صفحه 1:
سر آغاز هر نامه نام خداست که بی نام او نامه یکسر خطاست

صفحه 2:

صفحه 3:
للا 99 ‎siaso‏ > ع ‎a 3 ‏ی وت‎ 0۹ eee G ticks OE ‎ae ‏نان‎ ‎Ci ‎Ss a

صفحه 4:
©) 5 97 آسیب های اجتماعی جه رفتارهلیی گفته می شود که هنجارهای اجتماعی را نقض نماید. #لین نوع افراد سعی دارند کجروی ها خود را از دید ناظران قانون. اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان نمایند؛ زبرا در غیر لین صورت‌با پیگرد قانینی. تکفیر © اخلاقی با طرد اجتماعی مواجه می شوند.

صفحه 5:
#*اگربه لین آسیب های اجتماعی بموقع رسیدگی نشود افزایش جرم وجنایت را در پی دارد. **ثبه اعتقادات دینی ومذهبی جامعه لطمه وارد عی نماید و فرهنگ بیگانه در کشور پیاده می شود. یک آسیب که در یک جامعه ی سکولار یا لیبرال. فقط بیک جرم محسوب می شود. در ایران علاوه بر جرم بودن. گناه به شمار می رود. 62

صفحه 6:
* آسیب های هستند که در جولمع انسانی سابقه و پیشینه ندارند و بروز و شیوع آنها اخیراً در جامعه مدرن افزابش بافته است ** آسیب های اجتماعی نوپدید. آسیب های مرتبط با فناوری های جدید است که لین آسیب ها ناشی از استفاده از ماهواره. بازی های رایلنه ای. تلفن همراه و اینترنت و .... می باشند و یا می توانند در این مجموعه قرار گیرند. ** کودکان و نوجوانان بیش از سایر افراد در معرض آسیب های 2 اجتماعی نوپدید قرار دارند. 95

صفحه 7:
** اعتیاد بزهکاری * قاچاق انحرافات جنسی خودفروشی و روسپیگری رشوه ** قتل. جنایت و خشونت * تجاوز ** فرقه هاى انحرافى ها

صفحه 8:
** خودكث ** گروه‌های خلافکار و ضد اجتماعى سرقت * ضرب و جرح و حملات خیابانی دختران فراری و فرار از خانه طلاق بیماری‌های آمیزشی کلاهبرداری

صفحه 9:
سایت‌های مستهجن و غیر اخلاقی > کانال‌های ماهواره‌ای پورنوگرافیک ارتباطات ناسالم و انحرافی از طریق خطوط موبایل ** چت کردن ** تشکیل گروه‌های انحرافی مانند شیطان‌پرستان ** مواد روان گردان صنعتی و جدید ** همجنس گرایی

صفحه 10:
** سایت های شبکه های اجتماعی که اجتماعات مجازی کاربران * معروف ترین شبکه های مجازی اجتماعی: چهار شبکه ی اجتماعی توئیتر. فیس بوک. لینکدین و مای اسپیس و اخیراً وانس آپ. وی چت و اینستاگرام و تلگرام و .... * فیس بوک ایرانی. سایت های دوست یابی و همسریابی در داخل کشور ها

صفحه 11:
> بازی های رایانه ای از جمله دیگر مصادیق بروز آسیب های نوپدید است. ** اعتیاد به بازی های رایلنه ای. خشونت. افت تحصیلی. احساس برتر بودن. بیماری های اسکلتی از جمله آثار نامطلوب این بازی هاست. 62

صفحه 12:
چت در لغت به معنای گپ یا گفتگوی خودمانی می باشد. ** چت کردن يا گفتگوی اب نتی یکی از آسیب های اجتماعی نو پدید می باشد. بیشترین استفاده کنندگان از اتاق های چت در ایران جوانان و نوجوانان در محدوده ۱۵ تا ۰ سال می باشند. 62

صفحه 13:
89 i = ** یکی از آسیب های اجتماعی پنهان. در جامعه ی ما ت است که از طریق چت کردن ارلئه می کنند. و اغلب مسائل جنسی است . که بر خلاف عرف جامعه ما است. و باعث آسیب به جامعه. رفتار و فرهنگ جوانان ما می شود. ** جوانان دچار اختلات رفتاری و فکری می شوند. و احساسبی هوبتی و سر در گمی در آن ها ایجاد می شود. ها

صفحه 14:
lille ***اكثرأبه روشی غلط از گن استفاده می شود باعث می شود. که ذهن جوانان عا را مسموم و آلوده کنند. بكذريم که از لین طریق ویروس هم فرستاده می شود. وکسانی که ندانسته از آن استفاده وبه آن دچار می شوند. تاج

صفحه 15:
5 *** تنهابا یک بار مصرف لین مواد ساختار مغزی مصرف كننده را در هم شكسته و تعادل رفتاری وی را از بين می‌برد. ** می‌تولند سایر آسیب‌های اجتماعی همانند قتل‌های برنامه‌ریزی نشده. سرقت. جرلیم خشن و تجاوز به عنف را نیز ایجاد کند.

صفحه 16:
Sone دنیای مجازی (اینترنت» چت و ...): آسیب ها و تهدیدات ef

صفحه 17:
a جذابیت هاء قابلیت ها و ویژگی های خاص فضای مجازی آن را به محیطی برای تعاملات اجتماعی مبدل کرده است. میزان استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی چنان رو به گسترش است که نسل کنونی را نسل زد 2» نسل اينترنت يا نسل شبكه نام نهاده اند. ef F204. ‏هم‎

صفحه 18:
a فضای مجازی به عنوان یکی از ویژگی های زندگی مدرن تعر یف شده است که همانند هر بدیده ای که منافع و اثرات مثبتی بر زندگی بشر دارد» دارای جنبه های منفی و ویرانگری نیز هست *#*دسترسی ساده‌به اطلاعات. ورود بسیار ساده و سریح. حداقل محدودیت برای دسترسی, برقراری ارتباط با سراسر دنیابه اشکال مختلف و عدم وجود محدودبت زملنی. مکلنی. دسترسی‌به پایگاه های اطلاعلتی مختلف و شرکت در فعالیت های اقتصادی. علمی, فرهنگی. 87 هنری, مذهبی و ... 9 ا هم 0:60:06

صفحه 19:
51 **كرليش و اعتياد نوجوانان به چت روم هاء عشق ‎cla‏ مجازی. کلاهبرداری و سوءاستفاده از دختران و پسران با ارلئه شخصیت های دروغین. ازدواج های اینترنتی. هرزنگاری» سرقت اطلاعات و اخاذی از جمله آسیب های ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت و شبکه های مجازی است ها ‎oF :90:00 FO Sa‏

صفحه 20:
7 دزدی هویت * روابط بین جنسیتی * اعتیاد به اینترنت ** آسیب های فضای مجازی و اینترنت برای کودکان ** تجاوز به حریم خصوصی افراد ** آسیب های مرتبط با بهره گیری از تلفن همراه و شبکه های تلویزیونی ماهواره ای

صفحه 21:
aman ‏فانون حناظت از انش‎ I قانون حفاظت از دانش آموز امی هستیر" معروف به "قانون میسوری فیس بوک" هر كونه كفتكوى خصوصى بين معلمان و دلنش آموزان را در فيس بوك منع مى كند. .به بيان ديككرء معلمان و دلنش آموزان نبايد از طريق جت يا ييام هاى خصوصى با يكديكر در تماس باشند. دلنش آموزان بليد بدانند كه ممكن است اهداف آموزشى» حرفه اى يا ورزشى خود رابا كذاشتن يست هاى نامناسب در فيس بوك به خطر بيندازند. ** با وجود اين كه بسيارى از دانش آموزان, امروزه از امكاناتى همجون فيس بوكه توئیتره ایمیل. پیام فوری. پیامک. ام ام اس و غیره به عنوان شکل اصلی ارتباطشان با خانواده و دوستانشان استفاده می کنند و نیز لین راه ها ممکن است راخت ترین راه های ارتباطی باشند لازم است که یک مرز حرفه ای در زملنی که لين ابزارها وارد ارتباط میان معلمان و دانش آموزان می شونده وجود داشته باشد. ها 13 PO

صفحه 22:
© ۱ **لازم است که معلمان و دانش آموزان لین مرز را بشناسند وبه ّن احترام بگذارند.با وجود ّن که لین شبکه های اجتماعی ارزش های مثبتی عی توانند داشته باشند مانند ياد آورى كردن تكاليف بعدی به دانش آموزان. اطلاع رسانی درباره ی جلسات یا فعالیت های عملی و جواب دادن به سوالات مربوط به تکالیف خلنه. ولی ضروری است که معلمان درباره ی فیس بوک. توئیت كردنء پیام فوری و ارسال ایمیل به دانش آموزان محتاط و معقول عمل نمايند. هم 0:60:06

صفحه 23:
a **فناوری اطلاعات و ارتباطات در چگونگی لین که مردم بتوانند نزدیکی را از لحاظ مکلنی. حقیقی و ارتباط تجربه نمایند. انقلابی به پا کرده است. ذهکده جهانی *#با وجود کاربردهای بسیاری که فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. موضوعی که امروزه زیادبه گن پرداخته می شود لین است که ارتباطات فیزیکی واقعی به نفع ارتباط های آنللین در حال کاهش هستند. در نتيجه این امر به روابط اجتماعی بیشتر اما فعیف قو منجر می شود. طلاق عاطفی یا روانی 8 00 Sa

صفحه 24:

صفحه 25:
سوء استفاده شبکه های مجازی از نظریه های روانشناسان بزرگ * آلبرت بندورا: الكويذيرى *زیگموند فروید:غریزه خشونت و غريزه جنسى نيازى اصلى

صفحه 26:
* در پوششی معنوی و دینی: | درصد غلط را با ٩٩درصد‏ درست می قبولانند

صفحه 27:
سست کردن بنبان خانواده ala ‏عشة های‎ e ‏ازدواج سفید‎ * ‏نارضایتی فرزندان از والدین‎ * ۰ ۵ Tf

صفحه 28:
27270 *#*1. شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های سیاسی - امنیتی 2 شبکه‌های اجتماعى 5 آسیب‌های فر هنكى ۱ 3° شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های خانوادگی **4. شبکه هاي اجتماعي و آسیب هاي رواني - رفتاري ها

صفحه 29:
2326 **قرار دادن اطلاعات حریم خصوصی کاربران در اختیار دولت ها و شرکت های تجاری **دول استعمارگر با کمترین هزینه می‌تواند هم نظرسنجی خوبی از جوامع داشته باشد و هم اينکه جهت جریان افکار عمومی را رصد کند. ** استعمار: کهنه-نو-فرانوین(بزارهای جدید ارتباطی و رسانه ها) es

صفحه 30:
جولیان آسانژ موسس وب سایت ویکی لیکس درباره یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: «فیس‌بوک تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است. هرکس که نام و مشخصات دوستان خود رابه شبکة اجتماعی فیس‌بوک اضافه می‌کند بلید بدلند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکاست و اين كنجينة اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می‌کند.»

صفحه 31:
See تخاب بازاک أوباما بة ویاست جمهوری ‎Sigel‏ ‎CHANGE jus‏ #انقلاب ها و خیزش های اجتماعی در کشورهای عربی ۳ | 3 oe *عضوگیری گروه های تکفیری و الحادی مانند داعش oe 2 *"پروژه بمب ژنتیکی علیه ایران ا ذاه لمن

صفحه 32:
oS ** «امپربالیسم فرهنگی» یا «امپربالیسم رسانه‌اي» : یکی از کارکردهای منفی شبکه‌هاي مجازي. سلطة فرهنگی است. سلطة فرهنگی عبارت است از مبادلة يك سوية عناصر و پدیدههای فرهنگی. بر اساس این نظریه. رسانههای گروهی از جمله شبكه‌هاي مجازيء از سیاست دقیقی پیروی مسکنند که قدرتهای سیاسی و اقتصادی جهان تدوین کردهاند. ها ات

صفحه 33:
2 2 92 eee واِة امپریالیسم فرهنگی. نشان دهندة نوعی نفوذ اجتماعی است: که از ‎Bugle‏ آنیک کشورء تصورها: ارزش .خاه‌معلوماته هنجارهاء رفتارها و سبک زندگی خود را به کشورهای دیگر تحمیل می‌کند. تون ها: الف) رفتار و پوشش جوامع در سال های اخیر ب)نفوذ بر جامعه آمریکا در زمان جنگ ویتنام مانند هیپی ها-کفش های چراغ دار-موسیقی زیرزمینیترپ- پانک-هوی متا ف هوی متال ذاه لمن

صفحه 34:
57 ** كاخ سفيد در ينجم زانويه 2000 بيانيهاى را با عنوان «استراتزى امنيت ملى در قرن جديد» منتشر كرد؛ ** در اين بيانيه. افزون بر يادآورى منافع حياتى آمريكاء از اينترنت به عنوان مهمترين ابزار ديبلماسى مردمى نام برده و تصريح شده است كه «برنامهريزى ما بليد به كونهاى باشد كه توانایی ما را برای اطلاع‌رسانی و تأثیرگذاری بر ملت‌هاي دیگر در جهت منافع آمریکا تقویت کند.» * توجه: چرا اینتینت و ابزارهای ارتباطی برای ایرانیان اصلا تحییم نیست و مواد لازم و ضروری برای‌ما تحریم 62 است؟ OF 294.08 OD

صفحه 35:
©, re 97 ‏سبك زندگی غربی‎ ‏خوگرفتن به شبكه‌هاي مجازي سبب مشود افراد. فرهنگ‎ * ‏غربي را الگو قرار داده و سبک زندگي خود را با آن تطبیق‎ دهند. ‎American Dream*‏ ‎American LifeStyle*‏ *#*نقش هالیوود و دیزنی ** شلوارهای پاره! ‎SIMS oj‏ ها ات

صفحه 36:
آسيبهاى خانوادكي 59 **الف. در حوزة روابط همسران افزايش آمار طلاق کاهش ارتباط رو در رو و فیزیکی انسان‌ها(نابودی سنت صله رحم) نابودی روابط سنتی در خانواده ایرانی میل به روابطی مانند خانواده های آمریکایی و اروپایی (لبته آن چیزی که برای جهان سوم! نمایش داده می شود) ازدواج اینترنتی, طلاق و ازهم‌پاشیدگی خانواده as OF 294.08 OD

صفحه 37:
ا 59 #سایت‌های: شبکه‌های, اجتماعی نظیر فیس بوگه همسران ناخشنود را وسوسه می‌کند تا در جستجوی افراد دیگری (نظیر دوستان. همكلاسي هاي سابق. دوستان صميمي دوران کودکی. یا دوستان حدید) برآیند که بالقوه زمينة خیلنت به همسران کنهنی افراد را فراهم و بر ضد نهاد خانواده عمل مى كند. ef OF 294.08 OD

صفحه 38:
2770 *#*ب. در حوزة روابط والدین و فرزندان 4# والنبین ية واسطه اتذاشتن سواد رساتفای مذون: از قنیای بل جوان دور افتاده‌اند. **رابطه یکسویه فرزندان با والدین به دلیل اعتیاد اینترنتی ** تشخیص و راهکار: ۱- مطالعه و یادگیری این شبکه ها ۲-قراردادن کامپیوتر در محل ديد ۳ -کنترل نامحسوس فرزندان ات

صفحه 39:
و © آسیب های روانی - رفتاری ۱ 6 #*الف. اعتیاد به شبکه هاي اجتماعی #*وابستگي روزافزون مخاطبان به شبکه هاي اجتماعي و صرف كردن زمان هاي طولاني براي انتشار پست. بازنشر يست هاي سایرین. لایک کردن و امتحان کردن سایر قابلیت هايي که شبکه هاي اجتماعي در اختیار آنها قرار مي دهند. نوعي از اعتیاد اینترنتی به نام اعتیادبه شبکه های اجتماعی را به وجود آورده است. 0 افسردگي» خجالتي شدن. گوشه گيري و تمایل به دوري از 2 اجتماع و کاهش اعتماد به نفس>>>>> چرا؟؟؟؟ ات

صفحه 40:
سس واي نان تت **عادت بیش از حد به دنیای مجازی #هنگلمی که فرد در شرلیط دنیای واقعی قرار هی گیردبه اصطلاح سنکوپ روحی مي کند!!! af OF 294.08 OD

صفحه 41:
هاي رو 58 ** شماري از پیامدهای منفی اعتیاد به شبکه هاي اينترنتي عبار تن از: ** دگرگونهای شدید در سك زندگی به منظور گذراندن زمان بیشتری در شبکه؛ کاهش کلی فعالیتهای بدنی: ** بستوجهى به سلامت فردى ودر نتيجه؛ پرداختن به سرگرسهای اینترنتی؛ ** دور شدن از فعاليتهاى مهم زندكى؛ ** كمبود خواب و يا تغییر الگوهای خواب. برای گذراندن زمان بیشتری در شبکه؛ ** كاهش معاشرت و در نتيجه. از دست دادن دو *** غفلت از خانواده؛ 4 “* بستوجهى به مسئوليتهاى شغلى و شخصى. ذاه لمن

صفحه 42:
a ee & *"ب. افسردگی و انزوای اجتماعی * شیوههای گوناگون ارتباط از طریق اینترنت. در پایین ترین سطح كيفي قرار مسگیرند. ارتباط در فضای مجازی. عموما بر متن استوار است و بنابراین؛ از نشانههای بصری و شنیداری در تعاملهای رودررو بسبهره است. پژوهشگران در پژوهشي درازمدت دو ساله دربارة کاربران اینترنت» به اين نتیجه دست یافتند که استفادة فزاینده از اینترنت با کاهش ارتباط خانوادگی و شرکت در محافل اجتماعی محلی همراه است. :+ حضور در شبکه‌هاي مجازي. تنها بودن اما در کنار یکدیگر بودن همراه است؛ نوعي تنهايي که مي‌توان ‎ol‏ را «تنهابي جمعي» ناميد. ها ات

صفحه 43:
* ج. اختلال‌هاي جنسي و روابط نابهنجار ** یکی از آسيب‌هاي شایع و خطرناک شبکه‌هاي اجتماعی, اشاعه فحشاء بی بندوباری اخلاقی و تحريك جنسی است. ** جرا اينترنت منبع پخش فحشا و هرزه نگاری در دنیای جدید است؟ سه ویژگی اینترنت: «دسترسی آسان». «هزبنه اندک» و «ناشناس ماندن کاربر» نامرئى بودن لين ‎She‏ را به افراد مسدهد که به جاهلیی بروند و کارهایی بکنند که در خارج از اینترنت نمکردند. افراد در اینگونه ارتباط‌هاء ان لین نخواهند بود که از سوی دیگران تهدید شوند؛ زیرا هر کاری ها : 2 دهند. گمنام خواهند ماند. ات

صفحه 44:
62 **الف)از طرف دولت و ارگان ها: بومی سازی شبکه های اجتماعی نقشش تاثیر گذار تخبگان و صاحبنظران در شبکه های اجتماعی نیازمند برنامه ریزی و تببین قانون *#*ب)از طرف افراد جامعه: جدیت در کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی یج و رسیدگی به خانواده برای وقت خود ارزش قائل شوید: استفاده از یک نرم‌افزار واحد و حذف نرم‌افزارهای مشابه هر گروهی ارزش عضو شدن ندارد ایی فرزندان با مضرات شبکه‌های اجتماعی ات

صفحه 45:
5 6 ۱-با آگاهی دادن به جوانان می توانید از سوء استفاده‌های احتمللی در محیط وب جلوگیری ** در قدم اول دلایل نگرلنی خود را برای آنها شرح دهید وبه آنها بفهمانید که مورد اعتمادتان هستند و افراد غریبه‌ای کهبه واسطه استفاده از اینتینت و شبکه های مجازی در ارتباطبا آنها قرار دارند دلیل اصلی نگرانی شما هستند. ها

صفحه 46:
5 ۲ - از جوانان بخواهید که اطلاعات شخصی و خصوصی خود و اعضاء خانواده را در اختيار دیگران قرار ندهند. *به آنها تفهیم کنید که در شرایطی که افراد ناشناس آدرس منزل, شماره تلفن, اسم مدرسه و مسیری را که برای رسیدن به منزل طی می‌کنند را در اختیار داشته باشند. چه خطراتی احتمالی در کمین‌شان خواهد بود

صفحه 47:
۳-به آنها گوشزد کنید که تحت هیچ شرایطی رمزهای عبور خود را در اختیار سایرین. حتی دوستان صمیمی خود قرار ندهند. ها

صفحه 48:
(2 ۴- برای آنها توضیح دهید که چه اطلاعلتی خصوصی ند و سایرین نبلید از آنها مطلع باشند و چه اطلاعاتی قابل انتشار برای عموم هستند. ها

صفحه 49:
۵- در خلنه زمان و مکان مشخصی را برای استفاده آنها از اینتینت و استفاده از موبایل انتخاب شود. آابه گونه‌ای که علاوه بر عادت دادن آن‌ها به نظم و وقت شناس بودن, امکانی رالبه وجود آورید که تنها هنگامی که در خلنه حضور دارید و امکان کنترل و راهنملیی وجود دارد از اینترنت ونلفن همراه استفاده کنند.

صفحه 50:
5 ۶- به کودکان و نوجوانان اجازه استفاده از اینترنت در اتاق خودشان را داده نشود. "در این صورت راحت‌تر می‌توان نحوه کار آنها با اینترنت را کنترل کرد و به آن نظارت داشت. ** یک بخش عمومی از خانه ویژه کارهای اینترنتی همه افراد خانواده مشخص شود.

صفحه 51:
۷- اگر همگی ازییک کامپیهتر برای دسترسیبه اینتینت استفاده می کنند برای هر کس اکانت ویژه را ایجاد شود. با لین کار می ‎SE BY vlad‏ خر ون ۲ با لین کار می‌توان بر اکلنت فرزندان بر افزارها و تنظیمات کنت + ن 4 كار مى کلنت فرز خی نرم افزارها و تنظیمات کنترلی ویه والدین را ل کرد تا بتوان عملكرد آنها را هنكام استفاده از كامبيوتر بررسى و مراقبت كرد.

صفحه 52:
۸- شلید مهمترین کار برای حفاظت از جوانان لین باشد که اعتماد آنها را جلب نمود تا در مورد مسائل و مشکلات با شما مشورت کنند. ** از آنها بخواهید تا هر سوّالی را که برایشان پیش می‌لید از شما بپرسند وبه آنها صادقانه جواب دهید. 62

صفحه 53:
(2 ‎-٩‏ معمولاً کودکان و نوجوانان ترجیح می‌دهندبه همه اعتماد کنند,به آنها بیاموزید افرادی در جامعه هستند که تمام تلاش خود را در جهت فریب کودکان انجام می‌دهند. ‎ ‎

صفحه 54:
۰- از نگهداری اطلاعات شخصی بر روی رایله بیا گوشی خود خودداری کنید و سعی نمائید اطلاعات شخصی خود را بر روی ‎DVDU CD‏ ذخیره کنید و از آنها در محل مناسبی مراقبت نمائید. 62

صفحه 55:
a اصلا خود تان استفاده از ابنترنت و شبکه های اجتماعی ef

صفحه 56:

سر آغاز هر نامه نام خداست 11:12:08 PM که بی نام او نامه یکسر خطاست آسيب هاي اجتماعي با تاکید بر شبکه های اجتماعی آسیب های اجتماعی ‏Social Pathology ‏آس یب های اجتماع ی ب ه رفتارهای ی گفت ه م ی شود که هنجارهای اجتماعی را نقض نماید. ‏ای ن نوع افراد س عی دارن د کجروی ه ا خود را از دید ناظران قانون ،اخالق عموم ی و نظ م اجتماعی پنهان نمایند؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی ،تکفیر اخالقی یا طرد اجتماعی مواجه می شوند. اهمیت پیگیری آسیب های اجتماعی ‏اگر به اين آسيب هاي اجتماعي بموقع رسيدگي نشود افزايش جرم وجنايت را در پي دارد. ‏به اعتقادات ديني ومذهبي جامعه لطمه وارد مي نمايد و فرهنگ بيگانه در كشور پياده مي شود. ‏یک آسیب که در یک جامعه ی سکوالر یا لیبرال ،فقط یک جرم محسوب می شود ،در ایران عالوه بر جرم بودن، گناه به شمار می رود. آسیب های اجتماعی نوپدید چیست ؟ آسیب های هستند که در جوامع انسانی سابقه و پیشینه ندارند و بروز و شیوع آنها اخیرا ً در جامعه مدرن افزابش یافته است آسيب هاي اجتماعي نوپديد ،آسيب هاي مرتبط با فناوري هاي جديد است كه اين آسيب ها ناشي از استفاده از ماهواره ،بازي هاي رايانه اي ،تلف ن همراه و اينترنت و ....می باشند و یا مي توانند در اين مجموعه قرار گيرند. کودکان و نوجوانان بی ش از س ایر افراد در معرض آسیب های اجتماعی نوپدید قرار دارند. ‌انواع‌ آسيب‌هاي‌ اجتماعي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اعتياد بزهكاري‌ قاچاق انحرافات‌ جنسي‌ خودفروشي‌ و روسپيگري‌ رشوه‌ قتل‌ ،جنايت‌ و خشونت‌ تجاوز فرقه های انحرافی ‌فهرست آسيب‌هاي‌ اجتماعي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خودكشي‌ گروه‌هاي‌ خالفكار و ضد اجتماعي‌ سرقت‌ ح و حمالت‌ خياباني‌ ضرب‌ و جر ‌ دختران‌ فراري‌ و فرار از خانه‌ طالق بيماري‌هاي‌ آميزشي‌ كالهبرداري‌ ي اجتماعي‌ جدید‌ آسيب‌ها ‌ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شركت‌هاي‌ هرم ‌ ي شبكه‌هاي‌ اجتماعي‌ و اينترنتي سايت‌هاي‌ مستهجن و غیر اخالقی كانال‌هاي‌ ماهواره‌اي‌ پورنوگرافيك‌ ارتباطات‌ ناسالم‌ و انحرافي‌ از طريق‌ خطوط‌ موبايل‌ چت‌ كردن تشكيل‌ گروه‌هاي‌ انحرافي‌ مانند‌ شيطان‌پرستان‌ مواد روان گردان صنعتی و جدید همجنس گرایی ي جدید‌ آسيب‌هاي‌ اجتماع ‌ آسيب هاي ناشي از اينترنت ،تلفن همراه ،ماهواره و بازي هاي رايانه اي سايت هاي شبكه هاي اجتماعي كه اجتماعات مجازي كاربران اينترنتي هستند: معروف تری ن شبک ه های مجازی اجتماع ی :چهار شبكه ي اجتماع ي توئيت ر ،فيس بوك، لينكدين و ماي اسپيس و اخیرا ً واتس آپ ،وی چت و اینستاگرام و تلگرام و .... فيس بوك ايراني ،سايت هاي دوست يابي و همسريابي در داخل كشور بازی های رایانه ای بازی های رایانه ای از جمله دیگر مصادیق بروز آسیب های نوپدید است. اعتیاد ب ه بازی های رایان ه ای ،خشونت ،اف ت تحص یلی ،احس اس برتر بودن ،بیماری های اسکلتی از جمله آثار نامطلوب این بازی هاست. چت کردن چت در لغت به معنای گپ یا گفتگوی خودمانی می باشد. چت کردن یا گفتگوی اینترنتی یکی از آسیب های اجتماعی نو پدید می باشد. بیشترین استفاده کنندگان از اتاق های چت در ایران جوانان و نوجوانان در محدوده 15تا 30سال می باشند. چت کردن یکی از آسیب های اجتماعی پنهان ،در جامعه ی ما تبلیغاتی است که از طریق چت کردن ارائه می کنند ،و اغلب مسائل جنسی است ،که بر خالف عرف جامعه ما است ،و باعث آسیب به جامعه ،رفتار و فرهنگ جوانان ما می شود. جوانان دچار اختالت رفتاری و فکری می شوند ،و احساس بی هویتی و سر در گمی در آن ها ایجاد می شود. وب کم ‏اکثرا ً به روشی غلط از آن استفاده می شود ،باعث می شود ،که ذهن جوانان ما را مسموم و آلوده کنند ،بگذریم که از این طریق ویروس هم فرستاده می شود ،وکسانی که ندانسته از آن استفاده وبه آن دچار می شوند. موادمخدر نوپديد تنها با يك بار مصرف این مواد ساختار مغزي مصرف كننده را در هم شكسته و تعادل رفتاري وي را از بين مي‌برد. مي‌تواند ساير آسيب‌هاي اجتماعي همانند قتل‌هاي برنامه‌ريزي نشده ،سرقت ،جرايم خشن و تجاوز به عنف را نيز ايجاد كند. موضوع بحث امروز دنیای مجازی (اینترنت ،چت ،و :)...آسیب ها و تهدیدات جذابيت ها ،قابليت ها و ويژگي هاي خاص فضاي مجازي آن را به محيطي براي تعامالت اجتماعي مبدل كرده است. ميزان استفاده از اينترنت و شبكه هاي مجازي چنان رو به گسترش است كه نسل كنوني را نسل زد ،zنسل اينترنت يا نسل شبكه نام نهاده اند. 11:12:09 PM فضاي مجازي به عنوان يكي از ويژگي هاي زندگي مدرن تعريف شده است كه همانند هر پديده اي كه منافع و اثرات مثبتي بر زندگي بشر دارد ،داراي جنبه هاي منفي و ويرانگري نيز هست ‏دسترسی ساده به اطالعات ،ورود بسيار ساده و سريع، حداق ل محدوديت براي دس ترسي ،برقراري ارتباط با س راسر دنيا ب ه اشكال مختل ف و عدم وجود محدوديت زماني ،مكاني ،دسترسي به پايگاه هاي اطالعاتي مختلف و شركت در فعاليت هاي اقتص ادي ،علم ي ،فرهنگي، هنري ،مذهبي و ... 11:12:09 PM گرايش و اعتیاد نوجوانان به چ ت روم ه ا ،عشق هاي مجازي ،كالهبرداري و سوءاستفاده از دختران و پس ران ب ا ارائ ه شخص يت هاي دروغين ،ازدواج هاي اينترنتي ،هرزنگاري ،سرقت اطالعات و اخاذي از جمله آسيب هاي ناشي از استفاده ناصحيح از اینترنت و شبکه های مجازی است 11:12:09 PM آسیب های مرتبط با فضای مجازی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ دزدی هویت روابط بین جنسیتی اعتیاد به اینترنت آسیب های فضای مجازی و اینترنت برای کودکان تجاوز به حریم خصوصی افراد آسیب های مرتبط با بهره گیری از تلفن همراه و شبکه های تلویزیونی ماهواره ای قانون حفاظت از دانش آموز امي هستير " قانون حفاظ/ت از دان/ش آموز ام/ي هس/تير“ ،معروف ب/ه "قانون ميس/وري فيس بوك“، ه/ر گون/ه گفتگ/وي خص/وصي بين معلمان و دان/ش آموزان را در فيس بوك من/ع مي كند .ب/ه بيان ديگ/ر ،معلمان و دان/ش آموزان نبايد از طريق چ/ت يا پيام هاي خصوصي ب/ا يكديگ/ر در تماس باشند .دان/ش آموزان بايد بدانن/د كه ممك/ن اس/ت اهداف آموزشي، حرف/ه اي يا ورزش/ي خود را ب/ا گذاشت/ن پس/ت هاي نامناس/ب در فيس بوك ب/ه خطر بيندازند. ب/ا وجود اين كه بس/ياري از دان/ش آموزان ،امروزه از امكانات/ي همچون فيس بوك، توئيت/ر ،ايميل ،پيام فوري ،پيام/ك ،ام ام اس و غيره ب/ه عنوان شك/ل اصلي ارتباطشان ب/ا خانواده و دوس/تانشان اس/تفاده م/ي كنن/د و نيز اين راه ه/ا ممك/ن اس/ت راح/ت ترين راه هاي ارتباط/ي باشن/د ،الزم اس/ت كه يك مرز حرف/ه اي در زمان/ي كه اين ابزارها وارد ارتباط ميان معلمان و دانش آموزان مي شوند ،وجود داشته باشد. 11:12:09 PM الزم است كه معلمان و دانش آموزان اين مرز را بشناسند و به آن احترام بگذارند .با وجود آن كه اين شبكه هاي اجتماعي ارزش هاي مثبتي مي توانند داشته باشند مانند ياد آوري كردن تكاليف بعدي ب ه دانش آموزان ،اطالع رساني درباره ي جلسات يا فعاليت هاي عملي و جواب دادن ب ه س ؤاالت مربوط ب ه تكاليف خان ه ،ولي ضروري است كه معلمان درباره ي فيس بوك ،توئيت كردن ،پيام فوري و ارس ال ايميل ب ه دانش آموزان محتاط و معقول عمل نمايند. 11:12:09 PM فناوري اطالعات و ارتباطات در چگونگ ي اين كه مردم بتوانند نزديكي را از لحاظ مكاني ،حقيقي و ارتباط تجربه نمايند ،انقالبي به پا كرده است .دهکده جهانی ‏ب ا وجود كاربردهاي بس ياري كه فناوري اطالعات و ارتباطات دارد ،موضوعي كه امروزه زياد به آن پرداخته مي شود اين است كه ارتباطات فيزيكي واقعي به نفع ارتباط هاي آنالين در حال كاهش هستند. در نتيجه ،اين امر به روابط اجتماعي بيشتر اما ضعيف تر منجر مي شود .طالق عاطفی یا روانی 11:12:09 PM ویژگی ها شیوه کار اهداف آلبرت بندورا :الگوپذیری زیگمون//د فروی//د:غریزه خشونت و غریزه جنسی نیازی اصلی جذابیت زیاد ورود غیرمستقیم به مسایل اخالقی در پوششی معنوی و دینی :ا درصد غلط را با 99درصد درست می قبوالنند عشق های مثلثی ازدواج سفید نارضایتی فرزندان از والدین آسیب شناسی شبکه های اجتماعی .1شبکه‌هاي اجتماعي و آسيب‌هاي سياسي ـ امنيتي .2شبکه‌هاي اجتماعي و آسيب‌هاي فرهنگى .3شبکه‌هاي اجتماعي و آسيب‌هاي خانوادگي .4شبکه هاي اجتماعي و آسيب هاي رواني ـ رفتاري آسيب‌هاي سياسي ـ امنيتي ‏قرار دادن اطالعات حريم خص/وصي کاربران در اختيار دول/ت ها و شرکت هاي تجاري ‏دول اس/تعمارگر ب ا کمترين هزين ه مي‌توان/د ه/م نظرسنجي خوب/ي از جوام/ع داشت/ه باش/د و ه/م اينکه جهت جريان افکار عمومي را رصد کند. ‏استعمار :کهنه-نو-فرانوین(ابزارهای جدید ارتباطی و رسانه ها) جوليان آس/انژ موس/س وب س/ايت ويکي ليکس درباره يکي از معروف‌ترين شبکه‌هاي اجتماع/ي مي‌گويد« :فيس‌‌/بوک تنفرآميزترين ابزار جاسوسي اس/ت ک/ه تاکنون خل/ق شده اس/ت .هرک/س ک/ه نام و مشخص/ات دوستان خود را ب/ه شبکة اجتماع/ي فيس‌‌/بوک اضاف/ه مي‌کن/د بايد بدان/د ک/ه ب/ه شکل رايگان در خدم/ت دس/تگاه‌هاي اطالعات/ي آمريکاس/ت و اين گنجينة اطالعاتي را براي آنها تکميل مي‌کند». نمونه هایی از نکات عطف و آسیب شناسی سیاسی-امنیتی ‏انتخاب باراک اوبام/ا ب/ه رياس/ت جمهوري آمريکا شعار CHANGE ‏انقالب ه/ا و خيزش هاي اجتماعي در کشورهاي عربي ‏عضوگیری گروه های تکفیری و الحادی مانند داعش ‏پروژه بمب ژنتیکی علیه ایران 11:12:09 PM شبکه‌هاي اجتماعي و آسيب‌هاي فرهنگى «امپرياليسم فرهنگى» يا «امپرياليسم رسانه‌اي»: يكى از كاركردهاى منفـى شبکه‌هاي مجازي ،سـلطة فرهنگـى است. سـلطة فرهنگـى عبارت اسـت از مبادلـة يـك سـوية عناصر و پديدههاى فرهنگى. بر اسـاس ايـن نظريـه ،رسـانههاى گروهـى از جمله شبکه‌هاي مجازي ،از سـياست دقيقـى پيروى مىكننـد كـه قدرتهاى سياسى و اقتصادى جهان تدوين كردهاند. 11:12:09 PM امپرياليسم فرهنگى ‏واژ/ة امپرياليس/م فرهنگ/ى ،نشان دهندة نوع/ى نفوذ اجتماعى اس/ت كه از طريق آ/ن ،يک كشور ،تص/ورها ،ارزش ها ،معلومات، هنجاره/ا ،رفتاره/ا و س/بك زندگ/ى خود را ب/ه كشورهاى ديگر تحميل مىكند. ‏نمونه ها: الف) رفتار و پوشش جوامع در سال های اخیر ب)نفوذ بر جامعه آمریکا در زمان جنگ ویتنام مانن/د هیپ/ی ها-کف/ش های چراغ دار-موس/یقی زیرزمینی-رپ- پانک-هوی متال 11:12:09 PM »بيانيه «استراتژى امنيت ملى در قرن جديد كاخ سـفيد در پنجـم ژانويـه 2000بيانيهاى را با عنوان «استراتژى امنيت ملى در قرن جديد» منتشر كرد؛ در ايـن بيانيـه ،افزون بر يادآورى منافـع حياتـى آمريكا ،از اينترنـت بـه عنوان مهم‌تريـن ابزار ديپلماسـى مردمى نام برده و تصـريح شده اسـت كـه «برنامه‌ريزى مـا بايـد بـه گونهاى باشـد كه توانايـى مـا را براى اطالع‌رسـانى و تأثيرگذارى بر ملت‌هاي ديگر در جهت منافع آمريكا تقويت كند». ‏Uت و ابزارهای ارتباطی برای ایرانیان ‏Uه :چرا اینترن ‏توج ‏Uا تحریم ‏Uت و مواد الزم و ضروری برای م ‏Uم نیس ‏Uال تحری اص است؟ 11:12:09 PM سبک زندگی غربی ‏خوگرفتـن بـه شبکه‌هاي مجازي سـبب مىشود افراد ،فرهنگ غربـي را الگـو قرار داده و سـبک زندگـي خود را بـا آـن تطبيقـ دهند. ‏American Dream ‏American LifeStyle ‏نقش هالیوود و دیزنی ‏شلوارهای پاره! ‏بازی SIMS 11:12:09 PM آسيب‌هاي خانوادگي ‏الف .در حوزة روابط همسران افزایش آمار طالق کاه/ش ارتباط رو در رو و فيزيکي انس/ان‌ها(نابودی س/نت صله رحم) نابودی روابط سنتی در خانواده ایرانی می/ل ب/ه روابط/ی مانن/د خانواده های آمریکای/ی و اروپای/ی (البت/ه آن چیزی که برای جهان سوم! نمایش داده می شود) ازدواج اينترنتي ،طالق و ازهم‌پاشيدگي خانواده 11:12:09 PM آسيب‌هاي خانوادگي ‏س/ايت‌هاي شبکه‌هاي اجتماع/ي نظی/ر فیس بوک، همس/ران ناخشنود را وس/وسه مي‌کن/د تا در جس//تجوي افراد ديگري (نظي ر دوستان، هم‌کالسي هاي سابق ،دوستان صميمي دوران کودک ي ،ي ا دوس تان جدي د) برآين/د که بالقوه زمين/ة خيان/ت ب/ه همس/ران کنون/ي افراد را فراهم و بر ضد نهاد خانواده عمل مي‌کند. 11:12:09 PM آسيب‌هاي خانوادگي ‏ب .در حوزة روابط والدين و فرزندان والدی/ن ب/ه واس/طه نداشت/ن س/واد رس/انه‌اي مدرن ،از دنياي نسل جوان دور افتاده‌‌اند. ‏رابطه یکسویه فرزندان با والدین به دلیل اعتیاد اینترنتی ‏تشخیص و راهکار: -1مطالعه و یادگیری این شبکه ها -2قراردادن کامپیوتر در محل دید -3کنترل نامحسوس فرزندان 11:12:09 PM آسيب هاي رواني ـ رفتاري الف .اعتياد به شبکه هاي اجتماعی ‏وابسـتگي روزافزون مخاطبان بـه شبکـه هاي اجتماعـي و صرف کردن زمان هاي طوالنـي براي انتشار پسـت ،بازنشـر پست هاي سـايرين ،اليـک کردن و امتحان کردن سـاير قابليـت هايـي که شبکـه هاي اجتماعـي در اختيار آنهـا قرار مـي دهنـد ،نوعي از اعتياد اينترنتـي بـه نام اعتياد به شبکه هاي اجتماعي را به وجود آورده است. افسـردگي ،خجالتـي شدن ،گوشـه گيري و تمايـل به دوري از اجتماع و کاهش اعتماد به نفس>>>>> چرا؟؟؟؟ 11:12:09 PM آسيب هاي رواني ـ رفتاري ‏عادت بیش از حد به دنیای مجازی ‏هنگامUی کUه فرد در شرایUط دنیای واقعی ‏Uنکوپ روحی ‏Uطالح س ‏Uه اص ‏Uی گیرد ب قرار م می کند!!! 11:12:09 PM آسيب هاي رواني ـ رفتاري شماري از پيامدهاى منفى اعتياد به شبکه هاي اينترنتي عبارتند از: دگرگونىهاى شديد در سبك زندگى به منظور گذراندن زمان بيشترى در شبكه؛ كاهش كلى فعاليتهاى بدنى؛ بىتوجهى به سالمت فردى و در نتيجه ،پرداختن به سرگرمىهاى اينترنتى؛ دور شدن از فعاليتهاى مهم زندگى؛ كمبود خواب و يا تغيير الگوهاى خواب ،براى گذراندن زمان بيشترى در شبكه؛ كاهش معاشرت و در نتيجه ،از دست دادن دوستان؛ غفلت از خانواده؛ بىتوجهى به مسئوليتهاى شغلى و شخصى. 11:12:09 PM آسيب هاي رواني ـ رفتاري ب .افسردگى و انزواى اجتماعى شيوههاى گوناگون ارتباط از طريـق اينترنـت ،در پاييـن تريـن سـطح کيفي قرار مىگيرند .ارتباط در فضاى مجازى ،عمومـا بر متـن اسـتوار است و بنابراين ،از نشانههاى بصرى و شنيدارى در تعاملهاى رودررو بىبهره است. پژوهشگران در پژوهشي درازمدت دو ساله دربارة كاربران اينترنت ،به اين نتيجـه دسـت يافتنـد كـه اسـتفادة فزاينده از اينترنـت بـا كاهش ارتباط خانوادگى و شركت در محافل اجتماعى محلى همراه است. حضور در شبکه‌هاي مجازي ،تنهـا بودن امـا در کنار يکديگر بودن همراه است؛ نوعي تنهايي که مي‌توان آن را «تنهايي جمعي» ناميد. 11:12:09 PM آسيب هاي رواني ـ رفتاري ج .اختالل‌هاي جنسي و روابط نابهنجار يكى از آسـيب‌هاي شايـع و خطرناک شبکه‌هاي اجتماعـي ،اشاعـه فحشا، بى بندوبارى اخالقى و تحريك جنسى است. چرا اینترنت منبع پخش فحشا و هرزه نگاری در دنیای جدید است؟ سه ویژگی اینترنت: «دسترسي آسان»« ،هزينه اندک» و «ناشناس ماندن کاربر» نامرئـى بودن ايـن جرأـت را بـه افراد مىدهـد كـه بـه جاهايـى برونـد و كارهايى بكننـد كـه در خارج از اينترنـت نمىكردند .افراد در اينگونـه ارتباط‌ها، نگران ايـن نخواهنـدـ بود كـه از سـوى ديگران تهديـد شونـد؛ زيرا هر كارى كه انجام دهند ،گمنام خواهند ماند. 11:12:09 PM ـکارهای برخورد :راه الف)از طرف دولت و ارگان ها: بومی سازی شبکه های اجتماعی نقش تاثیر گذار نخبگان و صاحبنظران در شبکه های اجتماعی نیازمند برنامه ریزی و تببین قانون ب)از طرف افراد جامعه: جدیت در کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی تفریح و رسیدگی به خانواده برای وقت خود ارزش قائل شوید: استفاده از یک نرم‌افزار واحد و حذف نرم‌افزارهای مشابه هر گروهی ارزش عضو شدن ندارد آشنایی فرزندان با مضرات شبکه‌های اجتماعی 11:12:09 PM راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -1با آگاهی دادن به جوانان می توانید از سوء استفاده‌های احتمالی در محیط وب جلوگیری کنید. در قدم اول دالیل نگرانی خود را برای آنها شرح دهید و به آنها بفهمانید که مورد اعتمادتان هستند و افراد غریبه‌ای که به واسطه استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی در ارتباط با آنها قرار دارند دلیل اصلی نگرانی شما هستند. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی - 2از جوانان بخواهی د ک ه اطالعات شخص ی و خصوصی خود و اعضاء خانواده را در اختیار دیگران قرار ندهند. ‏به آنها تفهیم کنید که در شرایطی که افراد ناشناس آدرس منزل ،شماره تلفن ،اسم مدرسه و مس یری را ک ه برای رس یدن ب ه منزل ط ی می‌کنن د را در اختیار داشت ه باشن د ،چ ه خطراتی احتمالی در کمین‌شان خواهد بود راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -3به آنها گوشزد کنید که تحت هیچ شرایطی رمزهای عبور خود را در اختیار سایرین ،حتی دوستان صمیمی خود قرار ندهند. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -4برای آنها توضیح دهید که چه اطالعاتی خصوصی اند و سایرین نباید از آنها مطلع باشند و چه اطالعاتی قابل انتشار برای عموم هستند. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -5در خانه زمان و مکان مشخصی را برای استفاده آنها از اینترنت و استفاده از موبایل انتخاب شود. ‏به گونه‌ای که عالوه بر عادت دادن آن‌ها به نظم و وقت شناس بودن ،امکانی را به وجود آورید که تنها هنگامی که در خانه حضور دارید و امکان کنترل و راهنمایی وجود دارد از اینترنت ونلفن همراه استفاده کنند. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -6به کودکان و نوجوانان اجازه استفاده از اینترنت در اتاق خودشان را داده نشود. ‏در این صورت راحت‌تر می‌توان نحوه کار آنها با اینترنت را کنترل کرد و به آن نظارت داشت. ‏یک بخش عمومی از خانه ویژه کارهای اینترنتی همه افراد خانواده مشخص شود. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -7اگر همگی از یک کامپیوتر برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند برای هر کس اکانت ویژه را ایجاد شود. با این کار می‌توان بر اکانت فرزندان برخی نرم افزارها و تنظیمات کنترلی ویژه والدین را فعال کرد تا بتوان عملکرد آنها را هنگام استفاده از کامپیوتر بررسی و مراقبت کرد. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -8شاید مهمترین کار برای حفاظت از جوانان این باشد که اعتماد آنها را جلب نمود تا در مورد مسائل و مشکالت با شما مشورت کنند. از آنها بخواهید تا هر سؤالی را که برایشان پیش می‌آید از شما بپرسند و به آنها صادقانه جواب دهید. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -9معموالً کودکان و نوجوانان ترجیح می‌دهند به همه اعتماد کنند ،به آنها بیاموزید افرادی در جامعه هستند که تمام تالش خود را در جهت فریب کودکان انجام می‌دهند. راه های پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی -10از نگهداری اطالعات شخصی بر روی رایانه یا گوشی خود خودداری کنید و سعی نمائید اطالعات شخص ی خود را بر روی CDیا DVDذخیره کنید و از آنها در محل مناسبی مراقبت نمائید. اصال خودتان استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی بلدید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

62,000 تومان