تنها به خود وی زیان وارد نکرد بلکه همه نسل او را متضرر کرد همانند تنبیه های گروهی که به خاطر جرم یک نفر یک گروه را تنبیه می کنند. گناه یک نفر(آدم) به تمامی نسلش به ارث رسید و تمام بشریت فاسد شد حتی کودکانی که تازه به دنیا می آیند میراثی بر گناه آدم هستند. نظام التعلیم فی العلم لاهوت ج2 ص 78 پولس می گوید: پس همانگونه که نافرمانی یک نفر به محکومیت همه انجامید ... رومیان 5: 18 www.ngoic.ir

اسلاید 15: آگوستین از بزرگترين متفكران مسيحي می گوید: تمام ابنای بشر به علت سقوط آدم به گناه آلوده شدند. گناه ذهن انسان را تیره و تار ساخت و باعث شد که فرد گناهکار نتواند به درستی بیندیشد و در واقع گنهکار بودن ما کاملا از کنترل ما خارج است وضعیتی که زندگی ما را از بدو تولد آلوده می سازد و پس از آن نیز بر ما مسلط می شود. و گناه جزء طبیعت بشر شده است و گناه اولیه آدم یک بیماری ارثی را برای بشر حاصل کرد که به صورت ارثی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و بشر را در اسارتی فرو برده که خود به خود قادر نیست از چنگال آن رهایی یابد و در حقیقت از نظر یک مفهوم حقوقی تقصیری را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند و گناه پدری بر تمام فرزندانش بار می شود. الستر مک کراث، در آمدی بر الاهیات مسیحی ، ص 457www.ngoic.ir

اسلاید 16: این گناه اثراتی برای نسل آدم به ارث گذاشت کاملا مانند یک بیماری موروثی که از نسلی به نسل دیگر به ارث برسد و یا همانند قدرتی اسیر کننده که آدم و نسلش را برای همیشه در اسارت نگاه داشته و یا به مانند یک جریمه ای حقوقی که تقصیر و جرم یک نفر را از تمام بشریت تقاص میکشد .www.ngoic.ir

اسلاید 17: اکنون خدا از بشریت غضب آلود است و تمام نسل آدم را به جهنم میفرستند هر کسی که به دنیا می اید با باری از میراث گناه آدم پا به جهان میگذارد پیامبران هم امکان نجات ندارند و تنها افرادی هستند که در ته چاه گناه میتوانند چراغ قوه ای باشند ولی باز در ته این چاه هستند .هر نسلی که به دنیا می اید بر بار گناه افزون میکند هیچ امیدی به نجات نیست همه و همه حتی کودکان نیز میراث بر این گناه هستند و میبایستد به آتش جهنم بسوزند.بشریت در وضعیت اسف باری زندگی میکند و توانایی نجات خود را نیز ندارد و حتی آنقدر اراده اش تضعیف شده که نمیتواند بفهمد که بیمار است مرگ در روح و جسم بشریت نفوذ کرده www.ngoic.ir

اسلاید 18: برای برون رفت از این بیماری ارثی و قدرت اسیر کننده و جریمه حقوقی چه اقدامی میبایست انجام داد.چگونه میتوان از آفت این مرگ روحی و جسمی ، قهر و خشم خدا و اراده ضعیف شده و فکر بیمار گونه که گناه آدم بر تمام بشریت به ارث گذاشت نجات یافت www.ngoic.ir

اسلاید 19: 3. صلیب نجاتبخش از دیر باز در ادیان ابتدایی رسم بر این بود که برای خشنود کردن خدایان فدیه ای انسانی به او تقدیم میشد انسانی معصوم و یا دختری زیبا و کودکی معصوم را در معبد قربانی میکردند و قلبش را به خدایان تقدیم مینمودند حال این بشر سقوط کرده نیاز دارد تا خداوند را از خودش خشنود سازد و برای جبران گناه توبه کافی نبود و نياز به پرداخت كفاره و فديه اي بود. www.ngoic.ir

اسلاید 20: كسي مي‌بايست جريمه و مجازات گناه بشر را متحمل گردد و فدای گناه بشر شود. او مي‌بايست از گناه مبرا باشد تا بتواند براي گناهكاران جان بدهد. چون بشر نمي‌توانست چنين رهاننده‌اي را مهيا نماید زیرا همه از نسل آدم بودند و آلوده به گناه ، خدا به خاطر نجات انسان از این وضعیت اسف بار نقشه ای کشید تا پسرش را که هم ذات وی بود را به صورت یک انسان بفرستد و وی را در عوض گناهان بشر فدیه دهد.پولس در این باره می گوید : خود را فدای ما ساخت تا از هر شرارت باز خریدمان کند“. تیطس 2 : 14 www.ngoic.ir

اسلاید 21: خدا در جسم یک انسان متجسد شد و به روی صلیب رفت تا تاوان گناه آدم را پرداخت کند و بشریت را از زیر بار مرگ روحی و خشم و قهر خدا و اراده و فکر بیمار گونه نجات بخشد و امکان نجاتش را مهیا سازد با به صلیب کشیده شدن مسیح آن بیماری ارثی درمان شد و قدرت اسیر کننده مغلوب شد و جریمه حقوقی پرداخت شد و اکنون امکان نجات مهیا گردید هر کسی که به این واقعیت ایمان بیاورد نجات می یابد و هر کس ایمان نداشته باشد امکان نجات ندارد www.ngoic.ir

اسلاید 22: حالا میتوانیم دلیل پاسخ سوال های را بیابیم www.ngoic.ir

اسلاید 23: اکنون کسانی که به صلیب ایمان داشته باشند به بهشت و دیگران را به جهنم میروند هر کسی که به دنیا می اید با باری از میراث گناه آدم پا به جهان میگذارد ولی با ایمان به صلیب و تعمید گناهانش پاک میشوند پیامبران هم امکان نجات نداشتند ولی با به صلیب کشیده شدن مسیح مسیح انها را از دوزخ نجات داد به بهشت رهسپار کرد همه و همه حتی کودکان نیز میراث بر این گناه هستند و میبایستد به آتش جهنم بسوزند مگر اینکه کودکی قبل از مرگ تعمید بگیرد بشریت با مکاشفه خدا متوجه بیماری خود شد و تنها با ایمان به صلیب امکان نجات دارداکنون نه خدا تبدیل به آری و غضب خدا تبدیل به مهربانی شد www.ngoic.ir

اسلاید 24: در الهیات مسیحی میخوانیم که عیسی مسیح با به صلیب رفتن خود فدای گناهان بشر شد. اما اینکه کار صلیب دقیقا چه بود نیاز به توضیح بیشتری دارد که در اینجا با سه عمل جدا گانه صلیب آشنا می شویم:www.ngoic.ir

اسلاید 25: صلیب به عنوان قربانی آگوستین معتقد بود هر عملی که با هدف متحد ساختن ما با خدا در قالب مشارکتی مقدس صورت گیرد مستلزم تقدیم قربانی ای واقعی است و براساس این نظریه از به صلیب کشیده شدن مسیح به عنوانی قربانی یاد کرد و گفت مسیح با مرگ خود که در واقع یگانه قربانی حقیقی است که در راه ما تقدیم شد و هرگونه تقصیری را از ما پاک ساخت و از میان برداشت او برای گناهان ما قربانی داد این قربانی را از کجا آورد قربانی پاک و بی عیب و نقصی که بتواند به خدا تقدیم کند؟ او خود را به عنوان قربانی تقدیم کرد زیرا قربانی دیگری نیافت” درآمدی بر الهیات مسیحی ص 432. پولس می گوید: ما به وسیله خون وی باز خرید شدیم که این همان آمرزش گناهان است افسس 1 : 7. www.ngoic.ir

اسلاید 26: www.ngoic.irر

اسلاید 27: جیمیز پکر (1974) چنین بیان می کند مرگ مسیح نخست بر خدا تاثیر گذاشت زیرا از این طریق غضب او تسکین یافت مرگ مسیح به علت همین تاثیرش بر خدا بود که توانست نیروهای تاریکی را منهدم سازد و محبت جستجوگر و نجاتبخش خدا را آشکارا سازد. جان کلام آنکه مسیح با مرگ خود چیزی تقدیم خدا کرد که غرب از آن به عنوان تاوان گناه یاد می کند تاوانی که بنا به شخصیت خود خدا تنها وسیله ای بود که می توانست نه خدا را به آری تبدیل کند. این تاوان را به هر گونه که تلقی کنیم در اصل موضوع تغییری پدید نمی آید عیسی با تحمل صلیب گناهان ما را زدود، غضب خالق ما را تسکین داد «نه» را بر زبان خدا به «آری» بدل ساخت و بدین گونه نجاتمان داد. در آمدی بر الاهیات مسیحی ، صفحه 450 www.ngoic.ir

اسلاید 28: 2. صلیب به عنوان پیروزی بنابر این نظریه :ابلیس به واسطه سقوط انسان مدعی حق و حقوقی بر او شده بود که خدا می بایست آن را محترم بشمارد و به همین دلیل ابلیس در مسیحیت رئیس این جهان است. تنها راه خلاصی بشر از قید این سلطه جوی اهریمنی این بود که شیطان از حدود اختیاراتش پا فراتر نهد در نتیجه موظف گردد از حق و حقوق خود صرف نظر کند اما چطور؟ اگر فردی بی گناه در هیبت یک انسان معمولی و گنهکار وارد این جهان می شد مشکل حل می گردید شیطان متوجه این امر نمی شد مگر زمانی که دیگر دیر شده بود او با ادعای مالکیت بر این انسان بی گناه پا از حدود و اختیارات خود فراتر می گذاشت از این رو مجبور می شد از حق خود دست بشوید.www.ngoic.ir

اسلاید 29: گریگوریوس در این باره تصویر قلاب و طعمه را به کار می برد که عیسی بشر در حکم طعمه و ابلیس به سان هیولای دریائی طعمه را می بلعد ناگاه متوجه قلاب می شود اما دیگر دیر شده بود و کار از کار گذشته است و این طعمه بهاء آزادی بشریت از چنگ شیطان شد.پولس رسول می گوید: به بهای گرانی خریده شده اید. اول قرنتیان 6 : 20این ایده که ابتدا توسط اوبیخی و ایرنائوس به وجود آمد و سپس طرفداران بسیاری یافت. در این نظریه خدا را ظاهرا فردی دغلباز جلوه می دهد و مشخص نیست چرا خداوند باید حق و حقوقی برای شیطان قائل باشد چه رسد به اینکه خدا موظف باشد چنین حقوقی را محترم بشمارد.www.ngoic.ir

اسلاید 30: 3. صلیب و آمرزش آنسلم قدیس در کتاب (چرا خدا انسان شد) میگوید:خدا در ابتدا انسان را پارسا آفرید تا از برکت های خود وی را بهره مند سازد. بهره مند شدن از برکت های الهی منوط به اطاعت کامل انسان از خدا بود و انسان به علت گناه اولیه و نقصی که این گناه در طبیعت بشر به وجود آورد قادر نبود این اطاعت را به جا آورد (در نتیجه از برکت های خدا محروم ماند و در غضب خدا داخل شد). خدا باید راهی برای اصلاح این وضعیت می جست اصلاح در صورتی مقدور بود که تاوانی (کفاره ای) برای این گناه پرداخت شود. خود انسان به هیچ وجه قادر به پرداخت این تاوان نبود زیرا ابزار لازم را در اختیار نداشت. یک {انسان- خدا} هم در مقام خدا توانایی لازم برای پرداخت چنین تاوانی را دارد و هم در مقام انسان مکلف به پرداخت این تاوان است. از این رو مسیح به صورت انسان در می آید تا تاوان و خسارت لازم برای این گناه پرداخت شود. www.ngoic.ir

اسلاید 31: باید توجه داشت که گناه(آدم) به عنوان اهانت به خدا تصور میشود و چون بزرگی این اهانت به اندازه بزرگی کسی است که به او اهانت می شود، لذا انجام توبه و یا پرداخت یک قربانی ناقص به عنوان فدیه گناه نمی توانست تاوان بزرگی آن باشد و نیاز به یک فدیه کامل بود. مولف کتاب معجم الاهوت می نویسد: خداوند نمی پذیرفت که زندانی [بشریت] را آزاد سازد مگر به این شرط که ضررنکند وعیسی مسیح بهای لازم را به خداوند پرداخت . کارل بارت از بزرگترین متفکران پروتستان از این مساله چنین تعبیر می کند داوری که به جای ما داوری شد اصول قطعی اعتقادات کلیسا،کارل بارت ج 4 بخش اول قسمت 51 شماره 2www.ngoic.ir

اسلاید 32: خلاصه آنچه تا کنون خواندیم آدم در خلقت اولیه پاک آفریده شد ولی با گناه، آدم خلقت اولیه را از دست داد و دچار مرگ روحی و جسمی شد و در حالت قهر با خدا قرار گرفت و اراده و فکرش تضعیف شد و این آثار به عنوان بیماری موروثی و سندی حقوقی و اسارتی فراگیر دامنگیر نسل بشر شد برای برون رفت انسان از چنین وضعیب نیازمند پرداخت کفاره و فدیه ای بودیم خدا برای نجات بشر از چنین وضعیتی پسر و هم ذاتش را به میان ما فرستاد تا به صلیب کشیده شود و با این کار قربانی و بهای لازم جهت آمرزش و بخشش بشریت داده شود. www.ngoic.irر

اسلاید 33: فیض الهی در قسمت قبل مبانی آموزه نجات مسیحی را بررسی کردیم ولی هنوز در این خصوص مسایلی مانده که باید بدان پاسخ داده شود به عنوان نمونه آدمیان برای برخورداری از نجاتی که از طریق مرگ مسیح بر صلیب آشکار و فراهم می گردد چه باید بکند ؟برای پاسخ به این سئوال مناسب است به مناقشه عظیمی که بین پلاگیوس و آگوستین دو متفکر بزرگ قرن پنجم میلادی در پاسخ همین سوال اشاره کنیم . www.ngoic.ir

اسلاید 34: مناقشه عظیمی بین پلاگیوس و آگوستین دو متفکر بزرگ قرن پنجم میلادی در رابطه با گناه نخستین و آموزه های مرتبط با آن در گرفت. www.ngoic.ir

اسلاید 35: آگوستین معتقد بود که بعداز گناه آدم اراده انسان لطمه دید و مانند ترازوئی که کفه بدی هایش سنگینی می کند متمایل به بدی شد. گناه ذهن انسان را تيره ساخته و باعث شده انسان نتواند به درستي فكر كند.ما انسانها براي نجات خود از آغاز تا پايان متكي به خداييم و طبيعت انسان ضعيف و ناتوان و گمراه شده و براي نجات محتاج فيض خداييم و فيض عبارت است توجه بي حد و حصر خدا بي آنكه استحقاقش را داشته باشد و فيض كمك و استعانت الهي است كه درون ما را دگرگون مي كند. انسان بر اساس فيض پارسا شمرده مي شود حتي اعمال نيك او نتيجه كاري است كه خدا در طبيعت بشر سقوط كرده انجام داده و هر چيزي كه در نهايت به نجات انسان منتهي مي شود هديه خداست.www.ngoic.ir

اسلاید 36: اما پلاگیوس اراده انسان را مانند دو کفه برابر ترازو می دانست و به هیچ وجه نمی پذیرفت که طبیعت و اراده انسان معیوب شده و لذا انسان در قبال اعمالش مسئول است .انسان توانايي بهبود وضعيت خود را دارد و گناه نوعي سركشي در برابر خداست و انسان بايد بي گناه باشد. انسان بر اساس استحقاق خويش پارسا شمرده مي شود و اعمال نيكوي انسان نتيجه اراده خود وي است و نجات در مسيح صرفا به معناي نجات با پيروي از الگوي مسيح است.درآمدی بر الاهیات مسیحی ص 502 - 505www.ngoic.ir

اسلاید 37: البته نظریات پلاگیوس در شورای کارتاژ(418م) محکوم و به اصرار آگوستین از سمت خود خلع شد و بدون سر و صدا مفقود گردید. و پس از آن بود که نظریات آگوستین با اندکی تغییر مورد پذیرش کلیسا قرار گرفت ولی نهضت اصلاحات نظریات آگوستين را کاملا پذیرفت.

اسلاید 38: نگرش انتقادی به اموزه فداwww.ngoic.ir

اسلاید 39: دکترین فدا و گناه اصلی از ابتدا مورد اعتراض دانش وران مسیحی قرار گرفت یکی از کسانی که مهمترین اعتراض ها را به این اموزه وارد اورد پلاگیوس بوددر قرون وسطا به علت فضای تاریک کمتر به اموزه گناه اصلی پرداخته شد و بیشترین اعتراضات را در این قرون از پیتر ابلار میشنویم اما با ظهور عصر روشنگری و کنار رفتن پرده های تاریک قرون وسطا اموزه کفاره مورد انتقاد قرار گرفت و مفاهیمی چون قربانی ای که به نوعی بر خدا تاثیر میگذارد و با این اندیشه که مسیح مرد تا تاوان گناه ما را بپردازد و رضایت خدا را جلب کند کاملا مردود شمرده شد با برخی از انتقادات وارده به این آموزه آشنا میشویمwww.ngoic.ir

اسلاید 40: سند اموزه فدااعتقاد فدا بر اساس آموزه گناه نخستين(خوردن آدم از ميوه ممنوعه) بنا شده است استوقتي به عهد جديد نگاه ميكنيم در اناجیل اشاره صریحی به آموزه گناه نخستین نمیبینیم و تنها در نامه های پولس است که به آموزه گناه نخستین برخورد میکنیم چگونه همه انبیا و عیسی مسیح و حواریون و رسولان از چنین اموزه ای با این اهمیت غفلت کردند و یک باره پولس آن را به خاطر آورد .www.ngoic.irر

اسلاید 41: و مشخص نيست چگونه اين همه انبيا الهي از چنين مساله مهمي غفلت ورزيدند و خود مسيح هم در هيچ يك از آموزه هايش اشاره اي به سرايت گناه آدم به فرزندانش نميكند و حتي حواريون هم از اين مساله با اين اهميت كه ركن اساسي مسيحيت به شمار ميرود غفلت كردند و يك باره پولس كه نه حواري بوده و نه شاگردي حواري اي را كرده آن را به خاطر مي اورد و و مینویسد : به خاطر یک نفر گناه وارد جهان شدwww.ngoic.ir

اسلاید 42: بسیاری از نو اندیشان مسیحی بر این باورند که اموزه گناه نخستین حتی در اموزه های پولس نیز وجود ندارد و تصور گناه اولیه بطور روشن و صریح در انجیل بیان نشده است و تنها چیزی که در گفتار های پولس وجود دارد سخنانی دو پهلو و مبهم است و این آگوستین قدیس بود که با سو استفاده از این جملات مبهم دکترین گناه اصلی را پایه گذاری نمود و ریشه آن دین سابق آگوستین یعنی مانوی و سابقه گناه آلود وی قبل از ایمان به مسیحیت میباشد.

اسلاید 43: کودکان گنه کارنظریه پردازان دکترین کفاره بر این باور بودند که هر کودکی که به دنیا می­آید میراث بر گناه آدم است و لذا کودک نوزاد باید تعمید شود تا مشمول نجات واقع گردد و اگر نوزادی قبل از تعمید بمیرد در عذاب الهی خواهد بود. چون میراث بر گناهی است که پدر بزرگش آدم انجام داد. آگوستین معتقد است که نوزادانی که بدون تعمید از دنیا میروند به خاطر گناه اصلی به جهنم میروند پدران یونانی کلیسا نیز از این نظریه تبعیت کردند -  توماس آکویناس نظریه متعادلی را در این باره ابراز کرد و کودکانی که تعمید نگرفته اند به بهشت نمیروند اما در مکان متوسطی بین بهشت و جهنم به نام برزخ زیست میکنند Summa Theologica Question 68, Article 3www.ngoic.ir

اسلاید 44: و در بیانیه شورای کارتاژ آمده است : اگر کسی بگوید لازم نیست نوزاد را تعمید دهند ... باید وی را تکفیر کرد و این که کسی بگوید در ملکوت آسمان یا هر جای دیگری مکان متوسطی وجود دارد که کودکانی که بدون تعمید از دنیا می روند در آن جا در شادی زیست می کنند باید او را تکفیر کرد.www.ngoic.ir

اسلاید 45: روشنگران مسیحی بر این اموزه سخت تاختند تآتش آتت ازمتفکران نو اندیش میپرسند: و چگونه خدای عادل کودکان بی گناه را به آتش میسوزاند در حالی که هیچ گناهی مرتکب نشدندجاستین شهید نیز معتقد بود اگرآدمی هنگامه تولد ناقص و بد افریده میشود دیگر مستحق مجازات نیست - www.ngoic.ir

اسلاید 46: عدالت خدا در دکترین فدا با این مساله روبرو خواهیم بود که بشریت به واسطه گناه آدم عدالت ذاتی خودش را از دست داد و دیگر در مسیر کمال و نجات قرار ندارد و جریمه گناه آدم را به دوش میکشد .پولس رسول می­گوید: پس همچنان که به یک خطا حکم شد بر جمیع مردمان برای قصاص (رومیان 5: 18)آگوستین میگوید:گناه ... بشر را در اسارتی فرو برده که خود به خود قادر نیست از چنگال آن رهایی یابد و در حقیقت از نظر یک مفهوم حقوقی تقصیری را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکند و گناه پدری بر تمام فرزندانش بار میشود . جان کالون معتقد است : که گناه نخستین آدم ابولبشر یک انحراف و فساد ذاتی است که در تمام اجزای بدن ما نفوذ کرده . و اول ما را مشمول خشم خداوند گردانیده و سپس ما را به کار های زشت وادار میکند.. www.ngoic.ir

اسلاید 47: روشنگران مسیحی این اموزه را مورد انتقاد قرار دادند :پلاگيوس‌مي‌گفت: ‌این کفرگوئی است. این مستلزم این است که خدا محکومیت ما را می­خواهد نه نجات ما را خدا به هیچ غیر ممکنی دستور نداده است. زیرا خدا عادل است و کسی را به سبب آنچه نمی­تواند رعایت کند محکوم نمی­کند.ژوستین شهید همچنین میگوید اگر انسان بد آفریده شده بود نمیشد مجازاتی برای وی در نظر گرفت زیرا وی کار دیگری جز آنچه کرده است نمیتوانسته انجام دهد . وینکی پراتنی میگوید اگر وجود انسان را مساوی با گناه کار بودن بدانیم میبایست خدا را مسئول اینwww.ngoic.ir

اسلاید 48: به شوشتر زدند گردن مسگری آنسلم میگوید از این رو مسیح به صورت انسان در می­آید تا تاوان و خسارت لازم برای این گناه پرداخت شودپیتر آبلار از متفکرین بزرک مسیحی در تفسیر رساله رومیان آموزه سنتی کلیسا مبنی بر کفاره شدن مسیح برای گناهان بشر را زیر سوال برد.او میگفت: «حقیقتا ضرورت ریخته شدن خون فردی بی گناه به عنوان بهای یک چیز و اینکه قربانی شدن فرد بی گناهی باعث رضایت خاطر گردد ، چقدر بی رحمانه و شریرانه به نظر می رسد.چقدر تصور این امر مشکل است که خدا با مرگ فرزند خود آنقدر موافق باشد که بواسطه آن با کل جهان مصالحه کند!.»- تاریخ تفکر مسیحی ،ص 184www.ngoic.ir

اسلاید 49: عقیده فدیه دادن برای گناه توسط ریچارد داکنیز نیز مورد انتقاد قرار گرفت وی میگفت زمینه هایی که تصور میشود خدا برای آشتی دادن با انسان نیاز به آزار و مرگ عیسی مسیح داشت رفتاری زشت شمرده میشود و اگر خدا میخواست گناهان ما را ببخشد چرا بدون این همه دردسر این کار را نکرد ؟ چه کسی میخواست تا بر خدا تاثیر بگذارد -www.ngoic.ir

اسلاید 50: پیامبران جهنمی مگ گراث میگوید آنچه مسیحیت را از دیگر ادیان در مورد نجات متفاوت میکند دو چیز است اول آنکه مسیحیان نجات را در گرو زندگی و مرگ عیسی مسیح میدانند و دوم اینکه خود این نجات در سنت مسیحی باز توسط عیسی مسیح شکل میگیردبنا بر این اگر مسیح به وجود آورنده نجات باشد و تا قبل از مسیح نجاتی بر قرار نبوده سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که بشریت ما بین حضرت آدم و عیسی مسیح پس از مرگ درچه وضعیتی به سر می بردند. چنانچه در رساله پولس به افسسيان آمده : او بخشيد بعضي از رسولان و بعضي از انبيا و...(افسسيان 9:4-13)www.ngoic.ir

اسلاید 51: چگونه میتوان پذیرفت که همه انبیا و صالحین که در طول تاریخ امدند میبایست به جهنم بروند لوئیس لوفیلن از نویسندگان مخالف دکترین فدا میپرسد کتاب مقدس افرادی را به ما معرفی میکند که قبل از آمدن مسیح نیز بی گناه بودند چگونه گناه اصلی همه را آلوده ساخت ولی به تعبیر عهد عتیق هنوز انسان هایی پاک و وارسته وجود داشتwww.ngoic.ir

اسلاید 52: گناه اصلي و کفارهwww.ngoic.ir

اسلاید 53: فیض و جبر گرایی اگر ایمان تنها شرط نجات است و عمل هیچ نقشی در نجات ما ندارد پس ما باید چه کنیم که نجات پیدا کنیم زیرا خود ایمان آوردن هم میتواند یک عمل محسوب شود اوگوستين پاسخ میدهد فيض هديه است نه پاداش و اگر فيض پاداش بود انسانها ميتوانستند با اعمال نيك ان را خریداری کنند و اعمال انساني هيچ نقشي در اعطا فيض ندارد زيرا فيض هديه رايگان خداست به هر كس كه او بخواهد و خدا ازاد است اين فيض را به هر كسي بدهد و از هر كسي دريغ كند و همه افراد بشر الوده اند و هلاكت برايشان مقدر شده و تنها كساني نجات مييابند كه خدا انها را برگزيده و براي نجات مقدر كرده www.ngoic.ir

اسلاید 54: و به ادعاي راهب بنديكتي به نام گودسكالك خدا برخي را براي هلاكت ابدي مقدر كرده –ژان كالون یکی از مصلحان بزرگ کلیسا معتقد بود حكم ابدي خدا كه بر اساس ان تعيين كرد چه كسي نجات مييابد و چه كسي هلاك ميشود زيرا خدا همه را يكسان خلق نميكند برخي را براي نجات و برخي را براي هلاك ابدي مي افريند و جبر مبناي برگزيدگي و به تبع ان پارسا شمردگي و تقديس فرد است و سپس ميگويد اذعان دارم که اين حكم هولناك است

اسلاید 55: روشنگران مسیحی سخت بر این آموزه تاختند انتقادات خود را بر این اموزه وارد ساختند پلاگیوس میگوید ازآنجا که ما اثبات کردیم هر موجودی میتواند به سمت خوبی و یا بدی برود بنابراین نظریه وجود سرشت خوب مبنی بر اینکه نمیتواند بدی کند را نیز نمیپذیریم به نظر نمیرسد که ما به وسیله وجود اجبار خوبی یا بدی بکنیم و در هر حال ما اکثرا اعمالمان را بر اساس اراده آزاد انجام میدهیم ژوستین شهید میگوید : هر کس که به نوعی خوب یا بد است نمیتواند این وضعیت را تقصیر خداوند بیاندازد بلکه هر چه که برای انسان اتفاق می افتد ناشی از اراده مستقیم خود اوست .www.ngoic.ir

اسلاید 56: اخلاق اجتماعی و گناه اولیه این اندیشه که طبیعت بشر فاسد و تباه گشته است – اندیشه ای که آموزه مسیحی گناه اولیه بیانگر آن بود – در نظر جنبش روشنگران مسیحی سخت ناپسند مینمود ولتر و ژان ژاک روسو نیز دو اندیشمند عصر روشنگری بودند که بر این آموزه خرده گرفتند که گناه اوليه انسان را نسبت به توانايي هايش بد بين ميسازد، مانع رشد و توسعه اجتماعي و سياسي است و هزرگي و بي بند وباري را ترویج میکند یکی از طرفداران پلاگیوس میگوبد افرادی که معتقد به غیر قابل پیش گیری بودن گناه میباشند دارای یک حس امنیت دروغین در گناه کردن میشوند ... هر کس که بر این باور باشد حتی برای تغییر چیزهایی که میتواند نیز نمیرود ولی در حقیقت افرادی که گناه میکنند و این گناه کردن را تقصیر سرشت خود میدانند عذاب بیشتری را متحمل میشوند زیرا کوچکترین تلاشی برای رهایی از گناهان نکرده اند “www.ngoic.ir

اسلاید 57: ولتر و ژان ژاک روسو نیز دو اندیشمند عصر روشنگری بودند که بر این آموزه خرده گرفتند که گناه اوليه انسان را نسبت به توانايي هايش بد بين ميسازد، مانع رشد و توسعه اجتماعي و سياسي است و هزرگي و بي بند وباري را ترویج میکند.www.ngoic.ir

اسلاید 58: پیشینه آموزه گناه اصلی و کفاره در ادیان ابتدایی www.ngoic.ir

اسلاید 59: اسطوره گناهکار بودن همه بشریت و اسطوره فدا شدن یک نفر برای پرداخت تاوان گناه تمام بشریت از دیر باز در اساطیر ادیان ابتدایی و بت پرست وجود داشته و در این ادیان خدایان فدا مشدند تا بشریت را از وضعیت فلاکت بار نجات دهند و همچنین دختران زیبا و کودکان بی گناه و یا اسیران و برگان به پای الهه ها قربانی میشدند و قلبشان تقدیم بت ها میشد تا خشم خدایان را فرو نشانند و قبل از مسیح 16 نفر دیگر هم بودند که مدعی بودند که ذات خدایی دارند و امده اند تا برای گناهان بشر فدا شوندwww.ngoic.ir

اسلاید 60: و هنگامی که مبشرین مسیحی به ترویج مسیحیت در میان بت پرستان مشغول شدند برای جذب حداکثری برخی از آموزه های ابتدایی این آیین ها را وارد اندیشه های جهان مسیحیت کردند به اعتقاد ویل دورانت : ((مسیحیت بت پرستی را نابود نکرد ؛ بلکه آنرا مورد اقتباس قرار داد. ))در دیباچة کتاب تاریخ مسیحیت اثر اِدوارد گیبون میخوانیم: ((اگر بت پرستی مغلوب مسیحیت شد ، مسیحیت نیز به همان میزان به بت پرستی آلوده گشت.»و برخی از آموزه های بت پرستی وارد آیین مسیحیت شد

اسلاید 61: خداوند متعال در قران نیز به ایم مطلب اشاره میفرماید ذَلِكَ قَوْلُهُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ } { التوبة:30} و این گفتار مسیحیان است که بر سر زبانهایشان قرار دارد و شبیه گفتار کافران قبل از ایشان میباشد در این بخش به پی گیری ریشه های آموزه فدا در ادیان قبل از مسیحیت میگردیمبه برخی از نمونه های آیین قربانی و کفاره در ادیان ابتدایی اشاره میکنیم www.ngoic.ir

اسلاید 62: میترا میترا در شب یلدا از دل سنگی پا به عرصه وجود میگذارد میترا گاو مقدس را در حال چرا دستگیر می‌کند و بر شانه می‌اندازد و به غار خود می‌برد پس از رسیدن به غار، میترا گاو را بر زمین می‌زند و بر پشت آن می‌نشیند و چاقوی خود را بر کتف گاو فرو می‌کند در آخرین روز زندگی زمینی میترا، او در ضیافتی شرکت می‌کند و خون گاو، گوشت او، نان و شراب می‌خورد. این ضیافت درون غاری انجام می‌شود.سُل خدای خورشید در ضیافت شرکت می‌کند بعد از ضیافت میترا سوار ارایه خورشید شده و به آسمان عروج می‌کندwww.ngoic.ir

اسلاید 63: تبت ایندرا در اساطیر هندی پادشاه خدایان و خدای آب و طوفان و جنگ است . فصلی از کتاب ریگ ودا به نام اوست. مردم باستانی نپال در تصاویر آیینیشان تصویر خدایی ایندرا را میکشند که بر صلیب مصلوب شده است اندرادا کروزیوس اولین اروپایی است که وارد سرزمین مرتفع و دور دست تبت شد در خاطراتش مینویسد مردم این نواحی خدایی به نام ایندرا دارند که معتقدند خونش بر صلیب ریخته شد تا بار گناهان بشریت را بردارد وی در 622 سال قبل از میلاد بر روی درختی به صلیب کشیده میشود www.ngoic.ir

اسلاید 64: مصرمصریان قدیم 834 سال قبل از میلاد بر این باور بودند اوزیریس (خداى کشاورزى ) با خواهرش ‍ ایزیس (الهه مادر) ازدواج کرد و از ایشان فرزندى به نام هوروس (خداى آفتاب ) به دنیا آمد. اوزیریس به دست برادر خود به نام ست (خداى خشکسالى ) کشته شد. ایزیس جسد شوهر مقتول خویش اوزیریس را با زحمت فراوان به دست آورد و آن را به مصر برگرداند و پنهان کرد. هوروس که اکنون بزرگ شده بود، به خونخواهى پدر، با عموى خود جنگید و با آنکه یک چشم خود را از دست داد، بر عمو پیروز شد و او را اسیر کرد و نزد مادر خویش ایزیس آورد. ایزیس برادر شوهر خود را بخشید. آنگاه هوروس ‍ قطعات جسد پدر را به یکدیگر پیوند داد و به کمک خداى حکمت او را زنده کرد. اوزیریس از آن پس ، در جهان نماند و این عالم را به فرزندش ‍ هوروس سپرده به جهان زیر زمین رفت و فرمانرواى مردگان شد.  www.ngoic.ir

اسلاید 65: مصریان قدیم نیز پسر بچه ای را به قربانگاه تقدیم میکردند در بین راه وی راشکنجه و آزار میدادند و بر سرش دسته گلی میگذاشتند و سپس وی را در درگاه« الاهه اوزیروس»قربانی میکردند تا از شر بدیها نجات یابند

اسلاید 66: یونان یونان باستان بر این باور بودند زئوس در عصر افرینش انسا‌ن‌ها، پرومتئوس را برگزید تا همه چیز را به انسان بدهد جز آتش را پرومتئوس مورد اعتماد این کار را کرد و بسیاری از مسائل آدمیان را برطرف کرد او به انسان‌ها عشق می‌ورزید و نمی‌توانست ناراحتی و رنج آ‌ن‌ها را ببیند به همین علت به دور از چشم زئوس آتش را به انسان داد. وقتی خبر به زئوس رسید او را بر سر قله قاف در قفقاز برد و بست و او را به جزای اعمال خود رساند هر روز عقابی می‌آمد و جگر او را می‌خورد و شب جگر از نو می‌رویید زئوس طی ترفندی از وی انتقام میگیرددکتر ساوثويل میگوید وی جانش را در راه غضب خدا برای نجات بشریت داد www.ngoic.ir

اسلاید 67: مکزیککواگزالکوته، شخصیتی تاریخی و از اساطیر و خدایان مکزیک است که حدود 578سال قبل از میلاد میزیسته است. او در آخر عمر به صلیب کشیده می شود تا درد های بشر تسکین یابد . تصاویر او در منقوشات باستانی مکزیک موجود است .در متون باستانی مکزیکی علاوه بر داستان مصلوب شدن، اطلاعاتی در مورد مرگ، تدفین، نزول به جهنم و حتی بازگشت وی در روز سوم نیز به چشم می خورد. او از مادری به نام چیمالمان متولد شد و دارای اشتراکات زیادی با مسیح است از جمله چهل روز روزه، سوار شدن بر الاغ، تطهیر در معبد، غسل تعمید، فراموش کردن گناهان دیگران، آغشته شدن به روغن. کینگسبورگ (یک نویسنده مسیحی ) با تعجب از این اشتراکات می نویسد: «این موارد جالب و رمز آمیز است»

اسلاید 68: شارل جینیبر در این باره میگوید بزرگان کلیسا از پولس تا آگوستین یعنی از قرن اول تا قرن پنجم میلادی، نسبت به این شباهتها بی اطلاع نبوده اند... آنان اظهار می‎داشتند که شیطان خواهان شباهت یافتن با مسیح بوده است و به همین خاطر مشرکان را واداشته تا این عقاید و شعایر را بپذیرند. اما این ادعا در عصر حاضر قابل دفاع نیست... مردم طرسوس ( محل تولد پولس) اعتقاداتی مشابه اعتقادات مردم فریجیه در مورد اتیس، مردم بابل در مورد تموز، مردم شام در مورد ادونیس، مردم مصر در مورد اوزیریس و سایر خدایان آن عصر را داشته اند... طرسوس در نزدیکی فریجیه و شام قرار داشت و ارتباط دائمی با فینیقیه و مصر داشت. www.ngoic.ir

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید