کسب و کارفروش و بازاریابی

شیوه های بازاریابی

صفحه 1:

صفحه 2:
«Marketing) su2s,k & ‏بازاريابى‎ بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی -اجتماعی تعریف میشود که بوسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادله کالا با يكديكر, به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام میکنند. تعریف دیگر بازاریابی بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول «کالاها يا خدمات) و مشتری گفته می‌شود. بازاریابی گاهی اوقات به ه

صفحه 3:
ارکان بازاریابی بازاریابی بر پایه ۴ مقوله اصلی ( معروف به 4۳ ) به شرح زير استوار است: ۱ - کالا با خدمات: (61نا۳۳۵0) ۲- توزیع يا محل: (ع©8|13) ۳- قیمت‌گذاری: (۳۲۱1۳9) ۴ - ترویج(پیشبره: (۳۳۵۳۵[0۲)

صفحه 4:
تفاوت بازاریابی با تبلیغات تبلیغات انتشار پیام های ترغیب کننده است به منظور معرفی و ترویج محصولات و خدمات شرکت به مشتریان موجود و بالقوه در ازای پرداخت مبلفی معین. بازاریلبی برنامه ریزی. اجرا و هدایت هدفمند آميخته ای از فعالیت های تجاری است. به قصد نزدیک سازی خریداران و فروشندگان به یکدیگر به متظور تبادل منافع با انتقال محصول؛ تفاوت بازاریابی با فروش بازاریلبی شامل هر اقدامی است که شمابه منظور دستیابی به مشتریان و ترغیب ن ها انجام می دهید. فرایند فروش شامل هر اقدامی است که شما آن را با هدف بستن قرارداد فروش و گرفتن امضای مشتری انجام می دهید. اک

صفحه 5:
انواع بازاریابی ریایی دارای انوا محتلفی ات ‎eh ge‏ رت بازاریابی عصبی ‏بازاریابی مویرگی ‏بازاریا ‏بازاریایی مصرنی ‎She‏ دهان به دما ‏بازاريابى بارتيزاتي ‎

صفحه 6:
توضیح مختصر از انواع بازاریابی: بازاریایی عصبی: بازاریابی عصبی, عرصه ای جدید در تحقیقات بازاریابی می باشد که به مطالعه و بررسی پاسخ موثر, آگاهانه و حسی-حرکتی مصرف کنندگان (مشتریان) به محرکهای ایجاد شده توسط ابزارهای بازاریابی می پردازد. محققان از تکنولوژی هایی مانند ۳۱/۴۹ (تکنولوی عکسیرداری با تشدید مفتاطیسی تابعی) استفاده میکنند تا تغییرات فعالیتی بخشولیی از مغز مشتریان را مشخص کنند و همچنین از ‎EEG‏ (تکنولوژی الکتروانسفالوگرافی) و55 (تکنولوی حللت ثلبت) استفاده میکنند تا فعالیت در طیف ناحیه ای خاص از واکنش مغز را 5 رهای محصوصی استفاده تا اینکه درک کنند که چرا تريان) هنكام خريد. تصميم خاصى را مى كيرند و اينكه كدام قسمت از مغز به آنها مى كويد كه كار خاصى را انجام دهند.

صفحه 7:
شرکتهایی از قبیل گوگل (300916))» سی 2 ‎(CBS) ol‏ 9 فریتو- لی ‎gle jo Frito-Lay)‏ دیگر شرکتها برای سنجیدن افکار مصرف کننده در مورد تبلیغات یا محصولاتشان از خدمات بازاریایی عصبی استفاده کرده اند. عبارت "بازاریابی عصبی" یا ‎sly ٩16۱1۲0۵۲۳۵۲۷6۲۵‏ اولين بار توسط 51710185 ©1/ در سال ۲۰۰۲ مطرح شد.

صفحه 8:
بازاربابی چریکی: چریک هابه خهبی میدانند که مهمترین بعد رولبط عمومی. رولبط انسانی است. آنها میتوانند ارتباطات گرم انسانی را با سودهای دلفریب درهم آمیزند. هر چه قدر هم کارا ماو اه ای ریا در او ‎poe ee Se ces ee‏ باشند. احتمال کمی وجود دارد که دوباره به سمت شما بازگردند. چنانچه از شهرت خوبی برخوردار نباشید. بازاربابیتان سودی برایتان به ارمغان نخواهد آورد. باراربانى شها امتولاد متدريان بالقوه أى اننها براى بك بار خرمنا برد شما رركن باقى به خود شما بستكى دارد - و به حس انسانى شما در بازاريابيتان. اه اف با و مت شاد شمسا دی در نار ار ند و بهتر باشد وارد کاری شوید که با آدمیزاد سر و کاری نداشته باشد.

صفحه 9:
یک اصل چریکی اینست که مردم دوست دارند از دوستانشان خرید کنند. یک اسل گر ایست که ییاه علاهه اس ای پیش ایساد رک ارباط بلند مدت تجاری بسیار اهمیت دارد. اگر کسی با شرکت شما تماس گرفته و حتما لازم است که تلفن کننده را روی خط متطر بکفارید. کاری کنید که پفت حط با وش دادن به موسینی تناس با هویتتان و اخبار جالب درباره شرکتتان. مخصوصا درباره پیشنهادات ویژه و محصولات و خدمات جدید از باراریلبی شما بهره ببرد. شخص تفن کننده به جای اینکه از شما آزرده شود از شما خوشش خواهد آمد.

صفحه 10:
بازاريابى دهان به دهان: با وجود ابزارهاى مختلف بازاريابى كه همه روزه در سطح جهان معرفى مى شود باز هم تا كنون هيج يك از ابزارها به قدرتمندى بازاريابى دهان به دهان !1/01 04 0]ولالا ‎marketing ۱ ۱۲۷۵9‏ ۷۷0 نیست. کمی با خود فکر کنید. وقتی توصیه ای را راجع به یک محصول و یا خدمت از یکی از دوستانتان می شنوید بدون اينكه راجع به آن شکی به دل خود راه دهید نسبت به استفاده از آن محصول اقدام می کنید.

صفحه 11:
بعنوان مثال فرض کنید خانه ای در محله ای جدید تهیه کرده ايد و به تازگی به آنجا نقل مکان کرده اید. در هنگام اسباب کشی که فرصت تهیه غذا ندارید از یکی از همسایه ها می پرسید که مثلا بهترین کبابی محل کجاست. وی کبابی حسین آقا را به شما معرفی می کند و تلفن آن رار اختيار شنا قرار مى اذهد: آيا شما برای تعاس به آن قبایی کی ب* حود راد مى دهيد و مثلا از همسايه خود مى برسيد كه جرا وى ابن كبابى را بهترين كبابى مى ذاند؟ 2 شك اينكوئة ديشت و شما به أن ‎er‏ غذا سفارش می ففید ب د جرات مى توان كفت هنوز هم ما ابزارى براى بازاريابى بهتر از اين ابزار در اختيار نداريم. ا ان هن رون اون و بر زار ازر ای مطمتن هستم تا کنون مطللب زیادی راجع به بازاریلبی ویروسی خوانده اید. بازاریلبی ویروسی برداشت جدیدی از بازاریابی دهان به دهان است. زبان همانند یک ویروس است.

صفحه 12:
بازاریابی چابک: ‎Agile Marketing) sub ol )jb‏ مفهومی است که از دل سازمان های چابک نشات می گیرد. ‏آمروز بسیار بیشتر از گذشته. شاهد تعییرات اساسی در وضعیت بازار و اقتصاد هستيم. فکر می کنم با من هم عقیده باشید که در حال حاضر با نوسانات بسیار زیادی در بازار کسب و کار روبرو هستیم. یک روز فروش خوبی داریم و در روز دیگر فروش مابه اندازه تامین هزینه های جاری کسب و کارمان هم نیست. بازاریلبی چلبک رویکردی جدید در بازاریلبی است که ‏از توسعه سریع الهام می گیرد. : چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و واکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیط ‎Sa) Cees‏ ‎

صفحه 13:
بازاریابی احساسی: هتکامی که دما هحرک های اصساسی بازاریی که باعث خریه می شون را بهناسید بی بک می توانید فروش بیشتری داشته و مشتریان مشتاق بیشتری را پیدا کنید. با تسلط بر تکنیک هاى بازاريابى احساسى براحتى مى توانيد فروش خود را افزايش دهي ‎١‏ _ اگر فکر کنید مردم آنچه نیاز دارند را می خرند. سخت در اشتباه هستیدا مردم آنچه را دوست دارند می حرند؛ نیازها با منطق هدلیت می شهند در حالیکه خواسته ها بر آساس احساسات هدایت می شوند. در واقع ما آنچه را که می خواهیم می خریم. . باور نمی کنید؟ چه کسی به ماشین شاسی بلند لوکس نیاز دارد؟ یک نوجوان واقعا جه نیازی به یک تلفن همراه ۲۵۰۰ میلیون توملنی وی شلوار جین ۲۰۰ هزار توملنى دارد؟ جه کسی به محصول شما نیاز دارد؟ مردم محصولات شما را می خرند چون می خواهند لن را داشته باشند. هر روز ما چیزهایی می خریم که دوست داریم آنها را داشته باشیم تا چیزهایی كه واقعاً نياز داريم. قازر

صفحه 14:
بازاریابی همهمه ای: بازاریابی همهمه ای ‎S BUZZ Marketing L‏ شکل از بازاریابی دهان به دهان است كه استراتزى لن غير سنتى است و اغلب از خلاقيت براى تعامل و جذب مخاطبان استفاده مى كند. امروزه بستر اينترنت باعث مى شود بازاريابى همهمه ‎Sl‏ در يى مقياس كسترده اجرا شود. ‎sly‏ تكميل و ترويج همهمه ايجاد شده توسط مخاطبان. يى ‏شركت ممكن است فيلم ها و كليب هايى در مورد محصول و پا خدمات خود بسازد. اين ويدئو ممكن است در وب سايت شركت و يا بر روى يك سايت ويدئويى همانند 66لا لاملا و پا آپارات ارسال شور که رای بل ماه و جستجو توس شسابر مخاطيان است. از طریق چنین استرانزی ه بازاريابى» برخى آز شركت ‎

صفحه 15:
بازاریابی پنهان: مفهوم بازاریابی پنهان یا ۵۲6۲۲0 56100 به طور کلی هر نوع از استراتژی بازاریلیی است که در حللت خفا و بصورت پنهلنی انجام می شود. بسیاری از کارشناسان حوزه بازاریابی بر این باورند که تبلیغاتی موثرتر است که مردم از آنن آگاه نباشند. روش های مختلفی برای بازاریلبی پنهان وجود دارد که از رسانه های مختلف از فیلم تبلیفاتی گرفته تا اینترنت استفاده می کنند. از سوی دیگر برخی از مردم بر این باورند که تکنیک های بازاریلبی پنهان غیر اخلاقی هستند و شرکت هلیی وجود دارند که در استفاده از لین روش ها تردید دارند به دليل اينكه می ترسند شهرت برندشان در صورت لو رفتن این نوع از تبلیغ لكه دار شود. روش ‎oe‏ بسيار متنوعى براى بازاريابى ينهان وجود داردء يكى از نمونة هاى معمول اين روش از ۲زاریلی و تیم« اسفاده کردن ار محصول در یک فیلم سرتمايی اس و با دن لباس هایی که روی آنها ‎eee‏ 0 مشهور ورزشی در زمانی که در

صفحه 16:
برای مثال. برخی از کسب و کارها افرادی را برای انتقال پیام در مورد محصولات خود استخدام مي کنند. البته این افراد پرام های مختلف دیگری را اتفال می دهند طوری که به نظر می رسد این افراد همانند سایر مردم جامعه هستند. نوعی دیگر از بازاریابی پنهان از نوع آنلاین ایجاد مقالات یا اخبار جعلی است. برای مثال, کاهی ارقات شخصی مقاه ای در وب مر می گنه گه به نار می رسد لتق از یگ محصول است در حلیکه در وقعیت این یک وع فلع است.

صفحه 17:
بازاریابی اجازه ای: اگر اجه حال در کسب و کار فروش آنلاین بوده لیدبه احتمال زد بلید با لین مفهوم آشنا باشید. بازاریابی اجازه ای امتیاز ارائه پیام های تبلیغاتی به مشتریانی که در واقع تمایل به شنیدن و یا دیدن آن پیام را دارند می باشد. تلاش برای "کسب درآهد" در وب معمولا شامل تبلیغاتی خاص می شود که آمیزه ای از ‎ase‏ هی مش اس حت أكر رمان دی درو رف رده ای وه ار موضوع شده ید که شما نمی توانید باعث شوید کسی در اینترشت کاری را انجام دهد که تمایل به انجام آن ندارد. در واقع ماهیت اینترنت سانسور گونه است به این معنی که شما در اطراف مطالبی گشت و گذار می کنید که می خواهید و مسیرهایی را که تمایلی ندارید. وارد نمی شوید.

صفحه 18:
بازاربابی خیابانی: ‎Street Marketing) bls ob Jb‏ یک روش بازاریابی است که محصولات یا خدمات به طور مستقیم به مشتریان در یک محل عمومی عرضه می شود و هدف لن جلب توجه و برانگیختن سر و صدا در مورد آن محصول با خدمت است. این نوع بازاریابی از روش ‎cle‏ تبلیفاتی معمول استفاده نمی کند و می تواند اغلب شامل يك روش تبليغات غير متعارف و خلاقانه باشد. استفاده از بازاریابی خیابانی می تواند یک راه موثر برای هدف قرار دادن یک مکان خاص که مشتریان در آن رفت و آمد دارند برای پیاده سازی برنامه ریزی ‏استراتژیک و خلاق بازاریلبی یک شرکت باشد. لین روش از بازاربلب چنین می تولند شیوه ای به منظور افزایش سطح آگاهی از نام تجاری (655 ۸۷/۵۲6۳ 8۲800 از طریق خلق یک خاطره ی به ‎ob‏ ماندنی در ذهن مشتریان باشد. ‏برای یک کسب و کار کوچک اغلب بسیار دشوار است که پیام تبلیغاتی خود راز طریق ‎eae‏ ع ‎pyrene‏ الا ا ار ارون ور ‎ ‎

صفحه 19:
یکی از گزینه هاء رویکرد ارتباط مستقیم است که حذف هر گینه فیلتر رابه ارمفان می آورد و پیام یک شرکت رابه طور مستقیم به مردم ارسال مى کند. و اغلب درست در زملنی که آنها دست کم انتظار لن را دارند. این روش بازاریلبی می تولند به دور از در هم و برهم بودن تبلیغات رسانه ای توجهات را جلب کند برای مثال. یک رستوران که بعد از تأسیس در مهرماه برای جذب دانشجویان دانشگاه تلاش می کند. می تولند در یک بعد از ظهر آفتلبی جایی که آنها برای تفریح می روند را انتخاب کند. دانستن اطلاعات جمعیتی یک منطقه خاص به بازاریابان اجازه می دهد تا یک زمان و یک مکان رابرای تاثیر مطلوب تقطیم کنند. راه اندازی یک کمپین بازاریابی چریکی و غیر ره که گمی غیر علای باشد می تواند محاطره آمیر و در مورد یک بح خاصی از میت که باند ما تلیعت تایه کی با نگتیت های جللب و ماوت و تمایش برد اين مخاطره را از بين مى برد. فرستادن افراد مبدل برای ترویج در خیا ت. برای مثال» يك فعاليت 5 که

صفحه 20:
زاربابی مستقیم: ‎Marketing) .a» ob jk‏ 21۲66۲]) یکی از متداول ترین استراتژی های بازاریابی است. شاید تا کنون برای شما اتفاق افتاده باشد که در ساعت ناهار و یا در طول ساعات کار شماء یک بازاریاب تلفنی با شما تماس گرفته باشد؟ در آن زمان شما هدف بازاربابی مستقیم بوده اید. ‏این نوع از بازاریابی از نظر مشتریان» اغلب آزار دهنده و تهاجمی در نظر گرفته می شود. ‎ee ee ee ee‏ به دقت برنامه ریزی و اجرا شود. یکی از مهمترین شاخص ها در این نوع بازاریابی انتخاب درست و دقیق بازار هدف احتمالی است. ‎

صفحه 21:
بازاریابی ویروسی: بازاریابی ویروسی ‎Viral marketing)‏ اشاره به تکنیک های بازاریابی دارد که از خدمات شبکه های اجتماعی و یا فن آوری های دیگر برای تولید افزلیش آگاهی نام تجاری (برند) و یا رسیدن به اهداف بازاریابی (پیشبرد فروش مانند فروش محصول) از طریسق فرایندهای ویروسی خود تکثیر کننده مشابه به گسترش ویروس هاء استفاده می کنند. این نوع از بازاریابی با تکیه بر اصل دهان به دهان شدن يك تبلیغ و یا انتشار آن تبلیخ در شبکه اینترنت و یا شبکه های تلفن همراه است. بازاریلبی ویروسی ممکن است به صورت کلیپ های ویدوبی, بازی های فلش تعاملی» کتاب» نرم افزار. تصاويرء ييام هاى متنى؛ ييام ‎cle‏ ایمیل و یا صفحات وب باشد. بازاریلبی ویروسی شامل هر نوع استراتژی که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق می‌کند, می ‎rece 5‏ » آمکان رشد ترویجی در نمایش لن تبلیغ و نفوذ پیام را خلق می کند. در لين روش از بازاریلبی در بدشترين ۱ مس هر اس طريق بازارياب

صفحه 22:
برای ماندگار بودن این مطلب در ذهن از مخقف ۲۴۳0۳5 ‎٩‏ برای یادآوری این ۶ اصل استفاده می کنم: Social Currency ۰ ‏رواج اجتماعی‎ محركها نید كك ‎Emotion‏ Public ارزش عملى ‎Practical Value‏ آرزش داستانی ‎Stories‏ ‏به عنوان مثال, رواج اجتماعی» این ایده را بیان می کند که مردم مطالبی را به اشتراک می گذارند که باعث شود خوب به نظر بيایند مثلا برخی مواقع, افراد یک وبدئوی جللب را می بت اس رتست ارات دب را مردم در مورد مطلبی صحبت کنند یا دیگران را در آن سهیم کنند توجه به این مطلب است که مضمون لن را طوری بسازيم که احساس کنند با به اشتراک گذاری لن می توانند با

صفحه 23:

تهیه کننده : موضوع : استاد: حم بس ّ ّ حی هّلل م ا ارل ن ارل م علی سعادتی بازاریابی مح ّ ب مهندس ی بهار 1393 مقدمه بازاریابی یا مارکتینگ (:)Marketing بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی -اجتماعی تعریف میشود که بوسیله آن افراد و گروه‌ها از طریق* تولید و مبادله کاال با یکدیگر ،به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام میکنند. تعریف دیگر بازاریابی بازاریابی به تالش برای ارتباط بین ارزش محصول (کاالها یا خدمات) و مشتری گفته می‌شود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. »بازاریابی ،فرایندی است که بین تواناییهای شرکت و نیازهای مشتریان تعادل ایجاد می‌کند«. ارکان بازاریابی بازاریابی بر پایه ۴مقوله اصلی ( معروف به ) 4Pبه شرح زیر استوار است: - ۱کاال یا خدمات)Product( : - ۲توزیع یا محل)Place( : - ۳قیمت‌گذاری)Pricing( : - ۴ترویج(پیشبرد))Promotion( : تفاوت بازاریابی با تبلیغات تبلیغات انتشار پیام های ترغی*ب کننده اس*ت ب*ه منظور معرف*ی و تروی*ج محص*والت و خدمات شرک*ت ب*ه مشتریان موجود و بالقوه در ازای پرداخ*ت مبلغ*ی معین .بازاریاب*ی برنام*ه ریزی ،اجرا و هدای*ت هدفمن*د آمیخت*ه ای از فعالی*ت های تجاری اس*ت ،ب*ه قص*د نزدی*ک س*ازی خریداران و فروشندگان به یکدیگ*ر به منظور تبادل منافع یا انتقال محصول. تفاوت بازاریابی با فروش بازاریاب*ی شام*ل ه*ر اقدام*ی اس*ت ک*ه شم*ا ب*ه منظور دس*تیابی ب*ه مشتریان و ترغی*ب آ*ن ه*ا انجام م*ی دهید .فراین*د فروش شام*ل ه*ر اقدام*ی اس*ت ک*ه شم*ا آ*ن را ب*ا هدف بس*تن قرارداد فروش و گرفت*ن امضای مشتری انجام م*ی دهید .فروش ب*ه نتای*ج کم*ی توج*ه دارد و فق*ط ب*ه رش*د م*ی اندیشد ،اما بازاریابی در جستجوی افق های دوردست و رسیدن به مرحله توسعه است. انواع بازاریابی ازاریابی دارای انواع مختلفی است: بازاریابی تک به تک بازاریابی صنعتی بازاریابی چریکی بازاریابی عصبی بازاریابی مویرگی بازاریابی مصرفی بازاریابی دهان به دهان بازاریابی پارتیزانی بازاریابی اینترنتی بازاریابی شبکه ای بازاریابی چند سطحی توضیح مختصر از انواع بازاریابی: بازاریابی عصبی: بازاریاب*ی عص*بی ،عرص*ه ای جدی*د در تحقیقات بازاریاب*ی م*ی باش*د ک*ه ب*ه مطالع*ه و بررس*ی پاس*خ موث*ر ،آگاهان*ه و حس*ی-حرکتی مص*رف کنندگان (مشتریان) ب*ه محرکهای ایجاد شده توس*ط ابزارهای بازاریاب*ی م*ی پردازد .محققان از تکنولوژ*ی های*ی مانن*د ( FMRIتکنولوژ*ی عکس*برداری ب*ا تشدی*د مغناطیس*ی تابع*ی) اس*تفاده میکنن*د ت*ا تغییرات فعالیت*ی بخشهای*ی از مغ*ز مشتریان را مشخ*ص کنن*د و همچنی*ن از ( EEGتکنولوژ*ی الکتروانسفالوگرافی) وSST (تکنولوژ*ی حال*ت ثاب*ت) اس*تفاده میکنن*د ت*ا فعالی*ت در طی*ف ناحی*ه ای خاص از واکن*ش مغ*ز را س*نجش کنن*د و از س*نسورهای مخص*وصی اس*تفاده م*ی کنن*د ت*ا اینک*ه درک کنن*د ک*ه چرا مص*رف کنندگان (مشتریان) هنگام خرید ،تص*میم خاص*ی را م*ی گیرن*د و اینک*ه کدام قسمت از مغز به آنها می گوید که کار خاصی را انجام دهند. شرکتهایی از قبیل گوگل ( ،)Googleسی بی اس( )CBSو فریتو -لی ( )Frito-Layدر میان دیگر شرکتها برای سنجیدن افکار مصرف کننده در مورد تبلیغات یا محصوالتشان از خدمات بازاریابی عصبی استفاده کرده اند. عبارت “بازاریابی عصبی” یا Neuromarketingبرای اولین بار توسط Ale Smidtsدر سال ۲۰۰۲مطرح شد. بازاریابی چری&کی: چری*ک ه*ا ب*ه خوب*ی میدانن*د ک*ه مهمتری*ن بع*د رواب*ط عموم*ی ،رواب*ط انس*انی اس*ت .آنه*ا میتوانن*د ارتباطات گرم انس*انی را ب*ا س*ودهای دلفری*ب دره*م آمیزند .ه*ر چ*ه قدر ه*م ک*ه بازاریاب*ی شم*ا خوب باش*د ،اگ*ر مشتریان در اولی*ن برخوردشان ب*ا شم*ا ناامی*د شده باشن*د ،احتمال کم*ی وجود دارد ک*ه دوباره ب*ه س*مت شم*ا بازگردند .چنانچ*ه از شهرت خوبی برخوردار نباشید ،بازاریابیتان سودی برایتان به ارمغان نخواهد آورد. بازاریاب*ی شم*ا میتوان*د مشتریان بالقوه ای تنه*ا برای ی*ک بار خری*د نزد شم*ا بفرس*تد. باقی به خود شما بستگی دارد – و به حس انسانی شما در بازاریابیتان. چنانچ*ه ارتباط*ی بی*ن ای*ن دو نمیبینی*د ،شای*د شم*ا اس*تعدادی در بازاریاب*ی نداری*د و بهتر باشد وارد کاری شوید که با آدمیزاد سر و کاری نداشته باشد. ی*ک اص*ل چریک*ی اینس*ت ک*ه مردم دوس*ت دارن*د از دوس*تانشان خری*د کنند .ی*ک اص*ل دیگ*ر اینس*ت ک*ه ایجاد عالق*ه انس*انی پی*ش از ایجاد ی*ک ارتباط بلن*د مدت تجاری بسیار اهمیت دارد. اگ*ر کس*ی ب*ا شرک*ت شم*ا تماس گرفت*ه و حتم*ا الزم اس*ت ک*ه تلف*ن کننده را روی خ*ط منتظ*ر بگذاری*د ،کاری کنی*د ک*ه پش*ت خ*ط ب*ا گوش دادن ب*ه موس*یقی متناس*ب ب**ا هویتتان و اخبار جال**ب درباره شرکتتان ،مخص**وصا درباره پیشنهادات ویژ**ه و محص*والت و خدمات جدی*د ،از بازاریاب*ی شم*ا بهره ب*برد .شخ*ص تلف*ن کننده ب*ه جای اینکه از شما آزرده شود ،از شما خوشش خواهد آمد. بازاریابی دهان به دهان: ب*ا وجود ابزارهای مختل*ف بازاریاب*ی ک*ه هم*ه روزه در س*طح جهان معرف*ی م*ی شود باز ه*م ت*ا کنون هی*چ ی*ک از ابزاره*ا ب*ه قدرتمندی بازاریاب*ی دهان به دهان Word Of Mouth marketingی*ا WOM marketingنیس*ت .کم*ی ب*ا خود فک*ر کنید .وقت*ی توص*یه ای را راج*ع ب*ه ی*ک محص*ول و ی*ا خدم*ت از یک*ی از دوس*تانتان م*ی شنوی*د بدون اینک*ه راجع به آن شکی به دل خود راه دهید نسبت به استفاده از آن محصول اقدام می کنید. بعنوان مثال فرض کنید خانه ای در محله ای جدید تهیه کرده اید و به تازگی به آنجا نقل مکان کرده اید .در هنگام اسباب کشی که فرصت تهیه غذا ندارید از یکی از همسایه ها می پرسید که مث ً ال بهترین کبابی محل کجاست .وی کبابی حسین آقا را به شما معرفی می کند و تلفن آن را در اختیار شما قرار می دهد .آیا شما برای تماس به آن کبابی شکی به خود راه می دهید و مث ً ال از همسایه خود می پرسید که چرا وی این کبابی را بهترین کبابی می داند؟ بی شک اینگونه نیست و شما به آن کبابی زنگ زده و غذا سفارش می دهید .پس به جرات می توان گفت هنوز هم ما ابزاری برای بازاریابی بهتر از این ابزار در اختیار نداریم. ب*ه جرات م*ی توان تبلیغات دهان ب*ه دهان را بعنوان اولی*ن و موثرتری*ن ابزار بازاریاب*ی نامید. مطمئ*ن هس*تم ت*ا کنون مطال*ب زیادی راج*ع ب*ه بازاریاب*ی ویروس*ی خوانده اید .بازاریاب*ی ویروس*ی دقیقاً برداشت جدیدی از بازاریابی دهان به دهان است .زبان همانند یک ویروس است. بازاریابی چابک: بازاریاب*ی چاب*ک ( )Agile Marketingمفهوم*ی اس*ت ک*ه از دل س*ازمان های چاب*ک نشات می گیرد. امروز بس*یار بیشت*ر از گذشت*ه ،شاه*د تغییرات اس*اسی در وضعی*ت بازار و اقتص*اد هس*تیم .فک*ر م*ی کن*م ب*ا م*ن ه*م عقیده باشی*د ک*ه در حال حاض*ر ب*ا نوس*انات بس*یار زیادی در بازار کس*ب و کار روبرو هس*تیم .ی*ک روز فروش خوب*ی داری*م و در روز دیگ*ر فروش م*ا ب*ه اندازه تامی*ن هزین*ه های جاری کس*ب و کارمان ه*م نیس*ت .بازاریاب*ی چاب*ک رویکردی جدی*د در بازاریاب*ی اس*ت ک*ه از توسعه سریع الهام می گیرد. چابک*ی ب*ه معنای توانای*ی پاس*خگویی و واکن*ش س*ریع و موفقی*ت آمی*ز ب*ه تغییرات محی*ط بیرونی سازمان است. بازاریابی احساسی: هنگام*ی ک*ه شم*ا محرک های احس*اسی بازاریاب*ی ک*ه باع*ث خری*د م*ی شون*د را بشناس*ید ،ب*ی ش*ک م*ی توانی*د فروش بیشتری داشت*ه و مشتریان مشتاق بیشتری را پیدا کنید .ب*ا تس*لط بر تکنیک های بازاریابی احساسی براحتی می توانید فروش خود را افزایش دهید. اگ*ر فک*ر کنی*د مردم آنچ*ه نیاز دارن*د را م*ی خرن*د ،س*خت در اشتباه هس*تید! مردم آنچ*ه را دوست دارند می خرند. نیازها ب*ا منط*ق هدای*ت م*ی شون*د در حالیک*ه خواس*ته ه*ا بر اس*اس احساسات هدایت می شوند. در واقع ما آنچه را که می خواهیم می خریم. باور نم*ی کنی*د؟ چ*ه کس*ی ب*ه ماشی*ن شاس*ی بلن*د لوک*س نیاز دارد؟ ی*ک نوجوان واقعاً چ*ه نیازی ب*ه ی*ک تلف*ن همراه ۲۵۰۰میلیون تومان*ی و ی*ا شلوار جی*ن ۲۰۰هزار تومان*ی دارد؟ چ*ه کس*ی ب*ه محص*ول شم*ا نیاز دارد؟ مردم محص*والت شم*ا را م*ی خرن*د چون م*ی خواهن*د آ*ن را داشته باشند .هر روز ما چیزهایی می خریم که دوست داریم آنها را داشته باشیم تا چیزهایی که واقعاً نیاز داریم. ب*ه اشتباه ،بازار خود را برای کس*انی ک*ه نیازمن*د محص*ول شم*ا هس*تند طرح ریزی نکنید. بهتری*ن بازار هدف برای شم*ا افرادی هس*تند ک*ه محص*ول شم*ا را م*ی خواهن*د ،حال ممک*ن است به آن نیاز هم داشته باشند یا نداشته باشند. بازاریابی همهمه ای: بازاریاب;ی همهم;ه ای ی;ا BUZZ Marketingی;ک شک;ل از بازاریاب;ی دهان ب;ه دهان اس;ت ک;ه اس;تراتژی آ;ن غی;ر س;نتی اس;ت و اغل;ب از خالقیت برای تعامل و جذب مخاطبان استفاده می کند. امروزه بس;تر اینترن;ت باع;ث م;ی شود بازاریاب;ی همهم;ه ای در ی;ک مقیاس گسترده اجرا شود. برای تکمی;;;ل و تروی;;;ج همهم;;;ه ایجاد شده توس;;;ط مخاطبان ،ی;;;ک شرک;ت ممک;ن اس;ت فیل;م ه;ا و کلی;پ های;ی در مورد محص;ول و ی;ا خدمات خود بس;ازد .ای;ن ویدئ;و ممک;ن اس;ت در وب س;ایت شرک;ت و ی;ا بر روی ی;ک س;ایت ویدئوی;ی همانن;د youtubeو ی;ا آپارات ارس;ال شود ک;ه ب;ه راحت;ی قاب;ل مشاهده و جس;تجو توس;ط س;ایر مخاطبان اس;ت .از طری;ق چنی;ن اس;تراتژی های بازاریاب;ی ،برخ;ی از شرک;ت هاروش های بازاریاب;ی س;نتی را کنار گذاشت;ه و در جه;ت کمپی;ن های بازاریابی ویروسی کم هزینه تر گام برداشته اند. بازاریابی پنهان: مفهوم بازاریاب*ی پنهان ی*ا Stealth Marketingب*ه طور کل*ی ه*ر نوع از اس*تراتژی بازاریاب*ی اس*ت ک*ه در حال*ت خف*ا و بص*ورت پنهان*ی انجام م*ی شود .بس*یاری از کارشناس*ان حوزه بازاریاب*ی بر ای*ن باورن*د ک*ه تبلیغات*ی مؤثرت*ر اس*ت ک*ه مردم از آ*ن آگاه نباشند .روش های مختلف*ی برای بازاریاب*ی پنهان وجود دارد ک*ه از رس*انه های مختل*ف از فیل*م تبلیغات*ی گرفت*ه ت*ا اینترن*ت اس*تفاده م*ی کنند .از س*وی دیگ*ر برخ*ی از مردم بر ای*ن باورن*د ک*ه تکنی*ک های بازاریاب*ی پنهان غی*ر اخالق*ی هس*تند و شرک*ت های*ی وجود دارن*د ک*ه در اس*تفاده از ای*ن روش ه*ا تردی*د دارن*د ب*ه دلی*ل اینک*ه م*ی ترس*ند شهرت برندشان در ص*ورت ل*و رفت*ن ای*ن نوع از تبلی*غ لکه دار شود. روش های بس*یار متنوع*ی برای بازاریاب*ی پنهان وجود دارد .یک*ی از نمون*ه های معمول ای*ن روش از بازاریاب*ی و تبلی*غ ،استفاده کردن از محص*ول در یک فیلم س*ینمایی اس*ت و یا پوشیدن لباس های*ی ک*ه روی آنه*ا تبلیغات*ی درج شده ک*ه چهره های مشهور ورزش*ی در زمان*ی ک*ه در مالء عام هس*تند آنه*ا را م*ی پوشند .برخ*ی از روش های*ی ک*ه کم*ی کمت*ر آشکار اس*ت ه*م وجود دارد. برای مثال ،برخ**ی از کس**ب و کاره**ا افرادی را برای انتقال پیام در مورد محص**والت خود استخدام می کنند .البته این افراد ،پیام های مختلف دیگری را انتقال می دهند طوری که به نظر می رسد این افراد همانند سایر مردم جامعه هستند. نوع*ی دیگ*ر از بازاریاب*ی پنهان از نوع آنالی*ن ایجاد مقاالت ی*ا اخبار جعل*ی اس*ت .برای مثال، گاه*ی اوقات شخص*ی مقال*ه ای در وب منتش*ر م*ی کن*د ک*ه ب*ه نظ*ر م*ی رس*د نقدی از ی*ک محصول است در حالیکه در واقعیت این یک نوع تبلیغ است. بازاریابی اجازه ای: اگ*ر ت*ا ب*ه حال در کس*ب و کار فروش آنالی*ن بوده ای*د ب*ه احتمال زیاد بای*د ب*ا ای*ن مفهوم آشن*ا باشید .بازاریاب*ی اجازه ای امتیا ِز ارائ*ه پیام های تبلیغات*ی ب*ه مشتریان*ی ک*ه در واق*ع تمای*ل ب*ه شنیدن و یا دیدن آن پیام را دارند می باشد. تالش برای “کس*ب درآم*د” در وب معموالً شام*ل تبلیغات*ی خاص م*ی شود ک*ه آمیزه ای از تکنی*ک های مختل*ف اس*ت .حت*ی اگ*ر زمان کم*ی در وب ص*رف کرده باشی*د ،متوج*ه ای*ن موضوع شده ای*د ک*ه شم*ا نم*ی توانی*د باع*ث شوی*د کس*ی در اینترن*ت کاری را انجام ده*د ک*ه تمای*ل ب*ه انجام آ*ن ندارد .در واق*ع ماهی*ت اینترن*ت س*انسور گون*ه اس*ت ب*ه ای*ن معن*ی ک*ه شم*ا در اطراف مطالب*ی گش*ت و گذار م*ی کنی*د ک*ه م*ی خواهی*د و مس*یرهایی را ک*ه تمایل*ی نداری*د، وارد نمی شوید. بازاریابی خیابانی: بازاریاب*ی خیابان*ی ( )Street Marketingی*ک روش بازاریاب*ی اس*ت ک*ه محص*والت ی*ا خدمات ب*ه طور مس*تقیم ب*ه مشتریان در ی*ک مح*ل عموم*ی عرض*ه م*ی شود و هدف آ*ن جل*ب توج*ه و برانگیخت*ن س*ر و ص*دا در مورد آ*ن محص*ول ی*ا خدم*ت اس*ت .ای*ن نوع بازاریاب*ی از روش های تبلیغات*ی معمول اس*تفاده نم*ی کن*د و م*ی توان*د اغل*ب شام*ل ی*ک روش تبلیغات غی*ر متعارف و خالقان*ه باشد .اس*تفاده از بازاریاب*ی خیابان*ی م*ی توان*د ی*ک راه مؤث*ر برای هدف قرار دادن ی*ک مکان خاص ک*ه مشتریان در آ*ن رف*ت و آم*د دارن*د برای پیاده س*ازی برنام*ه ریزی اس*تراتژیک و خالق بازاریاب*ی ی*ک شرک*ت باشد .ای*ن روش از بازاریاب*ی همچنی*ن م*ی توان*د شیوه ای ب*ه منظور افزای*ش س*طح آگاه*ی از نام تجاری ( )Brand Awarenessاز طری*ق خلق یک خاطره ی به یاد ماندنی در ذهن مشتریان باشد. برای ی*ک کس*ب و کار کوچ*ک اغل*ب بس*یار دشوار اس*ت ک*ه پیام تبلیغات*ی خود را از طری*ق اشکال مختل*ف رس*انه های س*نتی و ی*ا رس*لنه های فراگی*ر اع*م از تلویزیون ،بیلبورد و … ب*ه گوش مخاطبان برس*اند .هی*چ تضمین*ی وجود ندارد ک*ه ی*ک فرد ب*ه پیام های بازرگان*ی رادیوی*ی گوش دهد و یا برای تماشای تبلیغات تلویزیونی به اندازه کافی روی یک کانال بماند. یک*ی از گزین*ه ه*ا ،رویکرد ارتباط مس*تقیم اس*ت ک*ه حذف ه*ر گون*ه فیلت*ر را ب*ه ارمغان م*ی آورد و پیام ی*ک شرک*ت را ب*ه طور مس*تقیم ب*ه مردم ارس*ال م*ی کن*د ،و اغل*ب درس*ت در زمان*ی ک*ه آنه*ا دس*ت ک*م انتظار آ*ن را دارند .ای*ن روش بازاریاب*ی م*ی توان*د ب*ه دور از در ه*م و بره*م بودن تبلیغات رسانه ای توجهات را جلب کند. برای مثال ،ی*ک رس*توران ک*ه بع*د از تأس*یس در مهرماه برای جذب دانشجویان دانشگاه تالش م*ی کن*د ،م*ی توان*د در ی*ک بع*د از ظه*ر آفتاب*ی جای*ی ک*ه آنه*ا برای تفری*ح م*ی رون*د را انتخاب کند .دانس*تن اطالعات جمعیت*ی ی*ک منطق*ه خاص ب*ه بازاریابان اجازه م*ی ده*د ت*ا ی*ک زمان و ی*ک مکان را برای تاثی*ر مطلوب تنظی*م کنند .راه اندازی ی*ک کمپی*ن بازاریاب*ی چریک*ی و غی*ر منتظره ک*ه کم*ی غی*ر عادی باش*د م*ی توان*د مخاطره آمی*ز و در مورد ی*ک بخ*ش خاص*ی از جمعی*ت ،بیگان*ه باشد .ام*ا تبلیغات تولی*د شده ب*ا تکنی*ک های جال*ب و متفاوت و نمای*ش برن*د این مخاطره را از بین می برد. روش دیگ**ر فرس**تادن افراد مبدل برای تروی**ج در خیابان اس**ت .برای مثال ،ی**ک فعالی**ت بازاریاب*ی خیابان*ی در ی*ک نمایشگ*اه کتاب (برای تبلی*غ ی*ک س*ایت همس*ر یاب*ی) مردی بود ک*ه مانند شاهزاده ها لباس پوشیده بود و در جمعیت به دنبال عشق واقعی خود می گشت!!! بازاریابی مستقیم: بازاریاب**ی مس**تقیم ( )Direct Marketingیک**ی از متداول تری**ن اس**تراتژی های بازاریاب*ی اس*ت .شای*د ت*ا کنون برای شم*ا اتفاق افتاده باش*د ک*ه در س*اعت ناهار و ی*ا در طول س*اعات کار شم*ا ،ی*ک بازاریاب تلفن*ی ب*ا شم*ا تماس گرفت*ه باش*د؟ در آ*ن زمان شم*ا هدف بازاریابی مستقیم بوده اید. ای*ن نوع از بازاریاب*ی از نظ*ر مشتریان ،اغل*ب آزار دهنده و تهاجم*ی در نظ*ر گرفت*ه م*ی شود، بازاریاب*ی مس*تقیم ی*ک شک*ل خاص از بازاریاب*ی تهاجم*ی اس*ت ک*ه تنه*ا زمان*ی کار م*ی کن*د ک*ه ب*ه دق*ت برنام*ه ریزی و اجرا شود .یک*ی از مهمتری*ن شاخ*ص ه*ا در ای*ن نوع بازاریاب*ی انتخاب درست و دقیق بازار هدف احتمالی است. بازاریابی ویروسی: بازاریاب*ی ویروس*ی ( ،)Viral marketingاشاره ب*ه تکنی*ک های بازاریاب*ی دارد ک*ه از خدمات شبک*ه های اجتماع*ی و ی*ا ف*ن آوری های دیگ*ر برای تولی*د افزای*ش آگاه*ی نام تجاری (برن*د) و ی*ا رس*یدن ب*ه اهداف بازاریاب*ی (پیش*برد فروش مانن*د فروش محص*ول) از طری*ق فرایندهای ویروسی خود تکثیر کننده ،مشابه به گسترش ویروس ها ،استفاده می کنند. ای*ن نوع از بازاریاب*ی ب*ا تکی*ه بر اص*ل دهان ب*ه دهان شدن ی*ک تبلی*غ و ی*ا انتشار آ*ن تبلی*غ در شبکه اینترنت و یا شبکه های تلفن همراه است. بازاریاب*ی ویروس*ی ممک*ن اس*ت ب*ه ص*ورت کلی*پ های ویدئوی*ی ،بازی های فل*ش تعامل*ی ،کتاب، نرم افزار ،تص*اویر ،پیام های متن*ی ،پیام های ایمی*ل و ی*ا ص*فحات وب باشد .بازاریاب*ی ویروس*ی شام*ل ه*ر نوع اس*تراتژی ک*ه افراد را ب*ه انتقال پیام بازاریاب*ی ب*ه دیگران تشوی*ق می‌کن*د ،م*ی شود و ایجادکننده امکان رش*د ترویج*ی در نمای*ش آ*ن تبلی*غ و نفوذ پیام را خل*ق م*ی کند .در ای*ن روش از بازاریاب*ی در واق*ع ،بیشتری*ن قدرت در فروش محص*والت و ایده‌ه*ا از طری*ق بازاریاب به مشتری صورت نمی‌گیرد ،بلکه از طریق مشتری به مشتری انجام می‌شود. ویروس*ی شدن یک محتوا تص*ادفی یا شانسی نیس*ت .علمی در پشت آ*ن وجود دارد .ش*ش اصل کلیدی که باعث میشود مردم مطلبی را برای دوستان خود به اشتراک گذارند وجود دارد. برای ماندگار بودن ای*ن مطل*ب در ذه*ن از مخف*ف STEPPSبرای یادآوری ای*ن ۶اص*ل استفاده می کنم: رواج اجتماعی محرکها ‏Triggers عمومیت احساسات ‏Emotion ‏Public ارزش عملی ارزش داستانی ‏Stories ‏Social Currency ‏Practical Value ب*ه عنوان مثال ،رواج اجتماع*ی ،ای*ن ایده را بیان م*ی کن*د ک*ه مردم مطالب*ی را ب*ه اشتراک م*ی گذارن*د ک*ه باع*ث شود خوب ب*ه نظ*ر بیاین*د مث ً ال برخ*ی مواق*ع ،افراد ی*ک ویدئوی جال*ب را م*ی فرس*تند ب*ه دلی*ل اینک*ه ب*ا هوش ب*ه نظ*ر برس*ند .همچنی*ن یک*ی از راه های*ی ک*ه باع*ث شوی*م مردم در مورد مطلب*ی ص*حبت کنن*د ی*ا دیگران را در آن س*هیم کنن*د توجه ب*ه این مطلب اس*ت ک*ه مضمون آ*ن را طوری بس*ازیم ک*ه احس*اس کنن*د ب*ا ب*ه اشتراک گذاری آ*ن م*ی توانن*د ب*ا طرف مقاب*ل احس*اس ص*میمیت کنن*د ی*ا ی*ک موضوع قاب*ل توج*ه در آ*ن محتوا باش*د ک*ه باع*ث شود هوشمن*د (ی*ا ه*ر ص*فت مثب*ت دیگری) ب*ه نظ*ر آیند .یک*ی از مهمتری*ن نکات در ی*ک تبلی*غ ویروسی داستانی بودن آن است و آن هم وجود داستانی زیبا و جذاب است. ب ا ا ت ز ماش ش ک ر وت هج زع زی ا ن

51,000 تومان