صفحه 1:
بوشهلی نمونه گیری
صفحه 2:
* با توجه به سوالات و موضوع تحقیق مورد نظر محقق اطلاعات مورد نیاز را از منابع گوناگونی بدست
می آورد ( مصاحبه. پرسشنامه. یافته های بالینی. نتایج آزمایش و ...)
* بطور کلی در هر بررسی آماری برای جمع آوری اطلاعات محقق با دو سوال روبرو است.
* برای دستیابی به نتايج صحیح چه تعداد نمونه مورد نیاز است؟
* اين نمونه ها را از کجا و به چه طریق باید انتخاب کرد؟
صفحه 3:
بطور کلی نمونه های مورد نیاز برای یک تحقیق به دو شکل جمع
آوری میشود:
*سرشماری 06۳55
*نمونه گیری 53۳0۵۱۱۳9
صفحه 4:
نمونه گیری
سرشماری 665105
در سرشماری محقق با توجه به عنوان تحقیق به بررسی تمام موارد
مورد بررسی میپردازده بنابراین اطلاعات همه افراد جامعه را جمع
آوری می کند.
صفحه 5:
سرشماری 66۳55
* آيا باید در همه مطالعات از سرشماری استفاده کرد؟ چرا؟
* به نظر میرسد که سرشماری اطلاعات دقیق تری در اختیار میگذارد.
* در عمل استقبال چندانی از این روش نميشود. چرا؟
* سرشماری نیاز با صرف وقت و هزینه زیادی می باشد.
* عدم توافق بین ابزارهای جمع آوری اطلاعات و افزایش امکان خطا
* عدم دسترسی به کلیه نمونه ها
صفحه 6:
نمونه گیری 52100۱19
* در نمونه گیری محقق به جای بررسی همه موارد. تعداد مناسبی از آنها را به روش مناسبی
انتخاب کرده و مورد بررسی قرار میدهد.
* در نمونه گیری نکته حائز اهمیت آن است که نمونه مورد بررسی معرف کل جامعه باشد.
=p
صفحه 7:
مزایای نمونه گيري
* مطالعه نمونه سریعتر از مطالعه جامعه است.
* مطالعه نمونه به مراتب راحتر از مطالعه جامعه است.
* در بسیاری از موارد امکان مطالعه همه افراد جامعه امکان پذیر نیست.
صفحه 8:
*نکته مهمی که باید در نمونه گیری به آن توجه شود آن است که چتدر نمونه انتخاب
میرف با ماییده جامته آی آست گهیمینه از ن cued ad le تعمیم al)
های بدست آمده از نمونه به آنرا داریم.
صفحه 9:
تعریف سه گروه جمعیت
*جمعیت هدف ۴۵0۵۱۷۱۵110۳ 12۲961
*جمعیت نمونه برداری ]۳۵۴۵۱۷۵110 Sampling
Sampling «5°
3)
صفحه 10:
جمعیت هدف Target Population
*؟جمعیتی است که محقق قصد دارد یافته های بدست آمده را به آن جمعیت
تعمیم دهد.
صفحه 11:
جمعیت نمونه برداری ۳۵۵۱30۳ 5۳00۱1۴9
جمعیت نمونه برداری که اصطلاحا به آن جامعه آماری نیز میگویند جمعیتی است که
نمونه ها واقعا از آن انتخاب میشود .
صفحه 12:
نمونه 53۳۱0۱۱9
* نمونه در وآقع همه مواردی است که وارد مطالعه شده و بررسی بر روی آن انجام
ميشود.
صفحه 13:
نمونه گيري
9 8 “le
SE: ایناسه جععیت زد
یر
مجموعه یکدیگر هستند:
صفحه 14:
*اين سه جمعیت زیر مجموعه یکدیگر هستند:
Target
Population
Sampling
Population _
Target
Population
صفحه 15:
نمونه گيري
خطاهای تحقیق:
*خطای تصادفی ۶۲۳۵۲5 8۵000۲
*خطای سیستماتیک (۴۲۲۵۲5)51۵5 5۷5۲6۲۱۵
صفحه 16:
خطای تصادفی:
* منظور از خطای تصادفی خطاهلئی است که برحسب اتفاق و شانس رخ دهد و در هر نوبت
اندازه گیری با دفعه قبل تفاوت دارد و الگوی خاصی ندارد.
خطای سیستملتیکد
منظور خطلئی لست. که در Lbs pl جهت. دار بلشد.
صفحه 17:
Quality of a sampling estimate
Precision & No precision Precision but
validity no validity
0
Random Systematic
error error (bias)
صفحه 18:
دو اصل مهم در نمونه گیری:
0.١ نمونه هلئی باید طوری انتخاب شوند که معرف جامعه هدف باشند. (روشهای نمونه
گیری)
۲ باید تعداد مناسبی نمونه انتخاب شود. (حجم نمونه)
صفحه 19:
انواع روشهای نمونه 45 Types of samplings
* نمونه گیری احتمالی Probability
۴ نمونه گیری غير احتمالی Non-Probability
* نمونه گیری چند مرحله ای Multi Stage
صفحه 20:
۱- نمونه گیری تصادفی ساده 5۵۳00۱۳9 8۵0000 عامصز5
۲- نمونه گیری طبقه ای (Stratified sampling
احتمالی ۳- نمونه گیری خوشه ای( 58۳00۱1۳09 01516۲ )
۴- نمونه گیری سیستماتیک( 53۲011۴9 5۷5۲6۳۵/1
۲ روشهای ۵- نمونه گیری چند مرحله ای Multistage Sampling)
نمونه گیری
(CONVENIENCE) تمونه كيرى در دسترس -١
غیراحتمالی ۲- نمونه گیری سهمیه ای (QUOtA)
۳- نمونه گیری بر مبنای قضاوت ( 09۳06 نا[ )
صفحه 21:
روشهای نمونه گیری Probability Jlim!
*در نمونه گیری احتمللی شانس انتخاب هر فرد برای ورود به نمونه معین وغیر
صفر است. لازم به توضیح است که لزوما شانس افراد برای انتخاب با هم بزایز
صفحه 22:
روشهای نمونه گیری غیر احتمالی ۱۱۵۴-۲۵۵۵116
* در نمونه گیری غیر احتمالی شانس هر فرد برای ورود به نمونه معین نمی باشد.
صفحه 23:
* استفاده از نمونه گیری غیر احتمالی در مرحله طراحی و مرحله اجرا ساده تر از نمونه گیری
احتمالى است :وريه متايع كمترئ اند
دارد. (زمان و سرمایه)
* تنها تتلیج بدست آمده از نمولة گری احتمللی را میتوان به جامعه آمازی تعمیم ذاد و نثایج
نمونه های غیر احتمالی را نمیتوان به جامعه تعمیم داد .
صفحه 24:
*در برخی مطالعات از نمونه گیری غیراحتمالی برای برآورد تقریبی وضعیت
موجود و رفع نواقص اجرلیی تحقیق استفاده میشود که اصطلاحاً به تن مطالعه
پیش آزمون می گویند
*در گام بعدی پس از بررسی نتایج پیش آزمون و رفع نواقص موجود تحقیق رابا
نمونه گیری احتمالی تکرار می کندد تا بتوان نتایج آماری را به جامعه آماری
تعمیم داد. )=
صفحه 25:
انواع روشهای نمونه گیری احتمالی:
* نمونه گیری تصادفی ساده
* نمونه گیری تصادفی منظم
* نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده
* نمونه گیری تصادفی خوشه ای
صفحه 26:
2
i
صفحه 27:
نمونه گيري تصادفی ساده
"لین روش ساده ترین روش نمونه گیری احتمللی است. در اين
روش نمونه گیری شانس هر فرد برای ورود به نمونه با سایر
افراد در هر بار انتخاب نمونه برابر است.
صفحه 28:
نمونه گيري تصادفی ساده
Jol yo انجام نمونه گیری تصادفی ساده:
* ابتدا لیستی از افراد جامعه مورد مطالعه تهیه کرده که اصطلاحا به آن قالب نمونه گیری
میگویند.
* سپس از لین لیست بصورت تصادفی به تعداد حجم نمونه مورد نیاز از بین افراد جامعه, نمونه
انتخاب می شود. (برای انتخاب تصادفی افراد میتوان از قرعه کشی. جدول اعداد تصادفی یا
نرم افزارهای رایانه ای استفاده کرد)
صفحه 29:
نمونه گيري تصادفی ساده
نکاتی که باید در نمونه گیری تصادفی ساده به آنها توجه کرد:
* در نمونه گیری تصادفی ساده قالب نمونه گیری لازم است.
* استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده برای جامعه های بزرگ و حجم نمونه های بالا وقت
یره غیر غفلی آنست
*اسستاده et agar صادفی ساهه در جسیی که سقت موره بزرسی پراکندگی بالاتی
len pag shed lew aly
صفحه 30:
که ه 08 91 74 o وه ور ی مد 26 هه
ك5 18 85 31 51 21 75 50 20 45 ey 5
3 كه 33 30 26 7 22 76 24 و3 5 4
و 06 فل كه 71 76 98 08 52 19 3 5
مه 58 25 85 92 70 73 22 65 68 5 85 مه 36 81
ود وه 15 0 5922 Ry 26 43 42 28 70
4 70 04 55.62 كه مه 12 352 33 4 36 39 41 50
15.75 14 82 0 و هه هد 55 215 390.0
7 74.82 677 14 49 2055 80 00 20 15 &
ROW DR 43 94 75 16 80 45 35 46 13 كه
57 $9 2 85 71 12 79 09 2 41 2 و 41 01 70
ده ذه عه 28 52 19 11 00 87 06 55 32 53 23 37
370 17 0452 كه 6 45 مه 52 0F 25 23 653 8
2 53 22 19 كه و 7 26 24 20 62 21 72 92 95
82 87 19-02 15 59 ود 08 هه وه 46 9 0 09 95
۱۵ ۱ وه زو 3ه 59 32 83 oo که 4 3۵ 43-25
أله جه جه 38 38 18 92900 79 92 40 85 وه
5431 عه 16 56 20 © 25 72 38 4 5 37 08 81
36 34 35 10 مو 9 03 3 94 002 07 89 24
صفحه 31:
سس
جدول اصداد تصادفی
فض وميد عد علد مين وصور اقيق
Gam me nee nat ده ی
es ts Bek Se oe
creas Soon st Tl یقبام مرو 1
ae ao ae
ie as ou
we Ue wie ae is
0 3
ae me a a ee ge
oane Ge ale
ام کرت 2
HS HG st i
ms ا ۳
ی Fra
hat hin BB Rg RS
صفحه 32:
نمونه گيري تصادفی ساده
* مثال: فرض کنید محققی میخواهد میانگین مقدار هموگلوبین خون یک کلاس ۱۰۰ نفره از دانشجویان با
مشخص کند. به همین منظور ۲۰ نفر از دانشجویان را به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب می نماید که
اتفاقاً ۵ آقا و ۱۵ خانم انتخاب میشوند. حال اگر نسبت 1:
به خانمها در لین کلاس بیشتر از ۱ به ۳ باشد از
آنجا که طبق بررسی متون؛ میانگین سطح هموگلوبین خون خانمها از آقایان پایین تر است میانگین برآورد
شده بوسیله محقق کمتر از میانگین واقعی کلاس خواهد بو.
صفحه 33:
مونه گيري تصادفی منظم
"در نمونه گیری تصادفی منظم مثل نمونه گیری تصادفی شانس ورود هر فرد به
نمونه با سایر افراد برابر است و به قللب نمونه گیری هم نیاز است ولی نسبت به
نمونه گیری تصادقی ساده سریعتر است و پراکندگی را بهتر در نظر می گیرد.
2]
صفحه 34:
مونه گيري تصادفی منظم
ایتدا با مفهوم فاصله نمونه گیری در روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک آشنا میشویم:
* اگر | حجم جامعه مورد مطالعه و 1۱ حجم تمونه باشد نسبت ۴/! را فاصله نمونه گیری می گویند و آن را با نشان
می دهند
برای انجام نمونه كيرى منظم مراحل ذيل را يايد انجام داد.
* قالب نمونه كيرى را مشخص مى كنيم.
* فاصله تمونه كيرى K محاسبه می کنیم.
* بصورت تصادفی عددی بین ۱ تا انتخاب و آنر با ۴ نشان میدهیم.
* فرد با شماره ۲ را از الب نمونه گیری انتخاب کرده سپس 6 رقم 6 رقم جلو رفته و نمونه ها را انتخاب ميكنيم تا
حجم نمونه کامل شود.
* بدین ترتیب افراد به صورت زیر انتخاب من شوند
۰ ۰ ۲۲4۲ ,۲+3 ,۲+2 ,۲+1 ,ار
صفحه 35:
مونه گيري تصادفی منظم
* مثال : فرض کنید محققی قصد دارد از بین ۱۰۰ دانشجو ۱۰ نفر رابه روش نمونه گیری تصادفی منظم برای
تعیین متوسط سطح هموگلوبین دانشجویان دانشگاه قزوین انتخاب کند:
* در اینصورت فاصله نمونه گیری 6-۱۰ میباشد.
* عددى بين ١ تا ۱۰ بصورت تصادفی انتخاب ميکنیم. عدد ۷ انتخاب میشود که آنرا ۲ می نامیم. حال از قالب
نمونه گیری دانشجویان با شماره های زیر انتخاب و وارد مطالعه خواهند شد:
AY AY ار
صفحه 36:
مونه گيري تصادفی منظم
نکته :با توجه به مثال فوق روش نمونه گیری تصادفی منظم پراکندگی صفت را بهتر در نظر می گیرد. چرا که از تمام قسمتهای قالب نمونه
گبری فردی انتخاب ميشود. در حاليکه در تمونه گبری تصادفی ساده ممکن است افراد ۰۶۰ ... ۰ ۰۲۹ ۰۱۷ ۰۲ ۱ انتخاب شده و هیچ
نماینده ای از افراد با شماره های بالای ۶۰ انتخاب نشود.
نکته:اگر افراد در قالب نمونه گیری بصورت متناوب قرار گرفته باشند در نمونه گیری منظم ممکن است محقق دچار تورش انتخاب گر
۴ ۴,۷,۷ ,۴ ,۲۸ ,ال
حال اگر فاصله نمونه گیری 4 و عدد تصادفی ۳2 باشد تمونه ها به صورت انتخاب خواهند ۴۴6۳۳۵18 ,۲2۱۸۵16
* با لین روش نمینه گیری عملا خانمها از لین تحقیق حذف ميشوند لین نمونه گیری دارای تورش انتخاب (3125 Gelection
Bigs
M,M,M,M, ...
صفحه 37:
مونه گيري تصادفی منظم
* مثال: محققی می خواهد متوسط تعداد مراجعین به یک درمانگاه تخصصی (روماتولویژی) را در طول هفته
رد. فرض کنید که بطور تصادفی فاصله نمونه گیری 6-۷ باشد و ۲ عدد تصادفی روز اول هفته یعنی
شنبه انتخاب شود در اینصورت دراین نمونه گیری همیشه تعداد مراجعان روز شنبه ثبت میشود. از آنجا که
معمولا در ایران روز های شنبه شلوغ ترین روز درمانگاهها میباشد لذا میانگین تعداد مراجعین در این تحقیق
بیشتراز میانگین واقعی خواهد بود.
صفحه 38:
نمونه گيري تصادفی طبقه بندی شده
* بزرگترین مشکل در دو روش نمونه گیری تصادفی ساده و منظم در نظر نگرفتن پراکندگی
صفت مورد مطالعه میباشد.
* برای رفع لین مشکل میتوان جامعه مورد مطالعه را براساس صفتی که پراکندگی آن اهمیت
دارد به چند طبقه (51۲311177) تقسیم بندی کرده و سپس از هر طبقه به نسبت افراد
موجود در آن طبقه نمونه انتخاب کرد. به لین روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده
میگویند.
(Stratified Random
Sampling)
صفحه 39:
نمونه گيري تصادفی طبقه بندی شده
مثال: فرض کنید عنوان تحقیقی بررسی وضعیت سوء تغذیه در بین دانش آموزان دبستانی
شهر قزوین در سال ۱۳۹۶ باشد.
محقق میدانند که سطح اجتماعی-اقتصادی خانواده بر سوء تغذیه تاثیر دارد. همچنین این
سطح در شمال و جنوب شهر متفاوت است. لذا دبستان ها راه دو طبقه شمال شهر (طبقه
) و جنوب شهر (طبقه ۲) تقسیم می کنیم. این طبقه بندی بر اساس اختلاف سطح
اجتماعی-اقتصادی خانواده های ساکن شمال و جنوب شهر می باشد.
حال فرض كنيد در طبقه اول ۲۰۰۰۰ Gil آموز و در طبقه دوم ۳۰۰۰۰ داش آموز باشد و
حجم نمونه ۵۰۰ نفر باشد. نسبت ۲ بر ۳ بين طبقات اول و دوم بايد در حجم نمونه نیز رعایت
شود یعنی ۲۰۰ نفر از دبستانهای شمال و ۲۰۰ نفر از دبستان های جنوب شهر بصورت
تصادفی ساده انتخاب شود.
صفحه 40:
نمونه گيري تصادفی طبقه بندی شده
*نکته ۱: برای دستیابی به طبقه بندی صحیح و دقیق بلید از جامعه و صفات مورد مطالعه به
درستی آگاه بود. این موضوع اهمیت بررسی متون دقیق و کامل را آشکارتر مینماید
* نكته ؟: در نمونه كيرى داخل طبقات ميتوان از نمونه كيرى تصادفى ساده يا منظم استفاده
کرد.
*نکته ۴: طبقه بندی مناسب است که تا حد امکان پراکندگی صفت مورد نظر در داخل
طبقات كم و بين طبقات زیاد باشد.
صفحه 41:
نمونه گيري تصادفی طبقه بندی شده
*نکته ۴: دو روش نمونه گیری طبقه بندی شده وجود دارد:
*نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده متناسب
*نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده نامتناسب
صفحه 42:
نمونه گيري تصادفی خوشه ای
* بیشترین کاربرد آن برای جمعیتهای بزرگ و جمعیتهایی است که نمونه گیری از آنها به
روشهای گفته شده امکان پذیر نیست و یا مشکل و وقت گیر است. در لین روش جامعه را به
خوشه تقسیم می پس به طور تصادفی یک یا چند خوشه را جهت مطالعه
انتخاب می نمایند .
صفحه 43:
نمونه گيري تصادفی خوشه ای
مثال : در طرح تعیین فراولنی سوء تغذیه در بین دلنش آموزان دبستانی شهر قزوین در سال
=) ۱۳۸۹
* با توجه به تعداد زیاد مدارس شهر نمونه گیری از تمام مدارس به دلایل مختلف میسر نیست.
در ضمن طبق تحقیقات گذشته فراولنی ابتلابه سوء تغذیه در مدارس با هم تفاوت معنی
داری ندارد. پس هر مدرسه را یک خوشه در نظر گرفته ودر داخل مدارس به طور تصادفی
چند کلاس را انتخاب می کنیم.
صفحه 44:
نمونه گیری تصادفی خوشه ای
* نکته: در نمونه گیری خوشه ای Wee بررسی بر روی قسمتی از جامعه انجام میشود چرا که به جاى تمام جامعه
چند خوشه مورد بررسی قرار میگیرد. لذا نبلید خوشه های موجود تفاوت زیادی داشته باشند بعبارت دیگر
نمونه گیری تصادفی خوشه ای معتبر است که پراکندگی صفت بين خوشه ها پایین باشد.
* نکته: خوشه ها بلید معرف جامعه باشند یعنی بلید برای صفات مورد مطالعه در هر خوشه کلیه حالات از جامعه
وجود داشته باشد به عبارتی دیگر نمونه گیری تصادفی خوشه ای معتبر است که پراکندگی درون صفت بلا
باشد
* نکته: از آنجا که دقث نمونه گیری خوشه ای از نمونه گیری طبقه بندی شده کمتر است لذا در لین روش نمونه
گیری به حجم نمونه بیشتری نیاز میباشد.
صفحه 45:
بررسي شیوع عفونت هاي روده اي در
روستاهاي استان قزوین
تفاوت بین نمونه گیری فوشه ای با نمونه گیری طبقه ای
۵۵0 |۵8 ادا
O@OQ) (OOOO)
©0001 ]00©0
000 08
)©©00| )0000
صفحه 46:
نمونه گيري غیر احتمالی
نمونه گیری غیر احتمالی
* در این روش شانس افراد برای ورود به نمونه معین نمی باشد به همین دلیل یافته های
بدست آمده از نمونه قابل تعمیم به جامعه نیست.
* این روشها به دو دسته آسان و هدفدار تقسیم میشوند.
* آسان يا اتفاقی
*متوالی
صفحه 47:
انواع نمونه گيري غیر احتمالی
هدفدار
مورد شایع
“ناهمكونى
ston”
<مورد انتهائی
اشدت
<مورد بحرانی
“«قلييف ayy mand کننده
فوصت طلب
“سهميه لى. و قضلیتی
7 گلوله بیفی
«فيد ملهر
صفحه 48:
نمونه گيري چند مرحله ای
در Gels bape pena gine ha hy روشهای قوق قدم به مونه گیری ند
مثال: بررسی وضعیت سوء تغذیه در بین دانش آموزان شهر قزوین در سال ۱۳۸۹
* لبتدا شهر را به پراساس تقسیم بتدی شهری مثلا به ۶ بخش (خوشه) تقسیم نموده و از بین آنها ۲ تا به تصادف
انتخاب می کنیم.
* حال در بین ۲ منطقه انتخاب شده مدارس را بعنوان خوشه در نظر گرفته و به تعداد مورد نیاز مثلا ۵ مدرسه را
انتخاب میکنیم.
* حال میتوان هر کلاس رایک خوشه فرض کرده و به روش تصادفی ساده مجددا چند خوشه (کلاس) را انتخاب
کرد.
* در داخل هر كلاس دفتر حضور و غياب را بعنونقللبنمونه گیری استفدهکرده و از آن به روش نمونه گیری
تصادفی ساده یا منظم نمونه انتخاب کرد.
صفحه 49:
سوال : برای این تحقیق چه تعداد نمونه لازم است؟
۱- هدف مطالعه
نوع مطاله -2
عوامل مرتبط با حجم نمونه ON
نتیجه موردلنتظارازمطا له -3
[ بودجه طرح -4
صفحه 50:
براي تعيين حجم نمونه به تغییرات متغیر وابسته توجه
٩ داریم .
کیفی : نتیجه به صورت نسبت یا درصد بیان میشود.
Pay pts ele
کمی : نتیجه به صورت میانگین و واریانس بیان می شود.
صفحه 51:
چهار حالت ممکن است در آزمون فرضیه رخ دهد:
Ho
غلط است
Correct
Decision(1-
6)
Type Il error
(B (
حقیقت
Ho
صحیح است
Type | error
(a)
Correct
decision(1-a)
=)
براساس
نمونه
صفحه 52:
برآورد میانگین یک صفت کمي در یک جامعه
صفحه 53:
برآورد نسبت یک صفت کيفي در یک جامعه
N.
8
Pq
Qe
[2
صفحه 54:
آزمون دو میانگین مربوط به یک صفت کمي
در دو جامعه مستقل
[asta] Gio)
n=- 2 3
Cur My
3
صفحه 55:
مقایسه دو نسبت مربوط به یک صفت کيفي
از دو جامعه مستقل
وه ]|
سره
بط Pr
3)
صفحه 56:
یک سازمان منطقه ای بهداشت در نظر دارد میزان شیوع بیماری
سل را در کودکان زیر ۵ سال یک منطقه برآورد کند چه تعداد نمونه نیاز دارد
تا با اطمینان 8۵ میزان شیوع را در فاصله ۰۵/ مقدار واقعی آن برآورد
کند درصورتیکه میزان شیوع واقعی بیماری از ۸۲۰ تجاوز نمی AS
صفحه 57:
منال: یک متخصص تغذیه در نظر دارد مطالعه ای برای برآورد مصرف
پروتئین روزانه افراد نوجوان انجام دهد. با استفاده از تجربیات گذشته
انحراف معیار مصرف پروتئین در جامعه مورد مطالعه ۲۰ گرم است اگر
حداکثر خطای برآورد را ۵ گرم ومیزان اطمینان را 158 در نظر بكيريم
اندازه نمونه چقدر است؟