جذاب و کاربردی در ارائه، نحوه ارائه‌

۶ نکته برای ماهرشدن در ارائه‌های ویدئویی

۱۳ آبان ۱۳۹۷

ویدئو ابزاری فوق‌العاده است که به ما این امکان را می‌دهد که با دیگران هرجایی که باشند ارتباط برقرار کنیم، اما مانند هر ابزار دیگری باید به‌درستی به کار رود تا اثر مطلوب را ایجاد کند. صرف‌نظر از اینکه می‌خواهید محصولی را بفروشید، ایده‌ی جدیدی را رونمایی کنید، آموزش دهید، یا نوع دیگری محتوای متقاعدکننده …

ویدئو ابزاری فوق‌العاده است که به ما این امکان را می‌دهد که با دیگران هرجایی که باشند ارتباط برقرار کنیم، اما مانند هر ابزار دیگری باید به‌درستی به کار رود تا اثر مطلوب را ایجاد کند. صرف‌نظر از اینکه می‌خواهید محصولی را بفروشید، ایده‌ی جدیدی را رونمایی کنید، آموزش دهید، یا نوع دیگری محتوای متقاعدکننده ارائه دهید، قواعد جهانی وجود دارند که می‌توانید به کار ببرید تا ارائه‌ی ویدئویی‌تان را به ارائه‌ای تبدیل کنید که دیگران به دلایلی مناسب همواره به خاطر خواهند سپرد. در ادامه، شش نکته جمع‌آوری کرده‌ایم که نه‌تنها در خلق ارائه‌ای درگیر کننده، بلکه در ایراد کردن آن نیز شمارا یاری می‌کنند.

  1. به اتاق ارائه بروید

ویدئو

قبل از اینکه ارائه‌ی ویدئویی‌تان را ایجاد کنید، لحظه‌ای اتاقی که قرار است در آن ارائه دهید را در نظر بگیرید.

اگر در محوطه‌ی شرکتتان است، از آن دیدن کنید تا تعیین کنید آیا مشکلی در اتاق وجود دارد که نیاز باشد از پیش برطرف شود، ازجمله نورپردازی ضعیف، سروصدای اضافی، یا سایر موارد جزئی که می‌توانند در روزی که نیازمند توجه کامل همگان هستید، به حواس‌پرتی بزرگی تبدیل شوند.

اگر مرد میدان هستید و مرتباً از اتاق‌های کنفرانس ناآشنا ارائه می‌دهید، از پیش تماس بگیرید و با فردی که مسئول هماهنگی بازدیدتان است صحبت کنید و از او بخواهید تصاویری از چیدمان اتاق در اختیارتان قرار دهد.

همچنین می‌توانید امکانات تکنولوژی اتاق را بررسی کنید. برای مثال اینکه آیا سیستم کنفرانس ویدئویی باکیفیت و آسان کاربرد مانند Highfive دارند، یا اینکه از سیستم قدیمی و پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که نیازمند از پیش هماهنگ کردن و کمک فناوران اطلاعات است که مطمئن شوند همه‌چیز به‌درستی عمل می‌کند. درنهایت اگر از راه دور کار می‌کنید و از منزل یا اتاق هتل ارائه می‌دهید، فضای خلوتی با پس‌زمینه‌ای مرتب پیدا کنید که به بیننده کمک کند بر شما تمرکز کند.

  1. دیوار چهارم را بشکنید

کارگردانآن ‌هالیوودی مدت‌ها از ترفندی به نام “شکستن دیوار چهارم” استفاده کرده‌اند تا بینندگان را درگیر کنند و باعث شوند آن‌ها حس کنند که بخشی از داستان هستند.

انجام آن ساده است و در حالتی اتفاق می‌افتد که بازیگر به دوربین نگاه می‌کند و مستقیماً با مخاطبان صحبت می‌کند.

اگر در ارائه‌های ویدئویی تازه‌کار هستید، سعی کنید تا حد ممکن به دوربین نگاه کنید. در دنیای کنفرانس‌های ویدئویی، این نحوه‌ی ایجاد ارتباط چشمی است، که برای ارتباط برقرار کردن دیگران با پیام شما ضروری است.

اگر افرادی از مخاطبان در حین ارائه در کنار شما حضور دارند، به آن‌ها و دوربین ویدئویی به‌عنوان دو سمت اتاق فکر کنید و سعی کنید زمان یکسانی را به نگاه کردن به هر یک از آن‌ها اختصاص دهید. البته، زمانی که اعضای مخاطبان راه دورتان در حین ارائه باش ما ارتباط برقرار می‌کنند، حتماً قبل از نگاه کردن به دوربین برای پاسخ دادن به آن‌ها، به نمایشگر نگاه کنید تا حالا چهره  و زبان بدن آن‌ها را ببینید.

  1. داستان روایت کنید

جیم فاکس، رئیس OMM، شرکت بازاریابی که ویدئوهای شرکتی فیلم‌نامه‌ای تولید می‌کند، اظهار می‌کند که روایت داستان برای ارائه‌های ویدئویی به‌اندازه‌ی فیلم ضروری است. به گفته‌ی فاکس “داستان‌ها آغاز،میانه و پایان دارند. باعث می‌شوند فکر کنیم. باعث می‌شوند حس کنیم. اگر به‌درستی روایت شوند به ما الهام می‌بخشند. در قلب هر داستان خوبی یک جاذبه‌ی احساسی وجود دارد – ممکن است ظریف یا پرشور باشد، اما بدون این ارتباط احساسی، داستان به‌سرعت فراموش می‌شود”. متخصصان Harvard Business Review با این رویکرد موافق‌اند و توصیه می‌کنند که داستان را در ارائه‌تان با به اشتراک گذاشتن حقیقتی جالب، طرح پرسشی بحث‌برانگیز، یا ارتباط برقرار کردن با مخاطبان از طریق روایتی شخصی آغاز کنید.

  1. بصری سازی کنید

ویدئو

ویدئو رسانه‌ی بصری شگفت‌انگیزی است، که به شما این امکان را می‌دهد که هم نمایش دهید و هم‌ صحبت کنید، بنابراین اطمینان حاصل کنید که از این مزیت استفاده می‌کنید و ارائه‌تان را با تصاویر و اسلایدهایی که لذت بصری ایجاد می‌کنند، تکمیل کنید.

برای حصول اطمینان از اینکه به‌درستی از جلوه‌های بصری استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم از چهار قانون ساده‌ی ذیل پیروی کنید:

  • از تمی با طراحی مناسب استفاده کنید که پس‌زمینه‌ی منسجمی برای جلوه‌های بصری ایجاد کند
  • در صورت امکان از فردی حرفه‌ای در بازاریابی برای طراحی کمک یا نظر بخواهید
  • اسلایدها مانند تابلوهای تبلیغاتی هستند، بیشتر افراد طی هشت ثانیه از آن‌ها خسته می‌شوند، پس به حرکت ادامه دهید
  • کلمات روی اسلاید باید کمینه و خوانا باشند و املای آن‌ها چک شده باشد، و هرگز نباید از روی آن‌ها بخوانید.
  1. با اعتمادبه‌نفس توجه جلب کنید

ویدئو

اعتمادبه‌نفس وسوسه کننده است. مردم به کسانی که اعتمادبه‌نفس دارند جذب می‌شوند و حتی اگر با آنچه آن‌ها می‌گویند مخالف باشند به آن‌ها گوش می‌کنند و احترام می‌گذارند. پس چگونه باید در ارائه‌ی ویدئویی اعتمادبه‌نفس بیابید؟ تمرین کنید. زمانی که ارائه‌تان را آماده کردید، از کمک یک دوست یا همکار که اعتماد دارید بازخوردی صادقانه خواهد داد، بهره ببرید. سپس از او بخواهید ارائه‌تان را از طریق کنفرانس ویدئویی تماشا کند، تا دقیقاً چیزی که مخاطبانتان تجربه خواهند کرد را ببیند. سپس توصیه‌های آنان را وارد ارائه‌تان کنید و تا روز اصلی تمرین کنید. برای کسانی که ازنظر فنی به چالش برمی‌خورند، تمرین کرده با ابزارهای واقعی کنفرانس ویدئویی برای ایجاد اعتمادبه‌نفس هنگام ارائه ضروری است. ابزارهای کنفرانس ویدئویی مانند Highfive برای همه قابل‌استفاده هستند و به اعتمادبه‌نفس ارائه‌دهنده می‌افزایند.

۶. برای موفق شدن لباس بپوشید

درحالی‌که امروزه محدودیتی در مورد لباس‌هایی که افراد در محل کار می‌پوشند وجود ندارد، لباسی که برای ارائه‌ی ویدئوی می‌توانید بپوشید اندکی محدودتر است. خبر گویان، مجریان تلویزیونی و سایر افرادی که با ویدئو کار می‌کنند می‌دانند که طرح‌های راه‌راه و شلوغ و رنگ‌های شب نما می‌توانند در ویدئو اثری تار کننده داشته باشند که باعث می‌شوند به چشم بینندگان مبهم برسید. برای اجتناب از آزار رساندن به چشم افرادی که می‌خواهید به شما نگاه کنند، لباس‌هایی انتخاب کنید که رنگ‌های یکنواختی متناسب رنگ پوستتان داشته باشند. همچنین پیروی از توصیه‌ی کوکو شنل و رساندن متعلقات فرعی به حداقل ولی انتخاب باسلیقه، ایده‌ی خوبی است.

همانند ارائه‌های حضوری، ارائه‌ی ویدئوی می‌تواند چند دفعه‌ی اول اندکی عصبی‌کننده باشد، اما با اندکی آماده‌سازی می‌توانید به موفقیت برسید. با کسب تجربه، ارائه‌های ویدئویی راحت‌تر خواهند شد و در مدتی کوتاه در آن‌ها مهارت خواهید یافت.

0 دیدگاه برای “۶ نکته برای ماهرشدن در ارائه‌های ویدئویی”

دیدگاهی برای این مطلب نوشته نشده است.

اولین دیدگاه را برای “۶ نکته برای ماهرشدن در ارائه‌های ویدئویی” بنویسید.

نوشته‌های مرتبط:

نحوه ارائه‌

همه ما گاه و بی‌­گاه ناگزیر از بیان مجموعه‌­ای از اطلاعات کلامی به منظور متقاعد کردن مخاطبین خود و یا در شکل ساده آن در قالب ارتباطات شخصی شده‌ایم. دفاع از یک پایان­‌نامه دانشجویی، سخنرانی در یک مراسم دوستانه یا میهمانی از اشکال ساده سخنرانی و ارائه مطلب هستند. ارائه رسمی مطالب و اطلاعات به …

سایر

زبان انگلیسی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک زبان جهانی است و فناوری ترجمه فوری آن نیز سالانه در حال پیشرفت است. پس به چه دلیل باید به خود زحمت یادگیری یک زبان خارجه دیگر را بدهیم؟ زبان شناس و پرفسور دانشگاه کلمبیا، آقای جان مک هورتر، ۴ مزیت وسوسه کننده یادگیری یک …

علوم مهندسی

بیل استون , یک غارنورد مستقل کاوشگر است که به عمق ژرف ترین ورطه های زمین رفته است , او تلاش های خود را پیرامون حفاری یخ در کره ماه برای دستیابی به سوخت در فضا و همین طور ساختن یک روبات خودکار برای مطالعه اروپا (ماه سیاره مشتری) شرح می دهد.