جذاب و کاربردی در ارائه

۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۷)

۲ آبان ۱۳۹۷

در مقاله‌های قبلی  ۷۹نکته‌ی طراحی اسلاید و ایده‌هایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم:   ۸۰. محاسبات ریاضی را برای مخاطبانتان انجام دهید Source اگر قصد دارید در ارائه خود از نمودار برای مقایسه داده‌ها استفاده کنید بهتر است محاسبات را از پیش انجام دهید. اجازه ندهید که مخاطبان شما مجبور …

در مقاله‌های قبلی  ۷۹نکته‌ی طراحی اسلاید و ایده‌هایی برای ارائه ذکر شد در ادامه نکات بعدی را ذکر می‌کنیم:

 

۸۰. محاسبات ریاضی را برای مخاطبانتان انجام دهید

ارائه

Source

اگر قصد دارید در ارائه خود از نمودار برای مقایسه داده‌ها استفاده کنید بهتر است محاسبات را از پیش انجام دهید. اجازه ندهید که مخاطبان شما مجبور شوند محاسبات را ذهنی انجام دهند زیرا این امر باعث می‌­شود که توجه آنها به ارائه شما از بین برود. مثلا، در اسلاید شماره ۵ اعضای سایت Sickweather دقیقا اعدادی را به مخاطبان عرضه می­‌کنند که می‌­خواهند مورد توجه مخاطبان باشد.

۸۱. برای هر بخش از رنگ­های منحصر به فرد استفاده کنید

ارائه

Source 

مثلا نمونه زیر شامل ۱۴۵ اسلاید است اما اصلا خسته یا گیج کننده نیست.

دلیلش این است که هر اسلاید رنگ مخصوص به خود را دارد که باعث می‌شود راحت‌­تر بتوان به بخش‌های‌ دلخواه‌ یک‌ اسلاید دست‌ پیدا کرد.

۸۲. برای ارائه‌­های خود عنوان‌­های جالبی برگزینید که در خاطر دیگران بماند

ارائه

ویژگی دوست داشتنی نمونه ارائه زیر جمله جذاب اسلاید دوم است «چهارچوب s3». این کار ساده و موثر است.

این شعار به منسجم کردن ساختار ارائه و همه اسلایدهای پیشینی که به این اسلاید خاص اشاره دارند، کمک می­‌کند. بعلاوه اگر جمله انتهایی ارائه جذاب باشد باعث می­‌شود که مخاطبان آن را به خاطر بسپارند.

۸۳. پس‌­زمینه‌­های سفید همیشه هم بد نیستند  

ارائه

Source

بیشتر مردم تصور می­‌کنند که پس‌­زمینه سفید باعث می­‌شود که ارائه کسل کننده­ای داشته باشیم. بنابراین اولین کاری که می‌­کنند اضافه کردن رنگ یا تصویر به عنوان پس‌­زمینه است که ابدا کار بدی نیست.

اما به نظر من وقتی از زمینه سفید به درستی و در جای مناسب استفاده شود (مانند این مثال) باعث می‌­شود که ارائه‌ ­ما زیباتر هم به نظر برسد.

۸۴. بخش عنوان را از متن اصلی جدا کنید

ارائه

Source

این ایده نیز مشابه تکنیک دو ضربتی است که قبلا راجع به آن توضیحاتی ارائه داده‌­ام اما تفاوتش با آن تنیک در این است که عنوان و مطالب باید در دو اسلاید جداگانه قرار بگیرند.


هنگامی که ارائه شما درباره مطالب ساده است می‌­توانید از این تکنیک بهره ببرید مانند ارائه زیر که استیو یونگ آنرا ساخته است.  استفاده از این تکنیک از این جهت می‌­تواند مفید باشد که مخاطبان پیش از مواجهه با اطلاعات جزئی با نکات اصلی ارائه آشنا می‌شوند.

۸۶.برای عکس­هایتان قاب­های گرد انتخاب کنید 

ارائه

Source

عاشق طرحی شده‌­ام که فرانک دلمل در این نمونه برای ارائه مطالب خود از آن استفاده کرده است.  او برای طراحی مطالب اصلی و قاب تصاویر خود از طرح­های گرد استفاده کرده است.

 

۸۶. با مخاطبان خود مستقیما سخن بگویید 


Source

این پاورپوینت ۷۰ اسلاید دارد اما هنگام تماشای آن گذر زمان را حس نمی‌کنیم.  علت این امر آن است که طراح آن یعنی ایان لوری تصمیم گرفت که مطالب خود را در قالب گفت گو بیان کند نه به روش سنتی ارائه مطلب.

گرچه هر اسلاید تنها شامل دو یا سه جمله است اما مثل گفت و گویی صمیمانه پیش می‌­رود.  او از تمامی تنیک­های مکالمه مثل مکث‌های ضروری، وقفه و… بهره جسته تا ارائه خود را بهبود بخشد.

 

۸۷. امسال استفاده از آیکون‌­های مصور حیاتی است

ارائه

Source

آیکون­‌ها بُعدی جالب و عملردی به طرح­های شما می‌­بخشند.  همانطور که مشاهده می­‌کنید، در ارائه ایرینا نتزینسکا از آیکون­‌های مختلف استفاده شده است تا موضوعی ترسناک را به موضوعی قابل کنترل تبدیل کنند.

 

۸۸. اعداد کلیدی و درصدها را برجسته یا رنگی کنید

Source

درصدهای عجیب می­‌توانند مخاطبان را جذب و شوکه کنند.  برای موثرتر کردن این درصدها می‌توانید رنگ و سایز و فونت آنها را به گونه­ای انتخاب کنید که با مابقی متن فرق داشته باشند.

در نمونه بالا، کانتلی از این تکنیک استفاده کرده است تا توجه بیشتری نسبت به اعداد اصلی ارائه خود جلب کند.

 

۸۹. برای پس زمینه ارائه خود از طیف رنگ­های مختلف استفاده کنید 

ارائه

درست مثل طرح‌­های رنگی پر رنگ، استفاده از طیف­های رنگی در سال۲۰۱۸ مد شده است.  ممکن است فکر کنید که استفاده از طیف‌های رنگی از مد افتاده و قدیمی است اما به نظر من استفاده از آنها در آینده دوباره مد خواهد شد.

استفاده از طیف‌­های رنگی برای پس زمینه ارائه بسیار عالی است چون این طیف‌­ها بسیار جذاب و متنوع هستند.  منظورم این است که می­توانید این طیف‌­های رنگی را با هر رنگی که تصورش را بکنید بسازید. از پس زمینه­‌های تک رنگ بسیار جذاب­ترند.

پس به استقبال آینده بروید و از این تکنیک در ارائه‌­هایتان استفاده کنید.

۹۰. تمامی مراحل پروسه را دنبال کنبد 

ارائه


Source

در این نمونه سازندگان O.C. Tnner از اسلاید ششم به بعد از ویژگی‌­های جالبی استفاده کرده‌­اند.  اگر نگاهی به این ارائه تجاری بیاندازید خواهید دید که سازندگان آن هر مرحله از پروسه را شماره­‌گذاری کرده‌­اند و شما می­‌توانید اعداد مربوط به هر مرحله را در قسمت پایین اسلایدها مشاهده کنید.

 

۹۱. از فونت­‌های متفاوت و جذاب استفاده کنید 

ارائه

Source

سازنده این اسلاید حداقل از ۱۰ فونت متفاوت استفاده کرده است. این ایده بسیار جذاب است زیرا آنها می‌­دانند که استفاد از تنها یک فونت  خسته کننده است.  اما این بدان معنا نیست که از هر فونتی که دم دستتان قرار می­‌گیرد به صورت تصادفی استفاده کنید بلکه باید از دو فونت را که با هم سنخیت دارند را در کنار یکدیگر استفاده کنید. اطلاعات مربوط به استفاده از فونت­ها در کنار یکدیگر را ثبت کنید و تا پایان ارائه از الگوی مشخصی استفاده کنید.

 

۹۲. تا جایی که ممکن است ایده‌­هایتان را شفاف بیان کنید 

Source

مخاطبان نباید حدس بزنند که منظور شما چیست.  به همین خاطر است که من فکر می­‌کنم نمونه ارائه این بخش بسیار قدرتمند است. آنها تمامی اطلاعات ارائه را آسان و قابل فهم کرده‌­اند.‌

استفاده از کد می‌­تواند کاری چالش برانگیز باشد اما کدها می‌توانند اطلاعات را با استفاده از نمودارها  و مثال­های مشخص به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنند.  من سالهاست که با CSS در ارتباط نبوده‌­ام اما هنوز هم می‌­توانم آنچه را که می‌­سازند درک کنم.

 

۹۳. از عکس‌­هایی با کیفیت مناسب استفاده کنید

ارائه

Source

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است مرتکب شوید استفاده از عکس‌­های بی کیفیت است.  ممکن است این عکس­ها در کامپیوتر شما بسیار با کیفیت جلوه کنند اما به محض اینکه ارائه خود را روی پرده بیاندازید کیفیت پایین عکس مشخص خواهد شد.  در این نموه از ارائه مطالب ThoughtWors همه عکس­‌های مورد استفاده عالی هستند و روی پرده نیز عالی خواهند بود. تازه این عکس‌­ها بعد از فشرده سازی تصاویر به دست آمده اند!

 

۹۴. در انتخاب چینش ارائه‌­هایتان خطرپذیر باشید

ارائه

Source

صادقانه بگویم  وقتی برای اولین بار این ارائه را دیدم مغزم سوت کشید چون شیفته طراحی جسورانه آن شده بودم.  سازندگان این ارائه که اعضای Weekdone بودند واقعا این ارائه را یک بازی ۸بیتی تبدیل کرده بودند.  اگر دنبال نصیحتی هستید که چگونه مخاطبان خود را میخکوب کنید باید بگویم که من توانستم چندین نکته ارزشمند از این مثال فراگیرم.

 

۹۵. از مِم‌­های اینترنتی استفاده کنید 

ارائه

Source

امروزه از مِم­ها استفاده گسترده‌­ای می‌­شود پس چرا شما از آنها به صورت خلاقانه در ارئه خود استفاده نکنید؟  مجبور نیستید حتما از مِم­های به روز استفاده کنید که ورد زبان همه هستند، می‌­توانید  از مِم­های کلاسیک نیز بهره ببرید.  مثل اسلاید شانزدهم ارائه دانا دی‌توماسو!

 

۹۶. ریتم طراحی خود را منظم کنید

Source

واقعا از نحوه ارئه مطالب در این پاورپوینت لذت بردم چراکه از طرحی مشترک برای معرفی نکات جدید در سه یا چهار مرحله استفاده کرده بود.  به نظر من طراحی این ارائه مثل یک قطعه موسیقی ریتم دار بود.

پیشنهاد می­‌کنم اگر قرار است در هر اسلاید چندین نکته را بگنجانید از این روش بهره ببرید.

۹۷. از آیکون‌­های زیاد استفاده کنید

ارائه

Source

اگر تا کنون از این تکنیک استفاده کرده‌­اید احتمالا متوجه شده‌­اید که تا چه اندازه مفید است.  استفاده از آیکون‌­ها بهترین روش برای تقویت ایده­‌های شماست و همچنین باعث می­‌شوند که ارائه شما چشم نوازترهم شوند.

برای مثال به آیکون­‌هایی که SlideShop در این ارائه از آنها استفاده کرده است توجه کنید.  هر اسلاید حداقل دارای یک آیکون است حتی در برخی از اسلایدها از ده آیکون هم استفاده شده است.

۹۸. به هر اسلاید ویژگی منحصر به فرد ببخشید

Source

می­‌دانم که این نکته خلاف مطالب پیشین مبنی بر انسجام تمِ طراحی در ارائه است اما همه می‌­دانند که اگر بتوان با قانون شکنی نتایج بهتری به دست آورد بهتر است قانون شکن باشیم!

در این مثال، تیم Officevibe برای هر ۲۷ اسلاید موجود از طرح­‌های متفاوت استفاده کرده­‌اند.  طرح هر اسلاید به خوبی با مطالب آن اسلاید مطابقت دارد.

 

۹۹. برای بخش سرفصل از طرح‌­های بزرگ استفاده کنید 

Source

یکی از ساده‌­ترین روش­ها برای اینکه در هر اسلاید اطلاعات مشخصی را ارائه کنید استفاده از سرفصل است. معمولا از سر فصل در پست­های وبلاگ یامقاله نویسی استفاده می‌­شود اما می­‌توان در ارائه پیش از اسلایدی که شامل اطلاعات است نیز از سرفصل استفاده کرد.  در اینجا مثالی از این نوع ارائه را مشاهده می­‌کنید. این ارائه را برایان دونارد ساخته است.

 

۱۰۰. برای مخاطبانتان پرسش مطرح کنید 

ارائه

Source

فکر می‌­کنیم طرح سوال شایع­ترین تکنیک در ساخت ارائه است.  می­‌توانید از طرح پرسش برای درگیر کردن مخاطبانتان با موضوع استفاده کنید و آنها را وادار کنید تا درباره موضوع مورد بحث بیشتر فکر کنند.  تیم Site By Norex وقتی ارائه­‌ای راجع به موضوع «عناصر سازنده برند تجاری» آماده می­‌کردند از این تکنیک بسیار بهره بردند.

 

0 دیدگاه برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۷)”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۱۲۰ نکته طراحی و ایده‌هایی برای ارائه همراه با مثال(۷)” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

تکنولوژی

استفن لاولر از مایکروسافت گشتى گردبادگونه در «زمین مجازی» ارائه می کند، حرکت کردن رو به بالا، پایین و از میان نماهاى شهرى فوق ماورایى آن با شناورى خیره کننده، شاهکارى برجسته که مقادیر متناوبى از داده را براى آوردن به مرکز ایجاب مى کند.

سایر

یکی از اعضای پایه گذار تور کمدی محور شیطانی، کمدین ماز جبرانی، درباره مشکلات و تناقض های ایرانی-آمریکایی بودن صحبت می کند — “قسمتی از من فکر می کند من باید برنامه هسته ای داشته باشم، قسمت دیگرم فکر می کند که من با داشتن برنامه ی هسته ای قابل اعتماد نیستم.”

تکنولوژی

جوآن کونچرا مورین آلوسفیر را به نمایش مى گذارد، روشى کاملاً تازه براى دیدن و تفسیر داده هاى علمى، بصورت کاملاً رنگى و با احاطه صدا داخل یک گوى فلزى عظیم. داخل مغز شیرجه بزنید، اسپین الکترون را حس کنید، عناصر موسیقى را بشنوید…