صفحه 1:
صفحه 2:
* 0- آشنایی دانشجویان با نشانه ها و علایم اختلالات روانی
٠ ©- تشخيص به موقع و درست اختلالات روانی
۰ 0 آشنایی با روشهای درمانی و مداخله ای در اختلالات روانی
صفحه 3:
یز
* آسیب شناسی روانی از درروس مهم و تخصصی رشته روان
شناسی به حساب می آید که در امر مشاوره و فعالیتهای
کلینیکی وبهداشت روانی برای کارشناسان روان شناسی
اهمیت زیادی دارد.
صفحه 4:
مص"
:طبقه بندی و تشخیص
* فصل سوم:طب
صفحه 5:
| طرح درس .
* فصل چهارم:روشهای سنجش بالینی
* فصل پنجم:اختلالات اضطرابی
* فصل ششم:اختلالات جسمانی شکل و گسستی
* فصل هفتم:اختلالات روانی فیزیولوژیایی و تندرستی
صفحه 6:
: 56
یک مورد بالینی یم
-گزارش یک مورد بالینی ( ارنست ايج )
- علت اصلی مراجعه
- کودکی ارنست و تارخچة خانوادگی
- تاریخچة تحصیلی و ارتباطی وی
- شک و تردید های بدون دلیل
- سوءمصرف الکل و مشکلات زناشویی و ارتباطی
صفحه 7:
صفحه 8:
_ رفتار ناهنجار: 5
- رو وین
* جنبه ها و دیدگاه های متنوع در مورد رفتار ناهنجار :
* - ندرت وقوع آماری - منحنی طبیعی
* - تخ از هتجار قاى اجتماعى و فر هذكى ل
202 موضوع تخلف از هنجارها صراحتاً نا هنجاری را (در
زمان هاو مكان هاى مختلف) مفهومى نسبى مى سازد.
صفحه 9:
_ رفتار ناهنجار: 4
- ارو سول
* - پریشانی شخصی : خود فرد احساس درد ناراحتی و
رنجش کند.
5 202 افراد جامعه ستيز على رغم نا بهنجارى؛ پریشانی
شخصى ندارند.
صفحه 10:
. گاری : زمانی که فرد در حیطه های
» تحصیل و روابط دچار نا توانی
در برخی اختلالات صادق است مثلاً در
مبدل پوشی جنسی با وجود اينکه فرد ناتوانی یا بد
ع لايد ولى بینمار می شود
5 5 ا vie
صفحه 11:
تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):
۶ - دیو شناسی قدیم : اعتقاد به وجود و تسخیر موجودی از
اهریمن در بدن فرد. برای درمان <> جن گیزی
* - بدن زاد انگاری:
<> تأثیر علنهای طبیعی در بیماریها- آسیب. مغزی.علت
رفتار ناهنجار. است
->اختلال در فكر و عمل نتيجه وجود نقص بدنی است( در
مقابل روان زاد انگاری).
صفحه 12:
تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):
* درتاریخ اختلالات روانى اين عقيده نيز رواج داشته که آنها را ناشی
اختلال کار کرد بدن میدانستند. در پونان باسستان بسه درمان ایسن
اختلالات در معبد الهه سلامت میپرداختند. بقراط اهمیت مغز را در
تیین این اختلالات دریافت و درمان مبتنی بر استراحت » استحمام و
رژیم غذلیی را توسعه بخشید. حرکتبه سوی توجیهات منطقی در تین
رفتار را سس قراط ؛ افلا طون و ارس سطو تقویست کردند.
صفحه 13:
تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):
Lig
-سدسته بندی اختلالات روانی از دیدگاه بقراط:
شیدایی - مالیخولایی - التهاب ( تب مغزیی)
توازن دقیق مزاجهای چهارگانه بدن --
(خون - صفرای سیاه - صفرای زرد و بلغم ) منجر به
عملکرد طبیعی مغز و انسان می شود.
صفحه 14:
تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):
- قرون تاریکی و دیو شناسی
- تعقیب و آزار جادوگران
- جادوگری و بیماری روانی : - گسترش تیمارستانها : بیماریتانهای
روانی بیت اللحم( 96*0 میلادی) و انگلستان(م»96۴ میلادی)
- فرضیه ها و درمانهای بنجامین راش پدر روان پزشکی آمریکا
صفحه 15:
ae
ire
تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):
7 آدمی همواره در مورد سلامت جسم؛ ابط اجتماعی و جایگاه خود در
این عالم نگران بوده است و در این زمینهها سوالات بسیاری مطرح کرده و
پیرامون آنها نظریاتی ابراز داشته است. بعضى از اين نظریات تقریبا جهان
شمول به نظر میرسند و در بسیاری از مناطق دنیا و اکثر دورههای تاریخی
دیده میشوند. طبق نظریههایی کهن که امروزه هم به چشم میخورد؛ اختلال
روانی نتیجه عملکرد نیروهای ماوراء طبیصی و جادونی مشل ارواح شرور و
شیطان است. در جوامعی که اين نظریه را باور داشتند» درمان به صورت جن
گیری انجام میشد.
صفحه 16:
NB
تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):
* اقدامات فیلیپ lel eT (IGCOAPES) dig
انسان دوستانه در مورد بیماران روانی
- نظام اوليه طبقه بندی : کراپلین ( اعتقاد وی به بدن
زادانگاری ) : به کار بردن اصطلاح نشانگان یا سندرم به معنای
گروه معینی از نشانه ها به علت همایندی و ظهور با هم بیانگر
اختلال خاصی هه تند
صفحه 17:
* طبقه بندی اولیه کراپلین از بیماریهای روانی شدید:
0 زوال عقل پیش رس ( اصطلاح اولیه اسکیزوفرنی
مروان پریشی شیدایی - افسردگی,
صفحه 18:
تاریخچه آسیب شناسی روانی ( علل ایجاد رفتارهای انحرافی ):
۶ مسمر و شارکو پیشگامان کاربرد هیپنوتیزم در درمان
بیماریهای روانی ( بویژه اختلالات هیستربی).
* يافته های بروثر در روش پالایشی : به اين نتیجه رسید
هیجانات آغازین بیماربیرون ريخته شود .
صفحه 19:
* تعریف پالایش:
— احیای یک ضايعة عاطفی قبلی و رها سازی تنش
هیجانی ناشی از افکار فراموش شده مربوط به رویداد
مورد نظر ,7۰۰۷
صفحه 20:
۰ مفهوم پارادایم :
* یک چهارچوب یا رویکرد مفهومی است که دانشمند در درون
آن کار می کند. به اعتقاد کوهن پارادايم مجموعه فرضیاتی
بنيادى است كه با تعیین انواع مفاهیم و روشهای مجاز برای
جمع آوریی و تفسیر داده هاء خطوط جستار علمی را روشن می
کند.
صفحه 21:
طرح زمينه از دانشجو مريم رضايى
فصل" 9
: بارادايمهاى كنونى در آسيب شناسى و درّمان
تهیه کننده:حسن عبداله زاده(عضو
ی
صفحه 22:
* پنج پارادایم مهم :
ژیستی - روانکاوی - انسانگرایی و وجودی -
یادگیری- و شناختی (+ رویکرد یکپارچه نگر ->
پارادایم بیماری پذیری ارثی - فشار روانی ).
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
* پارادایم زیستی ( الگوی پزشکی یا بیمارنگر ) :
* اختلالات به علت بهم ریختگی فرایند زیستی و بد نی یا
کارکرد نابهنجار آن بوجود می آید.
* - رویکردهای معاصر و دو حوزه پژوهشی مربوط به
پارادایم زیستی:
-الف ) ورائت شناسی رفتار.
-- ب)زیست شیمی,
صفحه 26:
Heredity _
4 A »
Composition م HEY. LLG
of the eS 7
Zygote
Sy,
۳-4
۳۹ Sr
Zygote
مجح
© د
“yet
۶ _ تعریف ورائت شناسی رفتار : مطالعه تفاوتهای فردی در رفتار
که می توان آن را تا حدی به ساخت ژنتیکی اسناد داد .
۶ . نسخ ارثی ( ژنو تایپ) : به ژنهای مورثشی ی ساختار ژنتیکی
هر فرد كه غير قابل مشاهده است گویند
؟ء نسخ بديدارى( فنو تايب) : به مجموعه ویژگیهای رفتاری فرد که
قابل مشاهده است كويند.
صفحه 27:
أ پررسی در ورائت شناسی رفتار :
5 : 3 زو هش در خانواده و مقایسه اعضای خانواده
0 تایه دوقلوها
١ بررسی فرزند خوانده ها
صفحه 28:
ae
مت
*- تحلیل پیوند:
* اگر بروز شکلی از آسیب روانی در میان خویشاوندان
با بروز ویژگی دیگری که مورثی بودن آن (شاخص
ارثی ) معلوم است همراه باشد ءنتیجه می گیریم که ژن
زمینه ساز آسیب روانی روی همان کروموزوم است و
مکان مشابهی را اشغال می Cals US دو ژن به هم
بيوا ند خورده اند.
صفحه 29:
* - زیست شیمی دستگاه عصبی : نوریون و چگونگی شکل
گیربی یک تکانه عصبی,
* - انتقال دهنده عصبی: مواد شیمیایی که عبور تکانه عصبی از
سیناپس رامیسر می سازد.
* - چند انتقال دهنده عصبی مهم: نوراپی نفرین<> ایجاد حالات
بر انگیختگی و تحریکی بالا( اختلالات اضطرابی )( افزایش
نوراپی نفرین ) شیدایی .- سرو تونین<> موثر در افسردگی
دوپامین-> موثر در اسکیزوفرنی.
بوتریک اسیدآمینوگابا <>بازداری برخی از تکانه های عصبی (
اختلالات اضطرابی )( کمبود گابا)/(990000))
صفحه 30:
صفحه 31:
/
is
* مراحل رشد روانی جنسی :
* شخصیت از طریق چهار مرحله مجزا رشد می کند .
0 مرحلة دهانی(تولد تا 9 ماهگی):لبها » دهان و زبان کانون
ارضای لیبیدویی هستند.(,00۲6)
© مرحله مقعدی (49 ماهگی تا 6 سالگی):دفع و نگهداری
مدفوع منبع اصلی لذت جوبی کودک است.(,00))
صفحه 32:
مراحل رشد روانی جنسی :
2 مرحله احلیلی (9 تا صالگی):حداکثر ارضا در ناحیه
تتاسلی است.(10/ر4,)9))
<P مرحله نهفتكى (0 تا 6) سالگی):اين مرحله تکانه های نهاد
نقش عمده ای در بر انگیختن نهاد ندارند. (9/۳69007),)
همرحله تناسلی ( بزرگسالی ): تمایل به جنس مخالف.
(BEO19 OL)
صفحه 33:
۰ - عقده اودیپ و الکترا
۰ - اضطراب واقعی و اضطراب روان رنجور
صفحه 34:
* مکانیسم دفاعی : <> راهبردی ناهشیار برای حفاظت من Fi
برابر اضطراب
۰ اشطراب روان رنجور را می توان با استفاده از یک مکائیزم
دفاعی و تحریف ناهشیار مهار کرد.
صفحه 35:
۰ - انواع مکانیسم های دفاعی :
(repression) ils uals ۰
* ح انكار (امحظ)
(orocars) SLs *
*- واکنش 5 )4455 Poreratioa) شوم
"= واپس زوی (reqress)
(roitzcatizatios) cel 4 Jal — *
* -.جابجايى(- 202 لك)
(sublevativa Ys = ®
صفحه 36:
3
* جشم انداز هاى روان پویشی نوفرویدی:
- روان شناسی تحلیلی یونگ
- گرایش گوستا ویونگ به نظریه های انسان گرایی
*مفهوم ناهشیارجمعی
* توجه به نیازهای معنوی و مذهبی وهمچنین نیروهای مثبت و خلاق
* ابعاد شخصیتی درون گرایی و برون گرایی
*توجه به نماد گرایی با سمبولیسم مذهبی,
صفحه 37:
* - روان شناسی فردی آلفرد آدلر:
* عقده حقارت و تلاش برای برتری .
۰ تلاش آدلر برای بیماران در تذییر افکار و انتظارات خیر منطقی
1 تداق بر رفتار درمانى شناختى است.
صفحه 38:
صفحه 39:
ارزیابی : اس
* نقطه مثبت : پیشرفتهای گسترده در زمیته تبیین روابط
مغزو رفتار و علت شناسی اختلا لات »
* انتقاد: کاهش گرایی ( کاهش پاسخهای پیچیده روانی و
هیجانی به مبانی زیستی ساده ).در حوزه روان شناسی
ناهنجاری مسایلی مثل باورهای هذیانی» نگرش های
بدکار و شناختهای فاجعه نگر را نمی توان به صورت
کامل به شیوه زیستی و مولکولی تبیین کرده .
صفحه 40:
۳3۹
رویکرد روان تحلیل گری
صفحه 41:
ane
- پارادایم روانکاوی ( روان پوشی ): “nh
زیگموفروید(1950-000 (
فرض اصلی : آسیب روانی به دلیل تعارضات ناهشیار فرد است.
7 ساختار ذهن از, دیدگاه فروید: ...مر سس بي يم
(id-ey-superew) =
- نهاد -من - فرامن
* - لیییدو : اصطلاحی که فروید برای
انرژبی غرایز و گشاننده های زندگی
انتخاب کرده است.
صفحه 42:
2
- بارادايم ريوانكاوى ( ريوان بوشى ): 5
زيكموفرويد(©©066©6-06 (
آرضا نشود تتش ایجاد می شود و کودک
فرایند تفکر اولیه شروع به خیال پردازی و
ننازی می کند تا موقتا نیاز اساسی خود را ارضا
صفحه 43:
- پارادایم روانکاوی ( روان پوشی ):
- من ( الگو ) : قسمتی از ذهن که هشیار است
- براساس اصل واقعیت عمل می کند با استفده از فرایندتفکر
ثانویه ( مثل برنامه ریزی و تصمیم گیری معقول ) » بين
عراسته هی رامیت و أرضاى فررى أميال ذقد مالم كر
مى كند و سيس عمل مى كند.
صفحه 44:
/
۳
- پارادایم روانکاوی ( روان پوشی ): ine
* - من برتر ( سوپر ایگو ) : وجدان
۰ همانطور که من از نهاد سر چشمه می گیرد » من برتر نیز از من
نشأت می كيرد. ۱
* من برترء تبلور خواسته های اخلاقی محیط و بویژه والدین است
صفحه 45:
جذب /
ع به پذیرش و جذب ارزشهای
الدين شروع به با
تأييد واا
دک جلب 5{ شها
برای جلب
* کودک ب
جر
ای wil
Sis ۱ آن نهاد. من و فرامن پویه ها شخصیت
ميان
به lad
اطلاق
مى شود.
صفحه 46:
درمان روانکاوی: ۱
نوعی درمان بینشی که سعی می شود واپس رانیهای قبلی رفع شود و بیمار
با تعاروض دوران کودکی مواجه شود و بتواند در بزرگسالی آين تعارض را
Ja و فصل کند.
.) استعاره ماموت پشمالو <> ماهیت درمان روانکاوی ( ٠
صفحه 47:
درمان روانکاوی:
- فنون درمان روانکاوی :
* - تداعی آزاد
۶ - تحلیل رویا
woe
صفحه 48:
* تحلیل من ( ایگو) : کارن هورنای »
* آنافروید
* اریک اریکسون
٠ دیوید راپاپورت
* هانیرهارتمن از چهره های اصلی هستند.
صفحه 49:
2
۳
CDSS ie د
=< تأکید بر توانایی شخص در کنترل محیط و انتخاب
زمان و روش ارضای سائقها .
اهمیت ایگو به اندازه نهاد است .
تاکید بر شرایط زندگی کنون فرد ( تا گذشته ) .
دیدگاه مثبت به جامعه و تعاملات اجتماعی دارند( برخلاف
فروید).
صفحه 50:
* * درمان روان پویشی کوتاه مدت و انگیزه های درمان
کوتاه مدت.
* * درمان روان پویشی بین فردی: تأکید بر تعامل و روابط
ee i.
صفحه 51:
- ارزیابی پارادايم روانکاوی :
- انتقادها: نتایج بر, گرفته از جلسات درمانی است و بیماران
فروید هم نمونه کوچک و محدود را شامل می شده
- علایق شخصی فروید
- مفاهیم روانکاوی عینی نیستند.
صفحه 52:
* تآثیرات مهم فروید بر روان شناسی ناهنجاری :
۰ - تأثیر تجاریب کودکی بر شخصیت
* - تأثیر عوامل ناهشیار بر رفتار
* - مکانیسمهای دفاعی راهی برای مهاراضطراب
Sle - * رفتار انسان هميشه آشکار. نیست.
هیچ یک از, پژوهشگران رفتار انسان به اندازیه فروید مورد تحسین
و انتقاد قرار نگرفته آست.
صفحه 53:
درمانهای انسانگرا و وجودی:
* رفتارهای مختل به خاطر فقدان بینش اند و بهترین درمان
عبارت از افزایش آگاهی فریدی از نیازها و انگیزه ها.
* آزادی انتخاب اصلی ترین مشخصه انسان است.
صفحه 54:
درمانهای انسانگرا و وجودی:
* بر خلاف روانکاوی (که اعتقاد داشت شت:طبیعت بشری DY
به مهار دارد ) برای اجتماعی شدن باید میان محیط و تکانه
های اساساً ضد اجتماعی آشتی برقرار کرد.
صفحه 55:
* درمان مراجع محوری کارل راجرز
* همدلی در درمان راجرزی اهمیت دارد و شامل:
* الف :,همدلی "مقدماتی ب:همدلی پیشرفثه
شباهت دیدگاه زجودی با انشان گزایی * .هر دو بز رشد و کمال
Gla تأکید می ورزند,
صفحه 56:
درمان مراجع _ محوری راجرز
روان درماني در این نظریه » رها کردن استعدادهایی است که
از قبل در فردیه که بالقوه مستعد و تواناست وجود دارد.
مهمترین هدف فرآیند درمان ؛ افزایش خودآ گاهی و نيل به
خود شناسي است. بطوری که فرد با خصوصیات خود به منزله
یک انسان یگانه و منحصر به فرد بیشتر آشنا شود. برای
رسیدن به این هدف باید شرایط ارزشی کاهش یابد و توجه و
احترام غير شرطى فرد به خودش افزايش يابد.
صفحه 57:
ane
مت
* تفاوت دیدگاه وجودی یا انسان گرایی:
* پیامهای دیدگاه انسان گرا که ماهیتی خوش بینا نه و تقریبا پر
شور. و نشاط دارند ولی دیدگاه وجودی ریا در بهترین حالت
می توان نگرش کلی دانست که برخی درمانگران راجع به
طبیعت بشری دارند.
صفحه 58:
گشتالت درمانی
که در اثر مساعیهای فردر یک پرلز حاصل شده عناصر انسان
گرا و وجودی را یکجا دارد و بر جنبه های خلاق و BUS
انسان تأکید دارد.
* هدف گشتالت درمانی : به بیماران کمک کنند تا نیازها و امیال
و ترسهاى خويش را درک کرده ومتوجه باشند که چطور
شخصاً مانع دستیایی به اهداف شخصی و ارضای نیازهایشان
هستند.
* در گشتالت درمانی توجه به زیمان حال
صفحه 59:
5 ۲ “Nore ٠
گشتالت درمانی پراز
این نظریه شیوهای از درمان است که بر افکار و احساساتی که فرد در زمان و
مکان بلاخص (اینجا و اکنون) تجربه میکند» تمرکز دارد. اضطراب انسان در
نظر « پرلز » زاده شکاف میان حال و آينده است و انسان بدان دلیل مضطرب
مى شود كه وضعيت موجود را رها م ىكند و درباره آينده و نقشهاى
احتمالىاش به تفكر مىيردازد. از اين رو هدف درمان دن است كه شكافها و
خلا موجود در زندكى فرد كه همان امور ناتمام و كريز از حال است» شناخته
شوند و به فرد کمک شود تا از راه تماس » آگاهی و تجربه این شکاف را پر
کند و به ایجاد تعامل » وحدت و تحقق نفس نایل آید
صفحه 60:
اد +
* شیوه های کنونی گشتالت شامل :
زبان من »
صندلی خالی »
فرافکنی احساسات »
توجه به علایم غير كلامى »
استفاده از استعاره.
توعق
موه
صفحه 61:
پارادایسم های یادگیری :
رفتارناهنجار را پاسخی می دانند که همچون سایر پاسخهای
gl ast یاد گرفته as اند.
در اثر تلاشهای جان ۰ بی ۰ واتسن» مرکز. ثقل روان شناسی از
تفر به وی oS چرخید.
رفتارگرایی: رویکردی که به la هشیاری به برررسی
رفتار قابل مشاهده می پردازد.
صفحه 62:
سه نوع یادگیری که روان شناسان را به سوی خود جلب کرد :"7"
* شرطی سازی کلاسیک
* سر مشق AY
* شرطی سازی SHS
صفحه 63:
* پارادایم های یادگیری مبتنی بر متغیرهای میانجی :
- عقیده دارد که محرکهای محیطی مستقیماً باعث واکتش آشكان
نمی شوند » بلکه اين کار از طریق فرآیند مداخله ای » یا یک
میانجی » مانند ترس یا تفکر » تحقق می پذیرد اين میانجی یک
پاسخ درونی است.
صفحه 64:
* پارادایم های یادگیری
* در دهه روش جدیدی برای درمان آسیب روانی به نام
رفتار درمانی یا اصلاح رفتار ظهور کرد
* تلاش رفتار درمانی : برای تغییر رفتار » افکار »احساسات
نابهنجار از طریق به کارگیری روشها
9
Ht}
صفحه 65:
پارادایم های یادگیریی
د تاريخجه رفتار درمانى دو دیدگاه عمده شر كرد فعال و شرطی
کلاسیک پایه و آساس فتار درمانی است. دیدفاه کالاسیک بیششر با
دای عم تاکید دارد و کاربرد مان اصطلاخا ارقتار
درمانی نامیده میسود. آفرادی جون وليه هن درون ن » لازاروس,
جمله کسانی هستند که در ذرمان بیشتر از اصول سوطی کرور؟ رل
استفاده کردهاند. از سوی دیگر کا برد شرطی کردن فعال د و ملنی 1
تغسر فتر میناد که as pb sl لشزلی و ارت مقر از جمله
gh el pat ee Sine تور و با
دداند.
صفحه 66:
* مراحل رفتار درمانی
-سدر شیوههای رفتاردرمانی مراحل مشخصی طی میشود:
* شناسایی رفتاری که باید دگرگون شود.
* بررسی و شناسایی شرائطی که رفتار را موجب شدهاند.
* شناخت عواملی که به نوعی موجبات ابقا و ادامه رفتار را فراهم
میآورند.
* تهیه و ارائه برنامههایی به منظور دگرگون سازی و نیز یادگیری
رفتارهای جدید.
صفحه 67:
* تکنیکهای رفتار درمانی
آموزش شیوه متوقف کردن فکر
آموزش اظهار وجود
انزجار درمانی
حساسیت زدایی منظم
JRE دادن رفتار
الگوسازی
یفای نقش
EAS
صفحه 68:
تمايز بين سه رویکرد نظری:
شرطى سازى تقابلى و مواجهه
شرطى سازى عاملى
سرمشق دهى
صفحه 69:
صفحه 70:
* شناخت واژه ای است که تمامی فرآیند های روانی نظیر ادراک »
باز شناسی » قضاوت » تصور استدلال رادر بر می POS
* پارادايم شناختی به نحوه سازمان دهی تجربیات افراد » معنا
دهی و پیوند دادن تجارب فعلی با تجارب ذخیره شده در. حافظه
توجه دارد.
صفحه 71:
* مبانی نظریه شناختی
* شخص يادكيرنده رأ تفسير كلنده فعال موقعيت تلقی می کنند
» موقعیتی که در آن » دانش قبلى يادكيرنده دريجه ادراک
او از تجریه کنونی است.
* یادگیرنده » اطلاعات جدید را درون شبکه ای سازمان یافته
از دانش انباشته شده قبلى خويش كه طرحواره يا آماية
شناختی نامیده می شود » قرار می دهد.
صفحه 72:
a
* رفتار درمانى شناختى:( )00/١ به
۴ روا Coxpitve bekuwior
رفتار درمانی شناختی ترکیبی از پارادایم های شناختی و یادگیری
است.
توجه رفتاردرمانگریان شناختی به وقایع درونی»افکارءادراک»
قضاوتها ,گفتگو با خود.پیش فرضهای ناهشیار.
بازسازی شناختی: یک اصطلاح کلی برای تغییر الگوهای فکری
است که تصور می رود علت هیجان یا رفتار آشفته است.
صفحه 73:
آرون بک»از درمانگریان پیشرو درمان شناختی
هدف اصلی درمان بک:
بيمار به تجربیاتی در بیرون و درون جلسات مشاوره دست يابد
که باعث تغییر طرحواره های منفی اش شود.
صفحه 74:
درمان عقلانی - هیجانی الیس :(۲609/۳))
آلبرت الیس: واکنش های هیجانی پایدار هر کس ناشی از اظهارات
درونی است که فرد برای خود تکرار می کند و اين گفتگودرونی
گاهی بیانگر فرضهای ناگفته - باورهای غیر عقلانی در مورد
چیزهایی است که فرد آنها را برای زندگی معنا دار ضروری
می داند. <> حذف باورهای خود شکن
صفحه 75:
تظریه درمان عقلانی _ عاطفی الیس
درمان عقلانی _ عاطفی « آلبرت الیس » » یک شیوه جامع درمان است
که مشکل فرد را از سه دیدگاه شناختی » عاطفی و رفتاری مورد امعان
نظر و حمله قرار میدهد و سعی میکند که با ایجاد شناخت مطلوبی در
فرد» اثرات مثبت و منطقی عاطفی و رفتاری در او ایجاد شود. پس از
خاتمه درمان انتظار میرود که فرد عقاید غیر منطقی و غیر عقلانی خود
رارها كند و به سوى تفكر منطقى و عقلانى روى آورد.
صفحه 76:
درمان مبتنی بر تحلیل ارتباط محاورهای اریک برن
شیوه «برن » در درمان روشی عقلانی است که فرد را در
تجزیه و تحلیل و درک رفتار خویش و همچنین در کسب
آگاهی و قبول مسئولیت با توجه به آنچه که در زمان حال
اتفاق میافتد. یاری میدهد. هدف این نظام درمانی ّن است
كه حالت من بللغ را از خواستها و تاثيرات نامطلوب و مخرب
حالات من كودكى و من والدينى آزاد كند و بدان وسيله
تغيبرات رفتارى مطلوب را در فرد بوجود أورد.
صفحه 77:
صفحه 78:
53
یمزر
تبیین های شناختی درباره آسیب روانی معمولا بیشتر بر تعیین
کننده های کنونی اختلال و نقش افکار تأکید بیشتری دارند که
بنیان گذار شناخت درمانی آرون بک نیز هست.
صفحه 79:
پیامدهای اتخاذ یک پارادایم :
* دانشجویی که در درس آسیب شناسی روانی از یک
پارادایم خاص پیروی می کند اساساً از قبل تصمیم می
گیرد که چه نوع داده هایی را جمع آوری و چگونه آنها
را تفسیر خواهد کرد غالباً یکی از شیوه های معقول
برای بررسی داده هاء توجه به علت چند گانه آنهاست .
صفحه 80:
پارادایم بیماری پذیری - فشار روانی
* بیماریی پذیری:اشاره به آمادگی سرشتی برای یک بیماری
دارد.
* فشار. روانی:به برخی از. محرکهای محیطی ناخوشایند یا مضر
اطلاق می شود که موجب آسیب روانی می گردد» مثل بیکار
gad طلاق » مرگ همسر.
صفحه 81:
پارادایم بیماری پذیری - فشار روانی
* پارادایمی یکپارچه كه عوامل زیستی» روانشناختی و محیطی
را به هم ارتباط می دهد.
* تعامل بین آمادگی بیماری پذیری و آشفتگیهای محیطی مانند
فشار روانی که هر دو برای ظهور اختلالات لازم است.
صفحه 82:
تقاط گرایی در رواندرمانی :
* اکثر درمانگران پیرو مکتب التقاطی هستند و آرا و فنون
mal lc اد
صفحه 83:
صفحه 84:
* تشخیص یک جنبه مهم در روان شناسی نابهنجاری است.
تشخیص افتراقی
* راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(60)
(doquostic ved statsicd cada oP وی disorder) °
است. 45 pe DGO-10 نسخه چهارم از اين راهتما به *
* تاریخچه نظام طبقه بندی اختلالات روانی
صفحه 85:
صفحه 86:
* در نظر دانشجویان تازه کار روانشناسی مرضی » تشخیص
می تواند کسل کننده جلوه کند زیراگاهی بر تمایز ات دقیق
و جزیی تأکید می شود. مثال<-> اضطراب در موقعیتهای
اجتماعی - احساس تنیدگی میان جمع - هم نشانه اختلال
شخصیت اسکیز و تایپال و هم اختلال شخصیت اجتنابی
صفحه 87:
* طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی 1,0( به نام 100
* انجمن روانپزشکی آمریکا راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات
روانی را در سال 1960 منتشر کرد.
* دومین راهنمای انجمن روانپزشکی آمریکا مشابه به نظام
0010 بود.
صفحه 88:
در 96000 انجمن روانپزشکی امریکا سومین راهنمای آماری
و تشخیصی 06960-111 را چاپ کرد.
در 900 نسخه سوم مورد تجدید نظر قرار گرفت-0860)
Avie
در 49668 ts DGO-10 شد و نسخه چهارم که مورد
تجدید نظر قرار گرفت به 10-703-(0090) شهرت یافت.
صفحه 89:
پنج محور OGO-10
* محورا: تمام مقوله ای تشخیصی به جز اختلالات
شخصیت و عقب ماندگی ذهنی,
* محور11:اختلالات شخصیت و عقب ماندی ذهنی.
* محور1:مشکلات پزشکی عمومی
* محور TO :مشکلات روانی - اجتماعی و محیطی,
* محور():سطح کارکرد کنونی .
صفحه 90:
* جداسازی محور 1,11 به اين قصد بوده تا متخصصان توجه
کنند که وجود چند اختلال همزمان در محور 1.11 معمولاً بدان
معناست که درمان مشکلات فرد دشوارتر خواهد بود.
٠ در محورا71 درمانگر کلیه مسائل پزشکی را که تصور می
رود به نحوی با اختلال روانی مورد نظر ارتباط داشته باشد
مشخص می کند .
۰ مثال > وجود ناراحتی قلبی در فردی که تشخیص افسردگی
گرفته تلویحات مهمی از لحاظ درمان وی دارید»بعضی دارهای
ضد افسردگی می توانند ناراحتی قلبی وی را تشدید کنند
صفحه 91:
: لد
aS
* مثال برای محور. (16:مشکلات شغلی واقتصادیمسائل بين
فردی با اعضای خانواده ومشکلات متعلق به سایر حوزه
های زندگی که بر کار کرد روانی فرد تاثیر داشته باشد .
صفحه 92:
* مثال برای محور ():درمانگر سطح کارکرد انطباقی کنونی فرد
را ثبت می کند. حوزه های گوناگون زندگی که مورد توجه
قرار می گیرد. روابط اجتماعی »کار کرد شغلی استفاده از
اوقات فراخت.
صفحه 93:
اختلالاتی که معمولاً اولین بار در دوران طفولیتکودکی یا
توجوانی تشخیص داده می شوند شامل:
اختلال اضطراب جدایی»اختلالات سلوک.کمبود توجه یا بیش
فعالی » عقب ماندگی ذهنی » فراگیر رشد ء اختلالات یادگیری.
صفحه 94:
* اختلالات مرتبط با مواد -
* زمانی این اختلال تشخیص داده می شود که مصریف
ماده ای مثل تریاک امفتامین و....رفتار را آن قدر تغییر
می دهد که درکار کرد شغلی یا اجتماعی فرد اختلال به
وجود آید.
صفحه 95:
* اسکیزو فرنی: برای این افراد برقرباری و تماس با واقعیت
دشوار است» در هنكام صحبت كردن از اين شاخه به آن شاخه
مى برندءهذيانهايى دارند»اغلب كرفتار توهمات مى شوند »
صداهايى مى شنوند .
صفحه 96:
اختلالات خلقی:
افسردگی عمده:غمگینی» کاهش وزن و افکار خودکشی و
سرزنش خود .
شیدایی یا مانی: فردی سر خوشءتحریک پذیر»دارای اعتماد به
نفس كاذب و غير واقعى .
دو قطبى : فرد هم دوره هايى از شيدايى » و هم افسرريدكى دارد.
صفحه 97:
فوبى
وحشتزدكى
آكورا فوبى
اضطرابى ل
وسواس فكرى -
فشار روانی پس A
فشار روا ای حاد
صفحه 98:
اختلالات جسمانی شکل:
جسمانى كردن
درید
خود بیمارانگاری
بدریختی بدن,
صفحه 99:
اختلالات گنستی : طبسد رید
* یادزدودگی ( فراموشی) گسستی
۰ گریز گ
* دگرسان بینی خود .
صفحه 100:
اختلالات كمستى : صوصل درش مطل
يادزدودكى ( فراموشى) : كذشته خود را و خاطرات مربوط به
یک دوره زمانی خاص را فراموش کنند .
گریز گسستی : نسبت به هویت پیشین خود یادزدوده می شوند.
هویت گسستی : دو یا چند شخصیت مجزا دارند که هر یک در
دوره زمانی خاص بر شخصیت مستولی می شوند دگرسان بینی
خود ( مسخ شخصیت) : یک اسا س شدید راجع به بیگانگی با
خود يا غير واقعى بودن آن
صفحه 101:
* زیاده دوستیها gis: اريضاى جنسى ( مثل عورت نمائى » آزار
دوستی ) از نوع نامعمول و غیر متعارف .
* بد کاری جنسی : ناتوانی در حفظ نعوظ » انزال زودرس و باز
دارى از اوج لذت جنسى .
* هويت جنسى : از جنسيت خود شديداً ناراضى هستند و خودشان
را عضوى از جنس مقابل مى دانند.
صفحه 102:
* خواب پریشی: خواب از نظر میزان » کیفیت » زمانبندی به هم
می ریزد.
* بد خوابی : حوادثی غیر معمول رخ می دهد مثل<> کابوس »
خوابگردی.
Younger
6am هو نز
صفحه 103:
* بی اشتهایی عصبی:شخص به خاطر ترس شدید از فربه شدن و
افزایش وزن از خوردن امتناع می کند.
* پر اشتهایی عصبی( جوع):دوره های مکرر پر خوری همراه
با تهوع» خود القایی» استفاده از ملين ها .
صفحه 104:
EATING DIsoRDERS
ANCREXIA NERVOSA
INTENSE FEAR OF BECOMING FAT
BODY IMAGE DISTURBANCE
WEIGHT 1 AT LEAST 25%
ORIGINAL Booy WEIGHT:
NO KNOWN PHYSICAL ILLNESS.
همم ون
RECURRENT BINGE EATING.
AWARENESS OF ABNORMAL EATING
PATTERN.
FEAR OF NoT BEING AGLE TO
STOP EATING VOLUNTARILY.
DEPRESSED Moop FOLLOWING
EATING BINGES
موص
PERSISTENT EATING OF NoN—
NUTRITIVE SUBSTANCES X'S 1 MONTH
INFANTS — PAINT, PLASTER, CLoTH.
OLDER CHILDREN BUGS, Rocks, SAND.
ADULTS > CHALK, STARCH, PAPER.
صفحه 105:
اختلالات مهارتکانه :
* اختلال انفجاری متناوب : دوره هایی از رفتار خشونت
باروجود دارد که منجر. به آسیب دبدن دیگران می شود .
* جنون دزدی( دزدی بیمار گون ) : شخص دزدی می کند اما نه
بخاطر ارزشهای مادی .
صفحه 106:
اختلالات مهارتکانه :
* جنون اتش افروزی:فردعمداً تولید حریق می کند و از آن لذت
می برد.
* قمار بیمار گون : فرد نسبت به قمار اشتغال ذهنی دارد و نمی
تواند جلوی خود را بگیرد.
* وسواس موکندن : شخص نمی تواند در برابر میل کندن موهای
خود مقاومت کند.
صفحه 107:
اختلال هاى ام 5
اختلالا ت شناختی
ارزش طبقه بندی: طبقه بندی به تشخیص.علت شناسی و
درمان صحیح و مناسب کمک زیادی می کند.
صفحه 108:
تنگ بنای نظام تشخيصى -> بايايى
* مثال ابزار ناپایا ( فاقد پایایی) > خط کش انعطاف بذير و
لاستیکی که طول آن در هر بار استفاده تغییر می کند .
9 مثال پایا<> خط کش چوبی یا فلزی استاندارد » نتایج همسانی
بدست می دهد.
* اولین ملاک برای قضاوت در مورد هر نوع نظام طبقه بندی »
پایایی است.
صفحه 109:
اعتبار سازه
* به تشخیص 06962) سازه گفته می شود زیرا آنها پدیده
هایی استنباطی هستند نه اثبات شده مثال<> تشخیص
اسکیزو فرنی همان وضعیتی را ندارد که دیابت دارد.
صفحه 110:
53
یز
* دلگرم کننده ترین موضوع در مورید (0)96) این است که سعی
آن بریای صراحت قواعد تشخیصی باعث می گردد تا کار
جستجوی مشکلات این نظام تشخیصی ساده تر شود.
صفحه 111:
زاده(عضو هیات علمی روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر)
صفحه 112:
روشهای سنجش بالینی
* دو مفهوم اصلی در سنجش:
٠ - پایایی (رشلا) ۰ ۵. اعتبار(رهدشم
* انواع پایایی
- پایایی بین ارزیاب:به میزان توافق دو ناظر. یا دو داور مستقل
در مورد مسوله اشاره دارد.
صفحه 113:
* پایایی باز آزمایی:میزان همسانی افرادی که دوبارمورد مشاهده
قرار گرفته اند را می سنجد.
7 پایایی فریم موازیی:میزان همسانی نمرات در دو فرم ازمون .
- همسانی درونی:ارتباط ماده های یک آزمون .
صفحه 114:
انواع اعتبار:
* اعتبار محتوا:اشاره دارد به اين که آیا یک اندازه به قدر کافی
نمونه ای از بعد مورید نظر. را به دست می دهد یا نه.
* اعتبارملاکی یا اعتبار همزمان:میزان ارتباط یک اندازه با اندازه
دیگر( ملاک ) یا میزان همزمانی روابط,
* اعتبار سازه:آزمون را شاخص یک ویژگی یا سازه تعبیر کنیم.
صفحه 115:
سنجش روانی
* فنون سنجش روانی به منظور تعیین عوامل شناختی»هیجانی»
شخصیتی و رفتاریی در آسیب روانی .
* مصاحبه : (ررسنردت) ویژگی مصاحبه های بالینی:
* -مصاحبه گر به نحوه پاسخ یا عدم پاسخ طرف مقابل به سوالات
توجه دارد.
* پارادیمی که مصاحبه گربراساس آن عمل می کندءنوع اطلاعات
مورد کنکاش»نحوه به دست آوردن آن وچگونگی تفسیر. آن را
تحت تأثیر. قرار می دهد.
صفحه 116:
aie
* اتواع مصاحبه:)- مصاحبه ساخت دار ©مصاحبه بدون
ساختار 2 مصاحبه نیمه ساختار یافته
* پایایی مصاحبه های ساخت دار در مجموع خوب است.
صفحه 117:
* استاندارد کردن یا هنجاریابی آزمونهای روانی
* سه نوع آزمون روانی :
)- پرسشنامه های شخصیتی مبتنی بر خود سنجی
© آزمونهای شخصیتی فرافکن
3- آزمونهای هوش
صفحه 118:
پرسشنامه های شخصیتی:
* مشهوترین:پرسشنامه شخصیت سنج چند وجهی مینه سوتا
(/۳)()()) می باشد که توسط هنه وی و مکینلی ابداع شده است.
- این پررسشنامه از اعتبار و پایایی کافی برخوردار است.
صفحه 119:
* علاوه بر مقیاسهای روایی در پرسشنامه 0000241 که
شامل(۳.,۶),را) می شود/مقیاسهای بالینی این پرسشنامه
عبارتند از:0- خودبیمارانگاری(),7) 2 افسردگی()) 0
هیستری(,7۱) - انحراف اجتماعی(0):)) همردانگی
زنانگی(:0()) صپارانویا(0)) ملضعف روانی(۳)) 4
اسکیزوفرنیا(30)) صمانی((0()) 0درون و برونگرایی
اجتماعى(8/1)) .
صفحه 120:
* فرضیه فربافکن <>چون ماده های در نظر گرفته شده مبهم و
بدون ساخت معینی هستند»پاسخهای فرد به دست فرایند های
ناهشیار تعیین می شوند و بیانگر نگرشهاءانگیزشهاءوشیوه
های رفتاری واقعی وی خواهد بود به این تصور. فرضیه
فرافکنی گفته مى شود .
صفحه 121:
* دو نوع آزمون فرافکن >
0- ازمون لکه های جوهر رورشاخ
آزمون اندر یافت موضوع (69/۳).
-- فنون فرا فکن از پارادایم روانکاوی بدست آمده است.
صفحه 122:
صفحه 123:
آزمون های هوش
* تعریف:وسیله ای است استاندارد برای سنجش توان ذهنی فعلی
فرد.
* مقیلس هو ش و کسر برای بزرگسالان (0916()) - مقیلس
هو ش و کسلر برای کودکان(00010)) - آزمون هوش
استتفورد بینه -آزمون هوش ريون -
ماه © . |“
امن
صفحه 124:
برای تشخیص ناتوانی یادگیری جهت برنامه ریزی تحصیلی.
- تعیین عقب ماندگی ذهنی فرد.
- شناسایی کودکان سر آمد هوشی.
- به صورت بخشی از ارزیابی عصب - روان شناختی .
صفحه 125:
اختی :
شنا
سنجش رفتارى و
2
سنجش (G
ae
pe me
a 1١ 3
۱ 3 سمالي ست
tee 8
صفحه 126:
* روش جمع آوری اطلاعات سنجش رفتاری و شناختی:
_ مشاهده مستقیم رفتار در زندگی واقعی و موقعیتهای مصنوعی
- خویشتن نگری
- مصاحبه آزمون خود سنجی
صفحه 127:
* به مشاهده امور پرداخته و رویدادها را در چارچوبی
همسان با نقطه نظرهایشان قرار می دهند.
* مثال گزارش موردی کوین
صفحه 128:
* سنجش بوم شناختى فورى 020009 :جمع آورى داده ها در
زمان رخ دادن یک واقعه
* محصول طبیعی خود پایی<> ظاهر فریبی است که عبارت است
از اين که رفتار به خاطر تحت مشاهده بودن تغییر می کند .
صفحه 129:
مصاحبه ها و پرسشنامه های خود سنجی :
روشهاى مورد استفاده برأى' ستجشنٌ شناختى :
3 سشنامه خودسنجى
(O@BGC). NS 2 GS Uli *
° روش توليد افكار در موقعيت هاى شبيه سازى 038 (BNGE)
ا DC hes
صفحه 130:
تا
لت وت
Brain Imaging
صفحه 131:
سنجش عصبی - شیمیایی:
* روش رایج در سنجش عصبی - شیمیایی <> بررسی متابولیک
های انتقال دهنده های عصبی که توسط آنزیمها تجزیه شده اند .
* تعریف متا بولیت-> معمولاً یک اسید است و زمانی تولید مى
شود که انثقال دهنده های عصبی نا فعال باشد ,
صفحه 132:
* تفاوت بین متخصص اعصاب و عصب روان شناس:
. آزمونهای عصب و روان شناسی:مجموعه آزمونهای رایتن
سه نوع آزمونهای رایتن:
* - آزمون عملکرد بساوشی - زمان .
*؟ ©-آزمون عملكريد بساوشى - حافظه. ف
۰ 6-آزمون ادراك اصوات كقفتار ا ۳۳
brenctes
of axon,
© مم heath
Muscles
صفحه 133:
سنجش روان- فیزیولوژیابی
روانشناسی فیزیولوژیک:تغییرات بدنی همراه با رخداد های
روانشناختی را مورد بررسی قرار. می دهد.
انداره گیری فعالیت دستگاه عصبی خود مختار :
)- پاسخ برقی پوست با هدایت پوستی
©- نكاريه برقى قلب (:0:060)
صفحه 134:
برای سنجش زیستی باید :
- ماهیت ناقص ابزارهای سنجش زیستی .
- دانش ناکافی ما از نحوه کار کرد واقعی مغز .
- عوامل مربوط به تجربه .
- تواناییهای بیمار در هنگام وقوع آن واقعه را در نظر داشته باشیم,
صفحه 135:
The Human Nervous System
arasympathetic Sympathetic
صفحه 136:
J asus s اصضلى سير eae
کنیم. تفاوتهای فرهنگی زیاد ممکن است موجب سو داری
صفحه 137:
ae
seh
- والتر میشل:رفتار آدمیان غالبا از یک موقعیت به موقعیت دیکر همسان
نیست.
مثال بیمار پارانویید
-اپستاین :روش مناسب تر برای اندازه گیری همسانی رفتار عبارت است
از میانگین گیری رفتار درگستره ای از موقعیت ها .
صفحه 138:
Age
- توجه بندورا به مفهوم تابعیت و کارکرد داشتن
رفتار در موقعیتهای مختلف متغیرتر از آنی است که نظریه
پردازان:سنتی: شخصبیت: تصور میی کردند و اسستوارترن از آن
چیزی است که بسیاری از دست اندرکاران رفتارگرایی بدان
Re:
صفحه 139:
پنجم
و 1
* اختلالات اضطرابى
* تهيه كننده:حسن عبداله زاده (دستيار علمى روان شناسى دانشكاه بيام نور مركز بهشهر)
صفحه 140:
= «اختلالات اضطرابی» ان
inde disorder
- مطالعه موردی:اضطراب شدید پسرک نه ساله از معلم ورزش
ورزش.
- مفهوم روان رنجوری2> نوروز
- اختلاف اضطرابی هنگامی تشخیص داده می شود که تجربه
ذهنی احساس اضطراب به وضوح وجود داشته باشد.
- همایندی مرضی در اختلالات اضطراٍ ۱
صفحه 141:
Az
715 OGD شش طبقه عمده اختلالات اضطرابی در-10
TR
(Phobia) Ula 9 cots! -C
(Periz) (583 Fike y Skis! -C
) اختلال اضطراب فریاگیر(00 سس رسب اقحس
(sour vireo lo coils) اختلال فشان -6<
(OCO) cee -5 554 Lal gary SDE! -S
PED) cos اختلال فشار روانی پس -0
صفحه 142:
صفحه 143:
(phobia) فوبی
- نوعی اجتناب ناراحت کننده و ناشی از ثرس است که تناسبی با
میزان خطر موجود در یک شی یا یک موقعیت خاص ندارد و
بیمار آن را بی پایه می داند و به قدری ناراحت کننده باشد که
منجر به آشفتگی زندگی شخص شود.
صفحه 144:
فوبی (وبواسم)
- رایج ترین فوبی ها:
* فوبی از مکان های بسته
° آگورافوبی یا ترس از مکان های عمومی
* فوبی از ارتفاعات
صفحه 145:
- فوبی های خاص (espeviPic phobia)
ترس نا موجهی هستند که در آثر حضور یا پیش بینی یک
موضوع با موقعیت خاص به وجود می.آیند.
بر 08600-107۳6 فروبی, های خاص به چند نوع فرعی تقسیم
شده است*
خون- جراحت- تزبریق - موقعیتها -حیواناتِ و مخیط طبیعی
صفحه 146:
- فوبی اجتماعی :
ترس غیر. منطقی و پایداری که معمولاً به خاطر دیگران به
وجود می آیدهشديداً توانکاه است»نرخ خود كشى در ميان اين
افراد بالاتر ازن سایر اختلالا ت اين طبقه است .
صفحه 147:
ae
ire
فوبی اجتماعی :
gi) قرف سعى مى #تدوزان موقترع تحلص كه جن أل منز
است مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرند اجتناب ورزند.
فون الجاع نک به کته مر وهای که کزمن و الب
فرا می خواند دو نوع است: اختصاصی و فراگیر.
صفحه 148:
صفحه 149:
صفحه 150:
+
نظریه های رفتاری :
(( فوبی ها از راه یادگیری کسب می شوند))
-- شرطی شدن اجتنابی :
-- فوبی در اثر. دو مجموعه یادگیری مرتب به هم ایجاد می شود
الف) از طریق شرطی سازی کلاسیک
ب) شرطی سازی کنشگر
صفحه 151:
نظریه های رفتاری :
الف) از طریق شرطی سازی کلاسیک فرد می آموزد که محرک
خنثی (<) در. صورت همایندی یا رویداد تهدید کننده یا دردناک
(uve) بترسد .
ب) فرد یادمی گیرد با فرار از محرک خنثی» ترس شرطی شده
را کاهش دهد.((شریطی سازیی کنشگر)) ترس البریت کوچولو
صفحه 152:
- سرمشق دهی :
- ترس با تقلید واکنش های دیگران آموخته می شود. به اين نوع یادگیری»
یادگیری جانشینی می گویند .
- آمادگی برای یادگیری :
- برخی محرک های خنثی موسوم به محرکهای آماده نسبت به ساير محرکها
به احتمال بیشتری به محرک شرطی تبدیل می شوند. نمو نه: تداعی مزه با
حالت تهوع در موش ها.
- کاستی مهارتهای اجتماعی در فوبی های اجتماعی
صفحه 153:
نظریه های شناختی تاد
ا و
جكونه مى تواند آنها ريا بيمار کند.
-نكته اصلى در اين نظريه: آيا اين شناختها هستند كه باعث
اضطراب می شوند يا اضطراب موجب آنها می شود .
ی قح
صفحه 154:
غوامل زمینه ساز زیستی:
- عصضبئ خود مختاز
-- عوامل ارثی
صفحه 155:
۱ درمان های فوبی : <I
رویکرد روانکاوی:
-- پرده برداری از تعارضات واپس رانده ای که فرض می شود
زیر بنای ترس و اجتتاب شدید است .
-- استفاده از روش تداعی آزاد :بیمار سخنانش را بدون سانسور و
هر چه که به فکرش برسد را بازگو می کند .
-- ریوان تحلیل گران معاصر ایگو:تجریبه عاطفی اصلاحی و مواجهه
بیمار با موضوع ترس آور
صفحه 156:
رویکرد رفتاری:
-- حساسیت زدایی منظم(ولپی):تصور مجموعه ای از صحنه های
ترس آور در حالت آرمیدگی بیمار.
- آموزش مهارتهای اجتماعی:
-- سرمشق دهی :
-- غرقه سازی :(منبع هراس با حداکثر شدت ارائه می شود).
-پدیده نفع ثانوی: جبریان ناتوانی فرد فوبی از سوی دیگران و در
نهایت تقویت فرید به خاطر داشتن فوبی
صفحه 157:
رویکرد شناختی :
-- استفاده از ديدكاه بى و اليس
-- درمان رفتاری-شناختی
— تلفیق رویکردهای شناختی با روش مواجهه با موقعیتهای ترس
آور بسیار موثر است. 3
صفحه 158:
درمان رویکرد زیستی
سداروهای ضد اضطراب(باربیوتوراتها ۰ پروپاندیولها و
بنرودیازپین ها)
-- استفاده از ضد انسردگی ها در درمان اختلالات اضطرابی :
مثل منوآمین اکسیداز (00090)
مشکل اساسی در استفاده از دارها > در صورت قطع دارو
احتمال بازگشت بیماری فراوان است
صفحه 159:
SZ
2۳
-- ملاکهای تشخیص براساس 10-۳6۲ 00900) شامل: حملات .
وحشتزدگی مکرر ناگهانی و غیرمنتظره .
-- دست كم اين نكرانى به مدث يك ماه از وقوع حملات بیشتر
وجود داشته باشد يا نكريانى از وقوع اين حمله در آينده يا
بيامدهاى ان با تغييرات رفتارى ناشى از اين حملات .
صفحه 160:
خفگی - سر گیجه - تعریق واحساس مریگ قریب وا
- دكر سان بينى خود (08866000/۲۲۵۳۵۵)
(حملات وحشتزدگی نشانه دار» حمله برخوردار از زمینه موقعیتی
حملات فاقد نشانه)
صفحه 161:
Panic Disorder
* An anxiety disorder characterized by
recument panic attacks,
| panic aiacks A sudden. unpredictable; and)
0۵۲۱۸۱۱۵۱۲۱۱۸۵ ۵۵1۵6 وه طهعا مق ره
terror without any reasonable cause.
صفحه 162:
* حمله عصبی (عنصصه ط صجمه) 3
* آگورافوبی (-تاامسب) <> ترس از مکان های عمومی,
<> اجتناب از, موقعیت هایی که ممکن است حملاتشان خطر ساز
بوده و یا باعث شرمندگی آنان شوند.
اختلال وحشت زدگی(همراه با آگورافوبیا یا بدون آن) در زنان
بیشتر 9
MK AEEESS
وس
صفحه 163:
SAS
سیب Sh ختلال وحشت زدگ
* نظریات زیست شناختی:
* فعالیتهای نورآدرنژیک: فعالیت افراطی نورآدرنژیک - توجه
به یکی از هسته های پل مغزی یه نام لوکوس سرولئوس.
صفحه 164:
SZ
3
* اشکال در نورون های گابا (909069))
* ایجاد حملات و وحشت زدگی به صورت آزمایشی : نفس نفنس
زدن:فعال شدن دستگاه عصبی خود مختار به خاطرنفس نفنس
زدن - تاثیراسید لاکتیک.
صفحه 165:
صفحه 166:
ae
مت
نظریه های روان شناختی :
* حملات وحشتزیدگی وقتی پدیدار می شود که فرید متوجه بعضی
از احساسهای بدنی خود می شود و آن را علامتی دال بر وقوع
یک فاجعه می داند. نگرانی از وقوع یک حمله وحشتزدگی
دیگر احتمال ورود حمله را سرعت می بخشد
صفحه 167:
درمانهای مخصوص اختلالات وحشنزدگی و آگورافوبی-*
* درمان های زیستی:
* استفاده از داروهای ضد افسردگی ها(پروزاک و توفرانیل)
ضد اضطرابی ها(آلپرازولام یا زاناکس) .
* درمان های روان شناختی:
* درمان مبتنی بر. مواجهه بیماردرمانهای خانواده مدار
صفحه 168:
* سه مولفه اصلی در درمان مهار وحشتزدگی (POP)
( بارلو و همکارانش):
آموزش آرمیدگی,
- تلفیقی از ملاحظات رفتاری - شناختی بک والیس
مواجهه با نشانه های درونی ای که ماشه چکان وحشت
زیدگی هستند
صفحه 169:
اختلال اضطراب فراگیر(900))
* ملاکهای تشخیص براساس 10-7 20900) شامل:
* نگرانی و اضطراب مفرط
۰ فرد احساس کند تسلط و مهار این نگرانی دشوار است.
۰ اضطراب و نگرانی آنها دست کم سه تا از اين علاثم را
دارا است:بی قراریبه راحتی خسته شدن.مشکلی در
تمرکز» تحریک پذیریتتش عضلانی»دشواری در خواب
رفتن.
صفحه 170:
صفحه 171:
ختلال اضطراب فراگیر :
سبب شناسی اختلال اضطراب
a 1 ْ ن با تکانه های نهاد
* منبع اضطراب را تعارض نا هشيار من ب
مى داند .
نبع اضطراب > ناهشیار است.
Z cS یا پرخاشگرانه دارند.
* تکانه ها ماهیت جنسی یا پر
صفحه 172:
* افراد مبتلا به 66900) غالبا رویدادهایی عادی نظیر. عبور
از خیابان را بد دریافت می کنند و آنرا تهدید آمیز می بینند
* تفسیر و برداشت نادرست از محیط و وقایع.
* نظریه پردازان یادگیری<> علت اضطراب محیط است.
صفحه 173:
ane
ديدكاه زيست شناختى : 3
و
terminal Celltetsbeneuron
‘BABA
9
depot
oart,2,. [7 5
cor
5
GABA ‘GABA
er 3
e 5 ععع ماه هه
مومع 5688-4
و ۳ ١
۳
رای activation ction potentials
barbituates,
‘rantum, Librium.
fete.
depo!
postsynaptic terminal
صفحه 174:
* رویکرد روانکاوی :
- مواجهه با منابع واقعی تعارضات واپس رانده روش اصلی
است,
- در رویکرد روان پوشی بر تعا رضات بین فردی متعلق به
زندگی قبلی و فعلی بیمار. تأکید می شود و تلاش برای انطباق
بهتر.
صفحه 175:
۲
عمیق
زش I
:آمو
صفحه 176:
اختلال وسواس فکری- عملی:
* ملاکهای تشخیص براساس dels DED IO-TDR
* افکار - تکانه ها یا تصورات عود کننده مزاحم و مداومی که
منجر. به اضطراب می شوند. یرام
* رفتارهای تکراری و اعمال ذهنی که فرد به قصد رهایی از
ناراحتی و پریشانی مجبور به انجام آنهاست. حرطل 20
صفحه 177:
صفحه 178:
سن شربوع وسواس در زنان و مردان
وسواس های عملی که معمولا گزارش می شود :
<>کوشش برای پاکیزگی و نظم
<> اجتناب از اشیای خاص
ly <= كردن
<> مبادرت به اعمال تکراری,
صفحه 179:
سبب شناسی اختلال وسواس فکری -عملی:
* -نظریه روانکاوی : وسواس از نیروهای جنسی و پرخاشگری
سر چشمه AUS (os
* -آلفرد آدلر: این اختلال را ناشی از احساس بی کفایتی می داند
* -نظریه رفتاری و شناختی : آنها را رفتارها ی آموخته شده ای
می دانند که از طریق کاهش ترس تقویت شده اند.
صفحه 180:
* عوامل زیست شناختی :
-التهاب مغز ( آنسفالیت)
5 عقده های پایه <-> مجموعه ای از هسته های مغزی شامل
هسته دمی. پوسته مغز و گلوله کمرنگ و بادامه است.
- انتقال دهنده های عصبی(سروتونین)
صفحه 181:
* درمان روانکاوی: شبیه به درمان اضطراب فراگیری و فوبی
است بهنی رفع واپس رانی و مواجه ساز بیمار .
صفحه 182:
صفحه 183:
. درمان a یست شناستی:
ام استفاده و WOOD) an ری
سروتونین)
2 روش دیگربرای-دنمان اختلال وسواین.-> سینگولاتومی.
(eA AGEs SAI (aay, easly GED dt)
290 0 Fy
صفحه 184:
x 1 a 1 00 7 ca i 5
صفحه 185:
* عوامل خطر ساز:<> وجود تهدیدی برای زندگیمونث بودن».
اج سک
صفحه 186:
صفحه 187:
درمان اختلال فشار روانی پس آسیبی :
اهمیت نظریات فروید و پیرژاته
آگاهسازی از, فشار روانی در لحظات بحرانی و مشاوره
سوگ توسط تیم بهداشت ریوانی
بهترین خدمت به افراد بعد از. اين فاجعه : حمایت اجتماعی
از سوی خانواده و جامعه .
فاصله گذاری میان واقعه و درمان
صفحه 188:
ae
jel
* رویکردهای متعلق به دوران جنگ:
* رویکرد شناختی و رفتاری:
* اصل بنیادی رفتار درمانی-> مواجهه با چیزی که بیمار شديداً
از ان دوری می کند.
* تاثیر مواجهه در درمان اختلال ۳۳۵۵
* رویکرد چند وجهی به درمان(آرمیدگی عقلاتی-هیجانیآموزش
مساله گشایی)
صفحه 189:
7 رويكرد روانكاوى :
ل ا 200
* يوان يويشى هورووتيس(09©)00-©©19) بر شيوه تعامل
1
*رویکرد زیستی:
۱
صفحه 190:
صفحه 191:
Psychosomatic vs. Somatoform
* psychosomatic: Disorders in which there is
REAL pliysical illness that is largely caused
Dy psychological factors Such as stress and
ankicly, ۳
۱ بانط ار ره
APPARENT physical illness for which thete
AIS ESn 0
صفحه 192:
-- مشکلات روانی شکل جسمانی به خود گرفته و فرد از
نشانه های بدنی که اشاره به نوع بدکاری و نقص جسمانی
دارند شکایت AS Ga
صفحه 193:
-- )-اختلال تبدیلی
3-اختلال جسمانی کریدن
3اختلال درد
“6 اختلال بدريختى بدن
©-خود بيمار انكارى
صفحه 194:
صفحه 195:
هل
* فرد به یک نقص اغراق آميز يا تخيلى در ظاهر خويش
اشتغال ذهنى دارد.
صفحه 196:
* اشتغال فکری به ترس از داشتن یک بیماری جدی
صفحه 197:
Hypochondriasis
OPS SUUr ore cme ا ار neRso I
illetprets imsignificant symptoms as signs of
Selous illness mi tie Absence كت ۱ ار
ارب ‘stich illitess.
صفحه 198:
ane
اختلال تبدیلی : ۱ 1 سك *
شامل: DED 10-۳6۹ ملاکهای تشخیص براساس *
نشانه های حسی و حرکتی که حاکی از یک عارضه 40
عصبی یا طبی است.
نشانه ها متعاقب تعارض یا فشار روانی آشکار می شوند
هنشانه ها به صورت عمدی ایجاد نمی شوند و با یک
عارضه پزشکی هم قابل توجیه نیست.
صفحه 199:
* اصطلاح هیستری °
*بی حسی - نابینایی - فلج کامل با جزیی <
لالی حنجره ای - دید تونلی و ...
٠ تشخيص در اختلالات
ار
صفحه 200:
۸ 0
صفحه 201:
* سبب شناسی اختلا ل جسمانی شکل
- سبب شناسی اختلال جسمانی کردن:
دیدگاه رفتاری:تمامی دردهاءناراحتیها و بد کاریها گوناگون
تظاهرات بدنی یک اضطراب غیر واقعی بینانه است .
صفحه 202:
_ نظریه روانکاوی اختلال تبدیلی
_ نظریه رفتاری اختلال تبدیلی
_ عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر در اختلال تبدیلی
_ عوامل زیستی موثر در اختلال تبدیلی (نیمکره راست مغز)
صفحه 203:
در مان اختلالا a جسائى a ین
[7 poy
تداعی آزاد
درمان روان پویشی کوتاه مدت
درمان برگزیده اختلال وسواس فکری -
باز داری از پاسخ6006 )
عملی ( مواجهه و
صفحه 204:
درمانهای ویژه اختلال جسمانی کردن
* در مورد اعتبار شکایت های جسمی با بیمار بحث نمی شود و
استفاده از. دارو را به حداقل می رساد, توجه بیمار را به منابع
اضطریاب و افسردگی تغییر داده می شود.
. فنونی نظیر آموزش آرمیدگی و شکلهای متنوع شناخت
درمانی و پسخواندزیستی در بیماران مبتلا به اختلال جسمانی
شکل موثر بوده است.
صفحه 205:
درمانهای موثر در اختلال درد: 4
* -اعتبار بخشیدن به اينکه درید مزبور واقعی است و صرفاً
در ذهن بیمار قرار تدارد.
* - آموزش آرمیدگی,
* - پاداش به فرد به خاطر رفتار به شیوه مغایر با درد.
صفحه 206:
SZ
7۴
اختلالات گسستی ( تجزیه ای )
* انواع اختلال گسستی
* - یادزدودگی ( فراموشی) گسستی:(نقصان حافظه در
خلال یک دوره زمانی محدود بدنبال یک تجربه تنش زا
مانند شاهد مرگ عزیزیان بودن) .
۰ . گریز گستی:(نقصان حافظه بدنبال ترک خانه و کار
و اتخاذ هويت جديد )
صفحه 207:
۰ ©- هویت گستی :(شخص حد اقل دو حالت ایگو مجزا یا
دو شخصیت فرعی داشته باشد)
* <- دگرسان بینی خود:(ادراک و تجربه شخصی از خودش
به گونه ای نگران کننده و اذیت کننده تغییر می کند).
صفحه 208:
سبب شناسی اختلالات گسستی(010))
* آزار شدید جسمی یا ذهنی دوران کودکی و هیپنوتیزم پذیری
* نوعی ایفای نقش اجتماعی آموخته شده
7S
صفحه 209:
درمان اختلالات گسستی
* اهمیت دیدگاه روانکاوی
* همایندی با اختلال۳/)960) (تشویق بیمار به فکر کردن به
ریویدادهای آسیب زا بویزه آزارهای دوران کودکی و بر
خورداری از محیط امن)
* آموزش شیوه های بهتر کنار آمدن با چالشهای روزمره
صفحه 210:
= — =< مسر = =<
اختلال هاییترزوانی فیزیولوزیپایی و.روان
شناسی تندر ou 2 ۱
,— 2 ی
oe 22 — 5
م 4.۱ کت
* تهيه كننده:حسن عبداله زاده (دستيار علمى روان شناسی دانشگاه بيام نور مركز بهشهر)
صفحه 211:
اختلال های روانی فیزیولوژیایی ر ۱۰۱ 807
تندرستی
ملاک های تشخیص برای عوامل روان شناختی تاثیبر گذار بر
شرایط طبی:
)-وجود بیماری طبی
-عوامل روان شناختی که بر سیر بیماریی تاثیر می گذارد.
8 ۶ ۷52ات روانی فیزیولوژیکی با تبدیلی
صفحه 212:
فشار روانی یا استرس
52-55
* هانس سلیه
* نشانگان انطباق عمومی یا 9909) و مراحل سه
گانه(واکنش هشدار- مقاومت - فرسودگی)
صفحه 213:
فشار روانی یا استرس
Dress
5 ( محرک هاى تنش زا =<|(- عمده زوس (مرگ عزیزان)
هجزی «ركرفتارى در راهبندان 0
حاددىحو( مردود شدن درامتحان )*0-مزمنج ندم و!ء( محيط
كارى نا خوشايند )
صفحه 214:
فشار روانی یا استرس
29۲
۶ هیچ سطح استرس واحدی وجود ندارد که برای همه افراد مناسب باشد .
*_مطلوبترین سطح استرس آن است که باعث تحریک والگیزش ما برای پیشرفت شود
اما احساس دل شوره ونگرانی در ما ایجاد نکند .
* استرس عبارت است از واکنشهای فیزیکی» ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات و
نیازهای زندگی فرد» تجربه میشوند. تغییرات میتواننسد بزرگ یسا کوچک باشند.
پاسخ افراد به تغییرات زندگی متفاوت است.
صفحه 215:
فیزیکی: گرفتگی حضلانی* سردرد * درد قفسه سینه * ناراحتى
هعده * اصهال یا pol Bl te ge ضریان قلب * دستهای سرد و
مرطوب» خستگی * تعریق شدید؛ پثورات * تنضرب سریم؛ لرز؛
SS تحريك يذيرى * گماشتهایی یا بیاشتهایی* ضعف*
احساس خستگی؛ گیجی.
صفحه 216:
"_ حاطفی: حصبانیت؛ احتماد به نس پایین* افسردگی * بیتنارتی»
تحریکپذیری* ترس و پاسخهای هراسی؛ اشگال در تعر گز؛ احساس
گناهگاری* نگرانی* بیقراری؛ اضطراب و وحشت.
* رفتارى: سوهمصرف الکل یا مواد مخدر؛ افزایش مصرف سیگار»
اختلالات خواب * پرخوری* کاهش حافظه و منگی.
صفحه 217:
"522222222222
امل افزایه ۱ خط
مرگ اخیر فرد مورد علاقه (همسرء کودک» دوست)
از دست دادن هر چیزی که برای فرد ارزشمند باشد.
آسیبها یا بیماریهای شدید
اخراج شدن یا تغییر شغل
نقل مکان کردن به یک شهر با استان جدید
مشکلات جنسی بین فرد و شریک جنسی او
ورشکستگی مالی یا مقروض شدن شدید مثلاً به خاطر خرید یک خانه جدید
تعارض مدام بین فرد و یکی از اعضای خانواده ؛ دوست نزدیک یا همکار
خستگی دایمی ناشی از استراحت» خواب يا تفریح ناکافی
صفحه 218:
dal JUS رك
* كنار آمدن با روش مسئله مدار (problewPorwrd)
5 ۲
* کنار آمدن با روش هیجانی (GwovtorPorsed)
٠ كنار آمدن به روش اجتنابی(ب2۳ ععددلاصه)
صفحه 219:
* مقیاس های اندازه گیری فشار روانی: <> مقیاس رتبه ای
سازگاری مجدد اجتماعی 5 هولمز و راهه
- سنجش تجارت روز مره (900))
- سنجش شیوه های کنار آمدن
صفحه 220:
* عامل مهم در کاهش عوارض فشار روانی 2<>حمایت
اجتماعی
* انواع حمایت اجتماعی - ساختاری(اشاره به شبکه 1
روابط اجتماعی فرد دارید )2- کارکردی(کیفیت روابط
شخصس)
صفحه 221:
نظریه های مربوط به به ارتباط فشار روانی و
بیماری
* نظریه های زیستی-> به منزله یک جزیء طبیعی و متعارف از
پاسخ دهی به فشار روانی,
صفحه 222:
53
یز
= نظریه ضعف جسمانی :عوامل ارثی بیماری های قلبی .تغذیه
ممکن است یک دستگاه اندامی را دچار مشکل کند.
- نظریه واکنش اختصاصی:افراد به شیوه خاص خودشان در
برابر فشار روانی پاسخ می دهند.
صفحه 223:
* پاسخ های زیستی عمده در برابر فشار روانی :
* ترشح هورمونها و فعال شدن دستگاه عصبی سمپاتیک و عملکرد
هیپوتالاموس-هیپوفیز-غدد فوق کلیوی.
* تاثیر فشار روانی بر دستگاه ایمنی بدن و افزایش خطر عفونت ها
صفحه 224:
نظریه های روان شناختی
* نظریه های روانکاوی: تعارضات اختصاصی و حالات هیجانی
منفی همراه با آنان موجب ظهور اختلالهای روانی
فیزیولوژیایی می شوند.
-آلکساندر نظریه خشم ابراز نشده یا خشم فرو خورده را صورت
بندی کرد.
* عوامل شناحتی و رفتاری
صفحه 225:
| لد
SAS
اختلالهای قلبی - عروقی
* - فشار. خون اساسی(فشار خون انقباضی (سیستو لیک) و
انبساطی (دیاستولیک)-عوامل زمینه سازسخشم)
۰ - بیماری شریان US! قلب(اختصاص صدری
(آنژیناپکتوریس) (ع«سعسمبه )
صفحه 226:
اختلالهای قلبی - عروقی
- نشانه ها:دردهای ادواری سینه که معمولا در بشت جناق سينه
قرار دارد.
- علت اصلی این درد > انتقال ناکافی اکسیژن به قلب (کم
خونی موقت)
صفحه 227:
* آنفارکتوس عضلات قلبی و فشار روانی
- رایج ترین مورد محرک های تتش زا ->خستگی یا فشار شغلی
- بیماربی پذیری روانی و الگوی رفتاری سنخ الف یا تیپ ظ),0)
- بیماری پذیری زیستی
صفحه 228:
« تنگی نفس»
* مجاری هوا در ریه ها باریک می شوند و باعث مشود
تنفس پر زحمت شود .
* حمله های تنگی نفس به شکل نا پیوسته ریخ میدهدهگاهی به
ل 0
ساعات اوليه صيح فراوان ترند - فريد مبتلا نسبت به حالت
عادى بازدم طولانى ترى دارد -
صفحه 229:
* عوامل عفونی
* عوامل روان شناختی و علل محیطی.(تاثیر فشار روانی و
سطح تجربه و ابراز, هیجانات منفی و نقش خانواده)
* عوامل زمینه ساز. فیزیولوژیک
صفحه 230:
ایدز(نشانگان اکتسابی کاستی ایمنی)
0606
© همه كير شناسی
* بيمارى است كه دستكاه ايمنى بدن در آن شديدا به وسيله
ويروس 11/10 در هم میریزد و فرد را در معرض ابتلا به
بیماری هایی چون سارکوما کاپوزی که شکل نادریی از
سرطان لنفاوی است قرار می دهد.
* شیوه گسترش بیماری
صفحه 231:
صفحه 232:
جنسیت و تندرستی:
مردان بیش از زن ها می ميرند.
نرخ بیماربی قند- کم خونی-اریقا توزوس سیستمیک (درون بدنی)
و.. در زنان بالاتر است,
استروژن در زنان باعث حمایت فرید در. برابر بیماری قلبی -
عروقی می شود.
علت اختلاف نرخ بیماری در زنان و مردان
صفحه 233:
درمان اختلالهای روانی- فیزیولوژیایی:
* نظر درمان گران در کاهش این اختلالات:کاهش اضطراب
افسردگی و خشم بهترین راه است,
* درمانگران با گرایش روانکاوانه :
-فنون تداعی آزاد
ستحلیل رژیا.
صفحه 234:
درمان اختلالهای روانی- فیزیولوژیایی:
* درمانگران رفتاری و شناختی:
- حساسیت زیدایی منظم
-- مواجهه زنده
سجریات آموزی.
صفحه 235:
درمان پر تتشی و کاهش خطر
پسخوراند زیستی سرا
* آدمیان می توانند روی رفتارهایی کنترل داشته باشند كه غير
ارادی هستند مثل ضربان قلب و دمای بدن.
* درمان استاندارد <>دریافت پسخوراند در خصوص کشیدگی
عضلات بيشائى.
صفحه 236:
اداره و مهار فشار روانى : bd
* مجموعه ای از فنون درمانی است که بربای کمک به کسانی که
بندرت برچسب بیمار میگیرند به کار می رود.
* کاهش برانگیختگی
* بازسازی شناختی
* آموزش مهارتهای رفتاری
* رویکرهای مبتنی بر تغییر محیط
صفحه 237:
5 he
: اداره و مهار فشار روانی
* تعیین کنید چه رویدادهایی شما را ناراحت میسازد. په خودتان درباره
معنای این رویدادها چه میگویید؟
* چگونگی پاسخ بدنتان را نسبتبه استرس مشخص کنید. آیا مضطرب
میشوید؟ یا دلخور؟ اگر چنین است. به چه شیوهای دچار این
احساسات میشوید؟
* مشخص کنید چه تغییری میتوانید ایجاد کنید؟
صفحه 238:
اداره و مهار فشار روانی :
آیا منابع استرس را از طریق اجتناب یا حذف کامل آنها . میتوانید
تغییر دهید؟
آیا شدت آنها را میتوانید تغییر دهید (یعنی طی دوره درمانی به
تدریج آنها را کنترل و اداره کنید. در مدت یک روز یا یک هفته)؟
آيا مى توانيد رویارویی خود را با استرس کوتاه سازید؟ (استراحتی به
خود بدهید. يا محوطه ساختمان را ترک کنید.)
آیا میتوانید وقت و انرژی لازم را برای ایجاد تغییر اختصاص دهید؟
(تعیین هدف . فنون مدیریت زمان و راهبردهای به تعویق انداختن
ارضا در اینگونه موارد میتواند مفید باشد.)
صفحه 239:
اداره و مهار فشار روانی :
* شدت واکنشهای عاطفی و هیجانی خود را به استرس کاهش دهید.
-- واکنش شما نسبت به واسطه درک شما از خطر (جسمی ویا عاطفی)
به یک باره اتفاق میافتد. آیا به منابع استرس به شیوه اغراق آمیز
مینگرید و یا موقعیست را دشوار تلقی میکنید و از آسن فاجعه
میسازید؟
--آيا انتظار داريد همه به شما خوش آمد بگویند و همه از شما راضی
باشند؟
-- آیا واکنش مفرط نشان میدهید و همه چیزها را بحرلنی و اضطراری
تلقی میکنید؟ آیا احساس میکنید که باید همواره بر هر موقعیتی
تسلط داشته باشید؟
صفحه 240:
اداره و مهار فشار روانی :
دیدگاه خود را نسبت به استرس تعلیل و اصلاح کنید. سعی
کنید استرس رابه عنوان چیزی در نظر بگیرید که میتوانید
برآن فائق آیید. نه چیزی که بر شما چیره میشود.
سعی کنید هیجانات شدید و مفرط خود را تعدیل کنید.
موقعیت را در یک چشم انداز وسیع تر قرار دهید. جنبههای
منفی را شرح و بسط ندهید و به خود نگویید «چه میشود
اگر !!).
صفحه 241:
مهار و اداره درد:
دردی که حالت غیر انطباقی دارد->یعنی دردی که تتاسبی با موقعیت
نداشته باشد و امکان زندگی معنا دار را محدود می سازد .
حواس پرتی و توجه مجدد
درد حاد
درد مزمن (نمونه ای از درد مزمن<>درد قسمت پایینی کمر)
صفحه 242: