velayate_faghih

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ولایت فقیه”

ولایت فقیه

اسلاید 1: ولایت فقیه

اسلاید 2: ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبتزندگی اجتماعی لازمه رشد و تکامل حیات عقلی انسان است و این رشد در گرو زندگی اجتماعی اوست. انسان را به خاطر دارا بودن عقل گرامی داشته اند چرا که با بکارگیری آن میتواند معرفت های نظری و عملی بی شماری دست یابد.وجود حکومت نیز در زندگی اجتماعی انسان ، یک نیاز و ضرورت فکری و طبیعی و عقلی به شمار می آید.در اهمیت آن همین بس که هیچ جامعه پیشرفته و منظمی را نمیتوان یافت که دارای حکومت نباشد. حکومت از ارکان یک جامعه است و حتی قبایل بدوی تحت هدایت بزرگ قبیله سرپرستی میشدند و آنها نیز به نوعی دارای حکومت بودند.طبعا دین اسلام که دین خاتم است و برای تمام نیاز های اساسی انسان دستور و برنامه دارد ، برای تشکیل حکومت نیز دارای برنامه است.

اسلاید 3: معنای ولایت فقیه ولایت:در زبان فارسی به معنای حکومت کردن،تصرف کردن و دست یافتن است. در زبان عربی به معنای آمدن چیزی است در پی چیز دیگر،بی آنکه فاصله ای میان آن دو باشد. این واژه با شکل های مختلف به معانی دوستی،یاری،پیروی،سرپرستی،تصرف در امور و رهبری به کار رفته که وجه مشترک همه آنها قرب و پیوند معنوی است. اما ولایت در اصطلاح و در بحث ولایت فقیه به معنای سرپرستی و حاکمیت است. این واژه در قرآن و روایات به معنای سرپرستی آمده است. امام علی(ع) میفرماید: به خدا!که مرا نه به خلافت رغبتی بود و نه به حکومت حاجتی! فقیه:در لغت به معنای عالم و متخصص در فقه است و یا به تعبیر دیگر کسی که آگاه به احکام حلال و حرام دین اسلام است.البته صرف آگاهی نیست بلکه عالمی است که میتواند احکام شرعیه را از منابع دینی به دست آورد. فقیه در بحث ولایت فقیه به معنای مجتهد جامع الشرایطی است که آگاه به قوانین اسلام،عادل،با تقوا و کاردان،مدیر و توانا در امر رهبری جامعه اسلامی است. ولایت فقیه:حاکمیت و زمامداری مجتهد جامع الشرایطی است که در زمان غیبت در عمل به قوانین اسلامی ادامه دهنده راه امامان معصوم(ع)باشد.

اسلاید 4: پیشینه تاریخی ولایت فقیه ولایت فقیه در عصر غیبت مسئله نوظهوری نیست که اخیراً مطرح کرده باشند بلکه از یک سو در احادیث پیامبر(ص)و امامان معصوم(ع) ریشه دارد بدین بیان که در این احادیث از فقها و مجتهدین به عنوان نواب عام امام معصوم یاد شده است از سوی دیگر پس از غیبت حضرت ولی عصر نیز فقیهان و مجتهدان بزرگی چون شیخ طوسی،ابن ادریس، علامه حلی و صاحب جواهر به این موضوع تصریح کرده اند. امام خمینی در روزگار ما عملا نظریه ولایت فقیه را جامه عمل پوشاند و حکومتی بر اساس ولایت فقیه بنیان نهاد. ایشان می فرمایند : موضوع ولایت فقیه چیز تازه ای نیست که ما آورده باشیم بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است در هر حال این مسئله تازگی ندارد و ما فقط موضوع بیشتر مورد بررسی قرار دادیم و شعب حکومت را ذکر کرده و در دسترس آقایان گذاشتیم تا مسئله روشن تر گردد والا مطلب همان است که بسیاری از فقیهان فهمیده اند. همچنین ایشان معتقد است ولایت فقیه ، ولایت کسی است که عادل و عالم به قوانین اسلام است و همان اختیاراتی را دارد که پیامبر و امامان معصوم در اداره حکومت داشتند یعنی هنگامی که حکومت تشکیل داد و خواست حدود اسلامی را اجرا کند و مثلا خمس و زکات بگیرد کیفیت و کمیت آن با آنچه معصومین می‌کردند تفاوتی ندارد.

اسلاید 5: البته نباید پنداشت که مقام فقها و پیامبر (ص)وامامان معصوم(ع) یکی است بلکه حکومت وظیفه ای است یکسان بر دوش آنها. همچنین ولایت در صورت عدم امکان از عهده فقیه ساقط نمی شود و هر آنچه که می تواند باید این مسئولیت را انجام دهد البته حکومت فقیه در محدوده قانون اسلام است و نباید از آن سرپیچی کرد زیرا حکومت اسلام حکومت قانون الهی است.

اسلاید 6: اهداف و وظایف حکومت ولی فقیه در اسلام هدف حکومت عمل به دستورهای الهی است که برای سعادت مادی و معنوی انسان‌ها وضع شده است. حاکمان اسلامی حکومت را نه برای برخورداری از مواهب مادی بلکهدوسیله ای می دانند برای احقاق حق و ابطال باطل و بی‌شک حکومت وظیفه و امانت خطیری است که خداوند بر عهده آنان نهاده است. امام علی علیه السلام در نامه ای به اشعث بن قیس فرماندار آذربایجان چنین می نویسد فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نبوده بلکه امانتی بر گردن توست! اهداف حکومت ولی فقیه: ۱_ با عمل به تعالیم اسلام و ساختن جامعه ای نمونه زمینه تشکیل حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج)را فراهم آورد چرا که اسلام دین جهانی است 2_ عدالت را در تمام ارکان حکومت و جامعه را برپا سازد زیرا اسلام به قدری به عدالت ارج نهاده که مأموریت پیامبر(ص) را اجرای آن می‌داند 3_برادری و برابری را در جامعه محقق سازد از آن رو که در آموزه‌های ما مومن برادر مومن است و مسلمان باید رنج و شادی دیگران را رنج و شادی خود بداند همچنین ولی فقیه باید در برابر قانون مساوات را حکم فرما سازد

اسلاید 7: 4_سطح معنویت و فضایل اخلاقی جامعه را اعتلا بخشند ،یکی دیگر از اهداف حکومت ولی فقیه آن است که از یک سو خود متصف به فضایل اخلاقی گردد و از سوی دیگر این فضایل را در جامعه ترویج نماید ۵_ارتقای سطح زندگی مادی و عمران و آبادی جامعه اسلامی امیرالمومنین علیه السلام در عهدنامه مالک اشتر در باب آبادانی چنین می‌فرمایند : باید در ایجاد عمران و آبادی پیش از اخذ مالیات کوشش نمایی ۶_ روش تعلیم و تربیت و فرهنگ اسلامی در جامعه امام علی (ع)درباره مسئولیت حاکم اسلامی در امر تعلیم و تربیت می فرماید: این وظیفه امام است که حدود اسلام و ایمان را به مردم تعلیم دهد

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید