علوم انسانی و علوم اجتماعی

کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعی

fasle_10_aleksim

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعی”

کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: کتاب جامعه شناسی انحرافات اجتماعیتالیف : دکتر منوچهر محسنی

اسلاید 3: مقدمه الكليسم به مفهوم گسترده را در جامعه های جدید، بیشتر از آن جهت مسأله می شمارند که عامل انحرافات و مسائل دیگری است، مسایلی نظیر فقر، از میان رفتن سلامت فردی، اختلال در زندگی خانوادگی، خودکشی، جرم و خشونت، حوادث محیط کار، تصادفات رانندگی، و...

اسلاید 4: استفاده از مواد الکلی در طول تاریخ سابقه ای طولانی دارد، اما بررسی آن در قالب یک مسأله اجتماعی نسبتا جدید است و همزمان با افزایش مصرف آن در کشورهای مختلف جهان و به ویژه کشورهای صنعتی بوده است. براساس اساطیر یونان دیونیزوس» رب النوع شراب است. وی را نخستین فردی دانسته اند که کاشت و بهره برداری از انگور را به مردم یاد داد، نحوه استفاده از شراب را آموخت، جام شراب را بخشید و بالاخره همواره دشمنان انگور را مجازات می کرد

اسلاید 5: . از عهد قدیم گروهی از مردم در تقریبا همه اجتماعات بشری از طریق گرفتن شیره میوه جات و قرار دادن آن به مدت طولانی در یک محل گرم به مست کردن خویش می پرداختند و آنان معتقد بودند که با این نوشیدنی خویش را شاد می سازند و غم ها را فراموش می کنند.

اسلاید 6: مسائل مرتبط با کاربرد الكل به قسمت اعظمی از نوع بشر به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط می شود. این مسأله غالبا با سایر مسائل مرتبط با رفاه و بهزیستی انسان ارتباط دارد و الکلیسم عاملی در جهت تباهی جسمی - روانی موجود انسانی تلقی می شود.

اسلاید 7: با این حال در اکثر نقاط دنیا و از قدیم ترین زمانها الكل همواره مورد استفاده بشر بوده است، اما ماهیت و وسعت ابعاد کاربرد الكل برحسب شرایط فرهنگی و ویژگیهای خاص تاریخی، همانند روش های ویژه ای که جهت کنترل و پیشگیری از آن بکار می رفته صورتهای متفاوتی داشته است.

اسلاید 8: دشواری های اجتماعی ناشی از کاربرد الکل در سطح جامعه در مواردی آنچنان اهمیت داشته است که بسیاری از دولت ها، مربیان و مذاهب در گذشته سعی کرده اند آن را از میان بردارند. اما جاذبه های آن نیز آنچنان قوی و رقابت آمین بوده است که این کوششها یا تضعیف شده اند و یا پس از مدتی از میان رفته اند.

اسلاید 9: علیرغم رواج نسبی نوشیدن مواد الکلی در بسیاری از کشورهای جهان و توسعه امکانات در این زمینه، نسبت «الكليزم» در جهان برابر آمارهای موجود تفاوت چندانی نیافته است و این در حالی است که سطح کلی مصرف در جهان افزایش نشان داده است [275 :1998 ,Thio].

اسلاید 10: آنچه که بیشتر توسعه یافته است الگوی نوشیدن در حد متعادل است. در عین حال در برخی از کشورهای جهان اطلاعات آماری حکایت از آن دارد که خودداری از نوشیدن و نیز خودداری از بسیار نوشیدن نیز به علت گسترش سطح آگاهی های عمومی در زمینه مخاطرات مصرف الکل افزایش یافته است. تشدید مقررات مربوط به رانندگی و مستی نیز مؤثر بوده است.

اسلاید 11: الكل و الکلیسمالكل، علیرغم کیفیات و آثار پیچیده اش، ماهیتی ساده دارد. از میان انواع مختلف الكل، یکی از الكلها بنام «اتانل» (Ethanol) سازنده جوهر مشروبات الکلی است، و سایر انواع آن (مانند گروه متیل ها) سمی و غیرقابل آشامیدن هستند. از گذشته دور تا حدود ۵ قرن پیش انواع مختلف مشروبات الکلی (شراب، آبجو) را به طريقه تخمیر تهیه می کردند، که میزان الكل موجود در آنها حداکثر حدود ۱۴٪ بود.

اسلاید 12: از اوایل قرن پانزدهم میلادی تهیه مشروبات الکلی به کمک روش تقطیر آغاز شد و این عمل موجب شد که انواع جدیدی از مشروبات الکلی با درجه الکلی به مراتب بیشتر (حدود ۵۰٪ و گاهی زیادتر) و درنهایت از نظر اثر قوی تر بوجود آید.

اسلاید 13: سازمان جهانی بهداشت» الكليسم را عبارت از نوشیدن دائم التزايد مشروبات الکلی می داند. الکلیها کسانی هستند که میزان وابستگی بدنی، روانی و اجتماعی آنها به الکل به درجه ای رسیده است که در آنها اختلالات روانی - تنی مشاهده می شود. الکلیسم در این موارد بهداشت روانی، جسمی و اجتماعی فرد را به مخاطره می اندازد.

اسلاید 14: الكليسم در بدو امر آنچه که در نظر مجسم می کند مصرف بیش از اندازه متداول مواد الكلی است که موجب بروز مسایلی از نظر سلامت فردی و اجتماعی، فعالیتهای اقتصادی و وظایف و نقش های اجتماعی فرد می گردد. این واژه بازگو کننده نوعی اعتیاد است.

اسلاید 15: معتاد به الکل، بر مصرف ماده الكلی از طرف خودش کنترل ندارد و نوشیدن را تا حد رسیدحالت مستی ادامه می دهد. در این حالت قطع و یا عدم دسترسی به ماده الكلی موجب احساس رنج و عذاب و در مواردی تند شدن ضربان قلب، و لرزش می گردد.

اسلاید 16: بنابراین برای یک فرد الكلی، نوشیدن الکل به صورت مزمن، پیوسته و غیر قابل تسلط در می آید. معتادان به الكل گرایش به انواع خاصی از مشروبات الکلی دارند، یعنی مشروبات تقطیری (نظیر ودکا یا ویسکی) که دارای بالاترین درجه الکلی هستند، و می توانند با سرعت و شدت بیشتری فرد را به آستانه مستی برسانند.

اسلاید 17: در مقابل کسانی که از روی تفنن مشروبات الکلی می نوشند بیشتر از مشروبات تخمیری (نظیر آبجو یا شراب) و به میزان محدود استفاده می کنند، چرا که این نوع از مشروبات دارای اثری کم دامنه و موقت هستند [1994 ,Kessel].

اسلاید 18: هرچند که الکلیسم ناشی از افراط در نوشیدن الکل است، اما باید میان افراط عادتی و افراط اتفاقی فرق قائل شد، و بدیهی است که الکلیسم به طور کلی در مورد افراط عادتی مطرح است. اما مفهوم افراط چیست؟ در این مورد دو پاسخ وجود دارد. افراط در مقیاس گروهی که در رابطه با مصرف الکل در گروه مشخصی تعیین می شود و دیگری افراط در مقیاس فردی که در این صورت از فردی تا فرد دیگر متفاوت است.

اسلاید 19: آنچه که تمایز یک فرد عادی را از یک فرد الكلی دشوار می کند، تعیین شاخص هایی است که بتواند در نقاط مختلف دنیا کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال برخی از افراد ممکن است شخصی را که در هفته یکی دو بار مشروب الکلی می نوشد الكلی بدانند و حال آنکه گروه دیگری کسانی را که هر روزه به مقدار کم مشروبات الکلی می نوشند الكلی نمی دانند.

اسلاید 20: شاهد گویایی بر این دسته اخیر فرانسویان هستند، که اکثریت افراد بزرگسال این کشور تقریبا همه روز، در حد متعادلی مشروب الکلی می خورند، و بعضا دارای عوارض بدنی خاص استفاده از مشروبات الکلی (سیروز کبدی) نیز هستند. آیا در مقایسه با اهالی سایر کشورها باید فرانسویان را الكلی دانست؟

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید