یادگیری حرکت
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: تسهیل کننده، تضعیف کننده یا خنثی {فصل سیزدهم} ارائه دهنده: سجاد پارسایی 9343604 استاد: دکتر عابدان زاده فروردین 942
اسلاید 3: زمانی که یک فرد، یادگیری یک فعالیت بدنی را آغاز می کند در کوشش های اولیه خود، تا چه حد موفق می باشد؟ در تلاش های آغازین خود چه کاری را غلط اجرا، و چه مواردی را می بایست بهتر انجام میداد؟ بهترین و کارآمد ترین نحوه پاسخ گویی به این گونه سوالات چیست؟ واژه بازخورد ابتدا در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم، وقتی دانشمندان مفاهیم خود سازوکاری دستگاههای کنترل حلقه بسته را تشریح می کردند، رایج شد(وینر، 1948). بازخورد{feedback}: اطللاعاتی که فرد درباره اجرای مهارت در حین یا پس از اجرا دریافت میکند. بازخورد: خبرهایی که درباره تفاوت بین اجرا و حالت هدف می باشد.مقدمه3
اسلاید 4: 4
اسلاید 5: بازخورد ذاتی: اطلاعات حسی که به عنوان نتایج ذاتی عملکرد به فرد داده می شود. بازخورد افزوده: اطلاعات خاصی که به طور معمول در تکلیف وجود ندارد ، از منبع خارجی ناشی می شود - نسبت به فرد بیرونی محسوب میشود- به بازخورد درونی تکلیف اضافه می شود. بازخورد همزمان(concurrent feedback): اطلاعاتی که در حین اجرای فرد به دست می آید. بازخورد پایانی(terminal feedback): اطلاعاتی که پس از پایان اجرای تکلیف به دست می آید.انواع بازخورد:5
اسلاید 6: بازخورد افزوده به 2 شکل به بازخورد درونی تکلیف اضافه میشود: آگاهی از نتیجه(KR): به اطلاعات بیرونی و معمولا کلامی (یا دارای قابلیت کلامی) اطلاق می شود که به نو آموز نکاتی را درباره موفقیت اعمالش با توجه به هدف محیطی گوشزد می کند. آگاهی از اجرا (KP): نوعی از بازخورد بیرونی که اطلاعاتی در خصوص کیفیت اجرای حرکت فراهم می سازد. که گاهی به آن بازخورد جنبشی نیز می گویند.انواع بازخورد افزوده:6
اسلاید 7: مقایسه KR --- KPآگاهی از اجرا {KP} شباهت ها کلامی یا قابل کلامی شدنبیرونیبعد از حرکت فراهم می شوندتفاوت ها اطلاعاتی در خصوص الگو سازی یا تولید حرکتمعمولا از بازخورد درونی مجزاستبیشتر در آزمایشگاه مفید استآگاهی از نتایج {KR}اطلاعاتی در خصوص پیامد مرتبط با هدف محیطیمعمولا ناشی از بازخورد درونی است7در تکالیف دنیای واقعی مفید تر است
اسلاید 8: Topic: Reduced frequency of knowledge of results enhances learning in persons with Parkinson’s disease Suzete Chiviacowsky*, Tiago Campos and Marlos Rodrigues Domingues School of Physical Education, Federal University of Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brazil published: 16 December 2010 frontiers in psychology8مقاله
اسلاید 9: بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال عصبی پیشرونده است که به علت تعداد زیادی از محدودیت های حرکتی و غیر حرکتی شناخته شده است. تحقیقات مربوط به اینکه عواملی که بر یادگیری و کنترل حرکتی در افراد مبتلا به PD تاثیر می گذارد هنوز هم نسبتا محدود است. هدف از این مطالعه مقایسه اثرات تواتر مختلف (100 در مقابل 66٪) آگاهی از نتایج (KR) در آموزش از یک مهارت حرکتی با خواسته های فضایی در شرکت کنندگان با PD است. 20 فرد با اختلال PD به طور تصادفی به یکی از دو گروه قرار گرفتند. گروه 100٪ بعد از هر آزمایش KR دریافت می کرد، در حالی که گروه دیگر 66٪ KR دریافت کرد. شرکت کنندگان وظیفه داشتند حرکت را با دست غالب انجام دهند در حالی که چشم بند داشتند. هدف این بود که موقعیت مکان نما در فاصله 60 سانتی متر از نقطه شروع قرار گیرد. نتایج تفاوت بین دو گروه در مرحله یادداری (بدون KR) را نشان داد : گروهی که 66٪ KR دریافت کردند عملکرد دقیق تر وتغییرپذیری کمتری دراجرای خود نسبت به گروه 100٪ KR نشان دادند. بنابراین، کاهش تعداد KR می تواند یادگیری حرکتی در افراد مبتلا به PD، را ارتقاء دهد. 9
اسلاید 10: موضوع: تأثير بازخورد آگاهي از نتيجه با تواترهاي مختلف بر ميزان يادگيري يك مهارت هدف گيري در كودكان مبتلا به اختلال اوتيسم 1- محمد حسین زمانی(کارشناس دانشگاه شهید چمران اهواز) 2- مهدی ضرغامی(دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز) 3- صدیقه حیدری نژاد(دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز)رشد و يادگيري حركتي _ ورزشي _ بهار 1393مقاله10
اسلاید 11: بازخورد يكي از مهمترين متغيرهاي مؤثر بر كارايي يادگيري حركتي و نحوة اجراي مهارت است و نقش بسيار مهمي در كنترل حركتي و اكتساب مهارت حركتي دارد. روش تحقيق نيمه تجربي و طرح تحقيق به روش پيش آزمون- پس آزمون و آزمون يادداري با سه گروه بازخورد (0- 50 – 100 در صد )بود. جامعه آماری شامل کودکان اوتیسم 6 تا 8 ساله شهر اهواز بودند كه 21 نفر به روش در دسترس و هدفمند به عنوان نمونة آماري انتخاب شدند و به صورت تصادفي در سه گروه قرار گرفتند. تكليف آزمودني ها مهارت پرتاب از بالاي شانه به سمت سيبل ترسيم شده روي زمين بود. در مرحلة اكتساب آزمودني ها 60 پرتاب را انجام دادند. آزمودني هاي گروه صفر درصد هيچ گونه بازخوردي را دريافت نكردند، گروه 50 درصد در نصف كوشش ها و گروه 100 درصد در تمامي كوشش ها بازخورد دريافت كردند. 24 ساعت پس از مرحلة اكتساب، آزمون يادداري كه شامل 10 كوشش بود، از آزمودنيها به عمل آمد.11
اسلاید 12: نتیجه گیری: نتايج در مرحلة اکتساب و یادداری تفاوت معنا داری بین 3 گروه نشان داد. گروه 100 درصد دریافت بازخورد هم در مرحلة اكتساب و هم در مرحلة يادداري برتري داشت. نتايج اين پژوهش نشان داد كه يك دورة تمريني بر اجراي تكليف پرتاب از بالاي شانه كودكان تأثير دارد و تمرين براي كودكان اوتيسم در شرايط تمرين بازخورد كاهش يافته كمتر مؤثر بود. به طور كلي توصيه مي شود در يادگيري مهارت كودكان مبتلا به اوتيسم از بازخورد افزوده با تواتر بالا استفاده شود. محققان اين نتايج را به كمبود تجربه و توانايي كمتر كودكان براي از قبل برنامه ريزي كردن حركات هدف گيري پرتابي نسبت دادند.12
اسلاید 13: بازخورد افزوده در فرآیند یادگیری دو نقش عمده بازی می کند: 1- دستیابی به هدف مهارت را آسان می کند. 2- انگیزه دادن به شاگرد برای ادامه تلاش و رسیدن به هدف. مهارت بسته: چون شرایط محیطی ثابت یا ایستاست و فرد تحت آموزش تلاش می کند تا در ایجاد حرکات موثر به نحو همسانی عمل کند KP شکل قدرتمندتر و مناسب تری می باشد. مهارت باز: چون شرایط محیطی متغیر است وهدف موردنظر در آن اجرای الگوهای حرکتی متنوع است KR مناسب تر است.نقش بازخورد افزوده دریادگیری مهارت: بازخورد افزوده برای مهارت های باز و بسته:13
اسلاید 14: 1- انگیزش: به نوآموزان انرژی می دهد که تلاشهایشان را برای دستیابی به هدف هایشان بیشتر کنند. 2- تقویت: موجب می شود که نوآموزان عملی را دوباره تکرار کنند یا در صورت تنبیه شدن از تکرار آن بپرهیزند. 3- اطلاعات: به طور مستقیم یا غیر مستقیم دلالت بر انواع چیزهایی دارد که یادگیرندگان باید با اجرای آنها الگوهای حرکتی خود را پالایش کنند و خطاهایشان را اصلاح کنند. 4- وابستگی: باعث می شود که یادگیرندگان خیلی زیاد به بازخورد آموزشی وابسته شوند و هنگام فقدان آن اجرایشان ضعیف شود.کار کردهای بازخورد بیرونی14
اسلاید 15: 1- بازخورد افزوده ممکن است برای یادگیری مهارت ضروری باشد. 2- بازخورد افزوده ممکن است برای یادگیری مهارت ضروری نباشد. 3- بازخورد افزوده ممکن است یادگیری مهارت را افزایش دهد. 4- بازخورد افزوده ممکن است یادگیری مهارت را تضعیف کند. بازخورد افزوده چقدر برای مهارت آموزی ضروری است؟15
اسلاید 16: منابع: 1- یادگیری حرکتی(مفاهیم و کاربردها)- مگیل 2- یادگیری و کنترل حرکتی - اشمیت/ لی 3- یادگیری حرکتی و اجرا(از اصول تا تمرین)- اشمیت 4- یادگیری و عملکرد حرکتی – اشمیت/ ریسبرگ 5- یادگیری و کنترل حرکتی(از دیدگاه روانشناسی عصبی)- جورج سیچ 6- نشریه رشد و یادگیری حرکتی 7- نشریه frontiers in psychology 16
اسلاید 17: Tanks for attention17Let it go
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.