govahi_fot_va_abade_an

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “گواهی فوت و ابعاد آن”

گواهی فوت و ابعاد آن

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: گواهي فوت و ابعاد آندکتر محمد رضا وهابی انارکیمتخصص پزشکی قانونیسازمان پزشکی قانونی

اسلاید 3: دراین مبحثتعریفی از گواهی فوت و جواز دفنارزش صدور این گواهی هامسئول صدور جواز دفن وگواهی فوتتعریفی از تابلو مرگ، علت مرگ، نحوه وقوع مرگ

اسلاید 4: و در ادامه پزشکان شاغل در بیمارستان ها مجاز به صدور جواز دفن در خصوص چه مرگهایی هستند؟ و از صدور جواز دفن در خصوص چه مرگهایی باید خودداری نموده و به پزشکی قانونی ارجاع دهند؟ در نهایت در خصوص نحوه صدور جواز دفن و طرز صحیح درج علت فوت در برگه جواز دفن.

اسلاید 5: گواهی فوت گواهی فوت مدرکی است که بعد از مرگ افراد صادر میشود و موید قطعی بودن فوت فرد میباشد وبا صدور گواهی فوت مهر تاییدی بر عدم لزوم اقدامات امداد رسانی پزشکی و احیاء زده میشود.

اسلاید 6: گواهی فوت هرگز مجوزی برای دفن جسد نمی باشد.

اسلاید 7: جواز دفنمدرکی است که فقط توسط پزشکان صادر میشود ومجوزی برای دفن جسد میباشد.

اسلاید 8: مسئول صدور گواهی فوت و جواز دفن کیست؟ در برخی کشور ها گواهی فوت توسط پرستاران ،تیم اورژانس وپیراپزشکان هم صادر میشود ولی درآن مراکز هم به طور معمول گواهی فوت توسط پزشکان صادر میشود. ولی در سراسر دنیا جواز دفن فقط توسط پزشکان صادر میشود. دندانپزشکان و داروسازان مجاز به صدور جواز دفن نیستند

اسلاید 9: چرا جواز دفن فقط باید توسط پزشکان صادر شود بایستی به صورت قطعی وقوع مرگ مشخص گردد و روشن است که این مهم فقط در صلاحیت پزشکان میباشد. برای هر مورد الزامی است تابلو فوت و علت فوت و در موارد قانونی نحوه وقوع فوت مشخص گردد. برای دفاع از حقوق افراد و پیشگیری از دفن اجساد کسانی که به علت غیر طبیعی فوت میکنند.

اسلاید 10: و در ادامه4. صدور جواز دفن توسط پزشک ومشخص شدن علت فوت توسط آنها موجب میشود که زمینه بررسی های اپیدمیولوژیک و آماری در جهت مسائل بهداشتی جامعه واتخاذ شیوه های درمانی و پیشگیری مناسب در کشور فراهم شود.

اسلاید 11: انواع مرگمرگ طبیعی وقتی مرگ فردی به دنبال یک بیماری و پاتولوژی درونی ویا یک عارضه داخلی رخ دهد و در وقوع مرگ، شخص و یا عامل خارجی خاصی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم دخالت نداشته باشد مرگ طبیعی تلقی میگردد.

اسلاید 12: انواع مرگمرگ غیر طبیعی زمانی که مرگ بدنبال دخالت یک عامل خارجی و یا شخصی(حتی خود متوفی)بوقوع بپیوندد مرگ غیر طبیعی میباشد خواه این دخالت مستقیم و یا غیر مستقم باشد و یا زمانی قابل توجه از لحظه دخالت آن شخص و یا عامل خارجی تا وقوع مرگ سپری نشده باشد . مثل فوت فرد به فاصله چند ماه از وقوع تصادف در اثر عوارض ناشی از تصادف و یا بدنبال عوارض ناشی از کار ایجاد شده باشد.

اسلاید 13: انواع مرگمرگ مشکوک به مرگی مشکوک گفته میشود که یا علت آن غیر طبیعی است و یا احتمال میرود که علت مرگ غیر طبیعی باشد و یا حتی ممکن است علت مرگ طبیعی باشد ولی در خصوص وقوع مرگ شکایتی مطرح باشد.

اسلاید 14: انواع مرگمرگ غیر مشکوک چنانچه علت مرگ طبیعی و معلوم باشد وشکایتی نیز مطرح نباشد مرگ را غیر مشکوک تلقی میکنیم.

اسلاید 15: موارد مجاز صدور جواز دفن برای پزشکانعلت فوت متوفی را تشخیص داده باشد.علت فوت طبیعی باشد.در خصوص وقوع مرگ شکایتی مطرح نباشد.

اسلاید 16: مواردی از مرگها که باید به پزشکی قانونی ارجاع گردند1. مرگ متعاقب تصادف و حادثه(حتی اگر بیمار چند ماه بعد از تصادف فوت نماید).2. مرگ متعاقب اقدام به خودکشی.3. مرگ متعاقب سوختگی و خود سوزی.4. مرگ بدنبال وقوع قتل.5. مرگ بدنبال مسمومیت دارویی و شیمیایی.6. مرگ بدنبال سوء مصرف مواد مخدر.7. مرگ بدنبال عمل جراحی.8. مرگ حین و بعد از بیهوشی.

اسلاید 17: مواردی از مرگها که باید به پزشکی قانونی ارجاع گردند9. مرگ در حین طبابت و اقدامات درمانی.10. مرگ بدنبال سقوط از بلندی.11. مرگ به علت برق گرفتگی.12. مرگ به علت غرق شدگی.13. مرگ ناشی از سلاح سرد.14. مرگ ناشی از سلاح گرم.15. مرگهای ناگهانی و غیر قابل توضیح.16. مرگ بدنبال تزریقات.17. مرگ متعاقب نزاع.

اسلاید 18: مواردی از مرگها که باید به پزشکی قانونی ارجاع گردند18. مرگ بدنبال کودک آزاری.19. مرگ در مراکز نظامی و مجتمع های خوابگاهی20. مرگ در سرای سالمندان و مراکز بهزیستی.21. مرگ در بازداشتگاهها.22. مرگ به علت گاز گرفتگی.23.مرگ در حین کار.24.مرگ متعاقب سقط.

اسلاید 19: لازم به ذکر است که پزشکان در مراکز درمانی هنگام مواجه با مواردی از فوت که علت آن مشخص، نحوه وقوع مرگ طبیعی و از جمله موارد فوق الذکرنباشد و نیز شکایتی در زمینه آن مطرح نباشد، می توانند نسبت به صدور جواز دفن اقدام نمایند،و هیچ گونه شرط زمانی در این زمینه مطرح نبوده و نیاز به اقامت و بستری حداقل 24 ساعت بیمار در بیمارستان وجود ندارد.

اسلاید 20: تابلو، علت و نحوه فوتتابلو فوت mode of death وضعیت فیزیو پاتولوژیکی است که به هنگام فوت وجود داشته است و بیمار با آن فیزیو پاتولوژی فوت نموده است.هر چند علت فوت ها متعدد هستند ولی فیزیو پاتولوژیهای موجود در افراد به هنگام فوت محدود میباشد. از تابلو های فوت میتوان به نارسایی قلب،خونریزی وهیپوولمی ،آریتمی، نارسایی تنفسی، سپتی سمی ،ARDS-DICاشاره کرد.علت فوت هر چه باشد معمولإ فرد در حضور یکی یا دو تا از موارد فیزیو پاتولوژیک فوق فوت می نماید .

اسلاید 21: تابلو، علت و نحوه فوتعلت فوت cause of death علت فوت عاملی است که بعد از وقوع با ایجاد سلسله ای از رویدادها و تغییرات فیزیولوژیک منجر به فوت میشود.روشن است که علت فوت در ابتدای این زنجیره قرار دارد و با برداشتن آن بقیه موارد رخ نمیدهد.مثال:1.تصادف >شکستگی اندام تحتانی>ترومبوآمبولی>نارسایی تنفسی>فوت2. آترواسکلروز>ترومبوز>آنفارکتوس>آریتمی>فوت

اسلاید 22: تابلو، علت و نحوه فوتنحوه فوتmanner of death شرایطی است که علت فوت در آن شرایط ایجاد میگردد و متعاقب آن با تابلوی فوت منجر به وقوع مرگ میشود. شرایط ایجاد نحوه فوت ممکن است یک عامل طبیعی باشد یا حادثه یا اقدام خودکشی و یا قتل باشد. روشن است که پزشکان در صورتیکه مطمئن گردند،نحوه فوت طبیعی بوده است اقدام به صدور جواز دفن مینمایند و تشخیص حادثه ای، خودکشی و یا قتل بودن فوت جزو وظایف پزشکان قانونی و سیستم قضائی میباشد.تمام موارد مرگها که نحوه فوت آنها نامعلوم است باید به پزشکی قانونی ارجاع شوند.

اسلاید 23:

اسلاید 24: مرگهاي دوران بارداريخونريزيآمبولي مايع آمنيوتيكفشار خون حاملگيحاملگي خارج رحميعفونت

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28:

اسلاید 29: شرایط لازم برای صدور جواز دفناگر پزشک متوفی را بعد از فوت ویزیت مینماید باید این فرد بیمار او باشد و پزشک در زمان حیات او را ویزیت نموده باشد.از زمان ویزیت بیمار بیش از دو هفته سپری نشده باشد.علت فوت معلوم باشد.علت فوت علاوه بر اینکه معلوم است باید طبیعی نیزباشد ومرگ جزء مرگهای طبیعی محسوب گردد.در خصوص مرگ شکایتی مطرح نباشد.

اسلاید 30: مراحل صدور جواز دفنپزشک باید جنازه را از نظر وجود علایم حیاتی مورد بررسی قرار دهد.تمام البسه مورد بررسی قرار گیرد.تمام البسه فرد فوت شده از بدن وی خارج گردد وجنازه را از نظر وجود هر گونه آثار ضرب و جرح مورد بررسی قرار دهد.اخذ شرح حال درباره نحوه فوت وبررسی مدارک بالینی.اخذ مدرک کتبی از بستگان جهت عدم وجود شکایت در خصوص متوفی در حال و آینده.

اسلاید 31: نحوه نوشتن علت فوت در جواز دفنطبق نظر whoعلت فوت بايد شامل دو جزء باشد :PART : I PART : IIABC

اسلاید 32:

اسلاید 33: Part I A) Most recent condition B) Next oldest condition C) Oldest condition ( original , initiating ) Part II Other significant condition : ( Conditions contributing to death but not resulting in the underlying cause of death in part I )

اسلاید 34: صدور جواز دفنPart one:A: Heart FailureB: Myocardial InfarctionC: Thrombosis Of CoronaryD: Atherosclerosis Of CoronaryPart Two:Hypertension

اسلاید 35: صدور جواز دفنPart One:A: Respiratory FailureB: Pulmonary ThromboembolismC: Pathological FractureD: Pulmonary MalignancyPart Two:COPD

اسلاید 36: اصول كلي نوشتن علت فوتPart I :Septic shock Gram – negative sepsisسوال : چرا بيمار دچار سپتي سمي گرم منفي شده است ؟( افراد سالم گرفتار چنين عارضه اي نمي شوند ، وقوع خودبخودي آن بي نهايت نادر است ) .* اطلاعات مندرج در گواهي فوت جزو اطلاعات مورتاليته ملي ثبت مي شود و كيفيت مورتاليتي ديتاي كشور بستگي به اين گواهي ها خواهد داشت و تاثير آن روي تحقيقات ، بررسيهاي آماري ، بهداشت عمومي ، قانونگذاري و .... مشخص است .مثالي از يك گواهي ناقص :

اسلاید 37: شرح حال بيمار مبتلا به MS است و بطور مزمن از كاتتر ادراري استفاده مي كند كه موجب UTI گرديده و گواهي فوت او بصورت دقيق و كامل بشرح ذيل است : Part I : A- Gram – negative pseudomonas sepsis B- Urinary bladder infection C- Indwelling catheter for neurogenic bladder D- Multiple sclerosis گواهي بصورت فوق اطلاعات بسيار بيشتري به خواننده آن خواهد داد و در واقع داستاني اختصاصي از چگونگي وقايع منجر به مرگ بيان مي كند .

اسلاید 38: نحوه صدور جواز دفنپزشک بایستی مدارک هویتی را با جسد مطابقت دهد.مشخصات بطور کامل در جواز دفن ذکر شود.علت فوت با رعایت پیشنهادات WHOنوشته شود. از ذکر تابلوی فوت به عنوان علت فوت باید خودداری کرد.تاریخ فوت بطور دقیق ذکر شود.مشخصات پزشک صادر کننده جواز دفن ثبت شود.یک نسخه از جواز دفن در بایگانی پزشک صادر کننده نگاهداری شود.

اسلاید 39: پایان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید