صفحه 1:
Business Plan Workshop Ali Amiri Small Business Development Consultants 1 586 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجى 29/02/1386

صفحه 2:
اهداف دوره لا تجزیه و تحلیل ايده کسب وکار ‎(Business Idea)‏ (Business Concept) JS5 GS a sie ‏لا تعريف‎ لا تبديل ايده كسب وكار به يك مدل كسب و كار كه قابل ارائه و حمايت باشد. ‎(Business Model)‏ تا علت نیاز شما به برنامه کسب وكار تا تعریف و ارائه قسمتهای مختلف یک برنامه کسب ‎(Business Paln) Ss‏ لا برنامه هایی برای مدیریت صحیح کسب وکار 2 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 3:
مراحل گام به گام برای موفقیت در شروع کسب و کار 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 4:
ايده كسب وكار لا راههاى شناسايى فرصتهاى كسب وكار لا منابع ايده هاى كسب وكار * تجربه كسب و کار * دانش کسب وکار ۶ علاقه کسب و کار * کسب و کار خانوادگی * یک ایده جذاب و مناسب 0 تحقیق اولیه در مورد ایده کسب وکار (علمی و اقتصادی) 4 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 5:
مفهوم کسب و کار لا ايده كسب وكار شما جه تفاوتى با نمونه هاى موجود دارد؟ ‎peas 2 1 >‏ ر [] اصطلاحا مزیت رقابتی شما چیست؟ لا آيا نمونه هاى موجود كسب وكار كه مشابه ايده شما هستند را تحليل كرده ايد؟ لا علت موفقيت و يا شكست آنها جيست؟ [] نوآوری های کسب وکارهای مشابه ایده شما چیست؟ بفرد باد 5 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 6:
مدل کسب وکار 6 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كرجه 29/02/1386

صفحه 7:
تعریف برنامه کسب و کار تا برنامه کسب وکار» سندی است که هر کدام از اجزاء مدل کسب وکار مارا بصورت کامل و دقیق مشخص کرده و بعنوان راهنمایی برای راه اندازی, مدیریت و رشد و توسعه کسب و کار ما خواهد بود. لا برنامه کسب وکار شبیه یک نقشه است. مسلما اگر بدون یک نقشه وارد یک مسیر پر خطر شویم (راه اندازی یک کسب وکار) حتما با مشکلات و خطرات زیادی مواجه خواهیم شد. برای هر حركتى نياز به بك نقشه دفيق ذا 7 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 8:
علل نیاز به برنامه کسب و کار ۳۳۹ ۳ برای تعریف دقیق و مشخص یک جمله: من در جه کسب و کاری هستم؟ ایجاد یک نقشه راه برای اقدام به ریسک موفقیت آمیز برای چک کردن بسیاری از ایده ها و نظر ها در شرایط واقعی امکان سنجى ايده كسب و کار برای تصمیم گیری بهتر داشتن ابزاری برای راهنمایی و اندازه گیری میزان موفقیت و پیشرفت ایجاد اعتماد در شرکاء و پا سرمایه گذاران و دریافت کمکهای مالی 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 9:
تحقیق قبل از تدوین برنامه کسب و کار Oo آوری اطلاعات بازار و انجام تحقیقات مرتبط قبل از تدوین کسب وک موجب اتخاذ تصمیم گیریهای آگاهانه و تدوین یک برنامه کسب وکار موفقیت امیز خواهد شد. مطالعه مجلات. مقالات» گزارشات بازار مرتبط تحقیق از متخصصان صنعت مربوطه تحقیق اولیه از مشتریان بالقوه تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده و شناسایی ریسک ها و ‎es‏ تال ۳ ((مطالعه و داشتن اطلاعات بروز فاکتور بسیار مهم در موفقیت کسب وکار در بازار امروز می باشد.)) 9 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 10:
ساختار برنامه کسب و کار برنامه کسب و کار 10 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 11:
لآ این قست تر ابندای یک بر نامه کسب و کار می باشد آمااچه واقع جزء انتهایی برنامه می باشد که تهیه می شود. ‎O‏ در این قسمت باید آمار و اطلاعات بسیار مهم که از قسمتهای مختلت بر نامه کسب کار استخر اج می شود آورده شود. ‏لا نرخ رشد صنعت. میزان فروش فاکتورهای استراتژیک» سودآوری, اندازه بازار و << ‏5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386 ‎

صفحه 12:
خلاصه مدیریتی (ادامه) 1 اهداف مرتبط با سهم بازار ۳ ‎x‏ ‏2 اهدلف مرتبط یا میزان فروش لا اهداف مرتبط با سودآوری لا اهداف مرتبط با 12 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كرجه 29/02/1386

صفحه 13:
خلاصه مدیریتی (ادامه) اصلی کسب و کار خود را تشریح کنید. اجزاء تشکیل دهنده بیانیه ماموریت در این قسمت شما باید مفهو. * ارزشها و منفعتهایی که شما در قالب محصولات و خدمات خود به مشتریانتان ارائه می دهید. * ارزش کارمندان و سهامداران در کسب و کار شما * ماموریت و وظایف شما در قبال اجتماع و محیط زیست * رابطه شما با تامین کنندگان و جایگاه آنها در مدل کسب و کار شما * و سایر ذی مدخلان که به نوعی بر كسب و كار ثما تاثير مى كذارند و يا از كسب و كار شما تاثیر می يذيرند. 13 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 14:
خلاصه مدیریتی (ادامه) براى كسب و كار خود يك دورنماى داراى ارزش» واقعى و قابل دستيابى تدوين كنيد. در هر كسب و كارى يكسرى فاكتورهاى كليدى وجود دارند كه تعيين كننده موفقيت ويا شكست در كسب و كار هستند. البته إين فاكتورها براى هر كسب و كارى منحصر بفرد مى باشد و با شرایط و اهداف آن کسب و کار بستگی دارد. فاکتورهای کلیدی موققیت بر اساس تععین اولویت بندیهای ما در کسب و کار مشخص می شوند. بر اسان اسنتراتژی بسیار مهم تمركز؛ براى موفقيت بايد اولويتهاى خود را محدود كنيد. يك كسب وكار نبايد بيشتر از © يا “6 اولويت داشته باشد. فراوانى اولويتها باعث براكندكى تلاشها و كاهش اثر بخشى أنها خواهد شد. 14 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 15:
توصیف شرکت و کسب وکار لا در این قسمت باید اطلاعاتی راجع به شرکت. سهامداران» مکان شرکت و ... لورده شود که به مهمترین آنها در زیر اشاره شده است: ۶ نام شرکت * _ نوع شرکت (با مسئولیت محدود» سهامی خاص, تعاونی و ....) * هيات مديره؛ مدیر عامل و سهامدارن بهمراه درصد سهام هر کدام * تاريخ تاسيس شرکت ۰ اطلاعات مهم در مورد منابع مالى شركت ۶ صنعت و بازاری که کسب و کار در آن فعالیت می کند ۰ محل شرکت * تسهیلات امکانات و تجهیزات شرکت * _آدرس و شماره های تماس شرکت *_آدرس وب سایت شرکت ۶ مشاورین حقوقی و مالی شرکت 15 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 16:
توصیف شرکت و کسب وکار (ادامه) ‎OF‏ در صورتیکه برنامه کسب و کار برای یک شرکت موجود تدوین می شود علاوه بر اطلاعات مذکور باید به موارد زیرنیز اشاره شود: ‎16 ‏اشاره به سالهای فعالیت شرکت و حوادث مهم در اين سالها مالکان حال حاضر شرکت ‏اطلاعاتی راجع به سهم بازار ‏تقاط قوت و ضعف ‏اطلاعات مهم مالی از 0 تا 6 سال گذشته ‏580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386 ‎

صفحه 17:
تا محصولات و خدمات که شرکت به مشتریان و بازار ارائه می کند را توصيف كنيد. براى هر كدام از محصولات موارد زير را بيان كنيد مشخصه هاى فنى محصول * نيازهايى از مشتريان كه توسط اين محصولات برآورده مى شوند »> قيمت ارائه محصولات به بازار *_تکنولوژی بکار گرفته شده در تولید محصول و در خود محصول * هزینه های تولید محصول * _ بسته بندی محصول » چه دسته از مشتریان این محصول را خریداری می * علت خرید محصولات توسط مشتریان *_ مشخصه ها و ویژگیهای اصلی محصول 17 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 18:
توصیف خدمات و محصولات (ادامه. ( در این قسمت باید نمونه های مشابه محصول خود را که در بازار موجود است را جمع آوری کرده و محصول خود را از جنبه هاى مختلف با أنها مقايسه كنيد. سعى كنيد در اين مقايسه رقابتى نقاط قوت و ضعف محصولات خود را نسیت به محصولات رقبا استخراج کنید. در اين قسمت بايد روشهاى تامين مواد اوليه ويا كالاها را بررسى و تحليل كرد. تامين كننده هاى بالقوه و موجود را ذکر کرده و نقاط قوت و ضعف هر كدام از روشهاى تامين را شناسايى و بررسى كرد. 18 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 19:
در اين قسمت باید تکنولوژی های موجود» روند تکنولوژی در آینده و میزان تاثیر پذیری محصولات از تکنولوژی های مربوطه را بررسی نمود. ادر اين قسمت بايد مروری بر محصولات آینده شرکت و رابطه بین این محصولات و نیاز های آینده مشتریان بازار دف» تقاضای بازار و روند تكنولوزى و .... داشت. 19 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 20:
نتایج تجزیه و تحلیل بازار — نیازهای بازار هدف روندهای بازان SS شرکت کننده های صنعت ل الگوهای توزیع در صنعت ل بررسی رقابت و الگوهای خرید در صنعت ‎—J‏ رقبای اصلی در بازار 20 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كرجه 29/02/1386

صفحه 21:
نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه ...) یکی از استراتژیهای مهم کسب و کار در بازار قابتی تفسیم بندی بازار و انتخاب بازار هدف (مناسب ترین بخش بازار) و تمرکز منابع و فعالیتها بر روی بخشی از بازار بجای تمام بازار می باشد. بازار را می توان بر اساس یکسری از شاخصها تقسيم بندى كرد و ویژگیها و مشخصات هر قسمت را بهمراه ترخ رشد بازار را بررسی و تجزیه و تحلیل کرد: * تقسیم بندی بر اساس معیارهای جغر آفیایی * قسیم بندی بر اساس شاخصهای جمعیت شناختی (سن؛ جنس» سطح تحصیلات؛ سطح درآمد 1-2 بندی بازار بر اساس شاخصهای روان شناختی (شخصیت» شیوه و سبک زندگی * تقسيم بندی بر اساس شاخصهای رفتاری (رفتار خرید مشتری و 21 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 22:
نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه ...) از میان بخشهای مشخص شده بازار»باید یک یا چند بخش را که متناسب با اهداف و منابع شرکت می باشد را بعنوان بخشهای هدف از بازار انتخاب کرد. در انتخاب بازار هدف بای معیارهایی را مد نظر قرار داد: * تناسب با اهداف و منابع شرکت * میزان سود آوری بازار هدف * نرخ رشد بازار هدف * وضعیت رقابت در بازار هدف * میزان سهولت در وارد شدن به بازار هدف 22 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 23:
نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه ...) بیان ویژگیهای جغرافیایی» بررسی فرایند خرید مشتریان روندهای آثی ثاثیر گذار بر جمعیت شناختی و روان شناختی ۱۰ در بازار هدف و قاکتورهای بازار هدف مثل تغییر در توزیع مشتریان باقوه بازار هدفت موثر بر خرید آنها جنسی و سنی و يا تغییر در سیک و شیوه زندگی بررسی رقباء در بازار هدفه بررسی استراتژهای قیمت گذاریء محصولات مشابه جانشین و توزیع؛ بازار یابی و تبلیغات شرکتهای مکمل محصول شما در بازار هدف رقیب در بازار هدف 23 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 24:
نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه ...) 24 Ve 1 بسیار بسیار مهم 5806 مشاوران توسعه كسب وكارهاى كوج 29/02/1386

صفحه 25:
i ۳ ۳۳ ل 1 ۳ > فاکتورهای مهم و تاثير كذار در رقابت که باعث انتخاب كالا از سوى مشتريان مى شود را بايد شناسايى کرد. رقباى أصلى را شناسايى كرده و نقاط قوت و ضعف أنها رآ در هر كنام از حوزء هاى محصول, قيمت كذارى: زنجيره توزيعة ابزارهاى تبليغاتى و ترویجی منابع مالى و .... بررسى و تحليل مى كليد. 25 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كرجه 29/02/1386

صفحه 26:
خلاصه استر آتز ی برتامه جرا eee استراتژی یعنی تمرکز اصلی کسب و کار استراتژی های اجرانی عبارتند از فعالیتهای كسب و کاری برای اجرای تاکتیکها برای هر کدام از فعاليتها مسئول؛ محدوده زمائی و حتی بودجه نیز تعریف می شود. 26 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 27:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه ...) تحقیق و توسعه = ارائه ارزش به مشتریان 27 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كرجه 29/02/1386

صفحه 28:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرانی (ادامه ...) ((بر روی مزیت رقابتی خود تمرکز کنید)] عامل تمايز كسب و كار شما از رقبايتان جيست؟ جه راه و روشى كسب و كار شما را متمايز مى كند؟ أيا يك مزيت رقابتى براى هر كسب وكارى بايد منحصر بفرد باشد. 28 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 29:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه ...) در این قسمت باید استراتژی بازاریابی کسب وکار خود رد تدوین و ارلنه نمانیدددر استراتژی بازاریابی اطلاعات مربوط به بخشهای بازار» بازار هدف» روشهای مکان یابی شرکت و محصولاتش در بازار هدف و ... باید تعریف و مشخص شوند. البته اطلاعات مربوط به شاخصهای تجزیه و تحلیل بازار نیز باید بصورت خلاصه در این قسمت ذکر شوند. 29 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 30:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه ...) روش مکان یابی در بازار هدف استراتزی قیمت گذاری استراتژی ترویج و تبلیغ استراتژی زنجیره توزیع پیش بینی فروش برنامه های بازاریابی استراتژی فروش برنامه های فروش 30 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 31:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرانی (ادامه ...) مکان یابی یعنی اینکه محصولات و خنمات شما چگونه تیازهای بازار هدف ر! بگونه ای متمایز و رضایت بخش نسبت به محصولآت رقباء پوشش می دهد مكان يابى در بازار هدف بعنی ارانه ویژگیها و شاخص های برتر نسبت به رقباء در بینیه مربوط به مکان یابی در بازار هدف باید به جملات کوتاه زیر پاسخ داده شود: برای چه کسی؟ (توصیف مشتریان در بازار هدفه تعریف نیاز و خواسته بازار هدف تعریف محصول و مشخصه هایی از محصول که برطرف کندهنیاز مشتریان در بازار هدف است. در نظر گرفتن استراتژی های مکان یابی زقباءم ویژگیهای متمایز کننده کسب وکار شما از رقباء در بازار هدف و هر آنچه که باعث ایجاد تصویری منحصر بفرد از كسب و كار و محصول شما در ميان مشتريان بازار هدف می شود. 31 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 32:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرانی (ادامه ...) با توجه به نوع استراتژی انتخابی برای مکان یابی در بازار هدف می توان از روشهای مختلف برای قیمت گذاری انتخاب کرد. در زیر به بخشی از روشهای قیمت گذاری اشاره می شود: * قیمت گذاری بر اساس هزینه تمام شده * قیمت گذاری بر اساس استراتژی نفوذ در بازار * قیمت گذاری براساس قیمت گذاری رقباء * قیمت گذاری بر اساس ارزشی که برای مشتریان ایجاد مى كنيد. 32 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 33:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه ...) تبلیغات ترتع راو تا ری 2 روشهای نوين تبليفات و بازاروايع قرویج فروش مسج ‎eee‏ ‏روابط عمومی شفاف سازى و اجتماعى سازى كسب وكار از طريق رسائه ها عمومى و تخصصى - اسبانسرشيب هاو فروش مستقیم ان ره حل در فروش؛تیروهای فروش آموزش دید فروش مشاوره ای سازمتدهی نبروهای قروش و ... بسیر مهم خصوصا در 8-10-8 33 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 34:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرانی (ادامه ...) استراتژی شما برای زا توزیع چیست؟ استراتزى بايد متمركز باشد» بس روی نقاط قوت خود در توزیع متمرکز شوید. یا میخواهید روی کانال خاصی تمرکز کنید یا روی چند کانال توزيع. توليد كننده توليد كننده تولید کننده توزيع از طريق اينترنت و توزیع از طریق خرده فروش شبکه توزیع فروشگاههای خود قرکت | مشتریان مشتریان مشتریان 34 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: توليد كننده عمده فروش خرده فروش | مشتریان 29/02/1386

صفحه 35:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرانی (ادامه ...) برنامه های بازاریابی جهت پیاده سازی استراتژیهای بازاریابی مشخص تدوین کرد. ای برتامه های اجراتى را بهمراه برنامه ز: برنامه ها باید مشخص و واضح و قابل اندازه گیری باشند ‎Milestone‏ | مدیر برنامه ‏ | برنامه زمانبندی نپارتمان ‏بودجه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏35 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 36:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرانی (ادامه ...) * برنامه پیش بینی فروش بر اساس محصولات و خدمات (بر اساس ماههای سال و 2 سال أينده) * برآورد هزینه های فروش بصورت ماهیانه و سالانه * سازماندهی نیروهای فروش * جبران خدمات نیروهای فروش طراحی فرایند فروش طراحی پایگاه اطلاعاتی فروش فرایند پیگیری مشتریان بالقوه و درخواستهای خرید 36 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 37:
استراتژی و برنامه فروش کل هزینه ما فروش 37 5806 مشاوران توسعه کسب و کارهای کرچک 29/02/1386

صفحه 38:
خلاصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه ...) * با تامين كننده هاى خود اتحاد استراتزيك و رابطه برد - برد برقرار كنيد. * أيا براى تبليغات و روشهاى ترويج كسب وكار خود با كسب وكارهاى ديكر اتحادى برقرار كرده ايد؟. * آيا براى توسعه راه حلهاى جديد براى مشتريان خود اتحادى با ساير كسب وكارها برقرار كرده ايد؟ * آيا براى توزيع محصولات خود با توزيع كننده ها اتحادى برقرار كرده ايد؟ 38 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كرجه 29/02/1386

صفحه 39:
نیروی انسانی و ساختار سازمانی ساختار سازمانی همان چیزی است که شما به کرار به نام چارت سازمانی شنیدهاید. یک نمای گرافیکی از ساختار پرسنلی کسب و کار خود را در اين قسمت وارد کنید. این نمودار مبین بخشهای وظیفه ای کسب و کار شماء تعداد پرسنل هر قسمت و نحوه توزیع مسئوليتها را مشخص می کند. در اين قسمت باید شرح وظایف هر بخش و هر کدام از پرستل را بصورت دقیق و مشخص بیان کنید. 39 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كرجت 29/02/1386

صفحه 40:
نیروی انسانی و ساختار سازمانی (ادامه. اعضاء مهم تیم مدیریتی خود را بهمراه پیشینه علمی و تجربی آنها را در این قسمت وارد کنید. وظایف هر کدام از اعضاء تیم مدیریتی خود را در قبال شرکت در این قسمت وارد کنید. يس از تهیه ساختار سازمانی و تیم مدیریتی خود» نواقص موجود ساختاری و نیروی السانی خود را در این قسمت بیان کرده و راهکارهای مورد نظر براى رفع اين كمبودها را بیان کند. 40 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 41:
نيروى انسانی و ساختار سازمانی (ادامه....) جدول نیروی انسانی: 5806 مشاوران توسعه کسب و کارهای کرچک 29/02/1386

صفحه 42:
مدیریت مالی در اين قسمت باید خلاصه ای از برنامه ها و اطلاعات مالی خود را وارد کنید. از جمله موارد و شاخصهای بسیار مهم که باید در اين قسمت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند عبارتند از: 42 دفتر روزنامه دفتر كل اتجزيه و تحليل نقطه سر به سر صورت سود و زيان جريان نقدى ترازنامه 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 43:
مدیریت مالی (ادامه قبل از پرداختن به آمار و اطلاعات مالی باید یکسری فرضیات مهم که تاثير زيادى بر شاخصها و نايج مالی ما خواهند داشت را در برنامه کسب و کار خود ذکر کرد و آنها را مد نظر قرار داد. برخی از این فریضیات مربوط به خود کسب و کار ما و برخی دیگر مربوط به محيط كسب وك ار مى باشند. مثلا تاثير شرایط اقتصادی مثل نرخ بهره و یا مثلا تاثیر ورود یک محصول مشابه جدید در 60 ماه آینده می تواند از جمله اين فرضیات مهم و تاثیر گذار باشد. 43 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 44:
مدیریت مالی (ادامه ...) * فروش هزینه های عملیاتی سود ناخالص بهره * سود خالص * گردش انبار 44 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

صفحه 45:
مديريت مالی (ادامه ...) نقطه سر به سر نقطه ای است که در آن میزان فروش شما برابر با مجموعه هزینه های شما می باشد. بعبارتی از آن نقطه به بعد فروش شما جزء سود محاسبه می شود. متوسط تعداد روش متوسط هزینه هر واحد هزينة هاى ثابت ماهيانة. 45 5806 مشاورانترسعه کسب و کارهای کرچک: 29/02/1386

صفحه 46:
با اميد موفقيت در زندگی و كسب و کارتان 580 مشاوران توسعه كسب و كارهاى كوجف 29/02/1386

Business Plan Workshop Ali Amiri Small Business Development Consultants 29/02/1386 مشاوران توسعه کسب و کارهای کوچکSBDC 1 اهداف دوره ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 2 تجزیه و تحلیل ایده کسب وکار ()Business Idea تعریف مفهوم کسب وکار ()Business Concept تبدیل ایده کسب وکار به یک مدل کسب و کار که قابل ارائه و حمایت باشد)Business Model( . علت نیاز شما به برنامه کسب وکار تعریف و ارائه قسمتهای مختلف یک برنامه کسب وکار()Business Paln برنامه هایی برای مدیریت صحیح کسب وکار SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 مراحل گام به گام برای موفقیت در شروع کسب و کار شناسایی فرصت کسب و کار خلق ایده کسب وکار ایجاد مفهوم کسب وکار طراحی مدل کسب وکار تدوین برنامه کسب و کار بازاریابی 3 منابع انسانی مدیریت مالی مسائل حقوقی SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک ......و 29/02/1386 ایده کسب وکار راههای شناسایی فرصتهای کسب وکار منابع ایده های کسب وکار • • • • • تجربه کسب و کار دانش کسب وکار عالقه کسب و کار کسب و کار خانوادگی یک ایده جذاب و مناسب تحقیق اولیه در مورد ایده کسب وکار (علمی و اقتصادی) 4 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 مفهوم کسب و کار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ایده کسب وکار شما چه تفاوتی با نمونه های موجود دارد؟ اصطالحا مزیت رقابتی شما چیست؟ آیا نمونه های موجود کسب وکار که مشابه ایده شما هستند را تحلیل کرده اید؟ علت موفقیت و یا شکست آنها چیست؟ نوآوری های :کسب وکارهای مشابه ایده شما چیست؟ ((منحصر بفرد باشید)) 5 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 مدل :کسب وکار محصوالت و خدمات صنعت رقبا کسب و کار من مشتریان و بازار تامین کنندگان توزیع و عرضه کاال 6 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 تعریف برنامه کسب و کار برنامه کسب وکار ،سندی است که هر کدام از اجزاء مدل کسب وکار ما را بصورت کام:ل و دقیق م:شخص کرده و بعنوان راهنم:ایی برای راه اندازی ,مدیریت :و رشد و توسعه کسب و کار ما خواهد بود. برنامه ک:سب وک:ار شبیه یک نقشه است .م:سلما اگر بدون یک نقشه وارد یک مسیر پر خطر شویم (راه اندازی یک کسب وکار) حتما با مشکالت :و خطرات زیادی مواجه خواهیم شد. ((برای هر :حرکتی نیاز به یک نقشه دقیق داریم)) 7 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 علل نیاز به برنامه کسب و کار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 8 برای تعریف دقیق و مشخص یک جمله: من در چه کسب و کاری هستم؟ ایجاد یک نقشه راه برای اقدام به ریسک موفقیت آمیز برای چک کردن بسیاری از ایده ها و نظر ها در شرایط واقع:ی امکان سنجی ایده کسب و کار برای تصمیم گیری بهتر داشتن ابزاری برای راهنمایی و اندازه گ:یری میزان موفقیت و پیشرفت ایجاد اعتماد در شرکاء و یا سرمایه گذاران و دریافت کمکهای م:الی SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 تحقیق قبل از تدوین برنامه کسب و کار ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ جمع آوری اطالعات بازار و انجام تحقیقات م:رتبط قبل از تدوین کسب وکار موجب اتخاذ تصمیم گیریهای آگاهانه و تدوین یک برنامه کسب وکار موفقیت آمیز خواهد شد. مطالع:ه مجالت ،مقاالت ،گزارشات بازار م:رتبط تحقیق از م:تخصصان صنعت مربوطه تحقیق اولیه از مشتریان بالقوه تجزیه و تحلیل اطالعات جمع آوری شده و شناسایی ریسک ها و فرصتها ((مطالعه و داشتن اطالعات بروز فاکتور بسیار مهم در موفقیت ک:سب وک:ار در بازار ام:روز می باشد)). 9 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 ساختار برنامه کسب و کار برنامه کسب و کار خالصه ..............................................................مدیریتی توصیف شرکت و کسب و .. ...............................................................کار 10 توصیف محصوالت و ................................................................خدمات نتایج تجزیه و تحلیل ....................................................................بازار خالصه استراتژی و برنامه ..........................................................اجرائی نیروی انسانی و ساختار ............................................................سازمانی برنامه ...................................................................................مالی .. 29/02/1386 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک خالصه مدیریتی این قسمت در ابتدای یک برنامه کسب و کار می باشد اما به واقع جزء انتهایی برنامه می باشد که تهیه می شود. در این قسمت باید آمار و اطالعات بسیار مهم که از قسمتهای :مختلف برنامه کسب وکار استخراج می شود، آورده شود. نرخ رشد صنعت ،میزان فروش ،فاکتورهای استراتژیک، سودآوری ،اندازه بازار و ...... اهداف کسب و کار 11 دورنمای کسب و کار ماموریت کسب و کار SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک فاکتورهای کلیدی موفقیت 29/02/1386 خالصه مدیریتی (ادامه) اهداف کسب و کار اهداف مرتبط با سهم بازار اهدا:ف مرتبط یا میزا:ن فروش اهداف مرتبط با سودآوری اهداف مرتبط با ....... ما بهترین هستیم 12 اهداف باید: دقیق ،قابل اندازه گیری ،قابل دستیابی باشند. هدف ما اینست که بسیار سریع رشد کنیم SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک سهم مناسبی از بازار 29/02/1386 خالصه مدیریتی (ادامه) ماموریت کسب و کار در این قسمت شما باید مفهوم اصلی کسب و کار خود را تشریح کنید .اجزاء تشکیل دهنده بیانیه ماموریت (رسالت) کسب و کار عبارتند از: • بازار هدف و مشتریان • ارزشها و منفعتهایی که شما در قالب محصوالت و خدمات خود به مشتریانتان ارائه می دهید. • ارزش کارمندان و سهامداران در کسب و کار شما • ماموریت و وظایف شما در قبال اجتماع و محیط زیست • رابطه شما با تامین کنندگان و جایگاه آنها در مدل کسب و کار شما • و سایر ذی مدخالن که به نوعی بر کسب و کار شما تاثیر می گذارند و یا از کسب و کار شما تاثیر می پذیرند. 13 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه مدیریتی (ادامه) دورنمای کسب و کار برای کسب و کار خود یک دورنمای دارای ارزش ،واقعی و قابل دستیابی تدوین کنید. فاکتورهای کلیدی کسب و کار در هر کسب و کاری یکسری فاکتورهای کلیدی وجود دارند که تعیین کننده موفقیت و یا شکست در کسب و کار هستند .البته این فاکتورها برای هر کسب و کاری منحصر بفرد می باشد و با شرایط و اهداف آن کسب و کار بستگی دارد. فاکتورهای کلیدی موفقیت بر اساس تععین اولویت بندیهای ما در کسب و کار مشخص می شوند .بر اساس استراتژی بسیار مهم تمرکز ،برای موفقیت باید اولویتهای خود را محدود کنید .یک کسب وکار نباید بیشتر از 3یا 4اولویت داشته باشد. فراوانی اولویتها باعث پراکندگی تالشها و کاهش اثر بخشی آنها خواهد شد. 14 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 توصیف شرکت و کسب وکار در این قسمت باید اطالعاتی راجع به شرکت ،سهامداران ،م:کان شرکت و ...آ:ورده شود که به مهمترین آنها در زیر اشاره شده است: • • • • • • • • • • • 15 نام شرکت نوع شرکت (با مسئولیت محدود ،سهامی خاص ،تعاونی و ).... هیات مدیره ،مدیر عامل و سهامدارن بهمراه درصد سهام هر کدام تاریخ تاسیس شرکت اطالعات مهم در مورد منابع مالی شرکت صنعت و بازاری که کسب و کار در آن فعالیت می کند محل شرکت تسهیالت ،امکانات و تجهیزات شرکت آدرس و شماره های تماس شرکت آدرس وب سایت شرکت مشاورین حقوقی و مالی شرکت SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 توصیف شرکت و کسب وکار (ادامه) در صورتیکه برنامه کسب و کار برای یک شرکت موجود تدوین می شود عالوه بر اطالعات مذکور باید به موارد زیرنیز اشاره شود: • • • • • 16 اشاره به سالهای فعالیت شرکت و حوادث مهم در این سالها مالکان حال حاضر شرکت اطالعاتی راجع به سهم بازار نقاط قوت و ضعف اطالعات مهم مالی از 3تا 5سال گذشته SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 توصیف خدمات و محصوالت محصوالت و خدمات که شرکت به مشتریان و بازار ارائه می کند را توصیف کنید .برای هر کدام از م:حصوالت موارد زیر را بیان کنید: • • • • • • • • • 17 مشخصه های فنی محصول نیازهایی از مشتریان که توسط این محصوالت برآورده می شوند قیمت ارائه محصوالت به بازار تکنولوژی بکار گرفته شده در تولید محصول و در خود محصول هزینه های تولید محصول بسته بندی محصول چه دسته از مشتریان این محصول را خریداری می کنند علت خرید محصوالت توسط مشتریان مشخصه ها و ویژگیهای اصلی محصول SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 توصیف خدمات و محصوالت (ادامه)... مقایسه رقابتی محصوالت در این قسمت باید نمونه های مشابه محصول خود را که در بازار موجود است را جمع آوری کرده و محصول خود را از جنبه های مختلف با آنها مقایسه کنید .سعی کنید در این مقایسه رقابتی نقاط قوت و ضعف محصوالت خود را نسیت به محصوالت رقبا استخراج کنید. منابع تامین مواد اولیه و یا محصوالت در این قسمت باید روشهای تامین مواد اولیه و یا کاالها را بررسی و تحلیل کرد .تامین کننده های بالقوه و موجود را ذکر کرده و نقاط قوت و ضعف هر کدام از روشهای تامین را شناسایی و بررسی کرد. 18 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 توصیف خدمات و محصوالت (ادامه)... بررسی تکنولوژی در این قسمت باید تکنولوژی های موجود ،روند تکنولوژی در آینده و میزان تاثیر پذیری محصوالت از تکنولوژی های مربوطه را بررسی نمود. روند توسعه محصوالت آینده در این قسمت باید مروری بر محصوالت آینده شرکت و رابطه بین این محصوالت و نیاز های آینده مشتریان بازار هدف ،تقاضای بازار و روند تکنولوژی و ....داشت. 19 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نتایج تجزیه و تحلیل بازار تقسیم بندی بازار نیازهای بازار هدف بازار هدف روندهای بازار رشد بازار شرکت کننده های صنعت تجزیه و تحلیل صنعت الگوهای توزیع در صنعت بررسی رقابت و الگوهای خرید در صنعت رقبای اصلی در بازار 20 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه )... تقسیم بندی بازار یکی از استراتژیهای مهم کسب و کار در بازار رقابتی ،تقسیم بندی بازار و انتخاب بازار هدف (مناسب ترین بخش بازار) و تمرکز منابع و فعالیتها بر روی بخشی از بازار بجای تمام بازار می باشد. بازار را می توان بر اساس یکسری از شاخصها تقسیم بندی کرد و ویژگیها و مشخصات هر قسمت را بهمراه نرخ رشد بازار را بررسی و تجزیه و تحلیل کرد: • تقسیم بندی بر اساس معیارهای جغرافیایی • قسیم بندی بر اساس شاخصهای جمعیت شناختی (سن ،جنس ،سطح تحصیالت ،سطح درآمد و ).... • تقسیم بندی بازار بر اساس شاخصهای روان شناختی (شخصیت ،شیوه و سبک زندگی و )... • تقسیم بندی بر اساس شاخصهای رفتاری (رفتار خرید مشتری و ).... 21 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه )... انتخاب بازار هدف از میان بخشهای مشخص شده بازار ،باید یک یا چند بخش را که متناسب با اهداف و منابع شرکت می باشد را بعنوان بخشهای هدف از بازار انتخاب کرد .در انتخاب بازار هدف باید معیارهایی را مد نظر قرار داد: • تناسب با اهداف و منابع شرکت • میزان سود آوری بازار هدف • نرخ رشد بازار هدف • وضعیت رقابت در بازار هدف • میزان سهولت در وارد شدن به بازار هدف • و ..... 22 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه )... ویژگیهای بازار هدف بیان ویژگیهای جغرافیایی، جمعیت شناختی و روان شناختی مشتریان باقوه بازار هدف بررسی فرایند خرید مشتریان در بازار هدف و فاکتورهای موثر بر خرید آنها بررسی رقباء در بازار هدف، محصوالت مشابه ،جانشین و مکمل محصول شما در بازار هدف 23 روندهای آتی تاثیر گذار بر بازار هدف مثل تغییر در توزیع جنسی و سنی و یا تغییر در سبک و شیوه زندگی بررسی استراتژهای قیمت گذاری، توزیع ،بازار یابی و تبلیغات شرکتهای رقیب در بازار هدف SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه )... ‏Very Important انتخاب یک بخش کوچک و سود ده ‏Niche Marketing بسیار بسیار مهم 24 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نتایج تجزیه و تحلیل بازار (ادامه )... تحلیل صنعت بررسی ساختار صنعت به لحاظ انحصاری یا رقابتی بودن بررسی ساختار صنعت به لحاظ B-to-Bو B-to-C بررسی ساختار صنعت به لحاظ الگوهای زنجیره توزیع کاال بررسی ساختار صنعت به لحاظ رقابت و الگوهای خرید فاکتورهای مهم و تاثیر گذار در رقابت که باعث انتخاب کاال از سوی مشتریان می شود را باید شناسایی کرد. بررسی رقبای اصلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف هر کدام رقبای اصلی را شناسایی کرده و نقاط قوت و ضعف آنها را در هر کدام از حوزه های محصو:ل ،قیمت گذاری ،زنجیره توزیع، ابزارهای تبلیغاتی و ترویجی ،منابع مالی و ....بررسی و :تحلیل می کنید. 25 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی هرم استراتژی استراتژی یعنی تمرکز اصلی کسب و کار استراتژی های اجرائی تاکتیک عبارتند از فعالیتهای کسب و کاری برای اجرای تاکتیکها.برای هر کدام از فعالیتها مسئول ،محدوده زمانی و حتی بودجه نیز تعریف می شود. 26 استراتژی SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک برنامه های اجرائی 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... ارزش آفرینی برای مشتریان مشتری بازاریابی و فروش فرایندهای تول:ید فرایندهای مالی تحقیق و توسعه ارائه ارزش به مشتریان 27 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... مزیت رقابتی شما چیست؟ ((بر روی مزیت رقابتی خود تمرکز کنید)) عامل تمایز کسب و کار شما از رقبایتان چیست؟ چه راه و روشی کسب و کار شما را متمایز می کند؟ آیا یک ارزش پایدار در کسب و کار شما وجود دارد که بتوان در طول زمان آن را حفظ کرد و یا حتی توسعه داد؟ مزیت رقابتی برای هر کسب وکاری باید منحصر بفرد باشد. روشهای بازاریابی و تبلیغات بسته بندی با روشی منحصر بفرد و یا در هر زمینه دیگر قیمت بسیار کم 28 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک محصولی با کیفیت باال زنجیره توزیع عال:ی 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... استراتژی بازاریابی در این قسمت باید استراتژی بازاریابی کسب وکار خود را :تدوین و ارا:ئه نمائید.در استراتژی بازاریابی اطالعات مربوط به بخشهای بازار ،بازار هدف ،روشهای مکان یابی شرکت و محصوالتش در بازار هدف و ...باید تعریف و مشخص شوند .البته اطالعات مربوط به شاخصهای تجزیه و تحلیل بازار نیز باید بصورت خالصه در این قسمت ذکر شوند. 29 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... روش مکان یابی در بازار هدف استراتژی قیمت گذاری استراتژی بازاریابی استراتژی ترویج و تبلیغ استراتژی زنجیره توزیع برنامه های بازاریابی استراتژی فروش 30 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک پیش بینی فروش برنامه های فروش 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... روش مکان یابی در بازار هدف مکان یابی یعنی اینکه محصوالت و خدمات شما چگونه نیازهای بازار هدف را بگونه ای متمایز و رضایت بخش نسبت به محصوالت رقباء پوشش می دهد. مکان یابی در بازار هدف یعنی ارائه ویژگیها و شاخص های برتر نسبت به رقباء. در بیانیه مربوط به مکان یابی در بازار هدف باید به جمالت کوتاه زیر پاسخ داده شود: • برای چه کسی؟ (توصیف مشتریان در بازار هدف) • تعریف نیاز و خواسته بازار هدف • تعریف محصول و مشخصه هایی از محصول که برطرف کننده نیاز مشتریان در بازار هدف است. • در نظر گرفتن استراتژی های مکان یابی رقباء • ویژگیهای متمایز کننده کسب وکار شما از رقباء در بازار هدف • و هر آنچه که باعث ایجاد تصویری منحصر بفرد از کسب و کار و محصول شما در میان مشتریان بازار هدف می شود. 31 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... استراتژی قیمت گذاری با توجه به نوع استراتژی انتخابی برای مکان یابی در بازار هدف می توان از روشهای مختلف برای قیمت گذاری انتخاب کرد .در زیر به بخشی از روشهای قیمت گذاری اشاره می شود: • قیمت گذاری بر اساس هزینه تمام شده • قیمت گذاری بر اساس استراتژی نفوذ در بازار • قیمت گذاری براساس قیمت گذاری رقباء • قیمت گذاری بر اساس ارزشی که برای مشتریان ایجاد می کنید. 32 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... استراتژی ترویج و تبلیغ تبلیغات (رادیو ،تلوزیون ،مجالت تخصصی ،بروشور ،تبلیغات اینترنتی و روشهای نوین تبلیغات و بازاریابی ترویج فروش ارائه یک تصویر واحد و منحصر بفرد از کسب و کار و محصوالت به مشتریان کوپن های تخفیف ،تخفیفهای فصلی ،دادن نمونه ها ،تخفیف در مقدار خرید ،تخفیفات زمانی روابط عمومی شفاف سازی و اجتماعی سازی کسب وکار از طریق رسانه های عمومی و تخصصی – اسپانسرشیپ ها و .... ارتباطات یکپارچه بازاریابی فروش مستقیم ارائه راه حل در فروش ،نیروهای فروش آموزش دیده ،فروش مشاوره ای، سازماندهی نیروهای فروش و .....بسیار مهم خصوصا در B-to-B 33 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... استراتژی زنجیره توزیع استراتژی شما برای زنجیره توزیع چیست؟ استراتژی باید متمرکز باشد ،پس روی نقاط قوت خود در توزیع متمرکز شوید. آیا میخواهید روی کانال خاصی تمرکز کنید یا روی چند کانال توزیع. تولید کننده تولید کننده تولید کننده توزیع از طریق اینترنت و شبکه توزیع توزیع از طریق فروشگاههای خود شرکت خرده فروش مشتریان مشتریان مشتریان تولید کننده عمده فروش 34 خرده فروش SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک مشتریان 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... برنامه های بازاریابی جهت پیاده سازی استراتژیهای بازاریابی باید برنامه های اجرائی را بهمراه برنامه زمانبندی و مسئولیتهای مشخص تدوین کرد .این برنامه ها باید مشخص و واضح و قابل اندازه گیری باشند. ‏Milestone 35 مدیر برنامه برنامه زمانبندی SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک دپارتمان بودجه 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... استراتژی و برنامه فروش • برنامه پیش بینی فروش بر اساس محصوالت و خدمات (بر اساس ماههای سال و 2سال آینده) • برآورد هزینه های فروش بصورت ماهیانه و ساالنه • سازماندهی نیروهای فروش • جبران خدمات نیروهای فروش • طراحی فرایند فروش • طراحی پایگاه اطالعاتی فروش • فرایند پیگیری مشتریان بالقوه و درخواستهای خرید 36 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... استراتژی و برنامه فروش سال دوم اسفند بهمن دی آذر آبان مهر شهریور مرداد تیر خرداد اردیبهشت فروردین پیش بینی فروش فروش محصول 1 محصول 2 محصول 3 کل فروش هزینه های فروش کل هزینه های فروش 37 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 خالصه استراتژی و برنامه اجرائی (ادامه )... اتحاد استراتژیک • با تامین کننده های خود اتحاد استراتژیک و رابطه برد – برد برقرار کنید. • آیا برای تبلیغات و روشهای ترویج کسب وکار خود با کسب وکارهای دیگر اتحادی برقرار کرده اید؟ • آیا برای توسعه راه حلهای جدید برای مشتریان خود اتحادی با سایر کسب وکارها برقرار کرده اید؟ • آیا برای توزیع محصوالت خود با توزیع کننده ها اتحادی برقرار کرده اید؟ تامین کننده ها موفقیت در بازار رقابتی توزیع کننده ها تبلیغات و بازاریابی اتحاد استراتژیک کسب و کار کسب وکارهای مکمل کسب وکارهای دیگر 38 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نیروی انسانی و ساختار سازمانی ساختار سازمانی: ساختار سازمانی همان چیزی است که شما به کرار به نام چارت سازمانی شنیده اید .یک نمای گرافیکی از ساختار پرسنلی کسب و کار خود را در این قسمت وارد کنید .این نمودار مبین بخشهای وظیفه ای کسب و کار شما ،تعداد پرسنل هر قسمت و نحوه توزیع مسئولیتها را مشخص می کند .در این قسمت باید شرح وظایف هر بخش و هر کدام از پرسنل را بصورت دقیق و مشخص بیان کنید. مدير عامل مدير ستاد واحد منابع انسانی 39 مدير صف واحد بازرگانی و بازاریابی واحد تولید SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک واحد تحقیق و توسعه 29/02/1386 نیروی انسانی و ساختار سازمانی (ادامه).... تيم مديريتی: اعضاء مهم تیم مدیریتی خود را بهمراه پیشینه علمی و تجربی آنها را در این قسمت وارد کنید .وظایف هر کدام از اعضاء تیم مدیریتی خود را در قبال شرکت در این قسمت وارد کنید. نواقص تیم مدیریتی و نیروی انسانی: پس از تهیه ساختار سازمانی و تیم مدیریتی خود ،نواقص موجود ساختاری و نیروی انسانی خود را در این قسمت بیان کرده و راهکارهای مورد نظر برای رفع این کمبودها را بیان کنید. 40 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 نیروی انسانی و ساختار سازمانی (ادامه).... جدول نیروی انسانی: نام واحد سازمانی نام پرسنل فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند سال دوم سال سوم جمع حقوق جمع حقوق پاداش بیمه مالیات جمع کل 41 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 مدیریت مالی در این قسمت باید خالصه ای از برنامه ها و اطالعات مالی خود را وارد کنید .از جمله موارد و شاخصهای بسیار مهم که باید در این قسمت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند عبارتند از: • • • • • • 42 دفتر روزنامه دفتر کل تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر صورت سود و زیان جریان نقدی ترازنامه SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 مدیریت مالی (ادامه )... فرضیات مهم: قبل از پرداختن به آمار و اطالعات مالی باید یکسری فرضیات مهم که تاثیر زیادی بر شاخصها و نایج مالی ما خواهند داشت را در برنامه کسب و کار خود ذکر کرد و آنها را مد نظر قرار داد .برخی از این فریضیات مربوط به خود کسب و کار ما و برخی دیگر مربوط به محیط کسب وک ار می باشند .مثال تاثیر شرایط اقتصادی مثل نرخ بهره و یا مثال تاثیر ورود یک محصول مشابه جدید در 12ماه آینده می تواند از جمله این فرضیات مهم و تاثیر گذار باشد. 43 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 مدیریت مالی (ادامه )... برخی از شاخصهای مهم مالی: • • • • • • • فروش هزینه های عملیاتی سود ناخالص بهره مالیات سود خالص گردش انبار 44 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 مدیریت مالی (ادامه )... نقطه سر به سر: نقطه سر به سر نقطه ای است که در آن میزان فروش شما برابر با مجموعه هزینه های شما می باشد. بعبارتی از آن نقطه به بعد فروش شما جزء سود محاسبه می شود. متوسط تعداد فروش متوسط هزینه هر واحد هزینه های ثابت ماهیانه 45 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386 با اميد موفقیت در زندگی و کسب و کارتان 46 SBDCمشاوران توسعه کسب و کارهای کوچک 29/02/1386

62,000 تومان