کارگزار تکنولوژی Technology Broker
اسلاید 1: كارگزار تكنولوژي Technology Broker
اسلاید 2: عنوانكارگزار تكنولوژينوعروشمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعمدیریت دانش و اطلاعاتسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط
اسلاید 3: امروزه همه ميدانند كه اينترنت و شبكهي جهانگستر وب، پيامآور ظهور دوره جديدي بنام عصر دانش و وداع با عصر صنعتي است. در عصر صنعتي كه در دهه1890 آغاز گرديد بر توليد و توزيع انبوه تاكيد ميشد. اما در عصر دانش، آنچه كه موجب موفقيت تجارت و صنعت ميشود، دانش بشر است. اين دارايي نامشهود به عنوان سرمايهفكري شناخته ميشود و گسترش سرمايهفكري، حوزه حياتي ايجاد منفعت است(مجتهدزاده، 1382، 7). محيط كسب و كار مبتني بر دانش، نيازمند رويكردي است كه دارايي هاي نامشهود جديد سازماني مثل دانش و شايستگي هاي منابع انساني، نوآوري، روابط با مشتري، فرهنگ سازماني، نظام ها، ساختار سازماني و غيره را در برگيرد. در اين ميان، نظريه سرمايه فكري توجه روزافزون محققان دانشگاهي و دست اندركاران سازماني را به خود جلب كردهاست(قليچ لي و همكاران، 1385، 126).در سال 1982، از هر صد دلار سرمايهگذاري در سهام شركتهاي توليدي آمريكا، 62% از اين سرمايهگذاري صرف داراييهاي مشهود ميشد و داراييهاي مشهود سهم عظيمي از ارزش بازار شركتها را در بر ميگرفتند. اما در سال 1999، اين درصد به 16% رسيد يعني حدود 84% از ارزش بازار شركت را سرمايههاي فكري تشكيل ميداد. اين افزايش نسبت دارايي هاي نامشهود به كل ارزش بازار شركتها، اهميت توجه به سرمايه فكري را نشان ميدهد. همچنين در شرح اهميت موضوع بايد گفت كه نتايج تحقيقات نشاندادهاست كه شركتهايي كه از سطح بيشتري از كنترل و تمركز روي دارايي هاي نامشهود خود برخوردارند به نسبت شركتهايي كه نسبت به اين داراييها و بطور اخص سرمايه هاي فكري بيتوجه اند، داراي عملكرد و بازگشت سرمايه بهتر و نوسان قيمت سهام اين شركتها كمتر بوده است(برامهندكار، 2007).
اسلاید 4: اين اهميت زماني نمود بيشتري پيدا ميكند كه همواره يك شركت به 4 يا 5 برابر ارزش دارايي هاي خود فروخته ميشود، مبلغ اضافي پرداخت شده همان ارزش سرمايه هاي فكري مثل سرمايه هاي انساني، ساختاري، ارتباطات، مارك تجاري و... ميباشد در حاليكه اكثر مواقع اين دارايي هاي با ارزش هيچ جايي در صورتهاي مالي شركتها ندارند و تعيين قيمت فروش و ارزيابي سرمايه شركتها را با مشكل و ايراداتي مواجه ميسازد.حسابداري سنتي ارزشهايي مثل تجربه، مهارت، خوشنامي شركا يا مالكان را ناديده ميگيرد لذا ميان ارزش بازار و ارزش دفتري واحدهاي تجاري در عمل شكاف بزرگي وجوددارد.مدل كارگزار تكنولوژي توسط بروكينگ مطرح شد، او دانش سازماني را به چهار طبقه دارايي هاي انسان محور، دارايي هاي زيرساختي، دارايي هاي فكري و دارايي هاي بازار تقسيم بندي مي كند و ارزش سرمايه فكري سازمان را طي فرايند ارزيابي مشخص مي كند. هر بخش از مدل بوسيله پرسشنامه هاي مميزي مخصوص درباره متغيرهاي مرتبط با طبقه دارايي بررسي مي شود. بخش اول پرسشنامه مشتمل بر 20 سوال است كه بر نياز به تقويت سرمايه فكري تاكيد دارد و در ادامه پرسشنامه 178 سوال است كه مرتبط با چهار طبقه نامبرده از سرمايه فكري مي باشد.
اسلاید 5: ابزارهای مرتبطاندازهگیری و حسابرسی سرمایه فکری Magicمزایاشناسایی سرمایههای فکری سازمان جهت بهبود هرچه بهتر آن.کاربردهاشناخت و اندازه گیری سرمایههای فکریمعایب
اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز
اسلاید 7: برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.