علوم انسانی و علوم اجتماعیرسانه و شبکه‌های اجتماعیعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

آسیب شناسی فضای مجازی ( آسیب ها، تهدیدها، فرصت ها)

صفحه 1:

صفحه 2:
آسیب شناسی فضای مجازی « آسیب ها / تهدیدها / فرصت ها » سمينار آموزشی ویژه دبیران و کارشناسان شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ( زمستان 49609 )

صفحه 3:
امروز اینترنت » ماهواره و وسایل ارتباطی بسپار متلوعی وجود دارد و حرف ‎cla‏ آسان به همه جای دنیا می رسد »امروز در يك میدان جنگ و کارزار حقیقی قرار داریم. این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست » به سود ماست.

صفحه 4:
بخش اول اصول و مبانی " رسانه های اجتماعی مجازی "

صفحه 5:
مقدمه : جهان امروز به کجا میرود؟!

صفحه 6:
همراه با رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی چهره جنگ‌ها و منازعات نوین بشری در دنیا نیز تغییر کرده و انواع جدیدی از نبردها پا به عرصه وجود گذاشته اند جنگ الکترونیک » جنگ اینترنتی » جنگ رایانه‌ای » جنگ مجازی » جنگ اطلاعاتی » جنگ روانی » جنگ رسانه‌ای » جنگ سایبری » جنگ‌های فضایی » جنگ ستارگان » جنگ نرم و ...اصطلاحاتی هستند که اين روزها در ادبیّات سیاسی - نظامی در سطح بین‌الملل مطرح می‌باشند.

صفحه 7:
استفاده از فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی برای تضعیف کشورهای هدف و یا بهره گیری از توان و ظرفیت اين فضا به منظور دفاع از منافع ملی یک کشور " برجسته ترین جنبه تهدیدات و جنگ نرم *

صفحه 8:
الوين تافظر » در کتاب "جنگ و پاد جنگ" می‌نویسد : وسائل ارتباطی عرصه نبردهای آینده را می سازند که از گلوله های سلاح های جنگی بسیار مرگبارترند .

صفحه 9:
رسانه های نوشتاری کلاسیک ( مطبوعات و نشریات ) رادیوهای بین المللی رادیوهای اینترنتی . شبکه های تلویزیونی ماهواره ای " خبرگزاری ها رسانه های اجتماعی (وب سایت هاءوبلاگ ها » میکرووبلاگ هاو ...) در یک کلام بهره گیری از « فناوری های نوین ارتباطی «

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
0 لذ تاس

صفحه 13:
0 ۱۳9 INTENT / SERVICES PEOPLE ‏لكيايلا‎ + وها + + H2H www WEB 2.0 SOCIAL WEB كل 16-5 سير تكاملى اتصال اشيا بهابترنت (ز 23 تا /۸۸:3) 19

صفحه 14:
** پوزنت ها ** بی بی اس ها 00 ايميل * وب سایت > موتورهاي جستجو 00 يلو بيج ها ** دايركتورى ها * چت روم ها (یاهو )

صفحه 15:
* میکروبلاگ ها( توئیتر ‎(on‏ ‏** شبكه هلى دوست يابى ( اورکات ) ** شبكه هاى اجتماعى ( فيس بوك » مای اسپیس » کلوب » گوگل Ce » ‏مایت های اشتراك گذاری ( فلیکر » یوتیوب 6 كلام تي وى‎ * 2 وید و ...) ‎byes) Wasa‏ ا رابيت شیر و ... ) ‏** پیام رسان ها ( ياهو مسنجر » گوگل تاكد» اسکایپ و ‏** تالارهاى كفتكو ( انواح فروم های حمومي و تخصصی ) ‏> گروه های ایمیلی( ياهو و كوكل و ...) ‏* خبرخوان ها ( انواع فیدها » گوگل ریدر » نیوز پارسيك و ‎cuss,‏ ها ( پادکست » ودکست ۰ کستینگ ) ‏** اینکدونی های عمومی( دیگ » دلیشز) ‏تکدولوژی های یکپارچه سازی اطلاعات روی وب ‏** ( موبایل » آی باد » آيفون » گوگل زمین » نقشه گرگل) ‎(les ‎ ‏** وبلاگ ها ( داخلي و خارجی ؛ نرم افزارهای بلاگ نویسی )) ‎ ‎nites FE ۳ Fay Soc sho ‎- ‎ ‎ ‏۵ سس ‏۵۲ نش بر ‎(EE es,‏ پچ ‎fide pry = oo‏ ‎ay A ety We‏ لسن ‎IE] ene ton ies‏ ‎igen =‏ 7 ات ‏سس رين )9( 2 الا رتیت نی ‏انا سكام يروج ‎0 ‘= ‘wg, SehlANK 100 17 ‎

صفحه 16:
*# نسل سوم وب تازه در حال متولد شدن است. با اين که هنوز نمی توانیم در مورد این کودک زیاد حرف بزنیم اما می‌توان گفت که قرار است که فرزند جدید وب بچه باهوشی باشد. بحث اصلی آن در مورد هوشمند شدن وب است. پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک رایانه ها » محتوای وب را می‌فهمند و آن را درک می کنند. با ** این درک اطلاعات » توسط نرم افزارهای مبتنی بر وب 3 = » سبب می‌شود كه جستجو و حركت در بانى ‎a‏ 5 اطلاعاتى بسيار سريع تر و بهينه تر از قبل بشود. اين موق ا ده ترم افزار ها قادر به شناسایی افراده مکان هاء رویداد .با رل ها و ارتباط آن ها با یکدیگر خواهند بود. ارتباط متقابل ‏ 8 ‎uit fle,‏ اطلاعات با يكديكر و قابليت دسترسى به اطلاعات با.. بج وبي 1059/7( هر نوع دستگاه ارتباطی از دیگر مشخصه‌های وب ‎ve, amc of‏ نسخه سوم خواهد بود .

صفحه 17:
بل نیپ رزیل ا ۳1 1 | ‎hy‏ | | 1 ول ار | ‎ap aed | eto [ |‏ ۱۳۷۲۱۱۸1 مان وی ie | a pera ۱۱۸۲| ‏ما‎

صفحه 18:
۱۷۷/۵9 0 Agent-centered Web 3.0 UE Uc Web 2.0 People-centered Web 1.0 Information- centered از وب اطلاعات محور تا وب عامل محور

صفحه 19:
‎kD m7‏ لإ ‏عض كو رن ننک 0 ‎iu 4 yey‏ ‎ ‎pore Men 1 ‎er ‏#ذمم سم‎ 3 ‎Re ‘og, SeonBANK +100 111

صفحه 20:

صفحه 21:
در حال حاضر قریب به ۵۰ درصداز مردمان جهان یعنی ۳.۲ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند ‎aes‏ 2012 2010 2005 سود ۷ میلیارد تفر ۲ میلیارد تفر 5 ‎a‏ 8 Ipve (Za) de تا پایان این دهه پهنای باند اینترنتی پرسرعت. ‎٩۰‏ درصد از جمعیت کل جهان را ات تحت پوشش قرار خواهد داد تکنولووی های توسعه اینترنت در سال ۲۰۳۰ (کسزایشسانمانمال

صفحه 22:
سال ۲۰۲۰ میلادی» ۵۰ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت وجود خواهد داشت و ۱۵ میلیارد از کل این میزان را دستگاه‌های تلفن‌همراه و تبلت‌ها تشکیل می‌دهند. تا سال ۲۰۲۰ میلادی بطور ميانگین هر فرد ۸ دستگاه متصل به ایتترذت خواهد داشت. با ظهور اینترنت اشیاء تمامی تجهیزات به اینترذت متصل خواهند شد

صفحه 23:
ret Minute? | Say | aeee ۲ سس | ؟ سر میم ۱ 9 ‎asad devices Ai digo! doa coated eoched‏ م2 2 ‎Growth is 7 a‏ Staggering wl TSX Si. Me HSX SSE" a ehabytes cso

صفحه 24:
امیس $204,000 عل انما امه يم ‎is Lg‏ تسس ا $30,000 ‏علبي‎ “i= is spent ۲2۱ ele ae ۳ ‏ارلا‎

صفحه 25:
بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی مرکز تحقیقاتی 10 تا سال ۲۰۲۰ میلادی حجم مجموع داده‌های ذخیره شده در سراسر چجهان از ۶ زتابایت هم فراتر می‌رود. رشد ۱۰۰۰ درصدی حجم اطلاعات جهان تا سال ۲۰۲۰ رشد ۱۴۰۰ درصدی ترافیک داده‌های غرب آسیا تا سال ۲۰۲۰

صفحه 26:
09+ ۶ رت كت هر 9 ‎eee‏ ی TH Google ‏ادر‎ قاس

صفحه 27:
* رسانه‌های اجتماعی ابزارهای برای * دو جنبه مهم در تعریف رسانه های اجتماعی مفهوم "جامعه" و "همکاری" است . واه هت

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:
زر روج ‎eens‏ عبر نمی عب بدا بز لوعت NUMBER OF ACTIVE _NUMBEROF ACTIVE NUMBEROFMOBILE —_NUMBEROF ACTIVE 0 ZANT oT oat (oa سلت تسده وی 3220-0 002220 عم اس هبار

صفحه 33:
١ 1 Se ‏یکی از انبم‎ ta ‏دون و‎ امروز #ميليون تكن در طول ب ‎QO ee ie‏ حعمممممها ‘ s ١ vhs svn ‏لوس يكي از طراان با ق‎ (ese 5 5 ع موز ‎3٠‏ مبليون توت در طول روز متشر مشود اتوسط «جاود كاريم». منتشر شد اعروز #ميليارت ساعت ويدئق و0 دوع مه دروب ده ‎he‏ عم مها

صفحه 34:
حزان اتاد ارفس بو دلأ ا 0 Preset na eet 200655816 ‏خالا‎ ‎00 0 errs 0 ۵۲۵۲۱ ان 06 كدعو مم ‎nr‏ 0 5 0 ‏ا ا‎ oe Poa

صفحه 35:
ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی . . 2 ت : هوبت در شبکه هاي اجتماعي به سمت واقعي تر شدن پیش مي رود چون هیچ كس مايل نيست فرد ناشناس را به ليست دوستان خودش اضافه كند » شما در ليست دوستان تان در فيس بوك با افراد واقعي طرف هستيد . < به اشتراك كذاري و يادكّيري : افراد علاقمند هستند هر جه سريعتر اطلاعات يا محتوايي را كه توليد كرده اند به اشتراك بكذارند . ( اين محتوا ممكن است خبر » فیلم » عكس يا مقاله يا طنز يا ديدكاه شخصي يا تجربيات آنهاباشد . ) < بسيج كلندكي و سازمائدهي : شبكه هاي اجتماعي قدرت بسيج کندگی دارند يعني مي توانند افراد را در يك زمان و يا مكان در محيط واقعي كرد هم آورند ؛ يا در محيط مجازي به كمبين ببردازئد . ~ دوسثي : تمیق دوستي ها بین جنس مخالف » بین همكلاسي ها » همکاران » هم عقیده ها » دوستي با دوستان دوستان . * احتماد : قابلیت اعتماد به شبکه هاي اجتماعي بیش از وب سایت ها است چون اطلاعات » فیلتر نشده و خام منتفل مي شود » قدرت اعتماد به شاخص بودن یا مشهور بودن فرد تولید كننده اطلاعات بستكي دارد .

صفحه 36:
< حلقه هاي مخاطبان : به جاي مخاطبان انبوه » حلقه هايي کوچكه و بزرگ از مخاطبان شکل مي گیرد.اين حلقه ها در جاهايي با یکدیگر همپرشاني دارد . تاثیر گذاري هر شبکه بر هر حلقه به تناسب تخصصي بودن یا گرایش خاص آن شبکه است . < قدرت کندو سازي : قابلیت لك دهي ¢ دنبال کردن » علایق مشئرك يعني كندوسازي. استناد و تعمیم : فیلم ؛ عکس .صدا و متون اصلي رسانه ها » قابلیت استناد و تصیم را بالا برده است .( شنیدن كي بود مانند دیدن ؟) ۶ چند رسانه اي : استفاده از چند رسانه اي ها در شبکه هاي اجتماعي » قابلیث جديدي است که و با وی رس ¢ < ادخام فناوري ها : شبکه های اجتماعي محصول ادخام فداوری های جدید وب 6 ‎XML ۰۲۲۲85۰ 865 «ata‏ < پرستیژ : امروزه افراد » مجریان تلویزیون » اسائید دانشگاه » دانشجویان » روزنامه نگاران ۰ سیاستمداران و هنرمندان به جاي آدرس ایمیل یا وب سایت یا وبلاگ » شناسه فیس بوك خود را اعلام مي کنند . ( حتي برنامه هاي تلويزيوني نیز آدرس فیس بوك دارند .)

صفحه 37:
ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی . . 4 گپ : شبکه ها قابلیت گپ یا همان جت كردن را با خود به همراه دارند . < نقد بي رحمانه : شبكه هاي اجتماعي فضاي تعاملي جسورترین آدم هايي است که سرشان درد مي کنند و فعالیت در اين شبکه ها را نوحي فعالیت مدني و حتي مبارزه مدني مي دانند. لذا از نقد بي رحمانه حاکمیت » سیاستمداران ؛ رسانه هاي رسمي ابايي ندارند . به همین جهت زبان آنها متفاوت با سایر رسانه ها به نظر مي رسد . < دنبال کردن ودنبال شدن : فالو شدن و فالو کردن افراد امري لذت بخش است . شما نیز دوست دارید دنبال شوید .شخصي نگاري یا روزنگاري در وبلاگها بر همین اساس اتفاق فده است . ( مائند توثيتر) < باز انتشار : در محيط شبكه هاء خبرها بالايش و انتخاب شده و باز انتشار مي شوند 2 خرد چمعي : همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده اند : حكيم بزرگمهر . اما در حصر شبکه ها همکان در حال زاده شدن است . گرایش حمومي را مي شود از اين فضاها سنجید . شبکه هاي اجتماعي بهترین فضاي افکار سنجي هستتند . ‎a‏ جهاني بودن ( مترجم گرگل) : حلف مرزهاي زياني مهم ترین اتفافي است که در فضاي جدید وب اتفاق افتاده است ‎

صفحه 38:
< سرگرمي : سر‌گرمي » ظدر . خنده » شوخي » سرکار گذانتن » سوتي و كاف گرفتن » كارهاي مونتلزي و فتوشاپي کردن » معما طرح کردن از ويژگي هاي این شبکه ها است . < سفارشي شدن : هرزه گردي و ولگردي در فضاي وب در حال حذف شدن است . شما محتوا را سفارش مي دهيد < چستجو شدن : از طریق ترکیب موتورهاي جستجو با بسياري از شبکه ها شما مي توانید در این فضاها همزمان جستجو کنید و جستو شوید . < اطلاح رساني و خبر رسائي : رسانه هاي شهروندي » خبرنگاران شهروند . از سونامي تأ رخدادهاي أخير خاورميانه < رسانه نسل جوان : نو بودن » خلاق بودن و ابتكاري بودن باعث جذب جوان ها به این پدیده شده است < رسانه جایگزین : نقش رسانه هاي جايكزين را ايفا مي کنند ( در مقابل رسانه هاي جریان اصلي ) < تركيب با موبايل : اغلب اين فناوري هايا نسخه موبايل دارند » يا با استفاده از ‎oes Se ee ee‏ موت تراد مي شود

صفحه 39:
< شفاف شدن بیش از گذشثه : درون خانه هاي شيشه اي زندگي مي کنند از کرچکترین رخدادهاي همدیگر مطلع مي شوند . < ابنگار و خلاقیت : نوآوري در ذات شبکه ها است . ارتباطات اقفي » پیشنهادات خلاقه » طوفانهاي مکرر فكري در این محیط ها اتفاق مي افتد . ا و اج و برايرند. ۶ قدرت سرمایه اجتماعي : ارزش هاي غیر رسمي در میان اعضاي گروه مشترک بوده و همكاري را در ميان آنها بهبود مي بخشد < تحرك اجتماعي : جنبش هاى اجتماعى با تحرك يا تجمع كروه هايى از افراد متولد می‌شوند. و و سوه وه وی

صفحه 40:
۰ شبکه های اجتماعی چند وجهی ۰ شبکه های اجتماعی سیاسی ۰ شبکه های اجتماعی تبادل خبر ۰ شبکه های اجتماعی تجاری ۰ شبکه های اجتماعی دینی ۰ شبکه های اجتماعی تفریحی

صفحه 41:
باتوجه به فراگیر شدن تلفن های هرشمند و مخصوصا سیستم عامل اندرويد و آى او اس در بين كاربران» نرم افزار های ارتباطات اینترنتی نیز روز به روز كاربرد بيشترى در بين مريدم بيدا مى كنند. در ايرران نيز با توجه به اررائه نسل هاى جديد سيم كارث هاى (56 / 36 / 46) وارائه اينترنت بيرسرعت بر ربوی سیم کارت ها کاربران اين نرم افزار ها نیز بیشتر شده است ‎«wv =‏ & سب وی 6

صفحه 42:
بخش دوم آسیب شناسی * شبکه های اجتماعی مجازی * ( چلشها / فرصت ها )

صفحه 43:
** تبادل دانش و تجربیات ( مدبریت دانش ) سعه برنامه های بهداشث و سلامت سعه فضای اطلاع رسانی اجتماعی

صفحه 44:

صفحه 45:
الف ) ابعاد فرهنگی * انتقال و انتشار هنجارهای ارزشی و اخلاقی بیگانه در جامعه " بستر سازی برای تهاجم فرهنگی * چالش های انتقادی سنیزه جویانه در مباحث اعتفادی و اخلاقی * ایجاد محرک های قومی برای تبادلات فرهنگی یر قابل کنترل

صفحه 46:
ب ) ابعاد اجتماعى * ارتباطات نامتعارف بين قشر جوان " وقوع جرایم رایانه ای و اینترنتی . ت بين نسلى " الحرافات اخلاقی و فردی " پنهان سازی هویت " ایجاد مطالبات جدید اجتماعی * تهدید بنیان خانواده ها " تخییر نقش های اجتماعی * احتیاد اینترنتی شال كرو خرزء فراعت غاى مجلا

صفحه 47:
پ ) ابعاد سياسى ایجاد گروه های سیاسی مجازی " اختلال در روند کنترل جریان اطلاع رسانی " انتقال مستقیم اندیشه ها و دیدگاه های جریان های معاندبه داخل * ایجاد گروه های فشار ذی نفوذ مجازی * ایجاد مطالبات جدید سیاسی " دموکراسی دیجیتالی

صفحه 48:
ت ) ابعاد اقتصادی ۰ پایمال نمودن حقرق مالکیت معنوی افراد و موسات " افزایش جرائم و تخلفات اقتصادی در فضای وب * افزایش کلاهبرداری و اقدامات مشابه " سوه استفاده از اطلاعات تجارتی / اقتصادی افراد و موسسات

صفحه 49:
ث) ابعاد حاطفی و ترتی - کاهش ارتباطات اجتماعی حقیقی ( چهره به چهره) * افت تحصیلی کاربران " تزازل مناسبات فامیلی و خانوادگی * دور شدن اعضاء خانواده از يكديكر * كاهش ضريب ارزش هاى مذهبی و اخلاقی

صفحه 50:
ج) ابعاد روابط بین المللی ۰ ورود بازیگران جدید به عرصه مناسبات بين المللى " افزایش فشارهاى بين المللى به نظام " افزايش ضريب نفوذ جريان هاى بين المللى بر كشور " افزايش همكرايى كروه هاى داخلى و همفكر " کاهش نفوذ رسانه های ملی و داخلى

صفحه 51:
ج ) ابعاد امنيتى ‎٠‏ دعوت به تشكيل تجمعات و اجتماعات * برقراری ارتباط با گروه های برانداز و معاند نظام ۳ جاسسی مجازی " انتقال وانتشار اطلاعات طبقه بندی شده بر روی وب * جایگزینی رسانه ای " کاهش اقتدار سپستم امنیتی - اطلاعاتی کشور " ظهرر مکالیسم های جدید شایمه سازی لا 9«

صفحه 52:
بخش سوم راهبردهای توسعه امنیت اجتماعی w | ‏ها‎ »

صفحه 53:
راهکارهای مناسب در کاهش آسیب ها » پیشگیری و مقابله با تهدیدات و بهره گیری از فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی ‎by‏

صفحه 54:
رصد و پایش شبکه هار نعلیت های نها شناسايى شبكه هأ (شبعه ها / جريانت / افراد فمال / كلوكاء ها /... ) ۰ جمع آورى و مستندسازى اطلاعات شبكه ها آموزش و اطلاع رسانی زیرامرن آسیب هاو تهديدات / روش ها/ توليد مستتدات / آموزش حضور موثر در شبكه ها / تهيه خبرنامه ها و بولتن ها ى تخصصى /... ) *" تحقیق و پژوهش ‎gale) GS ola‏ و ایجد پایگه های دادهای شبکه ها) = عملیات روانی و ضد عملیات روانی ‏توسعه أمنيت ( تمين امنيت کاربران خودی در شبکه)

صفحه 55:
استفاده» خرید» فروش, تکایر و توزیم فرآورده های نمایشی » گویشی با نوشتاری غیر مجاز متخلف ضمن جبران خسارت به پکی از تتبیهات مندرج در بندهای دا 09 آیین نامه رسیدگی به تخلفات محکوم و در صورت صلاحدید به محاکم قضایی ارجاع خواهد شد .

صفحه 56:
حک کردن » ویروسی کردن » سابوتاژ رایانه ای ( تغییر » محو » متوقف سازی و... ) تخریب رایانه ( نرم افزاری يا سخت افزاری ) از طریق نفوذ به سیستم » جاسوسی کردن و دستیابی غیر مجاز به اطلاعات » شنود غیر قانونی ‏ تهیه سایت ها و وبلاگ های غیر اخلاقی و ضد امنیت ملی » هك حرمت اشخاص و کلیه جرائم عمومی در فضای وب » وارد شدن به حریم خصوصی افراد ۰ نفوذ به سایت های دولتی » ارسال ایمیل های مخرب » اخلال در سطح دسترسی افراد » دانلود هاى غير علمی بدون ذکر منبع در سایت های دانشگاه » نقض حق مالکیت معنوی و كليه جرائم رايانه اى به تناسب تخلف به يكى از تنبيهات :© تا 0 ( به جز بند © ) محكوم مى شود.

صفحه 57:
اگر دشمن می‌نواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت ها و تازه‌های علمی لین رشته استفاده کند. ما هم می‌نوانيم استفاده کنیم؛ ما هم بلید دنبلاش برهیم تا استفاده کنیم؛ چه مانعی دارد؟ از همان شیوه‌هایی که ضلالت را منتشر مى كنند. می‌شود ما استفاده كنيم و هدليث را منتشر كنيم. استعداد ما در استفاده از ابزارهاء استعداد بالايى است.

صفحه 58:
:آقای "لستر تارو" در کتاب "رویارویی بزرگ " می‌نویسد آن‌هایی که با صدای انقالاب صنعتی از خواب بیدار نشدند ملت‌های توسعه نیافته کنونی لقب گرفته‌اند. اکنون صدایی دیگر در راه است» آن‌هایی که گوش خود را بر این صدا می‌بندند بهطور ا خواهند بود

صفحه 59:
بار الهی مرا با دانش :توانگر ساز و به بردباری »زینت بخش و به تقوی :گرامی دار و با عاقیث ؛ زیبا گردان ( لملم صاق‌طیه الساام)

صفحه 60:

صفحه 61:

صفحه 62:

آسیب شناسی فضای مجازی « آسیب ها /تهدیدها /فرصت ها » سمینار آموزشی ویژه دبیران و کارشناسان شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی ( ز(مستان ) 1395 امروز اينترنت ،ماهواره و وسايل ارتباطی بسيار متنوعی وجود دارد و حرف ها ،آسان به همه جای دنيا می رسد ،امروز در يك ميدان جنگ و كارزار حقيقی قرار داريم. اين كارزار فكری به هيچ وجه به زيان ما نيست ،به سود ماست. بخش اول اصول و مبانی ” رسانه های اجتماعی مجازی ” مقدمه :جهان امروز به كجا ميرود؟! 3000 س ال 50 س ال 500 س ال همراه با رشد ف ّناوری‌های ّ اطالعاتی و ارتباطی چهره جنگ‌ها و منازعات نوین بشری در دنيا نيز تغيير کرده و انواع جديدی از نبردها پا به عرصه وجود گذاشته اند : جنگ الکترونيک ،جنگ اينترنتی ،جنگ رايانه‌ای ، جنگ مجازی ،جنگ ّ اطالعاتی ،جنگ روانی ،جنگ رسانه‌ای ،جنگ سایبری ،جنگ‌های فضايی ،جنگ ستارگان ،جنگ نرم و ...اصطالحاتی هستند که اين روزها در ادبيّات سياسی -نظامی در سطح بين‌الملل مطرح می‌باشند. فضای مجازی و رسانه ای استفاده از فضای مجازی و رسانه های ارتباط جمعی برای تضعيف کشورهای هدف و يا بهره گيری از توان و ظرفيت این فضا به منظور دفاع از منافع ملی یک کشور ” برجسته ترين جنبه تهدیدات و جنگ نرم ” نقش رسانه‌ها در فرآیند جنگ نرم الوین تافلر ،در كتاب ”جنگ و پاد جنگ“ می‌نويسد : وسائل ارتباطی عرصه نبردهای آينده را می سازند که از گلوله های سالح های جنگی بسيار مرگبارترند . ابزارهای عمده در نبردهای فضای مجازی و رسانه ای رسانه های نوشتاری کالسیک ( مطبوعات و نشريات ) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ راديوهای بين المللی راديوهای اينترنتی شبکه های تلويزيونی ماهواره ای خبرگزاری ها رس(انه های اجتماع(ی (وب س(ايت ه(ا،وبالگ ها ،میکرووبالگ ها و ) ... در یک کالم بهره گیری از « فناوری های نوین ارتباطی « 10 آیا می دانید ؟ ؟ در یک دقیقه در اینترنت چه می گذرد؟ مراحل تکامل اینترنت 13 نسل اول وب ( 1990تا )2000 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ یوزنت ها بی بی اس ها ايميل وب سايت موتورهاي جستجو يلو پيج ها دايركتوری ها چت روم ها ( ياهو ) نسل دوم وب ( 2000تا )2010ر(سانه های اجتماعی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وبالگ ها ( داخلي و خارجی ،نرم افزارهای بالگ نويسی ) ميكروبالگ ها ( توئيتر ) ... ، شبكه های دوست يابی ( اوركات ) شبكه های اجتماعی ( فيس بوك ،مای اسپيس ،كلوب ،گوگل ويو و ) ... ويكی ها ( ويكی پديا ،ويكی مديا و ) ... سايت های اشتراك گذاری ( فليكر ،يوتيوب ،كالم تي وی ، راپیت شیر و ) ... پيام رسان ها ( ياهو مسنجر ،گوگل تاك ،اسکایپ و ) ... تاالرهای گفتگو ( انواع فروم های عمومي و تخصصی ) گروه های ايميلی( ياهو و گوگل و ) ... خبرخوان ها ( انواع فيدها ،گوگل ريدر ،نيوز پارسيك و ) ... پادكست ها ( پادكست ،ودكست ،کستینگ ) لينكدونی های عمومی( ديگ ،دليشز) تکنولوژی های یکپارچه سازی اطالعات روی وب ( موبایل ،آی پاد ،آیفون ،گوگل زمین ،نقشه گوگل) نسل سوم وب ( 2010تا ) ...وب معنایی ( نسل هوشمند وب ) نس(ل س(وم وب تازه در حال متول(د شدن اس(ت .ب(ا ای(ن ک(ه هنوز نم(ی توانی(م در مورد ای(ن کودک زیاد حرف بزنی(م ام(ا می‌توان گف(ت ک(ه قرار اس(ت ک(ه فرزن(د جدی(د وب بچ(ه باهوش(ی باشد .بح(ث اص(لی آ(ن در مورد هوشمن(د شدن وب اس(ت .پی(ش بین(ی می‌شود ک(ه در آینده نزدی(ک رایانه ها ،محتوای وب را می‌فهمند و آن را درک می کنند. ای(ن درک اطالعات ،توس(ط نرم افزارهای مبتن(ی بر وب ،س((بب می‌شود ک((ه جس((تجو و حرک((ت در بانک های اطالعات(ی بس(یار س(ریع ت(ر و بهین(ه ت(ر از قب(ل بشود .این نرم افزار ه((ا قادر ب((ه شناس((ایی افراد ،مکان ه((ا ،رویداد ه(ا و ارتباط آ(ن ه(ا ب(ا یکدیگ(ر خواهن(د بود .ارتباط متقاب(ل اطالعات ب(ا یکدیگ(ر و قابلی(ت دس(ترسی ب(ه اطالعات ب(ا ه((ر نوع دس((تگاه ارتباط((ی از دیگ((ر مشخص((ه‌های وب نسخه سوم خواهد بود . سیر تکاملی وب تا 2030 17 سیر تکاملی وب تا 2030 نسل پنجم ... /وب ( 2017تا ) ... ؟ • اینترنت اشیاءاینترنت در ایران و جهان رشد نمایی اینترنت در حال حاضر قریب به 50درصداز مردمان جهان یعنی 3.2میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند تا پایان این دهه پهنای باند اینترنتی پرسرعت 90 ،درصد از جمعیت کل جهان را تحت پوشش قرار خواهد داد م(لل )گ((زار(شس((از(مانم(ل ( ل رشد نمایی اینترنت تا سال 2020میالدی 50 ،میلیارد دستگاه متصل به اینترنت وجود خواهد داشت و 15میلیارد از کل این میزان را دستگاه‌های تلفن‌همراه و تبلت‌ها تشکیل می‌دهند. شبکه های اجتماعی اینترنت اشیاء تا سال 2020میالدی بطور میانگین هر فرد 8دستگاه متصل به اینترنت خواهد داشت( با ظهور اینترنت اشیاء تمامی تجهیزات به اینترنت متصل خواهند شد یک دقیقه در اینترنت تا 2017 23 (ت ا(ق(تصاد ا(ی(نترن(تی60 ث((ان(یه( در ا(ی(نترن و حجم داده ها در 2020 بر اساس گزارش جدید منتشر شده از سوی مرکز تحقیقاتی ،IDCتا سال ۲۰۲۰میالدی حجم مجموع داده‌های ذخیره شده در سراسر جهان از ۴۴زتابایت هم فراتر می‌رود. 44 ت33ری3لیونگ33یگابای3ت 2020 4.4 ت33ری3لیونگ33یگابای3ت 2013 رشد ۱۴۰۰درصدی ترافیک داده‌های غرب آسیا تا سال ۲۰۲۰ گسترش روز افزون رسانههای اجتماعی 12+ TBs of tweet data every day 30 billion RFID tags today (1.3B in 2005) 4.6 billion camera phones world wide ? TBs of data every day 100s of millions of GPS enabled devices sold annually 25+ TBs 2+ billion of log data every day 76 million smart meters in 2009… 200M by 2014 people on the Web by end 2011 تعریف رسانه های اجتماعی رسانه‌های اجتماعی ابزارهای برای تعامل اجتماعی هستند. دو جنب(ه مه(م در تعری(ف رس(انه های اجتماعی مفهوم "جامعه" و "همکاری" است . ویژگی رسانه های اجتماعی کاربرد رسانه های اجتماعی چالش های گسترش رسانه های اجتماعی مجازی گسترش روز افزون رسانههای اجتماعی میزان رشد کاربران اینترنت ،موبایل و رسانههای اجتماعی در منطقه غرب آسیا شبکه های اجتماعی میزان استفاده از فیس بوک در سال 2016بر اساس نوع وسیله 34 ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی هويت :هويت در شبكه هاي اجتماعي به سمت واقعي تر شدن پيش مي رود چون هيچ كس مايل نيست فرد ناشناس را به ليست دوستان خودش اضافه كند ،شما در ليست دوستان تان در فيس بوك با افراد واقعي طرف هستيد . به اشتراك گذاري و يادگيري :افراد عالقمند هستند هر چه سريعتر اطالعات يا محتوايي را كه توليد كرده اند به اشتراك بگذارند ( .اين محتوا ممكن است خبر ،فيلم ،عكس يا مقاله يا طنز يا ديدگاه شخصي يا تجربيات آنها باشد ) . بسيج كنندگي و سازماندهي :شبكه هاي اجتماعي قدرت بسيج كنندگي دارند يعني مي توانند افراد را در يك زمان و يا مكان در محيط واقعي گرد هم آورند ،يا در محيط مجازي به كمپين بپردازند . دوستي :تعميق دوستي ها بين جنس مخالف ،بين همكالسي ها ،همكاران ،هم عقيده ها ،دوستي با دوستان دوستان . اعتماد :قابليت اعتماد به شبكه هاي اجتماعي بيش از وب سايت ها است چون اطالعات ،فيلتر نشده و خام منتقل مي شود ،قدرت اعتماد به شاخص بودن يا مشهور بودن فرد توليد كننده اطالعات بستگي دارد . ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی حلقه هاي مخاطبان :به جاي مخاطبان انبوه ،حلقه هايي كوچك و بزرگ از مخاطبان شكل مي گيرد.اين حلقه ها در جاهايي با يكديگر همپوشاني دارد .تاثير گذاري هر شبكه بر هر حلقه به تناسب تخصصي بودن يا گرايش خاص آن شبكه است . قدرت كندو سازي :قابلیت لينك دهي ،دنبال كردن ،عاليق مشترك يعني كندوسازي. استناد و تعميم :فيلم ،عكس ،صدا و متون اصلي رسانه ها ،قابليت استناد و تعميم را باال برده است (.شنيدن كي بود مانند ديدن ؟ ) چند رسانه اي :استفاده از چند رسانه اي ها در شبكه هاي اجتماعي ،قابليت جديدي است كه قدرت اين نوع رسانه ها را باال برده است ( .فيلم ،صوت ،عكس ،انيميشن ،متن و گرافيك و لينك ). ادغام فناوري ها :شبكه ه ِای اجتماعي محصول ادغام فناوری های جديد وب 2 هستند،XML ، HTTPS، RSS ، پرستيژ :امروزه افراد ،مجريان تلويزيون ،اساتيد دانشگاه ،دانشجويان ،روزنامه نگاران ،سياستمداران و هنرمندان به جاي آدرس ايميل يا وب سايت يا وبالگ ،شناسه فيس بوك خود را اعالم مي كنند ( .حتي برنامه هاي تلويزيوني نيز آدرس فيس بوك دارند ). ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی گپ :شبكه ها قابليت گپ يا همان چت كردن را با خود به همراه دارند . نقد بي رحمانه :شبكه هاي اجتماعي فضاي تعاملي جسورترين آدم هايي است كه سرشان درد مي كنند و فعاليت در اين شبكه ها را نوعي فعاليت مدني و حتي مبارزه مدني مي دانند .لذا از نقد بي رحمانه حاكميت ،سياستمداران ؛ رسانه هاي رسمي ابايي ندارند .به همين جهت زبان آنها متفاوت با ساير رسانه ها به نظر مي رسد . دنبال كردن ودنبال شدن :فالو شدن و فالو كردن افراد امري لذت بخش است .شما نيز دوست داريد دنبال شويد .شخصي نگاري يا روزنگاري در وبالگها بر همين اساس اتفاق افتاده است ( .مانند توئيتر) باز انتشار :در محيط شبكه ها ،خبرها پااليش و انتخاب شده و باز انتشار مي شوند خرد جمعي :همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده اند :حكيم بزرگمهر .اما در عصر شبكه ها همكان در حال زاده شدن است .گرايش عمومي را مي شود از اين فضاها سنجيد .شبكه هاي اجتماعي بهترين فضاي افكار سنجي هستنند . جهاني بودن ( مترجم گوگل) :حذف مرزهاي زباني مهم ترين اتفاقي است كه در فضاي جديد وب اتفاق افتاده است . . ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی سرگرمي :سرگرمي ،ظنر ،خنده ،شوخي ،سركار گذاشتن ،سوتي و گاف گرفتن ، كارهاي مونتاژي و فتوشاپي كردن ،معما طرح كردن از ويژگي هاي اين شبكه ها است . سفارشي شدن :هرزه گردي و ولگردي در فضاي وب در حال حذف شدن است . شما محتوا را سفارش مي دهيد جستجو شدن :از طريق تركيب موتورهاي جستجو با بسياري از شبكه ها شما مي توانيد در اين فضاها همزمان جستجو كنيد و جستو شويد . اطالع رساني و خبر رساني :رسانه هاي شهروندي ،خبرنگاران شهروند .از سونامي تا رخدادهاي اخیر خاورمیانه رسانه نسل جوان :نو بودن ،خالق بودن و ابتكاري بودن باعث جذب جوان ها به اين پديده شده است رسانه جايگزين :نقش رسانه هاي جايگزين را ايفا مي كنند ( در مقابل رسانه هاي جريان اصلي ) تركيب با موبايل :اغلب اين فناوري ها يا نسخه موبايل دارند ،يا با استفاده از موبايل قابل انتشار و دسترسي هستند .مستندات محتوايي اين رسانه ها نيز توسط موبايل توليد مي شود ویژگی های شبکه های اجتماعی مجازی شفاف شدن بيش از گذشته :درون خانه هاي شيشه اي زندگي مي كنند از كوچكترين رخدادهاي همديگر مطلع مي شوند . ابتكار و خالقيت :نوآوري در ذات شبكه ها است .ارتباطات افقي ،پيشنهادات خالقه ،طوفانهاي مكرر فكري در اين محيط ها اتفاق مي افتد . ساختار دمكراتيك :مانند ويكي پديا ،گوگل زمين ،وبالگ ها ،فروم ها و غیره همه برابرند. قدرت سرمايه اجتماعي :ارزش هاي غير رسمي در ميان اعضاي گروه مشترک بوده و همکاري را در ميان آنها بهبود مي بخشد تحرك اجتماعي :جنبش های اجتماعی با تحرک یا تجمع گروه هایی از افراد متولد می‌شوند. ارتباطات غير رسمي :خارج از نهادهاي رسمي آموزشي ،رسانه اي ،حكومتي و سياسي . انواع شبکه های اجتماعی مجازی ابزارک های ارتباطی باتوج(ه ب(ه فراگی(ر شدن تلف(ن های هوشمن(د و مخص(وصا س(یستم عام((ل اندروی((د و آ((ی او اس در( بی((ن کاربران ،نرم افزار های ارتباطات اینترنت(ی نی(ز ر(وز( ب(ه روز کاربرد بیشتری در بی(ن مر(دم پیدا م(ی کنند .در( ایر(ان نی(ز ب(ا توج(ه ب(ه ار(ائ(ه نس(ل های جدی(د س(یم کارت های ( )4G / 3G / 5Gوارائ(ه اینترن(ت پرس(رعت بر ر(وی سیم کارت ها کار(بران این نرم افزار ها نیز بیشتر( شده است . بخش دوم آسیب شناسی ” شبکه های اجتماعی مجازی ” ( چالشها /فرصت ها ) کاربردها و فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تبادل دانش و تجربیات ( مدیریت دانش ) اجرای برنامه های آموزشی /آگاهسازی توسعه تعامالت و ارتباطات اجتماعی توسعه برنامه های بهداشت و سالمت توسعه فضای اطالع رسانی اجتماعی توسعه برنامه های فرهنگی /هنری افزايش عقالنيت انتقادی در جامعه متناسب با روحيات نسل جوان جامعه ... تهدیدات فناوری های نوین تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی( چالش های بالقوه /بالفعل ) الف ) ابعاد فرهنگی انتقال و انتشار هنجارهای ارزشی و اخالقی بیگانه در جامعه بستر سازی برای تهاجم فرهنگی چالش های انتقادی ستیزه جویانه در مباحث اعتقادی و اخالقی ایجاد محرک های قومی برای تبادالت فرهنگی غیر قابل کنترل ...  تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی( چالش های بالقوه /بالفعل ) ب ) ابعاد اجتماعی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ارتباطات نامتعارف بین قشر جوان وقوع جرایم رایانه ای و اینترنتی گسست بین نسلی انحرافات اخالقی و فردی پنهان سازی هویت ایجاد مطالبات جدید اجتماعی تهدید بنیان خانواده ها تغییر نقش های اجتماعی اعتیاد اینترنتی شکل گیری حوزه فرهنگ های مجازی ... تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی( چالش های بالقوه /بالفعل ) پ ) ابعاد سیاسی ‏ ایجاد گروه های سیاسی مجازی اختالل در روند کنترل جریان اطالع رسانی انتقال م(ستقیم اندیشه ها و دیدگاه های جریان های معاند به داخل ایجاد گروه های فشار ذی نفوذ مجازی ایجاد م(طالبات جدید سیاسی دموکراسی دیجیتالی ...  تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی( چالش های بالقوه /بالفعل ) ت ) ابعاد اقتصادی ‏ پایمال نم(ودن حقوق مالکیت م(عنوی افراد و موسات افزایش جرائم و تخلفات اقتصادی در فضای وب افزایش ک(الهبرداری و اقدامات م(شابه سوء استفاده از اطالعات تجارتی /اقتصادی افراد و موسسات ...  تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی( چالش های بالقوه /بالفعل ) ث) ابعاد عاطفی و تربیتی ‏ کاهش ارتباطات اجتماعی حقیقی ( چهره به چه(ره ) افت تحصیلی کاربران تزلزل مناسبات فامیلی و خانوادگی دور شدن اعضاء خانواده از یکدیگر کاهش ضریب ارزش های مذهبی و اخالقی ...  تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی( چالش های بالقوه /بالفعل ) ج) ابعاد روابط بین المللی ‏ ورود بازیگران جدید به عرصه م(ناسبات بین المللی افزایش فشارهای بین المللی به نظام افزایش ضریب نفوذ جریان های بین المللی بر کشور افزایش هم(گرایی گروه های داخلی و همفکر کاهش نفوذ رسانه های ملی و داخلی ...  تهدیدات شبکه های اجتماعی مجازی( چالش های بالقوه /بالفعل ) چ ) ابعاد امنیتی دعوت به تشکیل تجمع(ات و اجتماعات برقراری ارتباط با گروه های برانداز و معاند نظام جاسوسی مجازی انتقال وانتشار اطالعات طبقه بندی شده بر روی وب جایگزینی رسانه ای کاهش اقتدار سیستم ام(نیتی -اطالعاتی کشور ظهور مکانیسم های جدید شایع(ه سازی آموزش های مخرب از جم(ل((ه تروریسم ،مواد م(خدر و گروه های ضاله ...  بخش سوم راهبردهای توسعه امنیت اجتماعی و ” شبکه های اجتماعی مجازی ” راهکارهای مناسب در کاهش آسیب ها ،پیشگیری و مقابله با تهدیدات و بهره گیری از فرصت های شبکه های اجتماعی مجازی ؟ راهکارهای مقابله با تهدیدات فضای مجازی ‏ ‏ ‏ ‏ ر(صد و پایش شناسایی شبکه ها ( شبکه ها /جریانات /افراد فعال /گلوگاه ها ) .../ جمع آوری و مستندسازی اطالعات شبکه ها آموزش و اطالع رسانی ( پیرامون آسیب ها و تهدیدات /روش ها /تولید مستندات / شبکه ها و فعالیت های آنها آموزش حضور موثر در شبکه ها /تهیه خبرنامه ها و بولتن ها ی تخصصی ) .../ ‏ ‏ ‏ ‏ تحقیق و پژوهش داده کاوی ( طراحی و ایجاد پایگاه های دادهای شبکه ها ) عملیات روانی و ضد عملیات روانی توسعه امنیت ( تامین امنیت کاربران خودی در شبکه ) استفاده ،خرید ،فروش ،تکثیر و توزیع فرآورده های نمایشی ،گویشی یا نوشتاری غیر مجاز متخلف ضمن جبران خسارت به یکی از تنبیهات مندرج در بندهای 3تا 16آیین نامه رسیدگی به تخلفات محکوم و در صورت صالحدید به محاکم قضایی ارجاع خواهد شد . حک کردن ،ویروسی کردن ،سابوتاژ رایانه ای ( تغییر ، محو ،متوقف سازی و ) ...تخریب رایانه ( نرم افزاری یا سخت افزاری ) از طریق نفوذ به سیستم ،جاسوسی کردن و دستیابی غیر مجاز به اطالعات ،شنود غیر قانونی ،تهیه سایت ها و وبالگ های غیر اخالقی و ضد امنیت ملی ،هک حرمت اشخاص و کلیه جرائم عمومی در فضای وب ،وارد شدن به حریم خصوصی افراد ،نفوذ به سایت های دولتی ،ارسال ایمیل های مخرب ،اخالل در سطح دسترسی افراد ،دانلود های غیر علمی بدون ذکر منبع در سایت های دانشگاه ،نقض حق مالکیت معنوی و کلیه جرائم رایانه ای به تناسب تخلف به یکی از تنبیهات 4تا ( 10به جز بند ) 6محکوم می شود. اگ ر دشم ن می‌تواند از علوم ارتباطات و از پیشرف ت ها و تازه‌های علمی این رشته استفاده کن د ،م ا ه م می‌توانی م استفاده کنیم؛ ما هم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم؛ چ ه مانعی دارد؟ از همان شیوه‌های ی ک ه ضاللت را منتش ر می‌کنن د ،می‌شود ما اس تفاده کنی م و هدای ت را منتشر کنیم .اس تعداد م ا در استفاده از ابزارها ،استعداد باالیی است. سخن آخر :آقاي ”لستر تارو“ در كتاب ”رويارويي بزرگ“ مي‌نويسد آن‌هايي كه با صداي انقالب صنعتي از خواب بيدار نشدند ملت‌هاي توسعه‌نيافته كنوني لقب گرفته‌اند .اكنون صدايي ديگر در راه است ،آن‌هايي كه گوش خود را بر اين صدا مي‌بندند به طور مسلم حاشيه نشينان فقير دنياي فردا .خواهند بود .بايد هم شتاب كرد و هم شتاب‌زده عمل نكرد بار الهی مرا با دانش ،توانگر ساز و به بردباری ،زينت بخش و به تقوی ،گرامی دار و با عافيت ،زيبا گردان ) ا(مام( ص((ادقعليه( ا((لسالم(( با سپاس از توجه شما موفق باشید

51,000 تومان