هفته گذشته نکاتی عملی در باره ظاهر یک اسلاید برای ارائه عالی آوردیم، در این بخش به نکاتی اشاره میکنیم که با رعایت آن میتوان نتایج خیرهکنندهای ایجاد کرد، با ما همراه باشید.
۷- از bullet point درست استفاده کنید.
این روشی عالی برای گفتن فهرست وار هر چیزی که نیاز دارید میباشد به گونهای که با این کار حتی افراد کم هوش نیز مطالب شما را متوجه خواهند شد در ضمن بهتر است بدانید که بازاریابها با این روش بیشتر جذب مطالب شما خواهند شد.
bullet point در واقع یک ابزار عالی برای بیان مهمترین قسمتهای گفتارتان است. این قالبی آشنا است که به وضوح بخشها را از هم جدا میکند و به سادگی قابل فهم است. اما مشکل چیست؟
مشکل این است که، مثل هر ابزار خوبی، ممکن است از bullet point درست و بجا استفاده نشود. ارائه کنندگان اغلب جذب آن میشوند و شروع به استفاده مداوم و مکرر آن میکنند.
قرار دادن چهل و دو نقطه فقط روی یک اسلاید دقیقاً مشابه استفاده از چندین پاراگراف است؛ انجام این کار مزیت اسلاید را از بین میبرد. به یاد داشته باشید کهbullet point قرار است اطلاعات مهم را بیان کنند. برای انجام این کار به شکل مؤثر باید در واقع تصمیمی دربارهی آنچه که فکر میکنید مهم است در مقابل آنچه که فقط باید در گفتار بیان شود بگیرید.
طرح را ساده نگه دارید و به یاد داشته باشید که حتی bulletها لازم نیست که شرح خود را در بر داشته باشند.
۸- نقاط کانونی واضح ایجاد کنید.
مهم نیست که چه چیزی طراحی میکنید، در نظر گرفتن اینکه چگونه میخواهید توجه بیننده را هدایت کنید مهم است. آن را به شانس واگذار نکنید، توجه کنید که چگونه اسلاید پایین از رنگ برای جلب توجه به نکات خاص استفاده کرده است. کلمات به رنگ زرد به شکل قابل توجهی از باقی مطالب جدا شدهاند و بنابراین توجه شما را بیشتر جلب خواهند کرد.
با متن شما میتوانید از رنگ، اندازه، مدل حروف چاپی یا برجستهسازی برای ایجاد نقاط کانونی واضح استفاده کنید. توجه کنید که متن تنها راه برای ایجاد نقاط کانونی قوی نیست. عکسها و نقاشیها هم راههایی عالی برای جلب توجه بیننده به نکات داده شده میباشد.
نهایتاً، به یاد داشته باشید که فقدان نقاط کانونی واضح ممکن است باعث شود بیننده سریعاً علاقهاش را از دست بدهد. وقتی چیزی خوب طراحی شده باشد به دیگران ایدهای واضح از اینکه شما میخواهید به کجا نگاه کنند میدهد، حتی اگر ناخودآگاه باشد.
۹- اسلاید آغازین فریبنده خلق کنید.
اسلاید اول در بسیاری از ارائهها اغلب یا کاملاً نادیده گرفته میشود یا فقط به مدت یک ثانیه نشان داده میشود. با این حال، طراحی اسلاید ابتدایی خوب یک روش عالی برای آماده سازی لحن برای کل ارائه است.
تا زمانی که این اسلاید نشان داده شود، مخاطب هیچ ایدهای در مورد اینکه از ابزار بصری شما چه انتظاری داشته باشد، ندارد. خلق اسلاید آغازین زیبا و باقی گذاشتن آن روی صفحه در زمانی که خودتان و سخنرانیتان را معرفی میکنید واقعاً میتواند همه چیز را از وجهی مثبت شروع کند و به مخاطب یک هشیاری روانی دهد که توجه کند زیرا قرار است تعدادی اسلاید شگفت انگیز ببینند.
همچنین ایجاد اسلاید آغازین جذاب برای شما امکان آغاز با یک تم بصری را میدهد که میتوانید در طول ادامهی ارائه به آن بپردازید. این کمک میکند که ارائه به جای احساس پراکنده و تصادفی دیدن یک طراحی کاملاً متفاوت در هر اسلاید، به نظر منسجم و حرفهای بیاید.
اگر شما طراح نیستید، ایجاد اسلاید آغازین زیبا میتواند بسیار دشوار باشد. در اینگونه موارد، به نکات شماره ۲ و شماره ۴ رجوع کنید و به عکاسی حرفهای به همراه تایپوگرافی ساده اجازه دهید که کل کار را برای شما مدیریت کنند.
۱۰- بخندانید.
هر گویندهی ماهر میداند که یکی از بهترین روشها برای علاقهمند نگه داشتن مخاطبان استفاده از شوخی است. متأسفانه، همه نمیتوانند مانند بیل کازبی یا برایان ریگان باعث شوند که مخاطب از خنده منفجر شود.
خواه شما در شوخ طبعی بد باشید یا مادرزاد یک کمدین باشید، شوخی به شما کمک میکند که فشار را کاهش دهید و این روش ممکن است بدون نگرانی در مورد خراب کردن اصل مطلب جالب به نظر بیاید.
به یاد داشته باشید که لازم نیست هدف شما خندهی قابل شنیدن در کل اتاق باشد. حتی لبخندهای موردی از تعدادی از مخاطبان بسیار تأثیرگذار خواهد بود زیرا نشان میدهد که در واقع آنها توجه میکنند!
البته نباید بیش از حد از شوخی استفاده کنید. شوخی با مخاطب فقط جهت جلب توجه مخاطب است که پس از آن مجدد به ارائه خود برگردید، مطمئن شوید که همیشه در زمان تصمیمگیری در مورد اینکه چه نوع شوخی مناسب است، مخاطبتان را در نظر میگیرید. رنجاندن مخاطب بسیار بدتر از کسل کردن آنهاست.
اگر فهمیدید که فرد باهوشی در زمینهی استفاده از تصاویر یا کلمات نیستید، درج تصویری کمدی که بتواند منظور شما را به شکل مؤثری برساند را امتحان کنید. فقط مطمئن شوید که خواندن تصویر کمدی سریع و ناگهانی اتفاق بیافتد و چیزی شامل مکالمات طولانی نباشد.
در انتها، بیایید به تمام ده نکته برای ارائه طراحی عالی از هر سه مقاله یک نگاه سریع بیاندازیم.
۱– از یک تم پیشفرض استفاده نکنید.
۲- از عکسهای با کیفیت استفاده کنید.
۳- رنگهای یکنواخت عالی هستند.
۴- تایپوگرافی نشان دهندهی اهمیت است.
۵- خوانایی ارائهتان بسیار اهمیت دارد.
۶- سادهتر بهتر است.
۷- از bullet point درست استفاده کنید.
۸- نقاط کانونی واضح ایجاد کنید.
۹- یک اسلاید آغازین فریبنده ایجاد کنید.
۱۰- بخندانید.
امیدوارم که این نکات کاربردی و مهم را برای یک ارائه عالی به کار ببندید، در اینجا هدف این بود که به شما نشان دهیم که لزوماً نیاز نیست یک طراح حرفهای باشید تا ارائههایی با ظاهر زیبا و مؤثر تولید کنید. اگر میخواهید، میتوانید با ما در ارتباط باشید و نکات و ترفندهای خودتان برای طراحی اسلایدهای بهتر را به اشتراک بگذارید.
0 دیدگاه برای “۱۰ نکته برای یک طراحی ارائه عالی (۳)”
دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.