علوم مهندسی

یکی از روش های تصمیم گیری چند شاخصه.codas

yeki-az-ravesh-haye-tasmim-giri-chand-shakhese-codas

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “یکی از روش های تصمیم گیری چند شاخصه.codas”

یکی از روش های تصمیم گیری چند شاخصه.codas

اسلاید 1: یکی از روش های تصمیم گیری چند شاخصه codasارائه:

اسلاید 2: مقدمهکوداس مخفف COmbinative Distance-based Assessment به معنای ارزیابی ترکیبی مبتنی بر فاصله است. تکنیک کوداس CODAS بوسیله زاوادساکاس و همکارانش به سال ۲۰۱۶ پیشنهاد شد. این روش یکی از روش‌های تصمیم‌گیری چند معیاره برای انتخاب بهترین گزینه براساس فاصله اقلیدسی و فاصله تاکسی است. بهترین گزینه آن است که بیشترین فاصله را از عوامل منفی داشته باشد.در این روش ابتدا از فاصله اقلیدسی استفاده می‌شود و سپس فاصله تاکسی Taxicab استفاده می‌شود. این فاصله‌ها براساس اختلاف با نقطه ایده‌آل منفی محاسبه می‌شوند. هر گزینه‌ای که بیشترین فاصله را با ایده‌آل منفی داشته باشد بهترین گزینه در تکنیک کوداس می‌باشد. یک مثال عددی در این مقاله استفاده شده است تا درک بهتری از روش کوداس در حل مسائل واقعی بدست آید.

اسلاید 3: ویژگی های تکنیک CODASهدف: انتخاب بهترین گزینه براساس تعدادی شاخصالزامات: باید اوزان شاخص‌ها مشخص شده باشد.الگوریتم اجرایی تکنیک کوداس CODAS به صورت زیر است

اسلاید 4: تشکیل ماتریس تصمیمنخستین گام در این تکنیک تشکیل ماتریس تصمیم است. ماتریس تصمیم گیری یک ماتریس برای ارزیابی تعدادی گزینه براساس تعدادی معیار است. یعنی ماتریسی که در آن هر گزینه براساس تعدادی معیار امتیازدهی شده است. ماتریس تصمیم با X و هر درایه آن با xij نشان داده می‌شود.

اسلاید 5: تشکیل ماتریس تصمیم نرمالنرمال سازی یا بی مقیاس سازی دومین گام در حل تمامی تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره مبتنی بر ماتریس تصمیم است. در روش های MCDM بهتر است از واژه بی‌مقیاس سازی استفاده شود. در تکنیک CODAS نرمال سازی به روش رومینا صورت می‌گیرد. . اگر ماتریس تصمیم با X و هر درایه آن با  نشان داده شود ماتریس تصمیم نرمال با  و هر درایه ماتریس بی‌مقیاس شده با  نشان می‌دهند.

اسلاید 6: ماتریس تصمیم نرمال شده به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

اسلاید 7: تشکیل ماتریس تصمیم نرمال موزون در گام سوم از تکنیک کوداس CODAS باید ماتریس تصمیم نرمال ایجاد شده، موزون شود. برای این منظور وزن هر معیار در تمامی درایه‌های زیر همان معیار ضرب می شود. وزن معیارها باید از قبل مشخص شود. برای این منظور معمولاً از تکنیک آنتروپی شانون، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ، روش بهترین بدترین (BWM) و روش سوارا SWARA استفاده می‌شود.

اسلاید 8: محاسبه نقطه‌ایده آل منفی پس از تشکیل ماتریس نرمال موزون زمان محاسبه نقطه‌ایده آل منفی Negative-ideal solution است. ایده‌آل منفی هرمعیار با  نمایش داده شده و به صورت زیر محاسبه می‌شود:NSj=Min Vijکوچکترین مقدار هر معیار در ماتریس نرمال موزون را به عنوان نقطه‌ایده آل منفی انتخاب می‌کنیم.

اسلاید 9: محاسبه میزان مطلوبیت هر گزینهبرای تعیین میزان مطلوبیت هر گزینه ابتدا میزان دوری هر گزینه از ایده‌آل منفی با استفاده از دو نوع فاصله محاسبه می‌شود:فاصله اقلیدسیفاصله منهتن یا فاصله تاکسی

12,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید