صفحه 1:
آزمون شفاهي
آزمونی برای سنجش توانمندی های بالینی
صفحه 2:
آزمون شناهی
یکی از تدابیر متداول و موّثر در ارزشیابی دانشجویان به
منظور ارائه بازخورد فوری» تشویق و ترغیب دانشجو در
یادگیری و رفع مشکلات و معایب یادگیری آنان استفاده از
پرسشهای شفاهی است.
* استاد با استفاده از این روش میتواند دانشجو را هدایت
کند تا اشکالات یادگیری خود را پیدا کنند.
صفحه 3:
ely ۶ امتباز دادن به پاسخها از روش طبقهبندی بشرح
زیر استفاده میشود.
* كاملاً درست
* نسبتاً درست
* نیمه درست
%
peo *
+ بیپاسخ
* غلط
صفحه 4:
اساتید بر حسب جمع امتبازات اخذ شده به دانشجو
نمره میدهند.
پس از اعلام نمره به دانشجو موارد اشتباه در پاسخ
توسط اساتید توضیح داده شود.
صفحه 5:
Oral exam
روش ارزیابی بالینی که از قدیمی ترین شیوه های ارزیابی
محسوب می شود
٠ بدليل کمبود عینیت از دهه ۷۰ بتدریج بر اساس توصیه های
موسبات اعتبار بخشی و نهاد های معتبر در آموزش
پزشکی منسوخ شد
امروزه درزمره روشهای احیا شده و اصلاح شده قرار
دارد.
صفحه 6:
آزمون شفاهی
* برای ارزیابی بعضی از توانمندی های بالینی از آن
استفاده می شود.
٠ دانش پزشکی 6۵0۷۷۱6096 ۵۵۲6۵۱ را
اندازه مى كيرد
٠ سطوح بالاى حيطه دانش و شناخت را مى سنجد واز
اين نظر مشابه آزمون كتبى تشريحى است.
۰ اما مهارت ها و صلاحیت هایی مانند توان حل مساله و
استدلال بالینی را هم می سنجد.
صفحه 7:
روش بهبود بافته آزمون شفاهی
) انتخاب اهداف ویژه از میان توانمندی مورد نظر
۲) نعیین سطح مورد نظر در حبطه شناخت(سطوح شش کانه)
۳) طراحی سوال مورد نظر: می تواند سوال اختصاصی و در
یک حوزه خاص باشد:تشخیص افتراقی سر درد در
مواردی که اسکن مفزطبیهعی است
۴) در صورت لزوم آماده سازی برگه آزمایش و يا گليشه
رادیولوژی
0( تعبین معیارارزشیابی برای هر قسمت از پاسخ ها
2 نهیه کارت برای نوشتن سوالات
۷) تهیه جعبه هایی برای قرار دادن کارت سوالات
صفحه 8:
دستورالعملی برای برگزاری آزمون شفاهی
أ. تهیه یک سری کارت که در هر کارت یک سل روشن و مفهوم
نوشته شده باشد.
۲ سوّالات متناسب اهداف باشند.
۳ سوژالات در طبقهبندی سوّالات آسان- متوسط- مشکل قرار
گیرد.
Cae ۴ بر گزاری امتحان وجود حداقل ۲ استاد ضروری است.
۰۵ سوّالات بصورت تصادفی توسط دانشجو انتخاب میشود.
صفحه 9:
آزمون شفاهی
* نقش استاك
* پیمار: د راين حال به سوالات دانشجو همانند یک بیمار
پاسخ می دهد.
٠ معلم برسشكر: نقش فعال را عهده میکیرد
۰ پرستار با همراه بیمار: درمورد بعضی سوالات مربوط به
مهارت ارایه اطلاعات به بیما رکه به توانمندی مهارت های
ارتباطی مربوط ميشود این نقش ایفا مشود.
صفحه 10:
آزمون شفاهی
۰ می توان آزمون در یک سالن يا اتاق با دو ورودی
بركزار شود تا دانشجویان آزمون داده با آنها که
آزمون نداده اند بررخوردی نداشته باشند.
صفحه 11:
