تفکر کلامی
اسلاید 1: درس دوم تفکر کلامی مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دومدرس مبانی تفکر در علوم فیزیکی رضا منصوری- دانشگاه کاشان- پاییز 1394
اسلاید 2: علم در لغت نامه ی دهخدا [ ع ِ ] (ع مص ) دانستن . || یقین کردن . (از منتهی الارب ) (از اقرب الموارد) (از ناظم الاطباء). || دریافتن . (منتهی الارب ). ادراک . (اقرب الموارد). || استوار کردن . (از منتهی الارب ). اتقان . (از اقرب الموارد). || (اِمص ، اِ) یقین . || فضل . (ناظم الاطباء). || معرفت دقیق و با دلیل بر کیفیات معینه و یا حضور معلوم در نزد عالم . (ناظم الاطباء). دانست . (منتهی الارب ). معرفت و هر چیز دانسته . دانش و آگاهی و معرفت و شناسایی . (ناظم الاطباء). ج ، عُلوم : ما را از علم خویش بهره دادی و هیچ چیز دریغ نداشتی تا دانا شدیم . (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 338). مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 3: علم در فرهنگ های دیگرفرهنگ معین: (ع ِ لْ) [ ع . ] 1 - (مص م .) دانستن . 2 - یقین داشتن . 3 - (اِمص .) دانش ، آگاهی . ج . علوم .فرهنگ سخن1- دانش، 2- آگاهی، اطلاع، 3- (در تصوف) معرفت، 4- (فلسفۀ قدیم) ادراک پدیده ها و حقایق و علل اشیا از طریق عقل.فرهنگ فارسی امروز (غلامحسین صدری افشار)1- حالت دانستن، دانایی، در برابر نادانی یا آگاهی نادرست، 2- بخشی از آگاهی های نظام یافته مانند رشتۀ تحصیلی، 3- آنچه بتوان آن را به صورت آگاهی نظام یافته ای فراگرفت . 4- آن نوع آگاهی که دربرگیرندۀ حقیقت های کلی یا کارکرد قانون های عمومی است، 5- مجموعۀ آگاهی های دارای نظامی یگانه که اجزایش قابل مشاهده، یررسی، سنجش، آزمایش، رده بندی، انتقال و تعمیم است مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 4: ESOمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 5: مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 6: مفهوم علممبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 7: چهار مفهوم واژة علم در فارسی1. علوم دينی سنتی که در حوزهها تدريس میشود؛2. علوم طبيعی سنتی که بههنگام تأسيس دارالفنون هنوز زنده بود و هماکنون مردم ما کمابيش ويژگیهای آن را، که با فرهنگمان عجين شده است، همان ويژگیهای علوم جديد تصور میکنند؛مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 8: چهار مفهوم علم3. علم، يا دانش، بهمعنای مجموعهای از دانستههای روز اروپا که با تأسيس دانشگاه تهران بخشی از آن به ايران منتقل شد. در اين مفهوم، نقل يک برش تاريخی از فرآيند علم عين علم تلقی میشود. هماکنون نيز اين مفهوم در ايران کمابيش رايج است؛4. علم در مفهوم مدرن آن يک فرآيند است، نتيجة آن دانش است. مشارکت در اين فرآيند امری است بسيار پيچيده که آشنايی ما ايرانيان با آن بسيار کوتاه است . مردم ما با اين مفهوم بيگانهاند و دانشگاهها و پژوهشگاههای ما نيز هنوز در فکر ادارة خود بر اين مبنا نيستند.مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 9: علم بدون شک یکی از پایه های اصلی موتور پیشرفت در جهان توسعه یافته استما بدون درک بنیان های آن و تمایز آن از مفهوم علم سنتی موتوری را نمی توانیم روشن کنیممبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 10: درک شرایط کنونی مستلزم درک دینامیک تاریخ استمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 11: تحولات تاریخی پس از تاسیس نظامیه هاالف) دوره ی انحطاطعصر نادیده انگاریعصر بهتب) دوره ی آگاهیعصر خودیافت: گذار به آگاهیعصر آگاهیمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 12: عصر گذار به انحطاط:آدلار باثیمن از استادان عربم آموخته ام که عقل را راهنمای خودم قرار دهم، حال آنکه شما بدین خرسندید که اسیر زنخیر یک ماجع اخلاقی را بگردن داشته باشید. قرن ششم/دوازدهم هم عصر غزالیمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 13: عصر انحطاط....پس ثابت شد که اصلاً به تعلم علوم فلاسفه، سوای آنچه علمای شريعت آن را داخل علوم خود ساخته اند اشتغال ضروری نيست. بنابر اين بر شيخ الاسلام واجب باشد که ازتعلم آن منع کند و اصلاً نگذارد که کسی به درس و افاده ی آن مشغول گردد. سلوک الملوک، فضل الله روزبهاناوائل صفويه / همزمان با عصر گاليلهمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 14: عصر گذار به آگاهی I: فقدان تفکر در تاسیس! خاطرات مرحوم مجتهدی در تأسیس دانشگاه شریف حکایت از نبود یک تفکر بنیادی و راهبردی در تأسیس این دانشگاه دارد. محمدرضا شاه از او میخواهد یک دانشگاه بسیار بزرگی از لحاظ علمی و صنعتی در تهران تشکیل بدهید و دانشگاه تهران را از خواب بیهوشی بیدار کنید.مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 15: عصر گذار به آگاهی II...ولی در سال 1344 بالاخره یک تعدادی احساس می کردند که دیگران پژوهش می کنند پس ما هم باید پژوهش بکنیم؛ انگیزه هم درست همین بود، که دیگران می کنند ما هم باید بکنیم..... ....اولین صحبت هایی که از آنجا به خاطرم مانده.....گفتم اگر بخواهیم پژوهش کنیم از جایی اقتباس کنیم.....توصیه من این بود.....جو کافه تریا هاروارد را ببینید جگونه است، آن را بیاورید.یوسف ثبوتیچالشهای فیزیک کشور: هم اندیشی انجمن ها و پژوهشکده ها، ص 103،فرهنگستان علوم1390مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 16: History of science in Iran from a physicist’s perspective برای ترجمه ی فارسی مقاله در فصل دوم این کتاب ر.ک. به کتاب معماری علم ، رضا منصوری، ویراست دوم، فصل 5، www.rmansouri.irمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 17: ایران کشوری در حال گذار به مدرنیتو در دوره ی نقل علمتوجه به شرایط گذار و آسیب های آنمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 18: تامل؟در دوران بهت و خودیافت فرصت تامل نداشته ایم:وام گیری و کپی برداری هر آنچه از مظاهر غرب که توانسته ایم، از جمله علم و دانشگاه و انجمن داری! مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 19: توجه به تفکر و خردگرایی نوینمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 20: ابداع مفاهیم - تحول در ساختار ذهنیهيچيك از اين مفاهيم را خودمان خلق نكردهايم؛ حتي مفهوم بنيادگرايي، كه ظاهراً يكي از مصداقهاي عمدة آن در دنيا خود ما هستيم، ابداع ما نيست. متفكران جهان صنعتي آن را ابداع كردهاند. اما چون اين ابزارهاي ذهني در كلمه متجلي ميشود تصور ميكنيم ابداع آن سادهتر از ابداع يا اختراع مثلاً اسكوئيد يا رايانه است. ابداع این مفهوم ها مترادف است با تحول در ساختار دهنی.مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 21: تغییرپذیری ساختار دهنیتغییر ساختار ذهنی احتیاج به زمانی بسیار طولانی تر دارد بخصوص برای ملتی مثل ما ایرانیان که فرهنگی طولانی متنوع و سخت جان دارد!مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 22: مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 23: Gateano Kanizsa(1913 -1993)Kanizsa Triangleمثلث کانیتسامبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 24: تفکر کلامی استکلام، واژگان، زبان کلامی؛ زبان ریاضی، زبان تجهیزاتی مبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
اسلاید 25: چارچوب تفکر: دو مفهوم کلیدی در علم مدرناجتماع علمیگفتمان علمخرد مدرن و تفکر در این چارچوب معنی پیدا می کندمبانی تفکر در علوم فیزیکی- درس دوم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.