صفحه 1:
95
0
۳۳|
خستار نظرورزانه
صفحه 2:
روش شناسى يروش به مجموعهاى از تدايير,
Gly 4 7
دستيابى به باسخ و يافتن رادحل در خدمت
پژوهش قرار می گیرد.
روش شناسى نوعى جها
جكوتكى ارلئه سوال يبزوهش و تصميم در مورد
روش و تحليل داددها تاثير دارد ۱ Procedure
استفاده توسط محقق برای هدایت و انجام
Methodology ۳
۳1
صفحه 3:
يايازنامه يكك نوشته علمى است كه دانشجويان در
مقاطم تحصیلات تکمیلی برای نشان دادن تواناییهای
تحقیقاتی خود تهیه می کنند.
1۱ SYS SE en enn Le CMCC
»یسانششور علمی نوشته میشود. این نوع مقالهها معمولا شامل مقدمه؛ بررسی منابع»
كيرى هستند. هدف اصلى مقالههاى علمى ارائه پژوهشهای 0
جدیده تحلیل و تفسیر دادهها و تبیین مسائل علمی است. مقالههای علمی باید دقیق و
RTCA EPS S EST Ree ater
از حول دید نی زرد ورن ان الل تسم
این ن د
Siu ances کنند تا نتایج قابل اعتمادی ارائه دهند.
صفحه 4:
نظرورزی؛
ROM RCE IG MS SNE We Nn ene
در نظرورزىء فرد به دنبال فهم بهتر و كستردهتر از موضوعات
اال ل ال ا
3-5
و
Romney oe ene eee Geers ey ei
صفحه 5:
فلسفه یا تفکر؛ پیش از بیان نمود خارجی ندارد.
1
عرضهشده در این عرصه است.
صفحه 6:
جستار علمی یک نوع مقالهاست که هدف آن بررسی و تحلیل یک
SORES SCL (eed USN SIE epee a تسليل و اتقسير
دقیق موضوع؛ و نتیجه گیری است. برخلاف مقالات علمی که ممکن
ed Te Seda eee nd ۱
BHC bein Penn a ere ees scent sons Mey
کنفرانسهای علمی با انتشار در مجلات علمی نوشته میشوند.
7
۳/9 19 Or NCS NC UN
ROM ا ا
\
صفحه 7:
هدف آن بررسی و تحلیل یک
1 5 ل 5 : Mecgeren Tan bree Pi 0(
mares ل See By ee ged 0 =
ey heey a ا ا ا ا ae 9
oU Vo EPID ETOP Epos eee eayege Eerea = Pre 79 ل و ا
Gal ۳ pee ۲ na جستارها معمولا برای ارائه در
تجربه گرانه و ضدنظاممند. و زبان شخصی و پرامکاناتش؛ در ان ۱ ce
ag Bee 00 حكنت ای رت زارت
ee a diag Sent eas ale
Cymer na) perenne Phe es را
نظرى و فلسفى مىيردازد. در حالى كه مقاله علمى بيشتر بر روشهاى
.ل تجربى و دادهمحور استوار است.
جستار ازسویی نزدیکترین شیوه نگارش به مقالهنویسی است و
صفحه 8:
شاهرخ مسکوب (ز چهرههای روشفکری ار ۲
«محقق به هيزم و خاکستر توجه fd جستار نوس به آتش»
فلسفة انتقادی جالبتوجه باشد. ازسویدیگره جستار بهدليل ماهيت يوياء
2 Oe ee ee se eee See ees
موارد ژانر موردعلاةٌ کار ر
صفحه 9:
۰
۰ واژه "6553۷" از ريش لاتینی 6۳6 62639111-621 میآید و دراصل بهمعنای سبّکسنگین کردن يا وارسی دقیق است.
* بین قرنهای پانزدهم و شانزدهم این معناها بهنفع معناهای تازه مانند: محک و آزمودن آدرزمينة اخلاقی]. تجربه ادر روشها و نتایج]. کوشش:
تمرین و تلاش کنار رفتند.
* جستار در طول تاریخ حیات خود. ژانری مشترک میان ادبیات و فلسفه به شمار آمده است.
۰ از ویژگیهای اصلی آن خودآگاهی دربارة فرم. لحن شخصی. درگیری فعالانة خواننده. حرکت دراماتیک درونی و منظرهای ظریف و غنی است.
بهکارگرفتن نقلقولها رفتهرفته تغییر میکند تا اينکه در جستارهای متأخرتر بهجای تأیید صرف بر اعتبار گویندگان لین نقلقولها. راهی
برای ارزیابی و ورود نظرگاه خود بدانها باز میشود.
* فوكواي را موشکافانه بررسی کرده است: «شرح. جای خود را به نقد داده است»
صفحه 10:
دو مونتنی
غم عل أع116) ( قوريه 94 1519 - سبتامير 11
ونر
ا ل ل ل
ذکرشده تأکید کرد.
وه
rT
Seay Ss
eae Se SOT
صفحه 11:
— Wo £57 Georg Lukacs) welts) ب رگ
۹۳
لوکاج نگاه متفاوتی به نسبت میان علم و دیگر اشکال دلنش دارد: او در توصیف فرم
جستار بهعنوان شيوة مناسب بیان نقد. با تعدیل تقلیل علم و غیرعلم» میکوشد میان
فلسفه و جستاره و جستار ولثر هنری ارتباطی تازه برقرار کند.
هدف او از نظرورزى دربارة جستار نه ارائة جایگزینی برای علم یا فلسفه یا برکشیدن آن به مقام
علم و هنره که چیزی اساسا تا
جستار صورتی منحصربهفرد از شناخت است: سنتزی از علم و هنر.
(heodor Ludwig Wiesengrund Adorno 953991 wig 55 29 KS 959) 990955
۱ سپتامبر ۶-۱۹۰۳ اوت 1۹۶4
آدورنو جستار را صورت ممتاز فلسفهورزی میدلند؛ فلسفهای که ازنظر اوه باید علیه
گرایش نظامسازه تمامیت گرا و اینهمانساز فلسفة مدرن قد علم کند.
برای آدورنو. جستار نه یک فرم تصادفی یا ابزری برای بیان افکار پرکنده و اتفاقى. که محلی
برای مباحشه بیرون از نظامسازی فلسفی فراهم میآورد؛ چرا که ازنظر اوه عامل شکست
روشنگری آلمانی. ستت فلسفة نظاممند از لایبنیتس تا هایدگر است.
صفحه 12:
ات
مفاهیم و استدلالها میپردازد و معمولا از
روشهای ریاضی و علمی استفاده می کند
تا به نتایجی دقیق و قابل اطمینان برسد.
این روش بیشتر بر زبان و منطق تمرکز دارد
و سعی دارد با استفاده از آنها به
پاسخهای مشخص و روشن برسد.
Analytical
philosophy
Research
Essay
جستار نظرورزانه بیشتر بر پرسش های
عمیق و فلسفی تمرکز دارد و به دنبال فهم
SS er eee
جای تکیه بر زبان و منطق صرف به بررسی
و تحلیل مفاهیم و تجربیات انسانی
میپردازد و سعی دارد به فهم گستردهتری
از واقعیتها برسد.
صفحه 13:
نسبت جستار نظرورزانه به فلسفه تحلیلیی
مثل نسبت پرسشهای عمیق به تحلیلهای دقیق است.
فلسفه تحلیلی به دنبال ساختاردهی و تحلیل منطقی مسائل است و جستار نظرورزانه به دنبال درک عمیقتر مفاهیم.
صفحه 14:
برای جستارپرداز:
نوشتن یک راه ویژه براى فكر كردن است...
روشی برای پژوهش...
راهی که به خواننده اجازه میدهد تا در
طول لین سفر پر پیچ و خم که به روشن سازی
بز رکتری ختم میشود نویسنده را دنبال
کند.
صفحه 15:
به بيك معناء جستار یکت فرایند پژوهش است
که ملنع از تنزل تجربه انسانی به یک محصول
عینی میشود.
تلهای که بر سر راه تمامی نظامهای رسمیت
شناخته شده پژوهش وجود دارد.
صفحه 16:
صفحه 17:
oe) ا ل
همچنان قصه سودای تو را بایان نیست
eeeoen
روش پژوهش فلسفی
ُجستار نظرورزانه
Methodol
ogy
روش شناس ی پژوه ش ب ه مجموعهای از تدابیر،
فنون ،شیوهه ا و ابزاره ا اشاره دارد که برای
دس تیابی ب ه پاس خ و یافت ن راهح ل در خدمت
پژوهش قرار میگیرد.
روش شناس ی نوع ی جهانبین ی اس ت که بر
چگونگی ارائه سوال پژوهش و تصمیم در مورد
روش و تحلیل دادهها تاثیر دارد و رویکرد مورد
اس تفاده توس ط محق ق برای هدایت و انجام
پژوهش است.
رویکرد
روش شناسی
روش
رویه
تکنیک
Thesis
پایاننامه یا رساله
پایاننام&ه ی&ک نوشت&ه علم&ی اس&ت که دانشجویان در
مقاط&ع تحص&یالت تکمیلی برای نشان دادن تواناییهای
تحقیقاتی خود تهیه میکنند.
Article
مقاله علمی
مقاله علمی یک نوشتار تحقیقاتی است که برای انتشار در ژورنالها و کنفرانسهای
علم&ی نوشت&ه میشود .ای&ن نوع مقالهه&ا معموالً شام&ل مقدم&ه ،بررس&ی مناب&ع ،روششناس&ی ،ن
تای&ج ،بح&ث و نتیجهگیری هس&تند .هدف اص&لی مقالههای علم&ی ارائ&ه نتای&ج پژوهشهای
جدید ،تحلیل و تفسیر دادهها و تبیین مسائل علمی است .مقالههای علمی باید دقیق و
مستند باشند و معموالً تحت نظر داوران متخصص مورد ارزیابی قرار میگیرند تا
اطمینان حاصل شود که مطالب ارائه شده معتبر و قابل اعتماد هستند.
ای&ن نوشتهه&ا معموالً ب&ه دنبال پاس&خ ب&ه س&ؤاالت تحقیقات&ی خاص&ی هس&تند و بای&د از روشه&ا
و تکنیکهای علمی استفاده کنند تا نتایج قابل اعتمادی ارائه دهند.
نظرورزی؛
به معنای تأمل و تفکر عمیق درباره مسائل و پدیدههاست.
در نظرورزی ،فرد به دنبال فهم بهتر و گستردهتر از موضوعات
مورد بررسی است و سعی میکند از زوایای مختلف به آنها
بنگرد.
این فرآیند شامل تحلیل ،تفسیر و ارزیابی موضوعات و مفاهیم
به منظور رسیدن به دیدگاههای نو و متفاوت است.
فلسفه یا تفکر ،پیش از بیان ،نمود خارجی ندارد.
آنچه تاریخنگاران فلسفه عموم ًا با آن درگیر بودهاند ،بررسی ایدهها و محتواهای
عرضهشده در این عرصه است.
آنها کمتر به ابزارهای بیانی ،خصلتهای زبانی و سبکشناختی نویسنده/فیلسوف اهمیت دادهاند.
بدینترتیب ،رابطۀ محتوای بیان و چگونگی عرضۀ آن غالب ًا رابطهای حادث و ثانوی قلمداد شده است که حتی در مواردی موجب ابهامزایی
در بررسی هستۀ اصلی محتوایی مباحث میشود.
پژوهش فلسفی؛
ُجستار نظرورزانه
Philosophical
Inquiry The
Speculative Essay
جس&تار علم&ی ی&ک نوع مقالهاس&ت ک&ه هدف آ&ن بررس&ی و تحلی&ل یک
موضوع علم&ی خاص اس&ت .ای&ن نوع نوشت&ه شام&ل مقدم&ه ،تحلی&ل و تفسیر
دقی&ق موضوع ،و نتیجهگیری اس&ت .برخالف مقاالت علم&ی ک&ه ممکن
اس&ت بر پای&ه داد هه&ا و تحقیقات تجرب&ی باشن&د ،جس&تار علم&ی بیشت&ر بر تفسیر
و تحلی&ل متون و نظریات تمرک&ز دارد .ای&ن جس&تارها معموالً برای ارائه در
کنفرانسهای علمی یا انتشار در مجالت علمی نوشته میشوند.
تفاوت جستار علمی با مقاله علمی این است که جستار علمی بیشتر به
تحلیلهای نظری و فلس فی میپردازد ،در حال ی ک ه مقال ه علمی
بیشتر بر روشهای تجربی و دادهمحور استوار است.
پژوهش فلسفی؛
ُجستار نظرورزانه
Philosophical
Inquiry The
Speculative Essay
جس&تار علم&ی ی&ک نوع مقالهاس&ت ک&ه هدف آ&ن بررس&ی و تحلی&ل یک
جس&تار ازس&ویی نزدیکتری&ن شیوۀ نگارش ب&ه مقالهنویس&ی است و
موضوع علم&ی خاص اس&ت .ای&ن نوع نوشت&ه شام&ل مقدم&ه ،تحلی&ل و تفسیر
ازس&ویدیگر ،بهدلی&ل خص&لت ضدنظاممن&د و روششناس&ی غیرروشمند
دقی&ق موضوع ،و نتیجهگیری اس&ت .برخالف مقاالت علم&ی ک&ه ممکن
خود ،تفاوتهای معناداری ب&ا مقال&ه پیدا میکن&د ک&ه میتوان&د در بس&تر سنّت
اس&ت بر پای&ه داد هه&ا و تحقیقات تجرب&ی باشن&د ،جس&تار علم&ی بیشت&ر بر تفسیر
فلس&فۀ انتقادی جالبتوج&ه باشد .ازس&ویدیگر ،جس&تار بهدلی&ل ماهی&ت پویا،
ً
و تحلی&ل متون و نظریات تمرک&ز دارد .ای&ن جس&تارها معموال برای ارائه در
تجربهگران&ه و ضدنظاممن&د ،و زبان شخص&ی و پرامکانات&ش ،در بسیاری
کنفرانس&های علم&ی ی&ا انتشار در مجالت علم&ی نوشته میشوند .تفاوت
موارد ژانر موردعالقۀ کار روشنفکری بوده است؛
جس&تار علم&ی ب&ا مقال&ه علم&ی ای&ن اس&ت ک&ه جس&تار علم&ی بیشت&ر به تحلیلهای
نظری و فلس&فی میپردازد ،در حال&ی ک&ه مقال&ه علم&ی بیشتر بر روشهای
تجربی و دادهمحور استوار است.
پژوهش فلسفی؛
ُجستار نظرورزانه
Philosophical
Inquiry The
Speculative Essay
جس&تار ازس&ویی نزدیکتری&ن شیوۀ نگارش ب&ه مقالهنویس&ی است و
شاهرخ مسکوب (از چهرههای روشنفکری ایران)
ضدنظاممن&د و روششناس&ی غیرروشمند
ازس&ویدیگر ،بهدلی&ل خص&لت
آتش»
توجه
هیزم
خود ،به
«محقق
به سنّت
ستارنویسس&تر
ج میتوان&د در ب
دارد ،ک ُ&ه
پیدا میکن&د
خاکسترمقال&ه
های ومعناداری ب&ا
تفاوت
فلس&فۀ انتقادی جالبتوج&ه باشد .ازس&ویدیگر ،جس&تار بهدلی&ل ماهی&ت پویا،
تجربهگران&ه و ضدنظاممن&د ،و زبان شخص&ی و پرامکانات&ش ،در بسیاری
موارد ژانر موردعالقۀ کار روشنفکری بوده است؛
•• واژۀ ” ،“essayاز ریشۀ التینی exaguim-exigereمیآید و دراصل بهمعنای س ُبکسنگینکردن یا وارسی دقیق است.
• بین قرنهای پانزدهم و شانزدهم این معناها بهنفع معناهای تازه مانند :محک و آزمودن [درزمینۀ اخالقی] ،تجربه [در روشها و نتایج] ،کوشش،
تمرین و تالش کنار رفتند.
•
• جستار در طول تاریخ حیات خود ،ژانری مشترک میان ادبیات و فلسفه به شمار آمده است.
• از ویژگیهای اصلی آن خودآگاهی دربارۀ فرم ،لحن شخصی ،درگیری فعاالنۀ خواننده ،حرکت دراماتیک درونی و منظرهای ظریف و غنی است.
•• بهکارگرفتUن نقلقولهUا رفتهرفتUه تغییUر میکنUد تUا اینکUه در جسUتارهای متأخرتUر بهجای تأییUد ِصUرف بر اعتبار گویندگان ایUن نقلقولهUا ،راهی
برای ارزیابی و ورود نظرگاه خود بدانها باز میشود.
• فوکو این تغییر را موشکافانه بررسی کرده است« :شرح ،جای خود را به نقد داده است»
میشل دو مونتنی
( )Michel de Montaigneفوریه – ۱۵۳۳ ۲۸سپتامبر ۱۳
۱۵۹۲
• مونتنUی اولیUن کسUی بود کUه بUا اشاره بUه ضدروشبودن جستار بر تضاد
ذکرشده تأکید کرد.
• «کاوش بهجای اقناع و تأم:ل بهجای عقیده» آموزۀ اصلی
جسUتارنویسی مدرن بود .ازنظUر مونتنUی ،آزمونگری در ماهیUت جستار
اسUت؛ آزمونUی کUه نمایانگUر تأثرات متکثUر نفUس ،در فراینUد تفکر و
اشتراکگذاشتUن آUن بUا دیگران اسUت .یکUی از مهمتریUن سویههای
:س» هUم بهعنوان موضوع اسUت ،هم
جسUتارهای مونتنUی ،تأکیUد بر «نف
بهعنوان منظر یا زاویۀ دید؛ یعنی «نفس مشاهدهگر».
گئورگ لوکاچ Georg Lukács) ۱۳آوریل ۴ – ۱۸۸۵ژوئن
)۱۹۷۱
لوکاچ نگاه متفاوتی به نسبت میان علم و دیگر اشکال دانش دارد :او در توصیف فرم
جستار بهعنوان شیوۀ مناسب بیان نقد ،با تعدیل تقابل علم و غیرعلم ،میکوشد میان
فلسفه و جستار ،و جستار و اثر هنری ارتباطی تازه برقرار کند.
هدف او از نظرورزی دربارۀ جستار ،نه ارائۀ جایگزینی برای علم یا فلسفه یا برکشیدن آن به مقام
علم و هنر ،که چیزی اساساً تازه است.
جستار صورتی منحصربهفرد از شناخت است :سنتزی از علم و هنر.
تئودور لودویگ ویزنگروند آدورنو)heodor Ludwig Wiesengrund Adorno
۱۱سپتامبر ۶ - ۱۹۰۳اوت )۱۹۶۹
آدورنو جستار را صورت ممتاز فلسفهورزی میداند؛ فلسفهای که ازنظر او ،باید علیه
گرایش نظامساز ،تمامیتگرا و اینهمانساز فلسفۀ مدرن قد علم کند.
برای آدورنو ،جستار نه یک فرم تصادفی یا ابزاری برای بیان افکار پراکنده و اتفاقی ،که محلی
برای مباحث ه بیرون از نظامس ازی فلس فی فراه م میآورد؛ چرا ک ه ازنظ ر او ،عام ل شکست
روشنگری آلمانی ،س ّنت فلسفۀ نظاممند از الیبنیتس تا هایدگر است.
فلس&فه تحلیل&ی ب&ه تحلی&ل دقی&ق و منطقی
مفاهی&م و استداللها میپردازد و معموالً از
روشهای ریاض&ی و علم&ی اس&تفاده میکند
تا به نتایجی دقیق و قابل اطمینان برسد.
ای&ن روش بیشت&ر بر زبان و منط&ق تمرکز دارد
و س&&عی دارد ب&&ا اس&&تفاده از آنه&&ا به
خهای مشخص و روشن برسد.
پاس
Analytical
philosophy
Research
Essay
جس&تار نظرورزان&ه بیشت&ر بر پرسشهای
عمی&ق و فلس&فی تمرک&ز دارد و ب&ه دنبال فهم
قت&ر از مس&ائل اس&ت .ای&ن روش به
بهت&ر و عمی
جای تکیه بر زبان و منطق ص&رف ،به بررسی
و تحلی&&ل مفاهی&&م و تجربیات انسانی
میپردازد و س&عی دارد ب&ه فه&م گستردهتری
از واقعیتها برسد.
Research Essay
نسبت جستار نظرورزانه به فلسفه تحلیلی
مثل نسبت پرسشهای عمیق به تحلیلهای دقیق است.
فلسفه تحلیلی به دنبال ساختاردهی و تحلیل منطقی مسائل است و جستار نظرورزانه به دنبال درک عمیقتر مفاهیم.
Analytical philosophy
برای جستارپرداز:
نوشتن یک راه ویژه برای فکر کردن است...
روشی برای پژوهش...
راه ی ک ه ب ه خواننده اجازه میده د تا در
طول این سفر پر پیچ و خم که به روشن سازی
بزرگتری خت م میشود نویسنده را دنبال
کند.
به یک معنا ،جستار یک فرایند پژوهش است
که مانع از تنزل تجربه انسانی به یک محصول
عینی میشود.
تلهای که بر سر راه تمامی نظامهای رسمیت
شناخته شده پژوهش وجود دارد.
:ر است
:احل زی
:ه شامل مر
:ان
:ر ورز
:ظ
:ن
:لسفی جستار
:ژوهش ف
:وش پ
:ر
تعریف مسائل:
شنا&سا&یی& و ت&عری&ف دقی&ق مسأله فلسف&ی .ای&ن مرحله شامل ب&ررسی پی&شفرضها& و مبان&ی& نظری موجود است.
تحلیل مفهومی:
برر&سی& دقیق و& ت&حلی&ل مفا&هیم کلیدی& مرتب&ط ب&ا مسأ&له& ،ب&هو&یژه از ن&ظر زب&ان&ی و& من&طق&ی&.
استدالل منطقی:
ا&رائه& استدال&لها& و فرضی&ات ب&رای تب&یین& و& پاسخ ب&ه مسأ&له& .ا&ین& شا&مل است&ف&اده از منطق صوری& و& غیرصوری ا&ست&.
بررسی و نقد استداللها:
ارز&یاب&ی و& ن&قد استدال&لهای مطرح&شده ب&هو&یژه از منظر دال&ی&ل و& شوا&هد.
نتیجهگیری:
ج&معبندی ی&افتهها و& ارائ&هی ن&تای&ج و پی&شن&هادات& برای& پژوهش&های& آین&ده.
سعدیا عمر گران مایه به پایان آمد
همچنان قصه سودای تو را پایان نیست